تفسیر و تبیین
«تغییر جهان»
مهمترین خصوصیت این جهان، تغییر و
#صیرورت_مستمر_وجودى در چارچوب نظامى
قابل فهم، قابل تبیین و #مدیریت_پذیر به سوى
خداست. تفاوت اساسى انسان (به عنوان
بالقوه ترین مخلوق) با بقیۀ این جهان در
گسترة تحولات او از منفى بی نهایت تا مثبت
بی نهایت وجودى است. از این رو پیشروى و
رهبری تحولات جهان به وسیلۀانسان است. بر
این اساس،وظیفۀ فلسفه، علوم طبیعىو علوم
انسانى با رویکردهاى گوناگون آن، تفسیر و
تبیین تحولات مستمر وجودى جهان وانسان،
بمنظور مساعدت براى هدایت تغییرات آن
به سوى سطوح بالاتر وجودى - و در نهایت
تقرب وجودى به خداوند ـ است. روشن است
که در چارچوب این گفتمان، پیشرفت و
انحطاط به مثابه کانون انسجام بخش همۀ
دانشهاو کنشهاى انسانى است.
«گفتمان پیشرفت» در چارچوب فلسفۀ
الهى و با بهکارگیرى همه دانشهاى انسانى
به تفسیر و تبیین این جهان و انسان متحول
به منظور مساعدت به فرد،جامعه و دولت
براى مدیریت این تحول به سوى خدا، تلاش
خواهد کرد. به همین دلیل «پیشرفت» بعلاوه «عقلانیت»، «رشد و تربیت»، «علم و
فناورى»، «سیاستگذارى»، «تحول و امید» و «ساختن آینده» از جمله واژگان کلیدى و
پرتکرار گفتمان پیشرفت خواهد بود.
عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمى...
🆔 @rafeieatani
🔴 حکمرانی مشارکتی گام جدید مردم سالاری دینی برای پیشرفت ایده جمهوری اسلامی است.
🎤دکتر عطاالله رفیعی آتانی در گفتگو با خبرگزاری فارس
«بخش اول»
🔸آنچه که من به عنوان وجهی از حکمرانی نوین می خواهم تشریح کنم مفهوم #حکمرانی_مشارکتی است. حکمرانی نحوه جریان یافتن نهاد دولت در سایر نهادهای اجتماعی است به نحوی که ارتباط دو سویه شکل بگیرد.
🔶 انسان جدید در غرب بعد از قرون وسطی به تدریج و تاکنون به یک موجود اقتصادی و البته مطالبه گر دستاورد اقتصادی تبدیل شد. به همین دلیل نهاد دولت و دولتهای غربی و در راس آنها آمریکایی ها در بستر نهاد اقتصاد حکومت کرده و هر کاری را برای توفیقات اقتصادی انجام می دهند.
🔶 انسان غربی به تدریج اینچنین شد و گام بعدی را در مناسبات خود با جهان اینگونه برداشت که جهان را به یک جهان مادی تنزل داد که می توانست برای اهداف خود آن را تسخیر و تصرف بکند. بنابرین علم در دوران جدید غرب در راستای تصرف در طبیعت به پیش رفت و این تسخیر و تصرف عالم در کنار لذت طلبی فردی و فردگرایی حاکم در جامعه غربی , منجر به ظهور انسان جدیدی شد که خدا در زندگی او وجود نداشت و با عقل خود به دنبال بیشینه کردن منافعی بود که می توانست به دست بیاورد.
🔶 پیدایش دولتها نیز در راستای تامین چنین منافعی بود و حکومت، علم و هر چیزی که این انسان به وجود می آورد باید در خدمت اقتصاد باشد. بر این أساس دولتها موظفند همه ابعاد سیاسی و فرهنگی و اخلاقی در جامعه را با ارجاع به اقتصاد و نهادها و مکانیزمهای مطلوب اقتصادی توضیح داده و اداره نمایند. به تعبیر بهتر دموکراسی غربی جلوه و ظهور مکانیزم بازار در قلمرو سیاست است.
🔶 اما حکمرانی مشارکتی که گام جدید مردم سالاری دینی برای پیشرفت ایدهی جمهوری اسلامی است امکان تحقق اهداف اسلامی از زندگی اجتماعی، که همان رشد علمی، عقلی و تواناییهای گوناگون انسان را فراهم میسازد. رشدی که همه دستاوردهای گوناگون اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی را در پی خواهد داشت.
🆔 @rafeieatani