eitaa logo
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
355 دنبال‌کننده
99 عکس
34 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ما @olfat_1372
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 اگر مجتهدی به مسائل و مشکلات روز توجه نکند، او را باید در صف مردگان به شمار آورد. 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir‌
💠 تکلیف شرعی شرکت در انتخابات 🔹مردم در موظفند، موظف شرعی هستند که از اختلافات دست بردارند و این یک تکلیفی است که متوجه همه هست، به من طلبه که اینجا نشسته‌‏ام و به همه بلاد و همه قشرهای ملت، همه روشنفکران، همه نویسندگان، گویندگان، به همه است که نگذارید مسئله مثل مسئله مشروطیت بشود. 🔸 همه در انتخابات شرکت کنند و در صحنه حاضر باشند. اگر یک ظالم خلاف کرد، که نکرده است. پس باید کاری کنیم که ظلم نباشد و ظالم از بین برود. 🔹 اگر دیدیم در این دوره خلاف شده و به افرادی ظلم شده، باید تلاش‌مان را بیشتر کنیم تا خلاف و ظلم را از بین ببریم؛ نه اینکه کنار رویم و از خارج شویم؛ زیرا اگر از صحنه خارج شویم ظلم بیشتر می‌شود. پس باید اجتماع‌مان را بیشتر کنیم و بیشتر در صحنه حاضر باشیم. خداوند به شما قدرت و سعادت عنایت فرماید. 📚 صحیفه نور، امام خمینی، ج18، ص 173 و 244. 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
♦️فیلسوف گفتگو دکتر غلامحسین دینانی :👇👇 عقل اگر نفهمد که خدایی هست چگونه به فرمانش اعتنا کند ؟! آدم های نقلی اینگونه اند همش میگویند « فلانی فرموده » خوب فرموده که فرموده تو هم فکر کن تو از این چه میفهمی ؟ جایگاهش چیست ؟ برخی میگویند « من در خواب نور دیدم» خوب که چی ؟ من هم هر روز نور خورشید را میبینم ( خنده حاضرین ) توهم مهمتر است یا واقعیت ؟ فرق بین توهم و واقعیت را با چه بفهمیم ؟ عقل ( تعقل بر موازین علم منطق ) برخی از تعقل خوششان نمی آید وقتی تعقل را کنار بگذاریم دچار توهم میشویم اندیشیدن البته که سخت است آدم های تنبل حوصله اندیشیدن ندارند وقتی سخنی می شنوی بیاندیش و سخنان حکیمانه را فرا بگیر سخنرانی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی👌👌
سوت یک پایان 20-48.pdf
225.8K
📌 رهبر معظم انقلاب: دشمنان نظامِ جمهورى اسلامى، وقتى نمى‏توانند در ميدان مبارزه روياروى، كار مؤثّرى با اين نظام انجام دهند؛ يك راه برايشان باقى مى‏ماند و آن، اين است كه نظام اسلامى و انقلابى را به مواضعى برخلاف اصولِ خود سوق دهند، يا به عبارت ساده ‏تر و روشنتر، آن را وادار كنند كه از گفته‏ هاى خود در زمينه مسائل انقلاب برگردد؛ حرف و مواضع خود را تخطئه كند و خودش را دچار تناقض نمايد! اين را از چه راهى انجام مى‏دهند؟ از راه فشارهاى تبليغاتى، فشارهاى سياسى، فشارهاى فرهنگى. جو را آن‏چنان از فشار انباشته مى‏كنند كه انسانهاى ضعيف‏النّفس، در مقابل اين فشار نمى‏توانند مقاومت كنند...❗️ بخش دوم از کتاب نوشته عطاء الله رفیعی آتانی 🆔@goftemanpishraft
13-18.pdf
757.8K
🔴جامعه زنده به فساد واکنش نشان می دهد. ♦️ برخی می‌گویند دلایل عدم رشد در حوزه و اینکه فساد تبدیل به یک موضوع تحقیق و تفحص نشده این است که سر اساتید برای این کار درد نمی‌کند و اگر کسی وارد این حوزه‌ها شود آینده بخت و سرنوشت خوبی نخواهد داشت❗️ ♦️برای کسی که در ایران کتاب یا کارهای از این قبیل را می‌نویسد اتفاقی نیفتاد و کار خود را بدتر انجام می‌دهد❗️ ♦️مشکل اصلی این است که در حوزه‌های طبیعی نظری و معرفتی رشدی نداریم که با جامعه پیوندی داشته باشیم در نتیجه افراد این حوزه حساس نمی‌شوند و درگیر مقولات اجتماعی که در جامعه به مسئله تبدیل شده نمی‌شوند❗️ ♦️آنچه که اهل نظر در آن حساس شدند مسئله قدرت سیاسی بوده است در رابطه با مسائل اقتصاد و فساد اقتصادی مسئله طور دیگری است. فساد سیستم‌های غربی به میزان زیادی است. اما چیزی که ما نام آن را فساد می‌گذاریم انحراف و خوب کار نکردن سیستم است مسئله‌ای که در غرب کمتر دیده می‌شود❗️ ♦️مگر یک جامعه مرده باشد تا با فساد خو کند و عکس‌العمل نشان ندهد❗️ همیشه وقتی جامعه دچار مشکل می‌شود به تدریج اتفاقاتی می‌افتد و انقلاب و جنبش‌های اجتماعی و حرکت‌های اعتراضی صورت می‌گیرد امیدواریم که به آنجا نرسد و درصدد اصلاح آن برآید❗️ گزیده ای از گفتگوی با حسین کچویان 🆔@goftemanpishraft
✅گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری اندیشکده دین و قانون برگزار میکند؛ 🔸هم اندیشی نظریه اقتصاد اسلامی و دلالتهای سیاستی آن (جلسه سوم) 🎙 ارائه دهنده: 👤دکتر عطاء اله رفیعی آتانی رئیس و مدیر گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🕰 📚 دبیر علمی: دکتر سعید کریمی 🗓زمان: چهارشنبه شانزدهم اسفندماه 1402؛ ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح 🏢مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، بین کوچه ۴ و۶، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، سالن جلسات 🔻 همراه با اعطای گواهی معتبر از سوی مجلس شورای اسلامی 📩جهت حضور در جلسه اطلاعات خود را در فرم اینترنتی زیر ثبت‌ نمایید: https://formafzar.com/form/inform1 کانال مرکز تحقیقات اسلامی مجلس👇 https://eitaa.com/joinchat/1021771898C48c711af96 کانال اندیشکده دین و قانون 👇
☑️ اینجا انگشتان مردم سرنوشت حکمرانان را تعیین می‌کند ✅ در جمهوری‌اسلامی ایران کشوری است که در آن، برادرهمسر رهبر ایران، نامزد انتخابات مجلس می‌شود ولی رأی نمی‌آورد و از ورود به مجلس باز می‌ماند. رئیس سابق قوه‌قضاییه و منصوب رهبری به ریاست مهم‌ترین مجمع نظام، نامزد مجلس خبرگان می‌شود ولی مردم با سرانگشتان خود او را کنار می زنند و می گویند برای خبرگان تو را نمی‌خواهیم؛ او از ورود به خبرگان باز می‌ماند. در تهران فرزند شهید مطهری و در کرمان برادر شهید باهنر، توسط مردم از رقابت حذف می‌شوند. در خوزستان، مردم پای دوازده نماینده از هجده نماینده و در کل کشور مردم ۱۴۲ نماینده از نمایندگان خود را، از مجلس قطع می‌کنند و نیروهای جدید جایشان می‌گذارند. در گیلان، مردم به معاون رئیس‌جمهور سابق که رئیس‌سابق مجلس برای تبلیغش ویدیو منتشر کرده، رای نمی‌دهند و او را راهی خانه‌اش در تهران می‌کنند. مردم انگشت توی استامپ می‌زنند و نماینده متخلفی که انگشت بر چهره سرباز نواخته‌بود را کنار می‌گذارند. اینجا کشوری است که مردم، قدرتمندترین و ریشه‌دوانده‌ترین مهره‌های سیاسی کشور را طی کمتر از بیست‌وچهار ساعت رای‌گیری، حذف و نیروهای تازه‌نفس مورد نظر خود را جایگزین آن ها می کنند. اینجا مردم از بستگان رهبری گرفته تا فرزندان شهدا و حتی بعضی علما را از فیلتر رای خود رد می‌کنند. بگذار هرچه می‌خواهند بگویند؛ اینجا آزاد ترین کشور دنیاست که مردمش آگاهترین مردم دنیایند. به همین دلیل است که من هنوز پای این جمهوری‌اسلامی که در آن انگشتان مردم سرنوشت حکمرانان را تعیین می‌کند ایستاده‌ام. @talangorsiyasi در سروش ایتا بله
هدایت شده از منتظران ظهور
📜در کافی شریف است که طرف آنقدر نماز می‌خواند؛ ملائکه خسته شدند. گفتند:خدایا کجای بهشت را به او می‌دهی??خیلی نماز می‌خواند !! ✅خدا فرمود: هیچی یک اتاق گلی می‌دهیم .گفتند چرا??خدا فرمود: چون این عقل ندارد ؛این باید برود عقلش را تربیت کند؛بروید امتحانش کنید. 🟣ملائکه رفتند با او صحبت کردند پرسیدند: خب از خدا چی می‌خواهی?? گفت: کاش خدا یک الاغ داشت ما از این علف‌ها می‌دادیم الاغِ خدا می‌خورد . ♦️ملائکه گفتند: خدا الاغ نمی‌خواهد, گفت: حالا اگر داشت چی می‌شد!!! •┈••✾🍃🌹🍃🌹🍃✾••┈• @montazzeranezohoor •┈••✾🍃🌹🍃🌹🍃✾••┈•
✳دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: مردم ایران با حضور باشکوه خود در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری دشمنان را ناکام و حماسه بزرگی را رقم زدند. ✳وی در جمع کارکنان این مرکز، یادآورشد:با وجود سیاه نمایی ها و تبلیغات شوم و منفی دشمنان علیه این انتخابات و تلاش برای دلسرد کردن مردم، اما انتخابات با قدرت و کیفیت برگزار شد و عموم کسانی که به مجلس دوازدهم راه یافتند افراد توانمند، متدین و دلسوزی برای کشور و مردم هستند. ✳وی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به عنوان مشاوری امین برای نمایندگان مجلس تلاش خواهد کرد در دوره آتی مجلس نیز ظرفیت‌های فقهی و دانشی حوزه های علمیه را در اختیار پارلمان و نمایندگان جدید قرار دهد و حضور فعال تر و موثرتری در کمیسیون های تخصصی برای بررسی طرح ها و لوایح داشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای از مرحوم سید عباس موسویان، وقتی که پاسدار و محافظ ایت الله شهید مدنی امام جمعه تبریز و نماینده امام در اذربایجان شرقی بود میگوید یک روز صبح زود زنگ منزل حاج اقا به صدا در امد درب را باز کردیم پشت درب شخصی بود که نان سنگکی که بخش از ان سوخته و بخشی خمیر بود، در دست داشت ...... بقیه ی این خاطره زیبا و درس اموز را خودتان در این کلیپ ببینید رحمة الله و رضوانه علیهم
بسم الله الرحمن الرحیم «فراخوان پس از انتخابات» انتخابات اسفند ماه ۱۴۰۲ چونان بسیاری از فرصت‌های زمانی دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی دارای پیام‌های روشن و بعضاً غیر مترقبه بود به شرح ذیل : یکم. انتخابات در شرایط تلاش بی‌نظیر دشمنان اسلام و ایران به منظور شکل‌گیری یک انتخابات ضعیف و با عدم مشارکت عمومی، برگزار شد؛ که البته این خود حاکی از تناقضی عجیب در مبانی و رفتار سیاسی آنها بود؛ از آن جهت که همیشه بر زبان می‌رانند که در حال جنگ برای برقراری دموکراسی در جهان هستند ولی در ایران می‌جنگند تا دموکراسی برقرار نشود! از سوی دیگر عواملی چون اغتشاشات سال گذشته، شرایط اقتصادی غیر قابل قبول و ... همه اینها دشمنان را امیدوار کرده بود تا یک انتخابات با مشارکت بسیار پایین برگزار شود اما انتخابات توانست رکورد قبلی خود را حفظ کند. دوم. این انتخابات نشان داد که در بدترین شرایط هم بیش از ۴۰ درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و در هیچ شرایطی از حمایت از نظام اسلامی دست بردار نیستند. به نظر نمی‌رسد هیچ نظام سیاسی در جهان از چنین کیفیتی از حمایت مردمی برخوردار باشد. سوم. انتخابات نشان داد که منتقدان و هواداران نظام هر دو به نحوه حکمرانی کشور معترضند. تکلیف منتقدان که روشن است! اما هواداران نظام هم در اینکه نباید به مسئولان شکل گیری وضعیت فعلی رای دهند علائم روشنی را نشان دادند و از این جهت تفاوتی در انتخابات مجلس و خبرگان و حتی تفاوت جدی بین نحله‌های سیاسی کشور وجود نداشت. گویی مردم ایران در جستجوی توانمندسازی و البته سالم سازی نظام حکمرانی کشور خسته نمی‌شوند. چهارم. انتخابات نشان داد که نحله سیاسی موسوم به اصلاحات دیگر سخنگو و نماینده بدنه اجتماعی خود نیست، بنابراین بدنه اجتماعی همیشگی آنها به دنبال مظهر و سخنگو خواهد ماند! پنجم. حال که نظام اسلامی در بدترین شرایط اجتماعی نیز با بهره‌مندی از قوی‌ترین حمایت‌های مردمی آسیب پذیر نیست؛ بنابراین آنان که در انتظار هستند که به دلیل ضعف حمایت مردمی از این آب گل آلود ماهی بگیرند باید دندان طمع خود را از بیخ برکنند. اما آیا این وضعیت همین گونه باید بماند ؟! قطعاً نه! زیرا: اولاً؛ افزایش میزان مشارکت مردم برای نظام اسلامی مشروعیت افزایی می‌کند.ثانیاً؛ هر اندازه مردمان بیشتری در انتخابات شرکت کنند به معنای آن است که فرایند رشد و پیشرفت کشور از ظرفیت و توان و البته از بهره‌مندان بیشتری برخوردار است.ثالثاً؛ نظام مدیریتی کشور با اتکا بیشتر به رای مردم مبتلا به استبداد رای و نیز فساد درونی نخواهد شد.رابعاً؛ امنیت کشور به نحو درونزایی در مقابل دشمنان خارجی تقویت خواهد شد. پنجم. التماس ویژه نظام از مردم برای مشارکت در این دوره از انتخابات جلوه جدیدی از تحقق مردم سالاری دینی را نشان داد. نظامی که اقتدار او در مقابل همه قلدرهای جهان زبانزد است در طول چندین ماه منتهی به انتخابات در تواضعی عجیب همه انرژی خود را صرف تقاضا از مردم برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات کرد. به نظر می‌رسد این واقعیت در تاریخ سیاسی ایران ماندگار خواهد شد. ششم؛ با این همه این انتخابات یک فراخوان را نیز در ذات خود داشت و آن اینکه نخبگان علمی، اقتصادی، سیاسی و مدیریتی باید بیش از گذشته خود را برای مصلحت عمومی هزینه کنند. آنان به دلایل مختلف در صحنه های زندگی اجتماعی به نحو تعیین کننده‌ای حضور ندارند. این عدم حضور هر دلیلی داشته باشد در پیشگاه مردم و خدای این مردم پذیرفتنی نیست. وقتی آنان حضور نداشته باشند آنان که همه توانمندی آنها اظهار وجود در شرایط عدم حضور توانمندهاست سکان کار را به دست خواهند گرفت و در نتیجه یک انقلاب عظیم الهی، یک نظام بزرگ سیاسی اسلامی، همه مردم نه تنها ایران بلکه مردمانی که در جهان وابسته به این ایده و ادعا زندگی می‌کنند در معرض ناکامی و شکست قرار خواهند گرفت. این «نبودن» جز استمرار حضور آنان که نباید باشند نتیجه دیگری نخواهد داشت. واقعیت این است که مردم ایران با همه تنوع قومی، فرهنگی، سیاسی و ... یک خواست واحد دارند و آن هم پیشرفت ایران اسلامی است و دیگر هیچ ...! و واقعیت دیگر آنکه این آرزو تنها با مشارکت همه مردم ایران با محوریت نهاد علم و جامعه نخبگانی است که دست یافتنی می‌شود... عطاالله رفیعی آتانی/ بیست و پنجم اسفند ماه/1402
🔴 استغفار ♦️ از کلمه غفره در لغت عرب گرفته شده است. وقتی که در عرب مرکب هایشان مثل اسب و حمار دچار بیماری پوستی در سر و گردن میشده ماده ای به نام قطران را که سیاه و بد بو بوده را به سر و گردن حیوان می مالیدند این ماده سیلان داشته و در اثر حرکت، پالان یا زین مرکب را سیاه و آلوده می کرده است. عرب برای اینکه از سیلان این ماده و مایع جلوگیری کنند در سر راه او بر گردن حیوان پارچه ای می بستند بنام . غفره چیزی شبیه پیش بندهایی است که گاهی اوقات برای کودکان استفاده می شود تا لباس را هنگام غذا خوردن آلوده نکنند. عرب ها هم این پارچه را که خصوصیت جذب مایعات را داشته بر سر راه قطران می بستند تا به بقیه ی قسمت های حیوان سرایت نکند. ♦️نکته ای که در مورد وجود دارد این است که انسان با انجام گناهان گند و آلودگی را در این عالم هستی به پا کرده که به زودی آن آلودگی دامنش را می گیرد و او را مبتلا می کند. به همین دلیل از خداوند طلب غفره می کند تا بین او و اثر عملش فاصله بیندازد و اثر عمل،او را مبتلا نکند...❗️ با این توضیحات کم کم روشن می شود چرا پیامبر فرموده اند: بهترین دعا استغفار است...
رهبر معظم انقلاب اسلامی : این فکر وجود داشته در بعضی از مسئولین کشور در گذشته که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم. بدهیم دست بخشهای خصوصی بروند، این خرج سنگین و این بودجه‌ی سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. دستشان درد نکند، برای نابود کردن کشور فکر خوبی است این. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. هیچ نظامی نمیتواند این شأن را از خودش دور کند، قابل تفکیک نیست از نظام. تربیت و تعلیم کشور به عهده‌ی نظام حاکم بر این کشور است. در همه‌ی دنیا همین جور است. یک مواردی یک استثناهایی دارد مثل همین مدارس به اصطلاح غیرانتفاعی که حالا در کشور وجود دارد. اینها موارد استثنایی است. قانون اساسی ما هم که این را به صراحت بیان کرده. بنابراین مسئله‌ی برون‌سپاری معنی‌ای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست. منبع: دیدار معلمان با رهبر انقلاب - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲ https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=52713
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰🔰 💢مرحوم آقاى صدر (رضوان‌الله‌علیه) به نظر بنده قطعاً نابغه بود؛ یعنى کارى که از عهده‌ى او برمى‌آمد، از عهده‌ى خیلى از فقها و علما و متفکّرین حوزه‌هاى ما برنمى‌آید: فضاى دید بسیار وسیع، فهم نیازهاى دنیاى اسلام، پاسخگویى سریع و آماده به خواسته‌ها ... ایشان واقعاً یک نابغه‌اى بود، مسائل را می‌فهمید، مسائل را حدس میزد. 🔺️ایشان در نجف ارتباط تامّ و تمامى با امام نداشتند؛ به‌طور معمول، یک ارتباط خیلى ضعیفى با بیت امام و با تشکیلات امام [داشتند]، ارتباطشان خیلى زیاد نبود؛ ولیکن بمجرّد اینکه انقلاب شد و امام آمدند ایران، ایشان آن حرف معروف را زد که به شاگردان خودش گفت ذوب بشوید در امام خمینى همچنان که او در اسلام ذوب شده؛ این حرف ایشان معروف است. این خیلى شناخت لازم دارد، خیلى فهمِ اوضاع لازم دارد که بفهمد مسئله‌ى انقلاب چیست. ما کسانى را داریم که تا همین امروز که قریب چهل سال از انقلاب میگذرد، هنوز درست نفهمیده‌اند این انقلاب چه بود و چه شد و چه اتّفاقى افتاد... این آدم، آن‌روز درک کرد انقلاب را و مسائل و مفاهیم انقلاب را. اینها نبوغ است؛ یعنى شناخت درست محیط را، پیرامون را، علم را، بیان را، کیفیّت تبیین را، اثرگذارى را. ⭕️... حکومت و نظام اجتماعى، بدون نظریّه امکان ندارد که باقى بماند؛ اوّلاً به وجود بیاید، یا باقى بماند، یا رشد بکند. این آدم، آدم نظریّه‌پرداز بود. 🎙بیانات مقام معظم رهبری ۲۵ مرداد سال ۱۳۹۵. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 | شرح حال شهدا را بخوانید ✏️ رهبر انقلاب: من نمیدانم شماها این کتابهای شرح حال شهدا را میخوانید یا نه؛ من میخوانم و اشک میریزم و استفاده میکنم؛ برای من حقیقتاً استفاده دارد. ✏️ من خیال میکنم شما یکی از کارهایی که میکنید حتماً همین باشد که شرح حال این شهدای عزیز را، بخصوص بعضی‌شان را که خیلی معنویّت دارند، بخوانید؛ اینها استفاده کردند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
بسمه تعالی درگذشت اندوهبار استاد بزرگ جناب آقای دکتر پرویز داودی که یقینا از مدرسان نامدار دروس اصلی اقتصاد و صاحب نظر برجسته در اقتصاد ایران و از مومنان به مبانی و آرمانهای اقتصاد اسلامی و نیز سیاستمدار و مدیر برجسته انقلابی بود را به همه مردم ایران، به حامعه علمی و به طور خاص به دغدغه مندان اقتصاد ایران تسلیت عرض می کنیم. هرچند از دست دادن چنین شخصیت و استاد بزرگی به آسانی قابل جبران نیست اما یقینا شاگردان او در دانشگاهها و حوزه های علمیه به عنوان مهمترین باقیات صالحات او راه این استاد بزرگ را در همه عرصه های علمی و عملی ادامه خواهند داد. از خدای بزرگ غفران برای او و صبر و اجر برای وابستگان و دلبستگان به او را خواهانیم عطاء اله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
☘️ تلاش دائمی شهید صدر(ره) ☘️ 🔹️ آیت الله شهید سید محمد باقر صدر وقتی در حال و بودند، کاملاً از دنیای پیرامونشان بریده می‌شدند و این چیزی نیست که کسی به‌سادگی بتواند خودش را به آن عادت بدهد. به یاد ندارم که شهید صدر حتی در گرم‌ترین روزهای ، غرق در خواب شوند. حتی در همان روزهای گرم و درحالی‌که به سن پنجاه سالگی نزدیک شده بودند هم از کتاب‌ هایشان جدا نمی‌شدند. درحالیکه جوان نیرومند و بانشاط هم توان مقاومت، در برابر وسوسه خواب را نداشت. 🔹️ در سال آخر عمر شریفشان که نیروی بدنی‌شان (بر اثر فشارهای حکومت بعثی و شرایط حصر) تحلیل رفته بود، کمتر از یک ساعت در رختخوابش دراز می‌کشیدند. وقتی مرا(یکی از شاگران) در خواب می‌دیدند، به من می‌فرمودند: من خودم را به خواب عادت نداده‌ام، چون است. تو که هنوز جوانی چرا خودت را به خواب عادت می‌دهی؟! 🔹️ در یکی از روزهای بسیار گرم تابستان که بعد از ناهار خوابیده بودم، ایشان مرا بیدار کردند و فرمودند: وقتی من هم‌سن تو بودم روزانه حدود درس می‌خواندم و حتی در آن چهار ساعت دیگر هم که می‌خوابیدم، خواب‌های علمی می‌دیدم و برای همین خوابم هم، خواب معمولی نبود. 🔹️ در خواب می‌دیدم که مشغول مطالعه یا علمی و فقهی هستم. اگر شب و روز بخوابی، همه زندگی‌ات را با خواب سپری خواهی‌ کرد! 📚السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق، ج ۲، ص ۲۸۹(مجموعه آثار) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🟢 آیا کسی که به دنبال حقیقت‌ بوده ولی به حقیقت نرسیده است از نظر اسلام معذور است؟ 🔹 اسلام دین حقیقت‏‌گرا و واقع‌‏گراست. لغت «اسلام» به معنی تسلیم است و نشان‏دهنده این حقیقت است که اولین شرط مسلمان بودن، تسلیم واقعیت‌ها و حقیقت‌ها بودن است. هر نوع عناد، لجاج، تعصب، تقلیدهای کورکورانه، جانبداری‌ها، خودخواهی‌ها از آن نظر که برخلاف روح حقیقت‏خواهی و واقع‏گرایی است، از نظر اسلام محکوم و مطرود است. 🔸 از نظر اسلام اگر انسانی، حقیقت‏‌جو، بی‏نظر و کوشا در راه وصول به حق باشد، فرضاً به حقیقت نرسد، معذور است و اگر کسی در روح خود عناد و لجاج داشته باشد، فرضاً حقیقت را به دلیل تقلید و یا وراثت و امثال اینها پذیرفته باشد، ارزشی ندارد. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، جهان‌بینی توحیدی، ص۲۱ ❇️ این کتاب، جلد دوم از مجموعه هفت جلدی «مقدمه‌ای بر جهان بینی اسلامی» است که آخرین اثر قلمی استاد شهید است. استاد فرصت قلمی کردن جلد ششم را نیافت و سخنرانی‌های ایشان در موضوع امامت و رهبری، در جلد ششم این مجموعه قرار گرفته است. 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
«مشارکت» به مثابه «جان» جمهوری اسلامی دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در سرمقاله شماره سیزدهم مجله گفتمان پیشرفت نوشت: مجلس و دولت باید تدبیری بیاندیشند تا در انتقال فرصت های اقتصادی از دولت به مردم همچنان در ذیل تعریف بخش خصوصی این ماجرا پیگیری نشود و در نتیجه با تقویت و حمایت از طریق مقررات و به طو خاص سیستم بانکی فرصت دستیابی به فرصت های اقتصادی در حال انتقال دولت را برای همه مردم فراهم کنند. ناچارم صراحت بورزم با اینکه برنامه هفتم توسعه با همه نقدهای فراوان به دنبال کاهش نقش دولت در اقتصاد است اما همچنان طرف مقابل دولت را بخش خصوصی با تعریف متعارف آن می داند. در این صورت باید منتظر بود که رانت عظیمی از دولت به بخش ثروتمند جامعه منتقل شود وفاصله طبقاتی به نحو روزافزونی ادامه پیدا نماید.
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
«مشارکت» به مثابه «جان» جمهوری اسلامی دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در س
✳️متن کامل سرمقاله شماره سیزدهم مجله گفتمان پیشرفت با عنوان «مشارکت» به مثابه «جان» جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایده ای است که با اتفاق نظر «جمهور» و «اسلام» عینیت پیدا می کند. این مطلوب بدیهی است که تنها با افزایش تکامل عینیت خارجی همزمان خواسته ی مردم و اسلام محقق می شود. بر همین اساس هر اندازه تحقق «مشارکت مردم» و نیز «تحقق اسلام» با شاخص های قابل قبول عقلانی افزایش یاید «جمهوری اسلامی» در سطح بالاتری محقق شده است. تبیین هر دو موضوع کاری است که در این سلسله مقالات انجام خواهد شد. در همین ایام تجربه های درخشانی در مورد مشارکت واقعی مردم در عرصه «سیاست» «اقتصاد» و «امنیت» در کشور رقم خورد : ✅یکم. انتخابات مجلس دوازدهم در شرایط تلاش بی‌نظیر دشمنان اسلام و ایران به منظور شکل‌گیری یک انتخابات ضعیف و با عدم مشارکت عمومی، برگزار شد؛ که البته این خود حاکی از تناقضی عجیب در مبانی و رفتار سیاسی آنها بود؛ از آن جهت که همیشه بر زبان می‌رانند که در حال جنگ برای برقراری دموکراسی در جهان هستند ولی در ایران می‌جنگند تا دموکراسی برقرار نشود! از سوی دیگر عواملی چون اغتشاشات سالهای گذشته، شرایط اقتصادی غیر قابل قبول و ... همه اینها دشمنان را امیدوار کرده بود تا یک انتخابات با مشارکت بسیار پایین برگزار شود اما انتخابات توانست رکورد قبلی خود را حفظ کند. ✅دوم. این انتخابات نشان داد که در بدترین شرایط هم بیش از ۴۰ درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و در هیچ شرایطی از حمایت از نظام اسلامی دست بردار نیستند. به نظر نمی‌رسد هیچ نظام سیاسی در جهان از چنین کیفیتی از حمایت مردمی برخوردار باشد. ✅سوم. انتخابات نشان داد که منتقدان و هواداران نظام هر دو به نحوه حکمرانی کشور معترضند. تکلیف منتقدان که روشن است! اما هواداران نظام هم در اینکه نباید به مسئولان شکل گیری وضعیت فعلی رای دهند علائم روشنی را نشان دادند و از این جهت تفاوتی در انتخابات مجلس و خبرگان و حتی تفاوت جدی بین نحله‌های سیاسی کشور وجود نداشت. گویی مردم ایران در جستجوی توانمندسازی و البته سالم سازی نظام حکمرانی کشور خسته نمی‌شوند. ✅چهارم. انتخابات نشان داد که نحله سیاسی موسوم به اصلاحات دیگر سخنگو و نماینده بدنه اجتماعی خود نیست، بنابراین بدنه اجتماعی همیشگی آنها به دنبال مظهر و سخنگو خواهد ماند! پنجم. حال که نظام اسلامی در بدترین شرایط اجتماعی نیز با بهره‌مندی از قوی‌ترین حمایت‌های مردمی آسیب پذیر نیست؛ بنابراین آنان که در انتظار هستند که به دلیل ضعف حمایت مردمی از این آب گل آلود ماهی بگیرند باید دندان طمع خود را از بیخ برکنند. اما آیا این وضعیت همین گونه باید بماند ؟! قطعاً نه! زیرا: اولاً؛ افزایش میزان مشارکت مردم برای نظام اسلامی مشروعیت افزایی می‌کند.ثانیاً؛ هر اندازه مردمان بیشتری در انتخابات شرکت کنند به معنای آن است که فرایند رشد و پیشرفت کشور از ظرفیت و توان و البته از بهره‌مندان بیشتری برخوردار است.ثالثاً؛ نظام مدیریتی کشور با اتکا بیشتر به رای مردم مبتلا به استبداد رای و نیز فساد درونی نخواهد شد.رابعاً؛ امنیت کشور به نحو درونزایی در مقابل دشمنان خارجی تقویت خواهد شد. ✅پنجم.فضای سیاسی منتهی به انتخابات نشان داد که همگان ـ دوست و دشمن ـ با تمام و جود یقین دارند که نظام اسلامی بیش از هر نظام سیاسی در دنیا به رای مردم نیازمند است. به همین دلیل دشمن به خوبی میداند نظام اسلامی از هیچ تهدیدی حتی تهدیدی شبیه اجماع نظامی همه استکبار جهانی به اندازه عدم مشارکت مردم نگران نمی شود. چون هر تهدیدی را می تواند با مشارک مردم حتی به فرصت تبدیل کند. مگر قضیه جنگ تحمیلی اینگونه نشد؟! بر همین اساس بود که التماس ویژه نظام از مردم برای مشارکت در این دوره از انتخابات جلوه جدیدی از تحقق مردم سالاری دینی را نشان داد. نظامی که اقتدار او در مقابل همه قلدرهای جهان زبانزد است در طول چندین ماه منتهی به انتخابات در تواضعی عجیب همه انرژی خود را صرف تقاضا از مردم برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات کرد. به نظر می‌رسد این واقعیت در تاریخ سیاسی ایران ماندگار خواهد شد.
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
«مشارکت» به مثابه «جان» جمهوری اسلامی دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در س
✅ششم؛ با این همه این انتخابات یک فراخوان را نیز در ذات خود داشت و آن اینکه نخبگان علمی، اقتصادی، سیاسی و مدیریتی باید بیش از گذشته خود را برای مصلحت عمومی هزینه کنند. آنان به دلایل مختلف در صحنه های زندگی اجتماعی به نحو تعیین کننده‌ای حضور ندارند. این عدم حضور هر دلیلی داشته باشد در پیشگاه مردم و خدای این مردم پذیرفتنی نیست. وقتی آنان حضور نداشته باشند آنان که همه توانمندی آنها اظهار وجود در شرایط عدم حضور توانمندهاست سکان کار را به دست خواهند گرفت و در نتیجه یک انقلاب عظیم الهی، یک نظام بزرگ سیاسی اسلامی، همه مردم نه تنها ایران بلکه مردمانی که در جهان وابسته به این ایده و ادعا زندگی می‌کنند در معرض ناکامی و شکست قرار خواهند گرفت. این «نبودن» جز استمرار حضور آنان که نباید باشند نتیجه دیگری نخواهد داشت. واقعیت این است که مردم ایران با همه تنوع قومی، فرهنگی، سیاسی و ... یک خواست واحد دارند و آن هم پیشرفت ایران اسلامی است و دیگر هیچ ...! و واقعیت دیگر آنکه این آرزو تنها با مشارکت همه مردم ایران با محوریت نهاد علم و جامعه نخبگانی است که دست یافتنی می‌شود... 2- مشارکت مردم به مثابه تنها راه حل مسائل اقتصاد ایران و فقر و ضعف تولید ملی به عنوان مهمترین مساله اقتصاد ایران در چارچوب شعار امسال رهبر حکیم انقلاب اسلامی از همین منظر قابل توجه است. اینجانب سالیانی است که به عنوان یک معلم و پژوهشگر اقتصادی بر آن شده ام که مهمترین – واقعاً مهمترین – مساله اقتصاد ایران فقدان شکل گیری تولید ملی است و بر همین اساس برآنم که تمام دیگر مسائل اقتصادی مثل تورم، بیکاری، فقر، توزیع نامطلوب درآمد، صادرات مکفی و واردات معقول،کسری بودجه، افزایش بی مهار نقدینگی و همه مسائل دیگر محصول این فقر و فقدان است. از سوی دیگر مع الاسف در دولت و «جامعه دولت مدار »چنین پنداشته می شود که این مساله نیز مثل هر مساله دیگری تنها با مداخله های گوناگون دولت حل و فصل می شود. این در حالی است که تجربه کشور ما با واگذاری حدود هشتاد درصد اقتصاد ایران به دولت مهمترین عامل مانایی بی پایان و لاعلاج این مشکل است. و این در حالی است که همه تجربه های جهانی و عمده تئوریهای اقتصادی مخالف چنین طرز تلقی است. مهم تر از آن از منظر مبانی فقهی به ویژه تصریح حضرت امام (ره) این حد از مداخله دولت و عدم واگذاری اقتصاد به مردم ـ در حالیکه مردم میتوانند ـ «خلاف شرع» است. واقعا نمی دانم چرا با این همه «منطق مخالف» همچنان امورات در دست دولت است؟ اما نکته مهمی که نباید از همین منظر دور داشت آن است که همچنانکه اقتصاد نباید به دولت سپرده شود نباید به بخش خصوصی با تعریف متعارف آن سپرده شود. بخش خصوصی در تعریف متعارف مردمانی هستند که ثروت دارند. بنابراین با این ادبیات، مردمی که از قبل پول دارند فقط می توانند کسانی باشند که املاک، دارایی ها و همه فرصت های اقتصادیِ در اختیار دولت را تصاحب کنند و مردمانی که از قبل پول ندارند اساساً مشتری، مخاطب و طرف این ماجرا محسوب نمی شوند. بخش خصوصی حاصلضرب مردم در ثروت تعریف می شود. بنابراین ین اگر آدمیزاد ثروت نداشته باشد در این چارچوب مفهومی وجود خارجی ندارند. اما آنگاه که تعبیرات درستی مثل دولت مردمی، اقتصاد مردمی، مشارکت مردم بکار گرفته می شود یعنی آنکه آحاد افراد جامعه بدون تفاوت در میزان برخورداری از ثروت موضوع و مخاطب این تدبیر محسوب می شوند. در چنین شرایطی یک مردمسالاری اقتصادی مثل مردمسالاری سیاسی شکل می گیرد. در مردمسالاری سیاسی وزن و ارزش رای هیچ فردی از هیچ فرد دیگری بیشتر نیست. رای فرد بیسواد، فقیر، و ... هم وزن رای دانشمندان بزرگ، نخبگان و در یک کلام صاحبان معرفت، ثروت، منزلت و قدرت می باشد. البته ممکن است گفته شود بدلیل وابستگی زندگی بیشتر نابرخورداران جامعه به حکومت باید به رای آنها وزن بیشتری هم داده شود و .... بر این اساس برای تحقق اقتصاد مردمی و جهش تولید با مشارکت مردم باید همه تدابیر به نحوی باشد که مردمان کم برخوردار اقتصادی جامعه نه تنها بی نقش نباشند که پرنقش تر از برخوداران جامعه باشند. لزوم افزونتر نقش مردمان نابرخوردار اقتصادی جامعه بسیار روشن تر و منطقی تر از این ایده و مبنا در مردمسالاری سیاسی است.
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
«مشارکت» به مثابه «جان» جمهوری اسلامی دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در س
مجلس و دولت باید تدبیری بیاندیشند تا در انتقال فرصت های اقتصادی از دولت به مردم همچنان در ذیل تعریف بخش خصوصی این ماجرا پیگیری نشود و در نتیجه با تقویت و حمایت از طریق مقررات و به طو خاص سیستم بانکی فرصت دستیابی به فرصت های اقتصادی در حال انتقال دولت را برای همه مردم فراهم کنند. ناچارم صراحت بورزم با اینکه برنامه هفتم توسعه با همه نقدهای فراوان به دنبال کاهش نقش دولت در اقتصاد است اما همچنان طرف مقابل دولت را بخش خصوصی با تعریف متعارف آن می داند. در این صورت باید منتظر بود که رانت عظیمی از دولت به بخش ثروتمند جامعه منتقل شود وفاصله طبقاتی به نحو روزافزونی ادامه پیدا نماید. 3- شیرین ترین تجربه این روزهای کشور برای نشان دادن نقش مردم در قلمرو «امنیت مردم پایه» خود را به نحو باورنکردنی در حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمینهای اشغالی نشان داد. همه می دانند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است که با همه ظرفیت هایش برآمده از متن مردم ایران به ویژه طبقات کمتر برخوردار جامعه است. سپاه را مردم خلق کردند و همچنان مهمترین ماموریت سپاه سازماندهی و به کارگیری مردم برای پاسداری از انقلاب اسلامی در چارچوب بسیج همراه با پیشرفت های سطوح فناوری های سخت و نرم ممکن است. به همین دلیل شاید در کمتر زمانی مثل زمان شلیک موشکها به اسرائیل همه مردم با همه تفاوتهایشان یکجا و بی تردید و بی گفت و گو خوشحال شدند و به همین دلیل شاید در کمتر موردی مثل شهادت سردار سلیمانی همه مردم یکجا و بی تردید و بی گفت و گو عزادار شدند. گوئی همه مردم با همه دستان خود موشکها را شلیک کردند و گویی در شهادت حاج قاسم قلب همه مردم ایران از جا کنده شده بود. واقعا آیا چنان خوشحالی رقیبی دارد و چنان داغی ترمیم؟! به نظر می رسد هر جا که مردم حضور داشته باشند چنین خواهد شد. چنانکه رهبر انقلاب اسلامی فرمودند که اهمیت این حمله به تعداد موشک های شلیک شده و یا به مقصد رسیده – با همه اهمیت کم نظیر فناورانه، نظامی، امنیتی و سیاسی آن – نیست بلکه اهمیت آن به ظهور و بروز قدرت اراده مردم ایران است. بر این اساس هیچگاه اسرائیل – اگر از منافع خود درک درستی داشته باشد – این بازی را ادامه نخواهد داد زیرا نشان داده شد که به نحو فوق العاده ای مردم ایران برای نابودی او هیچ تردیدی ندارند... عطاالله رفیعی آتانی/ اردیبهشت ماه 1403