مردی که یک ملت بود.mp3
8.22M
🎙#پادکست بسیار مهم👌
#نشر_حداکثری
✴️نسلی در حال بلوغ است؛
که اولین فتوحاتش «قدس» خواهد بود!
🔺کدام نخِ تسبیح در حال جمع کردنِ صفوف تمام جبههی حق، از سراسر دنیاست؟
#سردار_سلیمانی
👤 استاد #شجاعی استاد #پناهیان
حاج حسین #یکتا
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
راهی به سوی مهدویت👇
@rahi_be_soy_mahdaviat
4_5845894473510290618.mp3
1.96M
❇️ عبادت به جز خدمت به خانواده نیست!
🔴 این تیپ را چرا توی خونه نمیزنی؟!
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
راهی به سوی مهدویت👇
@rahi_be_soy_mahdaviat
دعای کمیل.mp3
11.37M
🤲دعای کمیل
🤲التماس دعای فرج
#شب_جمعه #دعای_کمیل
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
راهی به سوی مهدویت👇
@rahi_be_soy_mahdaviat
راهی بسوی مهدویت
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🌸السلام علیک یا اهل البیت و النبوه و معدن الرساله 🌸السلام علیک یا فاطمه ال
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
🌸السلام علیک یا اهل البیت و النبوه و معدن الرساله
🌸السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها
🌸السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان عج
🌸🍃🌸🍃🌸
ضمن عرض سلام، ادب و احترام خدمت شما همراهان مهدی باور و مهدی یاور
🙏🏻از حسن انتخاب شما سپاس گزاریم🙏🏻
*در خدمت شما بزرگواران همراه هستیم با موضوع تربیت فرزند مهدوی*
🌸🍃🌸🍃🌸
قسمت صد و چهل و چهارم
🌸🍃🌸🍃🌸
والدین گرامی بدانند:
⁉️با گستاخی کودکان و نوجوانان چگونه رفتار کنیم؟
🔹 یک محرومیت برای او در نظر بگیرید.
رفتار گستاخانه در حد متوسط و حاد نیاز به عکس العمل منفی مناسب از جانب شما دارد. مثلا اگر نوجوان شما پس از اینکه شما به او اجازه خروج ندادید ، از اتاق خارج شد ، یکی از امتیازاتی که به او داده اید را از او بگیرید.
🔹وقفه در انجام کار مورد علاقه بهترین بازخورد منفی برای رفتار ناشایست در کودکان است و #محرومیت از امتیازات هم برای کودکان و هم برای نوجوانان موثر خواهد بود.
🔹 جبران کنید.
اگر کودک یا نوجوان شما رفتار ناشایستی انجام داد، جبران آن کار می تواند او را از تکرار باز دارد. مثلا اگر برادرش را کتک زد ، از او بخواهید تا کارش را جبران کند و یا اگر چیزی را از روی عصبانیت شکست ، از او بخواهید که آن را دوباره بچسباند. کودک یا نوجوان شما باید متوجه شود که همیشه معذرت خواهی به تنهایی کافی نیست. جبران کردن خطا به فرزندمان می آموزد که مسیولیت رفتارشان بپذیرند.
🌸🍃🌸🍃🌸
در خانواده هايي که تنبيه اَعم از فيزيکي و رواني وجود دارد
❌ زمينهای براي خشم و عصبانيت فراهم مي شود
زيرا بچهها هر اندازه که خود را مقصر بدانند و هر اندازه که پدر و مادر را خوب و مهربان بدانند
❗️هميشه تنبيهِ آن ها را عصبانيت تلقي مي کنند
و تنبيه پدر و مادر هميشه نشانه ای از خشم و عصباني شدن دارد.
✍در نتيجه چون کودک، پدر و مادر را تا مرز ستايش و نيايش دوست دارد و به آنها توجه مي کند
✍و از آن ها مي آموزد به خصوص آن زماني که موضوع جدي و مهم است و کودک را براي رسيدن به هدف هايش کمک مي کند، مانند آن ها خواهد شد.
❗️بنابراين بسياري از ما خشم را از خانه و خانواده آموختهايم.
🌸🍃🌸🍃🌸
🌟 *برای پیوستن به گروه راهی به سوی مهدویت روی لینک زیر کلیک کنید.*
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
@Montazeran_zohor_mahdi
🌸🍃🌸🍃🌸
التماس دعای ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚘بسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم⚘
سلام :
☀️روزتان منوربه ذکرصلوات برمحمدوآل محمد(ص)✨
السلام علی رسول الله وآل رسول الله✨✨
السلام علیک یابقیة الله(عج)☀️
السلام علیک یااباعبدالله الحسین(ع)🥀
السلام علیک یا علی موسی الرضا (ع)🥀
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ✨
🌴🌼🌴🌼🌴🌼🌴
امام صادق (ع) فرمودند :
ای مفضل ، #اخبار_مهدی را به شیعیان ما بازگوی تا در #دین خود ،به شک و تردید نیفتند
🔹بشاره الاسلام : ص 267
🌴🌼🌴🌼🌴🌼🌴
✨#أللَّھُـمَ_عجل_لِوَلیِّڪ_الفَرَج_✨
🗓️ امروز جمعه
☀️۱۵ ، دی ، ۱۴۰۲
🌙۲۲، جمادی الثانی، ۱۴۴۵
🌲 ۵ ، ژانویه ، ۲۰۲۴
📿 ذکر امروز ( ۱۰۰مرتبه)
⚘ *اللهم صل علی محمد وآل محمد* ⚘
1_1668941930.mp3
1.78M
#بسم_اللّه_الرّحمن_الرّحیم🤍
#سلام_امام_زمانم💚
دعای #عهد قرار عاشقان مهدی(عجّ)❤️
🌼✨به امید ظهور نور برهان✨🌼
#یاصاحبالزماݧادرڪنے🌱
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 🌱
کانال راهی به سوی مهدویت
↘️↘️↘️↘️↘️
@rahi_be_soy_mahdaviat
4_5829913041935796495.mp3
3.29M
🌺 #دعای_ندبه
🌼 چند صبح جمعه به انتظار او نخوابیده ای
#یاصاحبالزماݧادرڪنے🌹
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 📿
کانال راهی به سوی مهدویت
↘️↘️↘️↘️↘️
@rahi_be_soy_mahdaviat
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🕊🌸🕊🌸🕊🌸🕊
#سلام_امام_زمانم
🌤️السلام علیکَ یا وعد الله الذّی ضمنه...
🌱سلام بر مولای مهربانی که آمدنش وعده ی حتمی خداست...
وسلام بر منتظران و دعاگویان آن روزگار نورانی و قریب...
🌼طبق روال جمعه های انتظار زیارت آل یاسین را زمزمه می کنیم.
🕊️🌼🕊🌼🕊🌼🕊
#اَلسَّلامُعَلَیْکَیابَقِیَّهَاللَّهِفیاَرْضِهِ
#هٰذایَومُالجُمعَه
#اَلّلهُمَّـ_عَجِّل_لِوَلیِّڪ_الفَرَج_
آدرس ما در پیام رسان ایتا 👇🏻:
https://eitaa.com/rahi_be_soy_mahdaviat
26.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬کلیپ
🌦زیارت آل یاسین برای جمعهها
#یاصاحبالزماݧادرڪنے🌱
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 🌱
کانال راهی به سوی مهدویت
↘️↘️↘️↘️↘️
https://eitaa.com/rahi_be_soy_mahdaviat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌕 جمعه ها مهمان خداوند باشیم
با شرح فرازی از👇
🌸دعای جوشن کبیر🌸
جلسه هفتاد [۷۰]
اسم اول از بند هشتم
👈[یَا ذَا الْحَمْدِ وَ الثَّنَاءِ]🌹
🎙: حاج آقای آشتیانی
۶:۳۹ ⏰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 حجت تمام شد!
🔴 با این جنایت تروریستی، اکنون جهان به ما حق میدهد که اسرائیل را نابود کنیم!
🔴 مقام معظم رهبری هم اذن پاسخ را دادهاند!
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
راهی به سوی مهدویت👇
@rahi_be_soy_mahdaviat
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🍃🌸🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سرچشمه زلال معارف
👇👇👇 [ کلمات قصار نهجالبلاغه ]📕 [ جلسه سی و هشتم ] [ ۳۸ ]
موضوع این هفته👇
«سخاوت واقعی».
✍ در گلستان کلمات قصار پیشوای راست قامتان تاریخ، قدم مینهیم تا جانمان را به زلال سخنانش صفا بخشیم.
امام علی [علیه السلام] میفرمایند:
👈«السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ.»
«سخاوت آن است كه تو آغاز كنى، زيرا آنچه با درخواست داده مى شود يا از روى شرم و يا از بيم شنيدن سخن؛ ناپسند است.»
🌴👈 در این جمله حکیمانه، جود و سخاوت در معنای حقیقی آن معنا شده است. بنابر فرمایش امام [علیه السلام]، سخاوتمند واقعی کسی است که همواره خودش ابتدا کننده به بخشیدن باشد نه بعد از اظهار نیاز نیازمند.🙊
🌴👈 به وفور دیده می شود که عطا کردن و بخشیدن، معمولاً بعد از اظهار نیاز نیازمند است و به خاطر آبرو داری یا فرار از سرزنش دیگران یا گریز از عذاب وجدان درونییست!🙈
🌴👈 چه شکوهمند میشد اگر دنیایی داشتیم که همه ی مردم آن ابتدا کننده به بخشش و سخاوتمندی و بلند نظری می بودند.😍😍
چه عزتها و حرمتها حفظ میشد؟
چه غم ها و غصه ها زایل می گردید و چه شکستن ها به سربلندی و سرور مبدل می شد.😍😍
ببخش آن است که
بی گفت و تقاضا باشد🌱
ور نه خود در عوض
عرض تمنا باشد🌱
🌴👈 اگر انگیزههای بیرونی مانند حفظ آبرو، چشم و همچشمی و تفاخر، نیرو ی محرکه ی انسان، در بخشش و سخاوتمندی باشند،کم کم برای فرد ایجاد دلزدگی می شود و پای خود را از میدان سخاوت و بیرون میکشد.
اما زمانی که رضای خداوند و خوشنودی او ملاک انجام عمل باشد همواره شوق به عطا نمودن در انسان زنده و پویا میماند.
🌴👈 یحیی بن زکریا [علیه السلام] ابلیس👹 را دید و به او گفت:
ای ابلیس! به من خبر ده که محبوبترین و مبغوض ترین مردم نزد تو چه کسی است؟
گفت:« محبوبترین مردم نزد من مؤمن بخیل است و مبغوض ترین آنها فاسق بخشنده است.»
یحیی [ علیه السلام ] علت را از او جویا شد.ابلیس گفت: «برای اینکه بخل بخیل برای (خوشحالی) من کافی است؛ ولی میترسم که خدا به فاسق بخشنده به خاطر بخشندگی اش توجه کند و او را ببخشاید.[۱]
نتیجه از کلام امام عزیزمان👇
۱] 👈 بخشش خوب است،اما بخشیدن قبل از اظهار نیاز؛ هنر است
۲ ] 👈 برای رسیدن به مرحله سخاوت،
ابتدا باید به مرحله زهد و دل نبستن به دنیا رسید.چون سخاوت ضد بخل است و بخل میوه تلخ دنیاست.
۳ ] 👈 همواره باید نسبت به حال مردم مطلع باشیم و هرگاه احتمال میدهیم که همنوعی نیاز به یاری و حمایت دارد شتابان به یاریش بشتابیم و آبرو و اعتبار او را آبرو و اعتبار خود بدانیم. در واقع دست خدا باشیم برای یاری خلق خدا. 🤲
منبع:کتاب راه روشن،محمد رضازاده جویباری و همکاران ،ص۱۲۷
✍ خانم خداکرمی
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌴🍃🌴🍃🌴🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✅ لطفا لینک گروه ختم قرآن #مهدوی
رو به دوستان آشنایان خودتون معرفتی کنید تا ختم قرآن بیشتری برای #فرج_امام_زمان_عج داشته باشیم
✅#لینک_ختم_قرآن_مهدوی جهت_عضویت ↕️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/419955180Ca018d71359
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌸اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم🌸
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
⭕️رابطه ایمان به غیب و امام زمان(عج)⭕️
ایمان به غیب، یعنی ایمان به امام زمان(عج)
🌸👈یکی از تفاوتهای اصلی نگرش توحیدی با نگرش غیر توحیدی، مربوط به مساله غیب است. بی تردید اعتقاد به عالم غیب و متافیزیک، خیلی از نگرشهای انسان را تغییر می دهد. غیب در درجه ی اول مختص خدا بوده و در درجه ی بعد به پیامبر و ائمه (صلوات الله اجمعین) می رسد، چنانکه در احادیث اسلامی از امام زمان(عج) به عنوان غیب نام برده شده است. بنابراین ما همه باید این نگرش توحیدی و راهبردی خود را تقویت نموده و در رسیدن به جامعه ای متقی کوشا باشیم.
✳️ ایمان به غیب، عامل معنویت
🌸👈در آیات قرآن کریم، مساله ایمان به غیب مورد تاکید قرار گرفته و از صفات متقیان دانسته شده است. «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ؛ [بقره/3] آنها كه (متقین) به غیب ایمان دارند (به امور پنهان از حواس مانند خدا، وحى، فرشتگان و معاد) و نماز را برپا مى كنند (خضوع در برابر حق دارند) و از آنچه به آنها روزى داده ایم انفاق مى نمایند» [1]
در این آیه شریفه، باور به غیب و انجام اعمال دینی (نماز که ارتباط با خداست و انفاق مال که ارتباط با خلق است) مورد توجه قرار گرفته است، همان نکته ای که در مقدمه به عنوان نگرش از آن نام برده شد، نگرشی که در زوایای زندگی انسان هویداست و انسان را به سمت و سوی سعادت رهنمون میشود. بنابراین کسی که این نگرش را در خود تقویت نموده باشد در روزی که روز بازخواست است؛ می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. «ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ [جمعه/8] سپس به سوى داناى نهان و آشكار بازگردانده مى شوید، پس شما را از عملکردتان در دنیا آگاه خواهد نمود».
✳️ باخبر شدن امام(ع) از علم غیب، بواسطه پیامبر
🌸👈قرآن کریم در مرحله ی اول غیب را مختص خدا می داند. «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلى غَیْبِهِ أَحَداً؛[جن/26] داناى غیب اوست و هیچ كس را بر اسرار غیبش آگاه نمى سازد»، اما در آیه بعد از آن استثنایی آورده و می فرماید: «إِلَّا مَنِ ارْتَضىَ مِن رَّسُول؛ [جن/27] جز كسى از رسولان الهی كه (خدا از او) خشنود باشد».
از آنجا که امامان معصوم (ع) جانشینان پیامبر (ص) هستند؛ بواسطه پیامبر اسلام از علم غیب باخبرند.
در تفسیر نمونه به این نکته اشاره شده است: وقتى امام على(ع) از حوادث آینده خبر مى داد، یكى از یارانش عرض كرد: اى امیر مؤمنان آیا داراى علم غیب هستى؟ حضرت خندید و فرمود: «لیس هو بعلم غیب، و انما هو تعلم من ذى علم؛این علم غیب نیست، این علمى است كه از صاحب علمى (پیامبر) آموخته ام» [2]
✳️ توجه به عالم غیب، توجه به امام زمان(ع)
🌸👈امام صادق (ع) در حدیثی وجود پر خیر و برکت صاحب الامر (ع) را غیب می داند. وقتی از آن حضرت راجع به آیات مبارکه دو و سه بقره سوال شد، حضرت فرمود: منظور از متقین در آیه "هُدىً لِلْمُتَّقِینَ" شیعیان علی (ع) است و منظور از غیب در آیه بعدش "یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ" اشاره به حجت غائب حضرت صاحب الزمان (عج) است. سپس امام صادق (ع) با تمسک به آیه 20 یونس فرمود: «وَ شَاهِدُ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى: "یَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ؛ و شاهد آن، این کلام از خداوند است که می فرماید: "و مى گویند: چرا جانب از پروردگارش معجزه اى (كه به ناچار مردم را به ایمان وا دارد) نازل نگردیده؟ بگو: جز این نیست كه (امور پشت پرده) غیب در اختیار خداوند است، پس منتظر باشید كه من نیز حتما با شما از منتظرانم» [3]
✳️ امام زمان(ع) نعمت باطن (نعمت غیب)
🌸👈در کتاب شریف بحارالأنوار آمده است: امام موسی کاظم(ع) در قول خدای تبارک و تعالی (آیه 20 لقمان): «وَ أَسْبَغَ عَلَیْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً؛ نعمت ظاهر و باطن را بر شما ارزانی داشت»؛ فرمود: نعمت ظاهر امام ظاهر است و نعمت باطن امام غائب است. [4]
ناگفته نماند آن امام غائب برای همه اهل زمین مفید است، چنانکه خودشان فرمودند: «إِنِّی لَأَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ كَمَا أَنَ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاء؛ [5] من امان اهل زمینم همچنانکه ستارگان امان اهل آسمان هستند» لیکن آن استفاده ی حقیقی برای مومنان و متقیان است، آنها که در راستای عمل به غیب و فرامین آن حجت خدا، مسیر زندگی را می پیمایند.
🔰سخن آخر
امام صادق (ع) با تمسک به آیه سوم بقره غیب را بر امام زمان (عج) تطبیق نمود و ایمان به غیب را از نشانه های متقیان (شیعیان مولا علی علیه السلام) می داند. طبق روایات اسلامی انتظار آن حجت غایب خدا، از بهترین اعمال دانسته شده است. ناگفته نماند که این انتظار همراه با اطاعت و بندگیست که نتیجه مطلوب را در بر دارد. خداوند، ما را در قدر دانستن این نعمت باطنی یاری فرماید.
پی نوشت ها:
[1] ترجمه مشکینی، ص2
[2] تفسیر نمونه، ج 25 ، ص 147
[3] بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج 51 ؛ ص52
[4] بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج 51 ؛ ص64
[5] كمال الدین و تمام النعمة، ابن بابویه، ج 2، ص 485
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
راهی به سوی مهدویت👇
@rahi_be_soy_mahdaviat
🍀امام، منت نمی گذارد...🍀
💠در دعای ۱۳ صحیفه سجادیه به خدای سبحان عرض میكنیم:
«وَ یا مَنْ لَا یكَدِّرُ عَطَایاهُ بِالامْتِنَان»
«ای خدایی كه عطایای خود را با منت گذاشتن مكدر نمیكند»
💠امام عصر عجّلاللهفرجه همچون خدای متعال، عطایایی كه به ما دارند به نظرشان بزرگ نمیآید و به جهت آنها بر ما منت نمیگذارند.
💠امام زمان عجّلاللهفرجه خیر رسانی به خلق را وظیفه خود میدانند و لطفها، عنایتها، حفاظتها و احسانهایی كه نسبت به ما داشتند به هیچ وجه به چشمشان نمیآید.
💠مرحوم مولوی قندهاری نقل میكنند: «روزی برای زیارت حضرت اباالفضل علیهالسلام به حرم رفته بودم. هنگام ورود به رواق، سید جلیل القدری به من اشاره كردند كه مراقب قدمهایم باشم. زیر پایم را نگاه كردم و متوجه شدم قرآنی روی زمین است، آنرا برداشته و در قفسه گذاشتم. سپس بیاختیار به سمت آن سید رفته و كنارشان نشستم و پرسیدم: «آقا این مطلب صحیح است كه امام عصر عجّلاللهفرجه سی نفر ملازم ركاب دارند؟ ایشان فرمودند: بله،درست است.
💠پس از آن به زیارت رفتم و هنگامی كه برگشتم یكی از خواص به نام كرار حسین هندی را دیدم. ایشان به من گفت: «مبارك باشد» گفتم: «چه چیزی؟» گفت: «ملاقات با امام زمان عجّلاللهفرجه» پرسیدم: «چه وقت؟ كجا؟» پاسخ داد: «در حرم كنارشان نشسته، سؤالت را كردی و جواب گرفتی.»
💠تصور نكنید زمانی كه دستتان به دامن امام زمان (عجل الله فرجه) برسد و در كنار او قرار بگیرید،خواستههای مادی شما برآورده میشود. حوائج دنیایی اموری بیارزش است، و برای برآورده شدن آنها لازم نیست در جوار حضرت قرار بگیریم، از طرق دیگر هم امور مادیمان تأمین میشود.
💠ما با اشاره امام زمان (عجل الله فرجه)، سعی میكنیم مانع توهین به قرآن و مقدسات شویم و میكوشیم در خدمت دین خدا قرار گیریم.
💠یقیناً به جهت احترام به مقدسات، امام زمان (عجل الله فرجه) اجازه میدهند در حضورشان قرار گیریم و با نگاه و نفَسشان، از عنایات حضرت برخوردار شویم.
💠ولی ما به جهت موانع و حجابهایی كه بین خود و امام ایجاد كردهایم متوجه نگاهها، دعاها و جواب سلامهای ایشان نمیشویم.
✍استاد بروجردی
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
🔴اضطرار فرج🔴
🔺يکي از حکمتها و فوايد بلاها و گرفتاريهايي که گاهي براي يک شخصي پيش ميآيد اين است که به اضطرار برسد.
🔺خود اضطرار به يک معنا نعمتي است چون آدم بيچارهي خدا ميشود. برميگردد به فطرت خودش. غفلتها را کنار ميزند. و از اين جهت هست که يکي از فوايد گرفتاريها همين است که بتواند از مسائل ديگر ببُرد و وصل شود به آن کسي که بايد وصل شود.
🔺شما قرآن را ببينيد. در قرآن دارد ما انبيايي را براي امتهاي خودشان ميفرستاديم، «فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاء» (انعام/42) براي آنها بلاها و سختيها و مشکلاتي پيش ميآورديم، «لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُون» تا تضرع کنند، در خانهي خدا اظهار عجز و لابه کنند. اين خيلي ارزشمند است که آدم دردمند شود.
🔺ببينيد اصلاً به تعبيري اينکه اضطرار باعث کارگشايي است اين است که آدم وقتي مضطر ميشود و از خدا چيزي ميخواهد تازه دعا ميکند. تازه دعاي او دعاست و به آسمان ميرود.
🔺تا وقتي آدم مضطر نشده و از سر سيري يک چيزي را ميخواهد هنوز دعايش دعا نيست. ولي مضطر دعايش، دعا است.
🔺نقل ميکنند که نادر شاه که خيلي معروف بود به ابهت و قاطعيت، يک مرتبه به مشهد ميرفت، دم در حرم ديد يک فقيري هست، نابينا هست و گدايي ميکند. به او گفت: چه مدت اينجا اين کار را ميکني؟ شخص نابينا گفت: شش سال! گفت: تو شش سال دم حرم امام رضا داري گدايي ميکني، هنوز شفايت را از حضرت نگرفتي؟ من الآن ميروم نيم ساعت زيارت ميکنم، برميگردم اگر شفايت را نگرفته باشي ميدهم گردنت را بزنند! دو تا مأمور هم گذاشت آنجا بايستند که اين فرار نکند. وقتي که رفت اين بندهي خدا به امام رضا رو کرد و شروع کرد مضطرانه از حضرت درخواست کرد. ديگر راهي نمانده بود. بعد از نيم ساعت که نادر برگشت. ديد اين شفايش را گرفته است. برگشت به او گفت: تو تا به حال با امام رضا شوخي ميکردي. تو تا به حال گدا نبودي. و الّا شش سال پيش شفايت را گرفته بودي. نياز به اين فرصت نبود!تازه دعايت بالا رفت.
🔺اگر الآن بحرين یا منامه شما تشريف ببريد. بحرين مردم بسيار خوبي دارد که خدا انشاءالله از اين گرفتاريها و مظلوميتهايي که به وجود آمده بر آنها و ظلمي که خليفه بر آنها ميکند نجات پيدا کنند. يک محلهاي آنجا به نام رُمانه است. يک گنبد و بارگاه و ضريحي آنجا هست که خيلي هم با معنويت است. قبر يکي از علماي بحرين در ساليان گذشته به نام محمد بن عيسي بوده است.
مرحوم محدث نوري در کتاب نجم الثاقبش داستان محمد بن عيسي بحريني را آنجا ذکر کرده است. من خيلي خلاصه ميگويم.
🔺در زمان او يک مشکل بزرگي از طرف حکومت وقت که خيلي با شيعيان بد بود، يک بلاي سنگيني براي شيعه به وجود آمد.
🔺علماي شيعه از حکومت براي اينکه بتوانند اين بلا را از خودشان دفع کنند سه روز مهلت خواستند. سه نفر از بهترين اخيار علمايشان با هم قرار گذاشتند که هر شبي ايشان برود و استغاثه به امام زمان کند که از اين بلا نجاتشان بدهد. واقعاً بلا، بلاي مهلکي بود.
🔺نفر اول شب اول رفت استغاثه کرد، خبري نشد. نفر دوم شب دوم رفت، خبري نشد. شب سوم همين محمد بن عيسي، اين جنابي که عرض کردم ضريحش آنجا است، رفت و شروع کرد با اضطرار، چون شب آخر هم بود. «المستغاث بک يا صاحب الزمان» شروع به دعا و استغاثه کردند.
🔺وجود مقدس حضرت وليعصر(ع) تشريف آوردند. محمد بن عيسي به حضرت عرض کرد که آقا! شيعهي شما به مويي بند شده. حضرت راه چاره را به ايشان گفت و بعد که تمام شد، محمد بن عيسي گفت: آقا چرا شب اول نفرموديد که ما در اين دلهره باشيم؟ حضرت فرمود: خودتان سه روز مهلت خواستيد. اگر آن حالي که تو امشب داشتي، همان شب اول آن کسي که آمده بود داشت، گرفته بود. تو الآن مضطرانه آمدي.
عاشق که شد که يار به حالش نظر نکرد اي خواجه درد نيست،وگرنه طبيب هست
🔺اگر در ما اين اضطرار ايجاد شود شک نکنيد، اضطرار به حجت همان و اثبات اينکه حجتي هست در زمان و زمين همان. چون قطعاً اگر يک نيازي در ما باشد و اين نياز يک نياز واقعي باشد، خدا او را بيپاسخ نگذاشته است.
🔺نيازي نيست ما حجت را اثبات کنيم. اگر به اضطرار برسيم نشان بر اين است که قطعاً حجت وجود دارد. اين را بعداً خواهيم گفت...
# برگرفته از _سخنرانی_استاد_عالی
#اضطرار_فرج