با #اقتصاد_ضعیف، #دين هم از بين خواهد رفت.
#اقتصاد و توليد، علم است و با دستور و نصيحت درست نميشود.
🔹مال در مملکت بعد از مسائل عقاید دینی، حرف اول را می زند. یک بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) دارد که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» هیچ تازیانه ای بدتر از فقر نیست.
🔹 اصل دوم آن است که اگر کسی این تازیانه را خورد، از این طرف تازیانه به دوشش می خورد، از آن طرف دین از عقلش رخت برمی بندد. حواستان جمع باشد. آن اولی را حضرت امیر فرمود که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ»، هیچ تازیانه ای دردناک تر از فقر نیست.
🔹 اگر اقتصاد نتواند #رضایت_مردم را تأمین کند و مردم گرفتار فقر بشوند، #دین نیز از بین خواهد رفت، این دعای پیغمبر است که عرض کرد خدایا، اگر اقتصاد ما ضعیف باشد دینداری سخت است؛
🔹 بانک، انباردار نیست و لذا با سفارش هم حل نمی شود، بلکه آنجا فکر و دقت و بررسی و برنامه ریزی باید انجام گیرد، تلاش شود تا اقتصاد و تولید رونق بگیرد و مسائل حل شود،
این برنامه علمی می خواهد که چه داریم؟ یک؛
چقدر مصرف داریم؟دو؛
چکار بکنیم که این نیازها تأمین بشود؟ سه؛
این می شود اقتصاد.
🔹 کار علمی این است که در اقتصاد هم بفهمید و هم بفهمانید که چگونه می شود که #قیمت_یک_نان را در چندین سال یک جا نگهداشت؟
لذا باید بدانیم که ما چه داریم، چه نیازی داریم، چگونه این را به خواست، تبدیل بکنیم و چگونه تولید داشته باشیم تا با #رونق_اقتصاد، به بیگانه نیاز نداشته باشیم.
🔹 اساس و وظیفه همه مسئولین این است که #آبروی_مملکت را حفظ کنند،
هیچ کسی با #دست_خالی به خانه اش نرود و این به تولید وابسته است.
↩️ تولید هم سفارشی نیست.
↩️تولید نصیحت نیست،
↩️تولید خواهش نیست،
#تولید، علم است و علم است و علم است و علم.
🎙ايت اله جوادي املي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
بسم الله الرحمن الرحیم
یا رادَّ ما قَدْ فاتَ
اى بازگرداننده ی آنچه از دست رفته است
🌸 دعای مشلول
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 138 تا 142
📄#صفحـہ_146
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_146
❇️یک درس بزرگ #توحید!
💠وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ
🌱او کسی ست که باغهایی با داربست و بدون (نیاز به) داربست پدید آورد، و (نیز) درخت خرما و محصولات کشاورزی که خوردنیهایش گوناگون است، و زیتون و انار که (میوههای برخی از انواع آن دو،) شبیه به هم و (در برخی از انواع) متفاوت است. هنگامی که به بار مینشیند، از میوهاش بخورید، و روز برداشت آن، حق (بینوایان از) آن را بدهید و (در خوردن و خرج کردن) زیادهروی نکنید؛ که او اسرافکاران را دوست ندارد.
أنعام - ۱۴۱
👈در این آیه به چند موضوع اشاره شده است که هر کدام در حقیقت نتیجه دیگرى است.
🔹نخست مىگوید: «خداوند همان کسى است که انواع باغها و زراعتها با درختان گوناگون آفریده است که بعضى روى داربستها قرار گرفته (و با منظره بدیع و دلانگیز خود چشمها را متوجه خویش مىسازند، و با میوههاى لذیذ و پربرکت کام انسان را شیرین مىکنند) و بعضى بدون احتیاج به داربست بر سر پا ایستاده و سایه بر سر آدمیان گسترده، و با میوههاى گوناگون به تغذیه انسان کمک مىکنند» (وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَیْرَ مَعْرُوشاتٍ).
🔹سپس اشاره به دو قسمت از باغها و جنات کرده، مىگوید: «و همچنین درختان نخل و زراعت را آفرید» (وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ).
🔹بعد اضافه مىکند که: «این درختان از نظر میوه و طعم با هم متفاوتند» (مُخْتَلِفاً أُکُلُهُ). یعنى با این که از زمین واحدى مىرویند هر کدام طعم و عطر و خاصیتى مخصوص به خود دارند، که در دیگرى دیده نمىشود.
🔹سپس اشاره به دو قسمت دیگر از میوههایى مىکند که فوق العاده مفید و داراى ارزش حیاتى هستند، و مىگوید: «همچنین زیتون و انار» را آفرید (وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمَّانَ).
👌انتخاب این دو، ظاهرا به خاطر آن است که این دو درخت در عین این که از نظر ظاهر با هم شباهت دارند، از نظر میوه و خاصیت غذایى بسیار با هم متفاوتند.
لذا بلافاصله مىفرماید «هم با یکدیگر شبیهند و هم غیر شبیه» (مُتَشابِهاً وَ غَیْرَ مُتَشابِهٍ).
👈پس از ذکر این همه نعمتهاى گوناگون پروردگار، مىگوید: «از میوه آنها به هنگامى که به ثمر نشست، بخورید ولى فراموش نکنید که به هنگام چیدن، حق آن را باید ادا کنید» (کُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ).
✅و در پایان، فرمان مىدهد که «اسراف نکنید، زیرا خداوند مسرفان را دوست نمىدارد» (وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_146
❇️سر #سفرهی خداوند، از دشمن او پيروی نكنيم. سياست شيطان، انحراف تدريجی است، نه دفعی
💠ومن الانعام حموله و فرشا کلوا مما رزقکم الله و لا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین 142/انعام
🌱و از حیوانات باربر بزرگسال و خردسال بیافرید،ازآنچه خدا روزیتان کرده بخورید و از گامهای شیطان پیروی نکنید ،همانا شیطان برای شما دشمنی آشکار است.
🔹(حموله )یعنی چهار پایان بزرگسال که طاقت حمل بار را دارند و (فرشا)یعنی چهارپایان خردسال که طاقت حمل بار ندارند وازکوچکی مانند فرش زمینند و لگد می شوند و عبارت (کلوا مما...)همچنانکه درآیه قبل هم گفتیم حکم اباحه است نه وجوب و این امر امضای حکم عقل می باشد در مباح بودن استفاده و خوردن از آنها و آنگاه فرمود: شما در امری که خداوند اباحه آن را تشریع کرده پیرو شیطان نباشید و پای خود را جای پای شیطان مگذارید .
🔹یعنی آنچه را خدا #حلال کرده ، شما به پیروی از شیطان حرامش نکنید و در سابق هم گفته شد که پیروی از خطوات شیطان یعنی تحریم حلائل الهی ، آنهم بدون علم و بر اساس نادانی ودر ادامه می فرماید:شیطان دشمن آشکار شماست ، یعنی دشمنی است که بارها دشمنی وسوء نیت خود را ظاهر وآشکار نموده ، بنا براین از او پیروی نکنید.
🔹هستی و آفريدههايش، مسخّر انسان است. «حَمُولَةً وَ فَرْشاً»
🔹قانون كلی در حيوانات، حلال بودن مصرف آنهاست، مگر آنكه دليلی بر حرمت باشد. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ»
🔹تحريم حلالها، از گامهای شيطانی است. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ
🔹تنها توصيه به خامخواری كه امروز در ميان گروه كثيری رواج دارد و نهی از مصرف گوشت، ممنوع است. وَ مِنَ الْأَنْعامِ ... كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ
🔹نسبت به خوردنیها بايد مواظب باشيم. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا چنانكه اوّلين اهرم شيطان برای گمراه كردن حضرت آدم، غذا بود.
🔹سر سفرهی خداوند، از دشمن او پيروی نكنيم. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ»
🔹سياست شيطان، انحراف تدريجی است، نه دفعی. «خُطُواتِ الشَّيْطانِ»
📚تفسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan