#اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
⭕شماره 18 : #فحش و ناسزا به داوطلبان و هوادارانشان ممنوع🚫
https://b2n.ir/akhlaq
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💫کانال زیست قرآنی
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
💎Eitaa:b2n.ir/E.zist
💎WatsApp:b2n.ir/W.zist
💎Telegram:t.me/zistequrani
#دعاهای_روزانه
اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَُرَْبِ وَالْبَلْوَىٰ ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ وَأَرِهِ سَيِّدَهُ
خدایا تو برطرف کننده سختیها و حوادث ناگواری، از تو یاری میطلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده
🆔 @quranpuyan
13.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ کاهش مشارکت و بحران مشروعیت
🔸نشست انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
@quranpuyan
⁉️آیا میزان #مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و ... می تواند نشانه ای برای #مشروعیت یا عدم مشروعیت نظام باشد؟
🟢 انتخاباتها متفاوت اند و میزان مشارکت در آنها نیز تابع مسائل مختلف است بر این اساس نمی توان میزان مشارکت را به اصل مشروعیت نظام ربط داد.
اما اگر زمانی در انتخاباتی، مشارکت مردم چنان کم شود به گونه ای که بیانگر این باشد که اکثریت مردم حمایت خود را برداشته اند، بحران مشروعیت بوجود خواهد آمد.
🔰از طرفی باید بگویم برخی مطرح می کنند که در بسیاری کشورهای #دموکراتیک، مشارکت انتخاباتی حتی زیر ۵۰درصد است و بحران مشروعیت هم ندارند. اما پاسخ این است که در آن کشورها، مشارکت کم ناشی از آن است که بنظرشان امور در حال انجام است و روندهای جاری مورد تاییدشان است.
اما اگر نظام موانعی برای انتخابات و مشارکت ایجاد کند و به نحوی در برگزاری و رفتار به کاندیداها عمل کند که مردم نارضایتی و یاس خود را در عدم مشارکت نشان دهند، آن وقت بحران مشروعیت مطرح است.
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
#اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
⭕شماره 19 : #شایعه علیه نامزدها را دفن کنید
لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ ﴿۱۲﴾چرا هنگامى كه آن [بهتان] را شنيديد مردان و زنان مؤمن گمان نيك به خود نبردند و نگفتند اين بهتانى آشكار است (۱۲) سوره نور
«قرآن كريم تكيه فراوانى روى اين مساله دارد كه جو جامعه اسلامى نبايد جو #تهمت و بهتان و #افترا و بدگويى باشد. مردم مسلمان موظفند كه هر وقت چيزى در مورد برادران و خواهران مسلمان خود شنيدند، مادامى كه به سرحد يقين قطعى-نه ظن و گمان-نرسيدهاند كه جاى شك و شبهه نباشد، همانجا كه مىشنوند #دفن كنند، 👈 و حتى به صورت اينكه «من شنيدم» هم نقل نكنند، همين گفتن«شنيدم» هم«پخش» است و اسلام از پخش اين نوع خبرهاى كثيف و ناپاك و آلوده ناراضى است.
به جاى اينكه بگويد چرا به برادران مؤمن گمان خير نبرديد مىگويد چرا به خودتان گمان خير نبرديد، يعنى مسلمان «من»و«او» نبايد داشته باشد، مسلمان بايد بداند #آبروى برادرمسلمان آبروى خودش است. در واقع مىخواهد بگويد: اى مردان مؤمن و اى زنان مؤمن، آيا اگر به شما چنين تهمتى زده بودند حاضر بوديد تهمتى را كه به خودتان زدهاند بازگو كنيد، هر جا بنشينيد بگوييد به من چنين تهمتى زدهاند و درباره من چنين حرفى مىزنند؟ ولى وقتى كه درباره برادران و خواهران مؤمن خودتان حرفى را مىشنويد، همان كارى را كه درباره خودتان مىكنيد درباره آنها نمىكنيد؟"
💫 شهيد استاد مطهري ،تفسير سوره نور
https://b2n.ir/akhlaq
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
به نام خدا
#اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
✅ #اخلاق و مکارم اخلاقی و پرهیز از رذائل اخلاقی در اسلام، روح و جوهر دین که حاکم بر تمام زوایای فکری، گفتاری و رفتاری انسان است محسوب می شود.
براساس روایتی مهم پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)فرمودند: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. یعنی من برای تکمیل مکارم اخلاقی و اعتلای اخلاق نیک مبعوث شدم.
♦ براين اساس و باتوجه به نزديكي ايام #انتخابات و لزوم رعايت اصول اخلاقي توسط نامزدها و هواداران انها و نيز كليه مخاطباني كه پستهاي سياسي توليد يا بازنشر ميكنند، در چندين قسمت به تبيين آيات و روايات مرتبط با اخلاق سياسي در سايت و كانال قرآن پويان در پيام رسانها و كانال زيست قرآني پرداخته ايم.
موضوعات ارسالي تاكنون عبارتند از:
1⃣ ⭕شماره 1:
✳ مسؤولیت مضاعف انسانها در حوزه قدرت سیاسی در اسلام
2⃣. ⭕شماره 2:
#فحش و #ناسزا به نامزدها و هوادارانشان ممنوع🚫
3⃣. ⭕شماره 3:
منع از #القاب_زشت دادن به نامزدها و هوادارانشان
4⃣. ⭕شماره 4 :
ممنوعيت انتشار و فوروارد #تهمت به نامزدها و طرفدارانشان
5⃣ ⭕شماره 5 :
#كينهتوزي و #بيعدالتي نسبت به نامزدها و طرفدارانشان ممنوع🚫
6⃣. ⭕ شماره 6:
احترام به #حقوق_مردم توسط حاکمیت
#مردم، ستون دین هستند.
7⃣ ⭕شماره 7:
#تهمت_زدن و #آبروبری داوطلبان انتخابات و طرفدارانشان ممنوع🚫
8⃣ ⭕شماره 8:
* * #جمهوريت و انتخابات، #امانت مردم است. #خيانت ممنوع⛔**
9⃣ ⭕شماره 9:
#پخش_شايعه و ريختن #آبروي نامزدها و طرفدارانشان ممنوع🚫
🔟 ⭕شماره 10:
مواجهه #احسن با رقبا و طرفدارانشان: #پمپاژ نفرت و #عداوت ممنوع
1⃣1⃣ ⭕شماره 11:
وظیفه ما در برابر پستهاي حاوي #تهمت به نامزدهاي انتخابات و هوادارانشان چيست؟
♦سرزنش شديد استاد مطهري از ناقلان #شایعات.
2⃣1⃣ ⭕ شماره 12:
كار #خلافاخلاق، #تملق و مداحي نامزدها ممنوع! #اسراف در تبليغات حرام است.
💮👈توصيه هاي اخلاقي حجت الاسلام قرائتی براي داوطلبان انتخابات و هوادارا نشان:
3⃣1⃣⭕️شماره 13:
🔴🔺نسبت #دروغ دادن به افراد و پخش آن ، از مصاديق اشاعه #فحشاست.
4⃣1⃣⭕️شماره 14 :#عدالت_سیاسی برای همه مردم و داوطلبان
5⃣1⃣⭕️شماره 15: نريختن #آبروي نامزدها و طرفدارانشان توسط مسئولين، #رقبا و مردم
6⃣1⃣⭕️شماره 16: #ظلم نكردن به مردم و داوطلبان
7⃣1⃣⭕شماره 17 آيا #تهمت و #فحاشي و غيبت #مسئولين و نامزدها مجاز است؟
8⃣1⃣⭕شماره 18 : #فحش و ناسزا به داوطلبان و هوادارانشان ممنوع🚫
9⃣1⃣⭕شماره 19 : #شایعه علیه نامزدها را دفن کنید 🚫
شما هم ميتوانيد ضمن مطالعه مشروح مطالب هر يك از موضوعات فوق و ارسال آن براي علاقمندان
نظرات و مطالب خود را نيز ارسال فرماييد.
https://b2n.ir/akhlaq
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💫کانال زیست قرآنی
💎Eitaa:b2n.ir/E.zist
💎WatsApp:b2n.ir/W.zist
💎Telegram:t.me/zistequrani
یک صبحدم به طرف گلستان گذشتهای؟
شبنم هنوز بر رخ گل آب میزند!
#صائب_تبریزی
صبح آغازین روز هفته پر نشاط و عالی🌹
🆔 @quranpuyan
آیتی ازخداست
معصومه
لطف بی انتهاست،
معصومه
جلوه ای از جمال قرآنی
چهره ای حق نماست،
معصومه
✨میلاد حضرت معصومه (س)مبارک✨
@quranpuyan
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
4⃣7⃣ #جایگاه_یوسف در مصر :
#قرآن
🌹سوره یوسف آیه ۵۶🌹
و بدین گونه یوسف را در آن سرزمین قدرت دادیم که در هر جا از آن میخواست منزل میکرد. ما رحمت خود را به هر کس بخواهیم ارزانی میداریم و اجر نیکوکاران را ضایع نمی سازیم.
#تورات
🌹پیدایش، فصل ۴۱ آیه ۴۵🌹
فرعون اسم یوسف را صفنات فعنیح گذاشت و برای او زنی گرفت به نام (اسِنات) که دختر فوتی فارع، کاهن شهر اون بود. یوسف سی ساله بود که به خدمت فرعون مشغول شد. او کاخ فرعون را ترک کرد و در سرتاسر مصر گردش کرد.
https://bit.ly/2NCIaTh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣تدبر در سوره #مریم
🔹نکات آیات ابتدایی سوره مریم از تفسیر آقای عبدالعلی بازرگان
کاف ، ها، یا، عین، صاد. 1
__
◀️حروف مقطعة این سوره [کهیعص] با حروف مقطعه 5 سوره دیگر [اعراف، طه، یاسین، صاد، شورا] در یک حرف اشتراک دارند که دلالت بر ارتباط و اشتراک مضامین آنها ميکند. [«ه» با طه، «ی» با یاسین، «ص» با صاد، «ع» با شورا].
در این 6 سوره جمعاً از رسالت 19 پیامبر یاد شده است [نوح، ابراهیم، یعقوب، اسحق، اسمعیل، ایوب، داود، سلیمان، هود، صالح، لوط، شعیب، موسی، زکریا، یحیی، عیسی، ادریس، الیسع، و ذاالکفل].
اتفاقاً ردیف شمارة سوره مریم نیز در قرآن 19 است.
تعداد نام پیامبرانی که دارای رسالت بودند و آنها که رسالت مستقلی نداشتند [مثل هارون که یاور موسی بود، آدم که رسالتی نداشت، اسرائیل که لقب یعقوب بود، و مریم مقدس] جمعاً 114 بار، به تعداد سورههای قرآن تکرار شده که مساوی مضربی است از 19 [114 = 19x6].
تعداد این اسامی در 6 سوره به قرار زیر است:
آدم 14- نوح 5- ابراهیم 2- یعقوب 3- اسرائیل [لقب یعقوب] 8- اسمعیل 2- اسحق 2- ایوب 1- داوود 5- سلیمان 2- هود 1- لوط 2- صالح 3- شعیب 5- موسی 40- هارون 7- زکریا 2- یحیی 2- عیسی 2- ادریس 1- الیسع 1- ذاالکفل 1- مریم 3.
👈👈توضیح: از آنجایی که «اخت هارون» در آیه 24 سوره مریم، ارتباطی با هارون برادر موسی نداشت، در شمارش نام هارون منظور نشد.
طبق محاسبات رشاد خلیفه [محقق مصری] از نظر آماری مجموع تعداد حروف مقطعه «کهیعص» در سوره مریم مضربی است از عدد 19: «ک» 137، «ه» 175، «ی» 343، «ع» 117، «ص» 26. جمعاً 798 = 19x142
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی
❓ايا در زمينه مسايل #سياسي مثل انتخابات هم بايد از #علماي_ديني و فقها #تقليد كرد؟ ايا شركت در انتخابات، #تكليف_شرعي است؟
🛑قسمت اول:
🔶مسئله #رأی دادن و شرکت در انتخابات از مسائل نوپیدا و مستحدثه است که در سنت فقهی پییشینهای ندارد و بحثی دربارة آن نشده است. در این نوع مسائل فقیهان برپایه دلایل اجتهادی و قواعد عام فقهی نظر میدهند و برداشت آنها به موضعی بستگی دارد که درباره اعتبار عرف و رویههای عقلایی اتخاذ میکنند.
👈براین اساس میتوان دیدگاههای فقهی طرح شده در این باره را در سه دسته جای داد:
1⃣-نخست دیدگاهی که شرکت در انتخابات و رأی دادن را به مثابه تکلیفی شرعی مینگرد و حق شهروندان را تنها به انتخاب افراد آن هم با شرایط خاص محدود میکند.
2⃣-دوم دیدگاهی که رأی دادن را از حقوق شهروندان میداند، ولی شرکت در انتخابات را تکلیفی اجتماعی و شرعی نیز میداند.
3⃣-در نهایت، دیدگاهی که رأی دادن را حق هر شهروند میداند و تشخیص لزوم یا عدم لزوم شرکت در انتخابات را به وی واگذار می-کند.
🔸1-. رأی دادن به مثابه تکلیف شرعی
این دیدگاه پس از تأسیس جمهوری اسلامی و تحت تاثیر الزامات آن طرح شد و بر اساس آن، شرکت در انتخابات، تکلیفی شرعی است و خودداری از آن جایز نیست.
مبنای اصلی این دیدگاه ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و حفظ آن است و بر پایه آن هر اقدام و کنشی که به حفظ و تقویت آن کمک کند، تکلیفی شرعی خواهد بود.
🔶رهبر فقید انقلاب بر این اساس شرکت در انتخابات را وظیفهای شرعی و ملی میدانست. به پیروی از وی، برخی دیگر از فقیهانی نیز شرکت درانتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط را وظیفهای #شرعى، اسلامى و الهى دانستهاند.
آنان با توجه به ضرورت حکومت اسلامی و وجوب کوشش برای حفظ و تقویت آن و نقش #انتخابات در این امر بر وجوب عینی شرکت در انتخابات استدلال میکنند. از نظر آنان حتی اگر کسی دربارة شایستگی نامزدهای انتخابات به نتیجه نرسیده نباشد، تکلیف از او ساقط نیست، زیرا میتواند رأی سفید به صندوق بیندازد.
👈بنابراین اصل شرکت در انتخابات تکلیفی چشم ناپوشیدنی است و تنها تشخیص فرد شایسته برای انتخاب به شهروندان واگذار شده است.
🔸طرفداران تکلیف شرعی بودنِ شرکت در انتخابات، دربارة مبنا و نیز شرایط تحقق این تکلیف اختلاف نظر دارند: گروهی که با نگاهی سنتیتر به موضوع مینگرند، بر پایة قواعد کلی مانند حفظ دین و مذهب یا حفظ نظام در معنای گستردهاش، بر این تکلیف استدلال میکنند.
🔹گروهی دیگر، که در چارچوب گفتمان اسلام سیاسی به موضوع میاندیشند، بر پایه وجوب اصل وجوب حفظ حکومت اسلامی و یا حفظ نظام به معنای رژیم سیاسی آن را اثبات میکنند.
👈در این میان، برخی نیز با نگاهی سختگیرانهتر شرایطی برای آن در نظر گرفتهاند، که به آسانی دستیافتنی نیست.
💫آیتالله بهجت در دو بیانیهای که درباره انتخابات صادر کرده، از چنین دیدگاهی به موضوع نگریسته است. در این دو بیانیه بدون هیچ اشارهای به حکم شرکت در انتخابات، به شرایط سلبی و ایجابی مشارکت و رأی دادن پرداخته شده است. از ظاهر بیانیه چنین به نظر میرسد که در صورت وجود چنین شرایطی افراد مجاز به شرکت در انتخابات و رأی دادن هستند.
این ادعا به شکل غیرمستقیم برحق بودن شرکت در انتخابات دلالت دارد. با وجود این، مخالفت شدید وی با نظامهای انتخاباتی در کشورهای غربی، که با عنوانِ «دول کفر» از آنها یاد کرده است، نشان میدهد او با دریافت مدرن از حق رأی دادن، مرزبندی داشته است.
💫ادامه دارد
http://yun.ir/1ys4ib
@quranpuyan
🌹با سلام به همراهان گرامی
دوستاني که مایلند ادامه پستهای #اخلاق سیاسی را مطالعه نمایند
👈 میتوانند از کانال زیست قرآنی دریافت نمایند
💎Eitaa:b2n.ir/E.zist
مشک ریزان میجهد، باد صبا از کوی دوست
شاخهای گویی ربودست، از خم گیسوی دوست
دوست میدارم نسیم صبح، را کو در هوا
تا نفس میآیدش، جان میدهد بر بوی دوست
سلمان ساوجی
سلام
صبحتون بخیر
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ اصل دیپلماسی: راز خود را به این افراد نگویید
در سوره توبه نیز بیان شده که مسلمانان؛غیر از خدا ورسول و مومنان ،افراد دیگری را محرم اسرار خود نکنند.
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَكُواْ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللّهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۶﴾
فولادوند: آيا پنداشته ايد كه به خود واگذار مى شويد و خداوند كسانى را كه از ميان شما جهاد كرده و غير از خدا و فرستاده او و مؤمنان محرم اسرارى نگرفته اند معلوم نمى دارد و خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است
مکارم: آيا گمان كرديد كه (به حال خود) رها ميشويد در حالي كه هنوز آنها كه از شما جهاد كردند و غير از خدا و رسولش را محرم اسرار خويش انتخاب ننمودند (از ديگران) مشخص نشده اند (بايد آزمون شويد و صفوف از هم جدا شود) و خداوند به آنچه عمل ميكنيد آگاه است.
#راز
https://goo.gl/Qvtriu
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣تدبر در سوره #مریم از تفسیر آقای بازرگان
🔹نکات آیه ۵ سوره مریم از تفسیر عبدالعلی بازرگان
و [اینک که در آستانه مرگم؛ برای] پس از خود نگرانِ نزدیکان خویشم 4 [که بدون شایستگی لازم قصد دارند پیشوایی دینی را عهدهدار شوند] و همسرم [نیز] نازاست، پس [در این بلاتکلیفی و بیم از آینده رسالت] از سوی خودت به من سرپرستی [=جانشینی از صُلب خودم] ببخش.5
__
4- برحسب آنچه نقل کردهاند، زکریا نگران برادرزادههای نااهل خود بود که نقشه کشیده بودند پس از فوت او زعامت دینی شهر را به عهده بگیرند. موالی با مولی و ولایت هم ریشه است که معنای نزدیکی و دوستی سرپرستيآور ميدهد، زکریا نگران نزدیکان [اقربین] خویش به طور عام نبوده بلکه منظورش کسانی از اقربین بودند که قصد ولایت و سلطهگری داشتند.
5- «وهبنا» از ریشة «وَهَبَ»، بخششی است بلاعوض. گاهی آدمی به کسی که کاری برای او انجام داده، یا انتظار کار و خدمتی از او داشته باشد، هدیهای ميدهد. اما هبّه، هدیهای یکطرفه و بدون چشمداشت است. خدا از این جهت وهّاب [بسیار عطاکننده] است و به این دلیل نعمت او را «موهبت» مينامند که یکطرفه و ناشی از لطف و رحمت او است، نه طلبکاری بنده. هر چند بندگی خالص او موهبتافزا ميباشد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛