eitaa logo
قران پویان
486 دنبال‌کننده
6هزار عکس
708 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5819212358551082726.mp3
2.16M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️دو شرط اساسی برای صحيح‌ 💠قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ (۲۶/قصص) 🌱‏يكی از آن دو (دختر، خطاب به پدر) گفت: ای پدر! او را استخدام كن، زيرا بهترين كسی كه (می‌توانی) استخدام كنی، شخصِ توانا و امين است. 🔷‏در جمله كوتاهی كه در آيات فوق از زبان دختر شعيب در مورد استخدام موسی آمده بود مهمترين و اصولی‌ترين شرايط مديريت به صورت كلی و فشرده خلاصه شده بود: قدرت و امانت. ‏بديهی است منظور از قدرت تنها قدرت جسمانی نيست، بلكه مراد قدرت و قوت بر انجام مسئوليت است. 🔷‏يك پزشك قوی و امين پزشكی است كه از كار خود آگاهی كافی و بر آن تسلط كامل داشته باشد. ‏يك مدير قوی كسی است كه حوزه ماموريت خود را به خوبی بشناسد، از" انگيزه‌ها" با خبر باشد، در" برنامه‌ريزی" مسلط و از ابتكار سهم كافی و در" تنظيم كارها" مهارت لازم داشته باشد،" هدفها را روشن كند" و نيروها را برای رسيدن به هدف" بسيج" نمايد. ‏در عين حال دلسوز و خيرخواه و امين و درستكار باشد. ‏آنها كه در سپردن مسئوليتها و كارها تنها به امانت و پاكی قناعت می‌كنند به همان اندازه در اشتباهند كه برای پذيرش مسئوليت داشتن تخصص را كافی بدانند. 🔷‏" متخصصان خائن و آگاهان نادرست" همان ضربه را می‌زنند كه" درستكاران ناآگاه و بی‌اطلاع"! اگر بخواهيم كشوری را تخريب كنيم بايد كارها را به دست يكی از اين دو گروه بسپاريم: مديران خائن، و پاكان غير مدير و نتيجه هر دو يكی است! منطق اسلام اين است كه هر كار بايد به دست افرادی نيرومند و توانا و امين باشد، تا نظام جامعه به سامان رسد، و اگر در علل زوال حكومتها در طول تاريخ بينديشيم می‌بينيم عامل اصلی سپردن كار به دست يكی از دو گروه فوق بوده است. 🔷‏جالب اينكه در برنامه‌های اسلامی در همه جا" علم" و" تقوا" در كنار هم قرار دارد، مرجع تقليد بايد" مجتهد" و" عادل" باشد، قاضی و رهبر بايد" مجتهد" و" عادل" باشد (البته در كنار اين دو شرط شرائط ديگری نيز هست اما اساس و پايه، اين دو است" علم و آگاهی"، توام با" عدالت و تقوی"). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَی ابْنَتَيَّ هاتَيْنِ عَلی‌ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ وَ ما أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ (۲۷/قصص) 🌱‏(حضرت شعيب به موسی) گفت: من قصد دارم تا يكی از اين دو دخترم را به همسری تو درآورم بر اين (شرط) كه هشت سال برای من كار كنی و اگر (اين مدّت را) به ده سال تمام كردی، پس (بسته به خواست و محبّت) از ناحيه توست و من نمی‌خواهم كه بر تو سخت گيرم، بزودی به خواست خداوند، مرا از صالحان خواهی يافت. ‏🔹اگر كاری بر اساس جوانمردی و ضعيف نوازی انجام شود، علاوه بر اجر معنوی، پاداش دنيوی نيز بدنبال دارد. «قالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ» (حضرت موسی كه تا ساعاتی پيش حتّی بر جان خود ايمن نبود، اينك علاوه بر امنيّت‌ جانی، صاحب زن و زندگی و كار می‌شود.) ‏🔹سنّت‌های خوب ازدواج (همچون حضور در منزل دختر و گفتگو با حضور پدرش) را از انبيا بياموزيم. «إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ‌- إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ» ‏🔹شناخت داماد پيش از اقدام به ازدواج، امری ضروری است. «فَلَمَّا جاءَهُ وَ قَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ‌- قالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ» (موسی سرگذشت خود را صادقانه به شعيب گفت و او به موسی اطمينان پيدا كرد، آنگاه پيشنهاد دامادی او را برای دخترش مطرح نمود.) 🔹اگر از امين بودن، توانايی و علاقه‌مندی به كار جوان مطمئن شديم‌ «الْقَوِيُّ الْأَمِينُ» نداشتن امكانات و مسكن را مانع ازدواج قرار ندهيم. «أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ» ‏🔹پيشنهاد ازدواج از جانب پدر دختر مانعی ندارد. «إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ» ‏🔹رعايت نوبت ميان دختران، و ازدواج دختر بزرگتر قبل از كوچكتر، همه‌جا ضروری نيست. «إِحْدَی ابْنَتَيَّ» (حضرت شعيب به حضرت موسی گفت: ‏می‌خواهم يكی از اين دو دخترم را به ازدواج تو درآورم وشرط نكرد كه دخترِ اوّل باشد يا دوم.) ‏🔹پدر نبايد در امر ازدواج ميان دختران، تفاوت بگذارد. «إِحْدَی ابْنَتَيَّ هاتَيْنِ» 🔹دختر و پسر هنگام خواستگاری، می‌توانند در برابر يكديگر قرار بگيرند. ‏«هاتَيْنِ» ‏🔹غريزه‌ی جنسی را جدّی بگيريم. حتّی در خانه‌ی نبوّت، برای سلامت محيط خانه و كار، ابتدا به امر ازدواج اقدام و سپس به استخدام توجّه می‌شود. «أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ‌- عَلی‌ أَنْ تَأْجُرَنِي» ‏🔹لازم نيست مهريه مال و ثروت باشد. حضرت شعيب به موسی گفت: دخترم را به ازدواج تو درمی‌آورم به شرط آن‌كه هشت سال برای من كار كنی. «عَلی‌ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمانِيَ حِجَجٍ» (البتّه در شريعت اسلام می‌بايست به فتاوای مراجع تقليد مراجعه كنيم.) ‏🔹يكی از راه‌های ترويج معروف، بزرگداشت اوقات معنوی و «ايّام اللّه» است. ‏«ثَمانِيَ حِجَجٍ» ‏🔹مقام نبوّت، مانع از صحبت پيرامون مقدار مهريه و مال الاجاره نيست. «ثَمانِيَ حِجَجٍ» ‏🔹هنگام صحبت برای مهريه، پدر عروس، حدّاقل مورد قبول را انتخاب كند و پذيرش بيشتر را به اختيار داماد بگذارد. «فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ» حضرت شعيب به موسی گفت: اگر هشت سال را به ده‌سال برسانی اختيار با شماست. ‏🔹در ميزان مهريه، داماد را در تنگنا قرار ندهيد. «فَمِنْ عِنْدِكَ» ‏🔹پدر عروس در امر ازدواج سخت‌گيری نكند و در پرداخت مهريه، توان داماد را در نظر بگيرد. «ما أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ» ‏🔹كسانی كه به كارگران و زيردستان خود سخت‌گيری می‌كنند، انسان‌هايی ناصالح هستند. «سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ» ‏🔹بدون استمداد از خدا و گفتن انشاء اللّه، برای آينده وعده‌ای ندهيم. «إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺همزمان با عيد و اعياد ✅ ميتوانيد با 50 درصدي، كتاب " : 280 نكته از 30 جزء قرآن" ، را سفارش دهيد. ✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، 👌 نکات کاربردی‌تر آیات هر جزء با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد. ♻ در انتخاب آیات و تنظیم درس‌ها، دغدغه اصلی آن بود که مهم‌ترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامن‌گیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد. 🔰 اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و واتساپ و یا سایت قرآن پویان https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5315_frwsh-khtb--bwrh-w-rftrhy-qrny--280-drs-z-30-jz-qrn--w-fyl-dyjytl-n.aspx
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۲-۳۸ سوره دخان از تفسیر نور ۱- هستی هدفدار است،پس ما نباید بی هدف باشیم. وَ ما خَلَقْنَا ... لاعِبِینَ ۲- هدف هستی جز حقّ نیست،اگر هدف از خلقتِ چیزی را درک نکردیم مشکل در فهم و محدودیّت ماست. «إِلاّ بِالْحَقِّ» ۳- فرد حکیم در کار خود منتظر قضاوت و داوری مردم نیست. «إِلاّ بِالْحَقِّ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ» ۴- قیامت روز فاصله حقّ از باطل و نیکان از بدان است. «یَوْمَ الْفَصْلِ» ۵- حضور در قیامت استثنا بردار نیست. «أَجْمَعِینَ» ۶- در قیامت هیچ نوع کمکی در کار نیست. «شَیْئاً» ۷- در قیامت نه فرد به فرد کمک می کند «مَوْلًی عَنْ مَوْلًی» نه گروه به گروه. «وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ» ۸- در قیامت،با آنکه همه جمعند و انسان در جمع است،امّا تنهاست. أَجْمَعِینَ ... لا هُمْ یُنْصَرُونَ ۹- تنها خداست که قدرت او همراه با رحمت است،نسبت به کفّار عزیز و نسبت به مؤمنان رحیم است. «إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 183؛ ❓چرا رسول الله شدند؟ 🌹حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند:«به راستى كه من براى به كمال رساندن مكارم و فضائل اخلاقی مبعوث شده‌ام.» از ایشان پرسیدند:« یعنی چه؟» 👈رسول الله پاسخ دادند:«مکارم اخلاقی یعنی: 🌱 کردن از کسی که به تو ظلم کرده. 🌱ایجاد باکسی که باتو قطع رابطه کرده. 🌱 به کسی که تو را محروم کرده 🌱و گفتن حرف ، حتی اگر بر ضد خودت باشد.» 📚بحارالانوار ، جلد ۶۸ ، صفحه ۳۸۲ ━━═━━⊰❀🌹❀⊱━━═━ 🎊 عیدنجات عالم خلقت مبارک است آوای وحی و لیله بعثت مبارک است عید نزول سوره اقرأ به عقل کل جشن کمال و علم و فضلیت مبارک است🎊 @quranpuyan
🔻ارمغان در دنیای امروز ✳ ظهور دستاوردهایِ حیرت آورِ بشری از دوران رنسانس، حسِّ انسان را تقویت کرد تا جایی که دوران جدید، دوران بلوغِ بشریّت قلمداد شد. از سوی دیگر نزاع‌ها، جنگ‌ها و جنایت‌هایی که به نام رخ نمود، پرسش از فایده بعثت، را جدّی‌تر از همیشه نمایان کرد. 🔻متأسفانه رونقِ مباحثِ کم فایده و بی فایده در حوزه دین، عرصه برای مطرح نمودنِ ارکانِ پیامِ را تنگ می‌کند. اینک به بهانه سالروز بعثت، چند نمونه از آموزه‌های اصلی و جاودان بعثت رسول (ص) را مرور می‌کنیم. 1⃣- در آموزه‌های موسی (ع) و عیسی (ع) چندان صحبتی از معاد نیست اما حدود یک سومِ قران از معاد سخن می‌گوید. البته که آموزه معاد نیز همچون ده‌ها و صدها آموزه دیگر، ابزاری برای سوء استفاده بوده است و البته که دنیایِ پر از رنگ و لعابِ امروزی، فرصت اندیشیدن در باره معاد را از انسان ربوده است، اما همه این غبارها، نمی‌تواند عظمت و جِدّیتِ آموزه ابدیّتِ انسان را پنهان کند. از مهم‌ترین ارمغان‌های رسولِ خاتم (ص)، خبرِ ابدیّت انسان است. در اهمیّت این خبر همین بس که همه برنامه‌ریزی‌ها، رفتارها و … در یک زندگیِ منطقی منوط به این باورِ پایه است که آیا انسان موجودی هفتاد هشتاد ساله است یا موجودی ابدی؟ 2⃣- ویژه راهکارِ ترویج اخلاقِ خوب میان انسان‌ها از جمله دغدغه‌هایِ سرآمدانِ اخلاق بوده است. گاه رسیدن به اهدافِ دنیوی همچون عزّت و احترام و امنیت و … غایتی اخلاقی شمرده شده تا مردم به اخلاقی زیستن گرایش پیدا کنند در میان دین‌داران رسیدن به ثواب الهی و دورماندن از عذابِ الهی، به عنوانِ غایت اخلاق معرّفی می‌شود. اما علامه طباطبایی «قران» و «اهل بیت» (ع) را مبتکر راهکارِ سوم می‌داند. در این روش از طریق معارف توحیدی زمینه رذایلِ اخلاقی از بین می‌رود. انسانی که عزّت،، قدرت،، مالکیت، ربوبیّت، خالقیّت[؛ بی‌نیازی و … را به معنای واقعی از آنِ خدا دید، و فقر و وابستگیِ همه جانبه خویشتن به خدا را شهود کرد، زمینه رذایل اخلاقی همچون تکبّر، ریا، ترس، اضطراب و … در او خشکیده است و از سوی دیگر آرامش، اعتماد به نفس، مناعت طبع و عزت نفس و … در میان مردم را تجربه خواهد کرد. این روش مبتنی بر واقعیّتِ جایگاه خدا و انسان، و منتهی به ناب‌ترین اخلاق است. 3⃣- «تفکر» از جمله واجباتِ مُسلُّمِ دینی است که متأسفانه در فهرست واجباتِ توضیح‌المسائل‌ها نمی‌آید. قرآن بارها تصریح می‌کند که بیان بسیاری از آیات جهت تحریک انسان به تفکر اس. و در احادیث عبادتِ بدون تفکر بی‌فائده معرفی می‌شود. سخن حکیمانه مفسر قرآن در زمینه «فکر» و «فهم» قابل توجه است: 🔻🔻«خداوند در قرآن، حتی در یک آیه به بندگان خود امر نفرمود که به خدا و یا به چیزی که از جانب اوست، نفهمیده ایمان بیاورند و یا کورکورانه راهی بپیمایند» 📚(تفسير الميزان ج 5) 4⃣-نجات از واقعیت آن است که همراهیِ همه همراهان، موقّت و مَجازی است و یکی از فوایدِ بعثت، معرفیِ همراهِ واقعی و تکوینیِ است. انسان با تمام وجود، وابسته و آوزیرانِ مَبدأِ کائنات است. این همراهی نه به معنایِ در کنار هم بودن بلکه به معنایِ حضورِ او در اعماق وجود انسان است. رسیدن به این واقعیّت، زمینه سخن گفتن و انس گرفتن با همه کاره عالم هستی را با هر زبان و هر سطح فکری، فراهم می‌کند: 🔻تو کجایی تا شوم من چاکرت چارقت دوزم کنم شانه سرت ای فدای تو همه بزهای من ای بیادت هیهی و هیهای من 👌خلاصه اینکه در دنیایِ آشفته بازارِ امروزی، فرهیخته ضمن هوشیاری در برابرِ یا ناآگاهِ دین، خود را از گوهرهایِ ناب و بی‌بدیلِ محروم نکند. 💻برگرفته از سايت دين انلاين ✍محمدتقی سهرابی‌فر (استاد درس خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛