eitaa logo
رحا مدیا
6.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
166 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی ارتباط با ادمین: @Adminraha ادمین مدرسه رحا: @adm_schl
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آخوند خراسانی؛ استاد فقها مرحوم محمدکاظم خراسانی(1218-1290 ه. خ) معروف به آخوند خراسانی یکی از بزرگ‌ترین مراجع دوران معاصر و یکی از بزرگ‌ترین مدرسین ادوار حوزه‌های علمیه تشیع بوده است. کتاب کفایة‌الاصول هنوز هم به‌عنوان مهمترین کتاب درسی در علم اصول فقه به‌شمار می‌رود. ❗️اما مهمترین فراز زندگی آخوند خراسانی، نقش آفرینی او در کسوت رهبری جنبش مشروطه است. او به‌همراه ملا عبدالله مازندرانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی نامه‌ها و بیانیه‌هایی با امضا مشترک از نجف اشرف صادر کرده و به رهبری جنبش مشروطه می‌پرداختند. حوادث مشروطه از جمله مقاطع مبهم تاریخ ایران است که محققین از زوایای مختلف در آن‌باره اظهار نظر کرده و بعضاً موضع‌گیری‌های کاملاً متضاد با یکدیگر دارند. یکی از موضوع‌های سؤال‌برانگیز مشروطه تبیین دقیق موضع مراجع ثلاث نجف و در رأس آنها آخوند خراسانی است. جریان روشن‌فکری قرائتی تقریباً سکولار از فلسفه سیاسی آخوند دارند. اینان معتقدند آخوند از آن جهت با مشروطه همراه است که معتقد به حکومت مردم بر مردم است. دیدگاه آخوند تا جایی دستخوش چنین قرائتی است که حتی آن را بدیل نظریه ولایت فقیه نیز معرفی می‌کنند. برای دریافتن این امر می‌بایست به عین کلمات ایشان مراجعه کرد. مرحوم آخوند، در یکی از پیام‌هایش هدف خود را از تلاش برای استقرار مشروطه چنین بیان می‌کند: رفاه حال عامه مردم و بر طرف نمودن ستم از آنها و یاری ستمدیدگان و رسیدگی به بیچارگان و اجرا احکام شریعت الهیه و نگهبانی و حراست خطه اسلام از دخالت بیگانگان، همچنین امر به معروف و بازداشتن از زشتی‌ها و منکرات و نظایر آن از مقررات اسلامی که برای همگان مفید خواهد بود. 💢 وی همچنین در بیان ماهیت مشروطه مد نظر خود تصریح می‌کند: مشروطیت هر مملکت، عبارت از محدود و مشروطه بودن ادارات سلطنتی و دوایر دولتی، به عدم تخطی از حدود و قوانین موضوعه و بر طبق مذهب رسمی آن مملکت… 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia
هدایت شده از هم قلم
🔻و اما در مورد مسئله زن... 🎙رهبر معظم انقلاب 📌مســئله‌ی زن، یک نگاه نظری و فلســفی نیســت. این جور نیست که آنها یک نظریه‌ی فلســفی‌ای در مــورد زن دارند و میخواهنــد آن را ترویج کنند، نه، این نیســت. 📌یک احساس انسانی هم نیســت؛ این جور نیست که اینها احســاس میکنند که زن در مــواردی در دنیا ضعیف واقع شــده، میخواهند حمایت کنند، احساسات انسانی شــان به جوش میآید؛ نه، این هم نیست. 📌انجام یک وظیفه‌ی اجتماعی و مردمی هم نیست؛ اینها انگیزه‌ی دخالت سیاستمداران و ســرمایه‌داران نیست. انگیزه چیست؟ ⚠️انگیزه، دستاندازی سیاسی و استعماری است. با باشید👇 🗒️@HamQalam
🔻 نقش بی‌بدیل رهبر انقلاب در تبیین مردم‌سالاری دینی ♨️ رهبر انقلاب تعبیری دارند و نکته بسیار لطیف و دقیقی است که مردم‌سالاری دینی، دو تکه مردم‌سالاری و دینی نیست که ما به‌هم سنجاق کرده باشیم. مردم‌سالاری او برگرفته از دین اوست؛ یعنی ما گونه‌ای مردم‌سالاری داریم که در دین ما به اَن توصیه شده‌ است. 📜 آن چیزی که در دین ما به آن توصیه شده که امروز می‌خواهیم آن را منطبق بر آن کنیم این است که می‌گوییم پیامبر وقتی در مکه بود حاکمیتی نداشت. وقتی به مدینه رفت، چگونه حاکمیت تشکیل داده است؟ حاکمیت پیامبر مبتنی بر چیست؟ آیا غیر از پذرش و اقبال مردم است؟ البته پیامبر منصوب من قبل الله است و تمام؛ بحثی در آن نیست. 📌 مردم پیامبر را انتخاب نمی‌کنند؛ اما حاکمیت پیامبر به‌عنوان منصوب من قبل الله چگونه در مدینه محقق می‌شود؟ جز با اقبال مردم؟ وقتی می‌گویم مردم، یعنی اعم از مهاجر، انصار و یهود، جز به‌واسطه پیمان‌نامه‌ها، جز به‌واسطه بیعت و استقلال. ✅ انقلاب اسلامی مبتنی بر این منطق آمد که از صدر اسلام منطق مردم‌سالاری را به زمان خودش کشاند؛ حالا اینکه زمان حاضر نظم سلطانی قابلیت تحقق هم ندارد مزید بر علت است و این هم منطقی دارد. در منطق اسلام، دین خاتم، دین جامع، فرامکانی و فرازمانی باید بتواند متناسب با هر شرایطی مدل بومی ارائه کند. مدل کارآمد خودش را ارائه کند. 💢 امام اجمالا، رهبر انقلاب تفصیلا گفت مدل دولت در عصر حاضر مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است؛ یعنی مردم، وسط کار می‌آیند و مردم بر اساس ارزش‌های دینی قیام می‌کنند و قیام به‌حق مردم موجب می‌شود که حاکمیت فقیه جامع الشرایط محقق بشود. تا این جای کار ما آن مشروعیت را داریم، مقبولیت هم داریم، مردم‌سالاری دینی را داریم؛ اما مردم‌سالاری دینی یک منطق یک جایی نیست. 🔘 دال مرکزی انقلاب اسلامی مردم‌سالاری دینی است. یکی از اندیشمندان صاحب نامی گفت شما با مردم‌سالاری دینی می‌توانید جهان را بگیرید، نمی‌دانم چرا رویش حساب باز نمی‌کنید؟! این یک اسم رمز و فتح‌الفتوح در عرصه‌های مختلف است. در ساختار ما این اتفاق‌افتاده، در بسیج، اقتصاد و امنیت اتفاق افتاده و این مردم‌سالاری دینی خیلی اتفاق‌های عجیب برای ما رقم زده‌است. 📥 متن کامل مطلب 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia
برشی از مطالب جلسه هفتم مبانی و فلسفه انقلاب اسلامی ارائه: استاد سیدمهدی موسوی 🔻 انقلاب صرفا یک سلب و نقض حالت قبلی نیست، تنها جابجایی افراد صاحب منصب نیست، بلکه آن طرح نوین برای زندگی و شبکه معنایی نگاه انسان به هستی است. 💠 انقلاب آشکار شدن یک کمال جدید و شکلی از زندگی و معنایی است که در بطن جامعه بوده است اما با عناصر دیگری پوشیده شده و با ظهور تحولات آن عناصر درونی فعال میشوند. علاوه بر آن، هر باطنی که آشکار میشود به تدریج تبدیل به ظاهر شده و خود دارای باطن دیگری میشود، پس انقلاب هایی دوام خواهند داشت که انقلاب در درون انقلاب داشته باشند و این حرکت ادامه دار باشد، چرا که انقلاب به دنبال کشف نامحدودها و رسیدن به کمال مطلق است. ⭕️ باید متناسب با رشد جامعه، به باطن ها و اعماق ریشه ی انقلاب پرداخت و آن را آشکار کرد، که همان معنای انقلاب مستمر در جامعه است. ⚠️ اگر جریان انقلابی به یک ساختار سیاسی ثابت راضی شد، دچار رکود و توقف میشود. ⁉️ یکی از بحث های مهم این است که بنیان های فکری انقلاب اسلامی در کدام جریان فکری و فلسفی و علمی موجود درجامعه بوده؟ و زیربنای آن کدام است؟ 🔰 گروهی معتقدند انقلاب اسلامی نیز یک حرکت صرفا سیاسی و اعتراضی بوده، پس به دنبال نگاه فلسفی و بنیادی نیستند اما به نظر میرسد دربین سایرین ۴ نظریه وجود دارد: ۱. افرادی معتقدند انقلاب اسلامی یک حرکت اعتراضی و رادیکال برای تحقق عدل و عدالت و رفع تبعیض های اقتصادی و اجتماعی بود که از آموزه های شورانگیز و مبارزاتی اسلام و نهج البلاغه حاصل شد. ۲.گروه دیگری بنیاد فکری و نظری انقلاب را در دانش فقه و اصول می یابند، و معتقدند طرح امام برای نظام انقلابی، ولایت فقیه و حاصل دستگاه فقهی امام بود و اعتماد و اطمینان مردم به این حرکت نیز به دلیل مرجعیت ایشان بود. ۳. گروه دیگر، معتقدند بنیان های فکری انقلاب را باید در فلسفه و حکمت متعالیه جست و جو کرد و این حرکت یک حرکت فلسفی در نقد مدرنیته و مبانی الاهیاتی غرب بود که صورتی جدید از حیات اجتماعی را مطرح میکند و در اصل یک حکمت عملی است. زیرا که امام یک فیلسوف و مهمترین فعالان و رهبران قیام او نیز پرورش یافتگان فلسفه اسلامی بودند. ۴.افراد دیگری معتقدند، عرفان و روحیه معنوی و قدسی موجود در فرهنگ ایرانی اساس انقلاب است. ✅ هرکدام از این نظریات، می تواند یک لایه از انقلاب را دیده باشد. بنابر این یک پدیده گسترده اجتماعی و مجموعه ای از عوامل و نیروها و تفکر هاست که به تدریج تحولات را ایجاد کرده و نمی توان انقلاب را به تنها یکی از این ابعاد محدود کرد. ♨️ هرچند نقش فلسفه و الاهیات در جریان انقلاب جدی است اما علت تامه ی آن نیست و از طرفی نقش فلسفه در انقلاب بصورت مستقیم نیست بلکه در طول سایر علوم دینی همچون فقه و تفسیر ومنبعث از این علوم در ساخت بنیان فکری انقلاب نقش ایفا کرده است. 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia
صوت استاد سرکار خانم حکمت نیا.mp3
12.24M
🎙 گفتگوی با سرکار خانم حکمت‌نیا؛ مدیر اداره تبلیغ نوین و فضای مجازی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهراء سلام الله علیها ♨️ با موضوع تحلیل بیانات رهبر انقلاب در دیدار با بانوان 💢 00:10 شواهدی بر اینکه نقشه استعمار مسخره کردن نقش مادری برای زنان است + راه های خنثی کردن آن! 💢 05:29 تبیین یکسان بودن زن و مرد در عرصه‌های مختلف! 💢 10:13 دلیل نگاه اسلام نسبت به معاشرت زن و مرد با نگاهی به قانون جدید عفاف و حجاب! 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia
حجت اسلام دکتر علی میری.mp3
5.05M
♨️ گفتگوی با حجت الاسلام دکتر علی میری مدیر مسول موسسه سخن سدید ♨️ با موضوع تحلیل بیانات رهبر انقلاب در دیدار با زنان و دختران 💢 00:00 اصلاح ذهنیت جامعه مبنی بر «برتری مرد بر زن» توسط رهبر انقلاب! 💢 02:53 نقش آفرینی زن در عرصه‌های مختلف با توجه به جنسیت خود! 💢 04:15 نوآوری جدید فقهی در تقلید از زنان مجتهده! (حفظه الله) 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
رحا مدیا
🔸برشی از جلسه چهارم دوره جغرافیای رسانه🔸 استاد علیرضا محمدلو: 💢خاستگاه رسانه این است که یک انسان نو و یک جامعه ی نو بسازد و مأموریت اصلی آن تمدن سازی است. ♨️‌ سه محور اساسی وجود دارد که عصر مدرن روی آن سرمایه گزاری کرده و شاکله ی تمدن مدرن را شکل میدهد: 1⃣ اول، بروکراسی یا همان دیوان سالاری و تعریف فضای اداری برای کنترل بشر و افکار عمومی است که به تعبیر قفس آهنین که بشر را احاطه کرده، از آن یاد می شود. 2⃣ دوم، تکنوکراسی یا همان حکمرانی مبنی برتکنولوژی است که به معنای احاطه شدن انسان توسط مویرگ های بیشمار تکونولوژی و ورژن جدید تر بروکراسی است که به علم زدگی و صنعت زدگی هم شناخته میشود. هویت زدایی یا ایجاد هویت موازی در فضای تکونولوژی با تولید سرگرمی اتفاق می افتد و به تدریج ماشین و تکونولوژی که قرار بود در خدمت بشر باشد براو حاکم می شود. 3⃣ سوم، اینفوکراسی یا حکمرانی داده ها و اطلاعات است که در نقش مکمل دو مؤلفه قبل ظاهر میشود. ❇️ اطلاعات، سلطه ی پیچیده ای بر بشر امروز ایجاد کرده زیرا امروزه افراد به صورت افراطی از اطلاعات و اخبار و پیام های رسانه استفاده میکنند تا جائیکه زندگی و شخصیت و هویت انسان بدون ارتباط مستمر با پیام های اطلاعاتی رسانه بی معنا شده و مصرف کنندگان آن در گرداب اخبار قرارگرفته اند. ▫️در تعامل با این مؤلفه، بجز گروه مصرف کننده، گروه دیگر «رسانه دان» هستند، یعنی نسبت به رسانه آگاهی دارند و برای مصرف رسانه دارای سیاست و توان کنترل هستند. 🔺هرچند این آگاهی لازم است اما با این حال سلطه ی رسانه ها میتواند شخص رسانه دان را محدود و تنها کند و علاج آن رسیدن به مرحله «رسانه بان» شدن است. 🔻در این مرحله شخص از مصرف کننده بودن عبور میکند و نسبت به افکار عمومی احساس مسئولیت میکند. این همان مدل رسانه ی راهبردی است که بجای انعکاس و توصیف اخبار یا تحلیل آن به مسئله سازی مطابق با مصلحت جامعه می پردازد. ✅ نقش مردم در نسبت با رسانه تعیین کننده است. اگر رسانه ما باعث بازتولید سرمایه اجتماعی نشود، یا نتوانیم روایت اول را داشته باشیم، واقعیت ها ما را هضم خواهد کرد. 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
صوت خانم دکتر طالبی -دیر مرکز راهبری و هم‌آهنگی امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی.mp3
3.36M
♨️ سرکار خانم دکتر سارا طالبی؛ فعال حوزه فرهنگ، خانواده و ارتباطات و مدیر مرکز راهبری و هماهنگی امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی 💠 با موضوع تحلیل بیانات رهبر انقلاب در دیدار با زنان و دختران 💢 0:00 یکی از محوری ترین مباحث این حوزه مسئله معرفت شناسی در خصوص زنان 💢 01:34 زنان رهبران انقلاب اسلامی (حفظه الله) 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia