eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 122 تا 127 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بهترین 💠وَ مَنْ أَحْسَنُ دِيناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلاً 🌱از کسی‌ که در حال نیکوکاری، خود را تسلیم خدا کرده و از آیین ابراهیم حق‌گرا پیروی کرده است، چه کسی در دین‌داری بهتر است؟ خداوند، ابراهیم را دوست (خود) برگزید. نساء - ۱۲۵ 👈 در اين آيه سه چيز مقياس بهترين آئين شمرده شده: 1⃣ ‏نخست تسليم مطلق در برابر خدا" أَسْلَمَ‌ وَجْهَهُ لِلَّـهِ‌" ‏ 2⃣ يگر نيكوكاری (وَ هُوَ مُحْسِنٌ‌) منظور از نيكو كاری در اينجا هر گونه نيكی با قلب و زبان و عمل است، و در حديثی كه در تفسير نور الثقلين در ذيل اين آيه از پيامبر گرامی اسلام ص نقل شده در پاسخ اين سؤال كه منظور از احسان چيست؟ چنين می‌خوانيم: ‏ان تعبد اللَّه كانك تراه فان لم تكن تراه فانه يراك‌ ‏" احسان (در اين آيه) به اين است كه هر عملی در مسير بندگی خدا انجام می‌دهی آن چنان باشد كه گويا خدا را می‌بينی و اگر تو او را نمی‌بينی او ترا می‌بيند و شاهد و ناظر تو است". 3⃣ ‏و ديگر پيروی از آئين پاك ابراهيم است. ‏(وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً) ‏در پايان آيه دليل تكيه كردن روی آئين ابراهيم را چنين بيان می‌كند كه خداوند ابراهيم را به عنوان خليل خود انتخاب كرد. ‏(وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا). ❓❓‏خليل يعنی چه؟ ‏" خليل" ممكن است از ماده" خلت" (بر وزن حجت) به معنی" دوستی" بوده باشد و يا از ماده" خلت" (بر وزن ضربت) به معنی" نياز و احتياج" و در اينكه كداميك از اين دو معنی به مفهوم آيه فوق نزديكتر است در ميان مفسران گفتگو است، جمعی معتقدند كه معنی دوم نزديكتر به حقيقت آيه می‌باشد، زيرا ابراهيم به خوبی احساس می‌كرد كه در همه چيز بدون استثنا نيازمند بپروردگار است. ‏ولی از آنجا كه آيه فوق می‌گويد: خداوند اين مقام را به ابراهيم داد استفاده می‌شود كه منظور همان معنی دوستی است، زيرا اگر بگوئيم خداوند ابراهيم را بعنوان دوست خود انتخاب كرد بسيار مناسب به نظر می‌رسد، تا اينكه بگوئيم خداوند ابراهيم را نيازمند خود انتخاب كرد، به علاوه نيازمندی مخلوقات خدا اختصاصی به ابراهيم ندارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ يَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّساءِ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِيهِنَّ وَ ما يُتْلی‌ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ فِي يَتامَی النِّساءِ اللاَّتِي لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الْوِلْدانِ وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْيَتامی‌ بِالْقِسْطِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِهِ عَلِيماً (۱۲۷/نساء) 🌱‏ودرباره‌ی (ارث) زنان از تو فتوی‌ می‌خواهند، بگو: خدا درباره آنها به شما فتوی می‌دهد، وآيه‌های قرآن كه بر شما تلاوت می‌شود، درباره زنان يتيم كه حقّشان را نمی‌دهيد و می‌خواهيد به ازدواجشان درآوريد و كودكانی كه مستضعفند (به شما فتوی‌ می‌دهد) كه با يتيمان به انصاف رفتار كنيد و هر كار نيكی انجام دهيد، خدا از آن آگاه است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹حقوق زن، مورد بحث و گفتگوی مسلمانان صدر اسلام بوده است. ‏«يَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّساءِ» ‏🔹دفاع از حقوق زنان، كودكان و يتيمان در كنار هم، نشانه‌ی ظلم به آنان در طول تاريخ است. «النِّساءِ، يَتامَی، الْوِلْدانِ» ‏🔹حمايت از حقوق زنان، حكم خدشه‌ناپذير خداوند است. «قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ» ‏🔹تشريع حكم از جانب خداوند است و بيان بر عهده‌ی پيامبر. «قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ» ‏🔹سنّت‌های جاهلی را بايد با فتواهای صريح شكست. «قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ» ‏🔹به خاطر تفكّرات جاهلی، زنان را از ارث محروم نكنيد. «لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ» ‏🔹خدا زنان را مالك دانسته وبرايشان بهره‌ای از ارث قرار داده است. «كُتِبَ لَهُنَّ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا ✅لا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسرِفِينَ الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فى الاَرْضِ وَ لا يُصلِحُونَ ظاهرا مراد از ((امر مسرفان )) امر در مقابل نهى است ، به قرينه اينكه از اطاعت آن نهى فرموده ، هر چند بعضى از مفسرين احتمال داده اند كه به معناى شان باشد. بنا بر اين مراد از اطاعت امر آنان تقليد عاميانه و پيروى كوركورانه ايشان ، در اعمال و روش زندگى است ، آن روشى كه آنان سلوكش را دوست مى دارند. و مراد از مسرفين چه اينكه كلمه آمر به آن معنا باشد و چه به اين معنا، اشراف و بزرگانى هستند كه ديگران آنان را پيروى مى كنند خطابى هم كه در آيه است ( اطاعت مكنيد ) به عموم تابعين ايشان است كه آنها هستند كه صالح (عليه السّلام ) اميد داشت ازپيروى بزرگان دست بردارند، و لذا خطاب را متوجه ايشان كرد، نه اشراف ، چون از ايمان آوردن اشراف مأيوس بود. ممكن هم هست خطاب را متوجه هر دو دسته بدانيم ، و بگوييم اشراف هم به نوبه خود مقلد پدران گذشته خود بودند و امر آنان را اطاعت مى كردند، همچنان كه به صالح گفتند ((اتنهينا ان نعبد ما يعبد آباونا)) پس به اين اعتبار همه آنان از اشراف و عوامشان ، امر مسرفين را اطاعت مى كردند و آيه شريفه همه را از آن نهى مى كند. و اما مسرفين چه كسانى بوده اند؟ آيه بعدى ايشان را عبارت دانسته از كسانى كه از مرز حق تجاوز نموده ، از حد اعتدال بيرون شده اند و توصيفشان فرموده به ((الذين يفسدون فى الارض و لا يصلحون )) و اين خود اشاره به علت حقيقى حكم است و معنايش اين است كه از خدا بپرهيزيد و امر مسرفان را اطاعت مكنيد، براى اينكه ايشان مفسد در زمينند و اصلاحگر نيستند و معلوم است كه با افساد، هيچ ايمنى از عذاب الهى نيست و از سوى ديگر او عزيز و انتقام گيرنده است . ترجمه تفسير الميزان جلد 15 صفحه : 430 ✅ اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين ) و اگر بعد از نهى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) از شرك و انذارش ، در جمله مورد بحث ، عشيره اقربين ، يعنى خويشاوندان نزديك تر را اختصاص به ذكر داد، براى افاده و اشاره به اين نكته است كه در دعوت دينى استثناء راه ندارد و اين دعوت ، قوم و خويش نمى شناسد و فرقى ميان نزديكان و بيگانگان نمى گذارد و مداهنه و سهل انگارى در آن راه ندارد و چون سنن و قوانين بشرى نيست ، كه تنها در بيگانگان و ضعفاء اجراء شود، بلكه در اين دعوت حتى خود رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نيز با امتش فرقى ندارد، تا چه رسد به اينكه ميان خويشاوندان پيغمبر با بيگانگان فرق بگذارد، بلكه همه را بندگان خدا و خدا را مولاى همه مى داند. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا