⭕️ دشمن از چه چیزی میترسد؟
🔻 شبکههای اجتماعی خارجی دارای اصولی هستند که این قوانین بیشتر ظاهر داستان است. در حقیقت آنها جایی که به نفعشان است، این قوانین را رعایت میکنند و جایی اگر به ضررشان باشد، قطعا آن را به دلایل و توجیهات مختلف نقض میکنند.
🔸 این پروسه را ما در شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام و توئیتر بهوفور شاهد بودیم و در این راستا مخاطب نمیتواند دریابد که واقعاً الزامات و قوانین در این شبکهها چگونه تعریف میشود.
🔹 بهانههای آنها برای حذف مطالب پیرامون سردار سلیمانی، بحث تروریستی بودن محتوای ایشان است؛ در صورتی که ما میبینیم بسیاری از اتفاقات خشونتآمیزِ (بهعنوان نمونه رخدادهای وقایع اخیر ایجاد شده در ایران) بهراحتی منتشر میشود.
🔸 حتی آنها در پخش و توزیع چنین محتواهایی نیز کمک میکنند یا خشونتهایی که در کشورهای دیگر به نفع نظام سلطه است، بهراحتی منتشر میشوند و اتفاقاً حذف هم نمیشوند.
🔹 حال علت واقعی حذف شدن عکس سردار چیست؟ آنها یک چیز را مطمئن شدند که آشنایی با جمهوری اسلامی و بهخصوص کسانی همانند حاج قاسم کمک به توسعه گفتمان انقلاب اسلامی مینماید و این اتفاق بعد از ترور شدن ایشان بسیار برجسته گردید.
🔸 اینها میدانند که اگر مردم یک منطقه و کشوری با حاج قاسم سلیمانی - بهعنوان نماینده گفتمان انقلاب اسلامی - آشنا شوند، مطمئن هستند که افراد زیادی جذب این شخصیت میشوند.
🔺 خود سردار یک عامل وحدت میان مردم منطقه بود و این همان پاکی و صداقت انسانهایی است که حتی بعد از شهادتشان، این چنین عامل خیر کثیری در بین ملتها میشوند و قطعاً حاج قاسم عزیز نیز از این نوع و مدل انسانها بود.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#جان_فدا
#حاج_قاسم
#رسانه
🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از IranicTV ایرانیک
13.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرداری که سرباز بود...
🎥 انتشار برای نخستین بار؛ از خاطرات شنیدنی همرزمان حاج قاسم تا امید آزادیخواهان جهان!
💢 در این کلیپ خلاصهای از مصاحبههای اختصاصی "ایرانیک TV" با چهرههای سرشناس رسانهای و فعالین فضای مجازی بینالمللی به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار دلها را خواهید دید.
🔺بیان خاطره از حضور سردار شهید در تجمع رزمندگان مقاومت در سوریه
🔺نقش حاج قاسم در مبارزه با تروریسم
🔺حمایت از مسیحیان سوریه در برابر داعش
🔺تبدیل شدن شهید سلیمانی به نماد مبارزه با امپریالیسم برای آزادیخواهان در غرب و جهان
از جمله موضوعات موجود در این مصاحبههاست که طی روزهای منتهی به شهادت حاج قاسم به طور کامل از طریق "ایرانیک TV" به نمایش در خواهد آمد.
#جان_فدا
#اسطوره_مقاومت
📌 ایرانیک TV را دنبال کنید⚡️
🆔 @iranictv
💠 آوینی شهید هنر دینی
📎 شهید آوینی هنر دینی را در مقابل هنر مدرن قرار میدهد و برای هر یک ویژگیهایی قائل است. او در تعریف هنر دینی میگوید: فعل انسان اگر با واقعیت عالم سازگار باشد، کمال و فضیلت است و کمال و فضیلت هنر است.
▪️ او میگوید: هنر حقیقی، حدیث شیدایی است، نه مثل هنر مدرن حدیث شیدایی نفس. ایشان هنر دینی را «هنر وحدت و توحید» میداند؛ درحالی که هنر امروز «هنر کثرت» است.
▫️در هنر دینی، همه کثرات از طریق مثالهای مجرد در وحدت و توحید مستحیل میگردند. هنرمند دینی، به اقتضای فطری خلاقیت وجودی خویش پاسخ میگوید که جلوهای از خلاقیت خداست.
▪️ در دنیای مدرن، هنر برای هنر است. در واقع این عنوان، تلاشی است که سعی دارد هنر را بینیاز از دین در خود هنر معنا کند ولی آیا اعتقاد هنرمندان به آفرینش جهان، انسان، اخلاق، اجتماع و یا سیاست در آثارشان ظهور ندارد؟
📎 هنر اگر برای هنر نباشد، برای هیچ چیز دیگری هم نباید باشد، جز عشق به خدا؛ چرا که هر تعلقی جز این، زر و وبال و غُل و زنجیری است بر گرده روح که او را به زمین میچسباند.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#هنر
#شهید_آوینی
🔗 @r_esmaeili
💢 الگوی مطلوب در خانواده از نظر تلویزیون!
🔻 وقتی به سریالهای تلویزیونی ایرانی در سالهای مختلف نگاه کنیم نتیجهای که بهدست میاید این است که نمادهای منزلتی مدرن به میزان بالایی بازنمایی شده است.
🔸 خونههای لوکس، خودروی گرانقیمت و لباسهای فاخر بهعنوان یک ارزش مورد تأکید قرار گرفته است. بر این اساس «الگوی سبک زندگی مبتنی بر مصرف کالاهای اقتصادی» مبتنی بر بازنمایی تجمل و زندگی طبقه مرفه است.
🔹 از طرفی وقتی سبکهای ازدواج در تلویزیون را بررسی میکنیم تفاوتهای اساسی در سه زمینه اهمیت، اهداف و معیارها، بین ازدواج مورد تایید تلویزیون و ازدواج مورد تایید اسلام وجود دارد.
🔸 در ازدواجهای نیمه سنتی تلویزیون بهعنوان الگوی مطلوب، اهمیت ازدواج از یک پیمان مقدس و ارزشمند، به یک قرارداد اجتماعی تنزل پیدا کرده است، قراردادی که در آن بدون توجه به جلب رضایت الهی، هدف صرفا محاسبه سود و زیان براساس منافع مادی است.
🔺 در این سریالها اصالت خانوادگی و همچنین جنبههای فرهنگی همسان همسری تاکید میشود، درحالی که در اسلام بر اصل همسان همسری بهعنوان معیار همسرگزینی و ضامن انسجام خانواده، در ذیل عنوان «کفویت» تاکید شده است.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#صداوسیما
#خانواده
🔗 @r_esmaeili
سیدمرتضی آوینی
انفجار اطلاعات! نمی دانم چرا من از این تعبیر آنچنان که باید نمی ترسم و حتی چه بسا مثل کسی که دیگر صبرش تمام شده است از فکر اینکه جهان به سرنوشت محتوم این عصر نزدیک تر می شود خوشحال می شوم. نیچه خطاب به فیلسوفان می گوید: « خانه هایتان را در دامنه های کوه آتشفشان بنا کنید » و من همه کسانی را که در جست و جوی حقیقتند مخاطب این سخن می یابم. «گریختن » مطلوب طبع کسانی است که فقط به عافیت می اندیشند و اگر نه، مرگ یک بار، زاری هم یک بار.
دهکده جهانی واقعیت پیدا خواهد کرد، چه بخواهیم و چه نخواهیم. این حقیقت تنها ما را که شهروندان مطیعی برای این دهکده بزرگ نیستیم مضطرب نمی دارد و بلکه غرب را هم چه بسا بیش تر از ما به اضطراب می اندازد. ما شهروندان مطیعی برای دهکده جهانی نیستیم؛...
کتاب رستاخیز جان صفحه ی 117
#آوینی
#رسانه
@r_esmaeili
🖇آرایش رسانهای چیست؟
◽️آرایش رسانهای، مفهومی چندبُعدی و پیچیده در جنگ رسانهای است که منابع قدرت را برای تحمیل اراده بر جامعۀ هدف، توانمند میکند و دربردارندۀ مفاهیم عملیات شناختی، عملیات اقناعی و عملیات روانی است و صورتبندی معناییاش مستلزم توجه به حوزههای مختلف رسانه، ارتباطات، روان شناسی اجتماعی، جنگ نرم و جنگ نظامی است.
◽️هر جریان اجتماعی، بر مبنای دکترین و راهبردهای مورد نظر، با طرحریزی عملیات مناسب در مسائل مربوط به جریان، آرایش رسانهای خاصی به خود میگیرد و برای تحمیل معنا در سه محور شناختی، اقناعی و روانی تولید پیام میکند.
🔗 @r_esmaeili
📌آغاز اولین مفهوم جنگ اطلاعاتی
◾️اواسط قرن بیستم، بعد از آنکه دعوای فرهنگی در غرب به صورت جدی دنبال میشد و فرهنگ از مدرنیسم به پست مدرنیسم انتقال پیدا کرد؛ جنگ فرهنگی نیز معنا بخش شد، که بیشتر یک تقابل فرهنگی بدون ابزارهای رسانهای بود.
▫️پس از این دوران نظریات محاسباتی و اطلاعاتی، بسیار جدی و دارای اهمیت شدند، هرکس دانش بیشتری از رقیب کسب میکرد پیروز نبرد بود. از همین نقطه واژهای به نام جنگ اطلاعاتی به وجود آمد. جنگ اطلاعاتی اهمیت زیادی در فرایند جنگها داشته است.
▫️البته منظور ما از شروع جنگ اطلاعاتی در قرن بیستم، زمانی است که این واژه در مفهومی که درحال حاضر استفاده میشود به کار رفته است؛ در صورتی که قبل از آن هم این جنگها بودهاند.
▫️حتی در زمان پیامبر(ص) نیز عملیات روانی وجود داشته است و قابل بحث است؛ از جمله کاری که معاویه کرد و یا ایجاد خندق. درواقع ما زمان ایجاد مفاهیم و اصطلاحاتی که در غرب به وجود آمده را مورد بحث قرار دادیم؛ درحالی که شما وقتی مفهوم را فهم میکنید میبینید که در تاریخ مصداقهای زیادی از آن مفهوم وجود دارد.
🔗 @r_esmaeili
آسیب شناسی تفکرات التقاطی.mp3
980.4K
🎙 #بشنوید| آسیب شناسی تفکرات التقاطی
📎با نظریات غربی نمیشود جامعهی اسلامی ساخت
🔗 @r_esmaeili
13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #ببینید| تأثیر ناخودآگاهِ تولیدکننده در آثارش
🔗 @r_esmaeili
🔘 روشنفکران سینمای ایران
🔻 عنصر مرکزی گفتمان روشن فکری تقلید از غرب و چه بسا زاییده غرب بودن است، بههمین جهت برخی گفتهاند روشن فکری به جماعتی اطلاق میشود که ارزشهای عملی زندگی خویش را از نظام بینشی و ارزشی غربی کسب میکنند.
▪️ شروع سینمای روشن فکری در دهه 1340 تحت تأثیر سینمای فرانسه و ایتالیا بوده است و حتی بسیاری از سینماگران روشن فکری این دوره تحصیل کرده غرب بودند.
▪️ شاپور عظیمی در مقالهای تبیین جامعی از این موضوع دارد: «چه از این حرف خوشمان بیاید و چه نیاید؛ باید بپذیریم که فضای روشن فکری در کشورمان تحت تاثیر گفتمانهای روشن فکری و به هرحال با اصالت غرب است.
▪️ بنابراین دغدغههای وجودی یک روشن فکر فرانسوی تا چه حد میتواند از جنس دل مشغولیهای یک روشن فکر چینی، هندی یا ایرانی باشد. اگر بگوییم همجنس است، پس شرایط اجتماعی، زیستی، فرهنگی و سیاسی آن کشور را نادیده گرفتهایم.
🔺 روشن فکری که این چنین از جامعهاش دور افتاده است، اگر هم فیلمی بسازد؛ اثری شخصی آفریده است؛ و این پرسش همواره در ذهن هست که چرا مخاطب سینما باید به تماشای فیلمی برود که مشکل شخصی یک فرد را مطرح میکند.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#روشنفکری
#سینمای_ایران
#غربگرایی
🔗 @r_esmaeili
نقد و بررسی روش های کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب.pdf
442.1K
📋 #مقاله| نقد و بررسی روشهای کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب
🔦یکی از مهمترین موضوعات مطرح در علوم ارتباطات، ارائه روشها و چارچوبهای مناسب برای تحلیل و نقد پیامهای ارتباطی است که متأسفانه به دلیل عدم آشنایی پژوهشگران با محدودیتها و ظرفیتهای روشهای موجود، منجر به عدم انتخاب روش مناسب جهت تحلیل پیامهای ارتباطی میشود.
🔦این مقاله تلاش دارد به بررسی و نقد دیدگاه نظریهپردازان روشهای نشانهشناسی و تحلیل گفتمان، که دو روش مهم در تحلیل پیامهای تصویری است، بپردازد؛ زیرا میان رویکرد نشانهشناختی و گفتمانی، شباهتها و تفاوتهای بسیاری وجود دارد.
🔦یکی از این تفاوتها این است که رویکرد نشانهشناختی به این امر توجه دارد که بازنمایی و زبان چگونه معنا تولید میکنند و رویکرد گفتمانی، به تأثیرات و پیامدهای بازنمایی وسیاستهای آن و بر خاص بودن تاریخی یک شکل یا رژیم خاص بازنمایی تأکید میکند.
🔦هدف، تعیین چاچوب معینی برای نقد و تحلیل پیامهای تصویری و محدودیتها و ظرفیتهای روشهای مورد استفاده است. در پایان چاچوب مناسبی برای تحلیل پیامهای تصویری برگرفته از دیدگاه جان فیسک ارائه شده است.
🔗 @r_esmaeili
🖇من بت پرستم!!!
◾️کجایند سنگهای نتراشیدۀ نازیبایی که پرستیده میشدند در دورانی دور؟
◾️کجایند مجسمههای چوبی، خدایگان آدمیان در زمانه قارون و فرعون و نمرود؟
◾️کجاست فرعونی که، با قصری کوچک و غذایی کم لذیذ و بندگانی کم، ندای انا ربکم الاعلی سر میداد؟
◾️بیایید و الهگان مرا بنگرید، خدایان من با اندامهایی به غایت زیبا، چهرههایی فرشته سان در نهایت کمال، الهگانی آراسته با بهترین زینتها، خدایگان مدرن من، چهرههای بی نقصی که با چشم جهانبین خود مرا به دنبال خود میکشند.
◾️گاهی بهترین غذایی که میخورند را تصویر میکنند، گاهی بهترین لباسی که به تن میکنند را نمایش میدهند و گاهی برایم میخوانند و میرقصند. من آنها را میپرستم؛ الهگان مدرن را. و من نه مثل گذشته که گاه بر بُتی سجده میکردند، که هر لحظه در حال سجدهام. من دیگر در مقام «نگاه» مقیم شدهام و دائما در حال پرستشم. پرستش هر چه او دارد و من ندارم.
🔗 @r_esmaeili