eitaa logo
خبرفوری سراسری
139 دنبال‌کننده
78.8هزار عکس
53.7هزار ویدیو
688 فایل
خبرفوری سراسری بی طرف ترین کانال خبری در ایتا آخرین خبرها همه خبرهاب داغ #سیاسی #فرهنگی#دفاعی #ورزشی #جنگی #اقتصادی شبانروز دراین کانال خبری منتشرمیشود مارا تبلیغ کنید #خبرفوری #اخبارفوری #شهیدسیدابراهیم_رئیسی مارا تبلیغ کنید https://eitaa.com/raaesi
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 اندیشکده مطالعات یهود در راستای علمی و مستند، علاوه بر انتشار مقالات نقّادانه، سعی دارد آداب، رسوم، احکام و عقاید را نیز با استفاده از منابع یهودی، به خوانندگان خود بشناساند. 🕎 یادداشتِ «ماه تموز در تقویم عبری و میراث یهود» در همین راستا منتشر شده است. اکنون که در ابتدای ماه عبری قرار داریم، توصیه می‌کنیم متن کامل و توضیحات تکمیلی این یادداشت را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/hebrew-calendar/17370 ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ خلیفه دوم و یهود 1⃣ رابطهٔ قدیمی با که به سال‌های پیش از هجرت او برمی‌گشت، در دوران خلافت به نقطهٔ عطف جدیدی رسید. 2⃣ خلیفه دوم که اصولاً در زمان خلافتش همگان را از نقل احادیث پیامبر (ص) به‌شدّت نهی می‌کرد و متخلّفان را با تازیانه پاسخ می‌گفت، را در نقل داستان‌های تاریخی آزاد گذاشته بود! 3⃣ ، بزرگ یهودیان در یمن، در زمان خلیفه دوم ایمان آورد و بلافاصله گرفت و شروع به کرد! او به‌نوعی مفسّر اصلی مورد تأیید دستگاه خلافت بود. 4⃣ در منابع اهل تسنّن، صحابهٔ زیادی از او حدیث نقل کرده‌اند و این در حالی است که صحابه، پیامبر خدا (ص) را دیده بودند و کعب‌الاحبار در زمان آن حضرت اصلاً مسلمان نبود! 5⃣ و ، دو یهودی‌زادهٔ دیگر بودند که در زمان خلیفه دوم به مشاغل رسمی منصوب شدند. 6⃣ جالب آن‌که این زید بن ثابت بود که در زمان و با تأیید خلیفه دوم، مسئول شد تا در مقابل قرآن امیرمؤمنان (ع)، دستگاه خلافت، قرآنی برای عرضه داشته باشد! 7⃣ نام تازه‌مسلمان دیگر، را نیز باید به این فهرست افزود! 8⃣ در ستودنِ راه و روش یهودیان، اشارات فراوانی برای اهل دقت در سَفر خلیفه دوم به و و به‌خصوص شهر (بیت‌المقدس) وجود دارد. 9⃣ البته در مقابل نیز خلیفه دوم را می‌ستودند و ادعا می‌کردند که نام او در و کتب پیشینیان آمده است و یا کعب‌الاحبار ادعا می‌کرد که خصوصیات و صفت خلیفه دوم را در تورات یافته است؛ که این تملّق‌گویی حتی تعجب شخص خلیفه را به همراه داشت. ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل یادداشت «خلیفه دوم و یهود»، و منابع آن را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/21356 ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ خلیفه دوم و یهود 1⃣ رابطهٔ قدیمی با که به سال‌های پیش از هجرت او برمی‌گشت، در دوران خلافت به نقطهٔ عطف جدیدی رسید. 2⃣ خلیفه دوم که اصولاً در زمان خلافتش همگان را از نقل احادیث پیامبر (ص) به‌شدّت نهی می‌کرد و متخلّفان را با تازیانه پاسخ می‌گفت، را در نقل داستان‌های تاریخی آزاد گذاشته بود! 3⃣ ، بزرگ یهودیان در یمن، در زمان خلیفه دوم ایمان آورد و بلافاصله گرفت و شروع به کرد! او به‌نوعی مفسّر اصلی مورد تأیید دستگاه خلافت بود. 4⃣ در منابع اهل تسنّن، صحابهٔ زیادی از او حدیث نقل کرده‌اند و این در حالی است که صحابه، پیامبر خدا (ص) را دیده بودند و کعب‌الاحبار در زمان آن حضرت اصلاً مسلمان نبود! 5⃣ و ، دو یهودی‌زادهٔ دیگر بودند که در زمان خلیفه دوم به مشاغل رسمی منصوب شدند. 6⃣ جالب آن‌که این زید بن ثابت بود که در زمان و با تأیید خلیفه دوم، مسئول شد تا در مقابل قرآن امیرمؤمنان (ع)، دستگاه خلافت، قرآنی برای عرضه داشته باشد! 7⃣ نام تازه‌مسلمان دیگر، را نیز باید به این فهرست افزود! 8⃣ در ستودنِ راه و روش یهودیان، اشارات فراوانی برای اهل دقت در سَفر خلیفه دوم به و و به‌خصوص شهر (بیت‌المقدس) وجود دارد. 9⃣ البته در مقابل نیز خلیفه دوم را می‌ستودند و ادعا می‌کردند که نام او در و کتب پیشینیان آمده است و یا کعب‌الاحبار ادعا می‌کرد که خصوصیات و صفت خلیفه دوم را در تورات یافته است؛ که این تملّق‌گویی حتی تعجب شخص خلیفه را به همراه داشت. ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل یادداشت «خلیفه دوم و یهود»، و منابع آن را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/21356 ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ نقش یهود در انتقال قدرت از خلفا به بنی‌امیه 1️⃣ در انتقال قدرت از خلفا به بنی‌امیه، نقش مهمی داشتند. آنان با نفوذ در دستگاه خلافت، زمام آن را در دست گرفته و طوری جهت‌دهی کردند که قدرت به – که با یهود متعاهد بودند – منتقل شود. 2️⃣ در جریان ، بین یهود و تحالفی انجام شد، مبنی بر عداوت با رسول‌خدا (ص) و همکاری آن دو برای همیشه. 3️⃣ بعد از این‌که یهود در مقابل سجده کرده و دین آن‌ها را بهتر از دین اسلام نامیدند، پنجاه نفر از قریش به‌همراه ابوسفیان، با یهود نزد آمدند و تحالفی با این محتوا انجام دادند که: «لا یخذل بعضنا بعضاً، ولتکوننّ کلمتنا واحدة على هذا الرجل ما بقی منّا رجل». 4️⃣ لذا بر این اساس، بین یهود و ، علاقه و ارتباط خاصی بود؛ و چون اهل کتاب مستقیماً نمی‌توانستند اسلام را به‌دست گیرند، سعی داشتند برای مقابله با اسلام، خلافت را به‌دست معاهدان خود داده و از این راه بتوانند به اهداف خود برسند. 5️⃣ یهودیان در انتقال قدرت به نیز تلاش می‌کردند. که نزد برخی از سران صحابه جایگاه خاصی داشت، با سخنان خود چنان در آن‌ها کرده بود که با صراحت معاویه را به‌عنوان حاکم بعد از عثمان معرفی می‌کرد. ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل یادداشت «نقش یهود در انتقال قدرت از خلفا به بنی‌امیه» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/17739 ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ نفوذ جبههٔ نفاق یهودی در حکومت اسلامی (١) 1️⃣ حوادث بعد از شهادت پیامبر اسلام (ص) ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی قبلی نبود. با تجربه‌ای که از ایجاد انحراف در مسیحیت داشت، کار خود را شروع کرد و نسخه‌ای جدید و ارتقاء یافته از را در دین اسلام، مد نظر قرار داد. آن‌ها با هدف نقش‌آفرینیِ فعال در بعد از پیامبر (ص)، در حکومت را در دستور کار قرار دادند. 2️⃣ پیامبر اسلام (ص) در این شرایط دشوار، از طرفی تثبیت اسلام و تبیین دین خاتم را در نظر داشت، و از طرف دیگر با مثلث شرک و نفاق و مواجه بود. دقت در جنگ‌ها و نحوهٔ مواجههٔ پیامبر، نشان می‌دهد که حضرت شدیدترین برخورد را با داشته‌اند. 3️⃣ بررسی تاریخ با این نگاه، آیهٔ ۸۲ سورهٔ مائده را برای ما روشن می‌کند که خداوند می‌فرماید: ، شدیدترین دشمنان اسلام هستند! 4️⃣ پیامبر (ص) به یارانش فرموده بود: «به‌درستی که وجب به وجب و ذراع به ذراع روش کسانی که قبل از شما بودند را پیروی خواهید کرد، اگرچه داخل لانهٔ سوسماری رفته باشند! اطرافیان پرسیدند: یا رسول‌الله! منظورت یهود و نصاری است؟ فرمود: پس چه کسی؟» 5️⃣ این گزارش، یکی از گزارش‌های کلیدی در حوادث پس از رسول‌الله (ص) به‌شمار می‌آید. براساس این گزارش، رفتاری که مسلمانان پس از شهادت رسول‌الله (ص) از خود نشان می‌دهند، تطابق کامل با رفتار و مسیحیان در گذشتهٔ تاریخ دارد. ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ نفوذ جبههٔ نفاق یهودی در حکومت اسلامی (۲) 1️⃣ پیامبر اکرم (ص) تأکید داشت که به او ایمان نخواهند آورد. طبق نقل منابع مختلف، آن حضرت به‌گونه‌ای از ایمان آوردن یهودیان ناامید بود که می‌فرمود: حتی اگر ده نفر از یهودیان به او بگروند، در دنیا یک هم باقی نخواهد ماند! 2️⃣ از دیگر سو، با گزارش‌های متعدد، از اسلام آوردن تعداد قابل توجهی از یهودیان روبه‌رو هستیم! همان‌ها که رسول‌الله (ص) در ایمان‌آوردنِ حتی ده نفر از آنها تردید داشت!!! 3️⃣ شاید از همین‌رو است که در بسیاری از متون به یهودیان تصریح شده است. به‌عنوان نمونه ابن‌کثیر پس از ذکر ماجرای جنگ بدر، تصریح می‌کند: 👈 «بسیاری از مشرکان و یهودیان ساکن مدینه، از قبیله بنی‌قینقاع و بنی‌نضیر و بنی‌قریظه و بنی‌حارثه، اسلام منافقانه آوردند.» 4️⃣ البته ما ادعا نداریم هیچ‌یک از یهودیان مسلمان نشدند؛ بلکه معتقدیم باید با دیدهٔ تردید، به ادعای اسلام از سوی یهودیان نگریست و با توجه به پروندهٔ سیاه آن‌ها، این‌گونه ادعاها را نیز باید از ترفندهای جبههٔ در جریان تصمیم‌گذار مسلمانان، به‌شمار آورد. 5️⃣ نکتهٔ مهم این است که این حجم انبوه از پس از شهادت رسول‌الله (ص) چه شدند؟! آیا همگی آن‌ها از بین رفتند؟! یا سر به لاک خود فرو بردند و از مسائل اجتماعی بریدند؟! یا این‌که: نقش اساسی در حوادث پس از رسول‌الله (ص) داشتند، ولی هم خودشان و هم دیگران، نخواستند ردّی از آن‌ها به‌جا بماند؟!! ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «نفوذ جبهه نفاق یهودی در حکومت اسلامی» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/14267 ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ خلیفه دوم و یهود 1⃣ رابطهٔ قدیمی با که به سال‌های پیش از هجرت او برمی‌گشت، در دوران خلافت به نقطهٔ عطف جدیدی رسید. 2⃣ خلیفه دوم که اصولاً در زمان خلافتش همگان را از نقل احادیث پیامبر (ص) به‌شدّت نهی می‌کرد و متخلّفان را با تازیانه پاسخ می‌گفت، را در نقل داستان‌های تاریخی آزاد گذاشته بود! 3⃣ ، بزرگ یهودیان در یمن، در زمان خلیفه دوم ایمان آورد و بلافاصله گرفت و شروع به کرد! او به‌نوعی مفسّر اصلی مورد تأیید دستگاه خلافت بود. 4⃣ در منابع اهل تسنّن، صحابهٔ زیادی از او حدیث نقل کرده‌اند و این در حالی است که صحابه، پیامبر خدا (ص) را دیده بودند و کعب‌الاحبار در زمان آن حضرت اصلاً مسلمان نبود! 5⃣ و ، دو یهودی‌زادهٔ دیگر بودند که در زمان خلیفه دوم به مشاغل رسمی منصوب شدند. 6⃣ جالب آن‌که این زید بن ثابت بود که در زمان و با تأیید خلیفه دوم، مسئول شد تا در مقابل قرآن امیرمؤمنان (ع)، دستگاه خلافت، قرآنی برای عرضه داشته باشد! 7⃣ نام تازه‌مسلمان دیگر، را نیز باید به این فهرست افزود! 8⃣ در ستودنِ راه و روش یهودیان، اشارات فراوانی برای اهل دقت در سَفر خلیفه دوم به و و به‌خصوص شهر (بیت‌المقدس) وجود دارد. 9⃣ البته در مقابل نیز خلیفه دوم را می‌ستودند و ادعا می‌کردند که نام او در و کتب پیشینیان آمده است و یا کعب‌الاحبار ادعا می‌کرد که خصوصیات و صفت خلیفه دوم را در تورات یافته است؛ که این تملّق‌گویی حتی تعجب شخص خلیفه را به همراه داشت. ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل یادداشت «خلیفه دوم و یهود»، و منابع آن را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/21356 ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ نقش یهود در انتقال قدرت از خلفا به بنی‌امیه 1️⃣ در انتقال قدرت از خلفا به بنی‌امیه، نقش مهمی داشتند. آنان با نفوذ در دستگاه خلافت، زمام آن را در دست گرفته و طوری جهت‌دهی کردند که قدرت به – که با یهود متعاهد بودند – منتقل شود. 2️⃣ در جریان ، بین یهود و تحالفی انجام شد، مبنی بر عداوت با رسول‌خدا (ص) و همکاری آن دو برای همیشه. 3️⃣ بعد از این‌که یهود در مقابل سجده کرده و دین آن‌ها را بهتر از دین اسلام نامیدند، پنجاه نفر از قریش به‌همراه ابوسفیان، با یهود نزد آمدند و تحالفی با این محتوا انجام دادند که: «لا یخذل بعضنا بعضاً، ولتکوننّ کلمتنا واحدة على هذا الرجل ما بقی منّا رجل». 4️⃣ لذا بر این اساس، بین یهود و ، علاقه و ارتباط خاصی بود؛ و چون اهل کتاب مستقیماً نمی‌توانستند اسلام را به‌دست گیرند، سعی داشتند برای مقابله با اسلام، خلافت را به‌دست معاهدان خود داده و از این راه بتوانند به اهداف خود برسند. 5️⃣ یهودیان در انتقال قدرت به نیز تلاش می‌کردند. که نزد برخی از سران صحابه جایگاه خاصی داشت، با سخنان خود چنان در آن‌ها کرده بود که با صراحت معاویه را به‌عنوان حاکم بعد از عثمان معرفی می‌کرد. ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل یادداشت «نقش یهود در انتقال قدرت از خلفا به بنی‌امیه» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/17739 ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ نفوذ جبههٔ نفاق یهودی در حکومت اسلامی (١) 1️⃣ حوادث بعد از شهادت پیامبر اسلام (ص) ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی قبلی نبود. با تجربه‌ای که از ایجاد انحراف در مسیحیت داشت، کار خود را شروع کرد و نسخه‌ای جدید و ارتقاء یافته از را در دین اسلام، مد نظر قرار داد. آن‌ها با هدف نقش‌آفرینیِ فعال در بعد از پیامبر (ص)، در حکومت را در دستور کار قرار دادند. 2️⃣ پیامبر اسلام (ص) در این شرایط دشوار، از طرفی تثبیت اسلام و تبیین دین خاتم را در نظر داشت، و از طرف دیگر با مثلث شرک و نفاق و مواجه بود. دقت در جنگ‌ها و نحوهٔ مواجههٔ پیامبر، نشان می‌دهد که حضرت شدیدترین برخورد را با داشته‌اند. 3️⃣ بررسی تاریخ با این نگاه، آیهٔ ۸۲ سورهٔ مائده را برای ما روشن می‌کند که خداوند می‌فرماید: ، شدیدترین دشمنان اسلام هستند! 4️⃣ پیامبر (ص) به یارانش فرموده بود: «به‌درستی که وجب به وجب و ذراع به ذراع روش کسانی که قبل از شما بودند را پیروی خواهید کرد، اگرچه داخل لانهٔ سوسماری رفته باشند! اطرافیان پرسیدند: یا رسول‌الله! منظورت یهود و نصاری است؟ فرمود: پس چه کسی؟» 5️⃣ این گزارش، یکی از گزارش‌های کلیدی در حوادث پس از رسول‌الله (ص) به‌شمار می‌آید. براساس این گزارش، رفتاری که مسلمانان پس از شهادت رسول‌الله (ص) از خود نشان می‌دهند، تطابق کامل با رفتار و مسیحیان در گذشتهٔ تاریخ دارد. ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ نفوذ جبههٔ نفاق یهودی در حکومت اسلامی (۲) 1️⃣ پیامبر اکرم (ص) تأکید داشت که به او ایمان نخواهند آورد. طبق نقل منابع مختلف، آن حضرت به‌گونه‌ای از ایمان آوردن یهودیان ناامید بود که می‌فرمود: حتی اگر ده نفر از یهودیان به او بگروند، در دنیا یک هم باقی نخواهد ماند! 2️⃣ از دیگر سو، با گزارش‌های متعدد، از اسلام آوردن تعداد قابل توجهی از یهودیان روبه‌رو هستیم! همان‌ها که رسول‌الله (ص) در ایمان‌آوردنِ حتی ده نفر از آنها تردید داشت!!! 3️⃣ شاید از همین‌رو است که در بسیاری از متون به یهودیان تصریح شده است. به‌عنوان نمونه ابن‌کثیر پس از ذکر ماجرای جنگ بدر، تصریح می‌کند: 👈 «بسیاری از مشرکان و یهودیان ساکن مدینه، از قبیله بنی‌قینقاع و بنی‌نضیر و بنی‌قریظه و بنی‌حارثه، اسلام منافقانه آوردند.» 4️⃣ البته ما ادعا نداریم هیچ‌یک از یهودیان مسلمان نشدند؛ بلکه معتقدیم باید با دیدهٔ تردید، به ادعای اسلام از سوی یهودیان نگریست و با توجه به پروندهٔ سیاه آن‌ها، این‌گونه ادعاها را نیز باید از ترفندهای جبههٔ در جریان تصمیم‌گذار مسلمانان، به‌شمار آورد. 5️⃣ نکتهٔ مهم این است که این حجم انبوه از پس از شهادت رسول‌الله (ص) چه شدند؟! آیا همگی آن‌ها از بین رفتند؟! یا سر به لاک خود فرو بردند و از مسائل اجتماعی بریدند؟! یا این‌که: نقش اساسی در حوادث پس از رسول‌الله (ص) داشتند، ولی هم خودشان و هم دیگران، نخواستند ردّی از آن‌ها به‌جا بماند؟!! ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «نفوذ جبهه نفاق یهودی در حکومت اسلامی» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/14267 ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ حاج میرزا علینقی کاشانی از تجار متمول ایران و پدربزرگ (مادری) محمدجواد ظریف. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (١) 1⃣ از تجّار متموّل ایران در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم است. آن‌گونه که نوشته، او، مانند برخی تجّار دیگر آن زمان، در سال‌های ۱۳۲۰-۱۳۲۴، در زمانی که ایران تحت اشغال ارتش‌های متفقین بود، از طریق بحران مالی زمان جنگ، ثروتی انبوه به دست آورد. 2⃣ قهرمان میرزا سالور (عین‌السلطنه) در ۵ تیر ۱۳۲۴،‌ حدود دو ماه قبل از پایان جنگ دوم جهانی (۲ سپتامبر ۱۹۴۵ / ۱۱ شهریور ۱۳۲۴)، نوشت: 📝 باغ مرحوم نبیل‌السلطنه، که چهار هزار ذرع است جنب باغ من و رعیتی است عمارت مختصری دارد، «حاجی علینقی کاشی» به مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان خریداری و قرب سیصد چهارصد هزار تومان خرج بنای عمارت نموده. 🔸 هیچ بنایی را به این مفصلی و به این سرعت من ندیده بودم به اتمام برسد. این کاشانی از دولتِ سرِ یک کارخانهٔ نخ‌ریسی در سمنان کارش به اینجا رسیده که ذرعی چهل تومان باغ تجریش بخرد. در حالی که این باغ پس‌کوچه [است] و آب روان هم ندارد. 🔸 این قبیل تجّار تازه چرخ [تازه به دوران رسیده] زیاد شده[اند] و بی‌محابا بدون تعمّق ملک می‌خرند، عمارت می‌سازند و تا دهن باز کنی فلان باغ، خانه، ملک، دکان، فروشی است، مثل ریگ پول می‌دهند. 📚 روزنامهٔ خاطرات عین‌السلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷ 3⃣ و در ۴ مرداد ۱۳۲۴ افزود: 📝 گفتند، در روزنامه هم بود، همسایهٔ شمیران من «حاجی علینقی کاشانی» در این ایام که انحصار پنبه به‌هم خورد پانصد هزار تومان منافع برد. (باغ به این گرانی نخرد؟) 🔸 نمازی، باز همسایهٔ دورتر من، سال قبل در دو معاملهٔ کتیرا و چای از هریک ششصد هزار تومان برد. تا امسال چقدر برده باشد خدا عالم است. 🔸 قمار هم بین این‌ها از زنانه و مردانه رواجی دارد که شبی پانزده و شانزده الی سی هزار تومان برد و باخت می‌شود. شبی یک‌هزار و دویست تومان به صاحب‌خانه و مجلس می‌دهند بساط را راه بیندازد. توپ پانصد و هزار تومان می‌بندند. عبدالعلی خان [خواجه‌نوری] می‌گفت در کلوپ ایران شبی صد هزار تومان بردوباخت می‌شود. 📚 روزنامهٔ خاطرات عین‌السلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۷۳ ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (٢) 1⃣ فروشندهٔ باغ فوق به ، که پس‌کوچه و بدون آبِ روان و با قیمتِ بالا بود، به‌نحوی که را متحیّر کرد، ‌«میرزا ابراهیم‌خان نبیل‌السلطنه» است که بعدها پسرش، ، رئیس دفتر شد و دخترش، ، سناتور. و فرزندانش از سرشناس بودند. 2⃣ این نوع معاملات مشکوک (خرید ملک به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت متعارف) در زمان جنگ جهانی دوم، و بحران‌های مالی که قوانین نظارتی شدید وجود دارد، به معاملات صوری به‌منظور تبادل غیرقانونی پول () شبیه است. 3⃣ علینقی کاشانی بخش مهمی از ثروت پیشین خود را از طریق کارخانهٔ ریسمان‌ریسی سمنان به دست آورد. او احداث کارخانهٔ فوق را در سال ۱۳۰۵، در زمینی که ، بزرگ طایفه فامیلی سنگسر و سمنان، در اختیارش گذارد (مجانی یا با قیمت نازل)، شروع کرد. کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان در شهریور ۱۳۱۰ با حضور افتتاح شد. 4⃣ احداث این کارخانه در به دلیل کشت وسیع پنبه در اراضی مابین و بود که در آن زمان ‌مرغوب‌ترین پنبه ایران به‌شمار می‌ر‌فت. بخش مهمی از ‌زارعین این اراضی از طوایف شبان بودند که از زمان صفویه به‌تدریج به سُرخه و آرادان مهاجرت کردند و شیوهٔ زیست و معیشت خود را از دامداریِ کوچنده به زراعت و یکجانشینی تغییر دادند. 5⃣ عین‌السلطنه در همان یادداشت ۵ تیر ۱۳۲۴ افزوده است: 📝 این آدم [حاج علینقی کاشانی] پنبه را از دولت (انحصار بود) به لطایف‌الحیل ارزان خرید و به هر قیمت دلش خواست فروخت (نخ را). 📚 روزنامهٔ خاطرات عین‌السلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷ ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter