eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیات ۱۰ – ۸ 📌اعمال الی باید این اعمال را انجام دهد: ۱ – در خود و در آنچه در آسمانها و زمین و آن چه بین آنها است کرده که جز حق و چیزی نیست، کند. ۲ – جزء مردمی که به ملاقات خدای تعالی کافرند نباشد. ۳ – و سفر در روی بکند و ببیند کسانی که قبل از او بوده اند با این که قوی تر و اثراتشان در روی زمین بیشتر و طولانی تر بوده و آنها را کرده اند ولی آنها به دستورات آنها نکرده اند، چگونه بوده است. ۴ – بداند که کارهای بد آیات الهی است و در عاقبت آیات الهی را می کند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 5 ۱۶أَ لَمْ نُهْلِکِ الأَوَّلِینَ ۱۷ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الآخِرِینَ ۱۸کَذلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ ۱۹وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ 🔅🔅🔅 ۱۶ ـ آیا ما اقوام (مجرم) نخستین را هلاک نکردیم؟! ۱۷ ـ سپس دیگر (مجرمان) را به دنبال آنها مى فرستیم. ۱۸ ـ (آرى) این گونه با مجرمان رفتار مى کنیم! ۱۹ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🔅🔅🔅 🔰تفسیر: با این همه مظاهر قدرت باز در معاد شک دارید؟! در این آیات نیز، از طرق مختلف به منکران رستاخیز هشدار مى دهد، و با بیانات گوناگون آنها را از خواب سنگین غفلت بیدار مى کند. نخست دست آنها را گرفته، به گذشته تاریخ مى برد، و سرزمین هاى بلا دیده اقوام کفار پیشین را به آنها نشان مى دهد، مى فرماید: آیا ما اقوام نخستین که راه کفر و انکار را پیش گرفتند هلاک نکردیم (أَ لَمْ نُهْلِکِ الأَوَّلِینَ). آثار آنها نه تنها بر صفحات تاریخ که بر صفحه روى زمین نیز نمایان است، اقوامى همچون قوم عاد ، ثمود ، قوم نوح ، قوم لوط و قوم فرعون که گروهى با طوفان، و جمعى با صاعقه، و عده اى با تندباد، و قومى با زلزله و سنگ هاى آسمانى به کیفر اعمالشان مجازات و نابود شدند. 🔅🔅🔅 سپس ما اقوام آخرین را که اعمال مشابهى دارند به دنبال آنها مى فرستیم (ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الآخِرِینَ). چرا که این یک سنت مستمر است و تبعیض و استثناء برنمى دارد، مگر ممکن است گروهى را به جرمى مجازات کند و همان جرم را براى دیگران بپسندد؟! 🔅🔅🔅 و لذا در آیه بعد، مى افزاید: این گونه ما با گنهکاران رفتار مى کنیم (کَذلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ). این آیه در حقیقت، به منزله بیان دلیل بر هلاکت اقوام اولین و به دنبال آنها هلاکت اقوام آخرین است; چرا که عذاب هاى الهى نه جنبه انتقامجوئى دارد، و نه تصفیه حساب شخصى است، بلکه تابع اصل استحقاق و مقتضاى حکمت است. بعضى گفته اند: منظور از اولین اقوامى هستند که در گذشته دور بودند، مانند قوم نوح و عاد و ثمود، و آخرین اقوامى مى باشند که بعد از آنها آمدند، مانند قوم لوط و قوم فرعون، ولى با توجه به این که نُتْبِعُهُم به صورت فعل مضارع آمده در حالى که أَ لَمْ نُهْلِک معنى ماضى دارد روشن مى شود: اولین تمام اقوام پیشین را مى گیرد که به عذاب الهى هلاک شدند، و آخرین کفارى را شامل است که در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) بودند، یا بعد از آن پا به عرصه وجود مى گذارند و آلوده جرم، گناه، ظلم و فساد مى شوند. 🔅🔅🔅 و سرانجام، نتیجه گیرى کرده، مى افزاید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). یَوْمَئِذ در اینجا اشاره به روز رستاخیز است که مجازات اصلى و مهم آنها مربوط به آن روز است، و این تکرار براى تأکید مطلب است، و این که بعضى احتمال داده اند: این آیه ناظر به عذاب دنیا مى باشد، و آیه مشابه آن که قبلاً آمد ناظر به عذاب آخرت است، بسیار بعید به نظر مى رسد. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یوسف 29.mp3
9.09M
💢جلسه بیست و نهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (۲۹) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (۳۰ پایان تفسیر سوره نباء) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیت الله 📌از گردنه بالا رفتن هنر است بهترین مال راباید انفاق کرد: ﴿أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّباتِ ما کَسَبْتُمْ﴾،هم مال کسب شده هم طیب از مال کسب شده، مال حلال و پاکترین و بهترین مال حلال که غذاهای مانده و لباسهای مندرس گرچه «ما کسبتم» هست؛ اما ﴿مِنْ طَیِّباتِ ما کَسَبْتُمْ﴾ نیست، آن لباس نو و غذای دست نخورده است که ﴿مِنْ طَیِّباتِ ما کَسَبْتُمْ﴾ است و نشانه‌اش هم سیره معصومین، مخصوصاً ثامن الحج(عَلَیْهِ السَّلام) بود که قبل از تناول غذا کاسه خالی طلب می‌کردند و بهترین غذاهای آن سفره را در آن کاسه می‌ریختند و برای مستمندان به عنوان اهدا می‌فرستادند،این آیه را تلاوت می‌کردند که ﴿فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ﴾؛یعنی به کتل و عقبه رسیدن هنر است نه در دشت وسیع و هموار راه رفتن، غذای سالم دست نخورده را دادن، مانند اقتحام عقبه است؛ یعنی با شدت از گردنه بالا رفتن است، غذای مانده را دادن، مانند حرکت در دشت نرم است که آسان است ... 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیت الله 🔰به جانتان بدهید 🔘در نهج البلاغه از امیرمؤمنان(عَلَیْهِ السَّلام) می‌بینیم که حضرت فرمود: بکوشید به خودتان هم چیزی بدهید، فرمود از آسایشها و استراحتهایتان بکاهید، «فَجُودُوا بِهَا عَلَی أَنْفُسِکُم»،از دستتان، از پایتان، از بدنتان کمک بگیرید، جواد و بخشنده باشید، یک چیزی هم به جانتان بدهید؛ یعنی از استراحت بدنتان بکاهید، از آسایش دست و پایتان بکاهید، از آرامش بدنتان بکاهید، یک مقدار از بدنتان بگیرید، به جانتان بدهید. 🔘این نماز شبی که می‌خوانید، برای آن است که یک مقدار از بدن کاستید به جانتان دادید، فرمود جواد باشید، از بدن بگیرید به روح بدهید، نه از روح بگیرید به بدن بدهید که بشود بخل، فرمود: «فَجُودُوا بِها عَلَی أَنْفُسِکُمْ»، نگویید بخوابم تا چه زمانی به این فکر نباشید که نماز قضا نشود، آن برای کسانی است که اسلام بدوی دارند، اگر کسی اهل سیر است که نمی‌کوشد نزدیک طلوع آفتاب برخیزد که فرمود مقداری هم شب برخیزید، مقداری هم کمتر غذا بخورید، مقداری هم مواظب دهانتان باشید، مقداری هم به فکر این باشید، کمتر بخندید، کمتر بخندانید، از بدن بکاهید به جانتان بدهید، «فَجُودُوا بِها عَلَی أَنْفُسِکُمْ»، این انفاقی است از تن به روح، نه اینکه از کیسه انسان مصرف کند، همیشه از جان به بدن بدهد، این بدن را آدم هرچه فربه بکند، دشمنی او بدتر است، این ‌هم انفاق به حال خود آدم است. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تهِ تهِ همه‌ی،ناامیدی‌ها،نداشتن‌ها،بن‌بست‌ها،نرسیدن‌ها،بد آوردن‌ها،شكست‌ها،«خدا» رو داریم،که آغوشش رو برامون باز کرده است. ناامیدی چرا؟ 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷
🔰آیاتی در قرآن در باره انواع و ابعاد و چهارچوب آزادی !!(1) 🔹واژه «آزادی » در لغت ، به معنای قدرت انتخاب ، رهایی ، خالص شدن از آمیختگی ، مبرا بودن از عیب و نقص و میانه شئ است و در اصطلاح ، معانی گوناگون دارد که تا بیش از دویست تعریف می رسد; به عنوان نمونه ، آزادی عبارت است از «فقدان موانع در راه تحقق آرزوهای انسان »۱ با توجه به گستردگی مبحث آزادی ، در این پاسخ به اختصار به انواع آزادی و سپس به حدود آنها از نظر قرآن اشاره می کنیم . ⏺انواع آزادی ۱ . آزادی اندیشه : تعقل و آزاد اندیشی ، زیر بنای انتخاب صحیحِ هدف ، مسیر و شیوه زندگی و شرط برخورداری از هدایت الهی است . قرآن کریم ، در بیش از سیصد آیه ، همگان را به تفکر و آزادی اندیشه دعوت فرموده ; «.. . کذلک یبیّن اللّه لکم الأیـت لعلّکم تتفکّرون ; (بقره ، ۲۱۹) این گونه ، خداوند آیات ]خود را[ برای شما روشن می گرداند; باشد که در ]کار [دنیا و آخرت بیندیشید» و اساس دعوت حق پرستان را بر بصیرت و برهان می داند . ▫️افزون بر این ، قرآن کریم ، برای اندیشیدن ، موضوع و منابعی را معرفی کرده که عبارتند از: ۱ . آفاق ; «أفلم ینظروا إلی السّمآء فوقهم کیف بنیناها و زیّنّـاها و ما لها مِن فروج * و الأرض مددنـها و ألقینا فیها رواسی و أنبتنا فیها مِن کلّ زوج بهیج » (ق ، ۶و۷) ۲ . انفس ; «سنریهم ءایـاتنا فی الأفاق و فی أنفسهم حتّی یتبیّن لهم أنّه الحقّ.. .» (فصلت ، ۵۳); ۳ . قرآن ; «و لقد صرّفنا فی هـذا القرءان لیذّکّروا; (اسراء ، ۴۱); ۴ . تاریخ گذشتگان ; «أفلم یهدلهم کم أهلکنا قبلهم مّن القرون یمشون فی مساکنهم إنّ فی ذلک لأیـات لّأولی النّهی» (طه ، ۱۲۸) قرآن کریم ، آدمی را از گرفتار آمدن در دام موانع درونی و برونی آزادی اندیشه به شرح ذیل بر حذر می دارد: الف ) تقلید کورکورانه از گذشتگان ; ب ) تعصب های غلط و جمود فکری به نام ارث مقدس پدران ; «و إذا قیل لهم اتّبعوا مآ أنزل اللّه قالوا بل نتّبع مآ ألفینا علیه ءابآءنآ أولو کان ءابَآؤهم لایعقلون شیـئا و لا یهتدون » (بقره ، ۱۷۰) ۲ . آزادی انتخاب دین 🔹قرآن کریم ، در راستای تکریم انسان و احترام به اراده ، اندیشه و شعور او ، با نهی و نفی هرگونه تحمیل عقیده و اجبار در امر انتخاب دین ، بر آزادی انسان در انتخاب و پذیرش دین و دعوت به آن به عنوان ابتدایی ترین حق انسانی تأکید فرموده است ; «لآ إکراه فی الدّین قد تّبیّن الرّشد مِن الغیّ» (بقره ، ۲۵۶) 🔹البته چنان که مؤلف المیزان نیز نوشته اند ، توحید در اصل ، روح و اساس همه نوامیس اسلامیو زیربنای معارف ، اخلاق و قوانین و مبنای تشریع دین است ; بر این اساس فقط آزادی دین در دایره ادیان توحیدی (اسلام ، یهودیت ، مسیحیت و زرتشت ) است و آزادی دینی ، به معنای آزادی دعوت ، تبلیغ و نشر همه ادیان نیست .۲ ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰آیاتی در قرآن در باره انواع و ابعاد و چهارچوب آزادی !!(2) ۳ . آزادی سیاسی اجتماعی 🔘الف ) آزادی سیاسی قرآن با به رسمیت شناختن حق دخالت مردم در نظام سیاسی و برخورداری از حق انتخاب (فتح ، ۱۰) و با نهی از استبداد و استبعاد (آل عمران ، ۱۵۹) و لزوم دخالت مردم در تعیین و تمشیت امور خویش «و شاورهم فی الأمر» (آل عمران ، ۱۵۹) آزادی سیاسی آنان را تأمین کرده است . از سوی دیگر ، تحمل و مدارای پیامبر اکرم ، حتی در برابر اعتراض نابه جای منافقان ; «و منهم مّن یلمزک فی الصّدقـت » (توبه ، ۵۸) نشانگر رفتار حاکم اسلامی با مردم و دادن آزادی به آنان است ; افزون براین ، حاکمان دینی موظف به تأمین فضای سالم بحث و گفتگو و تحقیق در معارف دینی حتی برای غیر مسلمانانند; «و إن أحد مّن المشرکین استجارک فأجره حتّی یسمع کلـم اللّه ثمّ أبلغه مأمنه » (توبه ، ۶) 🔘ب ) آزادی بیان آزادی بیان به عنوان یک سنت الهی و توصیه اولیای او در قرآن کریم ، در قالب وجوه مختلفی نشان داده شده . ۱ . برخورداری از هدایت را گوش دادن به بیان های مختلف و انتخاب نیکوترین آنها دانسته است ; (زمر ، ۱۸) ۲ . امر به معروف و نهی از منکر را بر همه واجب کرده و راه را برای اظهارنظر و بیان حقایق در همه سطوح جامعه گشوده است . ۳ . در صورت درخواست مباهله از سوی آنان ، پیامبر(ص ) موظف است بدون هیچ گونه تهدید و ارعابی با آنان به مباهله برخیزد . (آل عمران ، ۶۱) ۴ . آزادی جنسی در قرآن کریم بر آزادی انسان در انتخاب همسر و برقراری رابطه جنسی با او تصریح شده است ; «نسآؤکم حرث لّکم فأتوا حرثکم أنّی شئتم » (بقره ، ۲۲۳) همچنین مذاکره و گفتگوی متین و شایسته با زنان در مورد ازدواج را مجاز شمرده است ; حتی اگر در حال عدّه باشند; (بقره ، ۲۳۵) و.. . . ۵ . آزادی وطن آزادی در انتخاب وطن و سکونت در آن ، حق طبیعی و از سوی قرآن مورد تأیید قرآن گرفته است . از آیات متعددی نظیر (بقره ، ۸۴ و ۸۵ و ۱۹۱ و ۲۲۷ و ۲۴۶) و.. . می توان آزادی انسان ها را در انتخاب مسکن و حرمت سلب آزادی مسکن ـ که میثاق الهی شمرده است ـ استفاده کرد . ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom