eitaa logo
راهی بسوی مهدویت
85 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.7هزار ویدیو
71 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 📝شرح فعالیت گروه 1️⃣ شرح فرازی از جامعه کبیره، تفسیر یک آیه مهدوی 2️⃣ پاسخ به شبهات مهدوی 3️⃣حدیث واحکام شرعی 4️⃣ طرح مباحث مهدوی 5️⃣مباحث دوره آخرالزمان 6️⃣مطالب مهدوی 7️⃣ادعیه و زیارات https://eitaa.com/rahi_be_soy_mahdaviat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸بسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم🌸 🔅اٰللـٌّٰهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ وٓعٓجٓلِ فٓرٰجٰهٌٓمّ 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 پیوندهای امام عصر (عج) با امام حسین (ع)/ اشتراکات عاشورا و انتظار در چیست؟ چرا همه امام حسین(ع) و امام زمان(عج) را به هم مرتبط می دانند؟ 🔰اشتراکات🔰 ✳️👈الف. مکه و کوفه، خاستگاه و پایگاه مشترک ◼️امام حسین (ع)، نهضت خود را از مکه آغاز کردند؛ یعنی پس از خروج از مدینه، به مکه آمدند، در کنار بیت الله الحرام، از قیام خود به مردم خبر دادند و آن گاه به سمت کوفه حرکت کردند. بر اساس روایات، امام مهدی(عج) نیز پس از ظهور، در مکه، جهانیان را به بیعت با خود فرا می‌خوانند و آن گاه حرکت‌های اصلاحی را شروع خواهند کرد و پس از اتمام قیام و برقراری عدل در سراسر جهان، مقرّ حکومت خویش را در کوفه قرار خواهند داد. چنان چه، حضرت امام باقر (ع) فرموده اند: «حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وسیصد نفر از یارانش، از مکه برخواهند خواست و ده‌ها نفر با او بیعت خواهند کرد».(٧) ◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️ ✳️👈‌ب. شرایط اجتماعی یکسان ◼️👈از دیگر موارد مشترک میان عاشورا و انتظار، شرایط اجتماعی متشابهی است که در زمان وقوع هر دو قیام وجود دارد. قیام امام حسین(ع) در زمانی صورت گرفت که جامعة اسلامی، به شدت به سمت فساد و تباهی سوق داده می‌شد و حاکمان فاسد و ظالم، در رأس آن قرار گرفته بودند. شرایط به گونه ای بود که امام حسین (ع) می‌فرمود:«آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی گردد؟ »(٨) طبق روایات، همین شرایط در زمان ظهور حضرت مهدی(عج)نیز پیش خواهد آمد. بر اساس بسیاری از روایات، آن حضرت، هنگامی از پشت پردة غیبت خارج خواهند شد که ظلم و تباهی، توسط حاکمان جور، جهان را فرا گرفته باشد و مردم از زندگی، نا امید شده باشند. چنان چه امام صادق علیه السلام در این باره فرموده اند:«به خدا سوگند؛ آن چه چشم به راهش هستید، فرا نمی رسد مگر بعد از یاس و نا امیدی».(٩) ادامه دارد....
Helma ...: 👇(قسمت دوم)👇 ✳️👈ج. حامیان و یاران ◼️👈درحادثة کربلا، یاران اندکی، امام را همراهی کردند که سرانجام نیز همگی به شهادت رسیدند؛ اما همین عده قلیل، نسبت به امام حسین(ع)، چنان پاک باخته بودند که مرگ در رکاب آن حضرت را افتخار می‌دانستند. ابا عبدالله(ع) در توصیف ایشان می‌فرمایند: «همانا من یارانی والاتر و بهتر از یاران خود، سراغ ندارم».(10) ◾️👈در نهضت حضرت حجت (عج) نیز از سیصد و سیزده نفر به عنوان یاران خاص، یاد می‌شود که کاملاً مطیع و شیفتة امام خود هستند:«آنان نسبت به مولای خود، مطیع تر از کنیز هستند».(11) 👈بنابراین، همان طور که حماسة عاشورا با جانبازی عده ای اندک، رقم خورد قیام حضرت مهدی(عج) نیز با محوریت عده ای اندک، اما پاک باخته به انجام خواهد رسید. نقش آفرینی زنان در عرصة این دو قیام نیز، از دیگر موارد اشتراک است. نقش زنان و خصوصاً حضرت زینب علیها السلام در نهضت عاشورا، به حدّی روشن است که نیازی به تشریح آن نیست. جایگاه این نقش، به اندازه ای مهم است که اگر آگاهی بخشی‌ها و افشا گری‌های حضرت زینب علیها السلام، پس از حادثة عاشورا نبود، انقلاب امام حسین علیه السلام، ناتمام می‌ماند. «طوعه» و «ماریه» و «زنان قبیلة بنی اسد» از جمله زنانی‌هستند که در صحنة قیام کربلا، جایگاه ممتازی دارند. ◾️👈زنان، در قیام حضرت مهدی(عج) نیز نقش آفرینی خواهند کرد. از آن جا که در طول تاریخ، بیشترین ظلم‌ها و اجحاف‌ها در حقّ زنان صورت گرفته است، قیام امام زمان (عج) به نوعی دل جویی از ایشان و جبران ستم‌های روا شده بر آنان نیز هست. بنابراین، در راستای این هدف، عده ای از زنان به آن حضرت، یاری خواهند رساند. امام باقر(ع)، در این خصوص می‌فرمایند: «به خدا سوگند؛ همراه مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سیصد و سیزده نفر به پا می‌خیزند که پنجاه تن از آنان زن هستند».(12) ◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️ ✳️👈د. موانع و مشکلات ◼️👈از دیگر وجوه مشترک عاشورا و انتظار، موانع و مشکلاتی است که بر سر راه هر دو، وجود دارد. قیام امام حسین (ع) در شرایط بسیار سختی صورت گرفت؛ به طوری که هم اکنون، پس از چهارده قرن، شیعیان به یاد مصیبت‌ها و مظلومیت‌های امام حسین(ع) و اهل بیت آن حضرت، اشک می‌ریزند. اصولاً انقلاب‌های پایدار و جهانی، همواره با ریخته شدن خون، به ثمر می‌ نشینند. قیام حضرت مهدی (عج) نیز از این ویژگی مثتثنی نیست و آن هم با ایثار و جانبازی آن حضرت و یارانشان، به پیروزی خواهد رسید. ‌امام صادق علیه السلام در تفسیر آیة «وَلَنَبلُوَنَّکُم بِشیءٍ مِنَ الخَوف وَالجُوع... » (۱۳) می‌فرمایند: «لَو قَد خَرَجَ القائِمَنا لَم یَکُن اِلا العَلَق والعَرَق وَالقَوم عَلی السُّروج» (۱۴) ؛ «هنگامی که قائم ما قیام کند، خون است و عرق ریختن و سوار بر مرکب‌ها بودن». 🔰تحلیل و نتیجه از مجموع آن چه گذشت، می‌توان این گونه نتیجه گرفت که مذهب و مکتب تشیع بر مبنای دو عنصر مهم عاشورا و انتظار، استوار است. پیروان این مکتب، همان گونه که از حماسة عاشورا به نیکوترین وجه، تجلیل به عمل می‌آورند و در رثای اباعبدالله(ع) و خاندان و اصحاب آن حضرت عزاداری می‌کنند، چشم به راه ظهور حجت خدا و آخرین وصی پیامبر (ص) نیز هستند؛ تا از پردة غیبت بیرون آید و آلام و رنج‌ها ی را تسکین بخشد. دلایل، مؤیدات، اشتراکات و قرابت‌هایی که ذکر شد، بیش از پیش بر این حقیقت، صحّه گذارد که مفاهیم «عاشورا» و«انتظار»، از سطح یک حادثه و عقیده فراتر رفته و تبدیل به دو فرهنگِ بالنده شده اند. عاشورا به عنوان فرهنگ حماسه و ایثار، زمینة درک و فهم انتظار را برای پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام فراهم کرد و اگر عاشورا و عبرت‌ها و درس‌هایی که از آن حاصل شد، نبود، اسلام از مسیر خود، منحرف، و چهرة مکتبِ بر حقّ تشیع، در گرد و غباری که دنیاپرستان و کج اندیشان به پا کرده بودند، مخدوش می‌شد. همان طور که اگر انتظار نبود، تمام زحمات و رنج‌هایی که پیامبر (ص) و ائمه علیهم السلام برای حیات اسلام کشیده بودند، کاملاً به هدر می‌رفت و از اسلام راستین، نام و نشانی باقی نمی ماند. ◼️👈عاشورا، بال سرخ و انتظار، بال سبزی است که شیعیان می‌توانند با آن دو اوج بگیرند. میان این دو فرهنگ، پیوندی ناگسستنی وجود دارد؛ به طوری که با بررسی عناصر و مؤلفه‌های هر کدام، در خواهیم یافت که میان آنان، انطباق و هم پوشانی کامل بر قرار است. ◼️👈در رأس عناصر عاشورا و انتظار، دو حجت الهی قرار دارند که با شناخت ابعاد مختلف پیوندِ میان این دو حجت خداوندی، در واقع به شناخت و درک پیوند عاشورا و انتظار خواهیم رسید و آن گاه کیفیت نقشی که این دو فرهنگ در حاکمیت احکام و ارزش‌های الهی در سرتاسر عالم دارند، مشخص خواهد شد.(۱۵) ◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️ 📚منابع
📚‌منابع: ۷-بحارالانوار، ج۵۲، ص ۲۲۵  ۸-تحف العقول، محمد حسن بحرانی، نشر اسلامی، قم، چ دوم، ۱۳۶۳ش، ص ۲۴۵  ۹-الغیبه، ص ۳۳۶  ۱۰-بحارالانوار، ج۴۴، ص ۳۲۹  ۱۱-بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۰۸ ۱۲-بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۲۲۳ ۱۳-«و البته شما را به پاره ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و... می‌آزماییم»؛ سورة بقره، آیة ۱۵۵.  ۱۴-بحارالانوار، ج۵۲، ص ۵۹  ۱۵-از فرات تا فرات  حجه الاسلام امان الله شفایی صص۱۱۶-۱۱٧ ◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️◾️◼️ اللهم‌عجل‌لولیک‌الفرج ↘️↘️↘️↘️↘️ https://eitaa.com/rahi_be_soy_mahdaviat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀امام،دعا گوى ما ⬅️ سیدبن طاووس می‌گوید: شبی در سرداب از امام زمان عجّل‌الله‌فرجه شنیدم كه می‌فرمودند: 🔆 «اللَّهُمَّ إِنَّ شِیعَتَنَا خُلِقَتْ مِنْ شُعَاعِ أَنْوَارِنَا وَ بَقِیةِ طِینَتِنَا وَ قَدْ فَعَلُوا ذُنُوباً كَثِیرَةً اتِّكَالًا عَلَى حُبِّنَا وَ وَلَایتِنَا فَإِنْ كَانَتْ ذُنُوبُهُمْ بَینَكَ وَ بَینَهُمْ‏ فَاصْفَحْ‏ عَنْهُمْ‏ فَقَدْ رَضِینَا وَ مَا كَانَ مِنْهَا فِیمَا بَینَهُمْ فَأَصْلِحْ بَینَهُم» 🔆 «خدایا! همانا شیعیان ما از شعاع نور ما و زیادی گِل ما خلق شدند. آنها مرتكب گناهان زیادى شده‌اند، حالى كه به محبت و ولایت ما اتكا داشتند. (به ما امید بسته بودند و می‌دانستند نمی‌گذاریم در گناه بمانند) خدایا! اگر گناهانی كه انجام دادند حق الله است آنها را ببخش و اگر گناهشان حق الناس است بینشان صلح و آشتی برقرار نما» ⬅️ به محضر ولی عصر عجّل‌الله‌فرجه عرض می‌كنیم: 💚مولای ما! از شما شرمنده‌ايم كه به جهت معاصی فراوان ما اینگونه مهربان و بزرگوار از آبروى خويش نزد خداوند مایه می‌گذاريد تا برای ما گنهكاران طلب بخشايش كنيد. 🌿آقای ما! باور داريم اصلاح ارتباط ما با خدا و خلق خدا در گرو ارتباط با شماست. یاریمان كنید تا رابطه‌ى خويش را با امام خود روز افزون كنيم و موانع را برطرف نماييم تا بتوانيم الطاف و دعاهايى را كه از جانب شما به سوى ما روانه مى‌شود دريافت كنيم. ✨ هر دمش با من دلسوخته لطفی دگر است ✨ وین گدا بین كه چه شایسته‌ى انعام افتاد 📗 بحار الانوار، ج ٥٣، ص ٣٠٢ ✍استاد بروجردی
📚 شرط صحت تصرفات مالی تازه بالغ 💠 سؤال: آیا برای صحت تصرفات مالی مهم مانند هدیه دادن مال قابل توجه یا بخشیدن طلب قابل توجه، رسیدن به بلوغ شرعی (مثلا 9 سال برای دختر) کفایت می کند؟ ✅ جواب: برای جواز تصرفات مالی مذکور، افزون بر بلوغ، باید به مرحله رشد هم رسیده باشد یعنی بتواند مصلحت خویش را در امور مالی تشخیص دهد و اموالش را به جا و درست مصرف کند. 📚 نماز در فاصله بین دو وطن 💠 سؤال: اگر فاصله دو وطن فردی ۲۵ کیلومتر باشد، حکم نماز و روزه وی در بین راه دو وطن چگونه است؟ ✅ جواب: اگر فاصلۀ بین دو وطن، کمتر از ۴۱ کیلومتر باشد، در بین راه، نماز کامل و روزه صحیح است. ✅ همسان سازی پاسخ ها (بخش وجوهات دفتر مقام معظم رهبری) 📩 موضوع: امکان مصالحه یا تخفیف یا بخشیدن خمس ❓سؤال: آیا پس از محاسبه و تعیین مقدار خمس، مصالحه یا تخفیف یا بخشیدن مقداری از آن ممکن است؟ 📣 پاسخ: پس از تعیین مقدار خمس، پرداخت آن واجب است و قابل بخشش یا تخفیف نیست بلکه در صورت توان، حتی با دستگردان نیز قابل تأخیر نیست؛ بله اگر مکلف در زمان محاسبه توان پرداخت ندارد، (نیازی به دستگردان نیست و) در اولین زمان ممکن به مقدار توان، پرداخت کند. 📚 جریمه تأخیر در پرداخت اقساط 💠 سؤال: اگر هنگام فروش نسیه یا اقساطی شرط شود که در صورت تأخیر در پرداخت، باید مبلغ معینی به عنوان جریمه به صورت ماهانه یا روزانه (مثلا به ازای هر روز تأخیر یک میلیون تومان) پرداخت گردد، اشکال دارد؟ ✅ جواب: دریافت مبلغ شرط شده، به جهت تخلف از تعهد اشکال ندارد؛ اما اگر دریافت جریمه در مقابل مهلت بیشتر برای پرداخت باشد، جایز نیست. 📚 تردید در قصد اقامت ده روز 💠 سؤال: کسی که قصد دارد در محلی، ده روز اقامت کند ولی از قصد خود بر می گردد یا دچار تردید می شود؛ نسبت به نماز و روزه چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: اگر پیش از خواندن نماز چهار رکعتی ادائی، از قصدش منصرف شده یا مردد شود، باید نماز را شکسته بخواند و اگر روزه بوده است، در صورتی که بعد از اذان ظهر باشد روزۀ آن روز صحیح است، وگرنه صحیح نیست، اگر بعد از خواندن نماز چهار رکعتی منصرف شود، باید تا زمانی که در محل حضور دارد، نماز را کامل بخواند و روزه بگیرد.
🌹 بررسی بنیان‌های فکری شیعه با تدبر در زیارت عاشورا 🎙ما در زیارت عاشورا حدود ۱۷-۱۸ دعا میکنیم که متناسب با ان ۱۷-۱۸ مقام هم میخواهیم. درخواستهای زیارت عاشورا دنیوی و مادی نیست چون اینها فانی هستن ،بلکه همه خواسته ها معنوی است 📌بعضی از این‌ مقامها انقدر بالاست که اگه زیارت عاشورا نبود قابل باور نبود که کسی جرات درخواست انرا از خدا داشته باشد 🏴۱_مقام خونخواهی امام حسین علیه السلام ⬅️ ان یرزقنی طلب ثارک... کسی که بخواد خونخواهی بکنه مقام خیلی بالاییه چون خونخواه ابی عبدالله امام زمانه 🏴۲_مقام وجاهت عندالله (آبروداری نزد خدا) ⬅️ اللهم اجعلنی عندک وجیها 🏴۳_مقام معِیَّت وهمراهی با معصومن ⬅️ ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الاخر ⬅️ مع امام منصور (این درخواست دیگه ویژست چون تمام انبیا و اولیا آرزوشو داشتن) 🏴۴_درخواست گره خوردن با معصوم در تمام مراحل زندگی ⬅️ اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد ... 🏴۵_مقام شهادت ⬅️ مماتی ممات محمد و ال محمد مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهم السلام با شهادت بوده 🏴۶_رسیدن به مقام محمود ⬅️ ان یُبِلِغنی المقام المحمود در قران آیه ای داریم که به پیامبر میگه نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی و مقام محمود یعنی مقام شفاعت از نگاه عموم مفسران خود شفاعت گرفتن مقامی است که به هر کس نمیرسد (لا یملکون الشفاعه... شفاعت به هر کس نمیرسد) از شفاعت شدن یه مقامی بالاتر هست که مقام شفاعت کردن هست و در این فراز این را از خدا میخواهیم 🏴۷_مقام مشارکت در مصیبت ولی معصوم ⬅️ لقد عظمت الرزیه.....بک علینا ⬅️ و اسئل الله بحقکم....ان یعطینی بمصابی بکم..(یعنی مصیبت مال منه) ⬅️ الحمدلله علی عظیم رزیتی (دقیقا اینجا دیگه مصیبت رو برای خودت میدونی) این مقام خیلی عظیمه ها و کلی بحث باید روش انجام بشه. داستان زیارت عاشورا داستان یکی شدنه، قراره بچسبی به شجره حیات 🏴۸_مقام برائت ⬅️و ایام‌حیاتی بالبرائه منهم... برای دوری و تبری جستن از بعضی جریانها و افراد و خصایص(خصوصیتها) 🏴۹_مقام لعن ⬅️اللهم العن اول ظالم ظلم... انقدر مهمه که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت داره اول صدتا لعن میدی بعد صد تا سلام نکته:اصل برائت و لعن بعد از ظهور محقق میشه چون مردم تا قبل از ظهور نمیفهمیدن که مسببین چیو ازشون دریغ داشتن ما از دنیای بعد از ظهور چیزی نمیدونیم و درک نمیکنیم اصل برائت مال اون زمانه وقتی ظهور اتفاق بیوفته و بفهمیم چیو ازمون گرفتن 🏴۱۰_مقام سلم ⬅️ انی سلم لمن سالمکم ⬅️ ولی لمن والاکم این مقام یعنی مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهل بیت 🏴۱۱_مقام حرب ⬅️ حرب لمن حاربکم مگه به هر کسی مقام مجاهدت میرسه 🏴۱۲_مقام ایثار ⬅️ بابی انت و امی تو زیارت عاشورا اینو خواستیم و لااقل اداشو دراوردیم. ایثار یعنی بذل بهترینها و تو زیارت عاشورا بهترین چیزاتو میدی 🏴۱۳_مقام قربه الی الله (آخر مقامه این مقام) ⬅️ انی اتقرب الی الله... ⬅️ اللهم انی اتقرب الیک .. 🏴۱۴_مقام دوستی و نزدیکی به اهل بیت ⬅️ انی اتقرب الی الله و الی رسوله و الی ..... 🏴۱۵_مقام معرفت اهل بیت (من مات ولم یعرف امام زمانه میت میته جاهلیه( ⬅️ اکرمنی بمعرفتکم و معرفه اولیائکم.. 🏴۱۶_مقام ثبات قدم و نداشتن تزلزل ⬅️ ان یثبت لی عندکم قدم صدق_ ثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین... 🏴۱۷_مقام رجعت که هرکسی به این مقام نمیرسه و باید کلی کار انجام بده. 🌀کجای زیارت عاشورا اینو گفته؟؟ شما بگید 🏴۱۸_مقامی که خدا به بندش درود بفرسته ⬅️ اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمه و مغفره این خواسته ها را لا مکان و لا زمان میخواهیم یعنی محدود به یه زمان خاصی نشده ⬅️ فی هذا الیوم و فی موقفی هذا و ایام حیاتی (یعنی الان و اینجا و همه روزهای عمرم) ⬅️ و لا جعله الله آخر العهد منی... (الی الابد باشه و محدود به حال نباشه) 🌹صلی الله علیک یا اباعبدالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 ♻️ شبهای سه شنبه یعنی دوشنبه شبها (امشب) ♻️ توسل به حضرت بقیه الله الاعظم مهدی صاحب الزمان عج بسیاربسیاربسیارگره‌گشاست 📿۷۰ مرتبه توسل زیر را بخوانید.👇 ✨یا اللهُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا فاطِمَه 💫یا صَاحِبَ‌الزَّمان اَدْرِکنی وَ لا تُهْلِکْنی📿 📖مفاتیح الجنان🌱 🍃 🍃 کانال راهی به سوی مهدویت ↘️↘️↘️↘️↘️ https://eitaa.com/rahi_be_soy_mahdaviat   ‌‌‌
✨﷽ 🍃السلام علیک یا اهل البیت و النبوه و معدن الرساله 🍃السلام علیک یابقیه الله یا مولانا یا صاحب الزمان (عج) السلام علیک یااباعبدالله الحسین(ع) السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا (ع) جمیعا و رحمت الله و برکاته. 🥀🌴🥀🌴🥀   🏴"ایها الطالب بدم المقتقول بکربلا امام علی (ع) فرمودند: از علائم ظهور آن است که به همدیگر بد گویید و یکدیگر را تکذیب کنید و از شیعیان من باقی نمی ماند؛ مگر به اندازة سرمه در چشم و نمک در غذا و چنین خواهد بود، امتحانات زمان غیبت. منبع : کتاب بحارالانوار 🥀🌴🥀🌴🥀 🗓️ امروز سه شنبه ☀️ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ 🌙 ۲۱ محرم الحرام ۱۴۴۴ 🌲 ۸ اوت ۲۰۲۳ میلادی 📿ذکر رو: یا ارحم الراحمین *اللهم صل علی محمد وآل محمد* 🕊️أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🕊️