eitaa logo
رحا مدیا
7.1هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
167 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی ارتباط با ادمین: @Adminraha ادمین مدرسه رحا: @adm_schl
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ روایت یکی از حاضرین در حرم حضرت معصومه علیهاسلام از حادثه روز گذشته ♨️ 🔸امروز حوالی ساعت سه و نیم توی سلام الله علیها بودم. ♨️ یکدفعه صدای تیراندازی و بعد داد و فریاد مردم و بچه ها رو شنیدم... ⭕️ از بالکن داخل شبستان رو‌نگاه کردم عده ای می دویدند... یاد تیراندازی افتادم... نمی دونم چه اتفاقی افتاده بود... فقط چند تا نیروی امنیتی رو دیدم که به سمت صحن صاحب الزمان که صدای تیراندازی از اونجا می اومد، می دویدند... خدا رو شکر کردم که بچه هام همراهم نیستند. 🔹هر چه بود بخیر گذشت... ولی دلم پیش مردم سوریه و فلسطین و‌ لبنانه.... این روزها قلبمون در فشاره...😞 هر صدای عجیبی مردم رو‌نگران می کنه وای به صدای تیراندازی... ☑️ خدا رو شکر در حرم امن جمهوری اسلامی هستیم. امیدوارم مردم قدر این امنیت رو بدونند و از شرایط پیش آمده در سوریه درس عبرت بگیرند. 📌دشمن، اگر فرصتی گیر بیاورد، امنیت و جان و مال و ناموس مردم را به غارت می برد. 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
رحا مدیا
🔸برشی از جلسه سوم دوره جغرافیای رسانه🔸 💢 توانایی رسانه در فهم پیام حائز اهمیت است. در انتقال پیام یک فرآیندی بین فرستنده و گیرنده رخ می دهد و یک تحول و سیری در انتقال پیام رخ می دهد و ممکن است در این سیر حتی پیام به ضد خودش تبدیل شود. ♨️ این فرآیند را رمزگزاری و رمزگشایی میگویند. فرستنده پیام را نشانه گزاری و رمزگزاری می‌کند و این کد از طرف مخاطب رمزگشایی و فهمیده می‌شود. اما به سه حالت این رمز گشایی اتفاق می‌افتد. 1⃣ حالت اول تطابقی است، یعنی آنچه فرستنده ارسال می‌‌کند، گیرنده همان را هم ادراک می‌کند. 2⃣ در حالت دوم رمزگشایی تفاهمی است، به این معنا که گیرنده پنجاه درصد از محتوای پیام را که مطابق با مطلوب ها و فهم شخصی خودش بوده، ادراک میکند و بقیه را نادیده میگیرد. 3⃣ و در حالت سوم، که حالتی بحرانی است، گیرنده به صورت تقابلی پیام را دریافت میکند و آنچه فرستنده می گوید را به ضد آن تفسیر میکند. مثل کلیدواژه ای که بعضی مخاطبین در تقابل اخبار و حوادث دارند و میگویند: کار خودشان است. ▫️یک پیام در انتقال مفهوم به مخاطب یا مؤلف محور یا متن محور یا مفسر محور است. 🔺در مفسر محوری که آن را ساحت مرگ مؤلف میدانند، آنچه مفسر پیام ادراک میکند اهمیت دارد. به بیان دیگر، پیام آن چیزی نیست که ارسال میشود بلکه همان چیزی است که فهمیده میشود. 🔻پس محتوا و پیام ما باید مورد فهم اجتماعی یا همان تفاهم مخاطب باشد. رسانه میتواند در هر سه ساحت (گذشته،حال، آینده) زمان ورود کند و موثر واقع شود. در روایت گذشته میتواند حافظه ی تاریخی بسازد، در روایت حال، با تولید سرگرمی میتواند ذائقه و سبک زندگی بسازد و در ساحت آینده نیز میتواند چشم انداز و آینده را با القای امید یا یأس، ترسیم کند. ✅ رسانه ها میتوانند عامل موفقیت یا سرافکندگی دولت ها باشند زیرا با مدیریت افکار عمومی میتواند جامعه را به رضایت برساند و با تولیدات خود در عرصه روابط اجتماعی ذائقه سازی و رفتار سازی کند. ✍ استاد علیرضا محمدلو 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
⚠️ حقوق بشر و سونامی‌ اطلاعاتی 💢 در زمانه حاضر و با گسترش دنیای دیجیتال و تحولات آن به آن فناوری، مفهوم حقوق بشر وارد عرصه جدیدی شده است. فضای دیجیتال در عین حال که امکان آزادی بیان، ارتباطات و دسترسی به اطلاعات را برای بشریت به ارمغان آورده، در بسیاری از مواقع به ابزاری برای نقض حقوق بشر نیز تبدیل می‌شود. 🔺به عنوان مثال، در شرایط کنونی غزه که تحت محاصره و حملات مداوم از سوی اسرائیل است و همچنین مردم فلسطین با محدودیت‌های شدیدی در دسترسی به اطلاعات روبرو هستند. حملات سایبری و قطع دسترسی به اینترنت توسط استکبار و غاصبان، آزادی‌های دیجیتال را محدود کرده است و مانع از رسیدن فریاد مظلومان فلسطین در ابعاد واقعی آن به جهانیان می­شود. در واقع نظارت‌های دیجیتال و سانسور از سوی برخی گروه‌ها و دولت‌ها بر پلتفرم‌های اجتماعی، فرصتی برای آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات مستقل باقی نمی­گذارد. نمونه­ ی بارز یکی از این حملات، انفجار پیجرها و سیستم‌های ارتباطی بود که باعث قطع ارتباط بسیاری از خبرنگاران و فعالان فلسطینی با دنیای خارج شد. در چنین شرایطی، نه تنها حقوق بشر از طریق اقدامات نظامی تهدید می‌شود؛ بلکه حملات سایبری با قدرت و حدت بیشتری هم به عنوان ابزاری روانی و هم برای سرکوب آزادی‌های دیجیتال و قطع ارتباطات بین‌المللی و به طرز ناجوانمردانه­ای مورد استفاده قرار می­گیرد. 🔻حتی اطلاعات شخصی افراد، خبرنگاران و فعالان سیاسی در این کشورها به طور مداوم در معرض خطر قرار دارد. از جمله مشکلات اصلی در مناطق اشغالی توسط رژیم صهیونیستی کنترل و نظارت بر تماس‌ها و پیام‌های الکترونیکی است که برای شناسایی و هدف قرار دادن افراد جبهه مقاومت مورد استفاده قرار گرفت. این مسأله موجب نقض حقوق حریم خصوصی و آزادی‌های فردی می‌شود. ✅ افرادی که خود را مدافع حقوق بشر می‌خوانند، با سوء استفاده از این آرمان شریف، از تمامی مرزهای انسانی عبور کرده و جنایاتی عظیم را مرتکب می‌شوند. اکنون بشریت اذعان دارد که اینان که در لفظ خود را پرچم‌دار آزادی و کرامت انسانی می‌دانند، در عمل از ناجوانمردانه‌ترین شیوه‌ها برای نقض این حقوق بهره می‌گیرند. ✍ آزاده ابراهیمی فخاری 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
هدایت شده از خط ولی
16.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حجاب اجباری؟؟! 🔹تعجب رهبر انقلاب از خواصی که تکمیل کننده نقشه دشمن هستند! 🔹شارع در این زمینه برای حکومتی که رأس کار است تکلیف ایجاد کرده است. | بازخوانی اندیشه‌های امامین انقلاب @khatevali
🔰 آخوند خراسانی؛ استاد فقها مرحوم محمدکاظم خراسانی(1218-1290 ه. خ) معروف به آخوند خراسانی یکی از بزرگ‌ترین مراجع دوران معاصر و یکی از بزرگ‌ترین مدرسین ادوار حوزه‌های علمیه تشیع بوده است. کتاب کفایة‌الاصول هنوز هم به‌عنوان مهمترین کتاب درسی در علم اصول فقه به‌شمار می‌رود. ❗️اما مهمترین فراز زندگی آخوند خراسانی، نقش آفرینی او در کسوت رهبری جنبش مشروطه است. او به‌همراه ملا عبدالله مازندرانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی نامه‌ها و بیانیه‌هایی با امضا مشترک از نجف اشرف صادر کرده و به رهبری جنبش مشروطه می‌پرداختند. حوادث مشروطه از جمله مقاطع مبهم تاریخ ایران است که محققین از زوایای مختلف در آن‌باره اظهار نظر کرده و بعضاً موضع‌گیری‌های کاملاً متضاد با یکدیگر دارند. یکی از موضوع‌های سؤال‌برانگیز مشروطه تبیین دقیق موضع مراجع ثلاث نجف و در رأس آنها آخوند خراسانی است. جریان روشن‌فکری قرائتی تقریباً سکولار از فلسفه سیاسی آخوند دارند. اینان معتقدند آخوند از آن جهت با مشروطه همراه است که معتقد به حکومت مردم بر مردم است. دیدگاه آخوند تا جایی دستخوش چنین قرائتی است که حتی آن را بدیل نظریه ولایت فقیه نیز معرفی می‌کنند. برای دریافتن این امر می‌بایست به عین کلمات ایشان مراجعه کرد. مرحوم آخوند، در یکی از پیام‌هایش هدف خود را از تلاش برای استقرار مشروطه چنین بیان می‌کند: رفاه حال عامه مردم و بر طرف نمودن ستم از آنها و یاری ستمدیدگان و رسیدگی به بیچارگان و اجرا احکام شریعت الهیه و نگهبانی و حراست خطه اسلام از دخالت بیگانگان، همچنین امر به معروف و بازداشتن از زشتی‌ها و منکرات و نظایر آن از مقررات اسلامی که برای همگان مفید خواهد بود. 💢 وی همچنین در بیان ماهیت مشروطه مد نظر خود تصریح می‌کند: مشروطیت هر مملکت، عبارت از محدود و مشروطه بودن ادارات سلطنتی و دوایر دولتی، به عدم تخطی از حدود و قوانین موضوعه و بر طبق مذهب رسمی آن مملکت… 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia
هدایت شده از هم قلم
🔻و اما در مورد مسئله زن... 🎙رهبر معظم انقلاب 📌مســئله‌ی زن، یک نگاه نظری و فلســفی نیســت. این جور نیست که آنها یک نظریه‌ی فلســفی‌ای در مــورد زن دارند و میخواهنــد آن را ترویج کنند، نه، این نیســت. 📌یک احساس انسانی هم نیســت؛ این جور نیست که اینها احســاس میکنند که زن در مــواردی در دنیا ضعیف واقع شــده، میخواهند حمایت کنند، احساسات انسانی شــان به جوش میآید؛ نه، این هم نیست. 📌انجام یک وظیفه‌ی اجتماعی و مردمی هم نیست؛ اینها انگیزه‌ی دخالت سیاستمداران و ســرمایه‌داران نیست. انگیزه چیست؟ ⚠️انگیزه، دستاندازی سیاسی و استعماری است. با باشید👇 🗒️@HamQalam
🔻 نقش بی‌بدیل رهبر انقلاب در تبیین مردم‌سالاری دینی ♨️ رهبر انقلاب تعبیری دارند و نکته بسیار لطیف و دقیقی است که مردم‌سالاری دینی، دو تکه مردم‌سالاری و دینی نیست که ما به‌هم سنجاق کرده باشیم. مردم‌سالاری او برگرفته از دین اوست؛ یعنی ما گونه‌ای مردم‌سالاری داریم که در دین ما به اَن توصیه شده‌ است. 📜 آن چیزی که در دین ما به آن توصیه شده که امروز می‌خواهیم آن را منطبق بر آن کنیم این است که می‌گوییم پیامبر وقتی در مکه بود حاکمیتی نداشت. وقتی به مدینه رفت، چگونه حاکمیت تشکیل داده است؟ حاکمیت پیامبر مبتنی بر چیست؟ آیا غیر از پذرش و اقبال مردم است؟ البته پیامبر منصوب من قبل الله است و تمام؛ بحثی در آن نیست. 📌 مردم پیامبر را انتخاب نمی‌کنند؛ اما حاکمیت پیامبر به‌عنوان منصوب من قبل الله چگونه در مدینه محقق می‌شود؟ جز با اقبال مردم؟ وقتی می‌گویم مردم، یعنی اعم از مهاجر، انصار و یهود، جز به‌واسطه پیمان‌نامه‌ها، جز به‌واسطه بیعت و استقلال. ✅ انقلاب اسلامی مبتنی بر این منطق آمد که از صدر اسلام منطق مردم‌سالاری را به زمان خودش کشاند؛ حالا اینکه زمان حاضر نظم سلطانی قابلیت تحقق هم ندارد مزید بر علت است و این هم منطقی دارد. در منطق اسلام، دین خاتم، دین جامع، فرامکانی و فرازمانی باید بتواند متناسب با هر شرایطی مدل بومی ارائه کند. مدل کارآمد خودش را ارائه کند. 💢 امام اجمالا، رهبر انقلاب تفصیلا گفت مدل دولت در عصر حاضر مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است؛ یعنی مردم، وسط کار می‌آیند و مردم بر اساس ارزش‌های دینی قیام می‌کنند و قیام به‌حق مردم موجب می‌شود که حاکمیت فقیه جامع الشرایط محقق بشود. تا این جای کار ما آن مشروعیت را داریم، مقبولیت هم داریم، مردم‌سالاری دینی را داریم؛ اما مردم‌سالاری دینی یک منطق یک جایی نیست. 🔘 دال مرکزی انقلاب اسلامی مردم‌سالاری دینی است. یکی از اندیشمندان صاحب نامی گفت شما با مردم‌سالاری دینی می‌توانید جهان را بگیرید، نمی‌دانم چرا رویش حساب باز نمی‌کنید؟! این یک اسم رمز و فتح‌الفتوح در عرصه‌های مختلف است. در ساختار ما این اتفاق‌افتاده، در بسیج، اقتصاد و امنیت اتفاق افتاده و این مردم‌سالاری دینی خیلی اتفاق‌های عجیب برای ما رقم زده‌است. 📥 متن کامل مطلب 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia