eitaa logo
قران پویان
476 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 92 تا 100 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ 🌱به (حقیقتِ) نیکوکاری نخواهید رسید؛ مگر این‌که از چیزهایی انفاق کنید که به آن‌ها علاقه دارید. هر چیزی را انفاق کنید، خدا به‌‌خوبی از آن آگاه است. آل عمران - ۹۲ 🔷✨ آيه فوق می‌گويد:" شما هرگز بحقيقت" بر" و نيكی نمی‌رسيد مگر اينكه از آنچه دوست می‌داريد در راه خدا انفاق كنيد". در اين كه مقصود در اينجا از كلمه" بر" چيست؟ مفسران گفتگوی بسيار دارند، بعضی آن را به معنی بهشت، و بعضی به معنی پرهيز كاری و تقوی، و بعضی به معنی پاداش نيك گرفته‌اند، ولی آنچه از آيات قرآن استفاده می‌شود اين است كه" بر" معنی وسيعی دارد و به تمام نيكيها اعم از ايمان و اعمال پاك گفته می‌شود، چنان كه از آيه ۱۷۷ سوره بقره استفاده می‌شود كه" ايمان به خدا، و روز جزا، و پيامبران، و كمك به نيازمندان، و نماز و روزه، و وفای به عهد، و استقامت در برابر مشكلات و حوادث" همه از شعب" بر" محسوب می‌شوند. 👈 ‏بنا بر اين رسيدن به مقام نيكوكاران واقعی، شرايط زيادی دارد كه يكی از آنها انفاق كردن از اموالی است كه مورد علاقه انسان است، زيرا عشق و علاقه واقعی به خدا، و احترام به اصول انسانيت و اخلاق، آن گاه روشن می‌شود كه انسان بر سر دو راهی قرار گيرد، در يك طرف مال و ثروت يا مقام و منصبی قرار داشته باشد كه مورد علاقه شديد او است، و در طرف مقابل خدا و حقيقت و عواطف انسانيت و نيكو كاری، اگر از اولی بخاطر دومی صرف نظر كرد معلوم می‌شود كه در عشق و علاقه خود صادق است، و اگر تنها در اين راه از موضوعات جزئی حاضر بود صرف نظر كند، معلوم می‌شود عشق و علاقه معنوی او نيز بهمان پايه است و اين مقياسی است برای سنجش ايمان و شخصيت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️وجوب بر افراد 👈 در ایه 97 سوره ال عمران اصل این مسئله بصورت زیر بیان شده است: 💠 وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿۹۷/آل‌عمران﴾ 🌱مکارم:و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانائي رفتن به سوي آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بي نياز است. 👈در تفسیر نور نکات زیر در این خصوص عنوان شده است: 1⃣ واجبات، يك نوع تعهّد الهى برگردن انسان است. «وللّه على النّاس حِجّ البيت» 2⃣ ، بايد خالصانه و تنها براى خدا باشد. «للّه على النّاس حِجّ البيت» 3⃣ تكليف و وظيفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالى و بدنى، وفراهم بودن شرايط بيرونى. «من استطاع اليه سبيلاً» 4⃣ استطاعت شرط است «من استطاع اليه سبيلاً» 5⃣ انكار و ترك آن، سبب كفر است. «و من كفر» 6⃣ فايده ى انجام دستورات الهى، به خود انسان برمیگردد وگرنه خداوند نيازى به اعمال ما ندارد. «فان اللّه غنىّ عن العالمين» 7⃣ خداوند دعوت مى كند، ولى منّت نمى كشد. «وللّه على النّاس حِجّ البيت... و من كفر فانّ اللّه غنىّ عنالعالمين» 🔷✨ "«و لله علی النّاس ...» چون در محیط این خانه فقط نام خدا ظاهر و اراده او حاکم است، برای خدا و بیدار شدن روح حق پرستی و زنده شدن وجدان عدالتخواهی و حکومت این روح بر سایر غرایز و هواهای انسان بر هر مستطیعی این خانه واجب است، تا برای یک بار هم شده در تمام عمر هر کس خود را از محیط غوغای شهوات و خودپرستی و نفع جویی و اختلافات که صدای پیامبران و ندای وجدان و دعوت خدا را دور و کم اثر نموده بیرون آید و تغییر محیط دهد و هر کس کفر ورزید و این دعوت را نپذیرفت، بداند که خداوند بی نیاز است و این بشر است که در تقویت و حفظ بنیه مادی و معنوی خود و در هر چیز سراسر احتیاج است."¹ 📚[1]برگرفته ار ڪتاب "به سوے خدا میرویم" نوشته آیت الله طالقانی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 امام صادق ع از جد بزرگوارش نقل میکند که (ص) فرمودند : آنکس که پس از من بر امتم فرمانروایی یابد را به یاد خدا سفارش میکنم که حتما 🔹بر جماعت مسلمین مهربانی کند ، 🔹بزرگ سالشان را گرامی شمارد ؛ 🔹بر ناتوانانشان رحمت آورد ؛ 🔹دانشمندانشان را بزرگ دارد ؛ 🔹و با سیاستهایی که موجب ضرر مردم گردد آنها را خوار نکند ؛ 🔹و فقر را در جامعه شیوع ندهد که مردم را کافر میکند . 📚 اصول کافی ج ۱ ص ۴۰۶ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_6025945249224854285.mp3
15.98M
✅شریعت و در نبوی مبانی فقهی پیامبر در عهد و میثاقها چه بود؟ ✅برخی فقهای ما هنوز نتوانسته اند با صلح کنار بیایند که چگونه پیامبر حاضر شد مسلمانان مظلومی را که از مکه به مدینه پناهنده می‌شوند، به مشرکین برگرداند؟!! مگر این خلاف شرع نیست؟!! آيا اگر در زمان حاضر بود، مفاد صلح حدیبیه را تایید می‌کرد؟! باتوجه به اینکه در مورد پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تروریسم و لایحه مبارزه با پولشویی که کمتر از آن است، کلی ایراد شرعی گرفته است. پس پیامبر چگونه انجام داد؟ بنابر یا ؟ ✅رجوع به و داور ثالث غیر مسلمان در قراردادهای خارجی را علیرغم نظر امام خمینی چرا شورای نگهبان، همچنان ایراد می‌گیرد؟! استاد سروش محلاتی @quranpuyan