eitaa logo
قران پویان
484 دنبال‌کننده
6هزار عکس
704 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و : يا ممنوع؟ 🔴قسمت ششم : نظارت بر رهبري از نظر تا عمل 🔹 در قسمتهاي قبلي اشاره شد كه برخي اعضاي بيان داشتند که وظیفه این نهاد نظارت بر حاکم نیست. بيان شد .در قسمتهاي قبل، بخشي از نظرات امام خميني و شهيد بهشتي و... به عنوان مباني نظري لزوم نظارت بر عملكرد رهبري ارسال شد. در اين قسمت تحقق اين موضوع را در اجرا بررسي اجمالي خواهيم كرد: "در حالی که محسن اراکی نماینده استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری می‌گوید کمیسیون تحقیق در هر دوره گزارشی از رصد رهبری به مجلس خبرگان ارائه داده، محسن حیدری، نماینده استان خوزستان در مجلس خبرگان در پاسخ به این سؤال که آیا تا به حال اعضای مجلس خبرگان در جریان گزارش‌های قرار گرفته‌اند یا خیر می‌گوید: اگر نیاز باشد این کار انجام می‌شود، اما طی دو دوره‌ای که من عضو مجلس خبرگان بودم گزارشی ارائه نشده است. دلیلش هم این است که الحمدالله اوضاع مثبت و مشکلی تا به حال پیش نیامده است. او در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس خبرگان بر دستگاه‌های زیرنظر رهبری نظارت دارند نیز می‌گوید: نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه رهبری بر عهده مجلس خبرگان نیست" (سايت تابناك،98/4/1) 🖌در خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی 6 اسفند 79 ذكر شده كه "اقاي ابراهيم اميني، [رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان] آمد و گفت، آقاي سيداحمد خاتمي، از هيأت تحقيق استعفا داده، به‌خاطر اينكه كار جدي نمي‌توانند انجام دهند." سيد احمد خاتمي اينگونه ميگويد:" در بحث نظارت، مقام معظم رهبری تفسیر کرده‌اند که آنچه باید در ارزیابی مد نظر باشد، خطوط کلی نظارت با حاشیه‌ای که بیان کردم، است. اینکه نهاد ، چگونه باید ارزیابی شود، راهکار خود را دارد و مربوط به خبرگان نیست. از دیگر اختیارات‌ مقام معظم رهبری، نصب مسئول صداوسیما است اما ارزیابی عملکرد مسئول صداوسیما با خبرگان نیست و راهکار قانونی خود را دارد." (خبر انلاين، مهر 1402) اين برداشت و تفسير متفاوت رهبري نسبت به اعضاي مجلس خبرگان در اين موضوع در مصاحبه هاشمي رفسنجاني با مجله حكومت اسلامي اينگونه بيان شده است: "مجلس خبرگان هم کمیسیونی بنام کمیسیون اصل صد و یازده (کمیسیون تحقیق ) دارد که ده، دوازده نفر از خبرگان در آن کمیسیون عضویت دارند و دائما در اطراف رهبری از هر چیزی که بخواهند گزارش می‏گیرند. یکی از وظایف کمیسیون تحقیق این است که از نهادهای زیر نظر رهبری گزارش گرفته و ارزیابی و نقادی می‏کنند. اگر هم لازم باشد با خود رهبری صحبت می‏کنند. 🔹مجلس فرضش براین بود که هر چیزی که به رهبری مربوط می‏شود را پیگیری کند مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، صداوسیما، نیروهای مسلح و هر چه که تحت امر رهبری است. اینها به مجلس خبرگان فراخوانده شوند و گزارش کارهای خودشان را به خبرگان بدهند و خبرگان هم سؤال کنند و آنها هم توضیح بدهند و احیانا اگر اشکال و ایرادی هم بود، در همان جلسه مطرح شود تا همه در جریان قرار بگیرند، این به صورت قانون در آمد. اما وقتی بعضی از این نهادها دعوت شدند که در جلسه خبرگان حضور پیدا کنند تا گزارش عملکردهای خودشان را بدهند، دفتر رهبری مانع حضور آنها در خبرگان شد و اظهار داشتند که رهبری نظرشان این است که این موضوع جزء وظایف خبرگان نیست. ایشان گفته بودند: «مگر دولت از این نهادها مستثنی است؟ همه چیز زیرنظر رهبری است. بله، اگر شک کنید به اینکه رهبری در نصب مسؤولین درست عمل نکرده است، شما می‏توانید این کار را بکنید.»" (نقل از سايت جماران) باتوجه به نظر رهبري كه ارزيابي و نظارت بر عملكرد مسئولين و نهادهاي زير نظر رهبري در اختيار مجلس خبرگان نيست، ايا مجلس شوراي اسلامي چنين امكاني را داراست؟ 👈 در حاليكه در اصل 76 قانون اساسي امده است كه: «مجلس شوراي اسلامي حق تحقيق و تفحص در تمام امـور كشـور رادارد». اما تفاسير آن قلمرو را محدود كرده است. اين شورا در مقام تفسير اصل ۷۶ در تاريخ 1367/10/7 بـه رئـيس مجلـس شوراي اسلامي اعلام مينمايد: «اصل ۷۶ قانون اساسي شامل مـواردي از قبيـل مقـام معظم رهبري، مجلس خبرگان و شوراي نگهبـان كـه مـافوق مجلـس شـوراي اسـلامي ميباشند نمي شود»! در جريان تصويب ماده 198 ايين نامه داخلي مجلس در خصوص چگونگي اجراي اصل 76،پس از فرايندي طولاني، مجمع تشخيص مصلحت نظام اينگونه مصوب كرد : ↩️«در اجرای اصل ۷۶ قانون اساسی و با توجه به تفسیر شورای نگهبان تحقيق و تفحص صورت مي گيرد تبصره ۳- تحقیق و تفحص در مورد ساير نهادها و دستگاههایی که تحت امر مستقیم مقام معظم رهبری هستند با اذن معظم‎ له انجام می شود. » 👈لذا عليرغم پيش بيني تدوين كنندگان قانون اساسي، موضوع بر و نهادهاي زيرمجموعه وي در عمل با محدوديتهايي مواجه شده است. @quranpuyan
اِلهي وَ قَد اَفْنَيْتُ عُمْري في شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ اَبْلَيتُ شَبابي في سُكْرَةِ التَّباعُدِ مِنك اِلهي فَلَم اَستَيِقَظْ اَيّامَ اغْتِراري بِكَ وَ رُكُوني اِلي سَبيلِ سَخَطِك. اِلهي وَ اَنَا عَبدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ قائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ اِلَيكَ. معبود من! پس بيدار نشدم روزگاري را كه مغرور كرمت بودم و به راه سخط و غضب مي رفتم معبود من! من بنده تو و فرزند بنده توام كه در پيشگاهت ايستاده ام و كرم و رحمت خودت را وسيله رهيابي به بارگاه تو قرار داده ام. مناجات شعبانیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 74 تا 81 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6010057512361923204.mp3
7.92M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ديد يعنی درك در هستی و باطل بودن 💠و کذلک نری ابرهیم ملکوت السموات و الارض و لیکون من الموقنین 75/انعام 🌱و اینچنین به ابراهیم ملکوت آسمانها و زمین را نشان می دهیم و برای اینکه از اهل یقین باشد. 🔹یعنی مابه همین نحوی که نمونه اش را در محاجه ابراهیم با آرز دیدید ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم ارائه دادیم و ملکوت از ریشه (ملک )به معنای قدرت بر تصرف است ،منتها تأکید بیشتری بر تسلطدارد،پس خداوند حاکم و مسلط و متصرف در همه ملک هستی است که تمامی اموری زایل هستند، در حالیکه خدای سبحان سرمدی و باقی است و ملکوت وجود اشیاء است از جهت انتسابشان به خدای سبحان و قیامی که به او دارن. 🔹پس منظور از نشان دادن ملکوت آسمانها و زمین آن است که خداوند خود را ازطریق مشاهده اشیاء و استنادی که به وی دارند به ابراهیم نشان می دهد، زیراوقتی که این استناد قابل شرکت نباشد ،هرکس به موجودات عالم نظر کند بی درنگ حکم می نماید به اینکه هیچ یک از موجودات مربی دیگران و مدبر نظام جاری در آنها نیست و ربوبیت نحوه ای از ملک و تدبیر است که تفویض وتملیک نمی پذیرد و به دیگری منتقل نمی شود و اینها همه توجیهاتی است که نفس ابراهیم (ع ) از مشاهده اشیاء و دانستن نسبتی که با خالق خود دارند به آنهامتوجه می شود و به این وسیله از اهل یقین می گردد و یقین علمی است که آمیخته با هیچ شک و تردیدی نیست و علم یقینی ، انکشاف و پرده برداری ازماوراء حس و از حقائق هستی است و این علم بر هر کس که خدا بخواهد به مقداری که او بخواهد ظاهر می گردد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شيوه‌ی تعليم يا انتقاد از ، بايد گام به گام باشد 💠‏فَلَمَّا رَأَی الشَّمْسَ بازِغَةً قالَ هذا رَبِّي هذا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قالَ يا قَوْمِ إِنِّي بَرِي‌ءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ (۷۸/انعام) 🌱‏پس چون خورشيد را برآمده ديد گفت: اينست پروردگار من، اين بزرگتر (از ماه و ستاره) است. امّا چون غروب كرد، گفت: ای قوم من! همانا من از آنچه برای خداوند شريك قرار می‌دهيد بيزارم. 🔹‏در مكاشفة ابراهيم 4 بار نام «ربّ»، به عنوان كليد فهم ملكوت آسمان‌ها و زمين، تكرار شده است. در بازپرسيِ محاكمه مانند نمرود از ابراهيم نيز مسئلة اصلي، «ربوبيّت»، به معناي سروري و سيادت و رياست بود كه نمرود بر آن كرسي تكيه داشت (بقره 258 (2:258) ). پذيرش نام «الله» كم و بيش مورد توافق مردمان بوده است، آنها به هر حال به خدايي به تناسب درك و فهم خود باور داشتند، اختلاف همواره بر سر «ربوبيّت» بوده است كه به فرماندهي و قدرت ارتباط پيدا مي‌كند. 🔹بري بودن از کاري يا کسي، بيش از آنکه مفهوم بیزاری و تنفر داشته باشد، مفهوم برکناري، اعلام عدم موافقت و مبرا بودن از عواقب و آثار آن است. همچنانکه گفته مي‌شود فلان شخص از اتهامات وارده «تبرئه» شد يا «برائت» يافت، اين کلمه به معناي بهبودي از بيماري (بري شدن از مرض) و شفا يافتن نيز در قرآن آمده است. 🔹‏در اين آيه نيز ابراهيم عليه السلام در مقام بحث و گفتگو است، نه در مقام بيان عقيده‌ی شخصی، و همچنان كه گذشت كلمه‌ی‌ «يا قَوْمِ» و نيز «مِمَّا تُشْرِكُونَ» (شرك می‌ورزيد، نه می‌ورزم) دليل آن است كه خود آن حضرت، ماه و خورشيد و ستاره را نمی‌پرستيده است. 🔹‏پيام‌های ۱ و ۲ و ۳ آيه‌ی ۷۶، در اينجا نيز مورد استفاده است. كوچكی و بزرگی اجسام مهم نيست، همه‌ی آنها چون متغيّر و ناپايدارند، پس نمی‌توانند خدا باشند. «هذا أَكْبَرُ» ‏🔹شيوه‌ی تعليم حقّ يا انتقاد از باطل، بايد گام به گام باشد. ابتدا نفی ستاره‌و ماه و در نهايت خورشيد. فَلَمَّا رَأَی الشَّمْسَ‌ ... قالَ‌ ‏🔹برائت از شرك، «فرياد ابراهيمی» است. «إِنِّي بَرِي‌ءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ» ‏🔹برائت از «شرك» است، نه از «افراد». «مِمَّا تُشْرِكُونَ»، نه‌ «مِنْكُمْ». ‏🔹برائت جستن، بايد پس از بيان برهان و استدلال باشد. (اوّل افول و غروب را مطرح كرد، بعد برائت از شرك را). فَلَمَّا أَفَلَتْ قالَ‌ ... 📚‏تفسیر نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره حجر ❓آیا تعابیر مختلف در ماده اولیه خلقت انسان،تناقضی با هم ندارند؟ ایا فقط خلقت ادم اول،از خاک بوده یا همه انسانها؟ مقصود از اينكه فرمود: ((و لقد خلقنا الانسان من صلصال)) ابتداى خلقت انسان است ، به دليل اينكه در جاى ديگر درباره خلقت آدمى از گل مى فرمايد: ((و بدء خلق الانسان من طين ثم جعل نسله من سلالة من ماء مهين )) بنابراين ، آيه شريفه خلقت نوع انسان را بيان مى كند، زيرا خلق كردن اولين موجودى كه بقيه افرادش از آن منشعب مى شوند در حقيقت خلق كردن همه آنها است . در مجمع البيان مى گويد: اصل آدم از خاك بوده چون قرآن مى فرمايد: ((خلقه من تراب : آدم را از خاك خلق كرد چيزى كه هست خاك مذكور را گل كرد، همچنان كه فرموده : ((و خلقته من طين : تو آدم را از گل آفريدى ))، آنگاه آن گل را گذاشت تا متعفن شد، همچنان كه فرموده ((من حماء مسنون : آدمى را از گل گنديده خلق كردم )) آنگاه آن گل را گذاشت تا خشك شد: ((من صلصال : از گل خشكيده )) بنا بر اين تناقضى در اين تعبيرهاى مختلف قرآن نيست ، زيرا حالات مختلف مبدأ خلقت آدمى را بيان مى كند. در مفردات گفته كلمه ((بشرة )) به معناى ظاهر پوست و كلمه ((ادمه )) به معناى باطن آنست عموم ادباء چنين گفته اند - تا آنجا كه مى گويد - اگر از انسان هم به بشر تعبير كرده اند به اعتبار هويدا بودن پوست بدن او است چون ساير حيوانات پوست بدنهايشان با پشم ، مو و يا كرك پوشيده شده است ، و در اين كلمه مذكر و مؤنث و همچنين جمع و مفرد يكسان است ، و تنها تثنيه دارد، به يك فرد و جماعتى گفته مى شود بشر، ولى تنها بر دو فرد آن مى گوييم ((بشرين ))، همچنان كه قرآن مجيد فرموده : ((انؤمن لبشرين )). در قرآن كريم هر وقت جثه و ظاهر بدن انسان مورد بحث باشد از او به بشر تعبير مى شود، مانند ((و هو الذى خلق من الماء بشرا : او است كه از آب ، بشرى خلق كرد)). تفسیر المیزان https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛