سوره البینه.JPG
81.8K
#سوره_بینه9
#تفسیر_المیزان
🔆🔆🔆
📌 بیان آیه 5 سوره بینه
و ما امروا الّا ليَعبدوا اللّه مخلِصين لَه الدين حُنفاء5
🔹 ضمیردر جمله (امروا) به همان (الّذين كفروا مِن اهل الكتاب و المشركين)بر مى گردد، مى فرمايد: #رسالت رسول اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و ( كتب قيمه ) كه در #صحف_وحى است اين #كفار از اهل كتاب و مشركين را #امر نمى كند مگر به #عبادت خداى تعالى، به #قيد اخلاص در دين، پس بايد كه چيزى را #شريك او نگيرند.
🔹 كلمه (حنفاء) #حال است از ضمير جمع در (ليعبدوا)، و اين كلمه جمع #حنيف است، كه از ماده حنف است كه به معناى #متمايل شدن و #انحراف از دو حالت #افراط و تفريط به سوى حالت #اعتدال است، و #خداى تعالى اسلام را بدين جهت دين #حنيف خوانده كه خلق را #دستور مى دهد به اينكه در #تمامى امور حد #وسط و حالت اعتدال را از دست ندهند، و از #انحراف به سوى افراط و تفريط بپرهيزند.
🔹 و #جمله (و يقيموا الصلوه و يوتوا الزكوه ) از باب ذكر #خاص بعد از عام، و يا ذكر #جزء بعد از كل است، كه در مواردى صورت مى گيرد، كه گوينده به آن فرد #خاص عنايت بيشترى دارد، در اينجا نيز خداى تعالى بعد از ذكر #كلى عبادت، نماز و زكات را ذكر كرد، چون اين دو عبادت از #اركان اسلامند، يكى توجه عبودى خاصى است به درگاه #خداى تعالى، و ديگرى #انفاق مال است در راه رضاى او.
🍁🍁🍁
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
سوره البینه.JPG
81.8K
#سوره_بینه9
#تفسیر_المیزان
🔆🔆🔆
📌 بیان آیه 5 سوره بینه
🔹 (و ذلِكَ دينُ القَيِّمَة ) - #يعنى اين است دين كتب قيمه - #مفسرين چنين معنا كرده اند. #مراد از (كتب قيمه ) اگر همه كتابهاى #آسمانى يعنى كتاب نوح و پايين تر از او از ساير #انبيا (عليهم السلم) باشد، #معناى جمله اين مى شود كه:
اين #دعوت_محمدى كه بشر به پذيرفتن آن #مأمور شده، دينى است كه در #همه كتابهاى قيم آسمانى #مكلف بدان بودند، و دين #نوظهورى نيست، چون دين خدا همواره #يكى بوده، پس بناچار بايد به آن بگروند، براى اينكه #قيم است.
🍁🍁🍁
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
سوره البینه.JPG
81.8K
#سوره_بینه9
#تفسیر_المیزان
🔆🔆🔆
📌 بیان آیه 5 سوره بینه
🔹 و اگر #مراد از كتب قيمه، #معارفى است كه #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) از #صحف مطهره براى آنان خوانده، #معناى آيه چنين مى شود كه: مردم در #دعوت اسلامى مأمور نشده اند مگر به #احكام و قضاهايى قيم، احكام و قضايايى كه #مصالح جامعه انسانى را تأمين مى كند، پس با در نظر گرفتن اين معنا بر مردم #واجب است به اين دعوت ايمان آورده، و به اين دين #متدين شوند.
✅ پس آيه شريفه به هر حال #اشاره دارد به اينكه #دين توحيد (كه قرآن كريم #متضمن آن است، قرآنى كه #مصدق كتب آسمانى #قبل از خويش و به حكم آيه 48 از سوره #مائده مهيمن و مافوق آنها است )، با #دستوراتى كه به مجتمع #بشرى مى دهد #قائم به امر آنان و حافظ #مصالح حياتشان است،
🔹 همچنان كه آيه زير اين #معنا را با وافى ترين بيان خاطرنشان ساخته، مى فرمايد: (فَاقِم وَجهَكَ لِلدّينِ حَنيفاً فِطرَتَ اللّهِ الّتى فَطرَ النّاسَ علَيها لا تَبديلَ لِخلقِ اللّهِ ذلِكَ الدّينُ القَیِّمُ ).سوره روم آیه ۳۰
🍁🍁🍁
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
سوره البینه.JPG
81.8K
#سوره_بینه9
#تفسیر_المیزان
🔆🔆🔆
📌 بیان آیه 5 سوره بینه
🔹 با اين آيه بيان #عموميت رسالت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و شمول و #فراگيرى دعوت اسلامى عموم بشر را، #تكميل مى شود، پس اينكه فرمود: (لم يكن الذين كفروا من اهل الكتاب و المشركين...)، اشاره مى كند به اينكه از نظر سنت #هدايت الهى، بر خداى تعالى است كه همه عالم را #قائم هدايت نموده، لازم است #حجتش را بر هر كسى كه #كافر شده و دعوت او را نپذيرفته تمام كند، چه كافر از اهل كتاب و چه از مشركين، گو اينكه در روز #نزول آيه كفار از اهل كتاب و از مشركين بعضى از كفار بودند نه همه آنان ولى اين معنا را به طور قطع مى دانيم كه در #تعلق_دعوت فرقى ميان بعضى با بعض ديگر نيست، اگر در عصر #نزول متعلق به بعضى شده، بايد كه متعلق به #كل كفار هم بشود.
🔹 و #جمله (رسول من الله ) اشاره دارد به اينكه آن بينه عبارت است از #محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و جمله (و ما تفرق...) اشاره دارد به اينكه #تفرقه و كفرى كه در #سابق نسبت به #حق داشتند نيز بعد از آمدن بينه #بوده.
🔹 و #جمله (و ما امروا الا ليعبدوا الله...) مى فهماند كه آنچه بدان #دعوت شده اند، و مأمور به آن گشته اند، دينى است #قيم، كه #مصالح اجتماع بشريشان را تأمين مى كند، پس بر همه آنان لازم است به آن دين #ايمان آورند و كفر نورزند.
🍁🍁🍁
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
قران شناسی.jpg
20.8K
#ترتيب_نزول_قرآن و انتشارش در ميان مردم1
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
🌿🌿🌿
📌 آيات #قرآن مجيد به چه ترتيب نازل شد
🔸 سور و آيات #قرآن مجيد يك جا نازل نشده است، اين مطلب علاوه بر تاريخ قطعى كه به نزول تدريجى #قرآن مجيد در امتداد بيستوسه سال مدت دعوت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله شهادت مىدهد از مضامين خود آيات نيز روشن است،
🔹 خداى متعال مىفرمايد:
{«وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلًا» «اسراء، آيه 106
»
و #قرآن را- سور و آيات آن را- از هم جدا كرديم تا آن را به درنگ به مردم بخوانى و آن را با يك نوع تدريج نازل نموديم.
🔹 در #قرآن مجيد ناسخ و منسوخ هست و آياتى است كه ارتباط تام به قصص و حوادثى دارد كه هرگز در يك زمان جمع نمىشوند تا آيات مربوط به آنها يك جا نازل شده درباره آنها به گفت وگو پردازد.
🔹 و همچنين سور و آيات #قرآنى به اين ترتيب كه در مصحف شريف قرار گرفته نازل نشدهاند به اين معنا كه اول سوره حمد پس از آن سورههاى بقره و آلعمران و
نساء و مائده و به همين ترتيب نازل شده باشد و هم چنين آيات به ترتيب مضبوط.
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
قران شناسی.jpg
20.8K
#ترتيب_نزول_قرآن و انتشارش در ميان مردم1
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
🌿🌿🌿
📌 آيات #قرآن مجيد به چه ترتيب نازل شد
🔹 زيرا در اين خصوص نيز علاوه بر شهادت تاريخ قطعى، مضامين خود آيات نشان مىدهدكه برخى از سور و آيات #قرآن با مضامينى كه مناسب با اوايل زمان بعثت است، مانند سوره علق و نون در اواخر قرآن مجيد ثبت شده و سورهها و آيههاى بسيارى كه مضامين آنها با پس از هجرت و اواخر عهد #رسول اكرم صلى الله عليه و آله سازگار است مانند سورههاى بقره و آلعمران و نساء و انفال و توبه در اوايل #قرآن گذاشته شده است.
🔹 بديهى است كه به موجب اين مضمونهاى مختلف #سور و آيات #قرآنى از جهت نزول ارتباط كامل با حوادث و وقايع و نيازمندىهاى گوناگون دارد كه در خلال مدت دعوت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله تحقق يافته و به وقوع پيوسته است.
🔹 مثلًا #سور و آياتى كه تنها مشتمل به دعوت مشركين و مبارزه با بتپرستى است با روزگار پيش از هجرت كه #پيغمبر صلى الله عليه و آله در مكه و گرفتار دعوت بتپرستان بود مناسب است و آيات قتال و آيات احكام كه به دنبال حوادث و نيازمندىهايى كه پس از هجرت و انعقاد جامعه اسلامى در شهر يثرب (مدينه) و پيشرفت روزافزون #اسلام پيدا شده نازل گرديده است.
🌿🌿🌿
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
@rahighemakhtoom
اگر كسي اين حريمِ عفاف را رعايت نكرد اهل غيرت نيست. از برجستهترين اوصاف الهي, غيرت است كه خدا غيور است. غيرت حقيقتي است كه سه عنصر محوري را در بردارد :
يكي معرفتِ هويّت خود
دوم عدم دخالت در امور غير
سوم اجازه ندادن دخالت غير در امور او
آن غيرزدايي را ميگويند غيرت. اگر كسي بخواهد در حريم ديگري وارد نشود و اگر كسي بخواهد ديگري را در حريم خود راه ندهد كه چنين انساني را ميگويند غيور اين فرع بر آن عنصر اول است كه هويّت خودش را بشناسد اگر كسي انسانيّت خودش را شناخت قلمرو هويّت خودش را شناخت, توان مرزبندي را دارد نه از مرز خود بيرون ميرود نه اجازه ميدهد كسي وارد مرز او بشود نه خانهٴ كسي را نگاه ميكند نه اجازه ميدهد كسي خانهٴ او را نگاه كند نه نامحرمي را نگاه ميكند نه اجازه ميدهد نامحرمي او را نگاه كنند. غيرت تنها اين نيست كه انسان, غير را به حريم خود راه ندهد وگرنه گرفتار دياثَت خواهد شد, غيور آن است كه به حريم ديگري هم راه پيدا نكند.
(حضرت آستاد آیت الله جوادی آملی -تفسیر سوره نور جلسه دوم)
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
@rahighemakhtoom2
📌جرعه ای از کوثر معرفت
🔅🔅🔅
دليل سجده ى فرشتگان بر آدم، فرمان خداوند و لياقت ذاتى انسان بود نه جنسيّت و ساختمان وجودى او.
شيطان در مقام توجيه نافرمانى خود، با مغلطه و قياسى نابجا ادّعا كرد: من از آدم برترم، زيرا من از آتشم و آدم از خاك، گرچه هركدام منشأ اثرى خاص مى باشند، امّا در حقيقت او با اين ادّعاى غلط، به جاى اطاعت از فرمان خداوند حكيم وتوجّه به جايگاه آدمى نزد خداوند، «انّى جاعل فى الارض خليفة» (21) و ناديده گرفتن روح الهى در انسان، «نفختُ فيه من روحى» (22) در مقابل فرمان خداوند گردنكشى كرد. چنانكه بسيارى از ما نيز در بسيارى موارد، احكام و دستورات دينى را بدون توجّه به حكمت و فلسفه ى آن، به ظاهر با عقل خود مى سنجيم و چون دليل آشكارى براى آن نمى يابيم، آن را نمى پذيريم و بدان بى اعتنا مى شويم، يا در برخى موارد از مقايسه ى موضوعاتِ متشابه با يكديگر، حكم يكسانى براى همه ى آنها صادر مى كنيم.
لذا قياس در استنباط احكام جايز نيست و امام صادق عليه السلام همواره از قياس هاى ابوحنيفه به شدّت انتقاد مى كرد. (23)
-----
21) بقره، 30
22) حجر، 29
23) تفسير نمونه
🔅🔅🔅
پیام ها :
-✅ قبل از صدور حكم، محاكمه و بازپرسى لازم است. «قال ما منعك»
✅- شيطان، پايه گذار نافرمانى و گناه است. «ما منعك... اذ امرتك» چون اوّلين نافرمانى توسّط او صورت گرفت.
-✅ عقاب بدون بيان قبيح است، تا حكمى و مطلبى بيان نشده، بازخواست و مجازات نمى توان كرد. «قال ما منعك... اذ امرتك»
- ✅شيطان در برابر خدا ايستاد، نه در برابر حضرت آدم. «اذ أمرتك» چنانكه در آيه ى ديگر مى خوانيم: «ففسق عن امر ربّه» (24)
✅- شيطان نيز همچون انسان داراى تكليف و اختيار است. «ما منعك الاّ تسجد اذ امرتك قال...»
✅- ميزان، اطاعت امر خداست. سنّ و نژاد و سابقه و... هيچ كدام معيار نيست. «اذ أمرتك قال أنا خير...»
-✅ در قضاوت، به مجرمان نيز فرصت اظهارنظر بدهيم. «قال أنا خير منه»
- ✅ناديده گرفتن بعد ملكوتى انسان و تنها چشم دوختن به جسم او كه مرام و مسلك مادّيين مى باشد، شيطان صفتى است. «قال أنا خير منه»
-✅ خودبرتربينى مى تواند مخلوق را به جبهه گيرى در مقابل خالق ودار مى كند. «أنا خير منه»
-✅ قبول خالقيّت خدا به تنهايى كافى نيست، اطاعت و تسليم هم لازم است. «خلقتنى... خلقته» شيطان، خالقيّت خدا را پذيرفته بود، ولى از او اطاعت نكرد.
✅- نژادگرايى، از ارزشهاى شيطانى است. «خلقتنى من نار»
✅- شيطان در برابر فرمان روشن و صريح خداوند، به سليقه شخصى خود عمل كرد و به اصطلاح، اجتهاد در برابر نص نمود. «اذ امرتك قال... خلقتنى من نار...»
✅- شيطان، از قياس استفاده كرد كه اساس علمى ندارد، بلكه بر مبناى گمان است. «خلقتَنى من نار و خلقتَه من طين»
24) كهف، 50
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
📌 معنا و مفهوم واژه "#امانت درآيه72 سوره احزاب، .
در بیانات آیت الله #جوادی_آملی
🔹 ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها﴾، (آسمان ها و زمین و کوهها )عرض کردند که ما نميتوانيم، اين بار امانت را نمیتوانيم تحمل کنيم.
🔹 ـ قبلاً هم به عرض شما رسيد ـ گفتند اين #امانت ملکوت است، ولايت است، حقيقت است، اينها سرجايش محفوظ است.
🔹 امانت يعني همين #امانت، يعني به کسي پول بدهند، بانکي بکنند، بگويند اين امانت دست توست، اختلاس نکن، نجومي هم نکن!
🔹 بنا شد حتماً يعني حتماً اين جمله #نهج_البلاغه را بخوانيم، اين #امانت را حضرت معنا کرده است، اين امانت کمرشکن که کمر کوه را ميشکند، بخوانيم؛ يعني بانکي باشد، اختلاس نکند. فلان اداري باشد، نجومي نگيرد.
🔹 (امام )فرمود ذات أقدس الهي #امانت را مثل نماز و روزه بر مردم واجب کرده است. اين امانت به معني حقيقت قرآن و ولايت کليه الهيه که نيست؛ يعني مال مردم را ندزد.
🔹 الآن ما مشکل کشورمان چيست؟ اين همه نعمت در مملکت هست و به هر که مال دادي يا #اختلاس کرده يا #نجومي! آسمان را نگاه نکنيد، ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ﴾، ولايت را که به آسمان نميدهند؛ يعني شما را وقتي گفتند اين کار را بکن، حقوق بگيرد، ديگر روميزي و زيرميزي نگير! کشور آرام ميشود.
🔹 بنا شد حتماً يعني حتماً اين در #نهج_البلاغه مراجعه شود که منظور از #امانت همين امانت است.[نهج البلاغة (للصبحي صالح)، نامه5.] آن امانتي کليه را که به کوه نميدهند. اين که معلوم است کوه نميتواند تحمل کند.
🔹 همين #امانت را ذات أقدس الهي به همه ما داد، به کارمندان ما داد، به مسئولين ما داد، به بالايي داد، به پاييني داد، مال مردم را مال مردم بدانيم! کشور امن و آرام است. هيچ کمبودي ندارد، بيگانه دماغش به خاک ماليده شد ـ به لطف الهي ـ اين کشور، کشور سلحشوران است.
🌿🌿🌿
✳ گدا طبعی!
🔹 اين همه پول در اين مملکت هست، هر جا برويد يا بالا يا پايين يا روميز يا زيرميز! اين گداطبعي است. روي گداطبعي چهار تا موش است که مملکت را به زحمت انداخت، وگرنه کشور، کشور سلحشوران است، با عظمت است!
غرض اين است که ـ #امانت حتماً يعني حتماً اين زحمتها هدر نرود! رفتيد منزل ـ نهجالبلاغه را باز کنيد، ببينيد اين امانت را در کنار نماز و روزه آورده يا در کنار ولايت حقيقي و کليه. آن يک ولايت ديگر است. فرمود شما به هر کسی امانت داديد خيانت کرده! اين کشور که نميتواند گام دوم و سوم را بردارد.
🔅 (درس تفسیر سوره جن جلسه اول 11-12-97)🔅
🌿🌿🌿
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#ترتيب_نزول_قرآن و انتشارش در ميان مردم2
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📌 ملاک و معیار #مکی و #مدنی بودن #آیات و #سوره های قرآن
🔅🔅🔅
🔹 #سور و #آيات #قرآنى به حسب اختلافاتى كه در محل نزول و زمان نزول و اسباب و شرايطى كه زمينه نزول را فراهم آورده انقساماتى پيدا مىكنند:
1⃣ 1. برخى از #سورهها و #آيات #مكى هستند و برخى از آنها #مدنى و معمولًا آنچه از قرآن قبل از هجرت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده مكى شمرده مىشود و بيشتر #سورههاى قرآنى و به ويژه #سورههاى كوچك از اين قبيل است و آنچه بعد از هجرت نازل شده مدنى خوانده مىشود اگرچه در خارج مدينه و حتى در مكه نازل شده باشد.
2⃣ 2. برخى از #سور و#آيات در سفر و برخى در حضر نازل شدهاند. و هم چنين #سور و #آيات منقسم مىشوند به آنچه در شب يا در روز نازل شده و هم چنين به آنچه در صلح يا در جنگ نازل شده و به آنچه در زمين يا در آسمان نازل شده و به آنچه در خلوت يا در ميان مردم نازل شده است و ما در فايده شناختن اين انقسامات در فصل اسباب نزول بحث خواهيم كرد.
3⃣ 3. برخى از دو #سورهها مكرراً نازل شده چنان كه گفته مىشود كه #سوره حمد دو مرتبه نازل شده يك مرتبه در مكه و يك مرتبه در مدينه، و هم چنين برخى از #آيات مكرراً نازل شده چنان كه آيه:
✅ {«فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ»*} در #سوره رحمان سى مرتبه مكرر شده
✅ و چنان كه دو #آيه{«إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ* وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ»*} در #سوره شعرا هشت فقره تكرار يافته
✅ و گاهى يك آيه در بيشتر از يك سوره چنان كه آيه{«وَ يَقُولُونَ مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ»*} در شش سوره مختلف واقع شده.
✳ و هم چنين گاهى جملهاى معين در جايى #آيه كامل و در جاى ديگر جزء آيه است چنان كه جمله{«اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ»*} در اول #سوره آلعمران آيه كامل و در #سوره بقره جزء آيةالكرسى است
✳ و غالب #سور و #آيات يكمرتبه نازل گرديده و از يك محل تعدى نمىكند.
🔹 و در هر حال اين گونه اختلاف در ميان #آيات #قرآنى معلول اقتضائات مختلف مقام بيان مىباشد كه در جايى تكرار يك جمله را ايجاب مىكند و آن را تكيهگاه كلام قرار مىدهد و گاهى نه.
🔹 و نظير اين اختلاف اختلاف ديگرى است كه از جهت درازى و كوتاهى در ميان #سور و #آيات #قرآنى هست مانند
🔹 سوره كوثر كه كوتاهترين سوره قرآنى و سوره بقره كه بلندترين سورهها مىباشد
🔹 و مانند #آيه «مدهامتان» كه كوچكترين #آيه قرآنى و يك كلمه است و آيه دين كه آيه 282 سوره بقره و بلندترين آيه قرآن و به بيشتر از سى جمله مشتمل است.
🔹 همه اين اختلافات به اقتضاى مقام بيان است چنان كه گاهى در ميان دو #آيه متصل به هم اتفاق مىافتد مانند دو #آيه كريمه بيستم و بيستويكم #سوره مدثر كه اولى يك جمله و دويمى بيشتر از پانزده جمله است.
🔹 و نظير اين اختلاف اختلافى است كه #آيات #سورههاى #قرآن از جهت ايجاز و اطناب بيان دارند چنان كه با مقايسه امثال #سوره فجر و سوره ليل به امثال #سوره بقره و مائده روشن است
✳ و اغلب #سورههاى مكى با اسلوب ايجاز
✳ و اغلب #سورههاى مدنى با سياق اطناب نازل شدهاند.
🔹 و از اين باب است آنچه گفته شده كه #اولين آياتى كه به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده سوره #علق يا پنج آيه از اول سوره علق مىباشد و #آخرين آيهاى كه نازل گرديده آيه كريمه:{«وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ»} #سوره بقره آيه 281 است.
🌿🌿🌿
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
@rahighemakhtoom
📌شاخه طوبی
قدر شب را بدان که بزرگترین نزول،و شریفترین عروج در شب بوده است.اما نزول: « إنّا أنزلناه فی لیله القدر»، و اما عروج « سبحان الذی أسری بعبده لیلاً مِن المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی الذی بارکنا حوله» .
☘در روز مشغله و آمد و شد و اسباب انصراف انسان بسیار است،بخلاف شب که هنگام آرامش،قوله سبحانه: «إنّا سنُلقی علیک قولاً ثقیلاً * إنّ ناشئهَ اللیل هی أشدُّ وطئاً و أقومُ قیلاً * إنّ لک فی النهار سبحاً طویلاً ».لذا اذکار و اوراد و خلوت را در شب تأثیری خاص است که در روز نیست،به خصوص در ثلث آخر لیل که هوا تصفیه شده و با روح بخاری مزاج انسان مسانخ است،و بدن هم از خستگی بدر آمده است و انتقالات و تمثلات و مکاشفات زئدتر و بهتر و قوی تر روی می آورند، «و مِن اللیل فتهجّد به نافله لک عسی أن یبعثک ربّک مقاماً محموداً ».
☘ مقام محمود انسان که حامد آن دانشمندان و فرشتگان و بلکه خدای سبحان است،ادراک حقایق کلمات نوری موجودات «کما هی» از راه نظر و برهان است،و کمال آن به نحو شهود و عیانست. و إن شِئتَ قلتَ: « إنّ المقامَ المحمودَ هو التّشبّه بالإله بقدر الطاقهِ البشریّهِ،و أخلاقه جمیله و آراؤه صحیحه و فیضه علی غیره متصلاً،یکون قربه إلی الله و تشبُّهه به أکثر لأنَّ الله سبحانه کذلک».
🍁🍁🍁🍁🍁
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
... ﴿وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ﴾ دين آمده جلوي اين(بیهوده و باطل گویی) دهن را بست.
به برخي از بزرگان گفتند به ما ذكرِدستور بدهيد!
فرمود :" دستورمان اين است كه ذكر سكوت داشته باشيد مگر آدم هميشه دهنش را باز ميكند هر حرفي را ميزند؟! خب اين ذكر سكوت معنايش اين نيست كه ساكت باشيد ؛ معنايش اين است كه از باطلگويي ساكت باشيد."
🍁🍁🍁
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom