eitaa logo
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
51 دنبال‌کننده
166 عکس
8 ویدیو
0 فایل
این کانال مجموعه آثار و نظرات استاد را پوشش می‌دهد و توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
جمیل بن دراج گوید : از امام صادق علیه السلام درباره ایمان پرسیدم حضرت فرمود : ایمان عبارت است از گواهی داده به اینکه هیچ معبودی جز خدا نیست و این که محمد صلی الله علیه و آله فرستاده اوست. جمیل گوید : عرض کردم : آیا این گواهی دادن ، عمل شمرده می شود؟ حضرت فرمود : آری، دوباره عرض کردم : پس از عمل از ایمان است؟ حضرت فرمود : ایمان جز به وسیله عمل برای شخص ثابت نمی گردد و عمل نیز برخاسته از ایمان است. حدیث شانزدهم eitaa.com/r_harizavi
🔰تبیین نقش طلاب در تحقق انتقام سخت و سریع در پی شهادت شهدای تمدن ساز 🎤 با ارائه حجه الاسلام والمسلمین روح الله حریزاوی معاونت ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی مدرسه علمیه رضویه 📆 زمان: دوشنبه ۹۹/۹/۱۷ 🕙 ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح مکان: دربستر فضای مجازی از طریق سامانه lms به نشانی: https://razavie.lms2.hozehkh.com/ws/enteghamesakht 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 --------------------------- eitaa.com/r_harizavi
در وصیت امیرالمومنین علیه السلام به فرزندش محمد بن حنفیه آمده است حضرت فرمود : ای پسر دلبندم! چیزی را که نمی دانی مگو بلکه هر چیزی را هم که میدانی بر زبان میاور زیرا خداوند بر تمامی اعضای تو اموری را واجب ساخته که به وسیله آن ها در روز قیامت بر علیه تو‌حجت و دلیلی می آورد و از تو درباره آنها می پرسد و آنها را پند و نصیحت نموده و بیم داده و ادب آموخته و رها وا نگذارده پس فرموده است : ( از آنچه که به علم و آگاهی نداری پیروی مکن زیرا از گوش و چشم و دل سوال می‌شود) (٢۵) و فرمود : (هنگامی که آن را با زبانهای خود فرا می گرفتید و آنچه را که به آن علم و آگاهی نداشتید با دهان هاتان می گفتید و این را سهل می‌شمردید در حالی که در نزد خدا بسی بزرگ است) (۲۶) سپس اعضا و جوارح را به عبادت و فرمانبرداری خود فراخوانده و فرموده : ( ای ایمان آورندگان رکوع و سجده کنید و پروردگارتان را بپرستید و عمل خیر انجام دهید امید است که به رستگاری برسید) (۲۷) این پرستش خداوند و انجام خیر فریضه ای است که بر تمامی اعضا واجب گشته است. و فرمود : ( سجده گاه ها از آن خداست پس همراه با خدا، هیچ کس دیگری را نخوانید) (۲۸) مراد از سجده گاه ها، صورت و دو دست و زانوها و دو انگشت بزرگ پا است و فرمود : ( و نمی‌توانید شهادتی را که گوشها تان و دیدگان تان و پوستهای تان بر علیه شما می دهند را پنهان سازید) حدیث هفدهم eitaa.com/r_harizavi
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
در وصیت امیرالمومنین علیه السلام به فرزندش محمد بن حنفیه آمده است حضرت فرمود : ای پسر دلبندم! چیزی ر
ادامه حدیث (۲۹) مراد از (پوست ها در این آیه عورتها است. سپس خداوند بر هر عضوی از اعضای تو واجبی را اختصاص داده و بر آن تصریح نموده است پس بر گوش واجب ساخت که به معاصی گوش فرا ندهد پس فرمود : (و محققا خداوند در کتاب بر شما چنین فرستاد که هرگاه بشنوید که به آیات الهی کفر ورزیده می‌شود و آیات خدا به مسخره گرفته می‌شود در اینگونه مجلسی با کافران منشینید تا در سخن دیگری وارد شوند اگرچه چنین نکنید همانند آنان می باشید) (٣٠) و فرمود : (هرگاه دیدی کسانی در مورد آیات ما( به انکار و استهزا) غرق در گفتگو شده‌اند از آنان دوری کن تا درباره سخنی دیگر به گفتگو بنشیند) (۳۱) سپس خداوند عزوجل جایی را که مومن از روی فراموشی در چنین مجلسی نشسته است را استثنا نموده و فرموده است : (و اگر شیطان فراموشت ساخت پس بعد از یادآوری با چنین گروه ستمکاری منشین) (۳۲) و فرمود :( پس بشارت به بندگان مرا، همان بندگانی که سخن را می‌شنود و از نیکوترین سخن پیروی می‌کنند آنان کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرد و آنان خردمندانند) (۳۳) و فرمود : ( مومنان هرگاه به امری بیهوده برخورد کنند کریمانه از کنار آن می گذارند) (۳۴) و فرمود : ( هر گاه سخن بیهوده بشنوند از آن دوری می گزینند.) (٣۵) پس این همان چیزی است که خداوند بر گوش واجب ساخته و عمل گوش همین است و خداوند بر چشم نیز واجب نموده که به چیزی که بر او حرام ساخته نظر نیفکند پس فرمود : ( به مومنان بگو دیدگانش را از دیدن حرام فرو بندند و عورت هایشان را حفظ کنند) (۳۶) پس حرام نمود که کسی به عورت دیگری نگاه کند. و بر زبان واجب نمود که به آنچه که قلب بر آن پیمان بسته اقرار و تعبیر کند پس فرمود : (و بگویید ایمان آوردیم به آنچه که قلب بر آن پیمان بسته اقرار و تعبیر کند پس فرمود : ( و بگویید ایمان آورده ایم به آنچه که بر ما فرو فرستاده شد) (۳۷) و فرمود :( و به مردم نیکویی را بگویید) (۳۸) و بر قلب که امیر اعضا است و عضوی است که به وسیله آن تعقل و فهم صورت می‌گیرد و از امر و رای او نتیجه‌گیری حاصل می گردد نیز واجب ساخت و فرمود : ( کافران دروغ گویند مگر کسی که به اجبار اظهار کفر نموده در حالی که دلش به ایمان آرمیده است) (۳۹) و در آنجا که خبر از گروهی می‌دهد که ایمان زبانی دارند نه قلبی فرمود :( آنان که گفتند ایمان آوردیم در حالی که دلهایشان ایمان نیاورده بود) (۴٠) و فرمود :(آگاه باشید که دلها با یاد خدا آرام می‌گیرد) (۴۱) و فرمود :(اگر آنچه را که در درون دارید آشکار یا پنهان کنید خداوند به سبب آن از شما حساب می کشد پس هرکه را بخواهد می‌بخشد و هرکه را بخواهد عذاب میکند) (۴٢) و خداوند بر دو دست واجب ساخت که آن دو را به سوی آن چه که خداوند بر تو حرام نموده دراز نکنی و دو دست را در راه اطاعت خدا به کارگیری پس فرمود :( ای ایمان آورندگان هرگاه برای نماز برمی خیزید روی های تان و دست های تان را تا آرنج ها بشویید و به سر هاتان مسح بکشید و پایهایتان را تا برآمدگی روی پا مسح کنید) (۴۳) و فرمود :( هرگاه در میدان کارزار با کافران روبرو شدید گردن هاشان را بزنید) (۴۴) و خداوند بر پاها واجب ساخت که آن دو را در راه طاعتش به حرکت درآوری و به وسیله آن دو همچون گام زدن شخص عصیان مشخص کار گام بر ندارید پس فرمود :( با تکبر و خرامان بر روی زمین گام برندار زیرا هرگز زمین را نمی‌توانیم بشکافی و در بلندی به کوهها نخواهی رسید همه اینها زشتش در نزد پروردگارت ناپسند است) (۴۵) و فرمود :( امروز بر دهان هاشان مهر می‌نهیم ودستانشان با ما سخن می‌گویند و پایهایشان با آنچه که کسب کرده اند گواه خواهند داد) (۴۶) پس خداوند خبر داده است که پای ها در روز قیامت بر علیه صاحب خود گواهی خواهند داد. پس اینها که گفته شد چیزهایی است که خداوند بر اعضای تو واجب ساخته است پس از خدا بترس ای فرزندم و اعضای خود را در راه اطاعت و خشنودی او به کار گیر و بر حذر باش از اینکه خدای تعالی تو را در حال انجام معصیتش ببیند یا تو را در طاعت خویش نیابد. پس در نتیجه از زیانکاران باشید و بر تو باد که به خواندن قرآن بپردازی و در شب و روزت آن را تلاوت کنی زیرا قرآن عهد و پیمانی است از جانب خدای تبارک و تعالی با بندگانش پس بر هر مسلمانی واجب است که در هر روز نظر به این پیمان الهی بیفکند اگرچه به ۵۰ آیه آن و بدان که درجات بهشت به عدد آیات قرآن است پس زمانی که روز قیامت شود به قاری قران گفته خواهد شد که بخوان و بالا رو پس در بهشت بعد از پیامبران و صدیقان کسی درجه اش بالاتر از درجه قاری قران نیست. (مرحوم شیخ حر عاملی گوید : این وصیتنامه طولانی است که ما موضع حاجت از آن را انتخاب نموده ایم) حدیث هفدهم eitaa.com/r_harizavi
از امام سجاد علیه السلام روایت است که فرمود : بر تو روا نیست که هر آنچه خواهی بگویی زیرا خداوند می فرماید : ( از آنچه که به آن علم نداری پیروی مکن) (۴۷) و بر تو روا نیست که هر آنچه خواهی بشنوی زیرا خدای عزوجل می فرماید : ( همانا گوش و چشم و دل همه مورد پرسش واقع خواهند شد) حدیث هجدهم eitaa.com/r_harizavi
از امام سجاد علیه السلام روایت است که فرمود :حق خدای بزرگ بر تو این است که تنها او را پرستش کنی و چیزی را شریک او به شمار نیاوری پس هرگاه از روی اخلاص و صفای باطن چنین کنی خدای سبحان برخورد لازم می داند که امر دنیا و آخرت را کفایت کند و حق نفست بر تو این است که آن را در راه فرمانبرداری از خدای عزوجل به کار واداری. و حق زبان این است که او را بزرگتر و شریف تر از آن بدانی که ناسزا گوید و او را به خیر و ترک سخنان زائد و بی فائده و نیکی به مردم و گفتار نیک درباره مردم عادت دهی و حق گوش ان است که او را از شنیدن غیبت و هر آنچه شنیدنش جایز نیست، پاکسازی . و حق چشم آن است که آن را از دیدن هر آنچه دیدنش بر تو حرام است بر بندی و از راه نظر با دیدگانت عبرت گیری. و حق دستانت این است که آنها را به سوی چیزی که بر تو حلال نیست نگشایی. و حق پایهایت آن است که به وسیله آن ها به سوی چیزی که بر تو روا نیست گام بر نداری پس تو با این دو پا بر (صراط) می ایستی پس بنگر تا نلغزی و در آتش فرو نیفتی. و حق شکم بر تو این است که آن را ظرف و جایگاه حرام قرار ندهی و اضافه بر سیری نخوری. و حق عورت تو بر تو این است که آن را از زنا نگهداری و از اینکه کسی به آن نظر افکند آن را حفظ کنی و حق نماز این است که بدانی نماز ورود بر خدای عزوجل است و تو در نماز در پیشگاه او ایستاده‌ای پس اگر این را ( از صمیم جان) دریابی ایستادنت در برابر او ایستادن بنده‌ای خوار و کوچک و آرزومند و ترسان و امیدوار و بیمناک و بی چیز و زار خواهد بود و( در این حال) حدیث نوزدهم eitaa.com/r_harizavi
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
از امام سجاد علیه السلام روایت است که فرمود :حق خدای بزرگ بر تو این است که تنها او را پرستش کنی و چی
ادامه حدیث خداوندی را که در برابرش با آرامش و وقار ایستاده‌ای بزرگ میشماری و با ( تمامی) قلبت به نماز روی می‌آوری و حقوق و حدود آن را به پای میداری. و حق حج این است که بدانی حج وارد شدگان بر پروردگار و گریختن از گناهانت به سوی خدایت است و در حج توبه ات پذیرفته است. و با به جای آوردن حج یکی از واجباتی را که خداوند بر تو واجب ساخته است ادا نموده ای. و حق روزه آن است که بدانی روزه حجاب ای است که خداوند عزوجل بر زبان و گوش و چشم و شکم و فرج تو نهاده است که با این حجاب تو را از گزند آتش دوزخ می پوشاند پس اگر روزه را ترک کنی گوی پوششی را که خدا بر تو گذارده است پاره کرده ای. و حق صدقه این است که بدانی که صدقه ذخیره توست که در نزد پروردگارت می نهی و ودیعه و امانتی است که به او سپرده ای. امانتی که نیازی به شاهد طلبیدن برای آن نداری و در ودیعه گذاردن آن در پنهانی اعتماد و اطمینان بیشتری داری تا این که آن را آشکارا به ودیعت گذاری و باید بدانی که صدقه بلا ها را و دردها را در دنیا و آتش دوزخ را در آخرت از تو دفع می کند و حق قربانیان است که در قربانی نمودن آن تنها رضای خدای عزوجل را قصد کنی نه مردمان را و از آن جز در مسیر رحمت الهی قرار گرفتن و رهایی روحت را در روز ملاقات پروردگار قصد نکنی. و حق سلطان این است که بدانی که تو مایه آزمایش و امتحان او قرار داده شده ای و او نیز به خاطر سلطنتی که بر تو یافته گرفتار توست و نباید در معرض خشم او قرار گیری و با دست خود به هلاکت بیفتی و در نتیجه با او در بدی رساندن به خودت شریک شوی. و حق آن کس که در علم تو را راهبری نموده این است که او را بزرگ شماری و جایگاه نشستنش را نیک سامان دهی و خوب به سخنانش گوش فرا دهی و رو به او داشته باشی و صدایت را بلندتر از صدای او نکنی و به کسی که از او پرسش می کنی پاسخ نگویی تا خود او پاسخش را دهد در مجلس درس او با کسی سخن نگویی و در نزد او غیبت هیچکس را نکنی، اگر در نزد تو از بدی اش گویند از او دفاع کنی و عیب هایش را بپوشانی و فضیلت هایش را آشکارسازی و با دشمن او نشست و برخاست نداشته باشی و با دوستدار او دشمنی نکنی پس اگر چنین کنی فرشتگان الهی به نفع تو گواهی دهند که تو خواهان دانشی و علم را به خاطر خدا آموخته ای نه به خاطر مردم. و اما حق کسی که مالک توست این است که دستور هایش را اطاعت کنی و نافرمانی اش نکنی مگر در مواردی که باعث خشم خدای عزوجل است زیرا فرمانبرداری از مخلوق در نافرمانی خالق سزاوار نیست. و اما حق زیر دستان تو این است که بدانی آنها به خاطر ناتوانی خود و توانایی تو رعیت تو گشته اند پس واجب است که در بین آنان به عدل رفتار کنی و برای آنان چون پدری مهربان باشی و نادانی آنان را ببخشای و در کیفر نمودن آنان شتاب نکنی و خدای عزوجل را بر قدرت و تسلطی که بر ایشان به تو داده است سپاسگزار باشی. و اما حق آنان که سرپرستی علمی ایشان را به عهده داری این است که بدان خدای عزوجل تو را در آموختن دانشی که به تو عطا فرموده متولی و سرپرستان آنان قرار داده و از خزانه علم دری بر تو گشوده پس اگر در تعلیم و آموزش آنان نیک بکوشی و برای آنان دروغ نبافی حدیث نوزدهم eitaa.com/r_harizavi