eitaa logo
روی خط تاریخ و تمدن...
677 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.1هزار ویدیو
1.1هزار فایل
📝فعالیت: رصد کارهای دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی ارتباط با ادمین و دبیر انجمن تاریخ | تبادل : 🆔 @h_fatemirad
مشاهده در ایتا
دانلود
📜آیا نامه های دعوت از امام حسین (ع) توسط نوشته شد؟! ✍🏼گاه مطرح می شود، قاتلان امام حسین (ع) خود بودند چرا که آنها امام (ع) را به کوفه دعوت کرده و سپس پیمان شکنی کرده و آن فجایع را آفریدند و امروز هم برای ایشان عزاداری می کنند! 📌 در حالی که ساختار غالب کوفه آن زمان، خلفای پیشین بودند... زمان امام حسین (ع) کوفیان به پنج دسته تقسیم شدند: 1⃣شیعیان خالص بودند که خلافت سه خلیفه پیشین را غصب حق علی (ع) می دانستند مانند حبیب ابن مظاهر، مسلم ابن عوسجه و میثم تمار،. 2⃣علوی ها یعنی اهل سنتی که ضد عثمان بودند و امام علی (ع) را قبول داشتند و نه عثمان را 3⃣عثمانی ها یعنی غالب اشراف کوفه بودند که این ها طرفداران عثمان و معاویه و بنی امیه بودند و با آل علی (ع) و شیعیان و حتی اهل سنتِ مخالفِ عثمان، دشمنی داشتند مانند عمر سعد 4⃣خوارج 5⃣بردگان و غلامانی بودند که در جنگ اعراب با ایران (فتوحات) اسیر شده و معمولا این افراد دین و مذهب خاصی نداشتند و بر سیره روسای قبایل خود رفتار می کردند.(ایشان نقش خنثی داشتند و از آن حضرت (ع) دعوتی به عمل نیاوردند.) 🗞 در این میان وقتی خبر از طریق همین اشراف کوفه که برای همرنگ شدن با جماعت و به تله انداختن امام (ع) برای حضرت نامه نوشته بودند، به یزید رسید، او عبیدالله ابن زیاد را برای خاموش کردن این جریان و ختم قائله از بصره به کوفه می فرستد و با ورود او این چهار گروه واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند: 1⃣شیعیان خالص تا پایان بر عهد خود و همراه مسلم ابن عقیل سفیر امام حسین (ع) ماندند، 2⃣علویون ضد عثمانی (که غالب اهل سنت در آن زمان از این گروه بودند) از وجود و تهدیدات عبیدالله ترسیدند و خود را با مخفی کردن از معرکه دور نگاه داشتند، 3⃣عثمانی ها و اشراف که طرفدار بنی امیه بودند و 4⃣خوارج نیز پیمان خود را شکستند. لذا عبیدالله ابن زیاد تنها با شیعیان خالص برخورد نمود و آنها را به شهادت می رساند یا در زندان حبس کرد که از جمله می توان به شهادت هانی و میثم تمار اشاره کرد. 📝بنابراین پیمان شکنانی که به مقاتله و مقابله با حضرت امام حسین (ع) ‌برخاستند، نبودن بلکه پیمان شکنانی بودند که روزی برای حضرت نامه نوشته و از ایشان دعوت کرده بودن تا به کوفه بیایند. 📝 ضمن اینکه سپاه عمر سعد را می توان به دو بخش تقسیم کرد؛ 1⃣بخش نخست که فرماندهان لشکر بودند و از شام به کوفه آمده و برخی از آنها اساسا مسلمان نبودند و 2⃣دسته دوم همان سیاهی لشکر و پیمان شکنانی بودند که از کوفه به کربلا گسیل شده بودند. 👈🏼همچنین شمر کسی بود که در مقایسه با عثمان می گفت علی (ع) برای خلافت برتر از عثمان است اما نسبت به دو خلیفه دیگر این نظر را نداشت و معتقد به خلافت آنها بود؛ چطور می توان فردی را که این گونه باوری دارد در جرگه شیعیان به حساب آورد و بیان کرد شمر شیعه بوده است!!! ✍🏼بنابراین کوفیان در دعوت از امام حسین و بیعت با مسلم در آن شرایط، رفتارى منطقى از خود نشان دادند، اما پیش بینى حضور عبیداللّه‏ و رفتار خشن او را نمى‏ کردند. براساس عوامل ظاهرى میتوان چنین تحلیل کرد: 📜 که اگر عبیداللّه‏ نمى‏ آمد، نعمان‏ بن‏ بشیر توان مقابله با مردم را نداشت و امام با آمدن به کوفه، موفقیت‏هایى کسب می نمود. 🔖به نظر مى‏ رسد بخشى از مردم کوفه به دلیل عدم همراهى با امام ـ اگر توان پیوستن به حضرت را داشتند ـ به‏ ویژه آنان که در جنگ با امام شرکت کردند، مذموم‏ اند؛ اما آن‏ها انسان‏ هاى استثنایى و با ویژگى‏ هاى منحصر به خود نبودند. شرایطى آن‏جا حاکم بود که اگر در هر جاى دیگر این شرایط جمع مى‏ شد همین اتفاقات رخ مى‏ داد، چنان‏که وجوه مشابه زیادى میان حرکت‏ هاى انقلابى کوفیان با حرکت‏هاى انقلابى مردم دیگر دیده مى‏ شود. اگر منصفانه نگاه کنیم تعجب از این پیمان‏ شکنان نیست، بلکه باید از امثال حبیب‏ بن‏ مظاهر و مسلم‏ بن‏ عوسجه و ابوثمامه صاعدى تعجب کرد که تا پاى جان ایستادگى کردند. 🔹مرحوم حجت‏ الاسلام و المسلمین دکتر محمد ابراهیم آیتى : ✍🏼قرن‏ هاست که بسیارى از مردم، اهل کوفه را براى این بى‏ وفایى و پیمان‏ شکنى ملامت کرده‏ اند و چنان‏که به اصحاب و یاران با وفاى امام علیه‏ السلام درود و سلام فرستاده‏اند، به اینان که روزى وعده نصرت دادند و پیمان فداکارى بستند، و روزى هم به‏ روى امام شمشیر کشیدند و تا پاى کشتن وى ایستادگى کردند، لعنت و نفرین کرده‏ اند، اما انصاف این است که مردم کوفه، کارى برخلاف معمول و عملى که موجب حیرت باشد انجام نداده‏ اند و هر دو کارشان برطریق قاعده بود: هم آن نامه‏ ها که نوشتند و هم آن شمشیرها که به روى امام کشیدند. ✍🏼 سید حسن فاطمى تاریخ پژوهان ۱۳۸۴ شماره ۴ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📜: وقتی همه ی اصحاب و اهلبیت علیهم السلامئدر کربلا به شهادت رسیدند و برنگشتند، چگونه پس از وقایع کربلا مطلب نقل میشود!!! 👈🏼 : پس بسیاری از وقایع نقل شده از کربلا است!!!! 📜 : درواقع سوال اینگونه باید مطرح شود بسیاری از مطالب تاریخ وقایع کربلا از طریق چه کسانی به ما رسیده است؟ 👈🏼یاران امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند ولی روایت عاشورا در همان صحرا باقی ... 🎙 عاشورای حسینی این چهره ها هستند: 1⃣ ازدی: بخش زیادی از اطلاعات تاریخی آن دوران از حمید بن مسلم ازدی، نگار و خبرنگار سپاه عبیدالله بن زیاد منتقل شده است. ✍🏼 نقل شده است که همین فرد مانع کشته شدن امام سجاد (علیه السلام) توسط شمر شد. به همین دلیل وقتی مختار به کوفه تسلط پیدا کرد به او امان داد. 2⃣ امام علیه السلام و حضرت سلام الله علیها : ✍🏼 بخش دیگری را هم از امام زین العابدین (علیه السلام ) و امام (علیه السلام) که به نقل مشهور در آن زمان ۴ ساله بوده به ما رسیده است. حضرت زینب و بانوان دیگر کاروان هم در نقل این وقایع سهم بزرگی داشتند. 4⃣ : خیلی از جنایتکاران کربلا قبل از اینکه قیام توابین مختار صورت بگیرد با افتخار آمده بودند و وقایع عاشورا را تعریف کرده بودند. همین ها سینه به سینه ماند و مختار هم با همین اطلاعات به سراغشان رفت و انتقام گرفت. ✍🏼خیلی هایشان هم نقل جنایت هایشان را در هنگام مرگ بیان می کردند. مثل همانی که در مختارنامه مطرح شد؛ روایت خولی قبل از اعدامش. 4⃣ مانده امام (علیه السلام): فردی به نام بن عبدالله مشرقی که جزو یاران امام بوده و از میدان گریخته بود. این فرد با امام شرط کرد تا موقعی همراهشان است که وجودش فایده داشته باشد. امام هم قبول کرده بود. او هم اسبی را در خیمه ای آماده نگه داشت تا زمانش برسد. تا قبل از شهادت حضرت عباس (علیه السلام) هم ماند ولی آخر کار، از امام اجازه رفتن گرفت که امام هم اجازه داد. گریخت و کسی هم نتوانست او را بگیرد. او هم خیلی از اتفاق ها و نحوه شهادت ها را بیان کرده. رباب (همسر امام حسین (علیه السلام)) هم که زنده ماند اتفاقات زیادی را نقل کرده. البته او در کنار امام جنگ هم کرده بود ولی در آخر اسیر شد. سپاه دشمن هم او را آزاد می کند چون معتقد بودند او غلام بوده و مطیع اوامر ارباب! ✍🏼 دکتر محمد حسین رجبی دوانی ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| عکس باز شود🔺 📌 «کاربست روش تحلیل گفتمان در مطالعات تاریخی» از پانزدهم تا بیست و ششم شهریور ۹۹ برگزار می گردد. 🔹سخن تاریخ: 🌐 https://b2n.ir/003091 ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| عکس باز شود🔺 📌«مقتل‌نگاری (مقتل الحسین ابومخنف)» با ارائه حجت الله جودکی (پژوهشگر، مصحح و مترجم) ۷ شهریور ۹۹ برگزار می گردد. 🔹سخن تاریخ: 🌐 https://b2n.ir/783890 ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
rooze-7.mp3
731.1K
🎙 | روز ۷ محرّم 📝رسیدن نامۀ ابن زیاد 📝گماردن لشگر پانصد نفره برای حفاظت از شریعۀ فرات توسط عمر سعد 📝روز بستن آب به اهل بیت علیهم السّلام ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| مقابله با فرهنگ اسلامی 📌 نقد سریال 🔘 گناهی به بزرگیِ نابودی خانواده 📺(این سریال در طی مدت اخیر بصورت هفتگی در شبکه نمایش پخش میشد.) 🔺 نگارنده برآن است که سریال «هم‌گناه» با اختلاف، ضدّخانواده‌ترین سریالی است که پس‌از انقلاب اسلامی و ذیل سیاست‌های فرهنگی انقلاب، ساخته و پخش شده است. 🔺 در یک نگاه کلّی به مضمون سریال یادشده، درمی‌یابیم که تمامی اتفاقات داستان در بستر یک خانوادهٔ اصیل و ریشه‌دار، رخ می‌دهد. 🔺 ⟨پای‌بندی به سنت‌های خانوادگی⟩ به‌عنوان منشأ بروز همه تنش‌ها در این داستان، گره‌های درام را شکل داده و به‌اصطلاح آن‌را داراماتیزه می‌سازد. تقابل همهٔ کوچک‌ترهای خانواده که به مثابه نمادی از چندگونگیِ فرهنگیِ نوظهور است با بزرگ‌ترهای خانواده که به‌منزلهٔ نماد سنّت، اصالت و ساختار حاکم، معرفی می‌شود، جنگی درون‌خانوادگی  را در قصهٔ سریال رقم می‌زند که مدام درحال تعمیق و گسترش است. 🔺 نگاه پُست‌مدرن بر تمامی سریال حاکم است و یکی‌از پررنگ‌ترین دلایل آن را در جدال بی‌وفقه‌ای مشاهده می‌کنیم که میان کوچک‌ترهای خانواده به‌عنوان نمایندهٔ ایده‌های چندگانهٔ فرهنگی در اجتماع با بزرگ‌ترهای خانواده به‌عنوان نمایندهٔ ساختارهای اقتدارگرا، برای اثبات وجود و استمرار بقاء خویش وجود دارد.... 🔹 متن کامل یادداشت : 🌐 https://fotooh.ir/3129 ✍🏼پریسا راد ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| مناسبتی 📜تاریخ کربلا [روز محرم] ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
rooze-8.mp3
620.5K
🎙 | روز ۸ محرّم 📝نامۀ عمر سعد به ابن زیاد مبنی بر توافق با امام حسین علیه السّلام و عدم نیاز به جنگ 📝القائات شمر به ابن زیاد ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
در دهه اول محرم، مطالعه در سایت ‎ و ‎ از ۳ صفحه به ۱۰۰ صفحه افزایش یافت. فقط به یاد داشته باشید که برای استفاده از این طرح باید با نام کاربری خود وارد شوید. www.noormags.ir www.noorlib.ir
| مناسبتی 📜تاریخ کربلا [روز محرم ۱ ] ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| مناسبتی 📜تاریخ کربلا [روز محرم ۲ ] ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| شهید مطهری (ره) 🎙حماسه حسینی ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir