#دانلود_کتاب
#جامعه_شناسی زندگی های خاموش در #ایران📔
نویسنده: #احمد_بخارایی
نشر: پژواک جامعه
۲۱۱ صفحه
@rahbariefarhang
4_5818816091983448335.pdf
2.78M
#دانلود_کتاب
#جامعه_شناسی زندگی های خاموش در #ایران📔
نویسنده: #احمد_بخارایی
نشر: پژواک جامعه
۲۱۱ صفحه
#خانواده
#طلاق_عاطفی
@rahbariefarhang
🔊#فایل_صوتی
#مصطفی_مهرآیین
درسگفتارهایی از نظریه های جامعه شناسی
"جلسه اول"
نظریه#هاناآرنت
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
01_@sokhanranihaa_مصطفي_مهرآيين_درسگفتارهایی_از_نظریه_های_جامعه.mp3
21.09M
🔊#فایل_صوتی
#مصطفی_مهرآیین
درسگفتارهایی از نظریه های جامعه شناسی
"جلسه اول"
نظریه#هاناآرنت
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
#پیوست_نگاری_فرهنگی
جلسه اول دوره پیوست نگاری فرهنگی این هفته پنجشنبه 16 بهمن از ساعت 14 الی 18 برگزار می گردد.
لینک شرکت در کارگاه پژوهشی:
https://b2n.ir/586481
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
{آیا نیروی انتظامی میتواند گسترش فساد در جامعه را کنترل کند؟}
وقتی فساد به اوج خود رسید و دزدی، قتل و آدم ربایی، اعتیاد جوانان ... زندگی و خانواده بالاخص قشر بالا را به خطر انداخت، در این مرحله از اوج آشفتگی جامعه، مسئولان کشورهای جهان سوم که خود عموما در محیطهایی غیر از شرایط عادی مردم زندگی میکنند و از واقعیتها دور هستند، تازه از گوشه و کنار اطلاعاتی درباره انحراف میشنوند و احساس مسئولیت یا احساس "صاحب مقامی" میکنند که این نباید در جامعه ای که آنها مسئول هستند روی دهد و باید با آن "قاطعانه" برخورد کرد.
در این مرحله معمولا تمام توجه و انتظار به نیروهای انتظامی برمیگردد. اما این انتظار دیگر نه بجا است و نه اقدامات کنترلی در این مرحله تاثیر (مثبت) خواهند داشت. چرا؟:
1- با توضیحات گذشته مشخص شد، که هم قشر بالا و هم نظام اداره کننده کشور، خود در بوجود آمدن شرایط فقر، نابرابری، نیازآفرینی، مسدود کردن راههای مشروع درآمد، تغییر ارزشهای معنوی به سوی ارزشهای مادی و کاهش کنترل، مؤثر بوده اند و این شرایط موجب شده اند که عده ای از انسانهای باهوش و شریف این مرز و بوم از صراط مستقیم به سوی انحرافات کشیده شوند و حالا انتظار مقابله مطرح میشود.
2- نکته بسیار مهم دیگر اینست که اداره کنندگان کشور خود ابتدا کنترل های بیرونی قوی بعد از انقلاب را سست و لغو کردند و از آن طریق عملا امکان تغییر ارزشها را بوجود آوردند و عملا امکان آزادی عمل افرادی که متمایل به ارزشهای غربی بودند، در اشاعه ارزشهای خود فراهم آمد و آنها نقش خود را در این فرایند تغییر نظام رزشی جامعه به بهترین وجه و به سرعت ایفا نمودند که در نتیجه سیل انحرافات آغاز گردید.
وقتی کنترل از ابتدا قوی باشد مانند یک سد قوی جلوی آب را میگیرد. اما وقتی سد را خراب کردیم و سیل آمد و هر لحظه قوی تر شد، آنوقت میخواهیم در امواج خروشان سیل، سد بسازیم.
3- بعد از آنکه شرایط انحرافات فراهم آمد و بخشهای جامعه را تهدید کرد، ما با "انتظار برخورد قاطع نیروی انتظامی با خاطیان" در واقع دو گروه را در مسیر هدف گیری خود قرار داده ایم: نیروی انتظامی و خاطیان. اما این هدف گیری درست به نظر نمیرسد. زیرا از یک طرف شرایط مناسب برای انحرافات (اعتیاد، دزدی...) فراهم آمده و از طرف دیگر دستور فعالیت برای مقابله با آن داده میشود، که با هزینه های زیاد برای جامعه همراه است. مانند بدنی که از یک طرف مورد هجوم انواع بیماریها قرار داده میشود ( مثلا شخصی که زیاد سیگار میکشد، مشروبات مضر میخورد، پرخوری میکند و افزایش وزن دارد، حرکت ندارد) و در نتیجه به انواع بیماریها دچار میشود و سپس میخواهد با هزینه زیاد و با مراجعه به پزشک سلامت خود را بدست آورد.
4- کنترل بیرونی از طریق نیروی پلیس در این مرحله و این شرایط، تاثیری بر روی کنترل انحرافات در سطح کل جامعه نخواهد داشت، بلکه فقط میتواند تا حدود کمی برای قشر بالا مصونیت بیاورد.
حال چرا نمیتوان ر این مرحله و تحت این شرایط با نیروی انتظامی انحرافات و جنایت را کنترل نمود؟ زیرا شرایط انحراف یک شرایط فردی نیست، بلکه یک شرایط اجتماعی است. دیگر یک یا چند نفر به فساد کشیده نشده اند، بلکه این بیماری سرطانی اکثر شئون جامعه را فرا گرفته است.
* مگر نیروهای کنترل کننده (انتظامی و قضایی) جزئی از اعضاء این جامعه نیستند؟
* مگر فرایند نیازآفرینی شامل آنها و خانواده شان نمیشود
مگر در آنها نیاز به کالاهای تبلیغ شده بوجود نمی آید؟
مگر آنها خود را با بقیه مقایسه نمیکنند؟
مگر آنها احساس حفظ آبرو ندارند...،
مگر حقوق یک گروهبان یا استوار نیروی انتظامی چقدر است؟ او با حقوق ... هزار تومان، چطور میتواند با این هزینه ها، زندگی کند؟ او هم باید برای نیازها و تورم روز افزون از یک راهی درآمدی داشته باشد. از چه راهی؟؟
کتاب #توسعه_و_تضاد
نویسنده: پروفسور #فرامرز_رفیع_پور
روزهای پایانی قرن _ قم _ مسجدچهارمردان بهمن 99.mp3
35.12M
#صوت_سخنرانی استاد #حسن_عباسی
🔺 موضوع: روزهای پایانی قرن
🗓 ۱۲ بهمن ماه ۹۹
📍مسجدچهارمردان قم
📌به مناسبت دهه فجر
#سال_۹۹
کانال "راهبری فرهنگ"
📡 @rahbariefarhang
#جامعه_شناسی_اسلامی
💠جامعه شناسی اسلامی Islamic Sociology
⚜تلقیهای متعدد از جامعهشناسی اسلامی
جامعهشناسی اسلامی از بدو طرح آن در ایران مورد تفسیرها و برداشتهای متعددی بوده است که از مخالفت تا موافقت را دربر میگیرد این تلقیها عبارتاند از:
1⃣ عدم علمی بودن جامعهشناسی اسلامی: از این حیث عدهای به غیرممکن بودن و عدم ارتباط علم و گرایش دینی اشاره میکنند و دسته دوم بر رابطه بین علم و مکتب تاکید دارد.
2⃣ جامعهشناسی مسلمانان: این دیدگاه نه در پی نفی و نه در پی اثبات وجود جامعهشناسی اسلامی است، بلکه نوعی راه میانه است.
3⃣ فلسفه جامعهشناسی اسلامی: در این رویکرد توجه اصلی بر بنیانهای فلسفی و معرفتشناسانه ممکن و لازم برای جامعهشناسی است که منبع آنها اسلام است. شهید مطهری در کتاب تاریخ و جامعه با طرح سوالاتی از قبیل اینکه ماهیت جامعه چیست، جامعه اصل است یا فرد، آینده جامعه چیست و ... به طرح جهانبینی اسلامی خود پرداخته است.
4⃣ جامعهبینی: جامعهشناسی اسلامی دکتر شریعتی بهمنزله نوع نگرش خاص مکتب اسلام به جامعه و مسایل آن است. در این نوع نگرش، شناخت وضعیت موجود، ضعفها و قوتها، تحولات، قوانین حاکم، تعارضات و درگیریها، آینده جامعه و جامعه مطلوب مورد نظر است. از اینرو جامعهشناسی اسلامی شریعتی به انسانشناسی اسلامی میانجامد
5⃣ جامعهشناسی اسلامی بهعنوان رویکرد جامعهشناختی جدید: عدهای مدعی شدهاند همانطور که جامعهشناسی مارکسی، اثباتی، تفسیری و انواع دیگر جامعهشناسی داریم که بر اساس اصول موضوعه خاصی تعریف شده و به مسایل خاصی پرداختهاند، اسلام نیز میتواند دارای چارچوب نظری جامعهشناختی باشد.
👈برای مطالعه بیش تر به آدرس زیر مراجعه کنید : 👉
👇👇👇
lish.ir/Ts7
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
😅😅مهارتهای کشف #تقلب😂😂
از خاطرات يك #مدرس_دانشگاه در ايام #كرونا و كلاسهاي آنلاين:
١) اين ترم كه دانشگاه رو هوا بود، یه سامانه معرفی کردند که کلی مشکل داشت ما اومديم يه گروه واتساپ زديم واسه هماهنگي كلاسهاي آنلاين با دانشجوهامون.
٢) بعد با يه شماره ديگه بعنوان دانشجو تو همون گروه خودم عضو شدم.
٣) ديروز يكي از دانشجوها يه گروه زده اسمش هم گذاشته "گروه تقلب درس.... استاد 👨🏫 خادمی " . انصافا ایموجی انتخابی شکل خودمه ، من رو هم با اون شماره دوم آوردن توي گروهشون.
٤) هيچي ديگه، تمام هماهنگي ها با ريز جزئيات انجام شد واسه تقلب تو امتحان، از اسكرين شات گرفته تا آماده کردن نکات در جزوه و ...
٥) جزوه رو هم تقسيم بندي كردن، و هر سوالی که پاسخ اشتباه به دیگران ارایه بشه جریمه خواهد شد ، تصمیم با هییئت ژوری، صفحه ٣٢ تا ٣٧ شده واسه من!
٦) خيلي استرس دارم، من برم بشينم اون ٥ صفحه رو بخونم علامت بزنم 😂
٧) ادمين گروه ساعت ١٢:٤٥ زنگ زده ميگه آقاي امامی (اسم تقلبي من)، بيا تو گروه الان همه اونجا جمع شديم.
٨) من هم آنلاين شدم، يه وضعي بودااااااااااااا، تركيب تهاجمي بسته بودن😁. انصافا ستاد مدیریت بحران باید بیاد یاد بگیره تمام زوایای موضوع و شرایط احتمالی مد نظر قرار گرفت.
٩) ساعت ١٣ امتحان شروع شد، ساعت ١٣:٠٥ همه كيش و مات شدن، چون همه سوالها رو از اون ٥ صفحه خودم داده بودم! دو تا سوال مفهومی از موضوع درسی دادم 😅
١٠) قيامتي به پا شد تو گرووووووووووووه، ١٠ بار خودم پيام دادم كه جوابها تو صفحه ٣٢ تا ٣٧ نيست، بقيه جزوه رو نگاه كنين😃.
١١) هيچي ديگه ساعت ١٣:٢٠ ادمين گروه حكم حكومتي داد هر كي هر چي بلده جواب بده، پر کنید ، شاید وجبی نمره بده ، از همه جالبتر اینکه میگفت اگه هیچی بلد نیستی خود سوال رو سه بار بنویس 😂
١٢) ادمين گروه ميگه آقاي امامی زنگ بزن به این استاد عوضی ازش راهنمايي بگير🤓
گفتم حتما زنگمیزنم ولی خیلی عوضی تر ازین حرفا بود جواب نداد.
١٣) اصن يه وضعي بوداااااااااااا، امتحان تموم شد. اعصابا خراااااااااب. حالا قراره شنبه بريم آموزش اعتراض كنيم كه سوالا از جزوه نبوده!! پیشنهاد دادم قبلش یه کادو بگیریم ببریم بدیم استاد شاید دلش به رحم بیاد،ولی مورد قبول واقع نشد😂
١٤) هيچي ديگه، برم مرخصي بگيرم براي شنبه كه بريم اعتراض!😂😂😂
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐🌷💐
امشب همه جا جشن مبارکباد است
دلها همه از مقدم زهرا شاد است
از بهر محمد و خدیجه صلوات
روشن همه جا ز نور این اُولاد است
💐🌷💐
میلاد ام ابیها، نور چشمان پیامبر اعظم، همسر حیدر کرار، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر همه شیعیان عالم مبارک باد.
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.
#دانلود_کتاب
#مقاومت_شکننده📗
تاریخ #تحولات_اجتماعی_ایران
نویسنده: #جان_فوران
مترجم: #احمد_تدین
۶۳۰ صفحه
کانال " راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
1_629522277.pdf
12.13M
#دانلود_کتاب
#مقاومت_شکننده📗
تاریخ #تحولات_اجتماعی_ایران
نویسنده: #جان_فوران
مترجم: #احمد_تدین
۶۳۰ صفحه
کانال " راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang