eitaa logo
قران پویان
476 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
-2115821822_1904737435.mp3
2.63M
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
❇️ريشه يا عدم ارامش در و ماست 💠ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّن بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُّعَاسًا يَغْشَى طَائِفَةً مِّنكُمْ وَطَائِفَةٌ قَدْ  أَهَمَّتْهُمْ أَنفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ ال عمران:154 🌱سپس بعد از آن غم [پي در پي]، آرامشي بر شما نازل كرد؛ خوابي سبك كه گروهي از شما را فرا گرفت  و گروهي ديگر، [حفظ] جانشان آنها را به خود مشغول داشته بود و به گونه پندارهاي [معيارهاي دوران] جاهليت، گمان ناحقي به خدا مي‌بردند؛ 🔷شب بعد از جنگ احد، شب دردناک و پر اضطرابی بود، مسلمانان پیش بینی می‌کردند که سربازان فاتح قریش بار دیگر به مدینه باز گردند. در این میان مجاهدان راستین و توبه کنندگانی که از فرار احد پشیمان شده بودند، به لطف پروردگار اعتماد داشتند و به وعده‌های پیغمبر دلگرم بودند آیه مورد بحث ماجرای آن شب را تشریح می‌کند و می‌گوید: «سپس بعد از آن همه غم و اندوه روز احد، آرامش را بر شما نازل کرد» (ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً). 👈«این آرامش همان خواب سبکی بود که جمعی از شما را فرا گرفت، اما جمع دیگری بودند که تنها به فکر جان خود بودند و به چیزی جز نجات خویش نمی‌اندیشدند و به همین جهت آرامش را بکلی از دست داده بودند» (نُعاساً یَغْشی طائِفَةً مِنْکُمْ وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ). 📚تفسير نمونه 🔷پس از ضعفها و پراکندگی و هراس و غمها سپاهیان قریش در پی تاریکی شامگاه و دنباله های آن رفتند و میدان خالی و آرام شدو پیامبر از میان حوادث خونین، زنده و توانا سربرآورد و مسلمانان را به اطراف خود جذب کرد.عنایت خداوند که با امنیت و آرامش پیش آمد و خوابی را درپی داشت برشما نازل کرد.آنها را امنیتی خواب آور یکسر فرا گرفت که مایه ایمانی روشنگر و چشم به لطف و امداد خدا و صبح فردا داشتند.از این رو هیجانها و حوادث از چشم و گوششان نیز پوشیده شد و امنیت یافتند .امنیتی که در زمینه وجدان ایمانی و توجه خداوند برایشان رخ داد .آن امنیت و نعاس گروهی را فرا گرفت که زمینه پذیرش فراگیر آن را داشتند 👈و گروهی را که زمینه نداشتند و مانند اجسام عایق بودند، فرانگرفت.و اینهاکسانی بودندکه نفوسشان آنان راگرایش به خود کرده و مقصدشان تأمین و ابقای زندگی خودشان بود.به عکس گروه نخست که از خود گذشته و خودیشان حجاب دیدنشان نشده بودوتسلیم حق شده بودند و آرامش یافتند . این شکست،شکستهایی و این طوفان طوفانهایی در پی دارد.آن طایفه در میان اندیشه ها و گمان های ناحق در باره خدا،ازاین رو به آن رو و از این پهلو به آن پهلو می گشتند و به اندیشه های جاهلیت و بد گمانیهای آن کشانده می شدند . 📚تفسير پرتوي از قران ايت اله طالقاني ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نگوييد " اگر *،* مردند" 💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ كَفَرُوا وَقَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُوا فِي الْأَرْضِ أَوْ كَانُوا غُزًّى لَّوْ كَانُوا عِندَنَا مَا مَاتُوا وَمَا قُتِلُوا ال عمران:156 *🔷* اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، شما مانند كساني نباشيد كه كفر ورزيدند و دربارة برادرانشان كه به سفر [=مأموريت يا تبليغ دين] رفته،  [و در راه مردند] يا عازم جنگ شده [و كشته شدند]، گفتند: اگر نزد ما مي‌ماندند، نمي‌مردند و كشته نمي‌شدند. 🔹تفکر" اگر فلان کار را نمیکردند، نمی مردند" آنقدر ریشه دار و فراگیر بوده وهست که خداوند پس از توضیح ها مختصر و پاسخ به آن در آیه 154،رو به مسلمانان همه زمانها کرده و می گوید مبادا شما هم تلاش و جهاد دیگران را پس از مرگشان نکوهش کنید و بگویید اگر نمی رفتند،کشته نمی شدند. خانه نشینان و جان دوستان، خود شان که حرکت نمیکنند ،فعالان را هم بخاطر حرکتشان نکوهش میکنند. 👈این آیه اصلی کلی برای مخاطبان قرآن است که هیچ گاه ،شما را از حرکات و تصمیمات صحیح تان باز ندارد. مفهوم این سخن آن نیست که خود را بی محابا در آغوش مرگ بیاندازید بلکه می گوید اگر عزم بر سفر کردید برای جهاد،تحصیل،صله رحم،سیاحت یا زیارت و .... بخاطر ترس از مرگ آنرا متوقف نکنید .چرا که مرگ و زندگی در دست خداست نه شما.پس با تدابیر لازم و احتیاطهای عقلانی خود ،اراده خود را محقق کنید.واین موفقیت و تحرک شما ،حسرتی است در دل بی تحرکان و *.* 📚سيدكاظم فرهنگ ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۸۱-۷۶ سوره نمل إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَقُصُّ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ {76} بى‏گمان اين قرآن بر فرزندان اسرائيل بيشتر آنچه را كه در آن (از عقاید و رفتار مذهبی شان و نیز داستان انبیای قبل) اختلاف دارند حكايت مى‏كند {76} وَإِنَّهُ لَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ {77} و به راستى كه آن ( کل قران یا همان بخش بیان اختلافات ) رهنمود و رحمتى براى مؤمنان است {77} إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُم بِحُكْمِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ {78} در حقيقت پروردگار تو با حكم خود آنان(مشرکان و مکذبان) را داورى مى‏كند( وکارشان را پایان میدهد) و اوست‏ شكست ‏ناپذير دانا {78} فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ {79} پس بر خدا توكل كن كه تو واقعا بر حق آشكارى {79} إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاء إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ {80} البته تو مردگان را شنوا نمى‏گردانى و اين ندا را به كران چون پشت بگردانند نمى‏توانى بشنوانى {80} وَمَا أَنتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَن ضَلَالَتِهِمْ إِن تُسْمِعُ إِلَّا مَن يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ {81} و تو راهبر كوران [و بازگرداننده] از گمراهى‏شان نيستى تو جز كسانى را كه ( در دل)به نشانه‏هاى ما ايمان آورده‏ و تسلیم (حق) هستند، نمى‏توانى بشنوانى {81} ♻️ آیات ۸۱-۷۶ : قرآن مایه هدایت و رحمت برای اهل ایمان و مبین اختلافات مذهبی بنی اسراییل است. تو هم بر حق هستی پس با توکل بر خدا به کار خود ادامه بده و از روگردانی اینها از پیامهای هدایتگرت نگران نباش چرا که خدا در مورد انها حکم میکند.کسانی که تسلیم حق هستند،ایمان میاورند. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ منتخب نظرات قرآن آموزان 16 دوره اموزش بخش اول ✳ همیشه موقعی که قران رامطالعه میکردم احساس داشتم لذا این روش برایم جالب و بود چون انسجام وهدفمندی سوره ها رابهتر متوجه میشدم . ✳ احساس بسیار خوبی دارم.این دوره برای من بسیار پر برکت و بود . تدبر، در واقع کتاب اسمانی ما را از دور دست ها آورده و قابل دسترسی برای ما کرده .حالا دیگه بعد از عمری قران خواندن فهمیدیم که باید بدانیم محتوای کلی یا درس سوره چیست؟ . ✳ همیشه موقع تلاوت سوره واسم سوال بود چرا اینقدر مطالب پراکنده هست به قول معروف از این شاخه به اون شاخه شده متاسفانه راه برقراری ارتباط بین مطالب را بلد نبودم و این دلسرد کننده بود ولی اکنون با شیوه اموزشی این دوره تونستم تا حدود قابل رضایت خودم راه های ارتباط دهی ایات یک سوره وبرداشت پیام سوره قدم بردارم. خیلی ودر عین حال بود و . ✳ روش درک و فهم بهتر آیات یک نگاهی نو بود که و لذت آن را با تمام وجود احساس کردم ✳ دوره ای بسیار جالب و مفید بود چرا که نگاه تازه و نو آورانه ای به کلام خدا داشت و این اعتماد به نفس رو به ما داد که ما هم می توانیم با مقداری مطالعه ، تفکر و سعی و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کنيم ✳واقعا،کار هست، واینکه ایات را با توجه به معنا وقتی در کنار همدیگه قرار میدهیم ،واقعا فهم ایات برامون خیلی عالی میشود. این حقیر به عنوان ،خادم قران ،خیلی خوشحال هستم که میتوانم ،تلاوتهای معنی محور با توجه به معنای ایات داشته باشم ✳ در این روش نه تنها از قرائت آیات کریمه قرآن لذت بردم که با تدبر و تامل در این آیات نورانی و درک بهتر از زمان و موقعیت نزول آیات ، آن برایم دوچندان شده است . روشی که هرکس به اندازه غور خود در این آیات میتواند ، به درک مقصود حضرت حق نزدیک شود و خود را مخاطب خداوند عزّوجلّ احساس کند و شیرینی این مصاحبت را با تمام وجود حس کند ✳ بنده با وجود داشتن کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث و مطالعه بسیاری از متون تاریخی، تفسیری و روشی در حوزه های گوناگون قرآنی عرض میکنم که این روش بسیار عالی جواب میدهد. روشی بسیار خوب برای فهم سریع و دقیق و مبتنی بر دانش و آگاهی فرد و باصطلاح درونی شده. روشی ساده و برای تحلیل ها. تفاوت عمده این دوره، جایگزینی نگاه " ، کل نگر و از طریق دیدن ارتباط بین آیات، فرازها و سوره ها" با روش ترجمه صرف آیه به آیه است ✳ قبل از آشنايي با اين طرح، خودم آيات را با توجه به موضوعاتشان دسته بندي ميكردم اما بدون هدف و روش صحيح. و گويا سالها در ذهنم يك روش گمشده اي داشتم براي فهم بهتر قران كه با گذراندن اين دوره ، به اين مهم دست يافتم. و همواره در طول تدريس ، به قران آموزان عزيزم فراگيري اين دوره مفيد و كاربردي را توصيه خواهم كرد اين روش باعث ميشود كه ايات در دراز مدت ثبت شود كه اين امر هم براي به قران و هم براي فراموش نكردن ترجمه آيات مفيد است. ✳ فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است .قبلا قران را برای می خواندم و فقط کتابی مقدس وقابل احترام بود ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم ✅جزئیات بیشتر دوره و نظرات قران اموزان دوره هاي قبل در ایتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T http://quranpuyan.com/yaf_postst2825_nZrt-qrn-mwzn-dwrh-hy-HDwry-w-mjzy-qrn-pwyn.aspx
✳بررسی در حکومت دینی: 🔴قسمت شانزدهم: بررسی و پاسخ به دلایل مخالفان برای ❇ دیدگاهی مطرح است که حجاب قابلیت تبدیل شدن به قانون را ندارد. نقطه محوری استدلال بر اجتماعی نبودن حجاب و عدم قابلیت برای قانونی شدن آن دراین شبهه این است که چون شارع پوشش سر و گردن را بر دو گروه «زنان غیر مسلمان» و نیز بر «کنیزان» واجب نکرده است، از یک سو نمی‌توان قانونی عام برای همه زنان گذراند و از سوی دیگر محدود ساختن قانون به زنان مسلمان آزاد قابلیت اجرایی ندارد؛نقطه ثقل این شبهه این است که اگر شارع می‌خواست اجرای حجاب سر و گردن بر عهده دولت باشد، نباید وجوب آن را محدود به زنان مسلمان و آزاد می‌کرد. از سوی دیگر، الزام‌آور در جواز الزام فرد غیر مسلمان به این پوشش چیست؟ که به این موارد پاسخ می دهیم: ✅نقد منع دولت از قانون‌گذاری در حجاب 1- ماهیت اجتماعی حجاب: اجتماعی بودن و نبودن یک موضوع امری عرفی است که شارع آن را موضوع حکم خود قرار می‌دهد و تعریف شرعی ندارد. حجاب شرعی و به طور کلی موضوع پوشش، یک امر عمومی و اجتماعی است. 2- عدم تلازم میان جواز و عدم وجوب پوشش: از آنجا که دلیل مستقیمی بر جواز عدم پوشش سر در در دست نیست، در این شبهه، به ناچار به ملازمه میان جواز نگاه و عدم وجوب پوشش استناد می‌شود و در نتیجه الزام زنان غیر مسلمان به پوشش سر و گردن جلوگیری از یک «حق دینی» به شمار می‌رود. اما این ملازمه کلیت ندارد؛ چنان که در روایات استثنا از حرمت، نگاه به زنان بادیه‌نشین‌ و اهل تهامه و برخی افراد بی‌مبالات (علوج) نیز استثنا شده‌اند، با ذکر این علت که این زنان با توجه به نوع و سطح فرهنگ خود، وقتی هم از این کار بازداشته شوند، اطاعت نمی‌کنند (اذا نُهین لا ینتهین) و برخی فقهاء این استثنا را به زنان «متهتّک» نیز گسترش داده‌اند؛ در حالی که این گروه زنان بادیه‌نشین و مانند آن، شامل زنان مسلمان نیز می‌شوند یا اساسا موضوع آن، زنان مسلمان بی‌مبالات هستند و هیچ فقیهی نگفته است که پوشش سر بر اینان واجب نیست، زیرا استثنای یادشده در فرض عصیان و تنها در محدوده شخص ناظر است. 3- امکان الزام زنان غیر مسلمان: امروزه می‌توان حاکمیت قوانین موجود و لزوم پای‌بندی شهروندان به آن را سطحی از تعهدات متقابلی شمرد که دولت و مردم دارند و اقلیت‌های دینی نیز به جز آنچه در چارچوب احوال شخصی، مانند احکام ازدواج و طلاق و ارث قرار می‌گیرد، باید پای‌بند آن باشند 4- ضعف استناد به پوشش : آیا عدم وجوب پوشش سر در کنیزان می‌تواند شاهد شبهه مورد بحث باشد؛ به ویژه که برخی فقهاء پوشش سر را برای آنان حرام شمرده‌اند؟ به نظر ما اما این استناد نیز ناتمام است؛ از جمله به این دلیل که روایات مورد استناد در حکم پوشش سر در کنیزان، همان گونه که سیاق آنها نشان می‌دهد، برای جلوگیری از یک نوع سوء استفاده هر چند ناخواسته آنان از موقعیت زنان آزاده در جامعه بود که به روشنی نوعی تشخّص اجتماعی به شمار می‌رفت و کنیزان چنین جایگاهی نداشتند و ندارند. طبعا در صورت لزوم می‌توان راه‌های دیگری، برای تمایز کنیزان جایگزین ساخت. از سوی دیگر، استناد به کار برخی خلفای نخست، در جلوگیری کنیزان از پوشش سر نیز ناتمام است و همین امر نشان‌دهنده آن است که آنان دخالت در پوشش را در حوزه مسئولیت و اختیار خود می‌دانسته‌اند. 5⃣ ملاک محدوده قابلیت الزام: در شبهه مورد بحث، میان پوشش با سایر قسمت‌های بدن فرق گذاشته می‌شود و الزام به پوشش سر و گردن مایه محروم شدن آنان به شمار می‌رود؛ اما برای ما به درستی معلوم نیست که ملاک این تفاوت چیست؟ اگر ملاک تفاوت الزامات دینی خود ، خوب روشن است که چنین تمایزی در همه آنان وجود ندارد و در حالی که یهودیان همه یا بخشی از آنان پوشش سر را نیز واجب می‌دانند، در میان مسیحیان عدم پوشش محدود به قسمت سر و گردن نیست و به هر حال باید بر اساس باورهای دینی خود آنان عمل شود و نه یک حکم کلی برای همه، و اگر با این ملاک است که زنان غیر مسلمان که خود این وضع را برای خود می‌پسندند، حرمت و جایگاه زنان مسلمان را ندارند و نگاه به سر و دست آنان مجاز است، طبعا این امر محدود به سر و گردن نخواهدبود.به عبارت دیگر، دیدگاه مخالف دخالت دولت، باید پاسخ دهد که به چه دلیل پوشش سایر قسمت‌ها و مشخصاً از گردن به پایین و از ساق به بالا بر زنان غیر مسلمان همانند زنان مسلمان واجب است تا قابلیت قانونی شدن را داشته باشد؟ 💫ادامه دارد بخشهایی از مقاله "حجاب امری اجتماعی، با امکان قانون‌گذاری" ایت اله سیدضیاء مرتضوی جهت مطالعه مشروح دلایل و نیز آرای دیگر محققان به لینک زیر مراجعه نمایید http://B2n.ir/f20689 @quranpuyan
اللّهُمَّ اَفْرِشْنی مهادَ کَرامَتِک پروردگارا؛ مرا بر خوان کرامت خود مهمان کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 158 تا 165 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan