eitaa logo
قران پویان
476 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❓❓❓پرسش و پاسخ قرآنی : ✅ چيست؟ ✅مجازات و فی الارض چیست؟ ✅منظور قرآن از با خدا و رسول چیست؟ 🔷🔷قسمت ششم: 🔶🔹🔶با توجه به روایات ائمه معصومین (ع) و نیز کلمات فقها ، که ناظر به آیه شریفه مذکور (مائده، 33) در سؤال و شارح آن است، مراد از #"محارب" که موضوع برای یکی از احکام ذکر شده در آیه می‎باشد، کسی است که: 🔸اولا: سلاح بر کشیده باشد ، بویژه اینکه کلمه "محاربه" مأخوذ از حرب است که معمولا با سلاح انجام می ‎گرفته و می‎گیرد. البته عنوان "سلاح" فی نفسه موضوعیت ندارد ، بلکه شامل هر گونه ابزار و روشی است که بتوان با آن مردم را به قصد بر هم زدن وضع مورد پذیرش آنان ترساند یا غیر آن و حتی آتش زدن خانه و کاشانه مردم. 🔸ثانیا:شخص مسلح علاوه برکشیدن سلاح قصد ترساندن مردم و آرامش و عمومی و ایجاد فساد را داشته باشد ؛ و گویا شرط بودن این ویژگی که از روایات و کلمات فقها استفاده میشود از جمله: (ویسعون فی الارض فسادا) ؛"و درزمین به فتنه و فساد میکوشند" فهمیده میشود درحقیقت جزء موضوع برای احکام مذکور در آیه است. ✅بدیهی است درمقام قضاوت،احرازموضوع حکم شرط صحت آن میباشد . بنابراین دراین مقام بایدسلاح برکشیدن و نیز قصد اخافه و ترساندن احراز گردد؛بخصوص این که در مسائل دماء، رعایت احتیاط عقلا و شرعا مطلوب، بلکه واجب میباشد. ✅ از این رو اگر سلاح کشیدن یا قصد اخافه احراز نگردد، گرچه خوف محقق شده باشد نمی توان حکم به محارب بودن نمود... ✳️ فعالیتهای سیاسی از قبیل انتقاد ، تجمعات ، راهپیمایی آرام، مقاله نویسی ، تشکیل جمعیت ها و احزاب و مانند این ها مصداق هیچ کدام از عناوین: #"محاربه" ،"بغی" و"افساد" نمیباشد؛ زیرا عنوان #"محاربه" متقوم است به ترساندن مردم و سلب امنیت جامعه با استفاده از سلاح و زور "بغی" نیز تجاوز مسلحانه به حقوق دیگران و خروج از عدالت و حق است... و به بیانی دیگر درموارد فعالیت های سیاسی: 🔻اولا: از آنجا که مصداق هیچ یک از عناوین فوق نمی باشند هیچ مجوز شرعی برای منع از آن ها یا بازداشت و محاکمه افراد با این اتهام وجود ندارد؛ در دستورات اسلام و سیره رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین (ع) بازداشت و محکومیت سیاسی و این که کسانی را به مجرد اعتقاد و یا اظهارنظر در برابر حاکمیت و انتقاد ازآن بازداشت ومحاکمه نمایند وجود ندارد. سیاسی حضرت امیر (ع) در زمان حکومت آن حضرت بصورت علنی و باآزادی کامل علیه ایشان فعالیت میکردند،وحتی عبدالله بن کواء که از خوارج بود درحضور آن حضرت علنا علیه ایشان شعار داد ، ولی تا زمانی که آنان دست به سلاح نبردند آن حضرت نه تنها آنان را بازداشت نکرد بلکه حقوق آنان را نیز ازبیت المال قطع نفرمود. 🔻 ثانیا: بر فرض این که شرعا بتوان اشخاص را به خاطر فعالیت های بازداشت و محاکمه نمود ، چون در این گونه اتهامات محاکم و قضات منسوب به حاکمیت ذی نفع و طرف دعوا هستند - و از شرایط قاضی بی طرفی او نسبت به وضوع مورد محاکمه می‎باشد - آنان نمی توانند به قضاوت بپردازند . از این رو باید این قبیل اتهامات در یک دادگاه مرضی الطرفین،آنهم با حضور هیأت منصفه بی طرف و خبره نسبت به مسائل سیاسی و معتمد و منتخب مردم رسیدگی شود. از کتاب"پاسخ به پرسشهای دینی"آيت الله منتظري،ص 518 تا 519 " ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇 https://b2n.ir/593147 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫اللَّهُمَّ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِيدَنَا ✨پروردگارا! وعده هاى ما را به ظهور او تحقق بخش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
022.MP3
639K
#تلاوت_ترتیل_صبحگاهی #صفحه_بیست_و_دوم #سوره_مبارکه_بقره https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5983377884188771786.mp3
15.34M
🎧 جامعه در وضع ! 🔻سخنرانی استاد سروش محلاتی در جلسه پزشکان 🔹تهران . ۸ آذر ۱۳۹۸ ✅در قرآن و فقه، حکم موضوعات در شرایط متفاوت است. مثلا طبق روایات در زمان خشکسالی و کمیابی، حکم قطع دست اجرا نمی‌گردد. تفاوت با چیست؟ به حکومت حتی اگر مسلح باشند، محارب نیستند. حتی اگر محارب هم فرض شوند، آیه قرآن حکم در شرایط عادی را بیان کرده نه شرایط اضطرار را. @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ومحیط زیست. 🔶یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلقِ السَّماوَتِ وَ الأرضِ...» در آفرينش آسمان‌ها و زمين انديشه مى‌كنند.......(191)ال عمران 👌تا حقایق، سنت ها و آیات الهی را در آن کشف کرد. 👈 از مهمترین حقایقی که با تفکر و اندیشه در به دست می آید این است که برای پیدایش و موجودات زنده آفریده شده است، لذا ، یک حق اصیل و اولی برای موجودات زنده است. طبیعت آیتی است که از سنت های الهی مانند حیات موجودات زنده و ضرورت بهره وری از آن در حفظ بقای آنها حکایت دارد؛ سنت هایی که می توان از آنها، حق حیات و حق تمتع از را برای تمامی موجودات زنده از جمله انسان انتزاع نمود. لذا طبیعت آیه و نشانه ی محسوسی از قدرت و خداوندی است که در نظام تکوینی عادلانه خویش موجودات کوچک و بزرگ را از حیات برخوردار نموده است. این نظام تکوینی الهی امری مقدس تلقی می گردد که انسان ها باید تمامی فعالیت های خود را در روی زمین هماهنگ با آن به انجام برسانند. آلوده نمودن عناصر چون ، ، و ، و تعدی به مقدس و آیه الهی است. 💫💫برگرفته از سایت اسلام وطبیعت ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈 جهت اطلاعات بيشتر در خصوص دوره‌ها و دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد @tadabbor_quranpuyan لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد.