سیدمرتضی آوینی
انفجار اطلاعات! نمی دانم چرا من از این تعبیر آنچنان که باید نمی ترسم و حتی چه بسا مثل کسی که دیگر صبرش تمام شده است از فکر اینکه جهان به سرنوشت محتوم این عصر نزدیک تر می شود خوشحال می شوم. نیچه خطاب به فیلسوفان می گوید: « خانه هایتان را در دامنه های کوه آتشفشان بنا کنید » و من همه کسانی را که در جست و جوی حقیقتند مخاطب این سخن می یابم. «گریختن » مطلوب طبع کسانی است که فقط به عافیت می اندیشند و اگر نه، مرگ یک بار، زاری هم یک بار.
دهکده جهانی واقعیت پیدا خواهد کرد، چه بخواهیم و چه نخواهیم. این حقیقت تنها ما را که شهروندان مطیعی برای این دهکده بزرگ نیستیم مضطرب نمی دارد و بلکه غرب را هم چه بسا بیش تر از ما به اضطراب می اندازد. ما شهروندان مطیعی برای دهکده جهانی نیستیم؛...
کتاب رستاخیز جان صفحه ی 117
#آوینی
#رسانه
@r_esmaeili
🖇آرایش رسانهای چیست؟
◽️آرایش رسانهای، مفهومی چندبُعدی و پیچیده در جنگ رسانهای است که منابع قدرت را برای تحمیل اراده بر جامعۀ هدف، توانمند میکند و دربردارندۀ مفاهیم عملیات شناختی، عملیات اقناعی و عملیات روانی است و صورتبندی معناییاش مستلزم توجه به حوزههای مختلف رسانه، ارتباطات، روان شناسی اجتماعی، جنگ نرم و جنگ نظامی است.
◽️هر جریان اجتماعی، بر مبنای دکترین و راهبردهای مورد نظر، با طرحریزی عملیات مناسب در مسائل مربوط به جریان، آرایش رسانهای خاصی به خود میگیرد و برای تحمیل معنا در سه محور شناختی، اقناعی و روانی تولید پیام میکند.
🔗 @r_esmaeili
📌آغاز اولین مفهوم جنگ اطلاعاتی
◾️اواسط قرن بیستم، بعد از آنکه دعوای فرهنگی در غرب به صورت جدی دنبال میشد و فرهنگ از مدرنیسم به پست مدرنیسم انتقال پیدا کرد؛ جنگ فرهنگی نیز معنا بخش شد، که بیشتر یک تقابل فرهنگی بدون ابزارهای رسانهای بود.
▫️پس از این دوران نظریات محاسباتی و اطلاعاتی، بسیار جدی و دارای اهمیت شدند، هرکس دانش بیشتری از رقیب کسب میکرد پیروز نبرد بود. از همین نقطه واژهای به نام جنگ اطلاعاتی به وجود آمد. جنگ اطلاعاتی اهمیت زیادی در فرایند جنگها داشته است.
▫️البته منظور ما از شروع جنگ اطلاعاتی در قرن بیستم، زمانی است که این واژه در مفهومی که درحال حاضر استفاده میشود به کار رفته است؛ در صورتی که قبل از آن هم این جنگها بودهاند.
▫️حتی در زمان پیامبر(ص) نیز عملیات روانی وجود داشته است و قابل بحث است؛ از جمله کاری که معاویه کرد و یا ایجاد خندق. درواقع ما زمان ایجاد مفاهیم و اصطلاحاتی که در غرب به وجود آمده را مورد بحث قرار دادیم؛ درحالی که شما وقتی مفهوم را فهم میکنید میبینید که در تاریخ مصداقهای زیادی از آن مفهوم وجود دارد.
🔗 @r_esmaeili
آسیب شناسی تفکرات التقاطی.mp3
980.4K
🎙 #بشنوید| آسیب شناسی تفکرات التقاطی
📎با نظریات غربی نمیشود جامعهی اسلامی ساخت
🔗 @r_esmaeili
13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #ببینید| تأثیر ناخودآگاهِ تولیدکننده در آثارش
🔗 @r_esmaeili
🔘 روشنفکران سینمای ایران
🔻 عنصر مرکزی گفتمان روشن فکری تقلید از غرب و چه بسا زاییده غرب بودن است، بههمین جهت برخی گفتهاند روشن فکری به جماعتی اطلاق میشود که ارزشهای عملی زندگی خویش را از نظام بینشی و ارزشی غربی کسب میکنند.
▪️ شروع سینمای روشن فکری در دهه 1340 تحت تأثیر سینمای فرانسه و ایتالیا بوده است و حتی بسیاری از سینماگران روشن فکری این دوره تحصیل کرده غرب بودند.
▪️ شاپور عظیمی در مقالهای تبیین جامعی از این موضوع دارد: «چه از این حرف خوشمان بیاید و چه نیاید؛ باید بپذیریم که فضای روشن فکری در کشورمان تحت تاثیر گفتمانهای روشن فکری و به هرحال با اصالت غرب است.
▪️ بنابراین دغدغههای وجودی یک روشن فکر فرانسوی تا چه حد میتواند از جنس دل مشغولیهای یک روشن فکر چینی، هندی یا ایرانی باشد. اگر بگوییم همجنس است، پس شرایط اجتماعی، زیستی، فرهنگی و سیاسی آن کشور را نادیده گرفتهایم.
🔺 روشن فکری که این چنین از جامعهاش دور افتاده است، اگر هم فیلمی بسازد؛ اثری شخصی آفریده است؛ و این پرسش همواره در ذهن هست که چرا مخاطب سینما باید به تماشای فیلمی برود که مشکل شخصی یک فرد را مطرح میکند.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#روشنفکری
#سینمای_ایران
#غربگرایی
🔗 @r_esmaeili
نقد و بررسی روش های کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب.pdf
442.1K
📋 #مقاله| نقد و بررسی روشهای کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب
🔦یکی از مهمترین موضوعات مطرح در علوم ارتباطات، ارائه روشها و چارچوبهای مناسب برای تحلیل و نقد پیامهای ارتباطی است که متأسفانه به دلیل عدم آشنایی پژوهشگران با محدودیتها و ظرفیتهای روشهای موجود، منجر به عدم انتخاب روش مناسب جهت تحلیل پیامهای ارتباطی میشود.
🔦این مقاله تلاش دارد به بررسی و نقد دیدگاه نظریهپردازان روشهای نشانهشناسی و تحلیل گفتمان، که دو روش مهم در تحلیل پیامهای تصویری است، بپردازد؛ زیرا میان رویکرد نشانهشناختی و گفتمانی، شباهتها و تفاوتهای بسیاری وجود دارد.
🔦یکی از این تفاوتها این است که رویکرد نشانهشناختی به این امر توجه دارد که بازنمایی و زبان چگونه معنا تولید میکنند و رویکرد گفتمانی، به تأثیرات و پیامدهای بازنمایی وسیاستهای آن و بر خاص بودن تاریخی یک شکل یا رژیم خاص بازنمایی تأکید میکند.
🔦هدف، تعیین چاچوب معینی برای نقد و تحلیل پیامهای تصویری و محدودیتها و ظرفیتهای روشهای مورد استفاده است. در پایان چاچوب مناسبی برای تحلیل پیامهای تصویری برگرفته از دیدگاه جان فیسک ارائه شده است.
🔗 @r_esmaeili
🖇من بت پرستم!!!
◾️کجایند سنگهای نتراشیدۀ نازیبایی که پرستیده میشدند در دورانی دور؟
◾️کجایند مجسمههای چوبی، خدایگان آدمیان در زمانه قارون و فرعون و نمرود؟
◾️کجاست فرعونی که، با قصری کوچک و غذایی کم لذیذ و بندگانی کم، ندای انا ربکم الاعلی سر میداد؟
◾️بیایید و الهگان مرا بنگرید، خدایان من با اندامهایی به غایت زیبا، چهرههایی فرشته سان در نهایت کمال، الهگانی آراسته با بهترین زینتها، خدایگان مدرن من، چهرههای بی نقصی که با چشم جهانبین خود مرا به دنبال خود میکشند.
◾️گاهی بهترین غذایی که میخورند را تصویر میکنند، گاهی بهترین لباسی که به تن میکنند را نمایش میدهند و گاهی برایم میخوانند و میرقصند. من آنها را میپرستم؛ الهگان مدرن را. و من نه مثل گذشته که گاه بر بُتی سجده میکردند، که هر لحظه در حال سجدهام. من دیگر در مقام «نگاه» مقیم شدهام و دائما در حال پرستشم. پرستش هر چه او دارد و من ندارم.
🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🖇من بت پرستم!!! ◾️کجایند سنگهای نتراشیدۀ نازیبایی که پرستیده میشدند در دورانی دور؟ ◾️کجایند مجسم
◾️در خیال، خود را به او شبیه میکنم. در فقر، ادای او را در میآورم، در اوج زیبایی، باز او را زیباتر میبینم و خود را زشت من الهگان مدرن را میپرستم. من مدونا، رونالدو، جنیفر و آنجلینا را با عشق میپرستم.
◾️ما بردگانی شده ایم اجیرشده برای پرستش الهگان جدید و حتی نمیفهمیم که چقدر خستهایم، چقدر مچاله شده ایم و حال کجاست موسایی که نیل اسارت بشکافد و بردگان مدرنیته را به آن سوی دریای شک و شرک رهنمون سازد؟
◾️کجاست عیسایی که بر مردگان متحرک مدرن، بدمد و طعم زنده بودن را به این ابدان مرده بچشاند؟
◾️و کجاست مریم نجیبی که بی عشوهگری، پرستش شود؟
◾️و کجاست آن رسول خاتم که با همچو قرآنی، انسان را لبریز از حکمت کند؟ لبریز از بیزاری از شیطانهای تزیین شدهی مدرن. و کجاست آن یار موافق؟ ما خسته از پرستشهای پوچیم کجاست آن آخرین منجی؟
🔗 @r_esmaeili
💢 فمینیستها در سینمای ایران!
🔹 فمینیست با انواع و اقسام آن، در اوایل قرن نوزدهم در غرب شکل گرفت و به مرور زمان، در سایر کشورها، رواج یافت. از طرفی این جریان تلاش کرد تا در تمامی هنرها از جمله نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما ارتباطی معنادار پیدا کند.
🔸 در سینما، ساخت فیلمهای فمینیستی بسیار گسترده بود و مورد استقبال نظریهپردازان این مکتب قرار گرفته است و ورود تفکرات فمینیستی در سینمای ایران، مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است.
🔹 از شروع دولت سازندگی، رگههایی از خرده جریان سینمای فمینیستی آشکار شد که در دوران اصلاحات، به اوج خود میرسد؛ بهگونهای که مهمترین و آشکارترین فیلمهای ضد اسلامی که شبهات فراوانی را در جامعه ایجاد کرد و تا به امروز هم ادامه دارند، فیلمهای خرده جریان فمینیستی میباشد.
🔸 از جمله معروفترین کارگردانهایی که از ابتدای انقلاب در این خرده جریان بودهاند، میتوان به بهرام بیضایی، تهمینه میلانی، داریوش مهرجویی، رخشان بنیاعتماد، فریدون جیرانی، جعفر پناهی، علی ژگان و کاظم راستگفتار اشاره کرد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#فمینیست
#سینمای_ایران
🔗 @r_esmaeili
🔦نشانهشناسی چیست؟
💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانهها است. واژه «سمیوتیک» از ریشه یونانی سمیون (semion)، یا نشانه است و از آن برای توصیف تلاشی نظامیافته برای فهم این مسئله، که نشانهها چیستند و چگونه عمل کنند، استفاده میشود؛ اما برخی از اصطلاح #علم_نشانه_ها یا سمیولوژی (semiology) استفاده کنند.
💡اگرچه نشانهشناسی با نتایج جالب در حوزه فیلم، نمایش، پزشکی، معماری و بسیاری حوزههای دیگر مربوط به ارتباطات و انتقال اطلاعات به کار برده شده است، ولی نشانهشناسی، یکی از #متداولترین و #اثرگذارترین روشهای تحلیل است که در متنهای تصویری به طور خاص به کار میرود.
🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🔦نشانهشناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانهها است. واژه «سمیوتیک» از ر
💡در واقع برخی از نشانهشناسان ادعا میکنند که میتوان همهچیز را تحلیل معناشناسانه کرد. #معنا_شناسی از نظر آنان، ملکه علوم تفسیری محسوب میشود؛ یعنی شاهکلیدی که به کمک آن، معنای همه چیزهای ریز و درشت دنیا برای ما روشن میشود.
💡نشانه شناسی در رویکرد کیفی، رقیب جدی برای تحلیل محتوا کمّی است. در تحلیل محتوا از روشهای کمّی برای تحلیل محتوای متون استفاده میشود؛ اما #نشانه_شناسی به دنبال تحلیل متون در حکم کلیتهای ساختمند و در جستوجوی #معناهای_پنهان و ضمنی است.
🔗 @r_esmaeili