🔻شمایل فیلم مذهبی
📎هاشم زاده در مصاحبه مطبوعاتی تصور خود را از سینمای دینی به صورت سلبی به ترتیب زیر عنوان کرده است: « اینکه یک فیلم درباره نماز باشد آن فیلم را دینی نمی کند ممکن است یک فیلم درباره نماز باشد ولی ویل للمصلین است. یعنی صرف اینکه موضوع مذهبی است فیلم را مذهبی نمی کند بلکه یک سری عوامل دیگر فیلم را مذهبی می کند.
🎬 چون ممکن است شما فیلم مذهبی بسازید و این فیلم ضد مذهب باشد در مورد مسجد هم این صدق می کند مثلاً مسجد ضرار باشد آن ضد مسجد است و پیامبر هم دستور می دهد که آن را خراب کنند. سینما خیلی قابلیت ها در خود دارد چون مولود یک تمدن است و با یک پشتوانه عظیم فکری به ویژه در ادبیات داستانی و نظریه پردازی های هنری به یک صورتی از نمایش رسیده که به آن سینما می گویند.»
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 162
🔗 @r_esmaeili
هالیوود و بازنمایی ایرانهراسی در تحلیل واقعهی 13 آبان.pdf
380.8K
📋#مقاله| هالیوود و بازنمایی ایران هراسی در تحلیل واقعهٔ ۱۳ آبان/تحلیل فیلم «آرگو»
🔦رسانهها امروزه تلاش میکنند که آنچه را میخواهند بازنمایی کنند، نه آنچه حقیقت دارد. بنابراین، وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانه ارائه میشود سبب شده است تلاشهای بسیاری برای توصیف و تبیین چگونگی و چرایی شکل گیری بازنمایی رسانهای از جهان خارج صورت گیرد.
🔦 این مقاله به بازنمایی ایران هراسی در سینمای هالیوود پرداخته و تلاش کرده است با روش نشانه شناسی جان فیسک به نقد و بررسی فیلم سینمایی آرگو، که جایزه «اسکار» ۲۰۱۳ را گرفته بپردازد.
🔦 نتیجهای که حاصل شده این است که فیلم مزبور به تحریف فرهنگ و رفتار ایرانیان و حقیقت واقعه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ پرداخته و تلاش کرده است مردمان ایران را مردمانی خشن، غیر منطقی و نیمه وحشی نشان دهد. این مقاله به بررسی رمزگان اجتماعی و فنی و ایدئولوژیک نهفته در این فیلم پرداخته است.
#بازنمایی
#ایران
#هالیوود
#آرگو
#فرهنگ
#آبان
🔗 @r_esmaeili
➕تاریخچه معاصر سینمای دینی - بخش اول
🔚معززینیا با رویکردی کاملاً متفاوت در مقاله «آیا سینما می تواند مظهر تجلیات دینی شود؟» با ارائه بحثی تاریخی درباره تعریف و محدودیتهای اجرایی شدن مفهوم سینمای دینی چنین نوشته است: «شرایط ورود سینما به کشور ما و توسعه یافتن از تفاوت مهمی با همان تلقی رایج از کارکرد سینما در مغرب زمین داشته و تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی دست اندرکاران سینمای ایران نیز در پی تحقق همان غایاتی بودند که در سینمای دنیا مرسوم بود.
🔚 آنچه پس از انقلاب رخ داد این بود که در شرایطی که هنوز در مشروع بودن یا نبودن وجود سینما و ادامه فعالیت سینماگران تردید وجود داشت نظریههای رایج اولین سالهای پس از انقلاب ظاهراً تکلیف سینما را نیز مشخص کرد؛ سینما یا باید اسلامی شود یا اصلاً نباید باشد. این نظریهای بود که در آن ایام درباره اغلب دستاوردهای تمدن جدید اظهار میشد و کمتر کسی هم در درست بودنش تردید میکند چرا که این مباحث در حکومت تازه تاسیسی مطرح میشد که نامش با قید اسلامی همراه شده بود.»
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 166
🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
سینمای استراتژیک.pdf
2.08M
📝 #مقاله| سینمای استراتژیک
🎙گفتگو با دکتر حسن عباسی
◽️«استراتژی» امروز تعریف شده است به «علم بقا». دانش استراتژی همه آن روشهایی است که شما به کار میبرید تا بقای یک تمدن تضمین شود.
◽️«سینمای استراتژیک» سینمایی است که در بقای یک تمدن و بقای یک کشور و بقای یک جامعه، ضعفها و آسیبها را پوشش میدهد و متقابلاً در حالی که این ضعفها و این آسیبها را پوشش میدهد، تهدیدها را هم میشناسد و خنثی میکند.
🆔 eitaa.com/FarajNezhad110
🆔 virasty.com/Faraj_Nejad
🆔 rubika.ir/Faraj_Nejad
جنگ رسانه ای
➕تاریخچه معاصر سینمای دینی - بخش اول 🔚معززینیا با رویکردی کاملاً متفاوت در مقاله «آیا سینما می تو
➕تاریخچه معاصر سینمای دینی - بخش دوم
🔸با همین تصور بود که در آن سالها تعابیر فراوانی بر همین وزن ساخته شد. از اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی و بانکداری اسلامی و دانشگاه اسلامی گرفته تا هنر اسلامی و سینمای اسلامی. او استدلال خود را چنین پی میگیرد: «از اینجا بود که به تدریج نوشتههایی در تشریح هنر اسلامی و هنر دینی منتشر شد و علاوه بر تلاشهای نظریه پردازان در حوزه عمل نیز مسئولانی سر کار آمدند که وظیفه داشتند تلفیق هنر مدرن و تفکر اسلامی یا به عبارت دیگر به خدمت درآوردن ابزارهای هنر مدرن در جهت بیان مفاهیم اسلامی را به منصه ظهور برسانند و تجسم بخشند.
🔹پدیدار شدن جریانی موسوم به سینمای عرفانی در اولین دهه شکلگیری سینمای نوین ایران نتیجه مستقیم همین تلقی بود. ادامه یافتن تلقی عجین کردن سینما با دین در نحوه مدیریت و نظریه پردازی سینمای پس از انقلاب است و حالا در این سالها خودش را در قالب تعبیر جدیدی همچون سینمای معناگرا و سینمای در جستجوی حقیقت نشان میدهد.»
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 166
🔗 @r_esmaeili
➕تاریخچه معاصر سینمای دینی - بخش سوم
🔻در طول نزدیک به سه دههای که از عمر سینمای جدید ایران گذشته، مدیران مختلفی با سلایق متنوع بر سرکار آمدهاند اما وجه مشترک همهشان ابداع تعابیری بود که به رغم تفاوت ظاهریشان با هم کماکان ترویج کننده همان هدف اولیهاند؛ به خدمت درآوردن سینما برای بیان حقایق دینی. معززی نیا، در آخر به نتیجه گیری مهمی میرسد که برای آشنا شدن با نظریات طیفی دیگر از اندیشههای معاصر درباره سینمای دینی در ایران بسیار مهم است: «گمان میکنم همین اندازه توضیحات کافی است برای آنکه تفاوت تلقی ما از سینما و نحوه کارکردش را با آنچه در تاریخ سینمای غرب اتفاق افتاده متوجه شویم.
🔺 روشن است که این نحو از تقرب ما به سینما کاملا منحصر به فرد است. ما از ابتدای انقلاب موجودیت سینما را در گرو این دانستیم که بتواند روزی به تمام در خدمت دین در آید در حالی که در سینمای جهان اساساً نسبت مستقیمی بین ماهیت سینما و دین وجود نداشته و ندارد. جایگاه دین همواره به عنوان یکی از موضوعاتی که می توانست دستمایهی کار یک سینماگر قرار گیرد در نظر گرفته شده و نه بیشتر.»
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 166
🔗 @r_esmaeili
🖇تحلیلی بر نظریات پیرامون سینمای دینی
🔹اکثر این نظریات (البته غیر از نظریه آوینی برای مابقی بهتر است از اصطلاح عقاید شخصی استفاده کرد) چندان دقیق و روشن نیست. این نظریات فارغ از گرایشهای سیاسی صاحبان آنها همگی یک وجه اشتراک پررنگ دارد و آن هم سلبی بودن آنهاست.
🔹در این نظریات بیشتر از اینکه سخن بر سر این باشد که سینمای دینی چیست و چه ویژگیهایی دارد تاکید بر این است که سینمای دینی چه چیزی نباید باشد و با نداشتن چه صفاتی خود را از سینمای غیر دینی متمایز میکند.
🔹نکته دیگر هم دو قطبی شدن نظریات پیرامون سینمای دینی است که فارغ از نوع تعریف و گرایش سیاسی افرادی که عقیده خود را در سالهای اخیر در مورد سینمای دینی بیان کردهاند.
🔹این نظریات را میتوان در دو دسته قرار داد: آنها که اصالت را به دین میدهند و آنها که سینما را اصل دانسته و دین را یکی از موضوعاتی میپندارند که سینما می تواند به آن بپردازد.
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 168
🔗 @r_esmaeili
تفاوت مفهوم «آزادی»
میان ما و آزاد انگاران چیست؟
آزادی از هر تقید و تعهد
یا آزادی از هر تعلق
«شهید آوینی»
🔗 @r_esmaeili
الگوهای تغییر نگرش.mp3
1.85M
🎙 #بشنوید| الگوهای تغییر نگرش
🖇کلاس تکنیکها و نظریههای اقناع
🔗 @r_esmaeili
🔹۲۰ فروردین، سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم و روز هنر انقلاب اسلامی گرامی باد
دستنوشته سید مرتضی آوینی ۵ روز قبل از شهادت
#شهید_آوینی
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند آقا مرتضی ...
▶️ مجموعه مستند «آقا مرتضی» به عنوان اولین مجموعه مستند جامع درباره زندگی شهید مرتضی آوینی، با الهام از کتاب «زندگی زیباست» که توسط سیدعباس سیدابراهیمی در سال ۹۰ تالیف شده، ساخته شده است.
⏯ مجموعه مستند ۷ قسمتی «آقا مرتضی» شامل تصاویر و روایتهایی از دوران کودکی، دانشگاه، پس از انقلاب، روایت فتح و در نهایت شهادت سید مرتضی آوینی در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ است.
⏯ بخشی هایی از این مستند زیبا رو براتون میذارم به مناسبت سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی ...
#هنر
#انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین
🔗 @r_esmaeili
🔰 آوینی مسیر بود، سرانجام روایت قصههایی برای رسیدن، همان حلقه پیوندی که ولایت را با مردم گره میزد و امت را کنار ملت مینوشت تا حقیقت هنر درگیر و دار کلمات نماند و نانوشتههای شاهدان را به تصویر بکشد.
🔰 آوینی، شهودان شاهدان، روایت عارفان و سرانجام رزمندگانی بود که دست از مبارزه نکشیدند.
پ.ن: از کنار مزار شهید آوینی دعاگوی عزیزان هستم
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظات كمتر ديده شده از حضور رهبرانقلاب در مراسم تشييع پيكر شهيد مرتضی آوینی
@rafi_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتار بسیار مهم استاد مهدوی ارفع در خصوص جنگ شناختی ترکیبی در زمان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
@rafi_esmaeili
◼️نگاه انتقادی در شناخت جامعه
🔘 اندیشوران انتقادی، هیچگاه برای قطعه قطعه شدن علوم، خصوصاً قطعه قطعه شدن معرفت در ساحت علمی که ادعای شناخت جوامع مختلف و در نهایت جامعه بشری را دارد، اصالتی قائل نبوده و آن را انحرافی اساسی از مقولهی شناخت واقعیت اجتماعی به حساب میآورند.
🔘 به بیانی مشخصتر، تفکر انتقادی نمیتواند با ریز شدن تخصصی و نگاه جزئینگر در مسائل اجتماعی، حتی اگر با روشهای کیفی معتبری همچون مصاحبه عمیق یا درون نگری همدلانه همراه باشد، موافقتی داشته باشد.
🔘 بنابراین، برای استفاده از این روش لزوماً باید سیاست، اقتصاد، کنشگران انسانی، ایدئولوژی، اخلاق و هنر را در نهایت امری در هم تنیده و واحد، با نام جامعه به حساب آورد.
🔘 این موضوع اگر چه روند شناخت را سختتر کرد و دستیابی به حقیقت را با مشکلاتی مواجه میکند، در هر صورت شناخت را از اصالت منطقی و نظریه بیشتری برخوردار خواهد کرد؛ چراکه شناخت را مقوله بندی شده و فرو کاهش پدیده ها به دسته ها و طبقات مشخص هر چند برای ذهن محدود آدمی مطبوعتر است، هیچگاه مُعَرِّف تمام حقیقت نخواهد بود.
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 178
🔗 @r_esmaeili
آزادی در نفی همهی تعلقات است
جز تعلق به حقیقت؛
که عین ذات انسان است.
وجود انسان در این تعلق است
که معنا میگیرد و بنابراین،
آزادی و اختیارِ انسان،
تکلیف اوست در قبال حقیقت،
نه حق او برای ولنگاری و رهایی
از همهی تعهـدات!
«شهید سید مرتضی آوینی»
🔗 @r_esmaeili
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش اول
🔻گریزخواهی
📍فیلمهای گریزخواه چه کمدی باشند و چه ملودرام در یک نکته مشترکاند و آن تخلیهی غیرواقعی هیجان مخاطب است. این تخلیه را میتوان در سکانسهای اَکشن، ترسناک، قهرمانبازیهای محیرالعقول، اتفاقات ماورایی، از هیچ به همه چیز رسدن و «قِس علی هذا» مشاهده کرد.
📕سینما، دین و سیاست، صفحه 189
#نقد_فیلم
#طبقهبندی_کارکردی_فیلمها
🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🎙 #بشنوید| الگوهای تغییر نگرش 🖇کلاس تکنیکها و نظریههای اقناع 🔗 @r_esmaeili
الگوهای یادگیری - بخش اول.mp3
2.5M
🎙 #بشنوید| الگوهای یادگیری - بخش اول
🖇کلاس تکنیکها و نظریههای اقناع
🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش اول 🔻گریزخواهی 📍فیلمهای گریزخواه چه کمدی باشند و چه ملو
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش دوم
🔻اقناع و تبلیغ
📍برای تشخیص فیلمهایی که کارکردشان «اقناع و تبلیغ» است نیز نشانههایی روشن در فیلمهای دینی وجود دارد که معیار تشخیص ما خواهند بود:
👈تبلیغ ایدئولوژیِ مذهبی - سیاسی مسلط
👈تبیین و توضیح مسائل مختلف اجتماعی با مفاهیم دینی
👈انتقاد از بیمعناییِ زندگی عرفی
👈تبلیغ ایده و خدماتِ اشخاص، گروهها و نهادهای منتسب به دین
📕سینما، دین و سیاست، صفحه 189
#نقد_فیلم
#طبقهبندی_کارکردی_فیلمها
🔗 @r_esmaeili
💢تاکتیک ها و تکنیکهای اقناع مخاطب
🔻هدف اغلب پیام های رسانه ای این است که مخاطب خود را قانع کنند که به چیزی اعتقاد پیدا کنند و یا کاری را انجام دهند.
🔺 بنابراین متقاعدسازی در ذات رسانه نهفته است و اگر در رسیدن به این هدف موفق نشود، عملا در انجام وظیفه ذاتی خود شکست خورده است.
♦️مجموع این قانع کنندگان از تکنیک ها و روش های گوناگونی برای :
1. جلب توجه و نظر ما
2. پدید آوردن اعتبار و اعتماد برای خودشان
3. شبیه سازی آمال و آرزوهای خودشان در وجود ما
4. تحریک ما برای انجام یک عمل (خرید، رای دادن، سرمایه گذاری و...)
استفاده می کنند.
✅این روش ها و تکنیک ها زبان اقناع نامیده می شود.
#رفیع_الدین_اسماعیلی
@r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🎙 #بشنوید| الگوهای یادگیری - بخش اول 🖇کلاس تکنیکها و نظریههای اقناع 🔗 @r_esmaeili
الگوهای یادگیری - بخش دوم.mp3
3.41M
🎙 #بشنوید| الگوهای یادگیری - بخش دوم
🖇کلاس تکنیکها و نظریههای اقناع
🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حقیقت اقتصاد اسلامی چیست؟
🔸دکتر مسعود درخشان (اقتصاددان):
🔹اگر فرمایشات امام خمینی(ره) را دنبال کنیم، به اقتصاد اسلامی میرسیم ولی لیبرالها اجازه ندادند.
⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
جنگ رسانه ای
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش دوم 🔻اقناع و تبلیغ 📍برای تشخیص فیلمهایی که کارکردشان «ا
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش سوم
🔻ایجاد نگرشهای جدید
📍فیلمهایی با کارکرد «ایجاد نگرشهای جدید» مشابهتهای نظری و عملی با کارکرد اقناع و تبلیغ دارد.
🔖از منظر این پژوهش، فیلمی کارکردِ «ایجاد نگرشهای جدید» را خواهد داشت که به واسطه مفاهیم مذهبی سعی در ایجاد ذهنیتی بدیع و متفاوت در مورد مسائلی که سابقاً با نگاه غیردینی، یا نگاهِ دینیِ سنّتی به آنها نگریسته میشد، در مخاطب داشته باشد.
📕سینما، دین و سیاست، صفحه 189
#نقد_فیلم
#طبقهبندی_کارکردی_فیلمها
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 یک سال از عروج این مرد میگذرد، مردی که نیازهای روز انقلاب را شناخت و بهخوبی در مسیر رفع این نیازها قدم نهاد و دست آخر جانش را نیز در این راه نثار کرد...
▪️ اولین سالگرد مرد هنر و رسانه جبهه انقلاب اسلامی، یار دیرین شهید سیدمرتضی آوینی را گرامی میداریم.
#حاج_نادر_طالبزاده
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اهالی هنر و رسانه چقدر به مطابقت آثارشان با فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه توجه دارند؟
#رمزگان_اجتماعی
🔗 @r_esmaeili