eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه نهم.MP3
23.72M
🌱🌱🌱 📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه نهم 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🏴 ایثار ▪️ یك وقت كسی می‌خواهد شهری را اصلاح كند، آن با سخنرانی‌ ها، با جلسات، با كتاب، با پرورش شاگرد مقدور اوست، اما اگر خواست و به مردم عالم بگوید شما یا مسلمان یا كافر هستید من به هر دوی شما درس می ‌دهم، اگر مسلمان هستید را احیا كنید، اگر كافر هستید و مسئله شهادت، فرهنگ شهادت و بهشت را نشناختید، «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»[1] را احیا كنید؛ اگر كافری ذلیل نباش اگر مسلمانی شهید باش. این كه با تدریس حل نمی ‌شود، با كتاب نوشتن حل نمی ‌شود، این با خون خودش، بچه و اصحاب و انصارش محقق می شود، می‌ خواهد. [1]. اللهوف علی قتلی الطفوف، ترجمه فهری، ص97. 🆔 @rahighemakhtoom1
4_351380474305708203.apk
10.09M
📌نام محصول:نهج البلاغه کیمیا ✴️ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ: _ﻣﺘﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﺴﺨﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺻﻮﺕ _3 ﺗﺮﺟﻤﻪ ﯼ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺩﮐﺘﺮ ﺷﻬﯿﺪﯼ، ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺁﻗﺎﯼ _ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮔﻮﯾﺎﯼ ﺩﮐﺘﺮ _ﺷﺮﺡ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺍﺑﻦ ﻣﯿﺜﻢ _ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻣﺘﻦ ﻭ ﺗﺮﺟﻤﻪ _ﺍﻣﮑﺎن ﺩﺭﺝ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ _ﺳﺎﺧﺖ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺷﺨﺼﯽ _ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﻋﺮﺑﯽ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻭ ﺷﺮﺡ _ﺍﻣﮑان ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﻴﻪ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﻼﻳﻦ 🔹هر دانلود یک برای سازنده اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (8) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ☘☘☘ رَبَّنَا وَءَاتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَى رُسُلِکَ وَلاَ تُخْزِنَا یَوْمَ الْقِیَـمَةِ إِنَّکَ لاَ تُخْلِفُ الْمِیعَادَ.[سوره آل عمران آیه ۱۹۴] 🌱🌱🌱 پروردگارا، آنچه را به وسیله پیامبرانت به ما وعده فرمودى به ما عطا کن وما را در روز رستاخیز رسوا مگردان زیرا تو هیچگاه از وعده خود تخلّف نمى کنى. 🌱🌱🌱 Our Lord, give us what You have promised us through Your apostles, and do not disgrace us on the Day of Resurrection. Indeed You do not break Your promise.’ ☘☘☘ 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌زمان شناسی 🔰الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: إذا كانَ الجَورُ أغلَبَ مِنَ الحَقِّ لَم يَحِلَّ لأحَدٍ أن يَظُنَّ بأحَدٍ خَيرا حتّى يَعرِفَ ذلكَ مِنهُ 🌱🌱🌱 هرگاه ستم و نا راستى، از حق و راستكارى بيشتر بود، بر هيچ كس روا نيست كه به كسى گمان خوب برد، مگر آن گاه كه خوبى او بر وى معلوم شود.[الكافي : 5/298/2.] 🌱🌱🌱 📎تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۶ 📌 الی باید بداند که الهی روشن و واضح است و باید به راست و صراط را از خدای تعالی تقاضا کند تا به او این عظمی داده شود. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(172) آیه 9- يخادعون الله والذين امنوا و ما يخدعون الا انفسهم و ما يشعرون [به گمان باطلشان] می خواهند خدا و اهل ایمان را فریب دهند، در حالی که جز خودشان را فریب نمی دهند، ولی [این حقیقت را] درک نمی کنند.(ترجمه انصاریان) 📚تفسير ▫️يخادعون: خدعه، مستور ساختن چيزى است كه شان آن مشهور بودن است، منافقان با استتار حقيقت خود، در پى فريبكارى هستند و چون در نيرنگى مداوم و مستمرند، از خدعه آنان با فعل مضارع كه مفيد استمرار است ؛ ياد شده است. اين فعل گرچه از باب مفاعله است ولى به معناى خدعه طرفينى نيست، بلكه از مواردى است كه باب مفاعله در فعل يك طرفه به كار مى روند؛ مانند: عاقبت اللص و عافاه الله . در مورد خداوند نيز آمده است: (و هو خادعهم)، ليكن درباره مومنين چيزى وارد نشده كه آنان هم با منافقان خدعه مى كنند. ▫️يشعرون: شعور از ريشه شعر و به معناى باريك بينى و درك دقيق است و كسى كه در نهايت درك دقيق است به منزله كسى است كه نه تنها موى باريك را مى بيند، بلكه توان شكافتن و آگاهى از درون آن را داراست و به چنين باريك انديشى گفته مى شود: موشكافى. نشانه آن كه واژه شعور در مورد ادراكهاى ظريف به كار مى رود آن است كه آرزوى ادراك مطلب باريك مغفول عنه، به صورت ليت شعرى بازگو مى شود و هرگز در مورد ادراك امر بديهى، مانند حرارت آتش و برودت يخ، به كار نمى رود. عنوان شاعر نيز به ادراك كننده ظرايف و طرايف، اعم از طارف و نو، ياتليد و كهن به كار گرفته مى شود. ▫️خداى سبحان، عالم به نهان و آشكار هر موجودى است و هيچ صحنه اى ازصحنه هاى جهان هستى براى او غيب نيست: (لا جرم ان الله يعلم ما يسرون و ما يعلنون). پس خدعه و پنهان كارى در برابر او ممكن نيست و از اين رو تعبير (يخادعون الله) به معناى خدعه حقيقى نيست. ▫️جمله (و ما يخدعون الا انفسهم) نيز بهترين شاهد بر مجاز بودن تعبير خدعه در برابر خداست، مگر آن كه منافق بر اثر جهل به علم فراگير خداوند از يك سو و مغرور شدن از ناحيه استدراج و امهال الهى از سوى ديگر، خدعه نسبت به خداوند را ممكن بپندارند و اطلاق چنين عنوانى به لحاظ پندار باطل آنها باشد. پس مراد از خدعه منافقان با خدا و مومنان يا اين است كه آنها چون خدا و مومنان را نشناخته اند، مى پندارند كه ايشان را مى فريبند و يا صورت كار و رفتارشان با خدا و مومنان، صورت كار فريبنده است و يا اين كه مراد از خدعه با خدا و مومنان، خدعه با رسول خدا و مومنان است، نه خدعه با خدا، زيرا همان گونه كه اطاعت رسول خدا (صلى الله عليه وآله) اطاعت خداست: (من يطع الرسول فقد اطاع الله) و بيعت با آن حضرت (صلى الله عليه وآله) بيعت با خداست: (ان الذين يبايعونك انما يبايعون الله)، نيرنگ با آن حضرت (صلى الله عليه وآله) نيز نيرنگ با خداست. ▫️نيرنگ منافقان با مومنان همان است كه در آيات بعد تبيين شده است: (واذا لقوا الذين قالوا امنا و اذا خلوا الى شياطينهم قالوا انا معكم انما نحن مسهزون). 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت9 :تفسیر کلی آیات31تا 36 سوره نباء إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً «31» حَدائِقَ وَ أَعْناباً «32» وَ كَواعِبَ أَتْراباً «33» وَ كَأْساً دِهاقاً «34» لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً «35» جَزاءً مِنْ رَبِّكَ عَطاءً حِساباً «36» همانا براى اهل پروا، رستگارى و كاميابى بزرگى است. انواع باغ‌ها و انگورها. و همسرانى زيبا و دلربا، همانند و هم‌سال وجام‌هايى سرشار. در آنجا نه بيهوده‌اى شنوند و نه تكذيبى. پاداشى از طرف پروردگارت و عطايى از روى حساب. 🌱🌱🌱 ▫️«مفاز» يا به معناى محل كاميابى است و يا خود كاميابى. ▫️«حَدائِقَ» جمع «حديقة» باغ ديواردار را گويند. ▫️«كَواعِبَ» جمع «كاعب» دخترى را گويند كه تازه سينه‌اش بر آمده باشد،▫️ «اتراب» جمع «ترب» به معناى هم سن و سال و هم شكل و شمائل است. ▫️شايد مراد اين باشد كه حوريان بهشتى در زيبائى بر يكديگر برترى ندارند، كلمه كاس به معناى جام بلورين و دهاق به معناى لبريز است. البتّه بعضى آن را از ريشه دَهَقَ به معناى گره زدن پى درپى گرفته‌اند، يعنى جام‌هاى شراب پياپى عرضه مى‌شود. 🔹انگور در ميان ميوه‌ها جايگاه خاصّى دارد و لذا به صورت جداگانه ذكر شده است. «حَدائِقَ وَ أَعْناباً» 🌱🌱🌱 1- بيم و اميد بايد در كنار هم باشد. در اين سوره پاداش متقين در برابر كيفر طاغين قرار گرفته است. إِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصاداً لِلطَّاغِينَ‌ ... إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً 2- كاميابى و رستگارى در سايه نعمت‌هاى مادى و معنوى است. «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفازاً» (كلمه‌ «حَدائِقَ» رمز نعمت‌هاى مادى و كلمه‌ «لا يَسْمَعُونَ» رمزنعمت‌هاى معنوى است.) 3- نعمت‌هاى بهشتى، انسان را گرفتار غرور و غفلت و ياوه‌گوئى و بدمستى نمى‌كند. «لا يَسْمَعُونَ» 4- جلساتى كه در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتى است. «لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً» 5- نه تنها كيفرها عادلانه است. «جَزاءً وِفاقاً» بلكه پاداشها نيز حساب و كتاب دارد. «عَطاءً حِساباً» 6- در جامعه بهشتى، افراد يكديگر را تكذيب نمى‌كنند و اعتماد و اطمينان ميان آنها حاكم است. «وَ لا كِذَّاباً» 7- پاداش‌هاى الهى، عطا و تفضّل اوست نه اينكه ماطلبى داشته باشيم. «جَزاءً مِنْ رَبِّكَ عَطاءً» 8- لازمه ربوبيّت، نظام كيفر و پاداش است. «جَزاءً مِنْ رَبِّكَ» 9- پاداش الهى به متقين حساب دارد. هر كه تقواى بيشترى دارد پاداش بيشترى خواهد داشت. «عَطاءً حِساباً» (تفسیر نور جناب آقای قرائتی) 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌منبع علم 🔰الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: مَن لَم يَعقِلْ عَنِ اللّه ِ لَم يَعقِدْ قَلبَهُ عَلى مَعرِفةٍ ثابِتَةٍ يُبصِرُها و يَجِدُ حَقيقَتَها في قَلبِهِ. 🌱🌱🌱 هركه علم خود را از خدا [از طريق كتاب و سنّت] نگيرد، دلش با شناختى استوار، كه آن را ببيند و حقيقتش را در قلب خويش بيابد، گره نخورد[الكافي : 1/18/12.] 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (۹) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ☘☘☘ رَبَّنَا ظَلَمْنَآ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخَـٰسِرِینَ.[آیه ۲۳ سوره اعراف] 🌱🌱🌱 پروردگارا، ما به خویشتن ستم کردیم و اگر ما را نبخشى و بر ما رحم نکنى به یقین از زیانکاران خواهیم بود. 🌱🌱🌱 Our Lord, we have wronged ourselves! If You do not forgive us and have mercy upon us, we will surely be among the losers.’ ☘☘☘ 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom