هدایت شده از رادیو رحا
ostadqaraati.mp3
1.39M
نشستی در دل حوزه علمیه قم!
🔻به بهانه برگزاری نشست اساتید:
▪️جامعه مدرسین، قبل از انقلاب، تنها نهادی بود که با حضور شخصیتهای برجسته، از مواضع امام خمینی (ره) پشتیبانی کرده و در مواقع لازم بیانیه صادر میکرد. پس از انقلاب نیز، این مجمع تقریباً به عنوان تنها مجمع اساتید و بزرگان حوزه شناخته میشود.
▫️با این حال، در دوران ریاست جمهوری محمود احمدینژاد، گروهی از اساتید سطوح عالی به دلیل انتقاد از عملکرد رئیسجمهور وقت، تصمیم به تأسیس مجمعی تحت عنوان «حوزه آزاد» گرفتند که بعدها به «نشست دورهای» تغییر نام داد. این مجمع با حمایت برخی از مراجع تقلید توانست بسیاری از اساتید را جذب کند.
▪️این مجمع برای جذب اعضا، از مکانیزم شهریه ویژه اساتید و تأمین فضای تدریس در مدارس خان و آیتالله العظمی گلپایگانی (ره) بهره برد که تأثیر زیادی بر جذب بدنه عمومی اساتید حوزه داشت.
▪️پس از گذشت یک سال، عدهای از اساتید در مقابل نشست دورهای، تشکل اساتید ولائی را تشکیل دادند که بعدها به نام «تشکل اساتید» تغییر یافت. این تشکل با برگزاری نشستهای بصیرتی و انقلابی گام موثری در یکپارچگی حوزه برداشت.
🔻نکتهای که جای توجه دارد این است که علاوه بر شهریه اساتید که توسط مراجع حامی نشست دورهای پرداخت میشود، در برخی اعیاد نیز مؤثران و اساتید این نشست پرداختهای متناوبی دارند. البته، اهداف و منابع مالی این بودجهها سؤالهایی را در اذهان حوزویان ایجاد کرده است. از جمله این اساتید میتوان به آقایان علوی بروجردی، فاضل لنکرانی، میلانی، علیدوست، هادوی تهرانی و یثربی کاشانی اشاره کرد.
✍️ تحریریه رحا
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
رحا مدیا
💢 همجواری فقه و فلسفه در حیطه تمدنی💢
♨️ بیشک انتقال از فقه مسألهمحور به فقه منظومهای و همچنین تولید علوم انسانی اسلامی؛ بدون تعیین تکلیف نحوه ارتباط منطقی میان فقه و فلسفه(حکمت) بهعنوان نخستین گام این پیمایش امکان ناپذیر است.
فهم نسبت بین علم فقه و فلسفه است که در ادامه طی سه دیدگاه ارایه خواهد شد:
🔺دیدگاه تباین
میان علم فقه و علم فلسفه، تقابلی ناشی از رویارویی عقل با نقل و یا تعبد با تعقل وجود داشته است.
با توجه به این دیدگاه، نمیتوان فیلسوف بود و همزمان به کار فقهی پرداخت، و یا فقیه بود و همزمان از گرایش فلسفی بهره برد.
برخی از فقهای معاصر، تباین و دوگانگی و لزوم جداسازی میان این دو را به سبب تفاوت جنس مسائل هر یک میدانند. چرا که مسائل فلسفی از جنس ادراکات حقیقی و مسائل فقهی از جنس ادراکات اعتباری(قراردادی) است.
فقها معتقدند برای جلوگیری از اشتباه فاحش خلط حقیقت و اعتبار باید مرز فقه و فلسفه را از هم جدا کرد.
🔻دیدگاه تداخل
بهرهگیری از قواعد فلسفی در فقه پس از افول تفکر اخباریگری در حوزه علمیه رواج پیدا کرد. بزرگان شیعه برای مقابله با جمودگرایی به تقویت بعد تقل در حوزه فقه پرداخته و به فلسفه صدرایی و سینوی روی آوردند. البته این دغدغه ابتدا در اصول فقه پدید آمد و پس از آن به فقه کشانده شد. همین مورد سبب پیشرفت و گسترش علم اصول در دوره پسا اخباری شد.
رسوخ فلسفه در فقه، اگرچه توانست دیوار بلند میان فقه و فلسفه را تا حدودی ویران سازد اما اشتباه فاحش خلط میان ادراکات حقیقی و اعتباری را گسترش داد که در خارج کردن قطار فقه و اصول از مسیر عقلایی خود، موثر بود.
🔺دیدگاه امتداد حکمت
از نظر برخی دیگر نسبت درست بین فقه و فلسفه؛ فقه در امتداد فلسفه و حکمت است تا اینگونه فلسفه سودمندتر شود و فقه هم در اداره اجتماع کارآمدتر گردد. نمونه این روش را میشود در کتاب نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری یافت.
📌نتیجه اینکه توحید در محیط ذهنی مجرد باقی میماند و بشر با وجود احترام به این آگاهی، عنان تصمیمات زندگی خود را بدست مکاتب مادی میسپارد، بی آنکه تاثیر بسزائی در عرصه اداره دنیا برای توحید احساس کند. بر حسب همین مورد است که عدهای به اسلام حداقلی بسنده کرده و آن را در زمینه فردی موفق دانسته و عهدهداری اجتماعیات را از ایشان ساقط میکنند.
✍🏻 حجتالاسلام محمدرضا بابایی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
#دوره_رایگان
📲 دوره ژئوپلتیک رسانه(جغرافیای رسانه)
💠 از هویت سازی تا جامعه سازی و تمدن نوین انقلاب اسلامی
🎙 ارائه استاد: حجتالاسلام علیرضا محمدلو
♦️سرفصل دوره:
1⃣ جغرافیای رسانه از هویت سازی تا جامعه سازی و تمدن سازی
2⃣ نقد تربیت رسانه ای از سنت راهبری تا دگر راهبری پست مدرن
3⃣ سلطه روایت در عصر اطلاعات و اینفوکراسی
4⃣ رسانه ها از مساله سازی تا بحران آفرینی و مهندسی افکارعمومی
📆 تاریخ: سهشنبهها از ۲۹ آبان ماه
⏰ ساعت ۱۶
🏫 بصورت حضوری و آنلاین
#رسانه
پ.ن: عزیزانی که هنوز موفق به شرکت در دوره های پائیزی نشده اند به آی دی ادمین مدرسه رحا مراجعه کنند:
@adm_schl
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🔻 تبیین نظریه مقاومت؛ وظیفه امروز روحانیت
حجت الاسلام سید مهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با رسانهی رحا مدیا:
💠 روحانیت و طلاب وظیفه دارند نظریه مقاومت را براساس اندیشههای امام راحل و مقام معظم رهبری بهگونهای تبیین کنند که هر انسان آزادهای، هر انسان دردمند و دغدغهمندی با آن همراهی و یاری کند.
💢 این صرفاً اختصاص به شیعه ندارد، صرفاً اختصاص به مسلمین ندارد. بلکه نظریه مقاومت یک نظریه فطری و عقلانی و ریشهدار در حقوق بینالملل است.
متن کامل گفتوگو
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از خط ولی
#لوح | فلسطین، کلید رمزآلود فرج!
امام خامنهای: فلسطین کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی امت اسلامی میگشاید.
🔻#خط_ولی
@khatevali
🔻 آسیبشناسی تعلیم و تعلم فلسفه در حوزههای علمیه
🔸علیرغم بیمهریهایی که به #فلسفه و فلسفهآموزی و حتی فیلسوفان در حوزههای علمیه شده است، حوزههای علمیه شیعه در همیشه تاریخ خود، مهد فلسفه و فلسفهورزی و فلسفهاندیشی بوده است. در سدههای اخیر، ظهور میردامادها، ملاصدراها، سبزواریها، طباطبائيها، مطهریها، مصباحها و ... نشانه حیات فلسفه و فلسفهورزی در حوزههای علمیه بوده و هست.
هماکنون نیز به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، از وظایف مدیریت حوزه و اساتید فلسفه این است که تلاش کنند #حوزه_علمیه «مرکز فلسفه»، «مرجع فلسفه» و «قطب اصلی فلسفه اسلامی» باقی بماند.
در سایه این تأکید رهبر فرزانه انقلاب و توجه مدیران حوزه علمیه به این مهم، در سالهای اخیر شاهد «رونق کمّی» دروس فلسفه در حوزه علمیه قم هستم. تا جایی که در سال جاری (۱۴۰۳) تعداد ۲۷۰ درس فلسفه در حوزه علمیه قم تدریس میشود. این رشدی ارزشمند، فوقالعاده و بیسابقه است که نسبت به یک دهه قبل بیش از صددرصد افزایش کمّی را نشان میدهد.
اما نیمنگاهی به عناوین دروس نشان میدهد که نباید و نمیتوان به این رشد کمّی دلخوش بود. جز یک عنوان از ۲۷۰ عنوان درسی که درباره «حکمت عملی» است، و دو عنوان که با محوریت کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم است، بقیه همگی تدریس دو کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبائی(ره) و احیاناً اسفار و شواهد ملاصدرا است! و البته تعداد اعضای شرکت کننده در کلاسهای حدود یکصد نفر از اساتید این دروس نیز کمتر از ۵ نفر است.
♦️بر این باورم که آموزش فلسفه با این روش
✔️نه خدمت به فلسفه است؛
✔️نه شایسته یک پایگاه قویم و غنی و پربار فلسفی است؛
✔️و نه گرهی از نیازهای فلسفی جامعه ما را میگشاید.
🔹پیشنهاد این بنده آن است که جمعی از دلسوزان فلسفه و مدیران آموزشی حوزه و دانشگاه بنشینند و به تحلیل وضعیت موجود بپردازند:
✔️هم وضعیت تعلیم و تعلم فلسفه در حوزههای علمیه را مطالعه کنند؛
✔️هم وضعیت آموزش فلسفه در دانشگاههای کشور را بررسی نمایند؛
✔️هم تعلیم و تعلم فلسفه در دانشگاههای معتبر و مشهور دنیا را رصد کنند؛
✔️هم برآوردی از نیازهای فلسفی جامعه ایرانی اسلامی خود ما داشته باشند؛
✔️و نهایتاً با تکیه بر این دادهها و آگاهیها، طرحی نو و جدید برای تعلیم و تعلم فلسفه درافکنند.
♦️فلسفه اسلامی آنگاه میتواند به حیات و بالندگی خود ادامه دهد که
اولاً، با آغوش باز به استقبال فلسفههای شرقی و غربی رایج در مراکز فلسفی جهان برود؛
ثانیاً، از لاک صرفاً انتزاعی خارج شده و نگاهی کاربستی به اندیشههای فلسفی داشته باشد؛
و ثالثاً، دغدغهمند حل بنیادین مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور باشد.
🔹همانگونه که رهبر معظم انقلاب ۲۱ سال قبل (۲۹/ ۱۰/ ۱۳۸۲) در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی فرمودند: از مهمترین نقصهای فلسفهورزی در حوزههای علمیه آن است که، برخلاف فلسفههای غربی، فیلسوفان مسلمان نتوانستهاند آن ذهنیت فلسفی و آن مطالعات انتزاعی را «امتداد سیاسی و اجتماعی» بدهند. و بر اساس بنیانهای فلسفی خود «سیستمهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی» و همچنین «وضع حکومت»، «کیفیت تعامل مردم با همدیگر» و امثال آن را معین کنند و مع الاسف در «ذهنیّاتِ مجرّد» باقی مانده و «امتداد پیدا نکردهاند».
🔸زمانی که اغلب دروس فلسفی حوزههای علمیه به موضوعاتی مثل فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)، فلسفه اجتماعی، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه حکومت، فلسفه اقتصاد، فلسفه فرهنگ، فلسفه مقاومت، فلسفه جهاد، فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، فلسفه علم، فلسفه زیست، و سایر فلسفههای مضاف به علوم و امور اختصاص یافتند، آنگاه است که میتوان یک حوزه فلسفی بالنده و در طراز حوزههای علمیه شیعی را شاهد بود.
#الهیات_کاربردی
🖊احمدحسین شریفی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
⚠️ خیانت به مردم فلسطین نباید فراموش شود
♨️ شاید اگر یاسر عرفات به عنوان شخصیتی که طرح صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد، امروز زنده بود در برابر بیانیه مجمع مدرسین و محققین انگشت بهدهان میگفت: «شما روی مرا هم سفید کردید!»
💢 حوزویان سکولاری که حتی از او نیز فراتر رفته و شرم و حیا را بهطور کامل کنار گذاشتهاند. اساسا این افراد در برابر تاریخ و مردم فلسطین حقایق تلخی را نپذیرفتند و هیچگونه احساس مسئولیتی نسبت به سرنوشت مردم مظلوم غزه و خون شهیدان نکردند. انتظار میرود که این مرجفین حوزوی بهتر از هر روز دیگر به جامعه شناخته شوند و هزینه سنگینی بابت خیانتهایشان پرداخت کنند.
🔸 جنگ غزه نه تنها با سلاحها بلکه با جان انسانها سنجیده میشود و هر انسانی که در این راه جان خود را از دست میدهد، داستانی از مظلومیت و غربت و فداکاری و از خودگذشتگی دارد. بیش از ۴۰ هزار نفر که تا به امروز در این جنگ به شهادت رسیدهاند، نمایانگر مظلومیتی هستند که در دامنه تاریخ خواهد ماند.
🔻بیانیه شرمآور مجمع حوزویان سکولار بیاحترامی به خون تکتک شهدا یکسال گذشته غزه است که نه تنها توهین به این شهیدان، بلکه توهین به تمامی آزادیخواهان جهانی است که سالیانیاست با امپریالیسم و صهیونیسم دست و پنجه نرم میکنند و مبارزه کردهاند و میکنند.
✅ تاریخ معلم سختگیری است و هیچچیز را فراموش نمیکند. بیانیه مجمع حوزویان سکولار در آینده نه تنها بهعنوان خاطرهای تلخ بلکه نماد لکه ننگین در تاریخ خواهد ماند.
✍🏻 دکتر دانیال بصیر
#مجمع_محققین
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🔻 خاموشی علوی بروجردی در برابر یک بیانیه شرمآور
🔷 آیتالله بروجردی، از مراجع تقلید بزرگ شیعه همواره از حقوق فلسطین دفاع میکرد و بر لزوم حمایت مسلمانان از مسأله فلسطین تأکید داشت. حضرت آیت الله بروجردی پرچمدار مبارزه با صهیونسیم محسوب میشد. صهیونیسم را نه فقط بهعنوان یک جنبش سیاسی، بلکه بهعنوان یک تهدید برای جهان اسلام و بشریت میدانست.
🔹اما متأسفانه آقای علوی بروجردی بهعنوان نوه دختری آیتالله بروجردی، بعد از بیانیه شرمآور مجمع مدرسین و محققین، بهعنوان کسی که از عنوان بیت آیت الله بروجردی استفاده کرده است، رفتار و گفتار منفعلی نسبت به این بیانیه داشته است. کسی که بایستی پایبند به بیت مرجعیت شیعی باشد؛ اما متأسفانه، در عمل شاهد برخی از رفتارها و اظهارنظرهایی هستیم که نه تنها با اصول اسلامی (دفاع از بهائیت) در تضاد است، بلکه نوعی عوامفریبی و نفاق را به ذهن متبادر میکند.
🔷 یکی از مسائل قابل تأمل در مورد علوی بروجردی، استفاده ابزاری از نام و شهرت خانوادگیاش است. او به جای اینکه از این فرصت برای ارتقای فرهنگ دینی و اخلاقی جامعه استفاده کند، به طور مداوم در تلاش است تا خود را به عنوان یک چهره تأثیرگذار و مهم معرفی کند. این مسأله نشاندهنده عدم صداقت و تعهد واقعی او به اصولی است که جدش برای آنها شناخته شده است.
🔹علاوه بر این، مواضع و نظرات او در خصوص مسائل اجتماعی و سیاسی، همواره با انتقادهای جدی مواجه بوده است. به نظر میرسد که ایشان بیشتر به دنبال جلب توجه و کسب محبوبیت در افکار عمومیاست تا اینکه بخواهد راهحلهای واقعی برای مشکلات جامعه ارائه دهد.
✍️ امین روح الهی
🔰 مصاف حق و باطل در تمام تاریخ برقرار بوده است
💢 دکتر علی مصباح:
🔘 اقتضای زندگی در این جهان و نظامی که در آن حاکم است، وجود درگیریهای متعدد است و درگیری بین حق و باطل هیچوقت تمامی ندارد و ماهیت زندگی در این دنیا است.
حتی اگر درگیری بین دو جبهه حق و باطل نباشد، خود آرامش هم یک امتحان است. گاهی انسان با مقاومت و گاهی با آسایش امتحان میشود.✔️
📎 منبع:
🌐 متن کامل این مطلب را در سایت رحا مدیا بخوانید.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
♨️ خونبازی روی صحنه ♨️
💢 صحنهی تئاتری را فرض کنید که بازیگران با بازی بینظیر خود و نمایشنامهای قوی، مخاطبانشان را مات و مبهوت دیالوگها و شخصیتپردازیهای بینقص خود کردهاند. فکر کنید کسی از میان تماشاگران بایستد و بلند فریاد بزند: «این بازی مسخره را تمام کنید. همهی حرفهایتان دروغ است!»
‼️به نظر شما چه اتفاقی در صحنه میافتد؟
طبیعتا آن تماشاچیِ معترض، با واکنش مطلوبی از سوی دیگران مواجه نخواهد شد؛ به نحوی که اگر فریادش نتیجه بخش نباشد، مجبور به ترک سالن شده و شخصیتی منفور در نگاه عموم از خود به جای گذاشته است.
🔺این اتفاق اما، همیشگی نیست! گاهی نمایش، صرفا تجسم یک داستان نبوده و در پس آن، تحول بزرگی به دور از دقت تماشاگران در حال رخ دادن است. تحولی که میتواند از غفلت مخاطبانش بهره برده تا انحرافی لاعلاج را در زیست انسانی آنها رقم بزند. مثل نمایش «بیعت با یزید» که اعضای پشت صحنه برایش زحمات زیادی کشیدند.
به نظر میرسید، نمایش یزید و ابن زیاد در عصری که به تعبیر «گافمن»، همگان به دنبال «ایفای نقش نمایشی» خود بودند تا بهترین اثرگذاری را داشته باشند، نمایشی واقعی برای رسیدن به جهانی بدون خدا و متکی بر امیال خودانگیخته بود. این نمایش، از یک روایتسازی پنهان در کوچه پس کوچههای مدینه آغاز شد. جایی که نویسندگان به اتفاق تصمیم گرفتند تا با تغییر نقش اصلی، مسیر داستان را به کلی عوض کنند.
🔻جامعهی ظاهرگرا، تماشاگران خاماندیش و تک ساحتی را برای خلفای بعدی تربیت میکرد. افرادی که نه از عدالت فهم درستی داشتند و نه از هدایت تصویر درستی!
✅ جامعهای که از ارزشگذاری تهی شود، مجبور در پذیرش دو امر است؛ یا ارزشهای غیر واقعی را بپذیرد و یا بیتفاوت به وقایع، سر در لاک خود فرو برد. تجربهی تاریخی عاشورا نشان داد که جنایتهای رقم خورده در کربلا، به دست افرادی صورت گرفت که مغلوب روایتسازیهای دروغین شدند.
✍ علی عسگری
#عبرت_های_تاریخی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ مرحوم آیتالله یزدی به شایعسازی پیرامون داراییهایش پیش از فوت
🔹اول انقلاب علیه شهید بهشتی چه جوسازیهایی که صورت نگرفت!
🔹به شما وکالت میدهم هرکس در مورد داراییهای من با شما صحبت کرد به او بگویید یزدی تمام داراییهایش را در ازای دو سه میلیون تومان واگذار میکند.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
فیرحی در دام سکولاریسم!
🔻آقای شیخ داوود فیرحی زنجانی، در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در بیمارستان لاله تهران به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.
▪️او که خود را به عنوان یک «دانشآموخته» حوزه و دانشگاه معرفی میکرد، در واقع بیشتر شبیه به یک چهره جنجالی و متناقض بود که در عرصه علوم سیاسی، تنها به حاشیهسازی مشغول بود.
▫️فیرحی با ورود به هیئت علمی دانشگاه تهران، جای خود را در رسانهها باز کرد و به عنوان قوه عاقله جریان رسانهای اعتدال و اصلاحطلبانه، خاصه در نشریه سیاست نامه قوچانی، نقش ایفا میکرد اما اظهاراتش همواره سوالبرانگیز و حتی مخرّب برای نظام سیاسی کشور بود.
▪️فیرحی با مواضع نامتعارف و انتقادیاش، جمهوری اسلامی را در کنار رژیمهای غاصب قرار داد، به طوری که گویی هیچ مرزی میان نقد و افتراء برایش وجود نداشت.
🔻ادعاهایش درباره مشروعیتزدایی از نظام سیاسی ایران، در واقع تأکیدی بر تناقضهای شدید فکریاش بود. کتاب «درآستانه تجدد» او، با توهین به شیخ شهید و عدم احترام به مقدسات، نمونه بارز این رفتارهاست.
▫️آقای فیرحی نه تنها مرید و شیفته مرحوم هاشمی رفسنجانی بود، بلکه به یکی از نظریهپردازان اعتدالی و اسلام اروپایی تبدیل شده بود. هر زمان دولت اعتدال و شیخ حسن روحانی نیاز به توجیهات دینی داشت، آقای فیرحی به میدان میآمد و توجیهات خود را ارائه میکرد.
▫️در حوزه علمیه قم طیفی از پژوهشگران حوزه فقه حکومتی و علوم سیاسی سخت متاثر از او بودند؛ اگرچه بعضا بنا به مصالحی هرگز این روابط استاد_شاگردی را علنی نکردند! اما نمی توان تاثیرات حال و آینده آنان بر فضای حوزه را نادیده گرفت.
✍️تحریریه رحا
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
ولایت
🔻دیدار اخیر خبرگان از جهاتی یک دیدار فوق العاده بود. یک جهت آن تقریر ویژه ای بود که حضرت آقا از منطق رهبری داشتند.
▪️بارها با دوستان صحبت کرده ایم که مکتب امام را به قرائت های مختلفی می شود تبیین کرد. امّا تنها یک قرائت آن است که می تواند به فهم منطق رهبری منجر شود و اراده رهبری را در میدان پیش ببرد.
▫️و آن عبارت است از تبیین مکتب امام بر اساس حاقّ واقعیت انقلاب اسلامی که عبارت است از معرفت و اعتقاد راسخ به هدف نهایی انقلاب و سلوک اجتماعی_الهی مردم در قالب نهضت انقلابی ایران در این مسیر.
🔻امّا ربط این دیدار به این حرف ها چه بود؟
آنجایی که رهبری در یک سیاق کاملا معنادار در میان همه شروط رهبری این عبارت را ذکر کردند:
«مجلس خبرگان بایستی در گزینش خودش، نهایت دقّت و توجّه را به کار ببرد؛ نهایت دقّت و توجّه باید به کار برود. در قانون اساسی شرایطی برای رهبری ذکر شده که خب معلوم است؛ یکی از مهمترینِ این شرایط عبارت است از اعتقاد قلبی راسخ به مسیر انقلاب و هدف انقلاب؛ این اعتقاد باید وجود داشته باشد. آمادگی برای حرکتِ مستمرّ بدون خستگیِ بیوقفهی در این راه باید در کسی باشد تا شایستهی این مسئولیّت باشد؛ باید اینها را در افراد تشخیص داد، و انتخاب کرد.»
▫️دقیقا برای همین است که برای فهم منطق رهبری باید هرچه می توان در تبیین غایت انقلاب اسلامی و تبیین این مسیر الهی_اجتماعی تلاش کرد و ناب ترین قرائت ها را ارائه داد.
▪️امّا نکته دوم از جهت منطق رهبری تبیین غایت انقلاب اسلامی است که رهبری به شکلی کاملا توحیدی و نه منطق های انسانی از قبیل نظریه سعادت به آن می پردازند. ایشان می فرمایند:
«هدف انقلاب اسلامی را اگر بخواهیم به طور خلاصه عرض بکنیم، عبارت است از محقّق کردن «توحید» در زندگی مردم در کشور. «توحید» در جنبهی معرفتی و مفهومی، یک امری است که به حسب مراتب فهم و معرفت افراد، قابل گسترش است؛ این مفهوم باید در زندگی جامعه محقّق بشود؛ [یعنی] توحید تحقّق پیدا کند در جامعه؛ چون توحید همهی دین است. اصل دین و همهی دین عبارت است از توحید.»
🔹از این رو برای فهم دقیق هدف انقلاب اسلامی و مسیر آن تمام منظومه ارزشی انقلاب اسلامی باید کاملا توحیدی و در نسبت با توحید معنا دار شود. اگر در حکمت نظری امر اصیل وجود است. در حکمت عملی نیز امر اصیل ارزش ذاتی یقین و باور به توحید است به این معنا که پایه ای ترین گزاره عملی ضرورت باور به توحید است. در رتبه بعدی لوازم اوّلیه این باور یعنی افعال توحیدی است از قبیل تسلیم و حمد و تسبیح الهی و در نهایت تمام ارزش های دیگر از قبیل ارزش های اخلاقی متعارف و ارزش های دنیایی باید در نسبت با این ارزش اصیل معنا دار شود.
✍️رضا طراوت
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🔹«مقاومت» تأمینکننده منظومه الهی در عالم
🎙حجتالاسلام سوادی، عضو گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت:
☑️ نکته بسیار مهم در مقاومت، درنظرگرفتن دین بهعنوان یک منظومه است و بدانیم که غایت دین، رسیدن کل انسانیت و جوامع به بالاترین درجه کمال است. البته اقتضائات و لوازمی دارد که باید به آن پایبند باشیم.
📎 منبع:
🌐 ادامه این مطلب را در سایت رحا مدیا بخوانید.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
✔️ چند راهکار در مسیر هویت طلبگی
📌 خروجیهای حوزه علمیه با کارکرد و جایگاهی که در جامعه دارند بهعنوان عامل اثرگذار در القای اهداف به طلاب شمرده میشوند پس دومین راهکار، به تصویر کشیدن و برجسته کردن کارکردها و موفقیتهای روحانیون کارآمد است.
✍ سید مرتضی خلیلی
📎 منبع:
🌐 متن کامل این مطلب را در سایت رحا مدیا بخوانید.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از آنتی سکولار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مستند_کوتاه
🎥 مغزهای غربزده!
♨️ روایتی از اعتماد کردنهای مکرر جبهه اصلاحات به آمریکا!ً
❓مذاکره مستقیم هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی با آمریکا چه دستاوردهایی به دنبال داشت؟
⁉️چرا جبهه اصلاحات علیرغم بدعهدیهای مکرر آمریکا همچنان به دنبال مذاکره با آن هستند؟
🌐 #آنتی_سکولار | ما را به دوستان طلبه خود معرفی کنید 👇
🆔 @antisecular_ir
حوزویان سکولار؛ از شانتاژ علیه رئیسی تا وضع فعلی مردم
🔻دولت چهاردهم با شعارهای پر طمطراق و وعدههای سرخرمن و با حمایت حوزویان سکولار و حلقه نیاوران و مجمع مدرسین و...، نه تنها به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تا بدین لحظه رسیدگی نکرده، بلکه عملا خود به بزرگترین عامل تشدید این بحرانها تبدیل شده است. ناکارآمدی این دولت در مهار تورم و گرانی، واقعیتی انکارناپذیر است که هر روز بیش از پیش بر زندگی مردم سایه میاندازد.
▪️آیا حامیان دولت و حوزویان معلوم الحال که در ایام انتخابات خود را به ثمن بخسی هزینه کردند تصوری از وضعیت معیشتی مردم دارد؟ در حالی که قیمتها به آسمان رسیده و قدرت خرید خانوادهها به حداقل کاهش یافته ولی ما همچنان شاهد بیتوجهی آشکار مسئولان و توجیه این طیف هستیم. این دولت نه تنها راهحلهای مؤثری برای مهار افزایش قیمتها ارائه نداده، بلکه با سیاستهای ناکارآمد خود به بحرانیتر شدن اوضاع دامن زده است.
▫️به این رویه، ماجراهای اخیر را نیز اضافه کنید و آن هم عدم توانایی دولت در تأمین برق مناسب برای خانوارهاست. توجیهات بیاساس مبنی بر جلوگیری از سوخت مازوت، به جای حل مشکل، تنها بر ابهامها مشکوک و مغرضانه میافزاید. قطع مکرر برق و بیتوجهی به نیازهای اساسی مردم نه تنها باعث نارضایتی عمومی شده، بلکه به نوعی نارکارآمدی گفتمان اصلاحات در خدمت رسانی به مردم را میرساند.
🔻این در حالی است همین حامیان معممین و سکولارهای حوزویی از آغاز دولت سیزدهم تا بدین لحظه سیاه نمایی عجیب علیه دولت شهید رئیسی راه انداختهاند، در حالی که به اذعان آمار، توسعه و تمرکز پروژههای عمرانی و زیرساختی در دولت سهساله شهید رئیسی رشد بسیار عجیب داشت. این پروژهها نه تنها به ایجاد اشتغال کمک کرد، بلکه به بهبود زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی کشور نیز کمک شایانی داشت.
▪️مدیریت دولت آقای رئیسی در مواجهه با بحران کرونامثال زدنی شد. تأمین واکسن، اجرای برنامههای واکسیناسیون سراسری و حمایت از کسبوکارها در زمان تعطیلیها نمونههایی از تلاشهای دولت برای کنترل این بحران به شمار میرفت.
▫️تلاش دولت خدمت با اجرای برنامههای حمایتی به اقشار آسیبپذیر جامعه ستودنی بود. پرداخت و افزایش یارانهها و تسهیلات به خانوادههای نیازمند به منظور کمک به معیشت آنها از جمله اقداماتی بود که میتوان به آن اشاره کرد.
▫️آنچه که کمتر گفته و رسانهای شد و این طیف و جریانهای سکولار نگذاشتند به مردم برسد این بود که دولت آقای رئیسی به دنبال اجرای سیاستهای اقتصادی بلندمدت و مقاومتی بود که اهدافی چون خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک، کاهش وابستگی به واردات و تقویت تولید داخلی را دنبال میکرد. این رویکرد میتوانست به توسعه پایدار و استقلال اقتصادی کشور کمک کند.
کلام را با این جمله رهبر انقلاب به پایان میرسانم که دلم برای رئیسی سوخت در زمان حیاتش برخی حاضر نبودند کلمهای ازخدمات او حرف بزنند...
✍️ دکتر دانیال بصیر
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🔻 فیرحی به لیبرالیسم تعلق دارد نه حوزه علمیه!
گفتگوی رسانهی رحا مدیا با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذبیح الله نعیمیان، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) درباره روش فکری داود فیرحی
🔘 مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با بیان این که عدهای میخواهند برای آقای فیرحی تقدس درست کنند تا کسی او را نقد نکند، گفت: آقای فیرحی یک شخصیت دانشگاهی است که به جریان لیبرالیسم تعلق دارد.
📂 متن کامل مصاحبه
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 باز تولید سرمایه های اجتماعی
💯 یکی از ستون های امنیت جامعه سرمایه اجتماعی است
🔘 رویکرد غرب(هالیوود) و تمدن اسلامی در در این مسئله...
🎥 حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
#سرمایه_اجتماعی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
⚠️ برش غیراصولی آرای علما کار اصلی فِیرحی بود
🎙حجت الاسلام دکتر نعیمیان در بررسی ابعاد فکری «فیرحی» گفت: سید جواد طباطبایی که استاد فیرحی هم محسوب میشود و خودش جزء روشنفکران است، بسیار به فیرحی حمله میکند و میگوید او نه اسلام را شناخته نه غرب را.
📎 منبع:
🌐 متن کامل این گفت و گو را در سایت رحا مدیا بخوانید.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
📚 معرفی کتاب:
روایت «حدیث پیمانه» از انقلاب اسلامی
📖 کتاب «حدیث پیمانه» به قلم حجتالاسلام حمید پارسانیا، نه تنها تاریخچهای از تحولات ایران ارائه میدهد؛ بلکه زمینهساز نوعی خودشناسی تاریخی و اجتماعی برای خواننده است.
از طریق این شناخت، افراد میتوانند به تحلیل بهتری از مسائل فعلی جامعه بپردازند و نسبت به رویدادهای معاصر واکنشهای آگاهانهتری داشته باشند.
📎 متن کامل یادداشت را در سایت رحا مدیا بخوانید.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از هم قلم
🔺️واقعیت یا بازی با کلمات‼
در نقد یادداشت "مهراب صادقنیا" دگراندیش حوزوی
✍🏻#زهرا_ابراهیمی|کارشناس اخلاق و تربیت
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam