eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
1023155970_1773538480.mp3
3.94M
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هيچ يا بدون علت و خارج از نظامات خداوند نيست *💠* وَ ما أَصابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ‌ 166/ ال عمران 🌱و آنچه روز مقابله‌ى دو گروه (كفر و ايمان در احد) به شما وارد شد، به اذن خدا بود (تا شما را آزمايش كند) و مؤمنان را مشخّص كند. 🔷هر مصیبتی (مانند مصیبت احد) که پیش می‌آید علاوه بر این که بدون علت نیست وسیله آزمایشی است برای جدا شدن صفوف مجاهدان راستین از منافقان و یا افراد سست ایمان، لذا در قسمت اول آیه می‌فرماید: «آنچه در روز احد آن روز که جمعیت مسلمانان با بت‌پرستان به هم در آویختند بر شما وارد شد به فرمان خدا بود و طبق خواست و اراده او صورت گرفت» (وَ ما أَصابَکُمْ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ). 🔹منظور از «اذن الله» (فرمان خدا) همان اراده و مشیت اوست که به صورت قانون علیت در عالم هستی منعکس شده است. 🔹خداوند براى هر كارى، علّتى را مقرّر كرده است و هر يك از پيروزى و كاميابى‌ها و شكيت و ناكامى‌ها دليلى دارند. علّت شكست شما در احد اين بود كه سست شده و ناهماهنگى كرديد و براى جمع آورى غنائم حرص ورزيديد كه در آيه قبل فرمود: «هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ» اين آيه مى‌فرمايد: هر يك از انتخاب‌هاى شما، ميان اتحاد يا تفرقه، جدّى بودن يا سست شدن، در مدار اراده‌ى الهى است. اوست كه به شما قدرت انتخاب مى‌دهد و هر راهى برگزينيد، به نتيجه آن مى‌رسيد. «ما أَصابَكُمْ ... فَبِإِذْنِ اللَّهِ» 🔹شكست‌ها و پيروزى‌ها، به اراده‌ى خداوند محقّق مى‌شود كه همان سنّت‌هاى اوست. «فَبِإِذْنِ اللَّهِ» 🔹حوادث تلخ وشيرين، ميدان آزمايش وشناسايى انسان‌هاست. «لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ» 📚تفاسير نور و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ زنده اند *💠* وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ 🌱و هرگز كساني را كه در راه خدا كشته شدند مرده مپندار، بلكه زندگاني  هستند كه نزد پروردگارشان روزي داده مي‌شوند. ال عمران:169 🔷چنین بنظر مى رسد: بعد از حادثه احد جمعى از افراد سست ایمان مى نشستند و بر دوستان و بستگان خود که در احد شهید شده بودند، تأسف مى خوردند که: چرا آنها مردند و نابود شدند؟ مخصوصاً هنگامى که به نعمتى مى رسیدند و جاى آنها را خالى میدیدند بیشتر ناراحت مى شدند، با خود مى گفتند: ما این چنین در ناز و نعمتیم اما برادران و فرزندان ما در قبرها خوابیده اند و دستشان از همه جا کوتاه است! 👈این گونه افکار و این گونه سخنان، علاوه بر این که نادرست بود و با واقعیت تطبیق نمى کرد، در تضعیف روحیه بازماندگان بى اثر نبود. 🔹آیات فوق، خط بطلان بر این گونه افکار کشیده، مقام شامخ و بلند شهیدان را یاد کرده، مى گوید:  اى پیامبر! هرگز گمان مبر آنها که در راه خدا کشته شدند مرده اند ! (وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً). 🔹نكره آمدن أَحْيَاءٌ دلالت بر حيات ناشناخته‌اي غير از اين حيات دنيايي مي‌كند، عِندَ رَبِّهِمْ [نه: عند قبرهم] حيات و حضور ابدي آنها را در حساب پروردگار مي‌رساند. رزق نيز برخورداري از هر نيازي است كه آدمي به تناسب رشد و كمال پيدا كرده است. 🔹منظور از «عِنْدَ اللهِ» [نزد خدا] مکان خاصي نيست؛ کدام مکان است که خالي از خدا باشد؟ عندالله همان نظر خدا و حساب و کتاب اوست. 🔹شهادت، پايان زندگى نيست، آغاز حيات است. بسيارى از زندگان مرده‌اند، ولى كشتگان راه خدا زنده‌اند. «بَلْ أَحْياءٌ» 🔹شهادت، باختن و از دست دادن نيست؛ بلكه يافتن و به دست آوردن است. 📚تفاسير نور، نمونه و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبح دمی رفت مسیحا به دشت سبزه صحرا به دمش زنده گشت میلاد حضرت مسیح ( ع ) مبارک باد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن @quranpuyan
🌹🌱جملات زیبای (ع) 🎉💸ثروت خود را بر روی این زمین نیندوزید زیرا ممکن است بید یا زنگ به آن آسیب رسانند و یا دزد آن را برباید. ثروت تان را در آسمان بیندوزید. در جایی که از بید و زنگ و دزد خبری نیست. اگر ثروت شما در آسمان باشد. فکر و دل تان نیز در آن جا خواهد بود. 💎چشم. چراغ وجود انسان است. اگر چشم تو باشد. تمام وجودت نیز پاک و روشن خواهد بود ولی اگر چشمت با شهوت و طمع تیره شده باشد. تمام وجودت هم در تاریکی عمیقی فرو خواهد رفت. 💎مرواریدهای خود را نزد خوک ها نگذارید چون قادر به تشخیص ارزش آنها نمی باشند آنها مرواریدها را لگد مال می کنند و برگشته و به شما حمله ور خواهند شد به همین ترتیب چیزهای را در اختیار انسان های بدکار نگذارید. 💐💐 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۱-۷۶ سوره نمل از تفسیر نور ۱- یکی از برکات قرآن،حل اختلافات است. إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ ... یَخْتَلِفُونَ ۲- اختلاف از مردم است،وگرنه مکاتب الهی اختلاف ندارند. «هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ» ۳- ایمان،سبب دریافت رحمت الهی است. «رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ» ۴- حکم های الهی،مخصوص ذات مقدّس اوست،زیرا جهل و ترس و غرائز و حوادث در او اثر ندارد و صد در صد عادلانه است. «بِحُکْمِهِ» ۵- توجّه به حقانیّت راه و تلقین آن،انسان را در برابر حوادث زودگذر بیمه می کند. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ» ۶- مخالفان پیامبر،بهانه جویی می کردند،وگرنه راه او ابهامی نداشت. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ» ۷- رهبر باید به حقّانیت راهش ایمان داشته باشد. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ» ۸- کار کوردلان را به خداوند واگذار کن. فَتَوَکَّلْ ... إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتی ۹- اگر شنونده سنگدل باشد،سخن حقّ از گوینده ی پاک و شایسته نیز در او اثری ندارد.آری،لامپ سوخته با اتّصال به هیچ برقی روشن نمی شود. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ - إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتی» بر سیه دل چه سود خواندن وعظ نرود میخ آهنین در سنگ ۱۰- بی اثر بودن تبلیغ پیامبران،به خاطر ابهام در کار نیست،بلکه به خاطر کوردلی منکران است. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ - إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتی» ۱۱- اگر انسان به یقین برسد،اعراض مردم در او اثری ندارد. «إِنَّکَ عَلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ - وَلَّوْا مُدْبِرِینَ» ۱۲- افراد کر می توانند با اشاره چیزی بفهمند،ولی افراد شنوا که به حقیقت پشت کرده واز اهل حقّ دور شده اند،اشارات را هم نمی فهمند. «وَلَّوْا مُدْبِرِینَ» ۱۳- بدتر از اعراض،تداوم اعراض است. «وَلَّوْا مُدْبِرِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ آيا ، همان تفسير است؟ آيا افراديكه كلاسهاي قران يا قران شركت كرده‌اند، نيازي به فراگيري روش و حضور در دوره روش ساده قران دارند؟ ♻ پاسخ تعدادي از قرآن اموزان دوره هاي قبل: 1⃣ من قبلا کلاسهای ترجمه و تفسیر داشتم ولی این روش شما یک که برام خیلی جالبه تا حالا به این شکل آیات رو بررسی نکرده بودم انشالله خداوند توفیق فهم قرآن بهم بده سركارخانم عباسي 2⃣ دوره مفید ولذت بخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. اول فکر میکردم تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام . مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند. اکنون که این روش را یاد گرفتم سعی میکنم اگر توفیقی باشد ادامه دهم مخصوصا خواندن قران تنزیل تا لذت و فهم کاملتری نصیبم شود. سركار خانم فروغي 3⃣ سلام در کلاس تدبر باتوجه به داشتن تمرین عملی، نکات خوبی را یاد گرفتم. من اولین بار بود که به سوره ای از قرآن اینطور توجه می کردم همیشه وقتی قرآن میخووندم به تک تک آیات توجه میکردم نمیدونستم برای فهم بهتر٬ بهتره به چند آیه مرتبط٬ با هم توجه کنم. من یک کلاس تفسیر میرم که اکثرا از رشته های قرآنی هستن و من اونجا خیلی از موارد رو متوجه نمیشدم این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در میکنه و واقعا موهبت خدا بوده. سركار خانم ستاريان 4⃣ انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، سركارخانم توكلي 5⃣ كلاس خوب وپرباري است كلاس هاي قرآن عموما آموزش روخواني وقرائت ونهايتا تفسير آياتي چند است اما عنايت به قرآن با شيوه تدبر در كمتر كلاسي مطرح هست ومن از اين بابت شاكر خدا هستم كه در آن شرف حضور يافته ام. ✳ اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در کانال تلکرام وایتا👇 @tadabbor_quranpuyan واتساپ👇 https://b2n.ir/p92928 تالارگفتگوهاي قرآن پويان ✳ https://b2n.ir/a02388
✳بررسی در حکومت دینی: 🔴قسمت هجدهم: پژوهش جمعی از حقوقدانان، جامعه شناسان و حوزویان درباره مسأله حجاب، واقعیتها و راهکارها» ✳پژوهش فوق با تاکید بر چهار زمینه‌ی شرعی، حقوقی، جامعه‌شناختی و تجربه زیسته زنان در سیاست‌گذاری‌ها تدوین شده و در نهایت با تلفیق و ترکیب آنها جمع بندی کارشناسانه ای را در زمینه های راهبردی و کاربردی عرضه داشته است: (در اينجا فقط بعد شرعي ان ذكر ميشود) یکم)حجاب در چشم‌انداز شرعی گرچه اصل وجوب حجاب صرف نظر از حدود و شمول و حتی فلسفه آن حکمی مورد اتفاق بین فقها و فرق مختلف اسلامی است. ولی اکنون پرسش اصلی این است که آیا حکومت از نظر شرعی ملزم و یا مجاز به اجباری کردن حجاب است یا خیر؟ اگر بلی، تزاحم عملی آن با سایر مبانی و قواعد و ارزش های اسلامی چگونه قابل جمع است؟ در هر حال گستره و حدّ این چگونه است؟ از آنجا که حجاب فارغ از جزییات و حدود و شمول آن، در آموزه‌های دینی و در سنت مورد تاکید است، پس حاکمیتی که در پی بسط و گسترش ارزش‌ها و فضیلت‌ باشد، در چهارچوبی معقول و موثر مروج آن خواهد بود. امّا پیگیری این امر، با موازین مهم اسلامی و عقلانی دیگری هم ملازم است که حکومت نمی‌تواند از آنها صرف نظر کند. مسأله این است که آیا حکومت در هر شرایطی و با هرگونه پی آمدهایی حق و یا وظیفه دارد در مقابل عدم رعایت حجاب از و اجبار استفاده کند یا خیر؟ ایفای نقش حکومت در موضوع حجاب هم محدود به «احتمال عقلائی تأثیر» اقداماتش و هم منوط به « » آن است. به این اعتبار چه از منظر مفهومی «نهی از منکر» و چه از زاویه «وظایف حکومت و حکمرانی به نام دین» به مسأله مداخله حکومت در اجبار به حجاب پرداخته شود، قاعده مهم در اینجا آن است که باید مثل هر بحث و حکم فقهی دیگر به مسأله آن با احکام دیگر پرداخت و در نظر گرفت که اگر اجرای آن به هر جهت با واجبات و یا وظایف مشخص تر حاکمیتی تزاحم پیدا کند و یا باعث تحقق محرمات دینی و پی آمدهای سوء اجتماعی شود، صورت مسأله تغییر پیدا می کند. علاوه بر این، باید توجه داشت که و حق حاکمیت مردم در حکمرانی با هر خوانشی از دین نمی توان نقض کرد و قوانین و مقرراتی را در تقابل با آن وضع نمود. بنا به این دو ضرورت در مسأله حجاب اجباری توجه به موارد ذیل از منظر شرعی می تواند مفید باشد: 1⃣توقع اطاعت جامعه در جایی که حاکمیت به تعهدات ضروری خود در تحقق عدالت و احترام به حقوق و آزادی های مشروع شهروندان، در پیشبرد و توسعه و گسترش رفاه عمومی، در دفاع از حق حاکمیت مردم بر تعیین سرنوشت، در شفافیت و پاسخگویی نهادهای حاکمیتی و در توجه به کرامت انسان و منزلت زنان به درستی عمل نکرده، توقعی غیر واقعی است. . 2⃣هرچند امر حجاب یک حکم دینی است ولی آن از سوی حکومت، موضوعی فقهی نیست و باید صاحب نظران حقوق و علوم اجتماعی به تناسب اقتضائات فرهنگی و اجتماعی در باب آن نظر دهند. ارزش اخلاقی و دینی در رفتارها در بسیاری از موارد از گوهر برمی آید، لذا در امر حجاب نیز قاعده متکی بر به رسمیت شناختن قدرت انتخاب شهروندان، آموزش موثر و اقناع آزادانه است، نه . قانون برای ساختن یک جامعه اخلاقی ظرفیت های محدودی دارد. 🔻پس از گذشت چهار دهه، پرهیز از آنچه خواسته و ناخواسته در مسأله حجاب اجباری موجب دین گریزی و مایه نفرت و دوری بخش هایی از جامعه از اسلام و احکام آن می شود و برخی از فقها در برابر آن قاعده " " را مطرح می کنند، موضوع مهم امروز ماست. ترویج حجاب اجباری با این قاعده تزاحم دارد. برابر موازین مسلّم اسلامی، امر گسترش حجاب مثل ترویج هر معروف دیگری نباید با پی آمدهای نامناسب اجتماعی اقتصادی همراه باشد وظایف و مسئولیت های حاکمیت در مسأله حجاب مشروط به قدرت و امکان و توانایی است. حکومت نمی تواند و نباید در این مسأله بیش از قدرت خود و ظرفیت جامعه سراغ الزام و تقنین برود 👈در توسعه خیر و فضیلت‌ نمی‌توان نقش موثر گروههای مرجع و جامعه مدنی را نادیده انگاشت و صرفاً بر نهادهای حاکمیتی تأکید کرد. ضرورت انجام کار موثر و عقلانی در حوزه حجاب ایجاب می کند که گروههای مشروع و مقبول در جامعه و نهادهای مدنی که به طور طبیعی تعادل بخش‌اند و ناهنجاری‌ها را در عرصه عمومی به نحو موثر کنترل نمایند، دیده شود. واگذاری امر حجاب که اساسا مقوله‌ای فرهنگی و اجتماعی است به نهادهای نظامی و و امنیتی مغایر با این ضرورت است و منجر به پیدایش وضع نامطلوبی می شود که امروز شاهد آن هستیم. 🔻عدم رعایت اصل و اتخاذ شیوه های قضایی مثل تشدید مجازات برای تهدید دیگران و توسل به برخی شیوه های ناپسند در مجازات تکمیلی موجب تضعیف بنیان ها و حدود حجاب در جامعه شده است و می شود. 💫 پایان http://B2n.ir/f20689 @quranpuyan
⁉ آيا ، همان تفسير است؟ آيا افراديكه كلاسهاي قران يا قران شركت كرده‌اند، نيازي به فراگيري روش و حضور در دوره روش ساده قران دارند؟ ♻ پاسخ تعدادي از قرآن اموزان دوره هاي قبل: 1⃣ من قبلا کلاسهای ترجمه و تفسیر داشتم ولی این روش شما یک که برام خیلی جالبه تا حالا به این شکل آیات رو بررسی نکرده بودم انشالله خداوند توفیق فهم قرآن بهم بده سركارخانم عباسي 2⃣ دوره مفید ولذت بخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. اول فکر میکردم تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام . مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند. اکنون که این روش را یاد گرفتم سعی میکنم اگر توفیقی باشد ادامه دهم مخصوصا خواندن قران تنزیل تا لذت و فهم کاملتری نصیبم شود. سركار خانم فروغي 3⃣ سلام در کلاس تدبر باتوجه به داشتن تمرین عملی، نکات خوبی را یاد گرفتم. من اولین بار بود که به سوره ای از قرآن اینطور توجه می کردم همیشه وقتی قرآن میخووندم به تک تک آیات توجه میکردم نمیدونستم برای فهم بهتر٬ بهتره به چند آیه مرتبط٬ با هم توجه کنم. من یک کلاس تفسیر میرم که اکثرا از رشته های قرآنی هستن و من اونجا خیلی از موارد رو متوجه نمیشدم این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در میکنه و واقعا موهبت خدا بوده. سركار خانم ستاريان 4⃣ انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، سركارخانم توكلي 5⃣ كلاس خوب وپرباري است كلاس هاي قرآن عموما آموزش روخواني وقرائت ونهايتا تفسير آياتي چند است اما عنايت به قرآن با شيوه تدبر در كمتر كلاسي مطرح هست ومن از اين بابت شاكر خدا هستم كه در آن شرف حضور يافته ام. ✳ اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در کانال تلکرام وایتا👇 @tadabbor_quranpuyan واتساپ👇 https://b2n.ir/p92928 تالارگفتگوهاي قرآن پويان ✳ https://b2n.ir/a02388
أَعُوذُ بِالله ِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّی به خداوند پناه می برم از شرّ نفسم چه نفس همانا به زشتی بسيار فرمان می دهد جز آنكه پروردگارم رحم كند. بخشی از دعای روز سه ‌شنبه @quranpuyan