💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 53 تا 59
📄#صفحـہ_134
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_134
❇️#آیه57انعام
💠قُلْ إِنِّي عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ كَذَّبْتُمْ بِهِ ما عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّـهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ
🌱بگو: من دلیلی روشن از سوی پروردگار خود (همراه) دارم؛ که شما آن را دروغ میشمرید. آنچه (از عذاب)که میخواهید در آمدن آن شتاب شود، نزد من نیست. فرمانروایی فقط از آنِ خداست که حق را بیان میکند، و اوست که بهترین داور است.
أنعام - ۵۷
🔷✨بينة" در اصل به چيزی میگويند كه ميان دو شیء فاصله و جدايی میافكند به گونهای كه ديگر هيچگونه اتصال و آميزش با هم نداشته باشند، سپس به دليل روشن و آشكار نيز گفته شده، از اين نظر كه حق و باطل را كاملا از هم جدا میكند.
🔷✨در اصطلاح فقهی اگر چه" بينة" به شهادت دو نفر عادل گفته میشود ولی معنی لغوی آن كاملا وسيع است و شهادت دو عادل يكی از مصداقهای آن میباشد و اگر به معجزات بينة گفته میشود باز از همين نظر است كه حق را از باطل جدا میكند و اگر به آيات و احكام الهی بينة گفته میشود باز به عنوان مصداق اين معنی وسيع است.
🔷✨خلاصه در اين آيه نيز پيامبر ص مامور است روی اين نكته تكيه كند كه مدرك من در مسئله خدا پرستی و مبارزه با بت كاملا روشن و آشكار میباشد و انكار و تكذيب شما چيزی از اهميت آن نمیكاهد.
سپس به يكی ديگر از بهانهجوئيهای آنها اشاره میكند و آن اينكه آنها میگفتند اگر تو بر حق هستی كيفرهايی كه ما را به آن تهديد میكنی زودتر بياور پيامبر ص در پاسخ آنها میگويد" آنچه را شما درباره آن عجله داريد به دست من نيست" (ما عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ).
" تمام كارها و فرمانها همه به دست خدا است" (إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّـهِ).
👈و بعد به عنوان تاكيد میگويد:" او است كه حق را از باطل جدا میكند و او بهترين جدا كنندگان حق از باطل است" (يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ).
بديهی است كسی میتواند به خوبی حق را از باطل جدا كند كه علمش از همه بيشتر باشد و شناخت حق و باطل برای او كاملا روشن است، به علاوه قدرت كافی برای اعمال علم و دانش خود نيز داشته باشد و اين دو صفت (علم و قدرت) به طور نامحدود و بیپايان تنها برای ذات پاك خدا است، بنا بر اين او بهترين جدا كنندگان حق از باطل است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_134
❇️#آیه59انعام
💠وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ (۵۹/انعام)
🌱و گنجينههای غيب، تنها نزد خداست و جز او كسی آن را نمیداند و آنچه را در خشكی ودرياست میداند، و هيچ برگی از درخت نمیافتد جز آنكه او میداند و هيچ دانهای در تاريكیهای زمين وهيچ تر وخشكی نيست، مگر آنكه (علم آن) در كتاب مبين ثبت است.
🔷✨«مَفاتِحُ»، يا جمع «مِفتَح» به معنای گنجينه و خزانه است، يا جمع «مِفتاح» به معنای كليد است، ولی معنای اوّل مناسبتر است.
كلمهی تر و خشك، كنايه از همهی چيزهايی است كه مقابل همند، مثل مرگ و حيات، سلامتی و مرض، فقر و غنا، نيك و بد، مجرّد و مادّی. اين مطلب در آيهی «وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ» نيز بيان شده است.
شايد مراد از سقوط برگها، حركات نزولی و مراد از دانههای در حال رشد زير زمين، حركات صعودی باشد.
🔹 دليل آنكه عذاب عجولانهای كه كفّار تقاضا میكنند فرا نمیرسد، علم خداوند به اسرار هستی است. ما تَسْتَعْجِلُونَ ... وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ
🔹 احكام الهی بر اساس آگاهی او بر غيب و شهود است. «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ- وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ»
🔹 دامنهی علم غيب، گستردهتر از علوم عادّی است. (زيرا قرآن درباره آن تعبير انحصاری دارد.) «لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ»
🔹 بر خلاف كسانی كه میگويند خداوند تنها به كليّات علم دارد، خداوند به همه چيز دانا و از همهی جزئيّات هستی آگاه است. پس بايد مواظب اعمال خود باشيم. ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ ...
🔹 جز خداوند، هيچكس از پيش خود علم غيب ندارد. «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ»
🔹 در جهان، مركزيّتی برای اطلاعات وجود دارد. «فِي كِتابٍ مُبِينٍ»
🔹 نظام هستی، طبق برنامهی پيش بينی شدهای طراحی شده است. «كِتابٍ مُبِينٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣3⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسرا : ۳۱
وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا
فرزندان خويش را از ترس تنگدستي مکُشيد، اين ما هستيم که آنها و شما را روزي ميدهيم؛ 39 مسلماً کُشتن آنها خطائي است بس بزرگ. 40
39- در قبايلي از عربِ جاهليت، دختران را به اين توجيه که قدرت جنگاوري نداشته و از نظر اقتصادي مولّد نيستند، در خاک ميكردند و برخي به دليل فقر و ناتواني سقط جنين ميکردند که امروز نيز، به خصوص در بارداريهاي ناخواسته يا نامشروع، اين مسئله وجود دارد.
40- آيات 26 (17:26) تا 32 ناظر به سومين اصل اخلاقي، يعني کمک مالي به نيازمندان است که به تناسب آن، موضوعات فرعي ديگري را نيز در اين زمينه مطرح کرده است، از جمله: تبذير در مال، پاسخ اميدوار کننده به نيازمندان، تعادل در بذل و بخشش، پرهيز از قتل اولاد به دليل فقر، که جمعاً شامل 2 توصيه ايجابي [آتِ- فَقُلْ لَهُمْ] و 4 توصيه سلبي [لا تُبَذِّرْ، لا تَجْعَلْ يَدَكَ، لا تَبْسُطْهَا، لا تَقْتُلُوا] ميباشد.
اسراء : ۳۴
وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا
به مال يتيم نزديک نشويد، مگر به شيوهاي که بهترين [راه براي حفظ و افزايش آن] باشد، تا آنکه به سن بلوغ برسد [که در آن زمان بايد به خودش تحويل داده شود]، 43 و به عهد [و پيمانهاي خود] وفا کنيد که مسلماً عهد بستن مسئوليتآور است. 44
43- ششمين اصل مراقبت از اموال يتيمان و نگهداري آن به بهترين شيوهاي است که منافع آنان را بهتر تأمين کند [همچون سرمايهگذاري در امور سود ده] تا خود به سن بلوغ برسند و عهدهدار اموال خود گردند. آيات 2 (4:2) تا 6 و 10 سوره نساء (4:10) با تفصيل بيشتري درباره اين حکم سخن ميگويد. در ضمن نهي «لا تَقْرَبُوا»، همچنانکه در مورد زنا نيز آمده، چشم طمع دوختن به اموال يتيمان را محکوم مينمايد.
44- اصل هفتم وفاي به عهد و پيمانهاست که هم شامل تعهد قيم در مراقبت از اموال يتيم ميشود و هم شامل تمامي قراردادها و تعهدات اجتماعي رسمي و غير رسمي که به زبان آمده يا امضاء شده باشد.
اسراء : ۳۵
وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
و هرگاه [در فروش مواد و محصولات] پيمانه کرديد، پيمانه را کامل گيريد و با ترازوي درست وزن کنيد که اين [شيوه] بهتر و خوش فرجامتر است. 45
__
45- رعايت انصاف و عدالت در مناسبات اقتصادي هشتمين اصل اخلاقي است که هم شامل ظرف و پيمانه ميشود و هم ابزار و عوامل سنجش. وفاي به کيل، همچون وفاي به عهد [در آيه قبل]، به تمام و کمال رساندن آن است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠نظر قران در خصوص #تعدد_زوجات و #چندهمسری:
ایا مردان میتوانند تا #4_زن اختیار کنند؟
🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله و علامه طباطبایی و آيت اله صادقي تهراني وآیت صانعی در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط تعددزوجات ارايه شد.
🛑قسمت پنجم:
💠 #تعدد_زوجات از نگاه امام #موسي_صدر
👈آیهای که در مورد تعدد زوجات در قرآن ذکر شده برای تعدد زوجات دو شرط اساسی بیان کرده است. آن آیه چنین است:
♦️«وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِی الْیَتَامَى فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَهً.» [۱]3نساء
🔹و اگر مىترسيد كه عدالت را دربارهى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرفنظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سهتا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديكتر است كه ستم نكنيد.
💢👈این آیه از یکسو تعدد همسران را مشروط به ترس از اجرا نشدن #عدالت در مورد یتیمان ذکر میکند و، از سوی دیگر، آن را به ضرورت اجرای #عدالت_در_میان_همسران مقید میگرداند. شکی نیست که به سبب جنگهای صدر اسلام و #شهادت_مردان، نگرانی آن وجود داشت که ایتام قربانی بیعدالتی شوند. در چنان احوالی، پدیده تعدد زوجات امری پسندیده برای سرپرستی ایتام و مادران آنان بود و این بنابر اصطلاح فقها، یکی از موارد #جواز_تعدد_زوجات است.
بنابراین، تعدد زوجات حکمی ثابت و مربوط به اوضاع اجتماعی یا خانوادگی معین است. غیر از این، شرط دیگر همان برقراری عدالت در بین زنان است و این مسئلهای دشوار و پیچیده است که برحسب تحول جوامع و نیازهای زنان و سطح آگاهی و میزان نیازشان به ازدواج تغییر میکند.
💢در بیشتر اوقات شوهر نمیتواند از عهده #حقوق بیش از یک زن برآید. بدینترتیب، میبینیم که این حکم اسلامی دستوری است که موجبات پیشرفت در جوامع را نیز در خود دارد.
💢مقامات تونس #تعدد_زوجات را ممنوع کردهاند، نظر شما چیست؟
👈من به ممنوعیت مطلق اعتقاد ندارم، که این خود عکس دستور شرعی است. همچنین، به آزادی مطلق هم در این زمینه معتقد نیستم، بلکه به نظر من باید این موضوع را به عهده #دادگاههای_شرعی گذاشت تا درباره شروط معین آن تحقیق بیشتری کنند. البته، این رأی و اجتهاد شخص من است.
🎙مصاحبه حنان معلوف، روزنامه نگار زنِ روزنامۀ النهار(نقل از سايت امام موسي صدر)
💫ادامه دارد
http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛