eitaa logo
جنگ رسانه ای
9.8هزار دنبال‌کننده
500 عکس
495 ویدیو
18 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 فمینیست‌ها در سینمای ایران! 🔹 فمینیست با انواع و اقسام آن، در اوایل قرن نوزدهم در غرب شکل گرفت و به مرور زمان، در سایر کشورها، رواج یافت. از طرفی این جریان تلاش کرد تا در تمامی هنرها از جمله نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما ارتباطی معنادار پیدا کند. 🔸 در سینما، ساخت فیلم‌های فمینیستی بسیار گسترده بود و مورد استقبال نظریه‌پردازان این مکتب قرار گرفته است و ورود تفکرات فمینیستی در سینمای ایران، مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است. 🔹 از شروع دولت سازندگی، رگه‌هایی از خرده جریان سینمای فمینیستی آشکار شد که در دوران اصلاحات، به اوج خود می‌رسد؛ به‌گونه‌ای که مهم‌ترین و آشکارترین فیلم‌های ضد اسلامی که شبهات فراوانی را در جامعه ایجاد کرد و تا به امروز هم ادامه دارند، فیلم‌های خرده جریان فمینیستی می‌باشد. 🔸 از جمله معروف‌ترین کارگردان‌هایی که از ابتدای انقلاب در این خرده جریان بوده‌اند، می‌توان به بهرام بیضایی، تهمینه میلانی، داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد، فریدون جیرانی، جعفر پناهی، علی ژگان و کاظم راست‌گفتار اشاره کرد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
🔦نشانه‌شناسی چیست؟ 💡 (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانه‌ها است. واژه «سمیوتیک» از ریشه یونانی سمیون (semion)، یا نشانه است و از آن برای توصیف تلاشی نظام‌یافته برای فهم این مسئله، که نشانه‌ها چیستند و چگونه عمل کنند، استفاده می‌شود؛ اما برخی از اصطلاح یا سمیولوژی (semiology) استفاده کنند. 💡اگرچه نشانه‌شناسی با نتایج جالب در حوزه فیلم، نمایش، پزشکی، معماری و بسیاری حوزه‌های دیگر مربوط به ارتباطات و انتقال اطلاعات به کار برده شده است، ولی نشانه‌شناسی، یکی از و روش‌های تحلیل است که در متن‌های تصویری به طور خاص به کار می‌رود. 🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🔦نشانه‌شناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانه‌ها است. واژه «سمیوتیک» از ر
💡در واقع برخی از نشانه‌شناسان ادعا می‌کنند که می‌توان همه‌چیز را تحلیل معناشناسانه کرد. از نظر آنان، ملکه علوم تفسیری محسوب می‌شود؛ یعنی شاه‌کلیدی که به کمک آن، معنای همه چیزهای ریز و درشت دنیا برای ما روشن می‌شود. 💡نشانه شناسی در رویکرد کیفی، رقیب جدی برای تحلیل محتوا کمّی است. در تحلیل محتوا از روش‌های کمّی برای تحلیل محتوای متون استفاده می‌شود؛ اما به دنبال تحلیل متون در حکم کلیت‌های ساخت‌مند و در جست‌وجوی و ضمنی است. 🔗 @r_esmaeili
💢 سرویس‌های تزریق ناامیدی در کشور ◀️ اگر محتوای صفحه اینستاگرامی مسیح علی‌نژاد را در این چند سال به‌خصوص دوران کرونا بررسی کنیم، از شیوه‌های مختلف عملیات روانی برای تغییر رفتار، تغییر نگرش و همچنین سست نمودن اراده جامعه هدف خود استفاده کرده است. ⏺ شیوه‌های عملیات روانی اتخاذ شده توسط او در مواجهه با شیوع کرونا در ایران به 9 روش کلی تقسیم می‌شود که تحریک، اهریمن‌سازی، القای ترس و یاس، برچسب زدن، تمسخر و توهین، برجسته‌سازی، ترور شخصیت و لبه پرتگاه از آن جمله‌اند. ⏺ به‌طور کلی اصلی‌ترین اهداف مشخص شده توسط این صفحه برای جامعه هدف خود، ایجاد نگرش منفی و سوءظن به عملکرد مسئولان نظام، به‌ویژه رهبر معظم انقلاب که در بطن خود دو قطبی سازی میان دولت یا نظام و مردم را به همراه دارد. ◀️ این نوع نگرش زمینه‌ساز ایجاد تغییر تفکر و سپس تقابل مردم با نظام و انجام رفتارهای اعتراض‌آمیز می‌گردد؛ اما از سوی دیگر، اتخاذ شیوه‌های مزبور در گروهی دیگر عامل ترس و ناامیدی را محقق می‌گرداند که با وجود شرایط سخت پیش‌رو، ترویج چنین تفکراتی از نظر روانی صدمات جبران‌ناپذیری به همراه دارد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🔦نشانه‌شناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانه‌ها است. واژه «سمیوتیک» از ر
🖇دلیل استفاده از مدل نشانه‌شناسی در تحلیل فیلم ◀️ما با یک حوزه گسترده از روبه‌رو هستیم که شامل نظریه‌ها و موضوع‌های بسیار متنوعی است و بسته به موضوع، زاویه دید و هدف بررسی، از روش‌های مختلفی با مدیریت هدفمند استفاده می‌شود. ◀️دلیل دیگری که می‌توان برای استفاده از این در دوران معاصر بیان کرد، این است که در دوره معاصر، فاصله انواع هنرها از هم کم شده و گاه حتی مشخص کردن مرز میان آنها سخت و دشوار شده است و هنرها حالت بینابینی پیدا کرده اند. مثلاً، هنری مانند سینما، اساساً از چند گونه هنری دیگر مانند موسیقی، عکاسی، نمایش، نورپردازی، طراحی لباس، چهره‌پردازی و.... تشکیل شده است. 🔗 @r_esmaeili
⭕️ هدف از عملیات روانی 🔻 عملیات روانی دو هدف عمده دارد؛ «راهبرد تغییر نگرش» و سپس «تغییر رفتار». این نوع عملیات بیش از هر عامل دیگری می‌تواند بر اراده تأثیر بگذارد. 🔹 این نوع راهبرد تغییر با شعار «بی‌طرفی» فرستنده پیام، برای کنترل، مدیریت و نفوذ در اذهان و قلوب و احساسات مخاطب یا مخاطبان به سمت فرستنده و با نیات او صورت می‌پذیرد. 🔸 به بیان صریح‌تر، هدف عملیات روانی، کنترل افکار عمومی و شکل‌دهی به آن و یادآور «مثلث کورت» است؛ مثلث آموزش، مهندسی و ضمانت اجرا که نتیجه آن حرکت سریع به سوی «دهکده جهانی» مک لوهان است. 🔺 از طرفی جامعه هدف نسبت به پیام، تاثیرپذیری بالقوه دارد و پیام تبلیغ برای مخاطبان به‌گونه‌ای که تاثیر مطلوبی داشته باشد، ارسال می‌شود و به احتمال زیاد این پیام برای تبلیغ‌کننده نیز مفید واقع خواهد شد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
🔵 راهکاری برای مقابله با رسانه‌های دشمن 🔻 در مقابل دوقطبی سازی رسانه‌های معاندین و ایجاد تقابل میان مردم و نظام اسلامی، باید راهکارهای مناسبی را در دستور کار قرار داد تا بتوان جامعه را از اهداف شوم آنان مصون ساخت. 🔹 بهترین راهکارهای موجود در وضعیت فعلی علیه تخریب وجهه ایران و وجهه بین‌المللی ایران، شفاف سازی اخبار و رویدادها از سوی رسانه‌های داخلی کشور، تولید برنامه‌های رسانه‌ای با ارائه تصویر واقعی و محتوای عالی از فرهنگ ایرانی-اسلامی، به شمار می‌رود. 🔺 تولید برنامه‌های رسانه‌ای با محتوای دینی در تبیین ابعاد معرفتی دین اسلام و همچنین نقد شبهات دینی و ارزشی شبکه‌های ماهواراه‌ای از سوی صاحبان اندیشه، راهکارهای در جهت ارتقای باورهای دینی و زدودن شبهات مذهبی به‌شمار می‌آید. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
🔰 رمزگان اجتماعی در واقعیت 🔻 منظور از «رمزگان اجتماعی» این است که حضور انسان‌ها در زندگی واقعی، همواره حضوری رمزگذاری شده است. به‌عبارت دیگر ادارک ما از اشخاص مختلف براساس ظاهرشان، طبق رمزهای متعارف در فرهنگ ما شکل می‌گیرد. ▪️ مسئول انتخاب بازیگران، با استفاده از این رمز‌ها، کارش را آگاهانه‌تر و متعارفانه‌تر انجام می‌دهد، مثلا پوشیدن لباس مشکی در روزهای عزاداری در ایران جزو فرهنگ کشور است که اگر در فیلمی این موضوع را رعایت کند، رمزگان فرهنگی را رعایت کرده است. 🔺 بنابراین این رمزها قبل از اینکه وارد فیلم بشود، در جامعه رمزگذاری شده است. به بیان دقیق‌تر، فقط به وسیله رمزگان فرهنگ ما است که می‌توان واقعیت را درک و فهم کنیم، چه‌بسا واقعیت عینی و تجربی وجود داشته باشد، اما هیچ شیوه جهان شمول یا عینی برای ادراک و فهم آن وجود ندارد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
💢 سیاه‌نمایی در گفتمان روشنفکری 🔻 یکی از عناصری که پیرامون گفتمان روشن‌فکری مطرح می‌باشد، سیاه‌نمایی است. وقتی مرجع اصلی سینمای شبه روشن‌فکری، فرهنگ و جامعه غرب باشد هرچه رنگ و بوی خودی دارد را پس می‌زنند. ▪️ چنین گفتمانی در بهترین حالت خودی‌ها را به‌روشی تحقیرآمیز از آن یاد می‌کند و همین مسئله یکی از عناصر اساسی این گفتمان، یعنی سیاه‌نمایی را برمی‌سازد. سیاه‌نمایی به‌وفور در فیلم‌های سینمای روشن‌فکری یافتنی است. 🔺 اینان با خلق یک سری کلیشه شخصیتی مثل دروغ‌گویی، هوس‌بازی و تیپ‌های شخصیتی از این قبیل و نسبت دادن آن‌ها به شخصیت مردمان جامعه خود، به سیاه‌نمایی از وضع جامعه خود می‌پردازند و با دستکاری ذهن مخاطبین، غرب را به‌عنوان حد نهایی سعادت معرفی می‌کنند. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
سینمای دینی.mp3
7.71M
💢 سینمای دینی 🔻 پس از استقبال بی‌نظیر از فیلم‌هایی که پیرامون زندگی حضرت مسیح ساخته می‌شد حتی هالیوود تصور نمی‌کرد سینمای دینی چنین مخاطبی را به سمت صنعت سینما جذب کند. 🎙 مرحوم نادر طالب‌زاده 🔗 @r_esmaeili
💡 هفتگی مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج نژاد 🖇 مدیریت تصویر در جنگ رسانه‌ای؛ بایسته‌های جنگ روایت‌ها 👤استاد سید مهدی سیدی 📅سه‌شنبه 4 بهمن ماه، ساعت 16 🏢قم، هنرستان، موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج نژاد، پلاک 245 📝جهت حضور در نشست، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به آیدی @majaziiha ارسال کنید. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🖇سطوح مختلف رمزگان جان فیسک ◽️سطح 1: واقعیت یا رمزگان اجتماعی؛ واقعه‌ای که قرار است از پخش شود، پیشاپیش با رمزهای اجتماعی رمزگذاری شده است. مثل: ظاهر، لباس، چهره پردازی، محیط، رفتار، گفتار، حرکات سر و دست، صدا و غیره. ◽️سطح 2: بازنمایی یا رمزگان فنی؛ رمزهای اجتماعی را رمزهای فنی به کمک دستگاه‌های الکترونیکی می‌کنند. برخی از رمزهای فنی عبارتند از: دوربین، نورپردازی، تدوین، موسیقی و صدابرداری که رمزهای متعارف بازنمایی را انتقال می‌دهند و رمزهای اخیر نیز بازنمایی عناصری دیگر را شکل می‌دهند، از قبیل روایت، کشمکش، شخصیت، گفت‌وگو، زمان و مکان، انتخاب نقش آفرینان و غیره. ◽️سطح 3: ایدئولوژی یا رمزگان ایدئولوژیک؛ رمزهای ، عناصر فوق را در مقوله‌های «انسجام» و «مقبولیت اجتماعی» قرار می‌دهند. برخی از رمزهای ایدئولوژی عبارتند از: فردگرایی، پدرسالاری، نژاد، طبقه اجتماعی، مادی گرایی، سرمایه‌داری و غیره. 🔍شاید به جرئت بتوان گفت: این روش، روشی جامع و کامل برای نقد و تحلیل پیام‌های تصویری است. نقطه مثبت روش فیسک این است که علاوه بر اینکه به متن و شیوه‌های استخراج نشانه‌ها از متن پرداخته و به روشنی بیان کرده است، توجه جدی به خارج از متن و تحلیل بینامتنی نیز دارد. در حقیقت، می‌توان روش را اجتماعی دانست. 🔗 @r_esmaeili
🖇بررسی مخاطب در تولید پیام ☑️متن رسانه‌ای را نمی‌توان صرفاً به معنایی ثابت، منسجم و مجرد تقلیل داد، در عوض، این امکان را می‌دهد تا مخاطبان مختلف تأویل‌های گوناگونی انجام دهند. مخاطبان مختلف از متن رسانه‌ای استفاده‌های کاملاً متفاوتی دارند. 🔘بنابراین، باید ماهیت مخاطب، استقرار مخاطب و شیوه‌ی خطاب در رسانه بررسی شود: 1️⃣ماهیت مخاطب، یعنی اینکه متون رسانه‌ای با هر کسی سروکار ندارد، بلکه تولیدکننده هر فیلمی از ابتدا یک مخاطب خاص را در ذهن داشته است. میزان تحصیلات، جنس مخاطب، سن مخاطب، وضعیت اقتصادی و طبقه اجتماعی به مشخص‌سازی ماهیت مخاطب کمک می‌کند. 2️⃣استقرار مخاطب، یعنی اینکه چگونه یک پیام یا تصویر می‌تواند شیوه خاصی از تفکر و احساس را در مورد محصول، یا فیلم موردنظر در مخاطب ایجاد کند. 3️⃣شیوه‌ی خطاب هم، یعنی اینکه نوع خطاب پرسشی است یا گزاره‌ای یا امری یا خبری و... 🔗 @r_esmaeili
💠 تقویت سواد رسانه‌ای لازمه استفاده هوشمندانه از فضای مجازی 🔻 خوشبختانه طی سالیان اخیر، گام‌های استوار و بسیار ارزشمندی در راستای آموزش سواد رسانه‌ای در سطح جامعه برداشته شده که نوید بخش تحولات مطلوب‌تری در آینده است، هر چند که به هیچ وجه نباید به اقدامات صورت گرفته فعلی اکتفا کرد. 🔘 آن چه مسلم است ما در دنیایی به‌سر می‌بریم که روز به روز بر دامنه استفاده از فضای مجازی اضافه می‌شود، ضمن آنکه به خاطر تأثیر بسیار بالای رسانه‌های نوین بر افکار عمومی نمی‌توانیم از این مباحث غفلت کنیم. 🔘 اهتمام نسبت به آموزش سواد رسانه‌ای در راستای افزایش سطح توانمندی اعضای جامعه در مواجهه با رسانه و پیام‌های آن، بسیار مهم و ضروری است، همچنین ما برای استفاده صحیح و مطلوب از ظرفیت فضای مجازی باید به دنبال تقویت و توسعه سواد رسانه‌ای در جامعه باشیم. 🔺 به‌منظور تحقق اهداف گام دوم انقلاب در عرصه رسانه ما باید به‌طور جدی و برنامه‌ریزی شده به این سمت برویم، کما اینکه آموزش سواد رسانه‌ای باید براساس ارزش‌ها و آرمان‌های دینی و انقلابی توسعه یابد تا کمک حال ما در جنگ نرم فرهنگی و رسانه‌ای باشد. 🎙 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
🔍 3 سطح اساسی در روایت یک پیام رسانه‌ای ◾️هر نوع پیام رسانه‌ای، سه سطح اساسی در روایت آن وجود دارد. توصیف، معنای آشکار و معنای تلویحی روایت. بنابراین، ابتدا باید بتوان به صورت دقیق عناصر مهمی را توصیف کرد که داستان را می‌سازند و چیزی توصیف شود که در داستان رخ داده است. ◾️گام مهم در تحلیل متن، عبور از مرحله توصیف و رسیدن به مرحله تأویل مضامین آشکار است که از طریق روایت بیان می‌شود. در نهایت، می‌توان به تأویل‌هایی پرداخت که معنای ضمنی متن را مطرح می‌سازند. 🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🎙 #بشنوید| دسته بندی انواع تکنیک‌های اقناع #تکنیک‌های_اقناع #عملیات_روانی 🔗 @r_esmaeili
تأثیرگذاری نگرش بر رفتار.mp3
2.34M
🎙 | تأثیرگذاری نگرش بر رفتار ◾️آیا هر نگرشی منجر به می‌شود؟ ◾️رابطه بین و رفتار چیست؟ ◾️آیا استدلال‌های شناختی روی رفتار تأثیر می‌گذارد؟ 🔗 @r_esmaeili
شیوه‌های عملیات روانی علیه ایران در مواجهه با کرونا.pdf
1.23M
📋 | شیوه‌های عملیات روانی علیه ایران در مواجهه با کرونا 🖇مطالعه صفحه اینستاگرام مسیح علی‌نژاد در ماه نخست شیوع 🔦عملیات روانی از سوی رسانه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیروزی انقلاب تا به امروز، همواره امری بارز بوده است، اما شیوع کرونا در جهان و سیطره آن بر تمام شرایط زندگی فردی، اجتماعی و حتی بین‌المللی، موج جدیدی از عملیات روانی با شدتی هرچه بیشتر علیه ایران به همراه داشت. 🔦در این عرصه، فعالیت‌های ضد نظام اسلامی مسیح علی‌نژاد علیه ایران و عملکرد او در صفحه اینستاگرامش در مواجهه با این بیماری، معطوف به نوع مدیریت رؤسای نظام گردید و عملکرد آنان را نشانه گرفت. 🔗 @r_esmaeili
💢 غرب‌ستیزی به سبک آوینی ▪️ یکی از رویکردهایی که شهید آوینی از آن تاثیر پذیرفت، نگاه غرب‌ستیزی متاثر از فردید و هایدگر می‌باشد. فردید با آگاهی گسترده از تاریخ غرب و جریان‌های فلسفی و سیاسی و هنری آن، جریان غرب‌ستیزی فلسفی را در ایران بنیاد نهاد. ▫️ فردید، با رویکرد فلسفه به نقد غرب و مشکلات دیگر جامعه ایران پرداخت؛ ولی به گفتار بیش از نگارش اهمیت می‌داد. فردید را می‌توان به دلیل اندیشه ضدمدرنیسم و تکنولوژی، ذوب شده در هایدگر، فیلسوف آلمانی دانست. ▪️ او را بهترین شارح هایدگر در سال 1330 می‌دانستند؛ ولی فردید بر این باور بود که هایدگر در مقام تفکر خویش، از ادراک تام و تمام و اصیل نور محمدی محروم بود. ▫️ البته فردید علاوه بر شهید آوینی بر شخصیت‌های متعددی از جمله جلال آل احمد هم تاثیر گذاشت، به‌گونه‌ای که می‌توان جلال را منعکس کننده اندیشه‌های فلسفی فردید، اما در قالب‌های ادبی و شهید آوینی را منعکس کننده اندیشه‌های فلسفی فردید، در عرصه هنر دانست. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
♦️ خود مختاری تام انسان مدرن 🔻 غرب مدرن اولین و تنها تمدنی است که با مادی انگاشتن هستی، عقل خود بنیاد نفسانیت‌مدار را محور آن قرار داد و انسان را به مثابه موجودی خود مختار و مستقل در نظر گرفت. خود مختاری انسان غربی، مراحل و تطوراتی داشت که در مرحله اول آن هنرمندان و فیلسوفان نقش مهمی داشتند. ▪️ در مرحله نخست و در عصر رنسانس، به مدد دگراندیشان هنرمند و فیلسوف، انسان در پی کشف خود نفسانی‌اش بوده و اگر تا پیش از این و دوران باستان، انسان در چشم خدایان دیده می‌شد و خود تصویر بود، از عصر رنسانس، به بعد، جهان به تصویر تبدیل شد و انسان چونان تماشاگر، خود، سازنده پندار حضور مستقل در اشیا شد. ▫️ خودگرایی دوران رنسانس در عصر روشنگری به استقلال کامل خود، خود محوری و سوبژکتیویسم انجامید، کنشگری انسان غربی در این دوران، پایه‌های مدرنیته را انسجام بخشید. در عصر روشنگری، سوژه مدرن، خودخواهی و خودبینی (انانیت و نفسانیت) را هدف و معنای زندگی قرار داد و تا اواخر قرن 19 میلادی ماموریت تمدن مدرن را به خود اختصاص داد. 🔺 اگر از اواخر قرن هجدهم تا پیش از ظهور عصر پست‌مدرن را دوران پساروشنگری بنامیم، در این دوران با گسترش سوبژکتیویسم در قالب انقلاب صنعتی و پس از آن برخی اعتراض‌ها نسبت به قواعد مدرنیته روبه‌رو هستیم که به ظهور نوعی از خودمداری افراطی در دوران پست مدرن می‌انجامد. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از گردباد نیوز
جنگ شناختی و استعمار پلتفرمی ✍سید علیرضا آل‌داود ⭕️جنگ شناختی به عنوان سلاح افکار عمومی با هدف دستکاری گفتمان عمومی توسط عناصر خارجی تعریف می‌شود که به دنبال تضعیف وحدت اجتماعی یا آسیب رساندن به اعتماد عمومی به نظام سیاسی، بی ثبات سازی و عادی سازی موضوعات متضاد با ارزشها و هنجارهای یک کشور هستند، در این جنگ پاشیدن بذر بی اعتمادی بر روی افکار عمومی از اهداف اصلی به حساب می آید. ⭕️ جنگ شناختی تلاش می کند ادراکات و سپس رفتار مردم را تغییر دهد، ادراک محصول شناخت است که «مکانیسمی» است که تلاش می شود در این جنگ از آن بهره ببریم. ⭕️برای درک جنگ شناختی، شروع با مفهوم شناخت مفید است، که احتمالاً به عنوان «فرایند ذهنی کسب و درک دانش، که متضمن مصرف، تفسیر و درک اطلاعات است» تعریف می‌شود (اتول، 2020). در نتیجه، یک درک ممکن این است که حوزه شناختی شامل «ادراک و استدلالی است که در آن مانور با بهره‌برداری از محیط اطلاعاتی برای تأثیرگذاری بر باورها، ارزش‌ها و فرهنگ افراد، گروه‌ها و/یا جمعیت به هم پیوسته حاصل می‌شود». ⭕️ بر اساس تفسیر حوزه شناختی ارائه شده در بالا، پل اوتول (2020) جنگ شناختی را به عنوان "مانورهایی در حوزه شناختی برای ایجاد یک ادراک از پیش تعیین شده در بین مخاطبان هدف به منظور کسب مزیت نسبت به طرف دیگر" تعریف می کند. ⭕️ با توجه به تعاریف بالا بستر این جنگ در حال حاضر در سطح کشور ما که دشمن می تواند بر روی ادراک و رفتار سرمایه اجتماعی کشور تاثیرگذاری حداکثری داشته باشد سرویس‌های فضای مجازی عمدتا خارجی است که متاسفانه کاملا رهاشده و بدون هیچ گونه ضابطه‌ای مجری این جنگ شده‌اند. ⭕️ در شرایط کنونی اتفاق دیگری که در کشور ما رخ داده و بسیار آزاردهنده است تجربه عجیب در سال ۲۰۲۲ است که تقریبا در هیچ کدام از کشور های پیشرفته آنرا در این سطح نمی‌بینیم. ⭕️ تجربه اتحادیه اروپا مخصوصا از سال ۲۰۱۲ و پس از افشاگری‌های اسنودن که بخشی از مقابله این اتحادیه ضد جنگ شناختی-ترکیبی آمریکایی‌هاست اکنون در برابر ماست: راه اندازی شبکه اروپایی با هدف جلوگیری از سرقت داده‌های اروپایی‌ها توسط پلتفرم‌های آمریکایی(جلوگیری از شنود NSA و جاسوسی GCHQ(مصاحبه مرکل))، تصویب قوانین GDPR، آنتی تراست و اخیرا DMA برای جلوگیری از این استعمار پلتفرمی و... ⭕️ نکته آخر اینجاست که پلتفرم‌های پرمخاطب خارجی حاضر در کشور ما یعنی همان بستر جنگ شناختی در حال اجرای طرح صیانت خودشان در کشور بدون هیچ مانعی هستند و حال این سوال از مخالفان قانونمند شدن فضای مجازی در داخل مطرح است که در برابر این میزان خسارت به سرمایه اجتماعی کشور بخصوص کودکان و نوجوانان، ولنگاری، بی قانونی، سانسور ارزشهای مردم ایران در این پلتفرم‌ها پیشنهادشان غیر از تخریب دلسوزان و برچسب زنی و حملات کور به آنان چیست؟ ادامه دارد...
🔰 تعریف عملیات روانی و جنگ روانی 💠اصطلاح عملیات روانی (psychological operation) نخستین بار در سال ۱۹۴۵، از سوی کاپیتان الیس ام. زاچاریاس به کار برده شد. اما این واژه دارای تعریف جامعی نیست، شاید ازآن‌رو که فعالیتی آمیخته با چندین رشته است و پدیدارهای اجتماعی را از منظر ، ، ، ، و بررسی می‌کند. 💠با این وجود، «عملیات روانی» در تعریفی جامع چنین بیان می‌شود: «مجموعه اقدامات تبلیغی - روانی یک کشور یا گروه به منظور اثرگذاری و بر و دولت‌ها و مردم در جهت مطلوب، با اتکا به زمینه‌ها و ابزارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی». 💠گروهی نیز را شامل جنگ روانی می‌دانند. در تعریف واژه «جنگ روانی» باید اذعان نمود که نخستین بار، نویسنده آمریکایی، پل لاینبرگر، به طور رسمی این عنوان را برای کتاب خود انتخاب نمود و در سال بعد از آن، کتاب تحت عنوان جنگ روانی علیه آلمان از سوی دانیل لرنز منتشر شد. 💠اما شاید جامع ترین و کامل ترین تعریف از تعریف صلاح نصر باشد: جدیدترین سلاح جنگی که علیه «فکر»، «عقیده»، «شجاعت»، «اطمینان» و «میل به جنگیدن» عمل می‌کند. به طور کلی نقطه تمایز و در نوع عملکرد آن است؛ اولی تخاصم به صورت آشکارا از سوی دشمن، و دمی که به شکلی پنهانی صورت می‌پذیرد. 🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🔰 تعریف عملیات روانی و جنگ روانی 💠اصطلاح عملیات روانی (psychological operation) نخستین بار در سال ۱
☑️اهداف و ابزارهای اصلی عملیات روانی 🔘اهداف و ابزارهای اصلی عملیات روانی را می‌توان به دو مقوله و تقسیم نمود که هر یک - به ترتیب - به هدف تسخیر قوه عاقله و تسخیر قلوب انجام می‌شود. 🔘چارچوب اهداف عملیات روانی در ایجاد «جنگ جهان‌بینی» (weltan - Schauungskrieg) به معنای به‌کارگیری علمی ، وحشت‌آفرینی و فشار دولتی به‌مثابه ابزاری برای تضمین پیروزی ایدئولوژیک بر دشمنان است که اصلی‌ترین هدف آن امحای نرم و کامل نظام و دولت‌هاست. 🔘در جهت به‌کارگیری راهبرد به خود و دیگران شیوه‌هایی همچون تمسخر و تحقیر ارزش‌ها، ارائه شبهه در اعتقادات مذهبی و وابسته‌سازی ایجاد می‌شود که با مدیریت افکار، یقین را به شک و در نهایت، تبدیل می‌کند. 🔘اما در حیطه مدیریت احساس، شیوه‌های عملیات روانی همچون ترس، یأس و تحریک احساسات به کار گرفته می‌شود، به گونه‌ای که حب را به بغض و در نهایت، راهبرد را ایجاد می‌کند. 🔘شکل‌گیری و فرایندی پیچیده است و به ارزش‌ها و همچنین عواطف فرهنگی و شخصیتی بستگی دارد. این عملیات به نوعی، «غیر» یا «دیگری» را در برابر «خود» و یا «ما» قرار می‌دهد و از آن نزد تصویرسازی می‌نماید، به گونه‌ای که هویت تنها در پرتو غیر یا خصم شناخته می‌شود و نوعی غیریت‌سازی می‌کند. 🔗 @r_esmaeili