سایه بان 📻
پیشنهاد مطالعه 🔰 بعد از شکست مسلمانان در جنگ احد و زخمی و مجروح شدن بسیاری از یاران حضرت، همین مجرو
🔰 الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيم ٌ
🔰 الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
✍ آیه 173- 172 سوره آل عمران
🆔 @maaref_karbordi
آیا خدا به ما ظلم کرده؟ (۱).mp3
1.69M
9⃣2⃣ خداشناسی
6⃣1⃣ ویروس شر
⭕️ آیا کسی میتواند از خدا طلبکار باشد ؟!
🔻 ادامه دارد...
#خداشناسی
#ویروس_شر
🆔 @radiosayeban
هرمنوتیک 7 - رمانتیک 6.mp3
3.33M
7⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (6)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک 8 - نقد و بررسی رمانتیک 1.mp3
4.1M
8⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 نقد و بررسی هرمنوتیک رمانتیک (1)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
🆔 @maaref_karbordi
آیا خدا به ما ظلم کرده؟ (۲).mp3
1.31M
0⃣3⃣ خداشناسی
7⃣1⃣ ویروس شر
⭕️ آیا کسی میتواند از خدا طلبکار باشد ؟! (2)
🔻 ادامه دارد...
#خداشناسی
#ویروس_شر
🆔 @radiosayeban
هرمنوتیک 9- نقد و بررسی رمانتیک.mp3
3.47M
9⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 نقد و بررسی هرمنوتیک رمانتیک (2)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
🆔 @maaref_karbordi
چرا همه مثل هم در بهترین وضعیت نیستند؟.mp3
2.25M
2⃣3⃣ خداشناسی
9⃣1⃣ ویروس شر
⭕️ چرا همه ی موجودات در بهترین و ایده آل ترین شرایط نیستن؟!
🔻 ادامه دارد...
#خداشناسی
#ویروس_شر
🆔 @radiosayeban
هرمنوتیک 10- نقد و بررسی رمانتیک 3.mp3
5.41M
0⃣1⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 نقد و بررسی هرمنوتیک رمانتیک (3)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک 11- نقد و بررسی رمانتیک 4.mp3
4.46M
1⃣1⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 نقد و بررسی هرمنوتیک رمانتیک (4)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک 12- نقد و بررسی رمانتیک 5.mp3
8.88M
2⃣1⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 نقد و بررسی هرمنوتیک رمانتیک (5)
🔻 پایان هرمنوتیک رمانتیک.
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
🆔 @maaref_karbordi
#بازنشر
💬 با عرض سلام و ادب و خوش آمد گویی خدمت عزیزانی که به تازگی به جمع ما پیوستند.
◻️ یکی از موضوع های مهم و پایه ای در بحث های انسان شناسی، تجرد و غیر مادی بودن نفس انسان هست.
◻️ نتیجه ی این بحث در بررسی مسائل معاد و جبر و اختیار و ... به طور واضح قابل پیگیری هست.
◻️ امروزه برخی از افراد تحصیل کرده در علوم تجربی، گمان میکنند با پیشرفت در علوم شناختی و عصب شناسی، دلایل وجود نفس غیر مادی انسان، به فراموشی سپرده میشود.
◻️ استاد حامد ساجدی در جلساتی ابتدا دیدگاه فیزیکالیست( مادی گرا) های ناتقلیل گرا (با تکیه بر نظرات دکتر ننسی مورفی) را نقد میکنند. و در ادامه، دلائل اندیشمندان برای ضرورت وجود نفس و روح غیر مادی انسان را توضیح میدهند.
◻️ در ادامه، فهرست صوت های ایشان که در گذشته منتشر شده است را تقدیم میکنیم.
🆔 @maaref_karbordi
🔰 انسان شناسی
⭕️ نقد دیدگاه فیزیکالیست ها (مادی گرایان) درباره نفس انسان
✍ جلسه اول:
https://eitaa.com/radiosayeban/73
✍ جلسه دوم:
https://eitaa.com/radiosayeban/278
✍ جلسه سوم:
https://eitaa.com/radiosayeban/75
✍ جلسه چهارم:
https://eitaa.com/radiosayeban/81
✍ جلسه پنجم:
https://eitaa.com/radiosayeban/279
✍ جلسه ششم:
https://eitaa.com/radiosayeban/87
🆔 @radiosayeban
🔰 انسان شناسی
⭕️ اثبات غیر مادی بودن نفس انسان
✍ جلسه اول:
https://eitaa.com/maaref_karbordi/97
✍ جلسه دوم:
https://eitaa.com/maaref_karbordi/103
✍ جلسه سوم:
https://eitaa.com/maaref_karbordi/106
✍ جلسه چهارم:
https://eitaa.com/maaref_karbordi/109
🆔 @maaref_karbordi
🔶 فایل های جلسه دوم و پنجم انسان شناسی با مشکل مواجه شده اند.
لذا مجددا خدمتتان تقدیم میشود.👇
🔰این شیوهای است که امام باقر علیهالسلام به ما یاد داده
▪️ما باید آماده باشیم كه در راه انجام وظیفه، هر سختی و ملامتی را تحمل كنیم و حتی از سرزنش و دشنام دوستان هم باكی نداشته باشیم.
▫️این شیوهای است كه #امام_باقر علیه السلام به جابر فرموده و به ما یادداده است: «در صورتی شیعه ما هستی كه حتی اگر تمام مردم از تو بد گفنتد و سرزنشت كردند، اصلاً ناراحت هم نشوی؛ و اگر همه مردم از تو تعریف كردند و تو را ستودند، خوشحال نشوی و این سرزنشها و تعریفها در انجام وظیفهات تأثیر نداشته باش»
▪️اگر قرار باشد خوشحالی و رضایت دیگران را در نظر بگیریم، باید همواره نگاه به اكثریت داشته باشیم و تابع نظر سنجی باشیم و به فرمایش قرآن كریم اگر انسان به دنبال تبعیت از اكثریت باشد، قطعا گمراه خواهد شد.
🆔 @mesbahyazdi_ir
🆔 @maaref_karbordi
2⃣ فلسفه حقوق
#پیشنهاد_مطالعه
⭕️ منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه!
📝 استاد محسن قنبریان 95/9/21 (باتخلیص)
🔅 یک تشابه:
ظاهرا اصل تفکیک مکانهایی برای زن و مرد در عرف عقلایی دنیا شناخته شده است.
🔸در ایران: مدارس، تالارهای عروسی، میادین ورزشی، پارک بانوان، تاکسی بانوان، زندان، برخی دانشگاههای تک جنسیتی و... را شاهدیم.
🔸در غرب: زندانها، فضاهای سربازی، مسابقات ورزشی و مدارس و دانشگاههای تک جنسیتی را شاهدیم.
✍ مثلا مدارس تک جنسیتی در آمریکا (دخترانه) ظرف ۱۰ سال اخیر ۲۵ برابر شده است!
(ترجمان علوم انسانی/ گفتگو با جولیت ویلیامز استاد مطالعات جنسیت ومعاون بخش علوم اجتماعی دانشگاه یو سی ان ای).
🔅 تفاوت پنداری!
برخی احتمالا تفاوت را به "اجباری" و "آزادانه" بودن ببینند که در ایران ، اجباری است و این بد است! اما در غرب هم "مختلط" هست و هم "جداگانه" لذا شهروند مختار به انتخاب آزادانه است و این خوب است!
اما این تفاوت پنداری و غیر محققانه است در غرب هم تفکیک سه نوع است:
1⃣ اجباری: مثل تفکیک جنسیتی دستشویی ها، زندانها، برخی فضاهای نظامی و...
2⃣ قانونی: مثل حق قانونی تفتیش شدن توسط همجنس در گیتهای بازرسی، یا حق قانونی درمان با کادر پزشکی و پرستاری همجنس، یا حق ساعت اختصاصی زنان برای برخی مکانها مثل پیست اسکی و...
3⃣ داوطلبانه: مثل تاکسی ویژه بانوان و...
از این روممکن است بین مصادیق الزامی و قانونی در ایران و غرب فرق باشد؛ اما در بودنش فرقی نیست.
🔅 تفاوت واقعی
ظاهرا تفاوت واقعی در "منطق" اسلام و غرب است و البته موارد و مصادیق.
در منطق غرب مثلا مسابقات ورزشی جداگانه ی زنان (الزامی) و مدارس تک جنسیتی (قانونی) بخاطر رعایت شئون اخلاقی و عفاف و کرامت زن و... نیست،
بخاطر" قبول تفاوتهای بدنی یا ذهنی زن ومرد" است.
🔸برای نمونه استدلال برخی موافقین مدارس تک جنسیتی مبتنی بر "عدالت جنسیتی" است. مدعی اند عصب شناسی، تفاوت یادگیری دختران و پسران را ثابت میکند لذا کلاس واحد بی عدالتی جنسیتی به دختران است
(ر. ک: مصاحبه باجولیت ویلیامز).
🔸همینطور تفاوت بدنی در ورزش علت جداسازی جنسیتی مسابقات است نه عفت و دیده نشدن توسط نامحرم و...
🔅 منطق اسلامی تفکیک:
1⃣ عدالت جنسیتی
🔸 چنانچه ورزش اختصاصی زنان از این حیث ضروری است، تالار عروسی جدا هم ضروری و پارک اختصاصی هم نیکو است.
قرآن زن را «من ینشأ فی الحلیة»: پرورش یافته در زینت(۱۸/ زخرف) معرفی میکند.طبیعت او میل به زینت دارد اگر مکان اختصاصی ای برای این "تجمل و زینت" تعریف نشود و جز خانواده ، او در حجاب تعریف شود نوعی بی عدالتی به زن است.
🔸بعلاوه که زنان نسبت به آسیب های اخلاقی وآبروئی، آسیب پذیرترند. پس همانطور که آسیب پذیرتر بودن او در قوای بدنی اش او را دارای حق ورزش اختصاصی و تفکیکی کرده؛ آسیب پذیرتربودن در قوای جنسی و عاطفی اش نیز چنین حقی برایش ثابت میکند که مکانهای تجمل و شادی و تفریحش جدا باشد و بخاطر اینها عرض و آبرویش در مخاطره نیافتد.
🔸چه خوب گفت شهید مطهری که: «در قدیم "انسان" بودن زن فراموش شده بود و امروز "زن " بودن او» (نظام حقوق زن در اسلام).
2⃣ منطق اختصاصی اسلام:
کرامت زن وامنیت اخلاقی خانواده وجامعه:
🔸فلسفه پوشیده داشتن زن از مردان و اختصاص زینت و تجملش به محرمان و همجنسانش این است که: اسلام میخواهد زن در کنار مردان، بعنوان "یک انسان" نظاره شود نه "یک زن با جذابیتهای تأنیث".
🔸وقتی او با اختصاصات زنانه اش (نه اشتراکات انسانی اش مثل هوش و کار و...) جلوی مردان حاضر شود به او نگاه و طمع جنسیتی می شود و این خلاف "کرامت انسانی" اوست.
(ر.ک: مسأله حجاب /استاد مطهری).
🔸بعلاوه که خانواده و جامعه از این نحوه حضور آسیب می بیند.
"به هیچ زنی خیانت نشده مگر اینکه زنی با جلوه های زنانه اش حاضر شده است".
#فلسفه_حقوق
🆔 @m_ghanbarian
🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک 13-روش شناختی ۱.mp3
4.55M
3⃣1⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک روش شناختی (1)
🔻 تفاوت روش در علوم انسانی و طبیعی از دیدگاه "دیلتای"
🔻 ادامه دارد...
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_روش_شناختی
#دیلتای
🆔 @maaref_karbordi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
6⃣ امامت
⭕️ خدشه ناپذیر بودن سند حدیث غدیر از نگاه مخالفان
✍ این متن توسط یکی از اساتید بزرگوار نوشته شده است.
#امامت
#غدیر
🆔 @maaref_karbordi
امامت
#پیشنهاد_مطالعه
🔰 تحلیل علامه طباطبایی "ره" از سرنوشت منافقان، بعد از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله
✍ اولا: منافقین از هر فرصتی برای ضربه به اسلام استفاده میکردند.
ثانیا: هرچند همه منافقان در مدینه نبودند، یک سوم مردم مدینه از منافقان بودند.
[ ثالثا: برخی از آنان ، از افراد تاثیر گذار در میان مسلمانان بودند.
رابعا: خطر آنان به قدری جدی بود که در آیات مختلفی و حتی سوره ای که به نام منافقان نامگذاری شده ، به بیان ویژگی ها و کارهای آنان پرداخته شده است.]
✅ حال سوال این است که: خیل عظیم منافقان ، به ویژه افراد تاثیر گذار آن ها، بعد از شهادت نبی اکرم صلی الله علیه و آله دچار چه سرنوشتی شدند؟
آیا همگی ایمان آوردند و مرض نفاق از دل آن ها بیرون رفت؟!!
[ یا در دستگاه خلافت نفوذ کردند؛
یا کافر شدند؛
و یا خود آن ها، خلافت را به دست گرفتند!]
🔸 تفسیر المیزان،ج 15، ص 161
(با اضافات)
#امامت
#امیرالمومنین
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#خلفا
#علامه_طباطبایی
🆔 @maaref_karbordi
7⃣ امامت
#پیشنهاد_مطالعه
⭕️ یکی از علمای بزرگ علوم قرآنی اهل سنت ، علامه ابن جزری است. او در قرن هشتم و نهم میزیسته، و متوفای ۸۳۳ است. او بعد از نقل حدیثی میگوید: وهذا مشهور من قبل وإلى اليوم، یعنی : این مطلبی نیست که قدیمی باشد و نزد اهل سنت هم اکنون معروف نباشد، بلکه مشهور بوده قبلا و تا به امروز هم مشهور است.
گمان نکنید ابن جزری میل به شیعه دارد، در کتابش بر علیه شیعه حرف میزند.
حال ، متن عبارت کتاب ابن جرزی 👇
مناقب الأسد الغالب علي بن أبي طالب (ص: 19)
11- عن الوليد بن عبادة بن الصامت عن أبيه عبادة بن الصامت رضي الله عنه قال كنا نبور أولادنا بحب علي بن أبي طالب فإذا رأينا أحدهم لا يحب علي بن أبي طالب علمنا أنه ليس منا وأنه لغير رشده.
توضیح ذیل حدیث توسط ابن جزری👇
قوله لِغَيْرِ رِشْدِهِ هو بكسر الراء وإسكان الشين المعجمة، أي: ولد زنا وهذا مشهور من قبل وإلى اليوم، معروف أنه ما يبغض عليا رضي الله عنه إلا ولد زنا وروينا ذلك أيضا عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه ولفظه كنا معشر الأنصار نبور أولادنا بحبهم عليا رضي الله عنه فإذا ولد فينا مولود فلم يحبه عرفنا أنه ليس منا.
قوله: نبور بالنون والباء الموحدة وبالراء أي نختبر ونمتحن.
12- ... محمد بن الحسن الأبنوسي سمعت مسروق بن المرزبان يقول سمعت شريك بن عبد الله يقول: إذا رأيت الرجل لا يحب علي بن أبي طالب فاعلم أن أصله یهودی.
شريك هذا أحد الأعلام من أئمة الإسلام توفي في سنة سبع وسبعين ومئة.
🔰 توضیح حدیث:
🔷 در اینجا ابن جزری روایت معروفی را از صحابی انصاری عبادة بن صامت نقل میکند: کنا نبور اولادنا، و سپس از دو واژه مشهور و معروف استفاده میکند تا کلمه " نبور" را معنا کند.
(یعنی:
برای صحت انتساب بچه به پدر، از محبت امیرالمومنین علی علیه السلام استفاده میکردند.)
سپس میگوید که: این مطلب از قدیم تا کنون معروف و مشهور بوده است، و میگوید از صحابی دیگر ابو سعید خدری هم نقل شده است.
🔷 سرگذشت جالب این حدیث، از زبان عبادة بن صامت، نکتهای در بر دارد. یعنی هر چند جابر بن عبدالله انصاری و ابوسعید و دیگران نقل کردند و عبارت «کنا معاشر الانصار» گفتند؛ اما عبادة برای نقل این مطلب از واژه «نبور» استفاده کرده که یک واژه نامأنوس عربی است. و لذا این واژه سبب شده که حرف عبادة در کتب مختلف لغت بیاید.
چون منظور کتب لغت بیشتر برای تبیین لغات غیر رایج است. و لذا در کتب بسیار معروف لغت عرب، مثل لسان العرب و تاج العروس و... اشاره به حدیث عبادة شده (کنا نبور اولادنا) شده است.
✍ تمام این کتب در سایتهای اهل سنت موجود است و همگی قبل از ابن جزری بودند:
لسان العرب (4/ 87)
ومنه الحديث: كنا نبور أولادنا بحب علي، عليه السلام.
تاج العروس (10/ 257)
ومنه الحديث: (كنا} نبور أولادنا بحب علي رضي الله عنه)
تهذيب اللغة (15/ 191)
وفي حديث: كنا نبور أولادنا بحب علي عليه السلام، أي نختبر ونمتحن
غريب الحديث لابن الجوزي (1/ 90)
في الحديث كنا نبور أولادنا بحب علي عليه السلام أي نجربهم.
النهاية في غريب الحديث والأثر (1/ 161)
ومنه الحديث «كنا نبور أولادنا بحب علي رضي الله عنه»
#امامت
#امیرالمومنین_علیه_السلام
#خلفا
🆔 @maaref_karbordi