#در_آینه_تاریخ
#امام_خمینی
🔺تصویر دیده نشده از امام خمینی(ره) در مجلس عزای سیدالشهدا(ع)
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#تاریخ_معاصر
#پهلوی_فاسد
🔰 روایت علم، نخستوزیر محبوب شاه از اوضاع مملکت در دهه پنجاه
📕 در بخشی از کتاب «گفتگوی من با شاه، خاطرات محرمانه امیراسدالله علم» آمده است:
«در سال ۱۳۵۴ پنجاه درصد مردم ایران بی سواد بودند، در حالی که در همان سال نرخ بیسوادی در ترکیه ۴۰ درصد و در تانزانیا ۳۴ درصد بود
🔻 از هر چهار کودک یکی به هیچ وجه دسترسی به آموزش ابتدائی نداشت، هر چند کلاسهای درس هفتاد هشتاد نفری متداول بود و هر دبستانی حتی در تهران روزی سه نوبت نوآموزان را میپذیرفت. به همین منوال میانگین عمر در ایران در حدود ۵۱ سال بود که تقریبا معادل بود با میانگین عمر در کشور فقیری مثل هندوستان و به مراتب کمتر از میانگین عمر در ترکیه که به رقم ۱۰ سال بالغ میشد
🔻 علیرغم درآمد سرشار مملکت، شاه و دولت او نتوانستند سطح بهداشت و درمان را حتی تا سطح خدمات مشابه در کشورهایی که به مراتب فقیرتر از ایران بودند بالا ببرد»
📚 منبع: گفتگوی من با شاه؛ خاطرات محرمانه امیراسدالله علم
#چی_بودیم_چی_شدیم
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#آموزش_عالی
#رساله
#پایان_نامه
💢 مهم ترین تفاوت رساله دکترا (Doctoral Dissertation) و پایان نامه ارشد (Master's Thesis) در چیست؟
🟢 مهمترین تفاوت بین رساله دکترا و پایاننامه کارشناسی ارشد در میزان اصالت و نوآوری در تحقیق است.
🟢 رساله دکترا باید حاوی کار تحقیقاتی مستقلی باشد که به ایجاد دانش جدید منجر شود، در حالی که پایاننامه ارشد ممکن است بیشتر بر کاربرد دانش موجود و تحلیل آن تمرکز داشته باشد.
🟢 در واقع، رساله دکتری باید نشان دهد که دانشجو قادر به انجام پژوهشی است که به پیشرفت علمی کمک میکند.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#در_آینه_تاریخ
#اسکناس
#دوره_قاجار
🔺اسکناس های دوره ناصری
تمامی اسکناسهای رایج این دوره با دو زبان فارسی در رو و انگلیسی در پشت انتشار یافتهاند. خط استفاده شده نیز به تقلید از خط رسمی امپراتوری عثمانی با کمی تغییرات، خط ثلث است؛ اما اعداد با شکل فارسی خود (۱، ۲، ۳، ۴ و ۵) چاپ شدهاند. عناصر موجود بر اسکناسها (نگارهٔ ناصرالدینشاه و شیر و خورشید با تاج کیانی) تقریباً ثابت بوده و اسکناسها تنها از نظر اندازه، تزئینات و رنگ با هم متفاوت هستند. این سری توسط شرکت انگلیسی «Bradbury, Wilkinson & Company» و در سال ۱۸۹۰ میلادی به چاپ رسید.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#تاریخ_معاصر
#پهلوی
#عوام_فریبی
🔻 رضاخان از عزاداری برای امام حسین(ع) تا ریشهکن کردن عزاداری!
✍ در دهه محرم، دسته قزاقها به سرکردگی #رضاخان از میدان مشق به طرف #شمس_العماره میآمد و در مسیر به خانه آیتالله #سید_کمالالدین_بهبهانی (برادر #سید_عبدالله_بهبهانی) وارد میشد.
💠 آیتالله #سید_حسین_بدلا در خاطرات خود آورده است:
📌«وقتی قرار شد دسته قزاقها وارد منزل آقای بهبهانی شوند، برای اینکه منزل گنجایش تمام افراد را داشته باشد، از ورود افراد پراکنده و بچهها جلوگیری میکردند ...
ما حتی برای تماشای نظم و ترتیب قزاقها و انضباط شدیدی که میان آنان حاکم بود، جلوی دسته میدویدیم. معروف بود که میگفتند: در این دسته سر سوزنی ضعف، سستی و بینظمی وجود ندارد.
خود رضاخان مانند فرفره به همه جای ستون سر میزد و در حالی که در عزای امام حسین (ع) گل به پیشانی مالیده بود، قزاقها را مرتب میکرد...
دسته قزاقها با شمعهایی که افرادشان به نشانه عزاداری امام حسین (ع) در شام غریبان به دست داشتند، وارد شدند و دقایقی بعد نشستند.
رضاخان مقابل آقا سیدکمال روی زمین نشست و گفت:
«این قزاقها همه، یاران شما و امام زمان هستند و آمدهاند تا سر بسپارند و از دعای خیر شما بهرهمند شوند. دعا کنید خدا توفیق دهد تا اینها به اسلام و مملکت خدمت کنند. ما که وارد بیت علما میشویم، هدفمان این است که وابستگی خودمان را به #مردم و علما اثبات کنیم»
📚(کتاب هفتاد سال خاطره از آیتالله سید حسین بدلا ص۳۲)
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#بررسی_تاریخی
#کاروان_اسرا
#کربلا
🔺وضعیت اسیران کربلا
📜 کاشفی نویسنده روضة الشهدا که مطالب داستانی فراوانی به حادثه کربلا افزوده است در جایی گزارش وضعیت اسیران را نقد کرده و مینویسد:
🐫 نساء و جوارى امام #حسين(ع) را در محملها نشانده مىبردند. [اما] آنكه در بعضى كتب نوشتهاند كه سر و پاى برهنه بر شتران بىجهاز نشانده مىبردند؛ قولى ضعيف است و به صحّت نرسيده.
😔 ولى بر اين وجه كه مىبردند آن نيز نسبت به #اهلبيت اهانت بود چه ايشان پردگيان حرم عصمت و سترداران حريم عفّت بودند.
☀️آفتاب جهانتاب بر فرق مبارک ايشان سايه نينداخته بود و باد عالم گرد حجره پاكيزه ايشان نتاخته.
📌 بر خلاف نقد #کاشفی، به نظر میرسد گزارشی از سبط بن جوزی و سید ابن طاووس در این باره قابل اعتنا باشد.
✍️ سبط مینویسد: امام #سجاد(ع) به #یزید فرمود اگر رسولخدا ما را در این وضعیت در بند و بدون پوشش بر پشت شتران ببیند چه خواهد گفت؟! با این سخن همه گریستند.
↩️ تذکرة الخواص، ص۲۳۶
✍دکتر مصطفی صادقی کاشانی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#تاریخ_معاصر
#غرب_گرایی
🅾 یک سند تکان دهنده؛ قابل توجه هواداران آمریکا!
✍ نصیحت تقیزاده ۱۰۰ سال قبل به دیپلماتهای امروز:
«منحصر دانستن نجات ایران به سیاست بین المللی، نتیجه شهرت پرستی و هوس سیاسی - دیپلماسی است»
⚠️ آنچه میخوانید نصیحت روزنامه کاوه است حدود ۱۰۳ سال قبل (به قمری)؛ آن هم از نشریه سید حسن تقیزاده! برای کسانی که راه نجات مملکت را تنها در سیاسیکاری با غربیان منحصر میدانند
📚 منبع: روزنامه کاوه، صفحه اول
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#در_آینه_تاریخ
#آداب_و_رسوم
#دوره_قاجار
📌 درعصر قاجار رسم بر این بوده است که در خیابانهای تهران زنان از یک طرف و مردان از طرف دیگر عبور کنند. گاهی فریاد آمرانه ماموران نظمیه به گوش می رسید که می گفت «باجی روت رو بگیر»، «ضعیفه تند راه برو». همچنین سوار شدن زن و مرد به یک درشکه اگرچه زن و شوهر و برادر و خواهر بودند ممنوع بود. درشکه چی ها موظف بودند به هنگام سوار کردن زنان کروکی درشکه را بالا بکشند...
📚منبع: عبدالحسین ناهید، زنان در جنبش مشروطه، تبریز، نشر احیاء، 1360، ص 19
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
39.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_معاصر
#کلیپ_منتخب
📽مشروطه و شهادت شیخ فضل الله نوری ره
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#پرسش_و_پاسخ_تاریخی
#محمد_بن_حنفیه
#کربلا
📌چرا محمدبن #حنفیه در #کربلا نبود؟
📢پاسخ:
محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام #حسین علیه السلام است. مادرش، #خوله دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند.
📍علل عدم حضور در کربلا:
1⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا #بیمار بوده است.
اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان #حکایه_المختار_فی_اخذ_الثار# که به #لهوف ضمیمه شده و مال #سیدبن_طاووس نیست.
مرحوم #مامقانی بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند.
در گفت وگوی امام حسین علیه السلام با محمدبن حنفیه نیز سخنی از #بیماری نیست.
2⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را #ماموریت_اطلاعاتی وی از طرف امام حسین علیه السلام می دانند.
تنها منبع این خبر #ابن_اعثم است. به عقیده و تحقیق برخی مورخان معاصر از جمله استاد #رجبی_دوانی، این روایت برای دفاع از محمد جعل شده است.
برفرض پذیرش، در این روایت، محمد تمایلی به همراهی با امام نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند.
📌در برخی منابع آمده است که امام حسین عليه السلام خطاب به ابن حنفیه نوشت:
💠 از حسین بن علی به محمدبن حنفیه و هرکسی که از #بنی_هاشم نزد اوست. هرکس به من بپیوندد به شهادت می رسد و هرکس روی گرداند به پیروزی دست نیابد. بنابراین، خطاب امام شامل وی هم می گردد.
محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین علیه السلام از #مدینه به #مکه نیز، همراه امام حسین علیه السلام نبود.
در #جمع بندی می توان گفت:
محمدبن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما روحیه #خطرپذیری و تفکر #انقلابی نداشت.
📚صفار، بصائرالدرجات، ص۶؛
📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۱۵۷
📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛
📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir