eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ دری به سوی رحمت خدا 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللَّـهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسی‌ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يَوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعی‌ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ (۸/تحریم) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورديد! به درگاه خدا توبه كنيد، توبه‌ای خالصانه. ‏اميد است كه پروردگارتان بدی‌های شما را بپوشاند و شما را به بهشت‌هايی كه نهرها از زير آنها جاری است وارد كند. روزی كه خداوند، پيامبر و كسانی را كه به او ايمان آورده‌اند خوار نكند، نورشان پيشاپيش آنها واز سوی راستشان می‌شتابد، می‌گويند: پروردگارا! نور ما را كامل كن و ما را بيامرز، همانا تو بر هر چيز توانايی. 🔹‏بسيار می‌شود كه از انسان- مخصوصا در آغاز تربيت و سير و سلوك الی اللَّه- لغزشهايی سرمی‌زند، اگر درهای بازگشت به روی او بسته شود، مايوس می‌گردد، و برای هميشه از راه می‌ماند، و لذا در مكتب تربيتی اسلام، توبه به عنوان يك اصل تربيتی با اهميت فوق العاده‌ای مطرح است، و از تمام گنهكاران دعوت می‌كند كه برای اصلاح خويش و جبران گذشته از اين در، وارد شوند. 🔹بايد توجه داشت كه" توبه تنها لقلقه زبان، و گفتن" استغفر اللَّه" نيست بلكه شرايط و اركانی دارد كه در تفسير توبه نصوح در آيات فوق به آن‌ اشاره شد، هر گاه توبه با اين شرائط انجام گيرد آن چنان اثر می‌گذارد كه گناه و آثار گناه را به كلی از روح و جان انسان محو می‌كند، لذا در حديثی از امام باقر ع می‌خوانيم: ‏التائب من الذنب كمن لا ذنب له، و المقيم علی الذنب و هو مستغفر منه كالمستهزء! ‏: كسی كه از گناه توبه كند همچون كسی است كه اصلا گناه نكرده، و كسی كه به گناه خود ادامه دهد در حالی كه استغفار می‌كند مانند كسی است كه مسخره می‌كند". 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️برای ، يك نمونه هم كافی است 💠وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (۱۱/تحریم) 🌱‏و خداوند برای كسانی كه ايمان آورده‌اند، به همسر فرعون مثل زده است. ‏آن گاه كه گفت: پروردگارا! برای من نزد خويش در بهشت خانه‌ای بساز و مرا از فرعون و كردار او نجات بده و مرا از گروه ستمگر رهايی بخش 👈لازم نيست الگو، پيامبر يا امام معصوم باشد و لازم نيست سابقه توحيدی داشته باشد. زن فرعون، نه معصوم بود و نه موحّد، بلكه با ديدن معجزه موسی‌ ايمان آورد. 🔹زن می‌تواند الگوی مردان تاريخ شود. «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» 🔹مقايسه الگوها، از روشهای تربيت است. مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا ... مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا 🔹فشار محيط و جامعه، وابستگی اقتصادی، زن بودن، تقاضای همسر و ترس از آوارگی، هيچ كدام دليل بی دينی نمی‌شود. ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ‌ ... 🔹برای اتمام حجت، يك نمونه هم كافی است. ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا ... امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ‌ 🔹حرف اول را اراده انسان می‌زند، نه چيز ديگر. ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا ... امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ‌ 🔹مبارزه با طاغوت، با دعا منافاتی ندارد. ضَرَبَ‌ ... نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ‌ 🔹نجات از طاغوت، پشتوانه معنوی لازم دارد. «ضَرَبَ‌ .. نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ» 🔹مهم‌تر از بهشت، قرب معنوی به خداست. رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ‌ ... 🔹ايمان سبب تنفّر از ستمگران است. زن فرعون به خاطر ايمانی كه داشت از تمام رفتارهای فرعونی متنفر بود. «نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ» ‏ 🔹اطاعت زن از مردم در عقيده لازم نيست، بلكه گاهی بايد موضع بگيرد. ‏«نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ» ‏ 🔹روابط خانوادگی مرز دارد و همين كه به انحراف و كفر رسيد بايد تغيير كند. ‏«نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ» ‏🔹تبرّی از كفر، شرط ايمان است. «نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ» ‏ 🔹ابراز تنفّر و انزجار از ديگران، بايد ملاك و معيار عقلی و شرعی داشته باشد. ‏مِنْ فِرْعَوْنَ‌ ... مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۷۵-۶۲ سوره قصص وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ {62} و [ به یاد آور ] روزی را که آنان را ندا می دهد و می فرماید: «آن شریکان من ، که می پنداشتید کجایند؟» {62} قَالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنَا هَؤُلَاء الَّذِينَ أَغْوَيْنَا أَغْوَيْنَاهُمْ كَمَا غَوَيْنَا تَبَرَّأْنَا إِلَيْكَ مَا كَانُوا إِيَّانَا يَعْبُدُونَ {63} آنان (از معبودانشان) که حکم [ عذاب ] بر ایشان واجب آمده ، می گویند: «پروردگارا ، اینانند کسانی که گمراه کردیم گمراهشان کردیم هم چنان که خود گمراه شدیم ، [ از آنان ] به سوی تو بیزاری می جوییم. اینها تنها ما را نمی پرستیدند.» {63} وَقِيلَ ادْعُوا شُرَكَاءكُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُمْ وَرَأَوُا الْعَذَابَ لَوْ أَنَّهُمْ كَانُوا يَهْتَدُونَ {64} و [ به آنان ] گفته می شود: «شریکان خود را فرا خوانید.» پس آنها را می خوانند ولی پاسخشان نمی دهند و عذاب را می بینند [ و آرزو می کنند که ] ای کاش هدایت یافته بودند. {64} وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِينَ {65} و روزی را که [ خدا ] آنان را ندا درمی دهد و می فرماید: «فرستادگان [ ما ] را چه پاسخ دادید؟» {65} فَعَمِيَتْ عَلَيْهِمُ الْأَنبَاء يَوْمَئِذٍ فَهُمْ لَا يَتَسَاءلُونَ {66} پس در آن روز اخبار بر ایشان پوشیده گردد و از یکدیگر نمی توانند بپرسند. {66} فَأَمَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَعَسَى أَن يَكُونَ مِنَ الْمُفْلِحِينَ {67} و امّا کسی که توبه کند و ایمان آورَد و به کار شایسته پردازد ، امید که از رستگاران باشد. {67} وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاء وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ {68} و پروردگار تو هر چه را بخواهد می آفریند و برمی گزیند و برتری میدهد ، و آنان اختیاری در انتخاب ندارند. منزّه است خدا ، و از آنچه [ با او ] شریک می گردانند برتر است. {68} وَرَبُّكَ يَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا يُعْلِنُونَ {69} و آنچه را سینه هایشان پوشیده یا آشکار می دارد ، پروردگارت می داند. {69} وَهُوَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْأُولَى وَالْآخِرَةِ وَلَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ {70} و اوست خدا [ یی که ] جز او معبودی نیست. در این [ سرایِ ] نخستین و در آخرت ، ستایش از آن اوست ، و فرمان ، او راست و به سوی او بازگردانیده می شوید. {70} قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِن جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِضِيَاء أَفَلَا تَسْمَعُونَ {71} بگو: «هان ، چه می پندارید اگر خدا تا روز رستاخیز شب را بر شما جاوید بدارد جز خداوند کدامین معبود برای شما روشنی می آورد؟ آیا نمی شنوید؟» {71} قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِن جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ النَّهَارَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِلَيْلٍ تَسْكُنُونَ فِيهِ أَفَلَا تُبْصِرُونَ {72} بگو: «هان ، چه می پندارید اگر خدا تا روز قیامت روز را بر شما جاوید بدارد جز خداوند کدامین معبود برای شما شبی می آورد که در آن آرام گیرید ، آیا نمی بینید؟» {72} وَمِن رَّحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ {73} و از رحمتش برایتان شب و روز را قرار داد تا در این [ یک ] بیارامید و [ در آن یک ] از فزون بخشی او [ روزی خود ] بجویید ، باشد که سپاس بدارید. {73} وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ {74} و [ یاد کن ] روزی را که ندایشان می کند و می فرماید: «آن شریکان که می پنداشتید کجایند؟» {74} وَنَزَعْنَا مِن كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا فَقُلْنَا هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ {75} و از میان هر امتی گواهی بیرون می کشیم و می گوییم: «برهان خود را بیاورید.» پس بدانند که حقّ از آنِ خداست ، و آنچه برمی بافتند از دستشان می رود. {75} ♻️عصاره فراز ایات ۷۵-۶۲ : معبودان و اربابان شما که انها را شریک خدا و موثر در اداره امور میدانید نه قدرتی در نجات شما در اخرت دارند و نه توانایی و اختیاری در اداره امور دنیا.حکمرانی تنها از ان خداست.پس توبه کنید و با ایمان و عمل صالح از رستگاران شوید. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🚩 در سرزمین (ع) ✴️قسمت ششم 7⃣1⃣- 🍁 ارتباط بی وقفه عاشقانه با ✅هدف اصلی امام در نهضت کربلا اصلاح اندیشه دینی مردم و خالص کردن نگرش معنوی آنها بود و خود ایشان الگوی تمام عیار معنویت و سیر و سلوک عرفانی بودند . اما در این سلوک عارفانه و مشی طریقت عاشقانه ، هرگز از انجام عبادات شریعت غافل نشدند ، بگونه ای که در تمام لحظات حرکت ایشان ، دعا و نیایش و نماز اول وقت حتی در بارش مرگ و شهادت روز عاشورا ، موج می زند . 👈• از نمونه های بارز آن ، نماز اول وقت در هنگام برخورد با حر است .« 25» 🌴🥀• و دیگر آنکه ، وقتی امام روز تاسوعا متوجه قصد حمله ابن سعد می شوند ، شب را از آنها مهلت می گیرند ، تا آخرین لحظات را به فرصتی برای نجوای عاشقانه با معشوق بدل نمایند : 👈" (برادرم عباس ) پیش ابن سعد برو و اگر می توانی آنها را راضی کن که جنگ را تا فردا به تأخیر اندازند و ما امشب را با خدای خود راز و نیاز کنیم . خدا می داند که من نماز کردن و قرآن خواندن و دعای بسیار و استغفار را همیشه دوست داشته ام . " «26» 🥀و پس از آنکه مهلت یافت ، او و یاران تا صبح به نیایش و نجوا با معشوقی که فردا با او هم حجله خواهند شد پرداختند .« 27» 🥀🌼• و از آن زیباتر ، نماز ظهر عاشوراست که در آن شرایطی که مرگ سایه اش را بر همه کسان امام پهن کرده بود ، ولیکن امام با شنیدن ندای اذان ، بسوی خدایش نماز خوف می گذارد و در کنار رقص و عشق بازی میان خون و شمشیر ، آخرین زمزمه های عابدانه خود را نیز بجای می آورد : 🌴" و امام به ابوثمامه که ظهر را یادآور شده بود فرمودند: نماز را بیاد آوردی ، خدایت جزو نمازگزاران و ذکرگویانت بدارد ، بله الان وقت نماز است . " «28» " و آنگاه نماز خوف خواندند و .... " «29» 8⃣1⃣- 🍁 دعوت خواهر به حفظ آرامش و پایین نیاوردن ارزش خود 🌴امام سجاد نقل می کنند که : 💔😭😭پس از آنکه پدرم شب عاشورا همه سخنان لازم را با یاران و خانواده بعمل آورد ، در گوشه ای به نجوا با خدای خود نشست و شعری خواند که من و عمه ام زینب ، از آن بوی بلا استشمام کردیم . من جلوی اشکم را گرفتم ولی عمه ام بخاطر رقت زنانه اش نتوانست خود را کنترل کند و سراسیمه با سر برهنه پیش او رفت و با بیتابی ناله زد که : ای کاش پیش از این مرده بودم ، برادرم به انتظار کشته شدنی ؟ 💔پدرم در حالیکه چشمانش پر از اشک بود گفت :" اگر مرغ قطا را رها کنند خواهد خوابید . " 😭و اینجا بود که عمه ام به سر و صورت خود زد و گریبان چاک کرد و بیهوش بر زمین افتاد . 🍁🍂پدرم آبی به رویش پاشید و پس از دلداری او گفت : " خواهرکم قسمت می دهم و قسم مرا رعایت کن که بر من گریبان ندری و چهره نخراشی و وای نگویی و مرگ نخواهی . " و سپس او را به خیمه پیش من آورد و رفت . «30» زيرنويسها : 👎👎 25- الطبری ج 5 ص 401 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2982 ) 26- قَالَ: ارجع إِلَيْهِم، فإن استطعت أن تؤخرهم إِلَى غدوة وتدفعهم عند العشية لعلنا نصلي لربنا الليلة وندعوه ونستغفره، فهو يعلم أني قَدْ كنت أحب الصَّلاة لَهُ وتلاوة كتابه وكثرة الدعاء والاستغفار! الطبری ج 5 ص 417 (ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2982) 27- فلما أمسى حُسَيْن وأَصْحَابه قاموا الليل كله يصلون ويستغفرون، ويدعون ويتضرعون - الطبری ج 5 ص 421 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3018) 28- قالَ: ذكرت الصَّلاة،جعلك اللَّه من المصلين الذاكرين! نعم،هَذَا أول وقتها -الطبری ج 5 ص439 (ج7 ترجمه الکترونیکی ص 3042) 29- فصلى الحسين بأصحابه صلاة الخوف – الارشاد ج2 ص 105 30- عن على ابن الْحُسَيْن بن علي قَالَ: إني جالس فِي تِلَكَ العشية ... و عمتي زينب عندي تمرضني، ... و أبي يقول : يَا دهر أف لك من خليل ... وكل حي سالك السبيل ... فعرفت مَا أراد، ... فرددت دمعي ..فأما عمتي ..، وَ هِيَ امرأة، و في النساء الرقة و الجزع، فلم تملك نفسها أن و ثبت تجر ثوبها، و انها لحاسره حتى انتهت اليه، فقالت: وا ثكلاه! . ...: فنظر إِلَيْهَا الْحُسَيْن ع فَقَالَ : يَا أخية، لا يذهبن حلمك الشَّيْطَان، قالت: .. استقتلت نفسي فداك ، فرد غصته، و ترقرقت عيناه، وَ قَالَ: لو ترك القطا ليلا لنام، قالت: يا ويلتى...و لطمت وجهها ، و أهوت إِلَى جيبها و شقته، و خرت مغشيا عَلَيْهَا ، فقام إِلَيْهَا الْحُسَيْن فصب عَلَى وجهها الماء، [وَقَالَ لها: يَا أخية، ... قَالَ: فعزاها بهذا و نحوه، وَ قَالَ لها: يَا أخية، إني أقسم عَلَيْك فأبري قسمي، لا تشقي علي جيبا، وَلا تخمشي علي وجها، وَ لا تدعي علي بالويل والثبور إذا أنا هلكت،] قَالَ: ثُمَّ جَاءَ بِهَا حَتَّى أجلسها عندي، وخرج إِلَى أَصْحَابه . - الطبری ج 5 ص 420 ( ترجمه الکترونیکی ج 7 ص 3017) 📝🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌿🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿 🌿🌿 🌿 💠 مناجات 💠 ☆ الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بی‌عدد، ای اول بی‌هدایت و ای آخر بی‌نهایت ای ظاهر بی‌صورت و ای باطن بی‌سیرت، ای حی بی‌ذلت ای مُعطی بی‌فطرت و ای بخشنده‌ی بی‌منت، ای داننده‌ی رازها، ای شنونده‌ی آوازها، ای بیننده‌ی نمازها، ای شناسنده‌ی نامها، ای رساننده‌ی گام‌ها، ای مبرا از عوایق، ای مطلع بر حقایق، ای مهربان بر خلایق عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیب‌های ما مگیر که تو قوی و ما حقیر، از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت. 📙 مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاری @quranpuyan 🌿 🌿🌿 🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 12 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هيچ در هستی نمی‌بينی‌ 💠الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى‏ فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُورٍ (۳) ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِيرٌ (۴/ملک) 🌱همو که هفت آسمانِ روی هم را آفرید. در آفرینش (خدای) رحمان، هیچ ناهماهنگی‌ای نمی‌بینی. پس دوباره ببین؛ آیا هیچ بی‌نظمی و خللی می‌بینی؟ (۳) باز دوباره بنگر تا نگاهت که (از به دست آوردن هر نقصی) خسته شده، با نومیدی و ذلت نزدت بازگردد. (۴) ملك [۳-۴] 🔹در آيه بعد برای تاكيد همين معنی می‌افزايد:" بار ديگر ديده خود را باز كن، و دو مرتبه به عالم هستی بنگر، سرانجام چشمانت به سوی تو باز می‌گردد در حالی كه خسته و ناتوان شده، و در جستجوی خلل و نقصان در اين عالم بزرگ ناكام مانده است"! (ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِيرٌ). 🔹‏" كرتين" از ماده" كر" (بر وزن شر) به معنی توجه و بازگشت به چيزی است، و" كرة" به معنی تكرار و" كرتين" تثنيه آن است، ولی بعضی از مفسران گفته‌اند كه منظور از" كرتين" در اينجا معنی تثنيه نيست، بلكه منظور توجهای مكرر و پی در پی و متعدد است. 🔹‏بنا بر اين حد اقل قرآن در اين آيات دستور به مردم می‌دهد كه سه بار در عالم هستی بنگرند، و اسرار آفرينش را مطالعه كنند، و به يك معنی بارها و بارها دقيق شوند و هنگامی كه نتوانستند كمترين خلل و نقصانی در اين نظام عجيب بيابند به آفريننده اين دستگاه و خالق اين جهان و علم و قدرت بی‌پايان آشناتر شوند. 🔹‏" خاسئ" از ماده" خسا" و" خسوء" (بر وزن مدح و خشوع) هر گاه در مورد چشم به كار رود به معنی خسته و ناتوان شدن است، و هر گاه در مورد" سگ" به كار رود به معنی دور كردن آن است. 🔹‏" حسير" از ماده" حسر" (بر وزن قصر) به معنی برهنه كردن است، و از آنجا كه انسان به هنگام خستگی تاب و توان خود را از دست می‌دهد و گويی برهنه از نيروهای خود می‌شود به معنی خستگی و ناتوانی آمده است، بنا بر اين" خاسئ" و" حسير" در آيه فوق هر دو به يك معنی و برای تاكيد در موضوع درماندگی و ناتوانی چشم از ديدن نقصانی در نظام عالم هستی است. ‏بعضی ميان اين دو چنين فرق گذاشته‌اند" خاسئ" به معنی ناكام و" حسير" به معنی ناتوان است. 🔹‏به هر حال از اين آيات دو نتيجه مهم می‌توان گرفت: 👈نخست اينكه قرآن به همه رهروان راه حق، دستور مؤكد می‌دهد كه هر چه می‌توانند در اسرار عالم هستی و شگفتيهای جهان آفرينش بيشتر مطالعه و دقت كنند، و به يك بار و دو بار قناعت ننمايد، چه بسيار اسراری كه در نگاه اول و دوم خود را نشان نمی‌دهد، ديده‌های تيزبين لازم است كه بعد از چندين نگاه آنها را بيابد. 👈‏ديگر اينكه هر قدر انسان در اين نظام دقيقتر و باريكتر شود انسجام آن را بهتر درك می‌كند، انسجامی خالی از هر گونه نقص و خلل و كژی و اعوجاج. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اگر و فكر بيدار داشتيم در نبوديم! 💠قالُوا بَلی‌ قَدْ جاءَنا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنا وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ فِي ضَلالٍ كَبِيرٍ (۹) وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ (۱۰) فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقاً لِأَصْحابِ السَّعِيرِ (۱۱/ملک) 🌱‏گويند: چرا، همانا هشداردهنده به سراغ ما آمد، ولی ما تكذيب كرديم و گفتيم: ‏خداوند چيزی نازل نكرده است و شما جز در گمراهی بزرگی نيستيد. و گويند: ‏اگر ما (حق را) می‌شنيديم يا تعقل می‌كرديم، در زمره اهل آتش نبوديم. پس به گناه خود اعتراف نمايند، پس لعنت بر اهل آتش باد. 🔹خداوند كه هدفش تكامل معنوی انسان است، بايد رهبر آسمانی بفرستد وگرنه اين هدف عملی نمی‌شود. «قالُوا بَلی‌ قَدْ جاءَنا نَذِيرٌ» ‏ 🔹نتيجه انكار عمدی و آگاهانه دين دوزخ است. أُلْقُوا فِيها ... جاءَنا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنا ‏ 🔹خلافكار كار خود را توجيه می‌كند. (كافران برای توجيه تكذيب خود می‌گفتند: اصلًا خدا چيزی نازل نكرده است.) «فَكَذَّبْنا وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْ‌ءٍ» 🔹ريشه تكذيب، عدم تعقّل است. فَكَذَّبْنا ... لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ‌ (تعاليم اسلام مطابق با عقل است، اگر تعقل می‌كرديم مؤمن می‌شديم.) ‏ 🔹عقل واقعی آن است كه انسان حق را بشنود، بپذيرد و پيروی كند تا از قهر الهی خود را نجات دهد. «لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ» 🔹روحيه لجاجت به جايی می‌رسد كه گمراهان، به پيامبران الهی نسبت گمراهی می‌دهند، آنهم گمراهی بزرگ! «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلالٍ كَبِيرٍ» ‏ 🔹اعتراف به گناه در دنيا ممكن است سبب عفو شود، ولی در آخرت هرگز. ‏فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ‌ ... لِأَصْحابِ السَّعِيرِ ‏ 🔹كفّار در قيامت هم شكنجه جسمی می‌شوند: «اصحاب السعير»، هم شكنجه روحی. «سحقا» (دور بودن از رحمت الهی) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۶۱-۵۸ سوره قصص از تفسیر نور ۱- گاه ثروت و رفاه نه تنها مایه ی سعادت نیست که باعث غرور،طغیان و هلاکت است. کَمْ أَهْلَکْنا ... بَطِرَتْ مَعِیشَتَها ۲- سرنوشت افراد و جوامع،در گرو اعمال خود آنهاست. کَمْ أَهْلَکْنا ... بَطِرَتْ مَعِیشَتَها ۳- خرابه ها وبقایای تمدّن های گذشته،بهترین پندآموز نسل های بعدی است. «فَتِلْکَ مَساکِنُهُمْ» (از جمله برنامه های تربیتی،بازدید از همین اماکن است.) ۴- مرفّهان،اموال خود را رها کرده و خواهند رفت.پس هدایت وسعادت ابدی را با رفاه زودگذر دنیوی معامله نکنیم. «نَحْنُ الْوارِثِینَ» ۵- از مهم ترین وظایف انبیا،تلاوت آیات الهی بر مردم است. «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ» ۶- جوامع ستمگر در معرض قهر الهی هستند. رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُری ... ۷- تا اتمام حجّت نشود،قهری از جانب خدا نازل نمی شود. «ما کانَ رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُری حَتّی یَبْعَثَ فِی أُمِّها رَسُولاً» ۸- هلاکت ستمگران در دنیا،سنّت وبرنامه ی الهی است. مُهْلِکِی الْقُری ... أَهْلُها ظالِمُونَ ۹- ثروت و دارایی خود را محصول تلاش و زرنگی خویش نپنداریم که هر چه هست از خداوند است. «ما أُوتِیتُمْ» ۱۰- نعمت های دنیوی،محدود است؛ «مِنْ شَیْءٍ» ولی پاداش الهی،نامحدود و غیر قابل تصوّر است. «ما عِنْدَ اللّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقی» ۱۱- هرکس باقی را فدای فانی،و بهره ی ناب را با لذّات آمیخته با مشکلات عوض کند،در حقیقت عاقل نیست. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» ۱۲- وعده های الهی و پاداش های اخروی،هم بزرگ است و هم نیکو. «وَعْداً حَسَناً» (کلمه «وَعْداً» که با تنوین آمده،اشاره به بزرگی امر و کلمه «حَسَناً» نشان از نیکویی دارد.) ۱۳- توفیق بهره گیری از متاع دنیا نیز به دست خداست. «مَتَّعْناهُ» ۱۴- کامیابی دنیوی،نشانه ی آسودگی اخروی نیست. مَتَّعْناهُ ... مِنَ الْمُحْضَرِینَ ۱۵- بهره مندی های دنیوی،حساب و کتاب دارد. مَتَّعْناهُ ... مِنَ الْمُحْضَرِینَ حضرت علی علیه السلام می فرماید:«فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب» در حلال دنیا حساب و در حرام آن عقاب است. ۱۶- کامیابی غافلانه،احضار ذلیلانه ی اخروی در پی دارد. «مِنَ الْمُحْضَرِینَ» آری در لذّتی که پایانش آتش است،خیری نیست. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🚩 در سرزمین (ع) ✴️قسمت هفتم : 9⃣1⃣-🍁 زيباترين جلوه هاي صبر و ادب در لحظه هاي حتي پر از مرگ •💔🥀 حضرت زينب(س) ، به سبب سرشت اخلاقي ايماني خود و سفارش برادرش امام(ع) در مقام صبر و رضا ، در هيچ مرحله اي از عاشورا و بعد از آن نه به فريادي متوسل شدند و نه سخن سبكي كه حاكي از ضعف و حقارت باشد مي كنند . 😭👈يكي از زيباترين نمونه هاي آن ، لحظه مشاهده در خون غلتاندن برادرش امام است كه در حالي كه شمر و سربازان آنها ، امام را دوره كرده تا آخرين ضربه ها را وارد كرده و سر از بدنش جدا كنند ، بسوي او رفته و عمر سعد را نه به توهين و يا نفرين ، كه با لحني حاكي از نهايت تحقير اوست خطاب مي كند : 😭" اى عمر ! ابوعبدالله کشته می شود و تو نگاه مى‏کنى؟ " 🍁و اينجاست كه عمر سعد را چنان در هم مي شكند كه از شرم ، اشكهايش بر گونه و ريشهايش سرازير مي شود و اولين فردي مي شود كه بر اين همه خباثت ، مي گريد . «31» 💔• وقتي كه ياران امام به ملكوت پيوسته و او يكه و تنها به رزم شجاعانه خود ادامه مي دادند ، هر از چند گاهي بازگشتي بسوي خيمه ها مي كردند و آخرين حمايتهاي خود را از آنها به عمل مي آوردند . در يكي از اين بازگشتها در حالي كه كنار خيمه اي مي نشينند تا لحظه اي آرام گيرند و خانواده را در آغوش گرفته به صبر بخوانند ، كودكش عبدالله ( علي اصغر ) را روي زانوي او نشان ده در آغوش مي گيرد . در اين حالست كه تيري به او پرتاب و بر گلويش مي نشيند . 💔😭امام دست خود را زير گلوي كودك گرفته و خون را بر زمين ريخته و بي هيچگونه سخني حاكي از ضعف ، چنين دعا مي كنند : "خداوندا ! اگر فيروزي آسمان را از ما گرفته اي ، چنان كن كه به سبب خير باشد و انتقام ما را از اين ستمگران بگير . "« 32» 💔😭• با اتمام جنگ و شهادت امام و همه ياران همراه ، حمله به خيمه ها آغاز شد . دريكي از اين يورشها ، شمر و سربازانش به سوي خيمه امام سجاد(ع) كه در آن زمان هم نوجواني بيش نبودند و هم بيمار ، تاختند و شمر فرياد كرد: " چرا اين را نكشيم ؟ " 📝حميد بن مسلم كه از كاتبان وقايع در لشگر عمر سعد بود ، فرياد كرد : " سبحان الله ، كودكان را هم مي كشيم ؟ اين كودك است ". 🍂🛣و چنان ايستادگي كرد تا رييس او ، عمر سعد رسيد و سربازان را از ادامه جناياتشان در حمله به خيمه ها باز داشت ، هر چند ربوده شده ها را كسي باز نگرداند . در اينجا بود كه امام(ع) بدون هيچگونه بغض و كينه اي ، حميد بن مسلم را دعا مي كنند كه : " پاداش خير يابي ، خداي به گفتار تو شري از من دور كرد . "« 33» زيرنويسها : 👎👎 31- قال: فو الله إنه لكذلك إذ خرجت زينب ابنة فاطمة أخته، وكأني أنظر إِلَى قرطها يجول بين أذنيها وعاتقها وَهِيَ تقول: ليت السماء تطابقت عَلَى الأرض! وَقَدْ دنا عُمَر بن سَعْد من حُسَيْن، فَقَالَتْ: يَا عُمَر بن سَعْدٍ، أيقتل أَبُو عَبْد اللَّهِ وأنت تنظر إِلَيْهِ! قَالَ: فكأني أنظر إِلَى دموع عمر وَهِيَ تسيل عَلَى خديه ولحيته، قَالَ: وصرف بوجهه عنها. - الطبری ، ج 5 ص 452 ( ترجمه ج7 الكترونيكي ص 3060 ) 32- قَالَ: أتي الْحُسَيْن بصبي لَهُ، فهو فِي حجره، إذ رماه أحدكم يَا بني أسد بسهم فذبحه، فتلقى الْحُسَيْن دمه، فلما ملأ كفيه صبه فِي الأرض ثُمَّ قَالَ: رب إن تك حبست عنا النصر من السماء فاجعل ذَلِكَ لما هُوَ خير، و انتقم لنا من هَؤُلاءِ الظالمين، الطبری ج 5 ص 446 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3055 ) - الارشاد ج2 ص 108 33- قالَ، انتهيت إِلَى عَلِيّ بن الْحُسَيْن بن علي الأصغر وَ هُوَ منبسط عَلَى فراش لَهُ ، وَ هُوَ مريض، وإذا شمر بن ذي الجوشن فِي رجالة مَعَهُ يقولون: أَلا نقتل هَذَا؟ قَالَ: فقلت: سبحان اللَّه! أنقتل الصبيان! إنما هَذَا صبي، قَالَ: فما زال ذَلِكَ دأبي أدفع عنه كل من جَاءَ حَتَّى جَاءَ عُمَر بن سَعْد، فَقَالَ: أَلا لا يدخلن بيت هَؤُلاءِ النسوة أحد، وَ لا يعرضن لهذا الغلام المريض، ومن أخذ من متاعهم شَيْئًا فليرده عليهم قال: فو الله مَا رد أحد شَيْئًا، قَالَ: [فَقَالَ عَلِيّ بن الحسين: جزيت من رجل خيرا! فو الله لقد دفع اللَّه عني بمقالتك شرا - الطبری ، ج 5 ص 454 ( ترجمه ج7 الكترونيكي ص 3062 ) – تذكر : حميد بن مسلم بعدا يكي از راويان كربلاشد . 📝🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌸🤲  اللّٰهُمَّ وَنَحْنُ عَبِيدُكَ التَّائِقُونَ إِلىٰ وَلِيِّكَ الْمُذَكِّرِ بِكَ وَبِنَبِيِّكَ، خَلَقْتَهُ لَنا عِصْمَةً وَمَلاذاً، وَأَقَمْتَهُ لَنا قِواماً وَمَعاذاً، وَجَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِينَ مِنَّا إِماماً، فَبَلِّغْهُ مِنَّا تَحِيَّةً وَسَلاماً وَزِدْنا بِذٰلِكَ يَا رَبِّ إِكْراماً؛ خدایا، ما بندگان به شدّت مشتاق به سوی ولی تو هستیم، آنکه مردم را به یاد تو و پیامبرت اندازد و تو او را برای ما نگهبان و پناهگاه آفریدی و او را قوم و امان ما قرار دادی و او را پیشوای اهل ایمان از گروه ما گرداندی، از جانب ما به او درود و سلام برسان و به این وسیله رأفت و محبت بر ما را ای پروردگار بیفزا؛ 💫فرازی از دعای ندبه 📍کانال قرآن پویان ┏━━━🍃═🌸━━━┓      @quranpuyan ┗━━━🌸═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5915553332608373831.mp3
18.28M
⭕️امام حسین(ع) و استاد محمد سروش محلاتی 🔹🔷شب عاشورای  ۱۴۰۲_کانون توحید. تهران        @quranpuyan
قران پویان
⭕️امام حسین(ع) و #بزرگترین_منکر استاد محمد سروش محلاتی 🔹🔷شب عاشورای  ۱۴۰۲_کانون توحید. تهران    
چیست؟ 🔻 از نظر امیرالمومنین اهمیت نهی از منکر در امر و است که جلوی به قدرت رسیدن اشرار را می گیرد. ♦ امام حسین،منکر بزرگ و اصلی را به نقل از پیامبر، (حاکم ظالم) عنوان می کند." 🔻ریشه شکل گیری منکر در جامعه، است یکی از علل اصلی خروج و شهادت امام حسین امر به معروف و نهی از منکر بوده است، اما..❓ مهمترین معروفها و منکرها کدامند؟ از نظر معیار کمی، بزرگترین منکرها، منکرها در حوزه حکومت و قدرت است، چون در سطح کل جامعه شیوع پیدا می کند. از نظر کیفی هم مهمترین منکرها در حوزه قدرت و حکومت است؛ چون بصورت لایه بندی در جامعه عمق پیدا می کند. 🔹قرآن می‌فرماید: ظاهر و اثم (گناه و منکر) را رها کنید. به تعبیر امام صادق هرچه گناه در جامعه شیوع پیدا کند، ظاهر منکر است و علت و ریشه شکل گیری منکر، باطن اثم است و آن ریشه، است. 🔹حالا سوال این است که از نظر امام حسین بزرگترین و مهمترین منکر کدام بود؟ طبیعتا در آن جامعه ترک نماز و روزه و دروغ و کم فروشی و مشروب خواری وجود داشته است، اما امام حسین، به این منکرها اشاره نمی کند و و اصلی را به نقل از پیامبر، (حاکم ظالم) عنوان می کند. 🔹 در دوران پیامبر مسیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت کاملا باز بود و حتی در زمان خلیفه اول و دوم هم مسدود نشد . ▫️در وصیت حضرت علی تصریح شده که مبادا امر به معروف ونهی از منکر را ترک کنید که بدترین افراد بر شما مسلط می‌شوند. امام علی ع در جای دیگر می‌فرماید: تمام کارهای خیر (نماز و روزه وجهاد و...) در برابر امر به معروف ونهی از منکر، مانند یک قطره در برابر دریایی عمیق است و 👈👈 برترین امر به معروف ونهی از منکر، سخن حق در برابر سلطان جائر و حاکم ظالم است 🔹پس  نهی از منکر و هم از همه دین و هم از همه مصادیق امر به معروف و نهی از منکر، اهمیت بالاتری دارد. 🔹حضرت امیر از اعتراض مردم مصر نسبت به ظلم حکومت خلیفه سوم تقدیر و آن را تایید می کند. ▫️وقتی ابوذر را نزد خلیفه سوم آوردند، عثمان او را متهم به کارهایی کرد، ابوذر گفت: من نصیحت برای خیرخواهی کردم، عثمان به او گفت: نه! تو دنبال ای نه نصیحت، مردم شام را علیه من شورانده ای. ابوذر گفت: تو همان روش خلفای اول و دوم را ادامه بده، ما مشکلی نداریم عثمان گفت: بی مادر! این مسایل به تو ربطی ندارد 👈👈هرطور بخواهم حکومت می کنم ▫️ابوذر پاسخ داد: من وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارم . نمی توانستند بگویند: چرا امر به معروف و نهی از منکر می کنی؟ گفتند: می کنی. ابوذر هر روز در مقابل کاخ معاویه می ایستاد و فریاد می زد: خدایا لعنت کن کسی که اهل منکر است و دیگران را نهی از منکر می کند. 🔻در نامه امام حسین به معاویه آمده: تو قاتل حجر بن عدی و یارانش نیستی؟ اینها که اهل عبادت و امر به معروف و نهی از منکر بودند. 👈👈پس امر به معروف و نهی از منکر ابتدا سلاح و ابزاری در اختیار نسبت به حکومت بود. ⭕️پس دو جریان داریم: یک جریان اهل امر به معروف و نهی از منکر حکومت است؛ از ابوذر گرفته تا حجر بن عدی و یک جریان مخالف امر به معروف ونهی از منکر حکومت، مثل عبدالملک مروان رسما گفت: از امروز اگر کسی من را نهی از منکر و دعوت به تقوا کند، گردن او را خواهم زد! 🔸البته بعدها، زیرکانه تر این کار را کردند و بجای مخالفت آشکار با امر به معروف ونهی از منکر  گفتند، خودمان سیستم امر به معروف ونهی از منکر ایجاد می کنیم تا این مساله دست حکومت و قدرت باشد و نهی از منکر را ابزار قدرت کردند. 🔸در دوره عباسی، روش مدیریت امر به معروف ونهی از منکر به ایجاد دستگاه انجامید  🔻نهی از منکر اصلی  است، اما عباسیان آن را ابزار قدرت کردند 🔸حسبه دستگاهی است که ماموریتش در زندگی مردم و مرتکبین منکر است که هیچ کدام در فقه شیعه جایز نیست و فقهای شیعه هم تجسس را حرام می دانند و هم به مامورین اجازه تعزیر و مجازات مردم را نمی دهند، برخورد فیزیکی و مجازات فقط در اختیار دادگاه است. 🔸ترجمه امروز «حسبه» می‌شود گشت ارشاد، گشت یعنی تجسس. امیرمومنان هم در بازار گشت می‌زد و کنترل می کرد اما برای اینکه به مردم اجحاف نشود، نه اینکه مردم را مجازات کند.  🔻سال ۱۳۴۸ امام خمینی در نجف در بحث ولایت فقیه خود با انتقاد از نهی از منکر نسبت به گناهان فردی، گفتند: «امر به معروف ونهی از منکر را در دایره کوچکی که ضررش به خود فرد می‌رسد، محصور کرده ایم و به منکرات بزرگ توجه نداریم» استاد سروش محلاتی، عاشورای 1402 @quranpuyan
🚩🏴ضمن تسلیت شهادت امام علی بن الحسین (سجاد)علیه السلام ، بزرگترین حافظ پیام کربلا . 💮نامه علیه السلام به 🔷✨محمد بن مسلم زهری، یکی از مشهورترین عالمان دینی عصر خود بود که به پادشاهان ظالم اُمَوی خدمت می‌کرد. امام سجاد علیه السلام درباره همین مورد، نامه‌ای به او نوشتند: ✍((...خداوند در قرآن کریم از  دین، پیمان گرفته است که حقایق قرآن را برای مردم بیان کنند و آن را نپوشانند. اما تو، ترس و وحشتی را که ظالم باید از عواقب ستم کردن داشته باشد را پوشانده‌ای و راه ستم را برای او هموار کرده‌ای؛ آنها تو را محور آسیای ظلمشان می‌کنند. آیا تو را همچون پُلی برای رسیدن به اهداف خویش قرار ندادند؟ آیا تو نردبان گمراهی آنها نشده‌ای که به وسیله تو جاهلان ساده‌لوح را به دام می‌کشند؟ به وسیلۀ تو عالمان واقعی را مشکوک می‌سازند و مردم گمان می‌کنند، همۀ عالمان، مانند تو هستند و اینگونه به همه عالمان بدبین می‌شوند! آن ظالمان در برابر این همه خدمت، چه چیزی به تو پرداختند؟ هر چه به تو بدهند، در برابر آن چه که از تو می‌گیرند بی ارزش است!)) 📚تحف العقول، صفحه ۲۷۴ 📚الطبقات الکبری، جلد ۵، صفحه ۳۴۸ 📚تاریخ یعقوبی ، جلد ۲ ، صفحه ۳۰۹ ┄═ @quranpuyan