♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره انسان
✅ تاملی در بخش سوم سوره آیات ۲۸-۲۳ سوره #انسان :
این آیات خطاب به پیامبر اسلام بوده و با سبک ولحن آیات سابق متفاوت است.به همین جهت هم علیرغم اختلاف بین مفسرین راجع به مدنی یا مکی بودن آیات وسط سوره،مکی بودن آیات انتهای سوره از اتفاق نظر بیشتری برخوردار است.
👈مفهوم آیات : ای پیامبر ما قرآن را بر تو نازل میکنیم.پس در برابر فرمان خدا صبر کن و با نماز در طول شبانه روز و تسبیح و مناجات شبانه از خدا کمک بگیر.
هم چنین از آنها چه کفور و چه گناه پیشه اطاعت مکن.چرا که انها دوست دار دنیای نقد و زودگذرند و آخرت وقیامت را فراموش کرده اند.اینها نباید باعث نگرانی تو باشند زیرا همانطور که خلقشان کردیم ،می توانیم محوشان کنیم وقومی دیگر را جایگزین آنها کنیم(همچنان که در اقوام قبلی اتفاق افتاد)
✅ نکته ۱- ضمیر هم در "ولاتطع منهم"به چه کسانی برمیگردد؟
با توجه به اینکه آیات قبل ،بحث ابرار و پاداش آنها بود،و به لحاظ مفهومی نمی تواند این ضمیر به ابرار برگردد،پس باید به آیات قبل از ۲۲-۵ برگردیم.
اولین ضمیر جمع در آیه ۴ به کافرین اشاره دارد.سیاق و نوع افعال آیه ۲۳ و ۲۴ هم با آیات ۴-۱ همخوانی دارد.
اگر این آیات را پشت سرهم بگذاریم، سکته ای هم حاصل نمیشود.یعنی آیات ۲۲-۵ که وصف ابرار بود؛ می تواند جداگانه در مدینه نازل شده باشد.
إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً. ۲ إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً.۳
.إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعِيرا ۴. إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلاً 23، فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُورا ً۲۴
👈معنا نیز چنین میشود: ما انسان را آفریدیم.و همواره با نشان دادن راه،آنها راهدایت کردیم اما برخی انسانها شکر گزارند و برخی خیلی ناسپاس.که برای ناسپاس ها آتشی مهیا کرده ایم.
الان هم ای پیامبر برای هدایت انسانها ،قرآن را بر تو نازل کردیم آن هم بطور تدریجی که مرحله به مرحله انسانها را رشد دهی.
(در برابر سختی ها و ناسپاسی ها)صبر کن و از این ناسپاس ها(کافران)اطاعت نکن.
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
Http://V.Ht/ensan
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت_وجهارم
تمرین #چهل_ویکم
✅موضوع: #ظلم_نکردن_به_مردم
◀️خداوند #ظلم_به_دیگران را #نهی فرموده است از جمله در سوره شورا ایه42 می فرمایند :
🔶إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «42»
همانا نكوهش فقط بر كسانى است كه به مردم #ستم مىكنند و در زمين به ناحقّ طغيان مىكنند، آنانند كه برايشان عذاب دردناكى است.
👈نکته ها
در آيه قبل نيز خوانديم كه بر مظلوم حرجى نيست، اكنون مىفرمايد: نكوهش بر #ستمگران است.
👈👈 1_ تجاوز به #حقوق_مردم (حتّى غير مسلمان و در هر شكل) ناروا و سزاوار پيگيرى و مؤاخذه است. «إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ»
2- گرچه وظيفه مردم در دنيا استمداد و افشاگرى است ولى خداوند هم به حساب ظالمان خواهد رسيد. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ»
تفسير نور(10جلدى)، ج8، ص: 420
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❓ جايگاه #تقليد در قرآن چيست؟
❓#تقليد از #مراجع در چه زمينه هايي پذيرفته است؟
✴با توجه به اينكه در قرآن بارها از #تقليد از ابا و اجداد و بزرگان و سران قوم، نكوهش كرده است،چرا در مسايل ديني به #مراجع تقليد مراجعه ميكنيم؟آيا قرآن با اين گونه #تقليد از يك نفر موافق است؟
آيا،تقليد،اطاعت مطلق و بدون چون و چراست؟
🔴قسمت سوم :
👈 در رساله نوین آیت الله صادقی تهرانی، حتی #تقلید و پیروی بدون دانستن دلایل حکم هم منع شده است.
✅مسأله ی 2- «#اجتهاد» و يا- با واژه اى بهتر و رساتر-
«#استنباط» برحسب كريمه ى: «وَلَوْ رَدُّوهُ إلَى الرَّسُولِ وَ إلى اولى الأمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ» (سوره ى نسا، آيه ى 83)
«اگر- مسأله ی تاكتيك سرّى جنگى را به پيامبر و به فرماندهان جنگى شان ارجاع دهند همواره حكم آن را برخى از استنباط كنندگانشان: «فرماندهان دانشور» استنباط و كاوش مى كنند.»
✅مسأله ی 3- «#تقليد» هم به واژه ى برترش «اتّباعِ احسن القول»:
پيروى از بهترين سخن پيرامون احكام شرعيه است .
🔵برحسب آيه ى كريمه ى: «فَبَشِّرْ عبادِ. الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أحْسَنَهُ أولئكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أولئكَ هُمْ أولُوا الألْبابِ» (سوره زمر، آيه ى 18)
«پس به بندگان من نويد ده، آنان كه سخن [حق ] را با كوشش و كاوش به گوش [دل ] مى شنوند و بهترينش را پيروى مى كنند، اينانند كسانى كه خدا هدايتشان كرده و هم اينان خردمنداند».
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
👇👇
https://b2n.ir/925338
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
گـر بر در دِیــر مینشـــانی ما را
گـر در ره کعبــه میدوانـی ما را
اینها همگی لازمهی هستیِ ماست
خوش آنکه ز خویش وارهانی ما را
ابوسعید ابوالخیر
سلام
صبحتان سرشار از معنویت
@quranpuyan
آیات و جملات #قصار
✅ رفتار نیک و بد شما به خودتان بر میگردد
در چند جا از قرآن تاکید شده که اگر کار خوب کنید،برای خود و به سود خود کرده اید و اگر کار بدی کنید،به زیان خود کرده اید.
از جمله در سوره اسراء آیه ۷
💠 إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا
🔸فولادوند: اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده ايد]
یا در سوره فصلت آیه ۴۶
💠 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿۴۶﴾
🔸خرمشاهی: و هركس كه كارى شايسته پيشه كند، به سود خود اوست، و هركس كارى بد پيش گيرد، به زيان خود اوست، و پروردگارت در حق بندگان ستمگر نيست
و یا در سوره جاثیه آیه ۱۵
💠 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ ﴿۱۵﴾
🔸فولادوند: هر كه كارى شايسته كند به سود خود اوست و هر كه بدى كند به زيانش باشد سپس به سوى پروردگارتان برگردانيده مى شويد.
https://goo.gl/PUAi3Z
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره انسان
✅ تاملی در بخش سوم سوره آیات ۲۸-۲۳ سوره #انسان :
نکته ۲: تفاوت معنای #کفور و #کافر
کفور صیغه مبالغه بروزن فعول و صبور مثل جزع جزوع نمی خواهد بگوید کفور صرف حق پوشی تنهاست می خواهد بگوید زیاد حق را سر پوش می گذارند.(سیدمحمد علی ایازی)
(بنابراین در آیه ۳ که خداوند شاکر را در برابر کفور قرار داده،گویای لطف و مرحمت زیاد خدا به انسانهاست که شما نیاز نیست خیلی شاکر و شکور باشید.شاکر بودن کافیست.)
كلمه ی «كفر» چه كلمه ای است؟ معنی كلمه ی «كفر» همان سَتْر و پوشش است. كافر را از این جهت كافر می گویند كه در واقع می خواهد روی چیزی را بپوشد و آن را طرد كند.
شاید این طور تصور شود كه كفر در هر جای قرآن كه آمده همان مفهوم پوششِ اولیه را دارد، در صورتی كه این گونه نیست، مفهوم خاصی كه قرآن از كفر دارد همان طرد و انكار است یعنی موضع مخالف گرفتن، نه فقط قبول نكردن. صِرف قبول نكردن نیست، بلكه قبول نكردن و موضع مخالف و ضد گرفتن و مبارزه كردن.(مرتضی مطهری)
«کفور» واژه اى است که هم در مورد کفران نعمت به کار مى رود و هم در مورد «کفر اعتقادى» (همان گونه که «راغب» در «مفردات» آورده است.(تفسیر نمونه)
نکته ۳- آثم اسم فاعل است و به کسی خطاب میشود که گناه کار و رفتار غالب او باشد و در واقع مشهور به گناه باشد.نه اینکه گاها و بنابر نسیان یا خطا ،مرتکب گناهی شود.
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
Http://V.Ht/ensan
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دكترحري در مراسم بررسي كتاب"مباني و روش فهم ساده قران":اين كتاب چون حاصل جلسات اموزشي است،كاملا كاربردي و مطالب و اصول اكادميك را بسيار ساده سازي كرده است. https://t.me/fahmequran