#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_137
❇️ديد #ملكوتی يعنی درك #توحيد در هستی و باطل بودن #شرك
💠و کذلک نری ابرهیم ملکوت السموات و الارض و لیکون من الموقنین 75/انعام
🌱و اینچنین به ابراهیم ملکوت آسمانها و زمین را نشان می دهیم و برای اینکه از اهل یقین باشد.
🔹یعنی مابه همین نحوی که نمونه اش را در محاجه ابراهیم با آرز دیدید ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم ارائه دادیم و ملکوت از ریشه (ملک )به معنای قدرت بر تصرف است ،منتها تأکید بیشتری بر تسلطدارد،پس خداوند حاکم و مسلط و متصرف در همه ملک هستی است که تمامی اموری زایل هستند، در حالیکه خدای سبحان سرمدی و باقی است و ملکوت وجود اشیاء است از جهت انتسابشان به خدای سبحان و قیامی که به او دارن.
🔹پس منظور از نشان دادن ملکوت آسمانها و زمین آن است که خداوند خود را ازطریق مشاهده اشیاء و استنادی که به وی دارند به ابراهیم نشان می دهد، زیراوقتی که این استناد قابل شرکت نباشد ،هرکس به موجودات عالم نظر کند بی درنگ حکم می نماید به اینکه هیچ یک از موجودات مربی دیگران و مدبر نظام جاری در آنها نیست و ربوبیت نحوه ای از ملک و تدبیر است که تفویض وتملیک نمی پذیرد و به دیگری منتقل نمی شود و اینها همه توجیهاتی است که نفس ابراهیم (ع ) از مشاهده اشیاء و دانستن نسبتی که با خالق خود دارند به آنهامتوجه می شود و به این وسیله از اهل یقین می گردد و یقین علمی است که آمیخته با هیچ شک و تردیدی نیست و علم یقینی ، انکشاف و پرده برداری ازماوراء حس و از حقائق هستی است و این علم بر هر کس که خدا بخواهد به مقداری که او بخواهد ظاهر می گردد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_137
❇️شيوهی تعليم #حقّ يا انتقاد از #باطل، بايد گام به گام باشد
💠فَلَمَّا رَأَی الشَّمْسَ بازِغَةً قالَ هذا رَبِّي هذا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قالَ يا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ (۷۸/انعام)
🌱پس چون خورشيد را برآمده ديد گفت: اينست پروردگار من، اين بزرگتر (از ماه و ستاره) است. امّا چون غروب كرد، گفت: ای قوم من! همانا من از آنچه برای خداوند شريك قرار میدهيد بيزارم.
🔹در مكاشفة ابراهيم 4 بار نام «ربّ»، به عنوان كليد فهم ملكوت آسمانها و زمين، تكرار شده است. در بازپرسيِ محاكمه مانند نمرود از ابراهيم نيز مسئلة اصلي، «ربوبيّت»، به معناي سروري و سيادت و رياست بود كه نمرود بر آن كرسي تكيه داشت (بقره 258 (2:258) ). پذيرش نام «الله» كم و بيش مورد توافق مردمان بوده است، آنها به هر حال به خدايي به تناسب درك و فهم خود باور داشتند، اختلاف همواره بر سر «ربوبيّت» بوده است كه به فرماندهي و قدرت ارتباط پيدا ميكند.
🔹بري بودن از کاري يا کسي، بيش از آنکه مفهوم بیزاری و تنفر داشته باشد، مفهوم برکناري، اعلام عدم موافقت و مبرا بودن از عواقب و آثار آن است. همچنانکه گفته ميشود فلان شخص از اتهامات وارده «تبرئه» شد يا «برائت» يافت، اين کلمه به معناي بهبودي از بيماري (بري شدن از مرض) و شفا يافتن نيز در قرآن آمده است.
🔹در اين آيه نيز ابراهيم عليه السلام در مقام بحث و گفتگو است، نه در مقام بيان عقيدهی شخصی، و همچنان كه گذشت كلمهی «يا قَوْمِ» و نيز «مِمَّا تُشْرِكُونَ» (شرك میورزيد، نه میورزم) دليل آن است كه خود آن حضرت، ماه و خورشيد و ستاره را نمیپرستيده است.
🔹پيامهای ۱ و ۲ و ۳ آيهی ۷۶، در اينجا نيز مورد استفاده است.
كوچكی و بزرگی اجسام مهم نيست، همهی آنها چون متغيّر و ناپايدارند، پس نمیتوانند خدا باشند. «هذا أَكْبَرُ»
🔹شيوهی تعليم حقّ يا انتقاد از باطل، بايد گام به گام باشد. ابتدا نفی ستارهو ماه و در نهايت خورشيد. فَلَمَّا رَأَی الشَّمْسَ ... قالَ
🔹برائت از شرك، «فرياد ابراهيمی» است. «إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ»
🔹برائت از «شرك» است، نه از «افراد». «مِمَّا تُشْرِكُونَ»، نه «مِنْكُمْ».
🔹برائت جستن، بايد پس از بيان برهان و استدلال باشد. (اوّل افول و غروب را مطرح كرد، بعد برائت از شرك را). فَلَمَّا أَفَلَتْ قالَ ...
📚تفسیر نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣2⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹نکات تفسیری سوره حجر
❓آیا تعابیر مختلف در ماده اولیه خلقت انسان،تناقضی با هم ندارند؟ ایا فقط خلقت ادم اول،از خاک بوده یا همه انسانها؟
مقصود از اينكه فرمود: ((و لقد خلقنا الانسان من صلصال)) ابتداى خلقت انسان است ، به دليل اينكه در جاى ديگر درباره خلقت آدمى از گل مى فرمايد: ((و بدء خلق الانسان من طين ثم جعل نسله من سلالة من ماء مهين )) بنابراين ، آيه شريفه خلقت نوع انسان را بيان مى كند،
زيرا خلق كردن اولين موجودى كه بقيه افرادش از آن منشعب مى شوند در حقيقت خلق كردن همه آنها است .
در مجمع البيان مى گويد: اصل آدم از خاك بوده چون قرآن مى فرمايد: ((خلقه من تراب : آدم را از خاك خلق كرد چيزى كه هست خاك مذكور را گل كرد، همچنان كه فرموده : ((و خلقته من طين : تو آدم را از گل آفريدى ))، آنگاه آن گل را گذاشت تا متعفن شد، همچنان كه فرموده ((من حماء مسنون : آدمى را از گل گنديده خلق كردم )) آنگاه آن گل را گذاشت تا خشك شد: ((من صلصال : از گل خشكيده )) بنا بر اين تناقضى در اين تعبيرهاى مختلف قرآن نيست ، زيرا حالات مختلف مبدأ خلقت آدمى را بيان مى كند.
در مفردات گفته كلمه ((بشرة )) به معناى ظاهر پوست و كلمه ((ادمه )) به معناى باطن آنست عموم ادباء چنين گفته اند - تا آنجا كه مى گويد - اگر از انسان هم به بشر تعبير كرده اند به اعتبار هويدا بودن پوست بدن او است چون ساير حيوانات پوست بدنهايشان با پشم ، مو و يا كرك پوشيده شده است ، و در اين كلمه مذكر و مؤنث و همچنين جمع و مفرد يكسان است ، و تنها تثنيه دارد، به يك فرد و جماعتى گفته مى شود بشر، ولى تنها بر دو فرد آن مى گوييم ((بشرين ))، همچنان كه قرآن مجيد فرموده : ((انؤمن لبشرين )).
در قرآن كريم هر وقت جثه و ظاهر بدن انسان مورد بحث باشد از او به بشر تعبير مى شود، مانند ((و هو الذى خلق من الماء بشرا : او است كه از آب ، بشرى خلق كرد)).
تفسیر المیزان
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نقد و #نظارت بر حاكمان: #واجب_شرعي يا ممنوع؟
🔴قسمت هفتم :
#رهبری در قانون ،يا رهبری بر قانون؟
✳تدوين قوانين براي نظم بخشي به جريان امور و تعيين اختيارات و وظايف و معياري براي ارزيابي و نظارت هاي بعدي است. بخشهایی از اظهارات مرحوم شهید بهشتی در مجلس #خبرگان قانون اساسی در برابر نمایندگانی که در مباحث مختلف خواستار افزایش اختیارات #رهبری و دخالت او در تمام امور کشور میشدند که در تمام موارد هم نظرات اقای بهشتی تایید و در قانون اساسی تصویب شد:
1⃣_آقایان در این قانون اساسی تا حالا رابطه سازمان مملکت را با رهبری طوری تنظیم کردهاید که رهبری اقداماتش را از مجاری پیشبینی شده دنبال میکند و به ثمر میرساند. اگر واقعاً بخواهیم به ثمر برسد این طرحی که در قانون اساسی برای اداره مملکت داریم، صحیح این است که #رهبر در هیچ جای دیگر مستقیم وارد #دخالت نشود»
2⃣- « رهبر/شورای رهبری را آنقدر وسیع نکنید که مجبور باشد برای خودش #تشکیلات و #ساختمان و #کارمند داشته باشد.🤔 ما اگر بخواهیم در قانون اساسی، رهبر/شورای رهبری را در همه امور دخالت بدهیم، باید در حقیقت یک #دولت_سومی در کشور به وجود بیاوریم. اجازه بفرمایید نقش رهبری همان نقش عام که اتفاقاً مورد نظر خودمان هم هست، باشد»
3⃣-یک وقت میگفتیم که یک نفر تصمیم نگیرد مبادا عیب پیدا کند، آنقدر وابستگی به این ارکان و آن سازمان و آن تشکیلات پیدا میکرد که اصلاً وقتش میگذشت. حالا که داریم بازمیگردیم دوباره #خطرات ناشی از #تصمیمگیری_فردی را داریم نادیده میگیریم
4⃣- گاهی اینطور فکر میکنیم که در این کشور همه #مقصر هستند، مگر #رهبر و شورای رهبری که از قصور منزه است. یک وقت هم فکر میکنیم که اصلاً رهبری یک مجموعه است که او در راسش قرار گرفته است»
5⃣- بهشتی در برابر تاکید یکی از نمایندگان که اعضای شورای عالی دفاع همه به نصب رهبر باشند، به طعنه پاسخ میدهد که «چطور است اصلا نمایندگان مجلس شورای ملی را هم رهبر انتخاب کند؟😀
6-ما اینقدر مبارزه کردیم تا از شرّ #دیکتاتوری خلاص شویم. نمیخواهیم یک #دیکتاتوری_جدید داشته باشیم. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصمیمگیری و اعمال نظر در اداره امور مملکت میان «پنج نهاد» اصلی تقسیم شده است.... هر نهاد حدود و #اختیارات و #وظایفش را #قانون اساسی معین کرده است و شما امت قهرمان یک وظیفه دارید و آن اینکه با وجدان بیدار و آگاهتان مراقبت کنید هر یک از این نهادها در دایره وظایف و اختیاراتشان عمل کنند: هر کس حدود و اختیاراتش معلوم است، مسئولیتهایش هم معلوم است.... (سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید سیدمحمد حسینی بهشتی، 2/647).
✅و اما بخشی از نظرات و اقدامات بعدی:
♦"اختیارات مقام معظم رهبری بعد از اصلاحاتی که در سال ۶۸ در قانون اساسی به وجود آمد #ولایت_مطلقه است یعنی ولی فقیه بر تمام آنچه که در کشور می گذرد اختیار تام دارد و اینطور نیست که به آنچه در قانون اساسی آمده است مقید باشد. به عنوان مثال مجلس حق ندارد در جایی دستوری بدهد که حتما از طرف مقام معظم رهبری انجام شود یعنی شورای نگهبان میگوید حق اینکه بخواهید مقام رهبری را مقید کنید، ندارید.😳مرحوم ایت اله مومن از فقهای چندین دهه شورای نگهبان
♦همه کارهای کشور زیرنظر رهبری است و ما (خبرگان) نباید از آنها غافل باشیم. رهبری #قدرت_مطلق کشور هستند، لذا ما باید لااقل نهادهایی را که زیرنظر رهبری هستند، و هر عیبی دارند، با رهبری مطرح و پیگیری کنیم که آن عیب برطرف شود .
🎙مصاحبه مرحوم هاشمی رفسنجانی سال 94
♦در قانون اساسى اصلى تصویب شده كه در آن اختیارات و وظایف ولى فقیه مشخص شده است، ولى در این اصل مواردى ذكر شده كه معمولاً مورد احتیاج است، نه اینكه اختیارات او #منحصر به موارد مذكور باشد، چرا كه در اصل دیگرى از قانون اساسى #ولایت-مطلقه براى ولىّ فقیه اعلام شده است. این دو اصل با هم تعارضى ندارند
📌مشروعیت قانون اساسی به ولی فقیه است و اگر قانون اساسی امضای ولی فقیه را نداشت "کاغذپارهای" بیش نیست . اگر صددرصد مردم به قانون اساسی رأی دهند، اعتبار آن براساس امضاء ولایت فقیه و نائب امام زمان میباشد .
🖌مرحوم ايت الله مصباح يزدي
پايان
@quranpuyan
.
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
مَا يَفْعَلُ اللهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ
وَآمَنْتُمْ وَكَانَ اللهُ شَاكِرًا عَلِيمًا
خداوند را با عذاب شما چه كار (چه نيازى
به آن و چه سودى براى او دارد ) اگر شما
سپاس گزاريد و ايمان آوريد و خدا همواره
حق شناس داناست.
🌿 سوره نساء ، آیه ۱۴۷
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 82 تا 90
📄#صفحـہ_138
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan