#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_332
❇️#زلزله هراس انگیز #رستاخیز
💠يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ
🌱ای مردم، خود را از (خشم) پروردگارتان حفظ کنید؛ زیرا زلزلهی قیامت، رویدادی سهمگین است.
حج - ۱
🔷آفریدگار هستى سوره «انبیاء» را با دعوت به توحیدگرایى و یکتاپرستى و معرّفى به پیامبرش به عنوان رحمت و بخشایشى براى جهان و جهانیان به پایان برد، اینک این سوره را با هشدار از شرک و کفر و مخالفت با دین و آیین و توجه دادن مردم به زلزله هراس انگیز رستاخیز آغاز مى کند و مى فرماید:
یا اَیُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ
هان اى مردم! از پروردگارتان پروا کنید.
منظور از این جمله این است که از گناه و نافرمانى خدا دورى جویید، درست همان گونه که وقتى گفته مى شود: از شیر بترسید، منظور این است که از درندگى آن بترسید نه از خود آن.
اِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَىْ ءٌ عَظیمٌ
چرا که زلزله رستاخیز پدیده اى هراس انگیز و سهمگین است.
👌از آیه شریفه این نکته دریافت مى گردد که به پدیده و چیزى که هنوز تحقق نیافته و جامه هستى نپوشیده است نیز، «چیز» و یا «پدیده» گفته مى شود، چرا که در آیه مورد بحث به رستاخیزى که هنوز نیامده است واژه «شیى» گفته شده است.
📚تفسیرنمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_332
❇️#جهل و #تعصب، مانع پذيرفتن #حقّ است
💠وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ مَرِيدٍ (۳/حج)
🌱و بعضی از مردم، ناآگاهانه دربارهی خداوند به جدال میپردازند و از هر شيطانِ سركشی پيروی میكنند.
🔹«مَرِيدٍ» به معنای بیخير است، به بيابان بیگياه مريد میگويند و به نوجوان بیمو «امرد» گفته میشود.
آنچه كه اين آيه از آن نهی میكند، بحث و جدال بدون داشتن آگاهیهای لازم است، وگرنه جدال با مخالفان اگر با منطق صحيح و يا منطق خودشان باشد، بسيار هم بجاست.
چنانكه در آيهای ديگر میفرمايد: «جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»
🔹عذاب قيامّت، كسانی را هدف میگيرد كه با ايجاد شبهه و ترديد، به عقايد دينی مردم ضربه میزنند. «عَذابَ اللَّهِ شَدِيدٌ- وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ»
🔹گفتگوها بايد براساس منطق وعلم باشد، نه جدال وتعصّب. يُجادِلُ ... بِغَيْرِ عِلْمٍ
🔹بحث وجدال بدون علم، پيروی از شيطان است. يُجادِلُ ... يَتَّبِعُ
🔹جهل و تعصب، مانع پذيرفتن حقّ است. «بِغَيْرِ عِلْمٍ»
🔹كسیكه از خدا و راه او جدا شود، هر لحظه در دام شيطانی اسير است. «يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ»
🔹شيطانها بسيارند و هر يك به نحوی وسيلهی انحراف مردمند. «كُلَّ شَيْطانٍ»
🔹در پيروی از شيطان خيری نيست. «مَرِيدٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹تفسیر سوره قدر از عبدالعلی بازرگان
قدر : ۴
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ
در آن شب فرشتگان و روح ۴ به فرمان پروردگارشان از [برای] هر امري [از امور هدايتي] فرود ميآيند.
۴ - ملائكه و روح در سه آيه قرآن با هم آمدهاند؛ سوره قدر كه از «نزول» آن دو در شب قدر سخن ميگويد، آيه ۴ سوره معارج (۷۰:۴) كه از «عروج» [برعكس نزول] آنها در پايان جهان نشاني ميدهد. و بالاخره در آيه ۳۸ سوره نباء (۷۸:۳۸) كه از «قيام» آنها در روز قيامت براي داوري ميان انسانها سخن ميگويد. در مقام تمثيل براي فهم بهتر، ميتوان از مثال مدرسه مدد گرفت، در ابتداي سال تحصيلي معلمين و امكانات آموزشي در اختيار محصلين قرار ميگيرند [نزول]، در پايان سال تحصيلي مدرسه تعطيل ميشود و معلمين ميروند [عروج]، هنگام امتحان نهايي و كنكور، دانشي كه هر دانشآموز از معلمين و امكانات آموزشي كسب كرده تحقق مييابد و برپا ميشود [قيام]. گويا روح عامل مهمتري از ملائك باشد، حتي ملائك به نيروي روح بر پيامبران نازل ميشوند: «يُنَزِّلُ الْمَلائِكَهَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَيٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ» [نحل ۲ (۱۶:۲) ]. به همين دليل ميگويند روح نيرويي فوق فرشتگان است. قرآن در آية ۸۵ سوره اسراء (۱۷:۸۵) در پاسخ به سؤال مردم از روح ميفرمايد: شما جز علم اندكي [براي فهم اين مسئله] داده نشدهايد و روح ماهيتي «امري» دارد.
قدر : ۵
سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ
آن شب تا سپيده دم سلامتي است.۵
۵ - كلمة «سلام» [به صورت معرفه و نكره] ۴۲ بار در قرآن تكرار شده است؛ سلام يكي از نامهاي نيكوي الهي است [حشر ۳۳ (۵۹:۳۳) ]، قول ربّ رحيم است [يس ۵۸ (۳۶:۵۸) ]، سلام همان سلامتي از هر عيب و نقص و شرّ و آسيب است، دارالسلام نام بهشت [انعام ۱۲۷ (۶:۱۲۷) و يونس ۲۵ (۱۰:۲۵) ] و سُبُلالسّلام راه هدايت است [مائده ۱۶ (۵:۱۶) ]. تحيّت اهل بهشت نيز سلام است [ابراهيم ۲۳ (۱۴:۲۳) ، نحل ۳۲ (۱۶:۳۲) ، حجر ۴۶ (۱۵:۴۶) ، احزاب ۴۴ (۳۳:۴۴) ، مريم ۶۲ (۱۹:۶۲) و واقعه ۲۶ (۵۶:۲۶) ].
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 130
سوره #ال_عمران صفحه_59
♨️⭕️ #مجازات سنگين #تحریف_کنندگان_حقایق و #دين_فروشان
♦️إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (ال عمران/77)
🌱بيگمان كساني كه پيمان خدا و سوگندهاي خود [در تعهّدات اجتماعي] را به بهايي اندك ميفروشند، آنان را در آخرت بهرهاي [از پيش توليد شده] نخواهد بود و در روز قيامت نه خدا كلامي با ايشان گويد و نه نظر [لطفي] به آنها نمايد و [در دنيا نيز] پاكشان نكند و ايشان را عذابي دردناك [با محروميّت از رحمت] است.
⭕️در ادامه بحث هاى مربوط به #خلاف کارى هاى #یهود و #اهل_کتاب در این آیه به بخش دیگرى از کارهاى خلاف آنها اشاره کرده، مى فرماید: کسانى که پیمان الهى و سوگندهاى خود را (به نام مقدس او) با بهاى کمى معامله مى کنند، بهره اى در آخرت نخواهند داشت
البته آیه به صورت کلى ذکر شده، هر چند شأن نزول آن، گروهى از علماى اهل کتاب است که پیمان هاى الهى و سوگندهاى خود را با درآمد مادى ناچیزى مبادله مى کردند.
👈 قرآن در این آیه پنج مجازات براى آنها ذکر مى کند،
📗 #قران، در برابر مشتريانِ رضايت ربّ و آخرت و اجر او، به دفعات از #دين_فروشاني سخن گفته كه مشتري #متاع_دنيا به بهاي سرماية معنوي هستند. از جمله:
⬅️ فروش نفس خود در ازاي كسب مقام و موقعيت [بقره 102]،
↩️خريد گمراهي به بهاي هدايت [بقره 16و 175، نساء 44]،
⬅️خريد كفر به بهاي ايمان [آلعمران 177]،
↩️فروش [عرضه] سخنان لهو براي جلب توجه مردم [لقمان 6]،
⬅️فروش كتاب خدا براي رياست ديني [بقره 79و 174، آلعمران 77و 187، مائده 44]،
↩️فروش #آيات_خدا به #بهاي_اندك [توبه 9، بقره 41، نحل 95].
👈 به طور خلاصه، آنچه در معامله دين با دنيا حراج و به بهاي اندك فروخته ميشود، همان مقدّسات ايماني مردم است كه وقتي در توليت و تصرّفِ ديننمايانِ دنياطلب قرار گرفت، مسخ و بيمحتوا شده و مردم را از دين فراري ميدهد. در اين شرايط، آييني كه بايد مردم را به سوي خدا و آخرت و به محبّت و مودّت سوق دهد، عامل گسترش جهل و خرافه و شخصپرستي و تفرقه و تخاصم ميگردد.
📚تفاسير نمونه و بازرگان
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مشخصات #جمهوري_اسلامي كه به #مردم معرفي كرديم و دنبال آن بوديم، چه بود؟
🔰 "من خدا را گواه میگیرم قبل از #انقلاب به این عشق پرواز میکردم و با این انگیزه فریاد میزدم:
باید نظام #جمهوری باشد؛
باید #تجملات کنار برود؛
این طبقاتی که مردم را از نظر لباس و وضع خانه و زندگی از هم جدا کرده و یک #اقلیت را #ارباب
و یک #اکثریت را #فقیر و بدبخت کرده است،
باید این این فاصله برداشته شود.
مثل #پیغمبر ص که اگر در مدینه جمعی #گرسنه بودند پیغمبر از همه گرسنهتر بود
👈و اگر در مدینه سادهپوش بودند #علی از همه سادهپوشتر بود.
اگر سادهنوش بودند علی از همه سادهنوشتر بود.
غذای علی از همه خشنتر بود؛
لباس علی از همه سادهتر و کهنهتر بود.
ما #نظام_جمهوری را ۱۴ قرن است اینگونه به مردم معرفی کردیم.
✅گفتیم ضرار بن ضمرة نزد #معاویه آمد.
معاویه گفت: «یا ضرار! صف لی علیاً.»
ضرار گفت: «معاویه من میترسم از علی نام ببرم و از #علی مدح کنم، موجب ملال خاطر شما باشد و اذیتم کنید.»
معاویه گفت: «من به تو امان میدهم.»
👈آنگاه ضرار آن خطبه مشهور را خواند:
🔻«معاویه! کان والله فینا کأحدنا؛ معاویه! علی با ما که بود مثل ما بود؛ صدای علی از صدای ما کوتاهتر بود؛ لباس علی از لباس ما خشنتر بود؛ غذای علی از غذای ما سادهتر بود؛ از همه ما بیشتر کار میکرد و از همه ما کمتر بهره میبرد. معاویه! به خدا علی در مقام تقسیم کار سختترین کارها را خودش برمیداشت، اما در مقام سهم برداشتن کمترین سهم را برای خود برمیداشت.»
👈👈ما که گفتیم #حکومت_اسلامی میآوریم یعنی این را میآوریم."
🎙 مرحوم آیتالله #موسوی_اردبیلی، حسینیه ارشاد؛ ۱۳۶۴
▪️به مناسبت سالروز رحلت آیتالله موسوی اردبیلی، رفیق شفیق شهید مظلوم #بهشتی"
📱نقل از کانال «شهید آیتالله دکتر بهشتی» در تلگرام
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
🔸جز این نیست که کارش چون ایجاد چیزی را بخواهد این است که به آن میگوید: باش! پس بیدرنگ موجود میشود
📗سوره یس، آیه ۸۲
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حج آیات 6 تا 15
📄#صفحـہ_333
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_333
❇️آنها که بر لب پرتگاه #کفرند!
💠وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ
🌱(و نیز) در میان مردم، کسی هست که خدا را بر حاشیهای (از منافع خویش) میپرستد؛ بدینصورت که اگر خوبی و خیری به او برسد، به سبب آن آرامش پیدا میکند؛ ولی اگر بدی و گرفتاریای به او برسد، (از دین خود) باز میگردد. دنیا و آخرت خود را تباه کرد و از دست داد. (آری؛) حقیقتاً زیان آَشکار، همین است.
حج - ۱۱
🔷در آیات گذشته سخن از دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه، و رهبران گمراه کننده، اما در آیات مورد بحث سخن از گروه سومى است که همان افراد ضعیف الایمان هستند.
قرآن در توصیف این گروه چنین مى گوید: ((بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى پرستند اما ایمان قلبى شان بسیار سطحى و ضعیف است)) (و من الناس من یعبد الله على حرف).
تعبیر به ((على حرف)) ممکن است اشاره به این باشد که ایمان آنها بیشتر بر زبانشان است، و در قلبشان جز نور ضعیف بسیار کمرنگى از ایمان نتابیده است.و ممکن است اشاره به این باشد که آنها در متن ایمان و اسلام قرار ندارند بلکه در کنار و لبه آنند، زیرا یکى از معانى حرف لبه کوه و کناره اشیاء است و مى دانیم کسانى که در لبه چیزى قرار گرفته اند مستقر و پا بر جا نیستند، و با تکان مختصرى از مسیر خارج مى شوند، چنین است حال افراد ضعیف الایمان که با کوچکترین چیزى ایمانشان بر باد فنا مى رود.
🔷سپس قرآن به تشریح تزلزل ایمان آنها پرداخته مى گوید: ((آنها چنانند که اگر دنیا به آنها رو کند و نفع و خیرى به آنان برسد حالت اطمینان پیدا مى کنند! و آن را دلیل بر حقانیت اسلام مى گیرند، اما اگر به وسیله گرفتاریها و پریشانى و سلب نعمت مورد آزمایش قرار گیرند دگرگون مى شوند و به کفر رو مى آورند! (فان اصابه خیر اطمان به و ان اصابته فتنة انقلب على وجهه).
گوئى آنها دین و ایمان را به عنوان یک وسیله نیل به مادیات پذیرفته اند که اگر این هدف تأمین شد دین را حق مى دانند و گر نه بى اساس!
👌قابل توجه اینکه قرآن در مورد روى آوردن دنیا به این اشخاص تعبیر به خیر مى کند، و در مورد پشت کردن دنیا تعبیر به فتنه (وسیله آزمایش) نه شر اشاره به اینکه این حوادث ناگوار شر و بدى نیست، بلکه وسیله اى است براى آزمایش.
👈و در پایان آیه اضافه مى کند و ((به این ترتیب آنها هم دنیا را از دست داده اند و هم آخرت را)) (خسر الدنیا و الاخرة ).
((و این روشنترین خسران و زیان است که انسان هم دینش بر باد رود و هم دنیایش)) (ذلک هو الخسران المبین).
در حقیقت این گونه افراد دین را تنها از دریچه منافع مادى خود مى نگریستند و معیار و محک حقانیت آن را روى آوردن دنیا مى پنداشتند، این گروه که در عصر و زمان ما نیز تعدادشان کم نیست، و در هر جامعه اى وجود دارند، ایمانى آلوده به شرک و بت پرستى دارند منتها بت آنها همسر و فرزند و مال و ثروت و گاو و گوسفند آنها است و بدیهى است که چنین ایمان و اعتقادى سست تر از تار عنکبوت است!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_333
❇️تنها وسيلهی آرامبخش، #ايمان و #توكّل به خداست و هرگونه طرح وبرنامهی ديگری، منهای ارادهی الهی و ايمان به او بيهوده است
💠مَنْ كانَ يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَی السَّماءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغِيظُ (۱۵/حج)
🌱هر كس گمان میكند كه خداوند او (پيامبرش) را در دنيا و آخرت ياری نمیكند، (و در پی مكر و حيله است، بگو تا) طنابی به آسمان بياويزد (و خود را حلق آويز كند) سپس (آن را) قطع كند، آن گاه بنگرد كه آيا نيرنگش خشم او را فرو مینشاند؟!
🔹امداد و نصرت الهی، در دنيا و آخرت قطعی است. «يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ»
🔹نااميدی از قدرت و نصرت الهی، تعادل انسان را از بين میبرد. «يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ»
🔹خودكشی هرگز راه نجات نيست. «هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغِيظُ»
🔹به كارگيری زمين و آسمان، صعود و سقوط، و هر اقدامی كه فاقد ايمان باشد، بیاثر است. «هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغِيظُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹پیام های آیات سوره قدر از تفسیر نور
۱- ظرف و مظروف باید متناسب باشند.بهترین کتاب در بهترین شب بر بهترین انسان ها نازل می شود. «إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ»
۲- زمان ها یکسان نیست،بعضی زمان ها بر بعضی دیگر برتری دارد. «لَیْلَهِ الْقَدْرِ
خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»
۳- تقدیر امور در شب قدر،با نزول و حضور فرشتگان صورت می گیرد. تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ ... مِنْ کُلِّ أَمْرٍ
۴- تقدیر امور در شب قدر،گوشه ای از ربوبیّت الهی است. «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»
۵- شب قدر،شب سلامت فکر و روح آدمی و تعالی به سوی خداوندِ سلام است. «سَلامٌ هِیَ حَتّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ»
۶- شب قدر،شب رحمت است و می توان با توبه،الطاف خداوند را به خود جلب کرد. «سَلامٌ هِیَ حَتّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ»
۷- تقدیر امور از سوی خداوند،بر اساس سعادت بشر است،مگر آنکه او خود جز این بخواهد. «سَلامٌ هِیَ حَتّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 131
سوره #ال_عمران صفحه_59
🔴 #پيمان_شكني و #سوگند_دروغ از بزرگترين #گناهان_كبيره
🔶إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ.(ال عمران:77)
بيگمان كساني كه پيمان خدا و سوگندهاي خود [در تعهّدات اجتماعي] را به بهايي اندك ميفروشند، آنان را در آخرت بهرهاي [از پيش توليد شده] نخواهد بود و در روز قيامت نه خدا كلامي با ايشان گويد و نه نظر [لطفي] به آنها نمايد و [در دنيا نيز] پاكشان نكند و ايشان را عذابي دردناك [با محروميّت از رحمت] است.
👈در اين آيه «عَهْدِ الله» و «أَيْمَان» با يكديگر ذكر شدهاند. عهدالله همان مسئوليتها و تعهدات خدايي است، و «أَيْمَانَ»، جمع يمين [دست يا طرف راست] است. گويا در روزگاري که امضاي پاي قراردادها براي مردم بيسواد مقدور نبود، اعراب با فشردن دست راست با يکديگر پيمان ميبستند و پاي حرف و قول ايستادن را نشانة مروّت ميشمردند، از اين جهت عهد و پيمان به گونهاي مجازي «أَيْمَانَ» نام گرفته است. چند وجهي بودن اين کلمه باعث شده که در برخي موارد معناي دست راست و قدرت ميدهد، در مواردي معناي سوگند زباني، و بالاخره در مواردي معناي پيماني که شخص با خدا ميبندد [مثل: بقره 225 (2:225) ] يا پيمانها و تعهدات اجتماعي که پايبندي به آن در برابر خدا و خلق مسئوليتآور است.
👈اين آيه، كسانى را كه #پيمان_شكنى مىكنند، به پنج نوع قهر الهى تهديد مىكند: بىبهرگى و خسارت در آخرت، محروميّت از توجه خداوند، محروميّت از نظر لطف الهى، محروميّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك..
🌹🍂در روايات شيعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
🍂🔻 «لا ايمان لمن لا امان له و لا دين لمن لا عهد له» كسىكه مراعات امانت نكند، ايمان كاملى ندارد و آن كسى كه به عهد خويش وفادار نباشد، دين كامل ندارد. 🔻
🌹🍂پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس اين آيه را تلاوت كردند.
1⃣- #پيمان_شكنى با خدا، از گناهان كبيره است. اين نوع تهديد پىدرپى، در باره هيچ گناه ديگرى در قرآن مطرح نشده است. «يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ ... لا خَلاقَ لَهُمْ ...»
2⃣- #سوگند_دروغ براى دين فروشى، سبب محروميّت در قيامت مىشود.
«يَشْتَرُونَ ... أَيْمانِهِمْ»
3⃣- دنياپرستى، ريشهى پيمان شكنى است. «ثَمَناً»
📚تفسير نور و بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
با گرامیداشت یاد #مرحوم_علامه_طباطبایی
⭕️ #حکومت_فردی، #مستبدپرور است ❗️
جوامع بشری از "ترس" اینکه مبادا در اثر "تضعیف دولت" وقت، دولتهای دیگر بر سر آنان بتازند، ناگزیر بودند به ظلم و جور دولت خود تن در دهند و با آن روش ظالمانه خو کنند و این "خو کردن به ظلم" نگذاشت تا بشر به راه حل فکر کند که اصلا حکومت "یک فرد خودکامه" بر همه افراد چرا؟ و چرا حکومت مردم بر مردم را طرح نریزند؟
👈آنان بجای فکر کردن در این باره، خود را سرگرم به مدح و ثنای همان دولت جائر و ظالم میکردند و موقعی که کارد به استخوان مردم میرسید، به شکایت از دولت میپرداختند و چه بسا آن پادشاه خودکامه، دستخوش هلاکت یا قتل میشد و پس از آن مردم احساس اختلال و وقوع هرج و مرج میکرده و ناگزیر "گردن کلفت" دیگری روی کار میآوردند و باز او هم تعدی و تحمیل را از سر میگرفت.
اجتماع بشری همواره چنین بود تا اینکه انسانها فهمیدند که:
♦️♦️طبع حکومت "یک فرد" بر جامعه همین است که او را "خودکامه" و #مستبد میسازد.
📚(ترجمه تفسیر المیزان. ج۳. ص۲۲۷)
🔷 " در الدر المنثور در ذيل آيه فان تولوا فانما عليه ما حمل و عليکم ما حملتم ... ميگويد : ابن جرير روايت کرده که گفت : من عرضه داشتم : يا رسول الله،بعد از تو تکليف ما با #امرايي که بر ما حکومت ميکنند چيست؟ اگر چنانچه احکام خدا را به نفع خود و به ضرر ما تفسير کنند ، و در نتيجه حق ما را که خدا برايمان قرار داده از ما سلب نمايند ميتوانيم با آنان قتال نموده ، دشمنشان بداريم ؟ رسول خدا فرمود : آنان مسؤول وظايف خويش و شما مسؤول وظايف خويشيد .
🖌مؤلف : هيچ شکي نبايد کرد در اينکه اسلام با روح #احياي-حق و اماته باطل که در آن هست هرگز اجازه نميدهد که ستمکاران متجاهر به ظلم بر مردم مسلط شوند ، و هرگز اجازه #سکوت و #تحمل_ظلم را از ياغيان فاجر به مردمي که قدرت بر رفع ظلم را دارند نميدهد .
در ابحاث اجتماعي امروز نيز روشن شده که #استبداد_واليان_ديکتاتور ، و افسار گسيختگي آنان در تحکم و #زورگوييشان بزرگترين خطر و پليدترين آثار را در اجتماع دارد ، که يکي از آنها پديد آمدن #فتنهها و #آشوبها و جنگها است ، در هنگامي که مردم در مقام بر مي آيند که ستمکاران را به عدالت و حق وا دارند".
📚ترجمة الميزان ج : 15 - ص : 220
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━