eitaa logo
راه سوم
1.5هزار دنبال‌کننده
754 عکس
208 ویدیو
25 فایل
🌱راه سوم کوششی برای بازنمایی "الگوی مترقی زن در منظومهٔ فکری رهبر انقلاب" •مؤسسه چندمنظوره فرهنگی_هنری طلایه‌داران راه سوم• 📍ارتباط از طریق: @admin_rahe3
مشاهده در ایتا
دانلود
11.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زن در آيينه‌ی قرآن ۲ 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری" در ماه مبارک رمضان ✳️ آیه ۱۸۷ سوره مبارکه بقره 🔸آیه ۱۸۷ سوره بقره با نظر به تشبیه زیبای زوجین به لباس یکدیگر "هن لباس لکم و انتم لباس لهن"، در میان تشبیه های متعددی که در مورد روابط همسران وجود دارد، به نوعی مانیفست ارتباط بین زوجین است؛ چرا که همه ابعاد جسمی و جنسی، روحی و روانی را در برمیگیرد. 🔸مقام معظم رهبری با نظر به این تشبیهات پربار قرآن کریم ، بیان می کنند که «اگر زن داخل خانواده امنیت روانی داشته باشد، امنیت اخلاقی داشته باشد، آسایش داشته باشد، سَکَن داشته باشد، حقیقتاً شوهر برای او لباس محسوب شود - همچنان که او لباس شوهر است - و همچنان که قرآن خواسته، مودت و رحمت بین این‌ها باشد، و اگر «و لهنّ مثل الّذی علیهن» در خانواده رعایت شود - این چیزهایی که اصول کلی و اساسی است - آنگاه مشکلات بیرون خانواده برای زن قابل تحمل خواهد شد؛ اصلاً بر این‌ها فائق می‌آید.» 🔸پس لباس بودن برای همسر، نه تنها خانواده را مستحکم می کند، بلکه حتی در اجتماع هم، اثر گذاری فوق العاده ای دارد؛ بطوریکه مرد و زن که در خانواده همچون لباس از یکدیگر محافظت روحی، روانی و جنسی می کنند؛ با ایجاد یک فضای امن فوق العاده، کمک می کنند تا مشکلات اجتماعی برای آنها آسانتر حل و فصل شود. 🖋 هدی صادق‌زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
6.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زن در آيينه‌ی قرآن (۳) 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری" در ماه مبارک رمضان ✳️ آیه ۲۲۳ سوره مبارکه بقره 🔸آیه ۲۲۳ سوره بقره با عبارت "نساءکم حرث لکم" آغاز می‌گردد که در خود این عبارت، شروع با واژه نساء است. 🔸اینکه چرا خداوند متعال به جای واژه نساء، کلمه "ازواج" را استعمال نفرموده است، شاید به این دلیل باشد که واژه ی نساء برگرفته از ریشه ی «اس» یا «اسس» به معنای بنیان و ریشه است؛ پس در این جا اگرچه یک امر زوجینی مطرح است، اما چون ثمره این امر زوجینی، فرزند صالح است و زن مایه اصلی تربیت فرزند (پس از خداوند متعال که مربی کل عالم است)، 🔸و به تعبیر مقام معظم رهبری "مادریِ زن، نقش حقّ حیات است؛ یعنی زن تولیدکننده‌ی موجوداتی است که از او به وجود می‌آیند. این [جور] است دیگر. او است که حمل میکند، او است که وضع میکند،‌ او است که تغذیه میکند، او است که نگهداری میکند. جان انسانها در مشت مادرها است؛ مادرها به فرزند حقّ حیات دارند. محبّتی که خدای متعال در دل مادر نسبت به فرزند قرار داده، یک چیز بی‌نظیر است؛ یعنی اصلاً هیچ عشقی از این نوع نیست، به این کیفیّت نیست که آن را قرار داده. صاحب حقّ حیات است، بعد ادامه‌ی نسل؛ مادرها مایه‌ی ادامه‌ی نسلند، یعنی نسل بشر با «مادری» است که ادامه پیدا میکند." 🔻پس درست ترین واژه در اینجا همان نساء است. 📌تحلیل این آیه ادامه دارد.... 🖋 هدی صادق‌زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
💢زنان زحلی، مردان عطاردی؟!؟ 🔸ما در برخورد با زنانگی و مردانگی، می‌پنداریم که زنان و مردان موجودات ک
💢 به اسم تفاوت، به کام....!زن به لحاظ قدرت عقلی، علم و تفکر و احساسات، از مرد ضعیف تر نیست و در موارد زیادی نیز قوی تر از مرد است.. (رهبر انقلاب ۷۵/۸/۱۴) 🔸بیانات رهبری در برخی زمینه ها، شگفتی‌آور است! مثل همین گزاره بالا که با خواندنش یکباره حجم عظیمی از نگاه های ما به زنان و مردان را به چالش می کشد... همان نگاه هایی که بعضا زنان را به اسم غلبه احساسات بر عقل، از صحنه تصمیمات مهم و میدان های اجتماعی کنار گذاشته است. 🔸در این میان البته همیشه سعی کرده با پررنگ کردن نقش احساسات در کارکرد خانوادگی، اجازه ندهد که زن این فهم نادرست از زنانگی را پس بزند. 🔸ما به خاطر حاکمیت همین نگاه نادرست به عقلانیت زن، گاهی با خودمان کلنجار رفته ایم و بابت عقلانی بودن، خودمان را سرزنش کرده ایم، گاهی فکر کرده ایم مدیریت احساسات حتما از زنانگی دورمان کرده و یا یحتمل با برتری عقل بر احساس، نمی‌توانیم مادر و همسر خوبی باشیم! 🔸اما حالا این بیان صریح برای من و بسیاری زن ها راهگشاست...اینجاست که می‌توانیم بیندیشیم که اگر "العَقلُ ما عُبِدَ بِه الرَحمن" است پس لابد، ما در این وسیله رسیدن به کمال(که غایتی یکسان برای زنان و مردان است)، حتما تفاوتی با جنس دیگر نداریم.... 🔸و یا به عنوان یک زن اگر قرار است در ساختن تمدن اسلامی نقش داشته باشیم حتما بایستی به تعبیر شهید مطهری، "نورافکن عقل و اندیشه خود را به اطراف انداخته و جوانب و اطراف کار را تحت نظر بگیریم و با کنار زدن غبار تهییج ناشی از احساسات، اعمال و تصمیماتمان را مزین به دوراندیشی کنیم" و این مهم محقق نخواهد شد، جز به مدد اینکه عقل مدیر و مدبر سایر قوا باشد. 🖋 محدثه بخشی 📍سلسله پست‌های خشت اول را دنبال کنید... 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
✨ زن در آيينه‌ی قرآن (۳) 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام مع
زن در آيينه‌ی قرآن (۳) 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری" در ماه مبارک رمضان ✳️ آیه ۲۲۳ سوره مبارکه بقره قسمت دوم 🔸آیه ۲۲۳ سوره بقره از جمله آیاتی است که به زعم برخی روشنفکران، مخالف حقوق زن است، چرا که از این آیه برداشت می شود که به مرد حق جنسی گسترده‌ای داده شده، در حالیکه این حق برای زن دیده نشده است. 🔸اما تشبیه زن به حرث، وجوه مختلفی می‌تواند داشته باشد، و البته با توجه به پایان آیه "قدموا لانفسکم" بنظر می‌رسد، عمده وجه شبه مربوط به تولید نسل است، اگرچه از خود این تشبیه بر می آید که برای داشتن نسلی سالم و صالح، باید حارث یعنی مرد توجه ویژه‌ای به زمین خود داشته باشد؛ 🔹اولا زمین مناسبی انتخاب کند، 🔹ثانیا شرایط روحی و روانی مناسبی برای همسر خود فراهم کند، با آفتاب مهر خود بر او بتابد و با آب زلال معرفت او را آبیاری کند و نگذارد خس و خاشاکی در او بماند. 🔸اما با توجه به ظلم تاریخی که نسبت به زن وجود داشته، ما خیلی از فضای زیبای چنین آیاتی دور هستیم، بطوری که به تعبیر مقام معظم رهبری "ما زنانی داریم که ضعیفند و محرومند، زنانی داریم که ستم‌زده و مظلومند؛ باید جلوی این مظلومیتها را گرفت. 🔸قوانین مهمی لازم است که باید وجود داشته باشد، خلقیات لازمی وجود دارد که بایستی دنبال کرد که تحقق پیدا کند، آداب و سننی لازم است وجود داشته باشد که زن در سطوح مختلف - معاشرتی، جنسی، خانوادگی، فرهنگی و فکری- دچار ستم‌زدگی نباشد. 🔸یعنی از مسائل کاملا شخصی و خصوصی -یعنی مسائل جنسی- احتمال و امکان ستم‌زدگی زن و مظلومیت زن وجود دارد، تا مسائل عمومیتر. "۱۳۹۲/۰۲/۲۱ 🖋 هدی صادق‌زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
11.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ زن در آيينه‌ی قرآن (۴) 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری" در ماه مبارک رمضان
راه سوم
✨ زن در آيينه‌ی قرآن (۴) 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام مع
✳️ آیه ۲۲۸ سوره مبارکه بقره 🔸 ذیل عبارت "لهن مثل الذی عليهن و للرجال علیهن درجه" در آیه ۲۲۸ سوره بقره، مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با بانوان چنین بیان داشتند: "وظایف متقابل زن و مرد نسبت به یکدیگر مختلفند امّا تعادل وجود دارد. شارع مقدّس در قرآن در سوره‌ی بقره [میفرماید]: ‌وَ لَهُنَّ مِثلُ الَّذی عَلَیهِنَّ بِالمَعرُوف؛ آن مقداری که حق برای آنها هست، همان مقدار حق، علیه آنها هست، یعنی بر آنها هست. یک چیزی متعلّق به آنها است، به همان میزان یک چیزی متعلّق به طرف مقابل است، [یعنی] بر دوش آنها و تکلیف آنها است. یعنی هر وظیفه‌ای که به کسی محوّل شده، در قبالش یک حقّی وجود دارد. هر امتیازی به هر کدام داده شده، در مقابلش یک وظیفه‌ای وجود دارد؛ تعادل کامل." 📍عبارت" لهن مثل الذی علیهن"در سیاق بحث طلاق آمده است، اما با این وجود مقام معظم رهبری آن را فراتر از سیاق و بصورت عام مطرح می کنند. 🔸اما در ادامه آیه گزاره" للرجال علیهن درجه" نشانگر این است که اگر چه اصل بر تشابه حقوق زن و مرد است، اما درجه ای برای حقوق مرد در نظر گرفته می شود، که آن هم بنا به قانون کلی، بدلیل وظایف والاتر مرد نسبت به خانواده است. این که درجه در اینجا دقیقا به چه موردی اشاره دارد، محل بحث فراوان است که مجال آن در این فرصت کوتاه نمی باشد، اما در این بحث باید توجه کرد که در آیه "درجه" است و نه "درجات" و این با روایاتی که ناظر به صد برابری حقوق مرد بر زن می باشد، کاملا مخالف است، چنان که آیت الله جوادی آملی این روایات را با عرضه بر این آیه مشکوک می شمرند. 🖋 هدی صادق‌زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
16.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ زن در آيينه‌ی قرآن (۵) 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری" در ماه مبارک رمضان ✳️ آیه ۳۵ سوره مبارکه آل عمران 🔸در بررسی آیه ۳۵ آل عمران، باید بیان داشت که حنّه، مادر حضرت مريم كه هنگام بارداری، همسرش عمران را از دست داده بود با توجه به اينكه خدمتكاران بيت مقدس را از ميان پسران برمی‌گزيدند و افزون بر اين، مذكر برای خدمت كردن مناسب‏تر است، با گمان و اطمينان و اميد به پسر بودن نوزاد آينده، آزادی فرزند از ولايت و تدبير خويش و به خدمتگزاری معبد و محراب سپردن او را بر خود واجب كرد و گفت: فرزندم را از هر قيدی رها ميكنم تا كاملاً در خدمت دين تو باشد. 🔸حنه بواقع با این نذر خود، قسمتی از پایه‌های تمدنی الهی را پی‌ریزی نمود؛ او با نذر فرزند خود در حین بارداری، برای خدمت خالصانه به خداوند متعال، مسیر تربیتی فرزند خویش را پیش از ولادتش مشخص نمود؛ و چه شگفت انگیز است، گستره اثرگذاری دعای خالص مادری که با بصیرت و آگاهی، فرزند خویش را رها از سیطره ولایت مادرانه، در ذهن، نذر و عمل، به خدمت معبود هستی می گمارد. 🔸مقام معظم رهبری درباره میزان تاثیر نقش مادری چنین می فرمایند :«اگر این اتفاق (ارتقاء فکری و بینشی)بیفتد، این نقش مادری با هیچ نقش دیگری، موثر دیگری از موثرات فرهنگی،اخلاقی تا آخر قابل مقایسه نیست.» 🖋 هدی صادق‌زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
15.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ زن در آيينه‌ی قرآن (۶) 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری" در ماه مبارک رمضان ✳️ آیه ۳۶ سوره مبارکه آل عمران
راه سوم
✨ زن در آيينه‌ی قرآن (۶) 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام مع
🔸در آیه ۳۶ آل عمران ،همسر عمران وقتي دريافت فرزندش دختر است، در نيايشي آميخته با تحسّر و تألّم و در عين حال با تعقّل عرض كرد كه خدايا! من دختر به دنيا آوردم. تعجّب وي به سبب ماهيت نذر او بود، زيرا خواسته‏اش فرزند پسر بود تا او را خدمتگزار بيت مقدس قرار دهد و به لحاظ امكان حضور مستمر در مسجد و نيز خدمت به مسجد و عبّاد، هيچ‏گاه پسر با دختر مقايسه كردني نيست. 🔸خداوند سبحان براي فرونشاندن تحسّر و اندوه وي فرمود: خدا مي‏داند؛ امّا تو و مانند تو نمي‏دانيد چه زاييده‏اي. آن پسري كه در انتظارش بودي نمي‏توانست به عظمت و اهميت اين دختر باشد كه مي‏تواند بدون همسر مادر شود و با فرزندش عيسی(عليه‌السلام) گوهر و معجزه جهانی باشند و به وسيله آن‏ها جريان خلقت آدم به خوبي بازگو گردد. و اینجاست که گزاره ( لیس الذکر کالانثی ) بیان می شود. 🔸اگرچه برخی از مفسرین این گزاره را در واقع خطاب همسر عمران به خدا می دانند و مطرح می کنند که این تشبیه معکوس است،و لذا به معنای این است که هیچ دختری بمانند پسر نیست، اما از آنجا که در قواعد فهم متن، اصل بر تشبیه مستقیم است مگر آن که با این تشبیه، گزاره معنا پیدا نکند؛ پس بنظر می رسد که نظر مفسیرینی که گزاره "لیس الذکر کالانثی" را خطاب از جانب پروردگار می دانند و آن را بصورت مستقیم معنا نمودند که "هیچ پسری با دختر ( به لحاظ نذری که همسر عمران داشت) قابل مقایسه نیست؛ این عبارت اگرچه در فضای خاص نازل شده است ؛ اما اینگونه نیست که در طول تاریخ بشریت و در شرایط ویژه تمدن سازی قابل تسری نباشد؛ 🔻چنان که مقام معظم رهبری بیان می دارند که «زن با نقاط قوت زنانۀ خود که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است، همراه با ایمان عمیق، همراه با استقرار ناشی از اتکای به خداوند و همراه با عفت و پاک‌دامنی که فضای پیرامون او را نورانیت می‌بخشد، می‌تواند در جامعه یک نقش استثنایىِ این‌گونه ایفا کند. هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست. اگر زن با این خصوصیات در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمی‌کرد. این، معنای ارزش زن و تشخص زن است. ۲۵/۳/۱۳۸۴ 🖋 هدی صادق‌زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ زن در آيينه‌ی قرآن (۷) 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری" در ماه مبارک رمضان ✳️ آیه ۳۷ سوره مبارکه آل عمران 🔸در آیه ۳۷ آل عمران، اجابت دعای مادر حضرت مریم و نه فقط اجابت، بلکه بهترین نحو قبولی دعای مادر مریم سلام الله مطرح است. 🔸خداوند متعال در این آیه با بیان عبارت "فتقبلها ربها بقبول حسن" به واقع نگاه کریمانه به یک زن را صورتبندی می کند؛ و البته این نگاه کریمانه متوقف به این گزاره نمی شود، بلکه در ادامه فرآیند اجابت دعای مادر مریم سلام الله تصویر سازی می شود: 🔻"کلما دخل علیها وجد عندها رزقاً قال يا مريم أنّي لكِ هذا قالت هو من عند الله إنّ الله يرزق من يشاء بغير حساب"؛ رب متعال، اگرچه تربیت معنوی حضرت مریم را به بهترین شکل "نباتا حسنا" مورد عنایت قرار می‌دهد، اما علی الظاهر برای رسیدن به این تربیت معنوی می بایست رزق، هم رزق الهی باشد؛ و خداوند سفره رزق خویش را برای تربیت معنوی بهتر حضرت مریم می‌گستراند. 🔸با خوانش مقام معنوی حضرت مریم این را بخوبی درک می کنیم «زن پیش خدای متعال مثل مرد است. در طی مراتب معنوی و الهی، بین این دو جنس هیچ تفاوتی نیست. آن که این جاده را برایش درست کرده‌اند، انسان است، نه مرد یا زن.» بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۹۱/۲/۱۱ 🖋 هدی صادق‌زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️همراهِ دوران رنج ▪️رهبر حکیم انقلاب: «خب قرآن دربارهٔ کسانى که قبل از فتح و بعد از فتح انفاق می‌کنند [می‌گوید] «یستَوى مِنکُم مَن اَنفَقَ مِن قَبلِ الفَتحِ وَ قاتَل»؛ این [انفاق حضرت خدیجه] «قَبلِ الفَتح»، قبل از فتح مدینه است؛ یعنى قبل از آنکه مدینه‌اى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگى‌اى، راحتى، حکومتى، تسلّطى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، ایشان انفاق کردند؛ هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. خب اینها واقعاً فضایل مهمّى است؛ اینها مغفولٌ‌عنه مانده؛ حضرت خدیجهٔ کبری(س)، مظلومه است؛ این بزرگوار واقعاً غریب است. حالا شما می‌گویید مادر یازده امام، [امّا] در واقع مادر دوازده امام؛ چون ایشان مادر امیرالمؤمنین هم هست. ایشان امیرالمؤمنین را در آغوش خودش، در دامان خودش، در زندگى خودش پرورش داده تا چندسالگی.» ۱۳۹۵/۰۲/۲۰ 🏴 دهم رمضان، سالروز وفات حضرت خدیجه (س) 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
✨ زن در آيينه‌ی قرآن (۷) 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام مع
✨ زن در آيينه‌ی قرآن (۷) 🔻بررسی آیاتی از قرآن کریم با موضوع "زنان" با گذری بر "اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری" در ماه مبارک رمضان ✳️ آیه ۳۷ سوره مبارکه آل عمران 🔸همانطور که در آیه ۳۷ آل عمران مشاهده شد، در طریق مراتب معنوی، جنسیت معنا ندارد. 🔻این مفهوم در آیه ۱۹۵ آل عمران «اَنّی لا اُضیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنکُم مِن ذَکَرٍ اَو اُنثَى‌»، و آیه ۹۷ سوره نحل «مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَکَرٍ أَو أُنثیٰ وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجزِیَنَّهُم أَجرَهُم بِأَحسَنِ ما کانوا یَعمَلونَ» هم دیده می شود. 🔸مخاطب این آیات عام است؛ اما خداوند متعال برای تاکید ویژه بر این عام بودن از لحاظ جنسیتی، عبارت "ذکر او انثی" را می‌فرماید؛ تا بخوبی روشن گردد که در مسیر انجام عمل صالح و رسیدن به حیات طیبه، جنسیت مطرح نیست. 🔸حیات طیبه ای که به تعبیر مقام معظم رهبری به معنای «زندگی‌ای که در آن، هم روح انسان، هم جسم انسان، هم دنیای انسان، هم آخرت انسان تأمین است؛ زندگی فردی در آن تأمین است، آرامش روحی در آن هست، سکینه و اطمینان در آن هست، آسایش جسمانی در آن وجود دارد؛ فوائد اجتماعی، سعادت اجتماعی، عزت اجتماعی، استقلال و آزادی عمومی هم در آن تأمین است.» ۱۳۷۴/۰۷/۲۲ 🖋 هدی صادق‌زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom