eitaa logo
قران پویان
487 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
708 ویدیو
627 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5870725998730810327.mp3
2.54M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️داستان‌های ، پاسخ سؤال‌های زندگی مردم را می‌دهد 💠لقد کان فی یوسف و اخوته ایات للسائلین 🌱به تحقیق در ماجرای یوسف و برادرانش برای پرسش کنندگان نشانه های عبرت وجود دارد. 🔷✨از این آیه آشکار می شود که جماعتی ، داستان یوسف (ع ) را از رسولخدا(ص )پرسیده ، و یامطلبی در ارتباط با او داشته اند که در جواب ایشان این سوره نازل شده ، و داستان از اینجا شروع می شود که برادران یوسف به وی حسد ورزیده و او را در قعر چاه می اندازند و سپس به عنوان برده ای او را به کاروانی می فروشند و ظاهرا او را ازسر راه برداشته و وی را بسوی هلاکت سوق می دهند، اما خداوند بوسیله همین اسباب او را زنده کرد و هر چه اراده کردند که او را ذلیل کنند، خداوند وی رارفعت داد . 👈 این آیات نشانه آنست که اگر بنده ای عبودیت خود را برای خداخالص کند، خداوند عهده دار امور او می شود و وی را رفعت می بخشد، اگر چه وضعیت اکثر بندگان غیر از این است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ با وعده‌ی در آينده، راه گناه امروز را باز می‌كند 💠اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ (۹/یوسف) 🌱‏(برادران به يكديگر گفتند:) يوسف را بكشيد يا او را به سرزمينی دور بيافكنيد تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهی شايسته باشيد 🔹فكر خطرناك، انسان را به كار خطرناك می‌كشاند. لَيُوسُفُ‌ ... أَحَبُ‌ ... اقْتُلُوا ‏ 🔹احساس تبعيض در محبّت از طرف فرزندان، آنها را تا حدّ برادركشی سوق می‌دهد. (گرچه شدّت علاقه‌ی پدر به يوسف بی دليل نبود، بلكه به خاطر كمالات او بود، ولی برادران احساس تبعيض كردند و خيال كردند علاقه‌ی بی‌دليل است و همين احساس، آنان را به توطئه وادار كرد) أَحَبُّ إِلی‌ أَبِينا ... اقْتُلُوا ‏ 🔹از منظر كوته نظران، حذف فيزيكی رقيب بهترين راه است. «اقْتُلُوا يُوسُفَ» ‏ 🔹حسادت، انسان را تا برادركشی سوق می‌دهد. «اقْتُلُوا يُوسُفَ» ‏ 🔹گناهكاران يكديگر را در انجام گناه وسوسه كرده و از همداستانی با يكديگر نيرو می‌گيرند. (برادران به يكديگر دستور بكشيد و بيفكنيد می‌دادند) اقْتُلُوا ... أَوِ اطْرَحُوهُ ‏ 🔹انسان، خواهان محبوبيّت است و كمبود محبّت مايه‌ی بزرگ‌ترين خطرات و انحرافات است. «يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ» ‏ 🔹حسودان گمان می‌كنند كه: از دل برود هر آنچه از ديده برفت. اقْتُلُوا يُوسُفَ‌ ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ (برادران گمان می‌كردند اگر پدر يوسف را نبيند، از فكر يوسف بيرون خواهد رفت و تمام فكرش در ما متمركز خواهد شد). ‏ 🔹با اينكه قرآن راه كسب محبوبيّت را ايمان و عمل صالح معرّفی می‌كند؛ «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»،۲ امّا شيطان، راه محبوب شدن را برادركشی ترسيم می‌كند. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ 🔹حسود خيال می‌كند با نابود كردن ديگران، نعمت‌ها برای او می‌شود. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ ‏ 🔹شيطان با وعده‌ی توبه در آينده، راه گناه امروز را باز می‌كند. «وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» ‏ 🔹علم وآگاهی، هميشه عامل دوری از انحراف نيست. برادران با آنكه قتل يا تبعيد يوسف را بد می‌دانستند؛ «تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» امّا اقدام كردند. ‏ 🔹سخن از توبه قبل از انجام گناه، فريب دادن وجدان و گشودن راه گناه است. ‏(برادران به يكديگر می‌گفتند: شما يوسف را نابود كنيد بعد با توبه از افراد صالح می‌شويم) «تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۱-۲۹ سوره هود از تفسیر نور ۱- بی توقّعی پیامبران،یکی از نشانه های حقّانیّت آنهاست. «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً» ۲- رمز موفّقیّت مبلّغ،توقّع نداشتن از مردم و بی اعتنایی به سرمایه داران است. «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً» البتّه مبلّغان دینی نزد خداوند،اجر بزرگی دارند. «إِنْ أَجرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ» ۳- اگر انبیا دنبال سوء استفاده بودند،به سراغ اشراف می رفتند،نه فقرا. «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً» ۴- اشراف برای ایمان آوردن خود شرط می کردند که فقرا رانده شوند،ولی انبیا قاطعانه با این درخواست مخالفت می کردند. ما أَنَا بِطارِدِ ...(جمله اسمیّه و حرف(باء)نشانه ی قاطعیّت است) ۵- کسی که هدفش از تبلیغ،مال و مقام نیست،فقیر و غنی در نزد او یکسان است. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا» ۶- کفّار مؤمنان را اراذل می شمردند،امّا پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود:من آنها را با شماعوض نمی کنم. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا» ۷- آنها که نزد خدا آبرو دارند نباید طرد شوند. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا» ۸- یاد قیامت،به موضع گیری های دنیوی جهت صحیح می دهد. «مُلاقُوا رَبِّهِمْ» ۹- تحقیر مؤمنان به خاطر فقرشان،نشانه ی بی خردی است. «قَوْماً تَجْهَلُونَ» ۱۰- قرآن کسانی که مؤمنان را اراذل می شمرند،جاهل و نادان معرّفی می کند. «قَوْماً تَجْهَلُونَ» (نه اشرافی گری نشانه ی فهم است و نه فقر نشانه ی جهل) ۱۱- یکی از درجات عرفان،ملاقات وشهود است که مرفّهان نسبت به این مقام بی خبرند. «الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ لکِنِّی أَراکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ» ۱۲- طرد و تحقیر مردمِ با ایمان،(حتّی از طرف انبیا)قهر الهی را به دنبال خواهد داشت. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ إِنْ طَرَدْتُهُمْ» ۱۳- هیچ کس نمی تواند مانع قهر خداوند شود. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ» ۱۴- رضای مخلوق را با غضب خالق معامله نکنیم. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ إِنْ طَرَدْتُهُمْ» ۱۵- مردم داریِ انبیا،از روی وظیفه ی الهی بوده است،نه به خاطر موقعیّت شخصی یا اجتماعی خودشان. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ» ۱۶- در تبلیغ،با شیوه سؤال،وجدان و فکر مردم را به قضاوت بخوانیم. «مَنْ یَنْصُرُنِی،أَ فَلا تَذَکَّرُونَ» ۱۷- ناتوانی همه ی موجودات را در برابر قهر الهی،همگان به آن اعتراف دارند، گرچه گاهی از آن غفلت کنند. «أَ فَلا تَذَکَّرُونَ» ۱۸- انبیا ادّعای توخالی ندارند،کارشان دعوت و هدفشان ارشاد است،آنهم در چارچوب بندگی خداوند. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ ... ۱۹- شرط نبوّت،علم غیب و در دست داشتن گنجینه های هستی نیست. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللّهِ ... ۲۰- هدف انبیا ارشاد معنوی است،نه تقسیم خزائن مادّی. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللّهِ ... ۲۱- هر نعمتی که به ما می رسد،سرچشمه و خزینه ای دارد.( «خَزائِنُ» جمع است و اشاره به سرچشمه ی همه ی نعمت هاست) ۲۲- نسبت به اولیای خداوند غلوّ نکنیم. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللّهِ وَ لا ... وَ لا ... ۲۳- اشراف قوم نوح،ظاهربین بودند. تَزْدَرِی أَعْیُنُکُمْ ... ۲۴- در قضاوت نسبت به دیگران،به ظاهر آنها نگاه نکنیم. تَزْدَرِی أَعْیُنُکُمْ ... ۲۵- الطاف خداوند نصیب مؤمنان گمنام و ضعیف خواهد شد و کاری به خیال و وهم ما ندارد. «تَزْدَرِی أَعْیُنُکُمْ لَنْ یُؤْتِیَهُمُ اللّهُ خَیْراً اللّهُ أَعْلَمُ بِما فِی أَنْفُسِهِمْ» ۲۶- ملاک لطف خداوند،لیاقت باطنی ومعنوی انسان است. «اللّهُ أَعْلَمُ بِما فِی أَنْفُسِهِمْ» ۲۷- طرد ونالایق پنداشتن محرومان به خاطر فقر،ظلم است. «إِنِّی إِذاً لَمِنَ الظّالِمِینَ» ۲۸- ادّعاهای پوچ و توخالی و سوء استفاده از عناوین و مناصب دروغین،ظلم است. «إِنِّی إِذاً لَمِنَ الظّالِمِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 44 سوره صفحه_25 🌸 در راه : 🔶 وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‌(195بقره) 🔹و در راه خدا انفاق كنيد (و با ترك انفاق،) خود را به دست خود به هلاكت نياندازيد. و نيكى كنيد كه خداوند نيكوكاران را دوست مى‌دارد. 💢این آیه تکمیلى است بر آیات جهاد، زیرا جهاد به همان اندازه که به مردان با اخلاص و کار آزموده نیازمند است به اموال و ثروت نیز احتیاج دارد. 📌زیرا از سربازان که عامل تعیین‏کننده سرنوشت جنگ هستند بدون وسائل و تجهیزات کافى (اعم از سلاح، مهمات، وسیله نقل و انتقال، مواد غذایى، وسائل درمانى) کارى ساخته نیست. 💢لذا در اسلام تأمین وسائل جهاد با دشمنان از واجبات شمرده شده در این آیه با صراحت دستور مى‏دهد و مى‏فرماید: «در راه خدا انفاق کنید و خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید» (وَ أَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ). 👈در آخر آیه دستور به داده، مى‏فرماید: «نیکى کنید که خداوند نیکوکاران را دوست مى‏دارد» (وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ). سبب پیشگیرى از هلاکت جامعه است!- 👈این آیه گر چه در ذیل آیات جهاد آمده است ولى بیانگر یک حقیقت کلى و اجتماعى است و آن این که ا بطور کلى سبب نجات جامعه‏ ها از مفاسد کشنده است، زیرا هنگامى که مسأله انفاق به فراموشى سپرده شود، و ثروتها در دست گروهى معدود جمع گردد و در برابر آنان اکثریتى محروم و بینوا وجود داشته باشد دیرى نخواهد گذشت که انفجار عظیمى در جامعه بوجود مى‏آید، که نفوس و اموال ثروتمندان هم در آتش آن خواهد سوخت، بنابراین ، قبل از آن که به حال محرومان مفید باشد به نفع ثروتمندان است، 👈 زیرا تعدیل ثروت حافظ ثروت است. 🌹امیر مؤمنان على علیه السّلام در یکى از کلمات قصارش مى‏فرماید: 💫حصّنوا اموالکم بالزّکاة: «اموال خویش را با دادن زکات حفظ کنید». 📚 تفسیر نمونه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🚩 ، قیام برای اسلامی ونه فقط تغيير 💠 (ع) انسانی خشن نبود، بلکه در برابر از سوی دیگران ایستادگی کرد. امام حسین(ع) صرفاً یک فرد انقلابی نبود که در پی ساقط کردن یک فرد باشد، بلکه آن حضرت در پی از بردن وضعیت موجود بود و این فرد نیز بخشی از این همین واقعیت است. این‌‌ همان چیزی است که ما باید آن را درک کنیم، حتی اگر [این فرد] در مراکز حساس سیاسی حضور داشته باشد. وقتی که مردم ضد فردی و ستمگر و مستکبر شورش می‌کنند، عین همین حقیقت وجود دارد. ⭕زیرا برخی تصورشان این است که اگر فردی ساقط شد، مشکل حل می‌شود. ولی ما باید متوجه باشیم شخص حاکم نیز برخاسته از در جامعه است. همین ذهنیت‌ها هستند که چنین فردی را به حاکمیت می‌رسانند، او را مورد پذیرش قرار می‌دهند و از او حمایت به عمل می‌آورند. 👈ما این را در تاریخ معاصر خود نیز می‌بینیم. اشخاص توسط و کودتا‌ها ساقط شدند، اما دیدیم که مشکل حل نشد. زیرا نهاد و نظام‌ها و اصولی وجود دارند که می‌توانند دوباره همین راه را در پیش بگیرند. از این رو برای اینکه بتوانی موقعیت افراد و میزان تأثیرگذاری آن‌ها را بر صحنه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهی باید خود صحنه را بررسی کنی. تنها در این صورت است که مشکل با همه ابعاد آن درمان خواهد شد. ولی مشکل ما این است که ما شرقی‌ها، نمی‌گویم فقط اعراب، چشممان فقط به است نه قهرمانی. ما فقط افراد را می‌بینیم نه عناصر شخصیت و توانمندی او را. با توجه به همین واقعیت هاست که باید بپرسیم: وقتی که سخنان امام حسین(ع) را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم، باید چگونه آن‌ها را به تصویر بکشیم؟ 🔴چگونگي و در سخن امام حسین(ع) امام حسین(ع) نقاط منفی موجود در شخصیت حاکم را از نگرش اسلامی مورد توجه قرار می‌دهد. آن حضرت از ویژگی‌های شخصی حاکم سخن نمی‌گوید، بلکه از ویژگی‌های خطی که این فرد تجسم آن می‌باشد، سخن می‌گوید. (ع) می‌فرماید: «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلا لِحُرُمِ الله ناکِثاً لِعَهْدِالله، مُخالِفاً لِسُنةِ رَسُولِ اللهِ یَعْمَلُ فِى عِبادِاللهِ بِالِاثْمِ وَ الْعُدْوانِ.» ایشان در این فراز از سخنان خویش، روی نقاط منفی کسی که با استفاده از رابطه‌هایی که میان او و مردم وجود دارد، خود را به عنوان رهبر بر جامعه اسلامی تحمیل کرده است، تأکید می‌نماید. «فَلَمْ یُغَیِّر عَلَیْهِ بِفِعْل وَ لاقَوْل کانَ حَقَّاً عَلَى اللهِ اَنْ یُدْخِلَهُ مُدْخَلَهُ.» وقتی که امام حسین(ع) از سخن می‌گوید، از یک واقعیت سخن می‌گوید، از یک نظام و دستگاه‌های آن سخن می‌گوید. از کسانی سخن می‌گوید که برای تحمیل این نظام فعالیت می‌کنند. 🔸«اَلا وَ اِنَّ هؤلاءِ قَدْ لَزِمُوا طاعَةَ الْشَیْطانِ وَ تَرَکُوا طاعَةَ الْرحْمنِ وَ اَظْهَرُوا الْفَسادَ وَ عَطَّلُوا الْحُدُودَ وَ اسْتَأثَرُوا بِالْفَىْءِ وَ اَحَلُّوا حَرامَ اللهِ وَ حَرَّمُوا حَلالَهُ وَ اَنَا اَحَقُّ مَنْ غَیَّرَ.» 👈👈 او از کسی سخن می‌گوید که در رفتار و حکومتداری، عملکرد نامناسبی دارد. سپس از جامعه‌ای سخن می‌گوید که با این فرد هماهنگی دارد تا جامعه اسلامی به جامعه‌ای غیر اسلامی تبدیل شود. 📌 آن حضرت خود را فردی معرفی می‌کند که آمده است تا این وضعیت را تغییر دهد. منظور او فقط تغییر فرد نیست، بلکه آماده است تا خطی را که این شخص نماد آن است و نظامی را که این جامعه، جامعه همنوا با این فرد و این نظام، تجسم آن می‌باشد، تغییر دهد. 👌👌از خلال این گفتار چنین می‌توان درک کرد که وقتی با مواجه می‌شویم، نباید در خود این فرد غرق شویم و تأثیراتی را که فرد بر جامعه دارد و گروه‌هایی را که از این فرد حمایت به عمل می‌آورند و جامعه‌ای را که می‌رود تا در کام این فرد سقوط نماید، در نظر نگیریم. باید این مسأله را در قیام (ع) بررسی کنیم. ↩️و از آن برای مقابله با ظلم و انحراف، آگاهی سیاسی کسب کنیم. ↩️باید برای و هرم برنامه ریزی کنیم، نه اینکه برای رأس برنامه داشته باشیم، ولی قاعده را فراموش کنیم. زیرا اگر چنین کنیم، باز هم رأس دیگری از این قاعده سر بلند خواهد کرد. 🖋 علامه سید محمد حسین فضل الله کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا