♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣4⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹فراز آيات ۱۷۵-۱۶۰
كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ {160}
قوم لوط فرستادگان را تكذيب كردند {160}
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ {161}
آنگاه برادرشان لوط به آنان گفت آيا پروا نداريد {161}
إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {162}
من براى شما فرستادهاى در خور اعتمادم {162}
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {163}
از خدا پروا داريد و فرمانم ببريد {163}
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {164}
و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمىكنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {164}
أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ {165}
آيا از ميان مردم جهان با مردها در مىآميزيد {165}
وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ {166}
و آنچه را پروردگارتان از همسرانتان براى شما آفريده وامىگذاريد [نه] بلكه شما مردمى تجاوزكاريد {166}
قَالُوا لَئِن لَّمْ تَنتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ {167}
گفتند اى لوط اگر دست برندارى قطعا از اخراجشدگان خواهى بود {167}
قَالَ إِنِّي لِعَمَلِكُم مِّنَ الْقَالِينَ {168}
گفت به راستى من دشمن كردار شمايم {168}
رَبِّ نَجِّنِي وَأَهْلِي مِمَّا يَعْمَلُونَ {169}
پروردگارا مرا و كسان مرا از آنچه انجام مىدهند رهايى بخش {169}
فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ {170}
پس او و كسانش را همگى رهانيديم {170}
إِلَّا عَجُوزًا فِي الْغَابِرِينَ {171}
جز پيرزنى كه از باقىماندگان [در خاكستر آتش] بود {171}
ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ {172}
سپس ديگران را سخت هلاك كرديم {172}
وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَرًا فَسَاء مَطَرُ الْمُنذَرِينَ {173}
و بر [سر] آنان بارانى [از آتش گوگرد] فرو ريختيم و چه بد بود باران بيمدادهشدگان {173}
إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ {174}
قطعا در اين [عقوبت] عبرتى است و[لى] بيشترشان ايمانآورنده نبودند {174}
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ {175}
و در حقيقت پروردگار تو همان شكستناپذير مهربان است {175}
♻️عصاره فراز آیات ۱۷۵-۱۶۰ : قوم لوط هم رسولشان را تکذیب و دعوتش به پروا از خداوند را نادیده گرفته به زشتکاری خود ادامه داده و لوط را هم تهدید به اخراج کردند. اما با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند . این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند.
🖌سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت سی ام:
#وضع_حدیث_در_آیینهي_روایات_و_سخنان_بزرگان
#مفهوم_وضع_حدیث
🔷👈حدیث پژوهان در تعریف حدیث موضوع می نویسند:« وهو المکذوبُ المُختِلقُ المصنوع»؛ حدیث موضوع حدیث دروغین و ساخته شده است در حقیقت #حدیث_موضوع، حدیث نیست، بلکه از باب مجاز و مسامحه در تعبیر، آن را حدیث نامیده اند. حدیث موضوع، بدترین نوع از احادیث ضعیف و روایت آن حرام است؛ زیرا کمک به اشاعه ی گناه است، برخلاف دیگر روایات ضعیف که نقل و روایت آن حرمت ندارد.
💢🔸چه بسا گفته شود این احادیث، کذب در احادیثِ دوران معصومان علیهم السلام را به اثبات می رساند، ولی تلاش اصحاب اصول حدیثی و مؤلفان کتب اربعه در پیرایش احادیث، سبب شد آنچه در این کتب هست، صادق و صحیح باشد، اما در جواب باید سخن شهید صدر رحمه الله را گفت:
👈 آگاهی بخشی امامان نسبت به حرکت جعل حدیث و دقت اصحاب ائمه و علمای شیعه در مقام نقل حدیث، گرچه سهمی وافر در تقلیل جعل و وضع داشته، بدان معنا نیست که مطمئن باشیم در مجموعه های حدیثی کنونی، حدیث جعلی وجود ندارد، به ویژه که جعل و وضع، به طور غالب، در کتب اصحاب موثق ائمه علیهم السلام صورت می گرفت. چه بسا برخی روایات متعارضی که اینک در دست است، مانده ی همان جعل و تزویر باشد.
مرحوم آیت الله خویی نیز این شبهه را به همین شکل پاسخ داده است.
👈شیخ صدوق(381ق) در کتاب الاعتقادات، باب الاعتقاد فی الحدیثین المختلفین، قائل به جعلی بودن پاره ای از #روایات_طبی است. ایشان همچنین وضع و جعل را از جمله ی عوامل تعارض در این اخبار می داند.
↩شیخ مفید(413ق) در تصحیح الاعتقاد نوشته است: به طور کلی هر حدیث منسوب به امامان علیهم السلام صحیح نیست؛ چه بسا احادیثی به دروغ به آنان نسبت داده شده باشد و فردی که شناخت کافی ندارد، درست را از نادرست تمیز ندهد.
👈مرحوم مامقانی(م1351) گفته است:
دلیل چهارم [در نیاز به علم رجال] این است که روایات ما متضمن اخبار جعلی است و عمل بدانها روا نیست مگر آنکه رجال سند بررسی شود. در این خصوص دلیل عقلی و نقلی گواهی می دهد. دلیل عقلی آن است که علم اجمالی هست که در میان راویان، افراد دروغگو و وضع کننده وجود داشتند. این اطمینان، با تتبع در کتب اخبار به دست می آید، چنان که مغیرة بن سعید گفت: نزدیک به صد هزار حدیث جعل کردم. دلیل نقلی نیز روایات فراوانی است که بر این مدعا دلالت دارد.
↩مرحوم محمدحسین کاشف الغطاء(م1373ق) می گوید:
«در اینجا نکته ای دقیق است که باید بدان آگاهی داد و آن اینکه نزد مسلمین و غیرمسلمین روشن است که جعل حدیث، شایع و فراوان بود. روایات جعلی تا آن اندازه با احادیث درست به هم آمیخت که می توان ادعا کرد حدیث جعلی بیش از روایت صحیح است. این بلیّه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بروز کرد و پیامبر، امت را از آن برحذر داشت. لیکن این تلاش، در کاستن از جعل موفق نبود، چه رسد که بخواهد آن را ریشه کن کند. غرض آن است که رهبران مذاهب اسلامی و دیگران، حتی عالمان شیعی بدانند که نمی توان بر آنچه در کتب خبر آمده، اعتماد کرد. 👈 همچنین نمی توان بر کتب حدیث شیعه اطمینان کرد؛ زیرا در کتب اربعه که معتبرترین کتب حدیثی است، #صحیح و #سقیم وجود دارد؛ چه از جهت متن و چه از ناحیه سند و چه هر دو...»
👈علامه شعرانی نزدیک به بیست درصد احادیث را جعلی و ساختگی دانسته است.
💫ادامه دارد
🖋📖برگرفته از شناسایی مقوله ی وضع در حدیث تاليف حجة الاسلام دکترسیدعلی دلبری
https://b2n.ir/y52246
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
﷽
یَا مَنْ هُوَ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ
ای آنکه بر بندگانش آگاه و بیناست
🌸 دعای جوشن کبیر
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_آلعمران آیہ 154 تا 157
📄#صفحـہ_70
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_70
❇️#گناه سرچشمه گناه ديگر است
💠إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطانُ بِبَعْضِ ما كَسَبُوا وَ لَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ
🌱آنها كه در روز روبرو شدن دو جمعيت با يكديگر (روز جنگ احد) فرار كردند شيطان آنها را بر اثر پارهای از گناهانی كه قبلا مرتكب شده بودند به لغزش انداخت و خداوند آنها را بخشيد، خداوند آمرزنده و حليم است.
آل عمران -۱۵۵
🔷✨اين آيه كه باز ناظر به حوادث جنگ احد است حقيقت ديگری را برای مسلمانان بازگو میكند و آن اينكه: لغزشهايی كه بر اثر وسوسههای شيطانی به- انسان دست میدهد و او را به گناهانی میكشاند نتيجه زمينههای نامناسب روحی است كه بر اثر گناهان پيشين در انسان فراهم شده و راه را برای گناهان ديگر هموار ساخته است و گرنه وسوسههای شيطانی در دلهای پاك كه آثار گناهان سابق در آن نيست اثری در آن نمیگذارد و لذا میفرمايد:
👈 " آنهايی كه در ميدان احد فرار كردند شيطان آنان را به سبب پارهای از اعمالشان به لغزش انداخت، اما خدا آنها را بخشيد، خداوند آمرزنده و حليم است" و به اين ترتيب به آنها میآموزد كه برای كسب پيروزی در آينده بايد بكوشند نخست خود را تربيت كنند و دل را از گناه بشويند.
🔷✨ممكن است منظور از گناهی كه سابقا مرتكب شدهاند همان گناه دنياپرستی و جمعآوری غنائم و مخالفت فرمان پيامبر در بحبوحه جنگ بوده باشد و يا گناهان ديگری كه قبل از حادثه احد مرتكب شده بودند و نيروی ايمان را در آنها تضعيف كرده بود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan