eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5834646014291612581.mp3
1.64M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ کلام رایج بهشتیان 💠لا یسمعون فیها لغوا الا سلاما و لهم رزقهم فیها بکره و عشیا 62/مریم 🌱درآنجا سخن بیهوده ای نمی شنوند، مگر سلامی و در آنجا صبح و شام روزیشان رادارند. 🔷سخن (لغو) یعنی کلامی که اثری بر آن مترتب نیست ، می فرماید: بهشتیان دربهشت ابدا سخن گزاف و لغوی نمی شنوند، جز سلام و این استثناء منفصل است ، چون سلام به معنای امنیت است و سخن لغوی نیست و وقتی به کسی سلام می گوئیم ، معنای آن این است که تو هرگز از من امر مکروهی نمی بینی و هیچ امر ناپسند و نامطلوبی از من به تو نخواهد رسید، بهشتیان با این کلام آرامش و اطمینان می یابند که از هر امر بدی دورخواهند بود و روزیشان بدون انقطاع و پشت سر هم به ایشان خواهد رسید. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نزول ، تدريجی و بر اساس فرمان خداست 💠‏وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلاَّ بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ ما بَيْنَ أَيْدِينا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَيْنَ ذلِكَ وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا (۶۴/مریم) 🌱‏ما (فرشتگان) جز به فرمان پروردگار تو نازل نمی‌شويم؛ آنچه پيش روی ما (در آينده) و آنچه پشت سر ما (در گذشته) و آنچه ميان اين دو قرار دارد از اوست و پروردگار تو فراموشكار نيست. 🔹‏در تفسير الميزان می‌خوانيم: اين آيه مستقل است، گرچه بعضی تلاش كرده‌اند تا با آيات‌قبل ارتباطش دهند. در تفاسير فخررازی، طبری وتبيان می‌خوانيم: مدّتی وحی از پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله قطع شد و اين، سبب نگرانی پيامبر وطعنه‌ی مخالفان گرديد. آيه نازل شد: پروردگارت فراموشكار نيست. «ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا» نظير آيه‌ی‌ «ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ ما قَلی‌» 🔹نزول قرآن، تدريجی و بر اساس فرمان خداست. «وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ» 🔹فرشتگان تسليم امر خداوند هستند. «وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ» 🔹مالك حقيقی همه چيز اوست. «لَهُ» 🔹تأخير وحی به امر خداوند بود، نه اينكه او فراموش كرده باشد. «ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🌟زندگی خود را با بازیابی کنید🌟 💠(وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنین)؛ 🌱«و ما آنچه را برای مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل می‌کنیم». اسراء/ آیه۸۲ اگر مایلید روزانه خود با قرآن را حفظ کنید، 🌹🌹با ما همراه شوید در مطالعه یک صفحه از قران بطور یک روز درمیان با ترجمه آیات، همراه با فایلهای ترتیل، شرح و ترجمه و تفاسیر مختلف از امروز ✅مطالعه و تدبر سوره را در گروه در ✅و مطالعه و تدبر سوره در گروه در را آغاز میکنیم. 💫گروه تقرب http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ble.ir/join/Y2RmMzkwNm
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۱۹-۱۱۷ سوره هود از تفسیر نور ۱- قهر خداوند،دلیل دارد. «لِیُهْلِکَ الْقُری بِظُلْمٍ» ۲- صالح بودن تنها کافی نیست،بلکه باید«مصلح»بود. ما کانَ رَبُّکَ ... وَ أَهْلُها مُصْلِحُونَ (یکی از موارد ایمنی از عذاب الهی،اصلاح طلبی مردم است) ۳- سنّت الهی در آفرینش انسان،بر اساس آزادی و انتخاب عقاید و افکار است. «لَوْ شاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النّاسَ أُمَّهً واحِدَهً» ۴- خواست خداوند،قابل تخلّف نیست. «لَوْ شاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ» ۴- در هیچ زمان همه ی مردم یکدست نبوده اند. «وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ» ۵- دلیل اختلاف مردم،قدرت آزاد بودن آنان است. لَوْ شاءَ ... وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ ۶- فلسفه ی خلقت بشر،پذیرش و دریافت رحمت الهی است. «وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ» ۷- خداوند قوانین و سنّت هایی را بر خود لازم کرده است. «وَ تَمَّتْ کَلِمَهُ رَبِّکَ» ۸- قهر حتمی الهی،بعد از لطف او و فرستادن انبیا و کتب و موعظه و هشدار و مهلت دادن مطرح است. رَحِمَ رَبُّکَ ... لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ ۹- خداوند با قرار دادن فطرت و عقل از درونِ انسان و ارسال انبیا و کتب آسمانی از بیرون،حجّت را بر مردم تمام کرده است «وَ تَمَّتْ کَلِمَهُ رَبِّکَ» ۱۰- جنّ نیز مانند انسان،دارای تکلیف و کیفر وپاداش است. «مِنَ الْجِنَّهِ وَ النّاسِ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 108 سوره صفحه_53 🎊 بخشي 🟩 تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ "27/ آل‌عمران" 🌱 شب را [به تدريج] در روز درمي‌آوري و روز را [به تدريج] در شب. [موجودات] زنده را از [خاك] مرده بيرون مي‌آوري و [مواد / سلول‌هاي] مرده را از [موجودات] زنده، و به هر كه خواهي بي‌دريغ روزي مي‌بخشي. 👈جمله بِغَیْرِ حِساب: بدون حساب اشاره به این است که دریاى مواهب الهى آن قدر وسیع و پهناور است که هر قدر به هر کس ببخشد کمترین تأثیرى براى او نمى کند و نیاز به نگاه داشتن حساب ندارد; زیرا حساب را آنها نگه مى دارند که سرمایه محدودى دارند، و بیم تمام شدن یا کمبود سرمایه درباره آنها مى رود، چنین اشخاصى هستند که دائماً در عطایاى خود حسابگرند. مبادا سرمایه آنها از دست برود، اما خداوندى که دریاى بى پایان هستى و کمالات است، نه بیم کمبود دارد، و نه کسى از او حساب مى گیرد، و نه نیازى به حساب دارد. 🎉از آنچه گفته شد، روشن مى شود: این جمله، با آیاتى که بیان تقدیر الهى و اندازه گیرى، لیاقت و شایستگى افراد و حکمت و تدبیر آفرینش را بیان مى کند، منافاتى ندارد. 👈منظور از بودن و اجر و عطاي الهي [که در آيات: بقره 212 ، آل‌عمران 37، غافر 40 ، نور 38، زمر 10 ، و ص 39 آمده است]، بي‌قاعده بودن آن نيست. در حسابگري بده بستان و تعادل و تناسب ميان کار و اجرت رعايت مي‌گردد، اين عدالت است، اما در دعاها مي‌خوانيم: بار خدايا، با ما، نه با عدلت، بلکه با عفوت رفتار کن [اَلّلهُمَّ عامِلنا بِعَفْوِکَ وَ لاتُعامِلنا بِعَدْلِکَ]. در اجر و پاداش نيز چنين است و خدا بي‌دريغ روزي مي‌دهد. 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁🍃❈ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷 و 🛑قسمت اول را با و باید شناخت و نه با کورکورانه. خداوند از عمل كسي كه در دينش تفقه نكرده، راضي نيست ✅امام (ع) می فرماید: «تفقهوا فی دین الله، فان الفقه مفتاح البصیرة و تمام العبادة و السبب الی المنازل الرفیعة و الرتب الجلیلة فی الدین و الدنیا. و فضل الفقیه علی العابد کفضل الشمس علی الکوکب. و من لم یتفقه فی دینه لم یرض الله له عملا؛ 🔻در دین خدا آگاهی پیدا کنید، چرا که آگاهی کلید بصیرت و روشن بینی و کمال عبادت است و باعث می شود انسان به درجات بلند و مراتب ارزشمند در دین و دنیا دست یابد. و برتری کسی که از دین آگاهی دارد نسبت به عابد مثل برتری خورشید نسبت به دیگر ستارگان است و کسی که در دین آگاهی نداشته باشد خداوند اعمالش را نمی پسندد» (تحف العقول، کوتاه سخنان امام کاظم«ع»). 🛑کلمه در آیات و روایات به معنای شناخت عمیق دین است که شاید بتوان آن را معادل اسلام شناسی قرار داد (مطهری، آشنایی با علوم اسلامی، اصول فقه، فقه، ص53-54). ♦️واژه تفقّه به معنای تلاش برای شناخت دین است. اگر عقل انسان ها دینداری را بر آنان واجب و لازم کرده است همین عقل دین شناسی و تلاش برای شناخت درست دین را به عنوان مقدمه تکلیف، واجب می کند. کما اینکه عقل و خرد آدمی حق پرستی و تسلیم بودن نسبت به حق را تکلیف می کند و امام کاظم(ع) از لقمان حکیم نقل می کند که: «تواضع للحق تکن اعقل الناس؛ در مقابل فروتن باش تا مردم باشی» (تحف العقول، وصیت امام کاظم«ع» به هشام). اما اگر عقل می گوید انسان باید در مقابل حق و حقیقت تسلیم باشد، قطعا همین عقل حکم می کند که انسان باید مطالعه و تامل کند تا با روشن بینی و بصیرت مصادیق حق را بشناسد تا به آنها گردن نهد. اگر تنها تکلیف انسان در این دنیا است، عقل و خردی که چنین حکمی را داده است می گوید باید مطالعه و تفکر و تعمق کنی تا مصادیق حق را بشناسی و الا به هیچ وجه معذور نیستی. هیچ کس نمی تواند در پیشگاه خداوند مدعی شود که من حق پرست بوده ام، اما درباره حق اندیشه نکرده ام و آنچه را که دیگران گفته اند چشم بسته پذیرفته ام و به آن گردن نهاده ام. حتی کسی که می خواهد تسلیم حق و حقیقت باشد در صورتی معذور است که وظیفه حق شناسی خود را انجام داده باشد. امام کاظم(ع) در سخنی که نقل شد مطالعه و دقت در دین خدا را کلید بصیرت و روشن بینی می شمارد و می فرماید که هیچ عبادتی بدون مطالعه و تفکر و روشن بینی، کامل و تمام نیست و هیچ درجه و مقامی بدون تامل و مطالعه حاصل نمی شود و این امر، هم در امر دین و هم دنیا صادق است. 🔴معنای این سخن این است که دینداری با تبعیت کورکورانه هیچ سنخیتی ندارد و تمام ارزش آن به بصیرت و روشن بینی است که با مطالعه و دقت حاصل می شود. به همین جهت است که آن حضرت پس از آنکه به برتری نسبت به اشاره می کند می فرماید که 👈👈هیچ عملی نزد خدا ارزشمند نیست مگر اینکه از آگاهی دینی ناشی شده باشد. 🔹امام موسی ابن جعفر(ع) کسانی را که نمی کنند و از این و آن تبعیت می کنند مذمت می کند و به این آیه قرآن مجید استناد می کند که: «و هرگاه به آنان گفته می شود پیروی کنید از آنچه خدا نازل کرده می گویند بلکه پیروی می کنیم آنچه را که آباء و اجدادمان بر آن بودند. آیا اینگونه نبود که پدرانشان نیز تعقل نمی کردند و در نتیجه راه درست را نیافته بودند (انفال/22)» (تحف العقول، وصیت امام کاظم(ع) به هشام). ♦آن حضرت می فرماید که خدا به اهل فهم و بشارت داده و فرموده است که: مژده بده به بنده های من، کسانی که سخن را می شنوند و از بهترین آنها پیروی می کنند. اینان کسانی هستند که خدا هدایتشان می کند و اینان همان خردمندان هستند (زمر/17 و 18). همچنین خدا نیز وقتی با بندگان سخن می گوید با دلیل روشن سخن می گوید و حتی خود را با دلیل معرفی می کند (همان). ⭕ پس مطابق سخنان امام کاظم(ع) و نیز آیات و روایات اسلامی دینداری با مطالعه و تعقل و تدبر رابطه ای تنگاتنگ دارد و با تبعیت کورکورانه هیچ سنخیتی ندارد. 👈انسان ها در همه زمان ها وظیفه دارند که درباره ، خود و تامل کنند و از دیگران تقلید و تبعیت نکنند. اما این امر هرچند در همه زمان ها سختی های خاص خود را دارد ولی در برخی زمان ها سختی اش بسیار بیشتر است. در برخی از زمان ها شناخت دین واقعی بسیار مشکل است و آن زمانی است که حاکمان از دین به عنوان ابزاری برای استحکام و تداوم قدرت خود استفاده کنند. 🎙استاد سليماني قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠اَللَّهُمَّ اجْعَلْ اَوَّلَ يَوْمي هذا فَلاحاً ⚜پروردگارا! آغاز اين روزم را رستگارى قرار ده! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 65 تا 76 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5836897814105298421.mp3
2.55M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه وارد می‌شوند؟! 💠وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلاَّ وارِدُها كانَ عَلی‌ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا (۷۱) ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيها جِثِيًّا (۷۲/مریم) ‏ 🌱‏و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم می‌شويد، اين امری است حتمی و فرمانی است قطعی از پروردگارتان!! سپس آنها را كه تقوا پيشه كردند از آن رهايی می‌بخشيم، و ظالمان را در حالی كه (از ضعف و ذلت) به زانو در آمده‌اند در آن رها می‌كنيم. 🔹نخست به مطلبی كه شايد شنيدنش برای غالب مردم شگفت‌انگيز باشد اشاره كرده می‌گويد:" همه شما بدون استثنا وارد جهنم می‌شويد" (وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها). ‏" اين امری است حتمی و فرمانی است قطعی از پروردگارتان" (كانَ عَلی‌ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا). ‏ 👈" سپس آنها را كه تقوی پيشه كردند از آن نجات می‌دهيم، و ظالمان و ستمگران را در حالی كه از ضعف و ذلت به زانو در آمده‌اند در آن رها می‌كنيم" (ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيها جِثِيًّا). ‏ 🔹در تفسير اين دو آيه در ميان مفسران گفتگوی دامنه‌داری است، بر اساس اينكه منظور از" ورود" در جمله" إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها" چيست؟ بعضی از مفسران معتقدند كه" ورود" در اينجا به معنی نزديك شدن و اشراف پيدا كردن است، يعنی همه مردم، خوبان و بدان، بدون استثنا برای حسابرسی يا برای مشاهده سرنوشت نهايی بدكاران، به كنار جهنم می‌آيند، سپس خداوند پرهيزگاران را رهايی می‌بخشد و ستمگران را در آن رها می‌كند. 🔹تفسير دومی كه اكثر مفسران آن را انتخاب كرده‌اند اين است كه" ورود" در اينجا به معنی دخول است و به اين ترتيب همه انسانها بدون استثناء، نيك و بد، وارد جهنم می‌شوند، منتها دوزخ بر نيكان سرد و سالم خواهد بود همانگونه كه آتش نمرود بر ابراهيم (يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلی‌ إِبْراهِيمَ‌) چرا كه آتش با آنها سنخيت ندارد گويی از آنان دور می‌شود و فرار می‌كند، و هر جا آنها قرار می‌گيرند خاموش می‌گردد، ولی دوزخيان كه تناسب با آتش دوزخ دارند همچون ماده قابل اشتعالی كه به آتش برسد فورا شعله‌ور می‌شوند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، رمز خوش عاقبتی است 💠وَ يَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدیً وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ مَرَدًّا (۷۶/مریم) 🌱‏كسانی كه هدايت يافته‌اند، خداوند بر هدايتشان می‌افزايد و نيكی‌های ماندگار، ثوابش نزد پروردگارت بهتر و خوش فرجام‌تر است. 🔹هدايت، مراحل ودرجاتی دارد. وَ يَزِيدُ اللَّهُ‌ ... ‏ 🔹اعمال صالح نزد خداوند محفوظ می‌ماند. «وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ» ‏ 🔹توفيق انجام كارهای شايسته، در پرتو هدايت الهی است. «اهْتَدَوْا هُدیً وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ» ‏ 🔹خداوند به پيامبرش عنايت مخصوص دارد. «عِنْدَ رَبِّكَ» ‏ 🔹كيفر و پاداش از شئون ربوبيّت الهی است. «عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً» ‏ 🔹كار نيك، رمز خوش عاقبتی است. الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ‌ ... خَيْرٌ مَرَدًّا 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۱۱۸ وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ  و اگر پروردگار تو مي‌خواست، همه مردم را امتي واحد [=يکسان در ايمان و عمل] قرار مي‌داد، ولي [به آنها حق اختيار داد، بنابراين] پيوسته در اختلاف هستند. هود : ۱۱۹ إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ   مگر کساني که پروردگارت [در اين اختلافات و دوراهي‌هاي انتخاب] بر آنها رحم آورَد و براي همين هم آنها را آفريده است ۱۲۸ [تا مشمول رحمت قرار گيرند، ولي اکثريت مردم به آفتِ شرک گرفتار مي‌شوند] و سخن پروردگارت که [فرمود] دوزخ را از تمامي [منحرف شدگان] جن و انس [=غريبه و آشناي شما] پُر خواهم کرد، حرف آخر [=قطعي] است. ۱۲۹  __ ۱۲۸- اين آيه در کنار چند آيه ديگر، از جمله: ملک ۲ (۶۷:۲) [الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاهَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً...] و ذاريات ۵۶ (۵۱:۵۶) [وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ] هدف آفرينش انسان را نشان مي‌دهد. ۱۲۹- جمله «وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ» علاوه بر اين آيه، دو بار ديگر در قرآن تکرار شده است: انعام ۱۱۵ (۶:۱۱۵) - درباره قطعيت کتاب و قوانين الهي: وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ اعراف ۱۳۷ (۷:۱۳۷) - درباره قطعيت پيروزي بني‌اسرائيل به دليل صبر و مقاومت آنها: ...وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا... کشاورز دانه‌هائي را در خاک مي‌پاشد که هر کدام استعداد برآمدن و بالنده و بارور شدن دارند، دانه قرار است به درخت تبديل شود، اما اگر ماندن در خانه خاکي را بر هواي پاک و آسمان روشن ترجيح دهد، مي‌پوسد و استعداد خويش ضايع مي‌سازد، اين پاسخي است بر اين سؤال که چه تناسبي است ميان گناهِ يک عمرِ محدود، با عذابي جاودان در جهنم؟ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 109 سوره صفحه_53 🚫 🔶لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ (ال عمران:28) مؤمنان نبايد كافران [=منكران باورهاي خود] را به جاي مؤمنان به ولايت [=دوستي براي جلب حمايت و تكيه‌گاه] بگيرند و هركس چنين كند، هيچ پيوندي با خدا ندارد، __ 🌟🍁در آیات گذشته سخن از این بود که و و تمام خیرات به دست خداست و در این آیه به همین مناسبت مؤمنان را از شدیدا نهی می‌کند، 🔹- ولايت، نه دوستي‌هاي عاطفي و احساسي عادي و روابط معقول و متعارف اجتماعي، بلكه دوستي‌ها و پيوند‌هاي سياسي سلطه‌آوري است كه استقلال را زايل مي‌سازد. معناي ولايت را جز در ارتباط با مناسبات جامعه قبيله‌اي عربستان در 14 قرن قبل نمي‌توان شناخت و برگردان آن به معادل فارسي «دوستي» رسانندة كامل بار معنايي آن نمي‌باشد. در دوران جاهليت، در فقدان دولت مركزي و قانون پذيرفته شدة عمومي، «وِلاء» واكنشي در برابر ناامني و قتل و غارت بود و دوستي ميان تعدادي قبيله و همبستگي آنها با يكديگر، سّد محكمي در برابر غارتگران پديد مي‌آورد. اين «ولايت»، شكل سادة روابط سياسي و پيمان‌هاي نظامي ميان چند كشور در روزگار ماست و جنبة فردي آن در كنارجنبة اجتماعي‌اش بسيار كمرنگ مي‌باشد. 👈 ولايت بر دوستي به نيّت جلب حمايت و اتكاء به قدرت ديگران دلالت مي‌كند. قرآن نه تنها دوستي متعارف با يهوديان و مسيحيان را نهي نكرده، بلكه احسان كردن و داشتن مناسبات عادلانة اقتصادي با آنان را توصيه كرده است. ⭕️آنچه قرآن نهي كرده، برقراري «ولايت» [دوستي سلطه آور] با اهل كتابي است كه با مسلمانان به خاطر دينشان مي‌جنگند و آنان را از سرزمين‌شان آواره مي‌سازند [ممتحنه 8 (60:8) و 9]. متأسفانه دولت‌هاي به ظاهر اسلامي در صدة اخير، اغلب يا هم‌پيمان و وابسته به بلوك شرق [روسيه و چين] بوده‌اند، يا بلوك غرب [آمريكا و انگليس و...] حال آنكه قرآن از «بِطَانَه» [مشاور همراز و نزديك] گرفتن بيگانگان، مسلمانان را نهي كرده [آل‌عمران 118 (3:118) ] و آنها را از نفوذ غيرخودي‌ها «وَلِيجَه» در اركان اجتماعي‌شان برحذر داشته است [توبه 16 (9:16) ]. 🔸 منظور از «مَن يَفْعَلْ» هر نوع زد و بند و ارتباط پنهاني است. در اين صورت گويي از تكيه و به خدا بريده و به جبهة مقابل پيوسته است. 👈 ارتباط سياسى نبايد مُنجرّ به يا پيوند قلبى با شود. «لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ» ↩️- ارتباط يا قطع بايد بر اساس فكر و باشد، نه بر اساس پيوندهاى فاميلى، قومى و نژادى. 👈«الْمُؤْمِنُونَ، الْكافِرِينَ»👉 💫📚تفسیر بازرگان ونور قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛