#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_573
❇️شما را با اين #نعمتهای فراوان میآزمائيم
💠لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً
🌱تا در مورد آن (رزق و روزی)، ایشان را امتحان کنیم، و هر کس که از یاد پروردگارش رویگردان شود، (خدا) او را در عذابی سخت و فراگیر داخل میکند.
جن - ۱۷
🔹توسعه رزق، يكی از اسباب آزمايش است. «لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ» (چنانكه حضرت سليمان نيز توسعه رزق خودش را سبب آزمايش دانست.
«هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي»
🔹۷- استقامت بر راه مستقيم در طبيعت اثر میگذارد. «ماءً غَدَقاً»
🔹رفاه زمينه غفلت است. «ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ»
🔹با توسعه رزق مغرور نشويد. «لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ»
🔹حتّی بعد از استقامت بر راه حق و دريافت پاداش، كار خود را پايان يافته ندانيد كه تازه آزمايش ديگری شروع میشود. ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ...
🔹خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. ماءً غَدَقاً ... عَذاباً صَعَداً
🔹يكی از عوامل كشيده شدن به دوزخ اعراض از ذكر خداوند است. «وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً»
🔹گاهی نزول باران وسيله آزمايش است كه اگر با ناشكری و كفران همراه شود، قهر فراگير به دنبال دارد. «عَذاباً صَعَداً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_573
❇️#فزونی_جمعيت مهم نيست، #ايمان جمعيت مهم است.
💠حَتَّى إِذا رَأَوْا ما يُوعَدُونَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ ناصِراً وَ أَقَلُّ عَدَداً
🌱پس هنگامی که آنچه را که به آنان وعده داده شده، ببینند، خواهند دانست که چه کسانی یارانشان ضعیفتر و شمارشان کمتر است.
جن - ۲۴
🔹در آيات قرآن اين مطلب زياد به چشم میخورد كه طاغوتهای هر زمان نفرات و فزونی جمعيت خود را به رخ ديگران میكشيدند، و در برابر انبياء به آن میباليدند.
فرعون در تحقير هواداران موسی میگفت: إِنَّ هؤُلاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ:
" اينها گروهی اندكند" (شعرا- ۵۴).
و مشركان عرب و میگفتند: نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوالًا وَ أَوْلاداً وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ:
" ما اموال و فرزندان بيشتری داريم، و هرگز مجازات نخواهيم شد" (سبا ۳۵).
و گاه يك فرد بیايمان در مقابل يك فرد مؤمن، ثروت و نفراتش را به رخ او میكشيد میگفت: أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مالًا وَ أَعَزُّ نَفَراً:" من ثروتی بيشتر از تو دارم و نفراتی نيرومندتر" (كهف ۳۴) ولی در مقابل، افراد مؤمن به پيروی انبياء و رهبران الهی هرگز روی فزونی جمعيت و نفرات تكيه نمیكردند، منطق آنها اين بود كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّـهِ:" چه بسيار گروه اندكی بر گروه بسياری به فرمان خدا پيروز شدند" (بقره ۲۴۹).
🔹امير مؤمنان علی ع میفرمايد
ايها الناس لا تستوحشوا فی طريق الهدی لقلة اهله:
" ای مردم در طريق هدايت هرگز از كمی نفرات وحشت نكنيد.
🔹تاريخ انبيا مخصوصا تاريخ زندگی پيامبر اسلام ص نيز نشان میدهد كه چگونه جمعيتهای انبوه و بیايمان با داشتن همه گونه قدرت در برابر مؤمنان اندك ياران او گرفتار شكست و درماندگی شدند، در قرآن مجيد در داستان" بنی اسرائيل" و" فرعون" و" طالوت" و" جالوت"، و آيات مربوط به جنگ" بدر" و" احزاب" نيز اين معنی به خوبی منعكس شده است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣6⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۸۲-۷۹ سوره قصص از تفسیر نور
۱- قدرت و ثروت در دست انسان های غافل،سبب فخرفروشی،خودنمایی وتجمّل گرایی است. «فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ»
۲- به رخ کشیدن ثروت،صفتی قارونی است. «فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ»
۳- قارون صفتان،خود را برتر از دیگران می دانند. «عَلی قَوْمِهِ»
۴- اشرافی گریِ حاکمان،می تواند فرهنگ مردم را تغییر دهد. عَلی قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ ...
یا لَیْتَ لَنا ...
۵- ظواهرِ زیبای دنیا،دامی برای جذب و انحراف کوته فکران است. «قالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا»
۶- آرزوی قارون شدن،آرزوی دنیاپرستان کم خرد است. یُرِیدُونَ الْحَیاهَ الدُّنْیا یا لَیْتَ لَنا ..
۷- خداوند از فرزانگان بنی اسرائیل به خاطر برخورد با دلباختگان دنیا ستایش می کند. قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ...
۸- علم واقعی،انسان را به سوی آخرت و تقوی و عمل صالح سوق می دهد.
«قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیْرٌ»
۹- عالم آگاه کسی است که زرق و برق دنیا او را مجذوب نسازد و دنیاگرایان را تحقیر کند. «قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیْرٌ»
۱۰- علما باید مردم را از عشق به دنیا برحذر دارند. «قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیْرٌ»
۱۱- ایمان و عمل صالح،زمانی سعادت آفرین است که انسان بر آن پایدار باشد.
«آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ لا یُلَقّاها إِلاَّ الصّابِرُونَ»
۱۲- نتیجه ظلم،هلاکت است. فَبَغی عَلَیْهِمْ ... فَخَسَفْنا بِهِ
۱۳- زمین،گاهی مأمور قهر خداوند است. «فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ»
۱۴- سرانجام ثروت اندوزی،بخل،غرور و هلاکت است. «فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ»
۱۵- ثروت،وسیله ی نجات نیست. «ما کانَ مِنَ المُنْتَصِرِینَ»
۱۶- در برخورد با مسائل،زود قضاوت نکنیم.(آنان که دیروز حسرت می خوردند ای کاش مثل قارون بودند،امروز می گویند:چه خوب شد که ما مثل او نبودیم) تَمَنَّوْا مَکانَهُ بِالْأَمْسِ یَقُولُونَ - وَیْکَأَنَّهُ ...
۱۷- هرگز نخواهیم که مانند ثروتمندانِ مغرور و غافل باشیم. تَمَنَّوْا مَکانَهُ ... وَیْکَأَنَّ
۱۸- به جای تمنّای ثروت دیگران،به داده های الهی قانع باشیم. تَمَنَّوْا مَکانَهُ ... یَبْسُطُ الرِّزْقَ ... وَ یَقْدِرُ
۱۹- گاه،مستجاب نشدن دعا و برآورده نگردیدن آرزو،بزرگ ترین لطف و منت الهی بر انسان است. تَمَنَّوْا مَکانَهُ ... مَنَّ اللّهُ عَلَیْنا
۲۰- حوادث،سبب بیداری فطرت ها و تغییر پندارها و خواسته های غلط است.
«لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللّهُ عَلَیْنا»
۲۱- ثروتی که انسان،آن را از جانب خدا و برای او نداند،او را به کفر می رساند.
«لا یُفْلِحُ الْکافِرُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩گزيده اي از #تاريخچه_عزاداری_حسيني در ایران
🛑قسمت پنجم:
افول عزاداري در دوران افشاریان و زندیان؛ شکلگیری اولین مجالس #تعزیه و شبیهخوانی
🔻به باور مورخان نادرشاه افشار خود بر هیچ مذهبی جز مذهب قدرت نبود. او با اغراض سیاسی و برخلاف صفویان توهین و سب خلفای راشدین را قدغن اعلام کرد، عزاداری و روضهخوانی را محدود ساخت و اجازه نداد که به رسم صفویه حکومت روز غدیر را جشن بگیرد. نادرشاه در فرمانی مذهب شیعۀ جعفری را صرفاً مذهبی در ردۀ مذهب چهارگانۀ اهل تسنن و به عنوان پنجمین مذهب اسلامی اعلام کرد.
نتیجۀ طبیعی این سیاستها افول مراسم عزاداری بود.
👈دوران کریمخان هم کمابیش همین روال استمرار یافت و با وجود شیعه بودن، زندیان نیز بر سیاست تعدیل قدرت مذاهب تأکید کردند.
کریمخان خود به زیارت اماکن متبرکه میرفت و بارها دستور ساخت یا تعمیر آنها را صادر کرد. او همچنین بر سکههای عصر خود اسامی امامان شیعه را ضرب کرد و شخصاً در مراسم #عزاداری شرکت میکرد.
✅شاخصۀ مهم این مقطع از تاریخ شکلگیری اولین نمونههای مجالس #تعزیه و #شبیهخوانی است.
درباره ریشۀ اصل تعزیه دو قول مشهور است که اولی آن را بازتولید اسلامی آیین سیاوشان میداند، آیینی که در بین ایرانیان پیش از اسلام رواج داشت
و دیگر قول تعزیه را بر نمایش مذهبی قرونوسطایی مغربزمین مبتنی میپندارد و آن را نوعی بازآفرینی ایرانیاسلامی مراسم مصائب #مسیح قلمداد میکند.
📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
يَا مَنْ ذِكْرُهُ حُلْوٌ
ای که ذکرش شیرین است
🌹 جوشن کبیر ، ۴۸
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مزمل آیات 1 تا 19
📄#صفحه_574
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_574
❇️خواندن #نماز و قرائت #قرآن در شب بهترين وسيله برای ايجاد آمادگی روحی و كسب انرژی است.
💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ (۱) قُمِ اللَّيْلَ إِلاَّ قَلِيلاً (۲) نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً (۳) أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلاً (۴)
🌱ای جامه بر خود پیچیده، (۱) شبها ـ جز (زمان) اندکی ـ (به نماز و عبادت) برخیز؛ (۲) نیمی از آن را (به عبادت بگذران) یا اندکی (از نصف) کم کن، (۳) یا بر نصف بیفزا، و حتماً قرآن را شمرده شمرده بخوان؛ (۴)
مزمل [۱-۴]
🔹ای جامه به خود پيچيده"! (يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ) شب را جز كمی بپا خيز"! (قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا). نيمی از شب را يا كمی از آن كم كن" (نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا)." يا بر نصف بيفزا" (أَوْ زِدْ عَلَيْهِ).
" و قرآن را با تامل و دقت و در نهايت روشنی و فصاحت تلاوت كن" (وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا).
🔹جالب اينكه مخاطب در اين آيات پيامبر ص است ولی نه به عنوان" يا ايها الرسول" و" يا ايها النبی" بلكه به عنوان" يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ"، اشاره به اينكه دوران" جامه به خود پيچيدن" و در گوشه انزوا نشستن نيست، بلكه دوران قيام و خودسازی و آمادگی برای انجام رسالتی عظيم است.
🔹و انتخاب شب برای اين كار به خاطر اين است كه اولا چشم و گوش دشمنان در خواب است، و ثانيا كارهای زندگی تعطيل میباشد و به همين دليل انسان آمادگی بيشتری برای انديشه و تفكر و تربيت نفس دارد.
🔹همچنين انتخاب" قرآن" به عنوان متن اصلی اين برنامه به خاطر آن است كه تمام درسهای لازم را در اين زمينه در بر دارد، و بهترين وسيله تقويت ايمان و استقامت و تقوی و پرورش نفوس است.
🔹تعبير به" ترتيل" كه در اصل به معنی" تنظيم" و" ترتيب موزون" است، در اينجا به معنی خواندن آيات قرآن با تانی و نظم لازم، و اداء صحيح حروف، و تبيين كلمات، و دقت و تامل در مفاهيم آيات، و انديشه در نتايج آن است.
🔹بديهی است چنين قرآن خواندنی میتواند به سرعت به انسان رشد و نمو معنوی، و شهامت اخلاقی، و تقوا و پرهيزگاری ببخشد، و اگر بعضی از مفسران آن را به معنی نماز خواندن تفسير كردهاند به خاطر آن است كه يكی از بخشهای مهم نماز" تلاوت قرآن" است.
🔹تعبير به" قيام" در جمله" قُمِ اللَّيْلَ" به معنی برخاستن در مقابل خوابيدن است، نه فقط روی پا ايستادن است.
و اما تعبيرات مختلفی كه در باره مقدار" شب زنده داری" در اين آيات آمده، در حقيقت برای بيان" تخيير" است، و پيامبر ص را مخير میكند كه نيمی از شب، يا چيزی كمتر، يا چيزی بيشتر را بيدار بماند، و تلاوت قرآن كند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_574
❇️#تاريخ آينه عبرت است، از آن #پند بگيريد.
💠إِنَّا أَرْسَلْنا إِلَيْكُمْ رَسُولاً شاهِداً عَلَيْكُمْ كَما أَرْسَلْنا إِلی فِرْعَوْنَ رَسُولاً (۱۵) فَعَصی فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبِيلاً (۱۶/مزمل)
🌱همانا ما رسولی را كه گواه بر شماست، به سوی شما فرستاديم، همانگونه كه به سوی فرعون رسولی فرستاديم. امّا فرعون، آن رسول را نافرمانی كرد و ما او را به كيفری وخيم گرفتيم.
🔹پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله بر امّت خويش گواه است و نظارت كامل دارد. «رَسُولًا شاهِداً عَلَيْكُمْ»
🔹پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله در دنيا شاهد بر اعمال است. «شاهِداً عَلَيْكُمْ» و در آخرت ادای شهادت میكند. «جِئْنا بِكَ عَلی هؤُلاءِ شَهِيداً»
🔹انجام رسالت، همراه با نظارت است. «رَسُولًا شاهِداً»
🔹فلسفه بعثت انبيا در همه زمانها يكی است. أَرْسَلْنا إِلَيْكُمْ ... كَما أَرْسَلْنا إِلی فِرْعَوْنَ
🔹تاريخ آينه عبرت است، از آن پند بگيريد. كَما أَرْسَلْنا إِلی فِرْعَوْنَ رَسُولًا فَعَصی ... فَأَخَذْناهُ
🔹در مبارزه با منكرات به سراغ سرچشمه برويد. «أَرْسَلْنا إِلی فِرْعَوْنَ»
🔹برای وعده و وعيدهايی كه به مردم میدهيد، نمونه عملی ارائه كنيد. (خداوند كه كافران مرفّه را تهديد میكند، عاقبت فرعون را يادآوری میكند.) ذَرْنِي وَ الْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ ... فَعَصی فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبِيلًا
🔹سرپيچی از فرمان رسول خدا، سبب گرفتاری میشود. «فَعَصی فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبِيلًا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣6⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۸۶-۸۳ سوره قصص از تفسیر نور
۱- هرگونه برتری طلبی،ممنوع است. «لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا»
۲- منشأ فساد،برتری جویی است. لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا ... وَ لا فَساداً
۳- پرهیزکار کسی است که اراده ی تفاخر وبرتری بر دیگران ندارد. لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا ... وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ
۴- کار نیک،مطلوب و پسندیده است،از هر کس و به هر مقدار که باشد. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ»
۵- مهم تر از انجام کار نیک،به سلامت رساندن آن به صحنه ی قیامت است. «جاءَ بِالْحَسَنَهِ» (چه بسیارند کسانی که کارهای خوبی انجام می دهند،ولی به واسطه گناه،منّت گذاشتن،عُجب و یا تحقیر دیگران،آن را از بین می برند و نمی توانند کار خوب خود را به قیامت برسانند.)
۶- انسان ها در انتخاب راه زندگی خود آزادند. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ - مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَهِ»
۷- حتّی در گفتار،سخن خویش را از خوبی ها آغاز کنیم.(ابتدا کلمه«الحسنه» آمده،سپس«السیئه»)
۸- در نظام سراسر لطف الهی،پاداش نیکی ها بیشتر از خود نیکی هاست هر چند به مرحله عمل نرسد و در حالت اندیشه و طرح باقی بماند،ولی کیفر کار بد به اندازه کار بد و به شرطی است که از درجه ی فکر و اندیشه بگذرد و لباس عمل بپوشد. «عَمِلُوا السَّیِّئاتِ»
۹- کار نیک دیگران را فراموش نکنیم،حتّی اگر یک عمل ساده باشد،«الحسنه» ولی بدکاران را وقتی جزا دهیم که برکار بد خود اصرار داشته باشند. «ما کانُوا یَعْمَلُونَ»
۱۰- خداوند پاداش نیکی ها را با فضل خود می دهد،ولی در کیفر بدکاران با عدل خویش رفتار می کند. فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها - فَلا یُجْزَی ... إِلاّ ما کانُوا یَعْمَلُونَ
۱۱- ابلاغ قرآن سبب تمرّد کفّار و هجرت پیامبر شد؛امّا خدای قرآن دوباره پیامبر را به زادگاهش برخواهد گرداند. «لَرادُّکَ إِلی مَعادٍ»
۱۲- تلاوت،تبلیغ و عمل به قرآن،قبل از هر کس بر خود پیامبر واجب است.
«فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ»
۱۳- تعبیر به فریضه بودن قرآن،نشانه ی اهمیّت و جایگاه والای آن است. «فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ»
۱۴- در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط مثبت شروع کنیم. «مَنْ جاءَ بِالْهُدی - مَنْ هُوَ فِی ضَلالٍ»
۱۵- حتّی انبیا با آن پاکی روح و کمال عبودیّت،توقّع دریافت وحی نداشته اند، وحی،رحمت الهی بوده است. ما کُنْتَ تَرْجُوا ... إِلاّ رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ
۱۶- بعثت پیامبران ونزول کتب آسمانی،از شئون ربوبیّت خداوند است. «رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ»
۱۷- برائت و پرهیز از پشتیبانی کافران به قدری مهم است که شکرانه ی نزول وحی قرار گرفته است. یُلْقی إِلَیْکَ الْکِتابُ ... فَلا تَکُونَنَّ ...
۱۸- هرگونه حمایت از کفر وپشتیبانی از جرم ممنوع است. «فَلا تَکُونَنَّ ظَهِیراً لِلْکافِرِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩گزيده اي از #تاريخچه_عزاداری_حسيني در ایران
🛑قسمت ششم :
🚩🔻🔻: اهتمام ویژۀ شاهان #قاجار به #عزاداری
👈به طور کلی شاهان قاجار دلبستگی و توجهی ویژه به رعایت آداب و برگزاری مناسک و #شعائر_دینی از خود نشان میدادند. در عهد آقامحمدخان، میرزای قمی حکم معروفی را دال بر بلامانع بودن اجرای تعزیه از لحاظ شرعی صادر کرد که پشتوانهای محکم برای برگزاری مراسم تعزیه و شبیهخوانی محسوب میشد.
🔻فتحعلی شاه خود دستی در شعر و شاعری داشت و مرثیههایی در سوگ واقعۀ عاشورا سرود. در دوران فتحعلی شاه بر شکوه #عزاداری و تعزیه افزوده شد، اولین تکیههای ثابت برپا شد و کارگردانی تعزیه تحت ریاست شاه و بعضی شاهزادگان تکامل یافت. رابطۀ حسنۀ فتحعلی شاه با علما تأثیر مستقیمی بر هدایت مجالس و آیینهای مذهبی میگذاشت. از جمله در این دوره علمای قم دقت نظر زیادی بر صحت اقوال در #روضهخوانیها داشتند و در این راستا به وقت مقتضی شدت عمل هم به خرج میدادند.
👈باید اذعان کرد که در بین شاهان قاجار ناصرالدین شاه در پرداختن به شعائر مذهبی و شیعهگری گوی سبقت را از همه ربوده بود. مثلاً میتوان به علاقۀ وی به شمایلهای مذهبی، خصوصاً تمثال امیرالمؤمنین، تقید به نماز، سرودن اشعاری در مدح امامان شیعه، اهتمام وی به تعمیر و تزیین بارگاه امام حسین، اقدام به مطلا کردن گنبد حرم عسکریین در سامرا، ایوان حرم امام رضا و گنبد مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی و سفر به عتبات عالیات در سال 1288 ق اشاره کرد. ناصرالدین شاه جقۀ پادشاهیاش – سنجاق الماس بزرگی که شاهان قاجار به نشان اقتدار ملوکانه بر کلاه میزدند – راه هم پشکش «شاه نجف» کرد تا بر فراز مقبرۀ امام آویخته شود.
↩️ویژگی شاخص دورۀ ناصری رونق بیسابقۀ مجالس #عزاداری و خصوصاً #آیین_تعزیه است. مهمترین اقدام حکومت در این باره ساخت «تکۀ دولت» به دستور #ناصرالدین شاه است؛ تکیهای معظم و بینظیر که ایدۀ ساخت آن را شاه قاجار پس از سفرش به فرنگ مطرح کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━