13.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ چرا مساجد فقط یادآور غم و عزاست؟!!
باید لحظه جاری شدن صیغه عقد هم در مسجد باشد
______________________
🔶 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی به مناسبت ۳۰مرداد، روز جهانی مسجد
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت شصت و هفتم
🌴توحید
🔹ج(نظریه رئالیستی ۱
این نظریه معتقد است که آنچه انسان را از نظر فردی و اجتماعی تقسیم و تجزیه میکند و عامل اصلی تفرقه و تکثیر انسان است تعلّق انسان به اشیاء است نه تعلق اشیاء به انسان.اسارت انسان ناشی از "مملوکیت"او است و نه "مالکیتش". از این رو برای عامل تعلیم و تربیت،انقلاب اندیشه،ایمان،ایدئولوژی و آزادی معنوی نقش اوّل را قائل است ولی معتقد است که انسان همچنان که ماده محض نیست،روح محض هم نیست،معاش و معاد توأم با یکدیگرند.
🌱جسم و روان در یکدیگر تأثیر متقابل دارند،در همان حال که باید با عوامل روحی و روانی تفرقه،در پرتو توحید در عبادت و حق پرستی مبارزه کرد،با عوامل تبعیض،بی عدالتیها ،محرومیتها،ظلمها،اختناقها،طاغوتها ،غیر خدا را"ربّ گرفتن"ها به شدت جنگید.
🌼اسلام چنین منطقی دارد.اسلام که ظهور کرد،در آنِ واحد به دو دگرگونی و انقلاب و دو حرکت دست زد.اسلام نگفت تبعیضها،بی عدالتیها یا مالکیتها را از بین ببرید خود به خود همه چیز درست میشود،و نگفت درون را اصلاح کنید و به برون کار نداشته باشید.اخلاق را بسازید اجتماع خود به خود ساخته میشود.
🌷اسلام در آنِ واحد که ندای توحید روانی و درونی در پرتو ایمان به خداوند متعال و یگانهپرستی ذات یگانه او را داد،فریاد توحید اجتماعی در پرتو جهاد و مبارزه با ناهمواریهای اجتماعی را بلند کرد. این آیه کریمه قرآن که مانند ستاره در آسمان توحید انسانی میدرخشد و همان آیه ای است که رسول اکرم در دعوت نامههایش به سران کشورها میگنجانید،رئالیسم و واقعبینی و همه جانبه نگری اسلام را ارائه میدهد.
☀️تَعالَوا اِلَی کَلِمَه سَواء بَینَنا وَ بینَکُم اَن لانَعبُدَ اِلّا اللهَ وَ لانُشرِکَ بِهِ شَیئا *
"بیایید به سوی یک سخن،یک حقیقت که برای همه ما و شما یکسان است و آن اینکه خدای یگانه را بپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم ".
🌸تا اینجا،آیه کریمه به یگانگی بخشیدن به انسانها از راه ایمان واحد و جهت و قبله واحد و ایدهآل واحد و به آزادی معنوی رسیدن،میپردازد.آنگاه میفرماید:
☀️وَ لایَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضا اَربابا مِن دُونِ اللهِ.*
بعضی از ما انسانها بعضی دیگر را "ربّ"خود_و حال آنکه ربّ همه خداست_قرار ندهیم،به ارباب و بنده تجزیه نشویم.
بیایید آنگونه رایطههای اجتماعی غلط را که منجر به اینگونه تبعیضها میشود،قطع کنیم.
🌹پس از کشته شدن عثمان ،مردم برای بیعت به علی علیه السّلام هجوم آوردند.علی (ع)ناگزیر پذیرفت.اگر چه شخصا از قبول خلافت کراهت داشت،اما مسؤولیت شرعی او را وادار به پذیرش کرد.علی عليه السلام کراهت شخصی و مسؤولیت شرعی خود را اینطور بیان میکند:
لَولا حضورُ الحاضرِ و قیامُ الحُجّه بِوجودِ النّاصرِ و ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَن لایُقارُّوا عَلَی کِظّه ظالم و لاسَغَبِ مَظلوم لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلَی غارِبِها وَ لَسَقیتُ آخِرَها بِکَاسِ اَوَّلِها.
اگر گردآمدن مردم نبود،و اگر نبود که با اعلام نصرت مردم ،بر من اتمام حجت شد،و اگر نبود که خداوند از دانایان پیمان گرفته که آنجا که مردم به دو گروه تقسیم میشوند گروهی پرخور که از بس خوردهاند "،ترش"کردهاند و گروهی گرسنه و محروم،اگر اینها نبود من افسار مَرکب خلافت را روی شانهاش میانداختم و رهایش میکردم و کاری به کارش نداشتم.
🌺همه میدانیم که علی پس از عهدهدار شدن مسؤولیت دو کار را وجهه همت و در رأس برنامه خود قرارداد.یکی پند و اندرز و اصلاح روحیه و اخلاق مردم و بیان معارف الهی که نمونهاش نهجالبلاغه است و دیگر مبارزه با تبعیضات اجتماعی .
علی تنها به اصلاح درون و آزادسازی معنوی قناعت نکرد.همچنان که تنها اصلاحات اجتماعی را کافی ندانست.در دو جبهه دست به اصلاح زد.
آری این است برنامه اسلام.
🥀این بود که اسلام در دستی منطق و دعوت و برنامه تعلیم و تربیت در راه یگانگی فردی و اجتماعی انسانها در جهت خداپرستی داشت،و در دستی دیگر تیغ برای قطع روابط نامتعادل انسانی و درهم ریختن طبقات اجتماعی و درهم شکستن طاغوتها.
🌳جامعه بی طبقه اسلامی،یعنی جامعه بیتبعیض، جامعه بیمحروم،جامعه بیطاغوت،جامعه عادله،جامعه بیظلم.نه جامعه بیتفاوت که خود نوعی ظلم و بیعدالتی است،فرق است میان تبعیض و تفاوت،همچنان که در نظام تکوینی جهان،تفاوت هست.و این تفاوتهاست که به جهان زیبایی،تنوع،پیشروی و تکامل بخشیده است،اما تبعیض نیست.
🍀مدینه فاضله اسلامی،مدینه ضد تبعیض است نه ضد تفاوت.جامعه اسلامی جامعه تساویها ،برابریها و برادریهاست.اما نه تساوی منفی،بلکه تساوی مثبت.تساوی منفی یعنی به حساب نیاوردن امتیازات طبیعی افراد و سلب امتیازات اکتسابی آنها برای برقراری برابری.تساوی مثبت یعنی ایجاد امکانات مساوی برای عموم و تعلّق مکتسبات هر فرد به خودش و سلب امتیازات موهوم و ظالمانه.
ادامه در صفحه بعد👇
...............................👉
تساوی منفی از قبیل تساویی است که در داستانها آوردهاند که جباری در کوهستانی زندگی میکرد و از عابرانی که از آنجا میگذشتند به عنوان مهمان پذیرایی مینمود. هنگام خواب ،مهمان باید روی تختخواب معینی بخوابد،غلامان میزبان،مهمان را روی تخت میخوابانیدند، اگر اتفاقا اندام مهمان از تخت نه کوتاهتر بود نه بلندتر،اجازه داده میشد که بخوابد اما وای به حال مهمان نگونبخت اگر اندامش با تخت مساوی نبود،اگر اندامش بلندتر بود،از طرف پا یا سر با ارّه مساوی با تختش می کردند و اگر کوتاهتر بود آن قدر از دو طرف میکشیدند تا برابر شود و به هر حال پایان کارش معلوم بود.
🌲اما تساوی مثبت از نوع بینظیری یک معلم مهربان دلسوز است که به همه شاگردان با یک چشم نگاه میکند.در صورت تساوی جوابها نمره مساوی میدهد و در صورت اختلاف در جوابها به هرکس همان نمره را میدهد که استحقاق دارد.
جامعه اسلامی،جامعه طبیعی است.نه جامعه تبعیضی و نه جامعه تساوی منفی.تز اسلام"کار به قدر استعداد،و استحقاق به قدر کار" است.
ادامه دارد . . .
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
*و**آلعمران/۶۴
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
🚤 بهآباندازی اولین شناور ایربوت ساخت ایران🇮🇷
اولین شناور ایربوت در کشور به سفارش اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با همکاری یک شرکت دانشبنیان و تحت نظارت موسسه رده بندی و کارشناسان این اداره کل طراحی و در داک یارد اروندان ساخته و به آب انداخته شد.
بیشتر بخوانید
📆۱۴۰۲/۵/۲۷
#ساختوتولید
#شناور
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
#داستان
۵۸. آخرین سخن
🧕تا چشمام حمیده، مادر امام کاظم علیه السلام، به ابوبصیر- که برای تسلیت گفتن به او به مناسبت وفات شوهر بزرگوارش امام صادق آمده بود- افتاد اشکهایش جاری شد. ابوبصیر نیز لختی گریست.
🧕 همینکه گریهام حمیده ایستاد، به ابوبصیر گفت: «تو در ساعت احتضار امام حاضر نبودی، قضیه عجیبی اتفاق افتاد.»
👳♂ ابوبصیر پرسید: «چه قضیهای؟»
🧕گفت: «لحظات آخر زندگی امام بود. امام دقایق آخر عمر خود را طی میکرد. پلکها روی هم افتاده بود. ناگهان امام پلکها را از روی هم برداشت و فرمود:
☀️ "همین الآن جمیع افراد خویشاوندان مرا حاضر کنید".
مطلب عجیبی بود.در این وقت امام همچو دستوری داده بود. ما هم همت کردیم و همه را جمع کردیم. کسی از خویشان و نزدیکان امام باقی نماند که آنجا حاضر نشده باشد.
همه منتظر و آماده که امام در این لحظه حساس میخواهد چه بکند و چه بگوید.
☀️"امام همینکه همه را حاضر دید، جمعیت را مخاطب قرار داده فرمود: شفاعت ما هرگز نصیب کسانی که نماز را سبک میشمارند نخواهد شد".
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩۷توصیه مهم جهت سفر اربعین
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت شصت و هشتم
🌴توحید
🔹ا نظریه رئالیستی۲
جامعه تبعیضی ،جامعهای است که رابطه انسانها بر اساس استعباد و استثمار است،یعنی بهرهکشی جبری و زندگی افرادی به حساب کار و زحمت افراد دیگر.ولی جامعه طبیعی جامعه ای است که هرگونه بهرهکشی و زندگی یک فرد به حساب فرد دیگر محکوم است.
رابطه انسانها رابطه"تسخیر متقابل"است.همه آزادانه و در حدود امکانات و استعدادهای خود میکوشند و همه مسخّر و رام یکدیگرند،یعنی استخدام طرفینی حکمفرماست، بدیهی است به حکم اینکه تفاوت طبیعی و اختلافات طبیعی میان افراد حکمفرماست،آنکه نیرو و استعداد بیشتری دارد،بیشتر نیروها را به سوی خود جذب میکند.
🌱مثلا فردی که استعداد علمی بیشتری دارد،جویندگان علم را بیشتر به سوی خود جذب میکند و بیشتر مسخّر خود میسازد،و آنکه استعداد فنی بیشتری دارد،دیگران اجبارا در زیر دست او و در جهت فکر و ابتکار او حرکت میکنند و بیشتر مسخّر و رام او میشوند.
این است که قرآن مجید در عین اینکه"ربّ"و "مربوبی"را در جامعه نفی میکند،به واقعیت تفاوت طبیعی و درجات مختلف استعدادها از نظر تکوینی اعتراف دارد و "رابطه تسخیر طرفینی"را تأیید میکند.
در سوره زخرف آیه۲۲میفرماید:
☀️اَهُم یَقسِمُونَ رَحمَه رَبّکَ نَحنُ قَسمنا بَینَهُم مَعیشَتَهُم فِی الحیاةِ الدُّنیا وَ رَفَعنا بَعضَهُم فَوقَ بَعض دَرَجات لِیَتَّخِذَ بَعضُهُم بَعضا سُخرّیّا وَ رَحمه رَبِّکَ خَیر مِمّا یَجمَعُونَ
"آیا آنها رحمت پروردگار را (نبوت را) تقسیم میکنند؟ روزی مادی و معیشت را نیز ما میان شان قسمت کردهایم به این ترتیب که بعضی را بر بعضی از نظر استعدادها مزیت بخشیدهایم،تا بعضی،بعضی دیگر را مسخّر خویش قرار دهند. و رحمت پروردگارت(نبوت) از آنچه اینها گرد میآورند بهتر است".
🌷یک نکته که از این آیه کریمه استنباط می شود این است که اختلاف مزایا یک طرفه نیست،یعنی مردم دو گروه نیستند،گروه صاحب مزایای طبیعی و گروه بیمزیّت از نظر طبیعی،اگر چنین بود،یک طبقه به طور مطلق "تسخیر کننده" و گروه دیگر"تسخیر شده" بودند. اگر آنچنان میبود،باید چنین تعبیر شود:
وَ رَفَعنا بَعضَهُم فَوقَ بَعض دَرَجات لِیَتِّخِذُوهُم سُخریّا.
برخی را بر برخی مزیت بخشیدیم تا آنان که مزیت دارند،آنان را که مزیت ندارند مسخّر خویش قرار دهند. بلکه تعبیر این است:
بعضی را بر بعضی مزیت بخشیدیم تا بعضی،بعضی را مسخّر خویش قرار دهند،یعنی همه از مزایایی بهره مندند و همه یکدیگر را مسخّر خویش قرار میدهند. به عبارت دیگر مزایا طرفینی است و تسخیر هم طرفینی است.
🌺نکته دوم به کلمه"سُخریّا"مربوط میشود.این کلمه در اینجا به ضمّ سین است و به همین معنی است که گفته شد.
در حدیث نیز آمده است که معنی آیه این است که همه را نیازمند یکدیگر آفریدیم. رابطه تسخیری،به این صورت است که در عین اینکه نیازهای طبیعی انسان ها را به یکدیگر پیوند داده است،جامعه از صورت میدان مسابقه آزاد خارج نمیشود،برخلاف رابطه جبری.زندگی حیوانات اجتماعی براساس رابطه جبری است.بنابراین اجتماعی بودن انسان با اجتماعی بودن زنبور عسل یا موریانه فرق دارد. بر زندگی آنها قوانین جبری حکمفرما است.زندگی آنها میدان مسابقه نیست ،امکان بالا رفتن و پائین رفتن وجود ندارد.انسان در همان حال که اجتماعی است از نوعی حرّیت و آزادی برخوردار است.
🌹اجتماع انسان میدان مسابقهای است برای پیشروی و تکامل،قید و بندهایی که آزادی فردی را در مسیر تکامل محدود میکند مانع شکفتن استعدادهای انسانی است.
🌸انسانِ مدلِ نظریه ماتریالیستی چون از درون به آزادی نرسیده و تنها تعلقات بیرونیش بریده شده،مرغ بیبال و پری است که قید و بند از او برداشته شده ولی در اثر بیبال و پر بودن قادر به پرواز نیست. و اما انسانِ مدل نظریه ایدهآلیستی از درون آزاد است و از بیرون بسته،مرغ با بال و پری است که پایش به جسم سنگینی بسته شده است.
ولی انسان مدل نظریه رئالیستی ،مرغ با بال و پری است که هم وسیله پرواز دارد،و هم قید و بندهای سنگین از پاهایش برگرفته شده است.
🥀از مجموع آنچه گفتیم روشن شد که توحید عملی اعم از توحید عملی فردی و توحید عملی اجتماعی عبارت است از یگانه شدن فرد در جهت یگانهپرستی خدا و نفی هر گونه پرستش قلبی از قبیل هواپرستی،پول پرستی،جاه پرستی و غیره ،و یگانه شدن جامعه در جهت یگانه پرستی حق از طریق نفی طاغوتها و تبعیضها و بی عدالتیها.
🌼فرد و جامعه تا به یگانگی نرسد،به سعادت نائل نمیگردد،و جز در پرتو حق پرستی به یگانگی نمیرسد.قرآن کریم در سوره مبارکه زُمَر آیه۲۹ تفرّق و تشتّت شخصیت انسان و سرگردانی او و بی جهتی او را در نظام شرک و متقابلا یگانگی و به وحدت رسیدن و یک جهت شدن و در مسیر تکامل واقع شدن او را در نظام توحیدی چنین بیان میکند:
ادامه در صفحه بعد👇
...........................................👉
☀️وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلا رَجُلا فیه شُرَکاءُ مُتَشاکِسُونَ وَ رَجُلا سَلَما لِرَجُل هَل یَستَوِیانِ مَثَلا
"خدا مثلی میآورد:مثل مردی که بنده چند فرد بدخوی ناسازگار است و مردی دیگر که تسلیم یک فرد است.آیا این دو مانند یگدیگرند؟"
☘انسان در نظام شرک،هر لحظه به سوئی و به جانب قطبی کشیده میشود،خسی است بر دریا،موجها هر لحظه او را در جهتی با خود میبرند. امّا در نظام توحیدی،مانند یک کشتی مجهز به دستگاههای راهنمایی است،در یک حرکت منظم و هماهنگ تحت فرمان مقامی خیرخواه.
در اینجا به لطف خداوند فصل ششم به پایان رسید و ان شاءالله در جلسه بعد می پردازیم به فصل هفتم تحت عنوان"مراتب و درجات شرک".
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی(توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#حکایت_های_آموزنده
بزرگمهر و انوشیروان
🙍بزرگمهر وزیر دانای انوشیروان هرروز صبح زود خدمت انوشیروان میرفت و پس از ادای احترام رو در روی انوشیروان میگفت:
"سحر خیز باش تا کامروا گردی".
👲شبی انوشیروان به سرداران نظامیاش دستور داد تا نیمه شب بیدار شوند و سر راه بزرگمهر منتظر بمانند. چون پیش از صبح خواست به درگاه پادشاه بیاید لباسهایش از تنش در بیاورند و از هر طرف به او حمله کنند تا راه فراری برای او باقی نماند.
صبح روز فردا وقایع طبق خواسته انوشیروان اتفاق افتاد. بزرگمهر راه فراری پیدا نکرد. چون صلاح ندید برهنه به درگاه انوشیروان برود، به خانه بازگشت و دوباره لباس پوشید. آن روز دیرتر به خدمت پادشاه رسید.
👲پادشاه خندید و گفت: مگر هر روز نمیگفتی سحر خیز باش تا کامروا باشی؟
💁بزرگمهر گفت: دزدان امروز کامروا شدند، زیرا آنها زودتر از من بیدار شده بودند. اگر من زودتر از آنها بیدار میشدم و به درگاه پادشاه میآمدم، من کامرواتر بودم.
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#حدیث_روز
🔰 امام علی علیه السلام:
🔸 گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است.
(میزان الحکمه، ج ۲، ص ۱۳۶)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari