eitaa logo
قران پویان
476 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
" ،قابل فهم براي همه مردم در قرآن،وظيفه اي عمومي است" بخشي از دومين جلسه دوره روش "مطالعه و فهم بهتر قرآن" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ "شما نامه را میگیرید میخوانید. برای چه میخوانید؟ برای اینکه ببینید چه برای شما نوشته.😃 👈قرآن را اینجوری بخوانید. این نامه‌ی خدای متعال است. امین‌ترین زبانها و دلها این قرآن را از خدای متعال گرفته و به شما رسانده است. ما از آن استفاده کنیم؛ بهره ببریم؛ لذا در روایت هست که سوره را وقتی که میخوانید، همت شما این نباشد که به آخر سوره برسید، 👈👈همت شما این باشد که قرآن را ؛ ولو حالا به آخر سوره، به وسط سوره، وسط جزء، به وسط حزب نرسید و آن را تمام هم نکنید؛ تأمل و کنید. ⬅️قرآن را اینگونه بخوانید. اگر کسی با قرآن مأنوس بشود، از قرآن دل نمیکَند." آيت الله خامنه اي 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🌺🌺با سلام و تبریک سالروز میلاد امام حسن عسکری ع ✅✅✅امروز آخرین فرصت استفاده از ثبت نام در هفتمین دوره روش ساده فهم بهتر قرآن می باشد دوستاني که سوال يا ابهامي دارند می‌توانند به نام کاربری زیر ارسال نمایند @farpuy اطلاعات بیشتر در کانال @tadabbor_quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ومحیط زیست. 🌹🌹علی علیه السلام می فرمایند : 🔶اتَّقُوا اللهَ فِي عِبَادِهِ وَ بِلاَدِهِ، فَإِنَّکُمْ مَسْؤُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهائِمِ. 🔸«تقواى الهى پيشه کنيد; هم درمورد بندگان خدا، و هم شهرها و آبادى ها; چرا که شما (در برابر همه اين ها) حتى و مسئوليد» 💫نهج البلاغه خطبه 167 👌🔸 درباره اشخاص حفظ حقوق و احترام به شخصيت آنان مى باشد و اما درباره ، آن است که در آبادى آن ها بکوشند و از و ويرانى بپرهيزند و اجازه دهند همه مردم از بهره گيرند و اما مسئوليت در برابر بهايم و اين است که آن ها را بى جهت آزار ندهند و فوق طاعت شان بر آن ها بار نکنند و به نيازهاى آن ها از نظر غذا و آب و حتى پوشش لازم و نيز دارو و درمان به هنگامى که گرفتار جراحتى مى شوند، رسيدگى کنند. 💫💫شرح صبحی صالح ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓❓پرسش و پاسخ قرآنی : ✅ چيست؟ ✅مجازات و فی الارض چیست؟ ✅منظور قرآن از با خدا و رسول چیست؟ 🔷🔷قسمت ششم: 🔶🔹🔶با توجه به روایات ائمه معصومین (ع) و نیز کلمات فقها ، که ناظر به آیه شریفه مذکور (مائده، 33) در سؤال و شارح آن است، مراد از #"محارب" که موضوع برای یکی از احکام ذکر شده در آیه می‎باشد، کسی است که: 🔸اولا: سلاح بر کشیده باشد ، بویژه اینکه کلمه "محاربه" مأخوذ از حرب است که معمولا با سلاح انجام می ‎گرفته و می‎گیرد. البته عنوان "سلاح" فی نفسه موضوعیت ندارد ، بلکه شامل هر گونه ابزار و روشی است که بتوان با آن مردم را به قصد بر هم زدن وضع مورد پذیرش آنان ترساند یا غیر آن و حتی آتش زدن خانه و کاشانه مردم. 🔸ثانیا:شخص مسلح علاوه برکشیدن سلاح قصد ترساندن مردم و آرامش و عمومی و ایجاد فساد را داشته باشد ؛ و گویا شرط بودن این ویژگی که از روایات و کلمات فقها استفاده میشود از جمله: (ویسعون فی الارض فسادا) ؛"و درزمین به فتنه و فساد میکوشند" فهمیده میشود درحقیقت جزء موضوع برای احکام مذکور در آیه است. ✅بدیهی است درمقام قضاوت،احرازموضوع حکم شرط صحت آن میباشد . بنابراین دراین مقام بایدسلاح برکشیدن و نیز قصد اخافه و ترساندن احراز گردد؛بخصوص این که در مسائل دماء، رعایت احتیاط عقلا و شرعا مطلوب، بلکه واجب میباشد. ✅ از این رو اگر سلاح کشیدن یا قصد اخافه احراز نگردد، گرچه خوف محقق شده باشد نمی توان حکم به محارب بودن نمود... ✳️ فعالیتهای سیاسی از قبیل انتقاد ، تجمعات ، راهپیمایی آرام، مقاله نویسی ، تشکیل جمعیت ها و احزاب و مانند این ها مصداق هیچ کدام از عناوین: #"محاربه" ،"بغی" و"افساد" نمیباشد؛ زیرا عنوان #"محاربه" متقوم است به ترساندن مردم و سلب امنیت جامعه با استفاده از سلاح و زور "بغی" نیز تجاوز مسلحانه به حقوق دیگران و خروج از عدالت و حق است... و به بیانی دیگر درموارد فعالیت های سیاسی: 🔻اولا: از آنجا که مصداق هیچ یک از عناوین فوق نمی باشند هیچ مجوز شرعی برای منع از آن ها یا بازداشت و محاکمه افراد با این اتهام وجود ندارد؛ در دستورات اسلام و سیره رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین (ع) بازداشت و محکومیت سیاسی و این که کسانی را به مجرد اعتقاد و یا اظهارنظر در برابر حاکمیت و انتقاد ازآن بازداشت ومحاکمه نمایند وجود ندارد. سیاسی حضرت امیر (ع) در زمان حکومت آن حضرت بصورت علنی و باآزادی کامل علیه ایشان فعالیت میکردند،وحتی عبدالله بن کواء که از خوارج بود درحضور آن حضرت علنا علیه ایشان شعار داد ، ولی تا زمانی که آنان دست به سلاح نبردند آن حضرت نه تنها آنان را بازداشت نکرد بلکه حقوق آنان را نیز ازبیت المال قطع نفرمود. 🔻 ثانیا: بر فرض این که شرعا بتوان اشخاص را به خاطر فعالیت های بازداشت و محاکمه نمود ، چون در این گونه اتهامات محاکم و قضات منسوب به حاکمیت ذی نفع و طرف دعوا هستند - و از شرایط قاضی بی طرفی او نسبت به وضوع مورد محاکمه می‎باشد - آنان نمی توانند به قضاوت بپردازند . از این رو باید این قبیل اتهامات در یک دادگاه مرضی الطرفین،آنهم با حضور هیأت منصفه بی طرف و خبره نسبت به مسائل سیاسی و معتمد و منتخب مردم رسیدگی شود. از کتاب"پاسخ به پرسشهای دینی"آيت الله منتظري،ص 518 تا 519 " ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇 https://b2n.ir/593147 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫اللَّهُمَّ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِيدَنَا ✨پروردگارا! وعده هاى ما را به ظهور او تحقق بخش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
022.MP3
639K
#تلاوت_ترتیل_صبحگاهی #صفحه_بیست_و_دوم #سوره_مبارکه_بقره https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5983377884188771786.mp3
15.34M
🎧 جامعه در وضع ! 🔻سخنرانی استاد سروش محلاتی در جلسه پزشکان 🔹تهران . ۸ آذر ۱۳۹۸ ✅در قرآن و فقه، حکم موضوعات در شرایط متفاوت است. مثلا طبق روایات در زمان خشکسالی و کمیابی، حکم قطع دست اجرا نمی‌گردد. تفاوت با چیست؟ به حکومت حتی اگر مسلح باشند، محارب نیستند. حتی اگر محارب هم فرض شوند، آیه قرآن حکم در شرایط عادی را بیان کرده نه شرایط اضطرار را. @quranpuyan