eitaa logo
قران پویان
484 دنبال‌کننده
6هزار عکس
704 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 6 تا 12 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
7FilesMerged_۲۰۲۴۰۷۱۸_۰۱۵۰۲۴.mp3
2.33M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّـهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ 🌱هیچ جنبنده‌ای در زمین وجود ندارد مگر این‌که روزی‌اش بر عهده‌ی خداست و (خدا) از محل اقامت اصلی و محل اقامت موقّتش آگاه است. همه در نوشته‌ای کامل (ثبت شده) است. هود - ۶ 🔷✨طهارت بر سه گونه است; چنانکه آلودگى هم بر سه قسم است. دو قسم آن در فقه مطرح شده که عبارت است از طهارت از «خبث‏» و طهارت از، «حدث‏». غسل یا شستن ظاهرعضو آلوده شده، طهارت خبثى، و وضو یا غسل، طهارت حدثى مى‏آورد; اما آنچه در اخلاق مطرح است این است که آلودگى گناه با وضو و غسل پاک نمى‏شود، بلکه با توبه و کفاره تطهیر مى‏گردد و احکام الهى براى تامین این طهارتهاست. با این توضیح معلوم مى‏شود خضوع مستمر انسان در برابر اوامر الهى او را از هر گناهى هم پاک مى‏کند، یعنى اگر گناهى دارد همین خضوع و توبه و انابه او را تطهیر مى‏کند و اگر گناهى ندارد همین خضوع مانع بزهکارى او مى‏شود، پس تاثیر خضوع براى دفع گناه یا رفع آن مؤثر است. مهمترین قسم از اقسام طهارت، طهارت روح از مشاهده غیر خداست. توضیح این که: ذات اقدس اله، خود را رزاق و زمامدار کل هستى معرفى مى‏کند: «و ما من دابة فى الارض الا على الله رزقها» سوره هود، آیه 6. «و ما من دابة الا هو اخذ بناصیتها» . سوره هود، آیه 56 این که مى‏فرماید: زمام هر جنبنده‏اى به دست‏ خداست ، معنایش این نیست که فقط جانداران، داراى زمامند و زمام آنها به دست‏خداست‏بلکه به این معناست که آنچه بر روى زمین یا در زیر زمین است زمامى دارد و زمام آنها به دست‏خداست. 🔷✨قرآن کریم در باره راهیابى نهرهاى موجود در دل زمین مى‏فرماید:«الم تر ان الله انزل من السماء ماء فسلکه ینابیع فى الارض‏» : سوره زمر، آیه 21. خداوند باران را از آسمان، نازل و راههاى زیرزمین را براى قناتها، چاهها و چشمه‏ها مشخص کرده است که این آبهاى زیرزمین، از کجا شروع و چه مسیر را طى کنند و کجا به صورت چشمه و چاه و قنات، سربرآورند. پس زمام همه آبهاى زیرزمینى هم به دست‏خداست; چنانکه زمام موجودات آسمانى به دست اوست و مدبرات را او اداره مى‏کند: «و اوحى فى کل سماء امرها» 📚آیت الله جوادی آملی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبِينٌ 🌱او کسی ست که آسمان‌ها و زمین را در شش دوره آفرید؛ در حالی ‌که تخت پادشاهی‌اش بر آب (که نماد حیات است،) قرار داشت. هدف (از این آفرینش)، این است که شما را بیازماید که کدام‌یک از شما از جهت رفتار، بهتر (از دیگران) هستید. اگر بگویی که شما پس از مرگ زنده می‌شوید، قطعاً کافران می‌گویند: «این (سخن) فقط جادویی آشکار است.» هود - ۷ 👈در این آیه از سه نکته اساسى بحث شده است: 🔹نخست از آفرینش جهان هستى و مخصوصا آغاز آفرینش که نشانه قدرت پروردگار و دلیل عظمت او است، مى‏فرماید: «او کسى است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید» (وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ). منظور از «روز» دوران است، خواه این دوران کوتاه باشد و خواه بسیار طولانى و حتى به مقدار میلیاردها سال- و چون در ذیل آیه 54 سوره اعراف شرح آن گذشت نیازى به تکرار نیست. سپس اضافه مى‏کند: «و عرش او (خداوند) بر آب قرار داشت» (وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ). در آغاز آفرینش، جهان هستى به صورت مواد مذاب (یا گازهاى فوق العاده فشرده که شکل مواد مذاب و مایع را داشت) بود. سپس در این توده آبگونه حرکات شدید و انفجارات عظیمى رخ داد، و قسمتهایى از سطح آن پى‏درپى به خارج پرتاب شد، این اتصال و به هم پیوستگى به انفصال و جدایى گرایید، و کواکب و سیارات و منظومه‏ها یکى بعد از دیگرى تشکیل یافتند. 👌بنابراین، جهان هستى و پایه تخت قدرت خدا نخست بر این ماده عظیم آبگونه قرار داشت. 🔹دومین مطلبى که در این آیه به آن اشاره شده هدف آفرینش جهان هستى است، همان هدفى که قسمت عمده‏اش به «گل سر سبد این جهان» یعنى «انسان» باز مى‏گردد، انسانى که باید در مسیر تعلیم و تربیت قرار گیرد و راه تکامل را بپوید و هر لحظه به خدا نزدیکتر شود، مى‏فرماید: این آفرینش با عظمت را «به این خاطر قرار داد که شما را بیازماید تا کدامین بهتر عمل مى‏کنید» (لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا). 🔹سومین مطلبى که در این آیه به آن اشاره شده مسأله «معاد» است که پیوند ناگسستنى با مسأله آفرینش جهان و هدف خلقت دارد. لذا مى‏گوید: «اگر به آنها بگویى شما بعد از مرگ برانگیخته مى‏شوید کافران از روى تعجب مى‏گویند: (این باورکردنى نیست، این حقیقت و واقعیت ندارد، بلکه) این تنها یک سحر آشکار است» (وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّکُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَیَقُولَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِینٌ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🌴امام سجاد «ع»: 🤲خداوندا! من از تو عذر می‌خواهم: 🥀در مورد شخص مظلومی که در حضور من به او ظلم کردند، و من به کمک او نشتافتم! 🥀درباره خدمتی که کسی به من کرد و من از او تشکر نکردم! 🥀و در مورد کسی که در حق من بد کرد و عذرخواهی نمود، و من عذر او را نپذیرفتم! 🥀درباره انسان بینوایی که از من چیزی خواست، و من در حق او ایثار نکردم، و آنچه داشتم با او در میان نگذاشتم! 🥀و در مورد حقی که کسی بر من پیدا کرد، و حق او را -به تمام و کمال- ادا نکردم! 🔴📌بنگرید! در اینجا ، حضرت امام سجاد (ع)، عالی ترین تعلیمات را، برای تربیت انسانی که بخواهد انسان باشد، یاد آوری کرده‌اند: 🌱ضرورت کمک به مظلومان 🍃ضرورت قدردانی و تشکر کردن در برابر خدمت و احسان مردمان 🌱ضرورت پذیرش عذر کسی که بد کرده و عذر می‌خواهد 🍃ضرورت کمک و ایثار، درباره حاجتمندی (هرگونه حاجت)، که درخواست کمک کرده است 🌱ضرورت ادای پر پیمان حق کسی که حقی بر گردن آدمی دارد، و باید ادا شود 📙صحیفه‌ سجادیه: دعای ۳۸ 📚الحیات: ج۱۱، ص۱۴۱ قدقامتِ تو، کلام عاشورا بود آمیخته با شورش عاشورا بود سجّاد! پس از غروب آن ظهر غریب سجّاده ی تو پیام عاشورا بود 💔 🏴🚩 سالروز شهادت جانسوز و مظلومانه چهارمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت ؛  حضرت امام علی بن الحسین ؛ زین العابدین ( علیه السلام ) را به ساحت مقدس آقا امام زمان (عج) و تمامی شیعیان و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض می نماییم.  @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹از میان ترجمه های مختلف، ترجمه صحیح آیه ۱۷ چیست؟ آیه ۱۷ سوره هود یکی از آیات پراختلاف در ترجمه و تفسیر است.که در زیر آمده است. آیا "من کان علی بینه" به پیامبر اشاره دارد یا مومنان؟ در "یتلوه شاهد منه" ،یتلو به چه معناست؟ مرجع ضمایر ه چیست؟ و نهایتا این شاهد کی یا چیست؟ مرجع ضمیر در "اولئک یومنون به" چیست؟ أَفَمَنْ كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ وَمِنْ قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَى إِمَامًا وَرَحْمَةً أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿۱۷﴾ انصاریان : آیا کسانی که از سوی پروردگارشان بر دلیلی روشن [از بصیرت و بینش] متکی هستند و شاهدی از سوی او [چون قرآن برای تأیید آن دلیل روشن] از پی درآید و پیش از قرآن [هم] کتاب موسی در حالی که [برای مؤمنان] پیشوا و رحمت بود [بر حقّانیّت قرآن گواهی داده مانند کسانی می باشند که چنین نیستند] اینان [که متکی بر دلیل روشن اند] به قرآن ایمان می آورند، و هر کس از گروه ها [چه یهود، چه نصاری و چه مشرکان] به آن کفر ورزد، وعده گاهش آتش است؛ پس [ای انسان!] درباره قرآن در تردید مباش که آن از سوی پروردگارت حق است، ولی بیشتر مردم [به خاطر کبر باطنی، لجاجت و جهل] ایمان [به آن] نمی آورند. خرمشاهی : آيا كسى كه حجت آشكارى از پروردگارش دارد و شاهدى از [خويشان‏] او پيرو آن است [همانند كسى است كه بينه و شاهدى ندارد؟] و حال آنكه پيش از آن هم كتاب موسى رهنما و مايه رحمت بود، اينان به آن ايمان دارند و هر كس از گروه مشركان كه به آن كفر و انكار ورزد، آتش دوزخ وعده‏گاه اوست، پس از [حقيقت‏] آن در ترديد مباش، كه آن راست و درست از سوى پروردگار توست ولى بيشتر مردم باور نمى‏كنند قمشه‌ای : آیا پیغمبری که از جانب خدا دلیلی روشن (مانند قرآن) دارد و گواهی صادق (مانند علی علیه السّلام) در پی اوست و به علاوه کتاب تورات موسی هم که پیشوا و رحمت حق بر خلق بود پیش از او بوده و اینان (از اهل کتاب) به آن ایمان دارند (به آمدن آن پیامبر بشارت داده، چنین پیامبری مانند آن کس است که این امتیازات را ندارد)؟ و هر کس از طوایف بشر به او کافر شود وعده گاهش البته آتش دوزخ است، پس در آن هیچ شک مدار که این حق و درست از سوی پروردگار توست و لیکن اکثر مردم (به آن) ایمان نمی‌آورند. تفسیر فرقان : آيا پس كسى كه از جانب پروردگارش بر حجتى روشن استوار بوده، و شاهدى (هم) از خودش در پِيَش مى آيد و پيش از وى (نيز) كتاب موسى راهبر (موسويان و عيسويان به اين حقيقت) و مايه ى رحمت است، ايشان به او ايمان مى آورند؟ و هر كس از گروه ها(ى مخالف) به او كفر ورزد، آتش وعده گاه اوست. پس از آن هرگز در ترديدى مباش. همان به راستى از جانب پروردگارت حق است، ولى بيشتر مردمان ايمان نمى آورند۱۷ پاسخ ۱ : کلمه «مَن»، برعکس معنیی که کرده اند، بجای «کسیکه»، «کسانیکه» معنی میدهد (مخصوصا که کمی جلوتر «اولئک» هم آورده) یعنی در آیه ۱۷ : من : به معنیِ «کسانی که» است، علی بینه من ربه : به معنیِ «ایمان آوری به مطالبِ وحیی که به پیامبر میشود» است، و یتلوه شاهد منه به معنی «قرآن که تدریجا نازل میشود و شاهد و موید ایمان فوق است» است، و من قبله کتاب موسی اماما و رحمه به معنی «قبل از قرآن تورات نیز همین نقشِ شاهد و موید را داشت» است، اولئک یومنون به، به معنی «آن مومنان به مطالب محتوای وحی (با توجه به مطالب فوق الذکر) ایمان می آورند» است. ای پیامبر! آيا کساني که بر دليلي از پروردگارشان استوارند، و نیز کتابی را که شاهدي از جانب اوست، تلاوت ميکنند، و قبل از آن هم کتاب موسي پيشوا و رحمتي بوده، مانند کافرانند؟ در حالیکه حق این است که آنها به آن ايمان مي آورند و کساني از گروه ها که به آن کافر شوند وعده شان آتش است. پس درباره این حقیقت و آن عاقبتِ دوگروه هيچ شکي مدار. البته آن حق و از جانب پروردگارت است وليکن اکثر مردم نميدانند (۱۷) از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره31 سوره ⭕️⭕️مراقب حق ستیزانی که میخواهند شما را از ایمانتان به حق، برگردانند، باشید. 🔸 «وَدَّ كَثيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إيمانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ»."109/بقره" 🌱 بسیاری از اهل کتاب، از روی حسد، که در وجود آن‌ها ریشه دوانده، آرزو می‌کردند شما را بعد از اسلام و ایمان به حال کفر باز گردانند؛ بااینکه حق برای آن‌ها کاملا روشن شده است. 🖋آیۀ شریفه در پی بیان این مطلب است که بسیاری از اهل کتاب از سر حسادت به موقعیت و جایگاه مسلمانان و برنتافتن برتری آنان، مشتاقانه آرزو داشتند که آنان را به کفر سابقشان برگردانند. 👈برخی دیگر از آیات قرآن از شرایطی خبر می‌دهند که مدینه طبق توطئه‌ای از پیش طراحی‌شده به مسلمانان و آیین اسلام می‌پیوستند و پس از مدتی، برای تخریب چهرۀ اسلام از آن برمی‌گشتند: «آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اكْفُرُوا آخِرَهُ» (در آغاز روز ایمان بیاورید و در پایان روز، کافر شوید (و بازگردید).) 💫هدف آنان از این کار، ایجاد و تردید در مسلمانان از طریق این طرح شیطانی بود: «اَلشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ» (شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده) و ریشۀ آن همان حسادت به مسلمانان بود: «حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِم» (از روی حسد [که در وجود آن‌ها ریشه دوانده]). 💫همچنین آیۀ 89 سوره مبارکۀ نساء بیانگر این مطلب است که از سر ، نهایت سعی خود را در ستیزه با حق می‌کنند تا فروغ ایمان را در مسلمانان خاموش کرده و آنان را همچون خود کافر کنند:«وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَواءً». آنان آرزو می‌کنند که شما هم مانند ایشان کافر شوید و مساوی یکدیگر باشید. 📚کتاب «سودای نفس»، محمدعلی انصاری ┄═❁ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛