eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
MOR7702.lite.mp3
6.2M
استاد_انصاری 💢تفسیر سوره مبارکه المرسلات جلسه دوم 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رعد.01.mp3
8.14M
💢جلسه اول 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 11 ۳۵هذا یَوْمُ لا یَنْطِقُونَ ۳۶وَ لا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ ۳۷وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ ۳۵ ـ امروز روزى است که سخن نمى گویند. ۳۶ ـ و به آنها اجازه داده نمى شود که عذر خواهى کنند. ۳۷ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🌱🌱🌱 سپس فصل دیگرى از مشخصات آن روز هولناک را شروع کرده، مى افزاید: امروز، روزى است که سخن نمى گویند (هذا یَوْمُ لا یَنْطِقُونَ).(۶) آرى، خداوند در آن روز بر دهان مجرمان و گناهکاران مهر سکوت مى زند، همان گونه که در آیه ۶۵ سوره یس آمده است: الیَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ: امروز بر دهانشان مُهر مى نهیم و باز همان گونه که در ذیل همین آیه آمده است دست و پاى آنها به سخن درمى آیند و حتى طبق آیات دیگر قرآن پوست هاى آنان زبان باز مى کنند و همه گفتنى ها را مى گویند. 🔅🔅🔅 و مى افزاید: و به آنها اجازه داده نمى شود که عذر خواهى کنند چرا که عذرى ندارند تا عذرخواهى کنند (وَ لا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ).(۷) نه اجازه سخن گفتن دارند، و نه عذر خواهى و دفاع از خویشتن; چرا که همه حقایق در آنجا روشن است، و چیزى براى گفتن ندارند، آرى، این زبان پشت هم انداز که در دنیا از آزادى خود سوء استفاده کرده، به تکذیب انبیاء، استهزاء اولیاء، و باطل کردن حق، و حق جلوه دادن باطل، مى پرداخت در آنجا باید به کیفر آن اعمال قفل شود، و از کار بیفتد، که این خود عذاب و شکنجه دردناکى است که در چنان صحنه اى انسان قدرت بر دفاع از خویش، و یا عذرخواهى نداشته باشد. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: خداوند برتر و عادل تر و بزرگتر از آن است که بنده اش عذر موجهى داشته باشد و به او اجازه عذرخواهى ندهد، بلکه آنها در حقیقت هیچ عذر موجهى ندارند که مطرح کنند . البته از بعضى از آیات قرآن استفاده مى شود: در قیامت مجرمان گاهى سخن مى گویند، این به خاطر آن است که ـ همان گونه که قبلاً هم اشاره کرده ایم ـ در قیامت مواقف زیادى است، در بعضى از مواقف زبان از کار مى افتد و نوبت به گواهى اعضاء مى رسد، و در بعضى دیگر، زبان گشوده مى شود، و مطالبى را بازگو مى کند که نشانه حسرت و اندوه شدید و سرگردانى و بدبختى آنها است. 🔅🔅🔅 باز در پایان این مقطع مى گوید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 12 ۳۸هذا یَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْناکُمْ وَ الأَوَّلِینَ ۳۹فَإِنْ کانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ ۴٠وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ ۳۸ ـ (و به آنها گفته مى شود:) امروز همان روز جدائى است که شما و پیشینیان را در آن جمع کرده ایم! ۳۹ ـ اگر چاره اى در برابر من (براى فرار) دارید انجام دهید! ۴٠ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🌱🌱🌱 در مقطع دیگر، روى سخن را به مجرمان کرده، به عنوان حکایت از صحنه آن روز، مى گوید: امروز همان روز جدائى است که همه شما و پیشینیان را در آن جمع کرده ایم (هذا یَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْناکُمْ وَ الأَوَّلِینَ). امروز همه انسان ها را بدون استثناء از اولین گرفته، تا آخرین، همه را براى حسابرسى و فصل خصومت در این عرصه و دادگاه بزرگ گرد آورده ایم. 🔅🔅🔅 🔹 اکنون اگر شما در برابر من چاره اى براى فرار از چنگال مجازات دارید انجام دهید (فَإِنْ کانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ).(۹) آیا مى توانید از قلمرو حکومت من بگریزید؟ یا مى توانید بر قدرت من غلبه کنید؟ یا توانائى دارید با پرداختن فدیه اى آزاد شوید؟ و یا قدرت دارید مأموران حسابرسى را فریب دهید؟ هر کار از دست شما ساخته است انجام دهید، ولى بدانید کارى از شما ساخته نیست! در حقیقت این امر، به اصطلاح امر تعجیزى است که براى روشن ساختن عجز و ناتوانى طرف مقابل ذکر مى شود، مثل همان چیزى که در مورد قرآن مجید آمده است که مى فرماید: اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم تردید دارید سوره اى مانند آن را بیاورید . 🔹 کَیْد (بر وزن صید) به طورى که راغب در مفردات مى گوید: نوعى چاره جوئى است که گاه نکوهیده و گاه قابل تمجید است، هر چند استعمال آن در موارد مذموم بیشتر است (همان گونه که در آیه مورد بحث نیز چنین است). مسلماً در آن روز کارى از دستشان ساخته نیست; چرا که مى دانیم آن روز روزى است که دست انسان از هر گونه اسباب و وسائل کوتاه مى گردد، چنان که در آیه ۱۶۶ سوره بقره آمده است: وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبابُ . 🔹قابل توجه این که: از یکسو، مى فرماید: آن روز، یوم الفصل یعنى روز جدائى ها است، از سوى دیگر، مى فرماید: آن روز، یوم الجمع یعنى روز اجتماع است که هر کدام از این دو، در یک مقطع انجام مى شود، نخست همه را در آن دادگاه بزرگ جمع مى کنند، و سپس بر حسب عقائد و اعمالشان در صفوف مختلفى از هم جدا مى شوند، حتى آنها که رهسپار بهشت مى شوند صفوف گوناگون و درجات مختلفى دارند و راهیان دوزخ نیز صفوف متفاوت و درکاتى دارند. آرى، آن روز، روز جدائى حق از باطل، و ظالم از مظلوم است. 🌱🌱🌱 و باز همان جمله تهدید آمیز و بیدار کننده را تکرار کرده، مى فرماید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). والحمد لله رب العالمین پایان تفسیر سوره المرسلات از تفسیر نمونه 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسول خدا فرمودند: انسان‌ها چهار گونه‌اند: سخاوتمند و كريم و بخيل و لئيم. سخاوتمند كسى است كه هم خودش مى‌خورد و هم به ديگران مى‌بخشد و كريم كسى است كه خودش نمى‌خورد (و ايثار مى‌كند) و به ديگران عطا مى‌نمايد و بخيل كسى است كه خودش مى‌خورد اما چيزى به ديگرى نمى‌دهد و لئيم آن‌كس است كه نه خود مى‌خورد و نه به ديگرى مى‌بخشد». 📚بحار الانوار ج۶۸ ص۳۵۲ح۹ 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 فیضِ جود 🔹 حضرت فرمود: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ»؛ فرمود انسانِ سرمایه ‌دار مثل كسی است كه نهر روانی دارد، این باید بداند كه اگر مقداری از مالش را در راه خدا صرف بكند این نظیر آن نیست كه سنگی كه در جایی مستقر است این سنگ را اگر از آنجا بِكَنی جایش خالی است و مدت‌ ها باید صبر بشود تا آنجا پر بشود، این این‌طور نیست. اگر كسی سنگی یا كلوخی را در بیابان یا از یك زمین بِكَند كه جایش خالی ‌شود مدت‌ ها طول می‌ كشد تا آن جا پر بشود؛ ولی اگر یك سطل آب از نهر روان بگیرد این‌طور نیست كه مدت ‌ها صبر بكند تا جایش پر بشود، بلکه همان لحظه جایش پر می‌ شود؛ می ‌فرماید: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ». اگر كسی باور كرد كه صدقه دادن، ، در راه خدا كار خیر انجام دادن طوری است که در همان لحظه خدا جایش را پر می ‌كند این دستش در جود و بخشش باز است، برای اینكه كم نمی ‌آورد. اگر از نهر آبی یك سطل آب بگیرند و همان لحظه جایش پر بشود دیگر جای نگرانی نیست؛ منتها ممكن است انسان بعدها بفهمد. 🔹 این تعبیر لطیف قرآنی كه فرمود: ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً﴾ نه «إنّ بعد العسر یسرا» همین است؛ آنكه در سوره «طلاق» دارد كه ﴿سَیجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یسْراً﴾ آن ناظر به مقام كشف است یعنی بعدها روشن می ‌شود؛ ولی در حقیقت در , آسانی نهفته است نه «إنّ بعد العُسر یسرا»، منتها ما حالا یا باور نكردیم یا سختمان است این را تحمل كنیم! فرمود: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ»؛ این است! 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 14 تاریخ: 1392/07/16 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷 آیت الله جوادی آملی : 👌 استغفار یا برای دفع است یا برای رفع ، ما یک داریم یک . بهداشت برای این است که کسی نشود و درمان برای این است که اگر کسی مریض شد خود را بازیابد. ☘️ استغفار اولیای الهی این است که می کنند تا بیماری به طرف آنها نرود و استغفار ما درمانی است ؛ طلب مغفرت می کنیم تا مشکل ما حل شود. صفحه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
برداشت از آیات ۵۹ – ۵۸ 📌مثلهای قرآن الی باید بداند که قرآن برای او زده است و با آنها نکند و از آنها بگیرد. زیرا اگر این چنین نباشد، قلبش به سوی بسته می شود و از الهی استفاده نمی کند. 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 اهمیت (عقیده) برای مردم 💠 ، می خواهند؛ آنچه جامعه و مردم را حفظ می کند، آنهاست. امّا نکته مهم این است که اگر نیاز مردم به عقیده از راه صحیح تامین نشود، عقاید به سمت و و امثال ذلک می شود. از سوی دیگر انسان اگر با مواجه شود، آن را می پذیرد؛ چرا که خدای سبحان انسان را بدون خلق نکرده است! 📋 دیدار با جمعی از مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب قم 📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 پلورالیزم و قرآن (1) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ 🔘پیش از هر چیز لازم به یادآوری است: 🔹پلورالیزم یا تکثّر ادیان از مباحث "فلسفه دین" است که در قرن حاضر به صورت جدی متفکران غرب آن را مطرح کرده‏اند. قرائت و معنای شایع و متبادر آن پذیرفتن حقانیت تمامی ادیان است؛ و لازمه آن تعدّد صراطهای مستقیم است. پیشینه این بحث در ایران حدودا به چند دهه گذشته ـ البته نه با اصطلاح پلورالیزم بلکه به عنوان "تعدّد ادیان" ـ بر می‏گردد. این مقوله در آن عصر نیز برای خود طرفداران و مخالفانی داشته است که می‏توان به دو فیلسوف و متفکر معاصر یعنی علامه طباطبایی۱ و شهید مطهری اشاره کرد که هر دو گام در این عرصه نهادند و به ابطال پلورالیزم پرداختند. 🔹در سالهای اخیر دوباره مشعل این بحث روشن شده است و این بار مدعیان، آن را در مجامع و تریبون‏های مختلفی برای عموم مردم مطرح کردند که چه بسا موجب سر در گمی مخاطبانی گردد که آشنایی کامل با مبانی نظریه پلورالیزم و اسلام ندارند؛ و به تعبیر متفکر شهید مطهری "عصر ما از نظر دینی و مذهبی خصوصا برای طبقه جوان، عصر اضطراب و دودلی و بحران است."۲ از این رو ضرورت ارائه یک بحث شفاف و به دور از هرگونه غرض‏ورزی و افراط و تفریط برای نسل جوان بیش از پیش احساس می‏شود. ⏺۱ـ ضرورت دین در ابتدای بحثِ تکثر ادیان باید این نکته تنقیح گردد که انسان به وجود دین و بعثت پیامبران نیازمند است یا نه؟ در پاسخ مختصر آن باید گفت: که هدف از آفرینش انسان رسیدن به ساحل نجات و خوشبختی است و تأمین آن با شکفته شدن استعدادهای نهفته او میسّر می‏شود. در اینجا این سؤال به وجود می‏آید که آیا انسان، خود توان شناخت استعدادهای نهفته خود را دارد، یا نه؟ علاوه بر آن آیا انسان می‏تواند قوانین اساسی فردی اجتماعی به منظور تأمین سعادت خود و اجتماع وضع کند، یا نه؟ 🔹تا عصر حاضر هیچ فیلسوفی و دانشمندی مدعی شناخت انسان و نیازهای فطری او نشده است و هر روز که قافله علم و فلسفه به پیش می‏تازد، بر مجهولات انسان در این زمینه افزون می‏شود؛ و لذا در تعریف انسان گفته شده است که "انسان موجودی است ناشناخته". از این رو، حکمت و لطف الهی اقتضا می‏کند که انسان را در این ره بی‏رهنما نگذارد و با فرستادن پیامبران هادی انسان گردد.۳ ادامه دارد... ======== ۱. علامه طباطبائی، ظهور شیعه، ص ۸ و ۹. ۲. عدل اللهی، چ ۲، مقدمه. ۳. برای توضیح بیشتر، ر.ک: شهید مطهری، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، ج ۷، ص ۷۷ درسهای اشارات، نمط نهم / نیز: اسلام و مقتضیات زمان و مکان، ج ۱، ص ۳۶۴. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
108. 30- مَثَل عنکبوت (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت) ((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) . 🔅🔅🔅 🔰نکته ها : ⏪1- تفاوت درکها از مثالهای قرآن علاّمه طباطبایی قدّس سرّه می گوید : ((جمله (وَتِلْکَ الاَْمْثَ لُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ) اشاره به این نکته است که مثلهای قرآن هرچند برای همه مردم زده می شود و همه آن را می شنوند ، ولی حقیقت و لُبّ معانی و مقاصد آن را تنها دانشمندانی درک می کنند که در حقایق امور تدبّر و تفکّر می نمایند و بر ظواهر آن جمود و تعصّب نمی ورزند . بنا بر این درک افراد نسبت به مثلهای قرآن متفاوت است . برخی از شنوندگان فقط به ظاهر آن بسنده نموده و در عمق آن هیچگونه تدبّر و تعقّل نمی کنند ، و برخی دیگر به اعماق و ژرفای آن می اندیشند و حقایق باریک و دقیق آن را درک می کنند)) . ⏪2- اسراری از زندگی عنکبوتها عنکبوتها که انواعشان مختلف است زندگی جالب و پر ماجرا و شگفت آوری دارند ، دانشمندان زیست شناسی تا کنون به گوشه هایی از زندگی و حالات سراسر اسرارآمیز و سیاست و تدابیر مختلف عنکبوتها پی برده اند که در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می گردد : 🔹الف حمله زنبورها و تاکتیک عنکبوتها ▫️((زنبوران زرد دشمنان عنکبوتها هستند . این زنبورها هرجا شکاری پیدا کنند ، به آن حمله کرده نیش خود را در مراکز عصبی او فرو برده و پاها و فکهای عنکبوت را فلج می کنند و آنگاه شکار خود را در سوراخی که برای این منظور کنده اند ، دفن می نمایند تا ذخیره ای برای نوزادانشان باشد . حتی عنکبوت معروف منطقه حارّه هم که طولش ((9)) سانتیمتر است از نیش زنبور زرد در امان نیست . پاره ای از زنبورها در بدن عنکبوتها تخم ریزی می کنند و این تخمها بعد از شکفته شدن ، از جسد میزبان خود تغذیه می نمایند تا به حد رشد و بلوغ برسند و بعد مانند پدر و مادر خود به شکار عنکبوت بپردازند . ▫️عنکبوتها برای دفاع در برابر حملات ناگهانی زنبوران هر کدام چاره ای اندیشیده حیله ای به کار می برند ؛ بعضی از انواع عنکبوت به جای اینکه در وسط کار خود جای گیرد ، زیر برگ در انتهای شبکه ای که بافته ، پنهان می شود یا برای خود مخفیگاه دیگری تهیه می کند . ▫️بعضی دیگر در نزدیکی کار خود ((زنگهای خطر)) می بافند ، این زنگها از چند تار تهیه شده است که اگر زنبورها از آن اطراف عبور کنند ، یقیناً با آنها برخورد خواهند کرد . ارتعاش تارها ، عنکبوت را از خطر آگاه می سازد و در سوراخی پنهان می شود . ▫️((کارتونک )) عنکبوت علاوه بر اینکه وسیله شکار حشرات است ، مثل دستگاههای گیرنده ، اصوات مختلف را به گوش عنکبوت می رساند که اگر به صورت خطرناک بود ، خود را مخفی سازد . بعضی دیگر از انواع عنکبوتها به محض اینکه صدای زنبور را می شنوند ، شروع به نوسان شدید می کنند و مانند پروانه هواپیما که در حال حرکت قابل رؤ یت نیست آنها نیز به چشم نمی آیند در نتیجه زنبور نمی تواند آنها را پیدا کند . ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهارم:اسباب نزول 📌تنزيل و تأويل 🔹در اصطلاح گذشتگان، «تنزيل» بر مورد نزول گفته مى‌شود. اين مورد مى‌تواند يك واقعۀ خاص باشد كه آن واقعه سبب نزول آيه شده‌است؛ ولى «تأويل» مفهوم عامّى است كه از آيه برداشت مى‌شود و قابل انطباق بر جريانات مشابه است. در برخى تعابير به اين دو اصطلاح «ظهر و بطن» نيز گفته‌مى‌شود كه ظهر همان تنزيل و بطن همان تأويل است؛ چرا كه ظاهر آيه همان مورد نزول را مى‌رساند و در بطن آيه مفهوم گسترده‌ترى نهفته است. فُضَيل‌بن‌يسار دربارۀ حديث معروف «مافي القرآن آية الّا و لها ظهر و بطن؛ در قرآن آيه‌اى نيست مگر آنكه ظاهر و باطنى دارد» - كه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده‌است - از امام‌صادق عليه السلام سؤال كرد. حضرت در جواب فرمود: «ظهر همان مورد نزول آيه است و بطن، تأويل آن. برخى در گذشته اتفاق افتاده و برخى هنوز نيامده است. قرآن [ پيوسته زنده و جاويد و قابل بهره‌گيرى است و] مانند آفتاب و ماه در جريان است» ١. در حديث ديگر مى‌فرمايد: «ظهر، كسانى را در بر مى‌گيرد كه آيه دربارۀ آنان نازل شده‌است و بطن كسانى را شامل مى‌شود كه كردارى مانند كردار آنان داشته باشند» . 🔹فقها با توجه به شأن نزول و تنزيل و تأويل آيات، قاعده‌اى را به‌دست آورده‌اند كه طبق آن، مفهوم آيه و استفاده‌اى كه از آن مى‌شود مربوط‍‌ به معناى عام است كه از آيه استنباط‍‌ مى‌گردد نه مورد خاصى كه آيه دربارۀ آن نازل شده است؛ يعنى اگر آيه معناى عامى داشت، اگرچه سبب خاصى باعث نزول آن شده، كاربرد آن تنها در خصوص افراد و محدودۀ مختص به مورد نزول آن آيه نيست. 🔹يك فقيه توانا بايد بتواند خصوصيات مورد نزول را كنار بگذارد و از جنبه‌هاى عمومى لفظ‍‌ بهره بگيرد؛ البته سبب نزول براى فهم دلالت متن آيه مفيد است، اما انحصار را نمى‌رساند؛ زيرا احكام الهى همگانى است و پيوسته در همۀ زمان‌ها جريان دارد؛ بنابراين عموميت لفظ‍‌ معتبر است نه خصوصيت مورد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔰 بگذارید این لباس (مستقل) باشد! 💠 در اینجا ضمن تشکر از و خدمات دولت که باید قدردانی کرد، لکن باید مواظب باشیم هر خدمتی که سابق و لاحق و الحق، گذشته و حال و آینده به کردند و می کنند، وظیفه آنهاست؛ ولی دولتی نشود! بگذارید این لباس (مستقل) باشد، هم همین طور است‌. اگر یک کمکی دولت خدمتگزار کردند و می کنند، خدا همه را در سایه ولیّش حفظ بکند، دولتهای بعدی هم ممکن است بکنند؛ امّا اینها به عنوان وظیفه شان است. حوزه وابسته به دولت نیست، دولتی نشود، دولتی نشود؛ دولت مسجدی بشود، دولت حسینیه ای بشود؛ این درست است. ما باید حواسمان جمع باشد! دعا می کنیم، ولی دعا معنایش نیست. این هم دعاست، هم هدایت است؛ همیشه دعا می کردیم، همیشه هم دعا می کنیم؛ امّا مسجد است، دولت را باید مسجدی کرد، نه اینکه مسجد را دولتی کرد! باید حواسمان جمع باشد. اگر خدای ناکرده یا یا مسجد یا حسینیه دولتی شد، آنوقت کاری از آنها ساخته نیست! در سال شصت و یک همایشی در لندن، در مهد دکتر کریم صدیق با طرح و پیشنهاد خود ایران به عنوانی که دین از سیاست جدا نیست تشکیل شد. آنجا سخنرانها، سخنرانی کردند و همایش پر برکتی هم بود. من دیدم بعد از یکی از آن جلسات، یک عالم (سنّی) اردنی که روحانی آنها بود، گفت من چند جمله ای با شما صحبت دارم، گفتم بفرمایید. گفت: اگر شما در ایران انقلاب کردید، بر اساس این بود که آیه مبارکه (واعلموا انّما غنمتم من شیء فانّ لله خمسه و للرّسول...)* را درست معنا کردید. را مردم باید بدهند، و با وجوهات تامین می شود؛ دارید. ما ها که به دولتیم، نمی توانیم بکنیم؛ ما هستیم. گفت: شما این (انّما غنمتم) را طرزی معنا کردید که روحانیت مستقل شده است، ما حقوق بگیر شدیم! ما می گوئیم این فقط غنائم جنگی است، الآن که جنگی نیست تا ببرند، آن را هم که ما معتقد نیستیم، بنا بر این ما حقوق بگیر می شویم! ما هرگز نمی توانیم قیام کنیم‌. بنابراین خودِ طوری است که مسجد و حسینیه را مستقل کرده است. ----------------------------------------------- 📌 سوره انفال / آیه ۴۱ 📋 دیدار با ائمه جماعات تهران 📆 دماوند ؛ ۱۳۸۶/۰۴/۱۸ 🌹🌹🌹 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بگذارید این لباس (مستقل) باشد! 📋 دیدار با ائمه جماعات تهران 📆 دماوند ؛ ۱۳۸۶/۰۴/۱۸ 🌹🌹🌹 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
636589467355559690.mp3
31.59M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت تحقیق سوره های نجم،قمر وشمس استادمصطفی اسماعیل 🕑 زمان: ۴۴دقیقه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(205) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔰تفسير 📌تجارت پرسود و تبادل زيانبار 🔘قرآن كريم در باره تجارت سودآور انسانها با خدا مى فرمايد: (يا ايها الذين امنوا هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم # تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فى سبيل الله باموالكم و انفسكم ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون # يغفر لكم ذنوبكم و يدخلكم جنات تجرى من تحتها الانهار...) آيا مى خواهيد شما را به تجارتى كه مايه رهايى از كيفر دردناك الهى است هدايت كنم ؟ آن تجارت اين است كه در قدم اول كه مرحله اعتقاد است، به خداى سبحان و رسولش ايمان آوريد و در قدم بعدى كه مرحله عمل است، با مال و جان خود در راه خدا جهاد كنيد و اين تجارت برايتان بهتر است اگر بدانيد. ره آورد اين تجارت از يك سو مغفرت الهى و از سوى ديگر رهايى از عذاب الهى و دستيابى به بهشت جاويدان است. ▫️خداى سبحان جان پاك و مال پاكيزه مومنان را از آنان مى خرد و در برابر آن بهشت محسوس و لقاى خود را كه بهشت معقول است مى دهد: (ان الله اشترى من المومنين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه) و از اين تجارت به عنوان تجارت رابح و غير باير ياد مى كند: (يرجون تجاره لن تبور). 🔘تجارت از ديدگاه قرآن كريم دو نوع است: تجارت رابح و سودمند و تجارت باير و زيانبار. تجارت رابح همان تجارت انسان با خداوند است و تجارت باير تجارت وى با غير خدا. تجارت با غير خدا از آن رو باير ناميده شده كه همانند سرزمين خشك و باير، بى حاصل و بى ثمر است. كسى كه از سرمايه هاى انسانى خود در تجارت با خدا بهره نبرد او سرمايه خود را باخته و مغيون است و روز قيامت كه ظرف ظهور تغابن است، نه ظرف حدوث آن: (يوم يجمعكم ليوم الجمع ذلك يوم التغابن) غبن سرمايه باختگان آشكار خواهد شد و خداى سبحان به اينان مى فرمايد: (و كنتم قوما بورا)؛ شما ملتى باير هستيد كه هرگز ثمر نمى دهيد. 📝تذكر: آنچه در آيه محل بحث آمده نفى ربح است و هيچ استلزامى بين آن و بين بقاى سرمايه نيست تا گفته شود: استناد از آيات ديگر، خسران و زوال سرمايه است، زيرا ممكن است نفى ربح با زوال سرمايه جمع گردد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌فرازی از درس گفتار تفسیر سوره مرسلات يعني فرشته‎هايي که فرستاده مي‎شوند براي بيان امر و نهي و شريعت و اينها يا نه بادهايي که فرستاده مي‎شوند تدبير که ﴿تُدَمِّرُ كُلَّ شَيْ‏ءٍ بِأَمْرِ رَبِّها﴾[سوره أحقاف، آيه25.] است، گفت: مويي نجنبد از سر ما جز به اختيار ٭٭٭ آن اختيار هم به کف اختيار دوست [از سروده هاي استادِ مرحوم شعراني، مرحوم آقا ميرزا محمود قمي.] هيچ چيزي بي‎حساب نيست ﴿وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ﴾[سوره أنعام، آيه59.] است. اينکه معروف است هيچ برگي بدون اذن خدا نمي‎ريزد از همين آيات است ﴿ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها﴾[سوره أنعام، آيه59.] هيچ برگي بدون اذن خدا چون مدبرات‎ امرند او اين درخت را پروراند و رويانيد و ثمربخش کرد و برگ‎هايش را مي‎ريزد و او را مي‎خواباند، اين درخت نبايد در دوازده ماه بيدار باشد، يک قدر بايد بخوابد، استراحت کند؛ اينکه فرمود: ﴿وَ النَّوْمَ سُباتاً﴾[سوره فرقان، آيه47] خواب را آرامش قرار داد، تنها مال انسان که نيست، اين درخت اگر در تمام دوازده ماه شروع به فعاليت بکند، خسته مي‎شود و زود فرسوده مي‎شود، يک چند ماهي را بايد بخوابد و بيدار بشود در بهار که شد خدا دو تا کار مي‎کند: يکي اينکه اين خوابيده‎ها را بيدار مي‎کند، يکي اينکه مرده‎ها را زنده مي‎کند؛ اينکه در روايات دارد «إذا رأيتم الربيع فأكثروا ذكر النشور»[تفسيرالرازی مفاتيح الغيب او التفسيرالکبير، الرازی، فخرالدين، ج17، ص194] اگر بهار شد به ياد قيامت باشيد، براي اينکه هم خوابيده‎ها بيدار مي‎شوند هم مرده‎ها زنده مي‎شوند؛ اما خوابيده‎ها بيدار مي‎شوند، براي اينکه اين درخت‎ها خوابند اينها که نمي‎ميرند. بعضي‎ از درخت‎ها هستند که بيدار هستند؛ ولي فعاليت ندارند؛ مثل سرو و کاج و اينها که زمستان هم سبزند؛ اما حالا تغذيه و تنميه و نموّ و آن رشد و اينها را ندارند، بيدارند ولي فعال نيستند، خيلي مثلاً کم؛ اما غالب درختان خواب‎اند؛ لذا آسيب نمي‎بينند آن سرماي سخت را تحمل مي‎کنند، چون خوابند. بهار که شد اينها بيدار مي‎شوند، وقتي بيدار شدند شروع به فعاليت مي‎کنند آن وقت مرده‎ها را زنده مي‎کنند. خود درخت زنده است؛ اما خاکي که در بغل اوست اين مرده است، اين خاک را تغذيه مي‎کند به بدن خود جذب مي‎کند، زنده مي‎شود؛ مي‎شود خوشه، مي‎شود شاخه، مي‎شود نبات، مي‎شود ميوه. پس دو تا کار در بهار انجام مي‎گيرد يکي اينکه خوابيده‎ها بيدار مي‎شوند، يکي اينکه مرده‎ها زنده مي‎شوند؛ لذا فرمود: «إذا رأيتم الربيع فأكثروا ذكر النشور». 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 عبادت ستم ستیز 🔹 نماز ما، دستور را می ‌دهد، برای اینکه ما در نماز می‌ گوییم: ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ خدایا را به ما نشان بده! این یک توضیح دو جانبه می‌ خواهد که قرآن هر دو بخش آن را به عهده گرفته است. اینها چه کسانی هستند که خدا به آنها راه راست را نشان داد؟ ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ را مشخص کرد، فرمود: ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، این ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ چه کسانی هستند؟ 🔹 ما دو تا بخش کمبود داریم که این را مشخص کنند: یکی اینکه آن چه کسانی هستند؟ یکی اینکه راهشان چیست؟ چون این راه، راه جغرافیایی که نیست. در نماز هر شب و هر روز می‌ خوانیم: ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ٭ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، در سوره مبارکه «نساء» فرمود: «مُنعَم علیهم»، هستند: ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾، پس «مُنعَم علیهم»، انبیا و اولیا و صلحا و شهدا و اینها هستند. راهشان چیست؟ در قرآن کریم راه اینها را هم مشخص کرد؛ موسای کلیم عرض کرد خدایا! ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾؛ خدایا به پاس آن نعمتی که به من دادی من ! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/26 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صلوات فراموش نشود 🙏 📌تلاوت آیات ۳ الی ۵ سوره مبارکه قیامت 🎤قاری: ♦️لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ «1» وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ «2» أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ «3» بَلى‌ قادِرِينَ عَلى‌ أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ «4» بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ «5» ◀️به روز قيامت قسم مى‌خورم. و به نفس ملامت‌گر قسم مى‌خورم (كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد.) آيا انسان مى‌پندارد كه استخوان‌هاى او را (بعد از مرگ) جمع نمى‌كنيم؟ بلكه ما قادريم (خطوط سر) انگشتان او را (بار ديگر) درست كنيم، ولى انسان مى‌خواهد راه فسق و فجور را پيش روى خود باز كند. 💠پیام ها👇 1- در نزد خداوند، وقوع قيامت قطعى است و لذا به آن سوگند مى‌خورد. «لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ» 2- يكى از ويژگى‌هاى انسان، داشتن وجدان اخلاقى و شناخت فطرى خوبى‌ها و بدى‌ها و سرزنش و ملامت خود يا ديگران به هنگام انجام بدى‌ها است. «بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ» 3- در ميان سه نفس امّاره، مطمئنّة و لوّامة، آن كه به سرزنش‌ها و حسرت‌هاى روز قيامت شباهت دارد، نفس لوّامة است. لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ ... بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ 4- ايمان به معاد مانع از انجام فسق و فجور است. لذا آنان كه بناى بر انجام گناه و فجور دارند، معاد را زير سؤال مى‌برند. «بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ يَسْئَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ» 5- منكران معاد، بر اساس پندار و خيال به انكار قيامت مى‌پردازند نه استدلال و دليل و برهان. «أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ» 6- اعضا و جوارح و استخوان‌هاى پوسيده و پراكنده، در قيامت قابل جمع‌آورى است. «نَجْمَعَ عِظامَهُ» 7- معاد جسمانى است و در قيامت وجود انسان از استخوانهاى خودش است. «نَجْمَعَ عِظامَهُ» 8- نقل پندارهاى باطل و ردّ آنها جايز است. أَ يَحْسَبُ‌ ... بَلى‌ قادِرِينَ‌ 9- آفريده خداوند، داراى نظم و نظام است، چه در دنيا: «الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى» و چه در آخرت: «نُسَوِّيَ بَنانَهُ» 10- انسان قيامت، همان انسان دنيايى است. «بَلى‌ قادِرِينَ عَلى‌ أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ» 📚تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 درد شمع از جای دیگر است 💠 شما می بینید ادبای ما درباره سخن گفتند. هر کسی درباره گل و پروانه و شمع سخن گفته! یکی گفته شمع می سوزد تا به دیگری نور بدهد، یکی گفته شمع محور پروانه است، این حرف ها را گفتند و گفتند و گفتند؛ امّا وقتی نوبت به این گونه افراد می رسد، می گوید: شمع دارد اشک می ریزد، امّا اشکش نه برای این است که دارد می سوزد؛ بلکه برای اینکه از آن شیرینی فاصله گرفته است‌‌. چون از عسل موم می گیرند، این موم را از آن شهد جدا می کنند؛ بعد به صورت شمع در می آورند، بعد می سوزاندند. می گفت: این برای فراق آن شهد است، این همان ترجمه می شود که: (صبرت علی حرّ نارک فکیف اصبر عن النّظر الی فراقک)*؛ این دید کجا، آن دید کجا!! می گوید: مبادا خیال بکنید گریه شمع برای آن است که دارد می سوزد، این قابل تحمّل است؛ برای اینکه او را از شیرینی جدا کردند دارد می نالد! این یک دید است!! ----------------------------------------------- 📌 اقبال الاعمال / صفحه ۷۰۸ 📋 کنگره بین المللی علمی و پژوهشی بزرگداشت مولی محسن فیض کاشانی 📆 قم ؛ مدرسه عالی دارالشفاء _ آبان ۱۳۸۷ 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت ۲۱۶تا۲۱۸ استاد صادقی.mp3
6.78M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۱۶ و ٢۱۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
177 ⏪ عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَأَنْ أَحُجَّ حِجَّةً أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُعْتِقَ رَقَبَةً حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى عَشَرَةٍ وَ مِثْلِهَا وَ مِثْلِهَا حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى سَبْعِينَ وَ لَأَنْ أَعُولَ أَهْلَ بَيْتٍ مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ وَ أُشْبِعَ جَوْعَتَهُمْ وَ أَكْسُوَ عَوْرَتَهُمْ وَ أَكُفَّ وُجُوهَهُمْ عَنِ اَلنَّاسِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَحُجَّ حِجَّةً وَ حِجَّةً وَ حِجَّةً حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى عَشَرَةٍ وَ مِثْلِهَا وَ مِثْلِهَا حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى سَبْعِينَ. 📝 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال , جلد۱ , صفحه۱۴۱ ابو بصير،از امام محمد باقر عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود:اگر حج خانۀ خدا را بجاى آرم بهتر از آن است كه يك بنده را(در راه خدا)آزاد كنم-و تا ده بنده را شمرد-و بعد ده تا ده تا اضافه كرد تا به هفتاد حج رسيد،و فرمود:(ولى)اگر به افراد يك خانوادۀ مسلمانى كمك كرده،و آنها را سير كنم،و بپوشانم،و آبروى آنها را نگه دارم،نزد من محبوب‌تر است از رفتن به يك حج و يك حج و يك حج،تا ده حج بر شمرد،و سپس ده تا ده تا(به آن افزود)تا به هفتاد حج رسيد. 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom