تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره چهارصد و هفتادو سه
تفسیر سوره #الرحمن
قسمت بیست و چهارم از جلد ششم کتاب
#آشنایی_باقرآن
✅دو بهشتِ نازلتر
وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ » دو #بهشتْ نازلتر از اینها هم وجود دارد. آنجا داشت: «وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ » . مفسرین گفته اند- و درست گفته اند- در آنجا چه بهشت روحانی اش و چه بهشت #جسمانی اش مال «لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ » بود، یعنی اهل #اخلاص، كسانی كه خدا را به هیبت و عظمت شناخته اند؛ ولی در پایین تر و كمتر از اینها هم دو بهشتی هست اما برای افرادی كه از اینها كمتر هستند؛ و گفته اند منظور افرادی است كه عبادتشان برای بهشت یا برای فرار از جهنم بوده است. 😞
«مُدْهامَّتانِ » دو بهشتی سرسبز. اینجا سخن از سرسبزی است. «فِیهِما عَیْنانِ نَضّاخَتانِ » . در آنجا سخن از دو چشمه ی جاری بود، اینجا هم سخن از دو چشمه ی دیگر، ولی اینجا تعبیر «نَضّاخَتانِ » دارد یعنی جوشش زن، فوّاره زن. اما اینجا هم توصیف نمی كند كه این چشمه ها چگونه چشمه هایی است. «فِیهِما فاكِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمّانٌ » .
«فِیهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ »
در آن دو بهشتِ اهل اخلاص از هر میوه ای دو نوعش وجود دارد. در این دو بهشتِ درجه ی پایین تر میوه ای است و نخلی و اناری، درخت میوه و درخت نخل و درخت انار.
«فِیهِنَّ خَیْراتٌ حِسانٌ » و در آن بهشتها هم زنانی كه خیر و نیكو هستند [وجود دارند، ] زنان نیكو خصال و نیكو صورت، یعنی نیكو سیرت و نیكو صورت. خیر، حُسن معنوی را می گویند و حُسن، حسن صوری را. «خَیْراتٌ حِسانٌ » یعنی زنانی كه هم از نظر روحی و معنوی خیرند و هم از نظر زیبایی؛ پس می شود نیكو سیرت و نیكو صورت؛ هر دو وجود دارد.
👈بعضی مفسرین گفته اند كه اینجا اشاره به زنان دنیاست نه حورالعین ها؛ زنانی از نوع انسان كه اهل بهشت و اهل سعادت هستند.👉
علاوه بر اینها باز «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی اَلْخِیامِ » حورالعین هایی كه منحصراً در خیمه هایی هستند. همان مفهوم «قاصِراتُ اَلطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ» را با تعبیر دیگر گفته است، یعنی «نه هرجایی» . این «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی اَلْخِیامِ » باز مفهوم «نه هرجایی» را می دهد. همان كلمه ی «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ » تكرار شده.
معلوم است كه قرآن به جنبه ی #طهارت و #عفاف و پاكی خیلی عنایت دارد یعنی این را برای بشر یك ارزش اصیل می داند.
«مُتَّكِئِینَ عَلی رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِیٍّ حِسانٍ » . در باره ی آنها هم داشتیم: «مُتَّكِئِینَ عَلی فُرُشٍ بَطائِنُها مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَ جَنَی اَلْجَنَّتَیْنِ دانٍ » . در باره ی اینها داریم: «مُتَّكِئِینَ » تكیه زن ها هستند «عَلی رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِیٍّ حِسانٍ » بر متّكاهای سبز و بر بساطهای بسیار قیمتی و بسیار نیك «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ » پس چه نعمتی را شما می توانید تكذیب كنید؟
✨✨✨✨✨
🔺در آخر دومرتبه می فرماید: «تَبارَكَ اِسْمُ رَبِّكَ ذِی اَلْجَلالِ وَ اَلْإِكْرامِ » مبارك است و پربركت است نام پروردگارت، آن نام پرجلال و صاحب جلالت و صاحب اكرام، كه می گویند اشاره به همان نام «الرحمن» است كه سوره با آن شروع شده است.
⏪سوره با كلمه «الرحمن» شروع شد و با توصیف «الرحمن» با جمله ی «تَبارَكَ اِسْمُ رَبِّكَ ذِی اَلْجَلالِ وَ اَلْإِكْرامِ » خاتمه پیدا می كند، اشاره به اینكه آنچه كه در عالم به وجود آمده است از اولِ عالم تا آخر عالم، #دنیا و #آخرت، تمام اینها به اسم «رحمن» به وجود آمده است. می گویند: «ظَهَرَ الْوُجودُ بِبِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ» .
اصلاً «رحمن» یعنی رحمت عامه ی پروردگار، یعنی خلقت، اساس خلقت. #رحمن یعنی خدای خالق، یعنی خدای خالقی كه خلقتش بر اساس رحمت و جود و رساندن فیض است و هر موجودی آن فیضی را كه لایق است [دریافت می كند. ] ما اگر بگوییم «خدا خالق است» یك معنا و مفهوم را گفته ایم یعنی همین مقدار فهمانده ایم كه خداوند ایجاد كننده ی اشیاء است، ولی آیا این ایجاد بر اساس فیض و رحمت است یا بر اساس دیگری، این را دیگر كلمه ی «خالق» نمی فهماند؛ ولی وقتی كه می گوییم «رحمن» یعنی افاضه كننده ی جود و رحمت خودش.
وقتی می گوییم «رحمن» یعنی سراسرِ خلقت مساوی است با سراسرْ رحمت، و حتی آنجایی هم كه عذاب هست، خود #عذاب از یك جنبه ی دیگر- لااقل از این جنبه كه ما نظام كل را در نظر بگیریم، در نظام كل- باز نوعی رحمت است. می گوید: «تَبارَكَ اِسْمُ رَبِّكَ ذِی اَلْجَلالِ وَ اَلْإِكْرامِ » مبارك باد، افزون باد آن نام پروردگارت، آن نامی كه صاحب جلال و اكرام است
پایان🍃🍃🍃
🍀🍀🍀🌸🌸🌸🍀🍀🍀🌸
https://telegram.me/quranpuyan
🌺🍃〰
خدايا! 🌹
بر محمّد صلی الله علیه و آله و خاندان او درود فرست،
و شنواى دعايم باش ،آنگاه كه می خوانمت،
و صدايم را بشنو ، گاهى كه صدايت مي كنم،
و به من توجّه كن ، هنگامی كه با تو مناجات می نمايم،
همانا به سوى تو گريختم،
و در حال درماندگى و زارى در برابرت ايستادم، پاداشى را كه نزد توست اميدوارم،
آنچه را كه در درون دارم می دانى،
بر حاجتم خبر دارى،
نهانم را می شناسى،
كار بازگشت به آخرت و خانه ابدی ام بر تو پوشيده نيست،
و آنچه كه می خواهم به زبان آرم،
و خواهش خويش را بازگو كنم ،
و هم آنچه را كه براى عاقبتم اميد دارم،
بر تو پنهان نيست...
🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ وَ أَقْبِلْ عَلَيَّ إِذَا نَاجَيْتُكَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُسْتَكِيناً لَكَ مُتَضَرِّعاً إِلَيْكَ رَاجِياً لِمَا لَدَيْكَ ثَوَابِي وَ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَ تَخْبُرُ حَاجَتِي وَ تَعْرِفُ ضَمِيرِي وَ لا يَخْفَى عَلَيْكَ أَمْرُ مُنْقَلَبِي وَ مَثْوَايَ وَ مَا أُرِيدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِي وَ أَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِي وَ أَرْجُوهُ لِعَاقِبَتِي
فرازی از مناجات شعبانیه
🌺🍃〰
🔵🕊🌺🍃﹏💛🍃
🕊🌺🍃
🌺🍃
اعتماد. 🌹
میان آرزوی تو ومعجزه خداوند، دیواری است به نام اعتماد.
پس اگر دوست داری به آرزویت برسی با تمام وجود به او اعتماد کن.
👇👇👇
☘ ...وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ ِ (٤٤) غافر
✅ و من کار خود را به خدا می سپارم
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
ـ🍃
ـ🌺🍃
ـ🕊🌺🍃
ـ🔵🕊🌺🍃﹏💛🍃
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال
⬅ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌
#مشارکت در انتشار #کتاب_قرآنی
💐💐به لطف خدا🙏
با اتمام مراحل تالیف کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"
ویراستاری
صفحه آرایی
طرح جلد
اخذ کد شابک و فیپا
این کتاب به مرحله انتشار نزدیک شده و ان شاالله امیدواریم در ماه مبارک #رمضان در اختیار علاقه مندان در سراسر کشور قرار گیرد.
🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم.
✳✳روشهای مشارکت و اهدای وجوه
1-کلیه افراد میتوانند با پرداخت حداقل 2 هزار تومان یا مضاربی از آن ،از طریق لینک زیر در این کار خیر قرانی سهیم شوند.
idpay.ir/quranpuyan1/shop/37101
2-کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان #حامی این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد #مرحومین و درگذشتگان خود اهدا نمایند،بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود.
این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند.
idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
🔵🕊🌺🍃﹏💛🍃
🕊🌺🍃
🌺🍃
آیات وجملات #قصار
ضرب المثل فارسي در قران- قرآن و ضرب المثل هاي ايراني
🎁 با هر دست بدهی از همان دست پس می گیری
🌻 وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ
و هر خیری که انفاق کنید به طور کامل به شما باز گردانده شود
272 بقره
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
ـ🍃
ـ🌺🍃
ـ🕊🌺🍃
ـ🔵🕊🌺🍃﹏💛🍃
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال
⬅ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌
#مشارکت در انتشار #کتاب_قرآنی
💐💐به لطف خدا🙏
با اتمام مراحل تالیف کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"
ویراستاری
صفحه آرایی
طرح جلد
اخذ کد شابک و فیپا
این کتاب به مرحله انتشار نزدیک شده و ان شاالله امیدواریم در ماه مبارک #رمضان در اختیار علاقه مندان در سراسر کشور قرار گیرد.
🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم.
✳✳روشهای مشارکت و اهدای وجوه
1-کلیه افراد میتوانند با پرداخت حداقل 2 هزار تومان یا مضاربی از آن ،از طریق لینک زیر در این کار خیر قرانی سهیم شوند.
idpay.ir/quranpuyan1/shop/37101
2-کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان #حامی این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد #مرحومین و درگذشتگان خود اهدا نمایند،بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود.
این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند.
idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
#قرآن در کلام #خدا
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
✅ قرآن،کتاب هدایت
قرآن کریم کتاب هدایت است.
یَهدِی بِهِ الله مَنِ اتَّبعَ رِضوَانَهُ سُبُلَ السَّلامِ(مائده ۱۶)
قرآن کتاب هدایت انسان است،هدایت به تمامی راههای خیر و سلامت،سلامت و سعادت دنیا و آخرت.قرآن در این آیه شریفه، چهار محور هدایت را نشان داده است:
1⃣ هدایت کننده،که خدای رحمان است.(یهَدیِ بِه الله).
2⃣ وسیله هدایت،که قرآن است.(یَهدِی بِه).
3⃣ هدایت شونده،و آن،کسی است که در پی رضوان و خشنودی خداوند باشد.(مَنِ اتَّبعَ رِضوَانَه).
4⃣ مقصود هدایت،که دستیابی به راههای سلامت است.(سُبلُ السَّلامِ).
پس خدای رحمان چشم هر انسانی را که با قرآن سر به راز دارد و در جستجوی رضایت و خشنودی خداوند است،به رههای امن و سلام می گشاید و در طول زندگی راه حق را بدو می نمایاند و او را از گمراهی می رهاند.
(برگرفته از سایتwww.mirbagheri.ir)
دکتر سید محسن میرباقری
http://yon.ir/NK0XU
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
در مواردي كه #كلمه يا كلماتي از يك آيه بذهن تان مي ايد اما محل ايه را نميدانيد يا ميخواهيد كل ايه را داشته باشيد،ميتوانيد در اپليكيشن #تنزيل جستجو نماييد. تنزيل را ازكافه #بازاردانلود كنيد.quranpuyan@
خدايا 🌺
همان گونه كه ما را به لطف طعام دادى ،
و با احسانت پروراندى ،
پس نعمتهاى سرشارت را بر ما به انجام رسان،
و ناگواريهاى ناخوشايند را از ما دور كن،
و از بهره هاى هر دو جهان بالاتر و برترش را ،
چه اينك ،
و چه در آينده به ما عنايت كن!
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
إِلَهِي فَكَمَا غَذَّيْتَنَا بِلُطْفِكَ وَ رَبَّيْتَنَا بِصُنْعِكَ فَتَمِّمْ عَلَيْنَا سَوَابِغَ النِّعَمِ وَ ادْفَعْ عَنَّا مَكَارِهَ النِّقَمِ وَ آتِنَا مِنْ حُظُوظِ الدَّارَيْنِ أَرْفَعَهَا وَ أَجَلَّهَا عَاجِلا وَ آجِلا
مناجات شاکرین ، مناجات ششم
🌲💫🌲💫🌲💫
آیات و جملات #قصار
✅#صبر_جمیل
شکیبایی زیبا و قابل توجه با استقامت بدون جزع و فزع
اگر انسان در مشكلات و مصائب ، خويشتن داري را از دست ندهد، يعني سخني و حركتي برخلاف رضاي خدا نگويد و نكند و پيمانه صبرش لبريز نگردد و سفره مشكلات و سختيها را پيش اين و آن باز نكند،
👌صبر نيكو دارد.
خداي سبحان در قرآن كريم پيامبران را خصوصا مؤمنين را عموما به صبر دعوت ميكند.
اما راز و نياز با خداي بي نياز در مورد مشكلات و سختيها ناصبوري نيست، بلكه استعانت از ذات متعال براي تحمل فشار و حل مشكلات است و اين يك نوع ثبات قدم و درخواست صبر جهت تحمل سختيها از بارگاه ربوبي است. اما آنهايي كه به مقام رضا رسيده اند مشكلات خود را در محضر خداي متعال نيز به زبان نمي آورند، چون كه به زبان آوردن هر چند كه شكوه از سختي نيست اما شائبه آن را دارد، اظهار درد، پيش خدا به نوعي تغيير وضع موجود را از خدا طلبيدن است و اين با مقام رضا سازگار نيست.
صبر جمیل سه بار در قرآن آمده است👇
1⃣ وَ جٰاؤُ عَلىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اَللّٰهُ اَلْمُسْتَعٰانُ عَلىٰ مٰا تَصِفُونَ (١٨)یوسف
2⃣ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً. 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اَللّٰهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ اَلْعَلِيمُ اَلْحَكِيمُ (٨٣)یوسف
3⃣ فَاصْبِر. 👈ْ صَبْراً جَمِيلاً (٥)معارج
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2645_Sbr-jmyl.aspx
✴️اصول و مباني #نظام_سياسياجتماعي حكومت اسلامي در قرآن
✅ #تفکیک_وحی و رای مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی( ۱۳۹۲/۸/۲۸ )
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر،وحی بود؟
مسأله جدی در این باره این است که غیر از قرآن کریم که قطعا وحی است، آیا دیگر سخنان رسول خدا و دستورات و تصمیمات حضرت هم به استناد وحی صورت گرفته ویا ممکن است برخی از آن ها مثل نماز و اذان از راه وحی دریافت شده باشد، و برخی دیگر به خصوص در مسائل اجتماعی، نظر خود حضرت باشد؟
👈غالب علما، قلمرو وحی راخیلی وسیع می دانند و بر اساس آیه لاینطق عن الهوی ان هو الّا وحی یوحی همه تصمیمات حضرت را به وحی متصل می کنند، ولی علّامه طباطبائی در این باره نظر متفاوتی دارد.
از نظر علّامه این آیه که در سوره والنجم نازل شده است به قرینه آن که درمقام نفی و رد سخنان مشرکان است که پیامبر را دروغگو می دانستند و اصل رسالت و وحی را قبول نمی کردند، در صدد دفاع از پیامبر است که او اهل افترا به خداوند نیست و آن چه را که در دعوت به اسلام و یا تلاوت آیات قرآن ارائه می کند، به استناد وحی است. از نظر ایشان این آیه چنان اطلاقی ندارد که همه سخنان پیامبر را شامل شود و همگی را مستند به وحی بداند.
*ایشان هم در جلد نوزدهم تفسیر المیزان در ذیل همان آیه مطرح نموده اند و هم در مصاحباتی که مرحوم حسینی طهرانی با ایشان داشته اند آمده است. آقای حسینی طهرانی پرسیده اند که آیا مفاد آیه وما ینطق عن الهوی این است که تمام کلمات رسول خدا وحی بوده یا آیاتی که حضرت به عنوان قرآن تلاوت فرموده، وحی بوده است؟ و علّامه در آن جا هم فرموده اند ان هو الّا وحی یوحی علّمه شدید القوی، راجع به قرآن کریم است. این مصاحبات به نام مهر تابان چاپ و منتشر شده است.البته شیخ طوسی هم در تفسیر تبیان چنین نظری دارد وان هو الّا وحی یوحی را اینگونه معنی کرده است: ای لیس الذی یتلوه علیکم من القرآن الاوحی اوحاه الله الیه،
همان طور که شما هم اشاره کردید، با توجه به این که ممکن است برخی از سخنان و دستورات پیامبر که عینا در قرآن هم نیامده مثل جزئیات احکام نماز یا حج، مستند به وحی باشد، پس چطور می شود وحی را از غیر وحی در سخنان حضرت جدا کرد؟ منظورم این است که از کجا تشخیص بدهیم که حکمی وحی است یا وحی نیست؟
⬅️ ج: علّامه هم مثل بقیه علما، سه شأن و سه مسئولیت برای پیامبر قائل است، یکی بیان احکام الهی که از حق تعالی دریافت می کند و به مردم ارائه می کند، و دیگری شأن رهبری و زعامت و مدیریت مسلمان ها که همان ولایت است، و سوم هم شأن قضاوت و فصل خصومت و رسیدگی به دعاوی. علّامه قلمرو دوم و سوم را خارج از وحی می داند و نظرات رسول خدا را دراین دو قلمرو «رأیِ» حضرت می داند، نه «وحیِ» خداوند. بار ها علّامه در بحث های خود، در این گونه موارد، از واژه رأی در برابر وحی استفاده می کند.
👌روشن ترین بحث ایشان در این باره در همان جلد چهارم تفسیر المیزان است که میفرماید پیامبر دارای دو حیثیّت و دو جایگاه متفاوت است، اول آنکه بر طبق وحی تفصیل احکام را ارائه می کند:
"تبین للناس ما نزّل الیهم " و حیثیّت دوم مربوط به ارائه نظر و رأی خود حضرت است. که مربوط به ولایت حضرت در حکومت و قضاوت می باشد. عین عبارت ایشان را برایتان می خوانم:
والحیثیته الثانیه: ما یراه من صواب الرأی و هو الذی یرتبط بولایته الحکومه و القضاء، قال الله تعالی لتحکم بین الناس و هو الذی کان (ص) یحکم به فی عزائم الامور.
👈👌 پس پیامبر در دو قلمرو نظر خودش را و تشخیص و رأی خودش را اعلام و اعمال می کرده است، یکی در احکام قضائی که برطبق ظاهر حکم می کرده، یعنی طبق موازین قضا مثل بیّنه و قسم که قضات دیگر هم قضاوت می کردند، نه براساس واقع و نفس الامر، و دیگر هم در مسائل مهم اداره جامعه مثل تصمیم به جنگ یا صلح، این ها هم وحی نبود است.
ادامه دارد.....
http://yon.ir/KiEAV
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
تدبر در سوره مرحله دوم سوره #طارق
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ {1}سوگند به آسمان و طارق
وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ {2}و تو چه دانى كه طارق چيست
النَّجْمُ الثَّاقِبُ {3}آن ستاره (با نور ) نافذ
إِن كُلُّ نَفْسٍ لَّمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ {4}هيچ كس نيست مگر اينكه نگاهبانى بر او [گماشته شده] است
📝خلاصه دسته آیات (1-4) همه انسانها تحت مراقبت حافظ و حامی عظیمی هستند.
فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ {5}پس انسان بايد بنگرد كه از چه آفريده شده است
خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ {6}از آب جهندهاى خلق شده
يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ {7}[كه] از صلب مرد و ميان استخوانهاى سينه زن بيرون مىآيد
📝خلاصه دسته آیات (5-7)حافظ ،همانی است که انسان را ،از آبی جهنده (منی) خلق کرد.
إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ {8}در حقيقت او [= خدا] بر بازگردانيدن وى بخوبى تواناست
يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ {9}آن روز كه رازها [همه] فاش شود
فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَلَا نَاصِرٍ {10}پس او را نه نيرويى ماند و نه يارى
📝خلاصه دسته آیات (8-10)آن حافظ ، بر بازگشت انسان در روز قیامت که نهانها اشکار میشود و انسان یاوری ندارد،نیز قدرت دارد.
⁉️ایا این دو دسته از آیات،مستقل است یا در ادامه و مرتبط با ایات 1-4 است؟
❗️با توجه به (ف) ابتدای آیه 5 میتوان گفت این آیات یا نتیجه گیری از ایات قبل است یا تبیین بیشتر آنها.
👌توجه دادن به خلقت اولیه هرکس، نتیجه وجود حافظ نیست بلکه دلیل است برای سئوال احتمالی مخاطب از کیستی یا اصل وجود این حافظ.یعنی بعد از ایه 4 این سئوال برای مخاطب ایجاد میشود که ایا هر کسی محافظی دارد؟چگونه؟ و کیست این محافظ؟
و قران ادامه میدهد که برای پاسخ به این سئوال باید هرکس در نحوه خلقت خود دقت کند.یعنی که ،این محافظ همان است که انسان را با قدرت و اراده خود ،از آبی جهنده (منی) خلق کرد.
-ضمیر( ه )در (انه لقادر) نیز به حافظ برمیگردد. از ابتدای سوره تا اینجا هیچ اسمی از خداوند به میان نیامده و تنها اسمی که میتوان ضمیره ه را با توجه به مفهوم ایات،به ان مرتبط کرد همین حافظ است.
🌺🍃-در این آیات بطور ظریفی ضمن تاکید بر رجعت انسانها در قیامت،آنرا بعنوان مقدمه و مولفه ای برای اثبات حفاظت مستمر خدا از انسانها بیان نموده است. سه آیه قبل به قدرت خدا در آفرینش اشاره داشت و این سه آیه به قدرت خدا در معادبنابراین هر دو دسته اخیر آیات،در ادامه و معرف ان حافظ بر همه می باشند یعنی خدا.
✅لذا آیات( 1-10 )را میتوان باهم یک فراز محسوب کرد که عصاره ان،حمایت و حفاظت مستمر خداوند از خلقت تا قیامت است.و همین محور تا انتهای سوره،غالب و حاکم بر سوره است. لذا محوریت این فراز موضوع قیامت ومعاد نخواهد بود.
🍃-با عنایت به توضیحات بالا،ارتباط قسمهای ابتدای سوره با جواب قسم نیز روشن میشود
همان خدایی که محیط و محافظ و قادر بر اسمانها و ستاره ها ست (که ازکنترل و تسلط انسان خارجند) ،بر انسان نیز محافظت و سرپرستی دارد.
#عصاره فراز آیات (1-10) همه انسانها حت مراقبت خداوندی هستند که خالق انسان و مبعوث کننده در قیامت و خالق و محافظ آسمانها و اجرام آسمانی ست.
وَالسَّمَاء ذَاتِ الرَّجْعِ {11}سوگند به آسمان بارشانگيز
وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ {12}سوگند به زمين شكافدار [آماده كشت]
إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ {13}[كه] آن (حافظ بودن خدا برانسان) قولی قاطع و روشنگر است
وَمَا هُوَ بِالْهَزْلِ {14}و آن شوخى نيست
#عصاره فراز آیات (11-14) :سوگند به آسمان وزمین هم که تحت کنترل خدایند؛محافظت خدا از انسانها قولی قطعی است.
إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْدًا {15}آنان دست به نيرنگ مىزنند
وَأَكِيدُ كَيْدًا {16}و [من نيز] دست به نيرنگ مىزنم
فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا {17}پس كافران را مهلت ده و كمى آنان را به حال خود واگذار
#عصاره فراز آیات( 15-17)کافران در برابر پیام خدا،کید میکنند .با توجه به احاطه و مراقبت خدا بر همه
انسانها،آنها را به حال خودشان واگذار .خودم کیدشان را چاره میکنم.
♻️نکته
سوره طارق از سوره های نازل شده در سال اول بعثت است لذا هنوز کافرین ظهور نکرده و به کید افرینی مشغول نشده اند لذا ایه 17 اخباری است که خداوند به رسولش میدهد تاضمن اگاه کردن او ،قوت قبل نیز دهد که خدامکر انها را چاره میکند.
#درس سوره : همه انسانها تحت مراقبت خداوندی هستند که بر آسمانها و زمین و مبدا و معاد احاطه داردوکید کافران را هم چاره میکند
http://yon.ir/Z2MPQ+
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷 مثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ {261} بقره
مَثَل کسانی که اموالِ خود را در راه خدا #انفاق می کنند همانند دانه ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه ای صد دانه باشد و خداوند برای هر کس که بخواهد [ آن را ] چند برابر می کند ، و خداوند گشایشگر داناست. {261}
#مشارکت در انتشار #کتاب_قرآنی "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"
🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم.
✳️✳️روشهای مشارکت و اهدای وجوه
1-کلیه افراد میتوانند با پرداخت حداقل 2 هزار تومان یا مضاربی از آن ،از طریق لینک زیر در این کار خیر قرانی سهیم شوند.
https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37101
2-کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان #حامی این کتاب ،اسم انها درج شود
👈یا کتاب را به یاد #مرحومین و درگذشتگان خود اهدا نمایند،
بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها #اهدا میشود.
این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند.
https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
آیات و جملات #قصار
علامه #حسن_زاده_آملی
✅ نكته اى بسيار ارزشمند
عمل عمده در #سلوك الى الله #استقامت است , #نزول_بركات و #فيض هاى الهى بر اثر استقامت است ,
ان الذين قالوا ربنا الله👈 ثم استقاموا 👈 تتنزل عليهم الملائكه ألا تخافوا و لا تحزنوا و أبشروا بالجنة التى كنتم توعدون
فصلت/۳۰
www.quranpuyan.com/yaf_postst1633_stqmt-dr-bdt.aspx
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره چهارصد و هفتادو شش
تفسیر سوره #واقعه
قسمت سوم از جلد ششم کتاب
#آشنایی_باقرآن
✅زلزله ی قیامت
إِذا رُجَّتِ اَلْأَرْضُ رَجًّا. وَ بُسَّتِ اَلْجِبالُ بَسًّا. فَكانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا» . در قرآن مكرر مسأله ی #زلزله ی زمین، تكان خوردن زمین، آنهم زلزله ای كه نه از قبیل این زلزله هایی باشد كه ما تا حالا دیده ایم [ذكر شده است. ] حركات شدید و عنیفی كه ما سراغ داریم، شدیدترینش زلزله هاست. دیگر از آن بیشتر را ما سراغ نداریم.
😶😶😶
تازه شدیدترین زلزله هایی هم كه در دنیا رخ می دهد، در قسمتی از زمین رخ می دهد كه آن هم باز شاید به آن اعماق زمین نمی رسد، قسمتی از قشر زمین تكانهایی می خورد كه ما احساس می كنیم. ولی در عالم قیامت، طبق آنچه كه از قرآن كریم استفاده می شود اصلاً مسأله یك نوع زیر و رو شدن و تكان و زلزله ای است كه نه فقط شامل زمین است بلكه تمام عالم یكسره می شود.
💫⭐💫⭐💫⭐💫⭐
👈حالا این چگونه است خدا عالم است ولی به هر حال در قرآن هست:
🌼«یا أَیُّهَا اَلنّاسُ اِتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ اَلسّاعَةِ شَیْ ءٌ عَظِیمٌ. یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَی اَلنّاسَ سُكاری وَ ما هُمْ بِسُكاری وَ لكِنَّ عَذابَ اَللّهِ شَدِیدٌ» .🌼
◀ قرآن خبر داده از یك زلزله ای كه اسمش را گذاشته «زَلْزَلَةَ اَلسّاعَةِ» یعنی زلزله ی #قیامت؛ می فرماید: آن، بزرگ و عظیم است. آن روزی كه آن زلزله را ببینید، می بینید كه دیگر هیچ كس به فكر هیچ كس نیست. در مقام مَثَل- چون عواطف مادر خصوصاً برای طفل شیرخوار شدیدترین مرحله ی عطوفت است- در حدی است كه اگر مادرِ طفل شیرخواری آنجا وجود داشته باشد یادش می رود كه طفل شیرخواری دارد.
⬅- [سؤال نامفهوم ]
هر دو وجهش را عرض كردم: یكی اینكه آیا اینكه می فرماید «قیامتِ واقع شده» از باب مستقبل محقَّق الوقوع است یا نه؟ بعلاوه آنهایی كه می گویند قیامتْ واقع شده، یعنی عالم قیامت الآن وجود دارد ولی برای ما كه هنوز وجود ندارد.
در #توحید صدوق هست، وقتی كه [از معصوم ] سؤال می كنند آیا بهشت و جهنم مخلوق است یا مخلوق نیست؟ می فرماید بهشت و جهنم مخلوق است یعنی الآن هم وجود دارد، ولی الآن كه بهشت و جهنم وجود دارد آیا برای ما هم الآن وجود دارد یا برای ما در زمان بعد هست؟
🔶عالم قیامت خودش وجود دارد، نه #عالمی است كه بعد می خواهد حادث شود، ولی برای همه ی اشیاء عالم [در زمان بعد وجود دارد، ] چون حشر اختصاص به انسان ندارد، شامل همه چیز می شود؛ این زمین ما هم همین طور كه ما روزی می میریم و به قیامت می رسیم روزی می میرد و به #قیامت می رسد.
آن درخت و آن خورشید هم همین طور است. پس اینكه می گوییم [قیامت الآن ] وجود دارد، نه این است كه قیامتِ ما هم الآن وجود دارد؛ بلكه ما هر وقت كه مُردیم آنوقت وارد عالم قیامت می شویم و لهذا پیغمبر فرمود (ظاهراً حدیث نبوی است) :
«مَنْ ماتَ قامَتْ قِیامَتُه» هر كسی كه بمیرد قیامتش بپا می شود. یك قیامت مستقل به آن معنا كه نیست؛ چون قیامتی وجود دارد، هر كسی كه می میرد به عالم قیامت خودش وارد می شود.
كوهها چنان در هم كوبیده می شوند مثلاً مانند گندمی كه بخواهند تبدیل به آرد كنند و یا سنگهایی كه در كارخانه ها تبدیل به پودر می كنند. «وَ بُسَّتِ اَلْجِبالُ بَسًّا.😣😣
فَكانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا» این كوهها به صورت غبارهای پراكنده در می آید.
🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🌹🍀
telegram.me/quranpuyan
♻♻ #قرآنفهميبرايهمه
#قرآن در کلام #معصومین
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
✅ قران،کتاب هدایت
"قرآن حکیم مایه ی هدایت و رحمت نیکوکاران "
آیه ۲ سوره #لقمان قرآن را به لفظ حکیم توصیف کرده است.
تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ
مکارم: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻛﺘﺎﺏ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ (ﻛﺘﺎﺑﻰ ﭘﺮﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ).(۲)
آیه ۳سوره لقمان قرآن را مایه ی هدایت و رحمت برای نیکوکاران میشمارد.
هُدًى وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ
انصاریان: ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ .(۳)
در آیه دوم " ﻛﺘﺎﺏ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﻔﻆ" ﺣﻜﻴﻢ" ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻴﭻ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺜﻰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺩﺭﺯﻯ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻭﺻﻒ" ﻫﺪﻯ" ﻭ" ﺭﺣﻤﻪ ﻟﻠﻤﺤﺴﻨﻴﻦ" ﺗﺎ ﺻﻔﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻭﺍﻗﻊ ﻭ ﺣﻖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻊ ﻧﻴﺰ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺶ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﻧﻘﻤﺖ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﺎﺯ ﺑﺪﺍﺭﺩ.
(تفسیر المیزان)
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺟﺎ، ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﺘّﻘﻴﻦ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ، (ﻫﺪﻯً ﻟﻠﻤﺘّﻘﻴﻦ) ( ﺑﻘﺮﻩ، ۲.)
ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ، (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺑﺸﺮﻯ ﻟﻠﻤﺆﻣﻨﻴﻦ) ( ﻧﻤﻞ، ۲.)
ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ، ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﻣﻰ ﺷﻤﺮﺩ، (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ
ﻟﻠﻤﺤﺴﻨﻴﻦ).
ﭘﺲ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ ﻯ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ، ﻣﺎﻳﻪ ﻯ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ.
( ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺫﻳﻞ ﺁﻳﻪ.)
۱-ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﺎﺷﺪ. (ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ ﺍﻟﺤﻜﻴﻢ ﻫﺪﻯً)
۲- ﻗﺮﺁﻥ، ﻋﻴﻦ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﻘﺺ ﻭ ﻧﺎﺭﺳﺎﻳﻰ
ﻧﺪﺍﺭﺩ. (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ) (ﻛﻠﻤﻪ ﻫﺎﻯ ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺼﺪﺭﻯ ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ
ﻧﺸﺎﻥ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ( ﮔﺎﻫﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻓﻠﺎﻧﻰ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻓﻠﺎﻧﻰ ﺷﻜﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻭﺟﻮﺩ ﻭ ﺣﺮﻛﺎﺕ ﻭ ﻛﻠﺎم ﻭ ﻧﮕﺎﻫﺶ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺍﺳﺖ.) )
۳- ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻣﺤﺒّﺖ ﺑﺎﺷﺪ. (ﻫﺪﻯً ﻭ ﺭﺣﻤﻪ)
(تفسیر نور)
سرکار خانم پرمایه
yon.ir/rzNpZ
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛