eitaa logo
قران پویان
485 دنبال‌کننده
6هزار عکس
707 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی ام: 🔷👈حدیث پژوهان در تعریف حدیث موضوع می نویسند:« وهو المکذوبُ المُختِلقُ المصنوع»؛ حدیث موضوع حدیث دروغین و ساخته شده است در حقیقت ، حدیث نیست، بلکه از باب مجاز و مسامحه در تعبیر، آن را حدیث نامیده اند. حدیث موضوع، بدترین نوع از احادیث ضعیف و روایت آن حرام است؛ زیرا کمک به اشاعه ی گناه است، برخلاف دیگر روایات ضعیف که نقل و روایت آن حرمت ندارد. 💢🔸چه بسا گفته شود این احادیث، کذب در احادیثِ دوران معصومان علیهم السلام را به اثبات می رساند، ولی تلاش اصحاب اصول حدیثی و مؤلفان کتب اربعه در پیرایش احادیث، سبب شد آنچه در این کتب هست، صادق و صحیح باشد، اما در جواب باید سخن شهید صدر رحمه الله را گفت: 👈 آگاهی بخشی امامان نسبت به حرکت جعل حدیث و دقت اصحاب ائمه و علمای شیعه در مقام نقل حدیث، گرچه سهمی وافر در تقلیل جعل و وضع داشته، بدان معنا نیست که مطمئن باشیم در مجموعه های حدیثی کنونی، حدیث جعلی وجود ندارد، به ویژه که جعل و وضع، به طور غالب، در کتب اصحاب موثق ائمه علیهم السلام صورت می گرفت. چه بسا برخی روایات متعارضی که اینک در دست است، مانده ی همان جعل و تزویر باشد. مرحوم آیت الله خویی نیز این شبهه را به همین شکل پاسخ داده است. 👈شیخ صدوق(381ق) در کتاب الاعتقادات، باب الاعتقاد فی الحدیثین المختلفین، قائل به جعلی بودن پاره ای از است. ایشان همچنین وضع و جعل را از جمله ی عوامل تعارض در این اخبار می داند. ↩شیخ مفید(413ق) در تصحیح الاعتقاد نوشته است: به طور کلی هر حدیث منسوب به امامان علیهم السلام صحیح نیست؛ چه بسا احادیثی به دروغ به آنان نسبت داده شده باشد و فردی که شناخت کافی ندارد، درست را از نادرست تمیز ندهد. 👈مرحوم مامقانی(م1351) گفته است: دلیل چهارم [در نیاز به علم رجال] این است که روایات ما متضمن اخبار جعلی است و عمل بدانها روا نیست مگر آنکه رجال سند بررسی شود. در این خصوص دلیل عقلی و نقلی گواهی می دهد. دلیل عقلی آن است که علم اجمالی هست که در میان راویان، افراد دروغگو و وضع کننده وجود داشتند. این اطمینان، با تتبع در کتب اخبار به دست می آید، چنان که مغیرة بن سعید گفت: نزدیک به صد هزار حدیث جعل کردم. دلیل نقلی نیز روایات فراوانی است که بر این مدعا دلالت دارد. ↩مرحوم محمدحسین کاشف الغطاء(م1373ق) می گوید: «در اینجا نکته ای دقیق است که باید بدان آگاهی داد و آن اینکه نزد مسلمین و غیرمسلمین روشن است که جعل حدیث، شایع و فراوان بود. روایات جعلی تا آن اندازه با احادیث درست به هم آمیخت که می توان ادعا کرد حدیث جعلی بیش از روایت صحیح است. این بلیّه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بروز کرد و پیامبر، امت را از آن برحذر داشت. لیکن این تلاش، در کاستن از جعل موفق نبود، چه رسد که بخواهد آن را ریشه کن کند. غرض آن است که رهبران مذاهب اسلامی و دیگران، حتی عالمان شیعی بدانند که نمی توان بر آنچه در کتب خبر آمده، اعتماد کرد. 👈 همچنین نمی توان بر کتب حدیث شیعه اطمینان کرد؛ زیرا در کتب اربعه که معتبرترین کتب حدیثی است، و وجود دارد؛ چه از جهت متن و چه از ناحیه سند و چه هر دو...» 👈علامه شعرانی نزدیک به بیست درصد احادیث را جعلی و ساختگی دانسته است. 💫ادامه دارد 🖋📖برگرفته از شناسایی مقوله ی وضع در حدیث تاليف حجة الاسلام دکترسیدعلی دلبری https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
﷽ یَا مَنْ هُوَ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ ای آنکه بر بندگانش آگاه و بیناست 🌸 دعای جوشن کبیر 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 154 تا 157 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ سرچشمه گناه ديگر است‌ 💠‏إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطانُ بِبَعْضِ ما كَسَبُوا وَ لَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ 🌱آنها كه در روز روبرو شدن دو جمعيت با يكديگر (روز جنگ احد) فرار كردند شيطان آنها را بر اثر پاره‌ای از گناهانی كه قبلا مرتكب شده بودند به لغزش انداخت و خداوند آنها را بخشيد، خداوند آمرزنده و حليم است. آل عمران -۱۵۵ 🔷✨‏اين آيه كه باز ناظر به حوادث جنگ احد است حقيقت ديگری را برای مسلمانان بازگو می‌كند و آن اينكه: لغزشهايی كه بر اثر وسوسه‌های شيطانی به- انسان دست می‌دهد و او را به گناهانی می‌كشاند نتيجه زمينه‌های نامناسب روحی است كه بر اثر گناهان پيشين در انسان فراهم شده و راه را برای گناهان ديگر هموار ساخته است و گرنه وسوسه‌های شيطانی در دلهای پاك كه آثار گناهان سابق در آن نيست اثری در آن نمی‌گذارد و لذا می‌فرمايد: 👈 ‏" آنهايی كه در ميدان احد فرار كردند شيطان آنان را به سبب پاره‌ای از اعمالشان به لغزش انداخت، اما خدا آنها را بخشيد، خداوند آمرزنده و حليم است" و به اين ترتيب به آنها می‌آموزد كه برای كسب پيروزی در آينده بايد بكوشند نخست خود را تربيت كنند و دل را از گناه بشويند. 🔷✨‏ممكن است منظور از گناهی كه سابقا مرتكب شده‌اند همان گناه دنياپرستی و جمع‌آوری غنائم و مخالفت فرمان پيامبر در بحبوحه جنگ بوده باشد و يا گناهان ديگری كه قبل از حادثه احد مرتكب شده بودند و نيروی ايمان را در آنها تضعيف كرده بود. 📚‏تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و دست خداست 💠يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَقَالُواْ لإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُواْ فِي الأَرْضِ أَوْ كَانُواْ غُزًّى لَّوْ كَانُواْ عِندَنَامَا مَاتُواْ وَمَا قُتِلُواْ لِيَجْعَلَ اللّهُ ذَلِكَ حَسْرَةً فِي قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ . ال عمران - ۱۵۶ 🌱اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد همچون كسانى نباشيد كه كفر ورزيدند و به برادرانشان هنگامى كه به سفر رفته [و در سفر مردند] و يا جهادگر شدند [و كشته شدند] گفتند اگر نزد ما [مانده] بودند نمى‏ مردند و كشته نمى‏ شدند [شما چنين سخنانى مگوييد] تا خدا آن را در دلهايشان حسرتى قرار دهد و خدا[ست كه] زنده مى‏ كند و مى ميراند و خدا[ست كه] به آنچه مى‏ كنيد بيناست. 🔷✨خداوند در سوره آل عمران و بيان داستان جنگ احد ،در دو جا از نوعي گفتار و رفتار بشدت نكوهش كرده و مسلمانان را اخطار ميدهد كه مبادا شما هم مانند كفار اين گونه عمل كنيد. اين افراد برای دوستانشان که در جنگ يا مسافرت کشته ميشدند اظهار تاسف و ترحم میکردند و ميگفتند اگر فلانی پیش ما بود و نرفته بود،نمی مرد یا زنده میماند. خداوند این طرز بیان را مذمت کرده و پاسخ میدهد اگر راست میگویيد مرگ را از خودتان دور کنید. 👈 مرگ و زندگی دست خداست نه دست شما یا دوستانتان.چرا بخاطر چيزي كه در كنترل خود شما هم نيست ،ديگران را سرزنش ميكنيد. پس سعی کنیم ما هم از بیان چنین جملاتی وقتی برای سایرین حوادث خارج از کنترل انسان اتفاق میافتد،پرهیز کنیم. البته اين آيه به منزله كنار گذاشتن عقلانيت و بي حساب به استقبال مرگ رفتن نيست،بلكه تذكر ميدهد كه قدرت تمام امور در دست شما نيست و حسابگري شما در محدوده توان و امكانات شماست.اموري مثل مرگ در حيطه قدرت و اختيار شما نيست. 👈 تفكر كنيد،برنامه بريزيد و سپس با توكل بر خدا بطور جدي اقدام كنيد.اگر به نتيجه رسيديد،بهره مادي و معنوي برده ايد. .اگر هم شكست خورديد يا كشته شديد (در راه خدا،در جنگ،در حج،در انفاق،در نيكي به يتيمان و ..)بهره اخروي شما محفوظ است.و حرف ملامت گران و سرزنش كنندگان از اجر شما نمي كاهد. 📚برگرفته از سایت قران پویان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا