eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 خوانی قرآن 🔹 در لغت و اصطلاح: بدون مَدْ به معناي بي‌نيازي ولي با مَدْ همان آواز خواندن است. بعضي هم به معناي آواز و يا كشيدن آواز معني كرده اند. بعضي به معناي نيكو كردن صوت و يا نازك نمودن آن معني نموده‌اند. 🔹غنا در اصطلاح فقهاء عبارت است از كشيدن صدا و آواز، با دو شرط يكي اين‌كه داراي رفت و برگشت و گردانيدن آواز در حلق باشد. و ديگري طرب‌آور باشد، يعني: در انسان حالت سبكي خاصي بوجود آورد، كه باعث شدت حزن و يا خوشحالي زياد مي‌شود و بعضي‌ها قيد لهوي بودن را نيز اضافه نموده‌اند. 🔹 در لغت و اصطلاح: تجويد در لغت بمعناي «تحسين ـ نيكوگردانيدن و تكميل» آمده است و در اصطلاح اداء حرف از مخرجش همراه با مراعات صفات حرف در حالت انفراد، (= اعطاي حق حرف). صفات حروف حالاتي است كه براي حرف در تركيب با حروف ديگر و حركات مخلتف پيش مي‌آيد، مانند تفخيم، و ترقيق، ادغام، اظهار (= اعطاي مستحق حروف) و ... 🔹 در لغت و در اصطلاح: در لغت عبارت است از «نظم و ترتيب در كلام» «رتّل الكلام» يعني سخن را خوب بيان كردن و قواعدش را مراعات نمودن. 🔹و ترتيل در اصطلاح قرائت عبارت است از خواندن قرآن بطور منظّم و با تأني و شمرده و همراه با تدبّر در معاني به طوري كه تمامي قواعد رعايت شود. 🔹 مرحوم علامه مي‌گويد: «ترتيل، خواندن قرآن است به صورتي كه حروف روشن و پشت سرهم اداء شوند. 🔹 حضرت علي - عليه السلام- در مورد ترتيل فرموده‌اند: «الترتيل اداء الحروف و حفظ الوقوف‌؛ ترتيل حروف را درست اداء كردن و وقف‌ها را مراعات نمودن است»و در جاي ديگر فرموده‌اند: « يعني آن را به طور روشن بيان كن، نه مانند اشعار سريع و پشت سرهم بخوان و نه مانند دانه‌هاي شن آن را پراكنده‌ساز و بلكه چنان بخوان كه دلهاي سنگين را با آن بكوبي و بيدار كني، هرگز هدف شما اين نباشد كه حتماً به آخر سوره برسيد.» 🔹امام صادق - عليه السلام- فرمود: «ترتيل آن است كه در آيات مكث كني (در آيات ، بهشت را از خدا بخواهي) و با صداي خوب آن را بخواني.» 🔹 را فقها حرام مي‌دانند ولي به تجويد و ترتيل سفارش شده است، به عنوان نمونه براي هر يك روايتي ذكر مي‌شود. دربارة تجويد و نيكو خواندن، پيامبر اسلام فرمود: «براي هر چيز زيبايي است و زيبايي قرآن صداي خوش است» و در روايت ديگر آمده است كه «علي بن الحسين - عليه السلام- داراي بهترين و زيباترين صدا در خواندن قرآن بودند». قرآن نيز دستور داده است كه قرآن را با ترتيل تأمّل و مكث بخوانيد. 🔹بنابراين ، گرداندن صوت است در حلق «ترجيع» به گونه‌اي كه در انسان طرب و خفّت ايجاد كند، آن هم خفتي كه انسان را در وادي لهويات و گناه سوق مي‌دهد، امّا تجويد، زيبا خواندن است كه در آن طرب و مطرب بودن وجود ندارد، لذا اگر كسي قرآن را به صورت غنايي بخواند حرام است، ولي صوت زيبا اشكال ندارد، اين حالتي است كه هر كس خودش بخوبي مي‌تواند تشخيص دهد. تجويد و با صداي خوش خواندن ممكن است براي كسي با غنا اشتباه شود ولي چنان كه گفتيم غنا طرب‌آور است ولي تجويد طرب آور نيست. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱ـ ساز و آواز، سيد مرتضي علم الهدي. ۲ـ حلية القرآن، سيد محسن موسوي، ص ۵ ـ ۲۷ . ۳ـ تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و همكاران، ج ۲۵، ص ۱۶۶ ـ ۱۷۳ . ۴ـ ترجمة تفسير صافي، مرحوم فيض كاشاني، ج ۱، مقدمة ۱۱. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نگاهی اجمالی به قرن اول (۷) 🔰نقط القرآن. تفسیر تنقیط القرآن یا تفسیر نحو قرآن، از مفسر و نقطه گذار قرآن ابوالاسود الدؤلی. وی ظالم بن عمرو معروف به ابوالاسود الدؤلی است که در 69 ق در سن 85 سالگی درگذشت. 🔹 ادیـب مـتـکـلـم خـطـیـب واضـع عـلم نحو و از محدثان تابعین از شاگردان و اصحاب حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) بود (دایرة المعارف تشیع، 1/379). 🔹 وی نـخـسـتـین کسی است که قرآن کریم را نقطه گذاری کرده و قرآن را از تحریف مصون نگاه داشت. 🔹 نحو را از این جهت نحو خوانند که هنگامی که حضرت علی (ع) چیزی از اصول آن را به ابوالاسود می آموخت او اجازه خواست که چیزی مانند و به نحو آن بسازد و از این جهت آن را نحو نامیدند. 📚مـنـابـع : جـز آنچه در جلد اول دایرة المعارف تشیع، ص 308 آمده، اعیان الشیعة، 288 و 7/403؛ اخـبار سیرافی، 13 - 22؛ جامع الرواة، 1/423؛ رجال، ابن داود، 39؛ رجال، طوسی، 46؛ الفهرست، ابن الندیم، 69 به بعد؛ معجم رجال الحدیث، 9/171؛ معجم الشعراء، 67. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 در روايات اسلامى امور زيادى به عنوان گناه ذكر شده است؛ از جمله: فقر، بيمارى، ترس از حاكم ظالم، خسارات مالى، غم و اندوه، ترس و وحشت، سجده‌هاى طولانى، انجام حج و عمره، زيارت قبور معصومان عليهم السلام مخصوصاً زيارت امام حسين عليه السلام و صلوات بر محمد و آل محمد. پیام امیر المومنین ج ۱۲. آیت‌الله مکارم شیرازی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(154) 🔅🔅🔅 ✳آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑لطايف و اشارات ⏪ 5- كافران و موانع سير در آيات آفاقى و يكى از راههاى خداشناسى، شناخت آيات و انفسى، يعنى جهان شناسى و خودشناسى است: (و فى الارض آيات للموقنين # وفى انفسكم افلا تبصرون) و كافران، هم راه شناسى را به خود بسته اند و هم راه خودشناسى را مسدود كرده اند. قرآن كريم درباره آنان مى فرمايد: (انا جعلنا فى اعناقهم اغلا لا فهى الى الاذقان فهم مقمحون# وجعلنا من بين ايديهم سدا و من خلفهم سدا فاغشيناهم فهم لا يبصرون و سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا يومنون) غلهايى كه بر گردن كافران است و تا چانه هايشان برآمده، آنان را مقمح، يعنى سر به هوا ساخته و حلقه هاى آهن سردى كه بر گردنشان آويخته ره آورد سيئات آنهاست ؛ چنين انسانى نمى تواند سر فرود آورد و خود را ببيند تا خويشتن را بشناسد و خودشناسى را سرپلى براى خداشناسى قرار دهد. همچنين او ديوار عظيمى در پيش رو و پشت سر دارد كه مصالح آن جدار غليظ، محصول است و اين ديوار و پرده اى كه بر چشمانشان آويخته مانع جهان شناسى و در آفاق جهان است. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(90) 🔆🔆🔆 ⏪ 61- اولویت گزاری فَمَا ءَامَنَ لِمُوسىَ إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِّن قَوْمِهِ عَلىَ‏ خَوْفٍ مِّن فِرْعَوْنَ وَ مَلَايْهِمْ أَن يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فىِ الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ(یونس/83) از بيم آزار فرعون و مهتران قوم او، جز گروهى از آنها به موسى ايمان نياوردند. و فرعون در زمين برترى مى‏جست و او از گزافكاران بود. 🌱🌱🌱 1. زمينه‏ ى تحوّل فكرى و گرايش به حقّ، در نوجوانان بيشتر است، چون قلبى پاك دارند و تعلّقاتشان به مال و مقام كمتر است. «آمَنَ» ... «ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ» 2. ايمان راسخ، هرگز در محيط بد، نظام فاسد، اقتصاد و تبليغات ناسالم و محيط رعب، سست نمى‏شود. «آمَنَ» ... «عَلى‏ خَوْفٍ» 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
Al-Naziat01.mp3
5.48M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت54: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول 📋 فرازی از متن سوره مبارکه «نازعات» که به چند نام در کتاب‏هاي تفسير آمده «نازعات، ناشطات، مدبرات سابحات»، چون اينها «علم بالغلبه» است، يک و از معصوم(عليه السلام) به عنوان تسميه نرسيده است، دو؛ لذا اين گونه از اسما توقيفي نخواهد بود، سه؛ از اين جهت چندين نام براي اين سوره مبارکه به مناسبت‏هايي که مفسران از اين سوره برداشت کردند مطرح است. مطلب دوم اين است که در بعضي از تسميه‏ها، سوره «و النازعات» ياد شده است چون اولين آيه آن: ﴿وَ النَّازِعاتِ﴾ است. ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 1.docx
60.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت55: تفسیر متنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول 📋 فرازی از متن سوره مبارکه «نازعات» که به چند نام در کتاب‏هاي تفسير آمده «نازعات، ناشطات، مدبرات سابحات»، چون اينها «علم بالغلبه» است، يک و از معصوم(عليه السلام) به عنوان تسميه نرسيده است، دو؛ لذا اين گونه از اسما توقيفي نخواهد بود، سه؛ از اين جهت چندين نام براي اين سوره مبارکه به مناسبت‏هايي که مفسران از اين سوره برداشت کردند مطرح است. مطلب دوم اين است که در بعضي از تسميه‏ها، سوره «و النازعات» ياد شده است چون اولين آيه آن: ﴿وَ النَّازِعاتِ﴾ است. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 1.pdf
736.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت56: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول 📋 فرازی از متن سوره مبارکه «نازعات» که به چند نام در کتاب‏هاي تفسير آمده «نازعات، ناشطات، مدبرات سابحات»، چون اينها «علم بالغلبه» است، يک و از معصوم(عليه السلام) به عنوان تسميه نرسيده است، دو؛ لذا اين گونه از اسما توقيفي نخواهد بود، سه؛ از اين جهت چندين نام براي اين سوره مبارکه به مناسبت‏هايي که مفسران از اين سوره برداشت کردند مطرح است. مطلب دوم اين است که در بعضي از تسميه‏ها، سوره «و النازعات» ياد شده است چون اولين آيه آن: ﴿وَ النَّازِعاتِ﴾ است. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 با قلم 🔸 تا نفَس می‌كشید باید درس بخوانید، آدم می‌گوید که من فارغ‌ التحصیل شدم؟! همین كه انسان گفت بَس است، این در روایات و كلمات بزرگان دینی ماست كه «أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛[1] همین كه گفت من فارغ‌التحصیلم، این مرگ‌گاه او گلوله رسید، او مُرده است! ما تا نَفَس می‌كشیم و كتاب باید باشیم، یا درس بخوانیم یا درس بگوییم یا بحث بكنیم یا پژوهش انجام بدهیم، وگرنه آنچه خواندیم، از یادمان می ‌رود و مردم هم احتیاج دارند به كسی كه اینها را بالا بیاورد. [1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت85؛ «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه». 📚 سخنرانی در جمع طلاب ورامین تاریخ: 1395/06/13 🆔 @a_javadiamoli_esra ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
31.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 قلم 🔹 انسان اگر انسان راستین است، خداست و خلیفه او اوصاف «مستخلف عنه» را دارد و «مستخلف عنه» او عالمانه جهان را اداره می ‌کند. قرآن کریم را به ما داد و آموخت؛ هم سمع و بصر را به ما داد و هم قلب و هوش را به ما عطا کرد به إذن خدا، تا عالم و محقق شویم و این را قرار دهیم برای عقل. قرآن کریم که ما را به علم و کتاب دعوت می‌ کند و به سوگند یاد می ‌کند و به مکتوبات قلم داران قسم یاد می ‌کند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾،[1] دینی که به ابزار نوشتن سوگند یاد می ‌کند، دینی که به کتابت و مکتوب قسم یاد می‌ کند، آن طوری که به شمس و قمر قسم یاد می ‌کند: ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها ٭ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها﴾؛[2] یعنی باید مثل قمر بدهد، کتاب باید مثل شمس داشته باشد. این است، قدم اول است که انسان به نوشتن و گفتن صحیح عادت کند و آگاه شود و این کافی نیست و این مقدمه است. [1]. سوره قلم، آیه1. [2]. سوره شمس، آیه1 ـ 3. 🆔 @a_javadiamoli_esra 📚 پیام به همایش افتتاحیه باغ کتاب ایران و منطقه غرب آسیا تاریخ: 1396/04/10 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نزد خدا، آبروی خود را نبریم 💠 انسان که پیش خدای سبحان می رود، با دست خالی که نمی تواند برود! چه چیزی ببرد؟ مبادا یک وقت بگویی من درس خواندم، علم دارم، فلان خدمت را کردم؛ با دست خالی برو. چرا؟ (آبروی خود بَری گر آب روی خود بَری)* اگر بگویی خدایا من این کار را کردم، همان جا آبرویت را می برند. می گویند: اینها را که ما به تو دادیم! آنجا می خواهی بروی، با و برو؛ این (لا یملک الا الدّعا)* همین است. یک چیزی باید ببرد که تحفه باشد و آنجا نباشد، آن ( ) است. ________________________________________________ * دیوان اشعار حکیم سنایی * مفاتیح الجنان / دعای کمیل ✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
برداشت از آیات ۷۷ – ۷۶ 📌 الی ا باید بسیار و با باشد تا خدای تعالی او را یاری کند و او را نیز از ناراحتی دهد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom