eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
باورما.33بهار 1401.mp3
15.18M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جاودانگی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 33) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 31 📝نگاشت: (29) 🔅🔅🔅 يُدْخِلُ مَن يَشاءُ فى رَحْمَتِهِ وَ الظلِمِينَ أَعَدَّ لهَمْ عَذَاباً أَلِيمَا(31) و هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) در رحمت (وسیع) خود وارد می‌کند، و برای ظالمان عذاب دردناکی آماده ساخته است!(31) 🌱🌱🌱 🔹و سرانجام در آخرين آيه اين سوره ، به سرنوشت نيكوكاران و بدكاران در يك جمله كوتاه و پرمعنى اشاره كرده ، مى‏فرمايد : خدا هر كس را بخواهد در رحمتش وارد مى‏كند ، و براى ظالمان عذاب دردناكى فراهم ساخته است ( يدخل من يشاء فى رحمته و الظالمين اعدلهم عذابا اليما ) . 🔹جالب اينكه در آغاز آيه مى‏گويد : هر كس را بخواهد در رحمت خود وارد مى‏كند ولى در پايان آيه ، عذاب را روى ظالمان متمركز مى‏سازد ، و اين نشان مى‏دهد كه مشيت او بر عذاب به دنبال مشيت انسان بر ظلم و گناه است ، و به قرينه مقابله روشن مى‏شود كه مشيت او در رحمت نيز به دنبال اراده انسان در ايمان و عمل صالح و اجراى عدل است ، و جز اين از حكيم نمى‏توان انتظار داشت . 🔹عجب اينكه با اين قرينه روشن باز افرادى مانند فخر رازى صدر آيه را دليل بر مساله جبر گرفته‏اند بى‏آنكه ذيل آيه را كه در باره آزادى اراده و عمل ظالمان سخن مى‏گويد مورد توجه قرار دهند!. خداوندا ! ما را در رحمتت داخل كن ، و از عذاب اليمى كه در انتظار ظالمان است برهان. پروردگارا ! تو راه را نشان دادى ، ما نيز تصميم به پيمودن اين راه داريم ، ما را مدد فرما ! بارالها ! اگر از ابرار نيستيم دوستدار آنهائيم ، ما را به آنها ملحق نما. پايان سوره انسان ( دهر ) 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 29 و 30 📝نگاشت: (28) 🔅🔅🔅 إِنَّ هَٰذِهِ تَذْكِرَةٌ ۖ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِيلًا(29)َ مَا تَشاءُونَ إِلا أَن يَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً(30) این یک تذکر و یادآوری است، و هر کس بخواهد (با استفاده از آن) راهی به سوی پروردگارش برمی‌گزیند!(29)و شما هیچ چیز را نمی‌خواهید مگر اینکه خدا بخواهد، خداوند دانا و حکیم بوده و هست!(30) 🌱🌱🌱 🔹سپس به كل بحثهائى كه در اين سوره آمده است كه مجموعا يك برنامه جامع سعادت را ارائه مى‏دهد اشاره كرده ، مى‏گويد : اين يك تذكر و يادآورى است ، و هر كس بخواهد با استفاده از آن راهى به سوى پروردگارش انتخاب مى‏كند ( ان هذه تذكرة فمن شاء اتخذ الى ربه سبيلا ) . ▫️وظيفه ما نشان دادن راه است ، نه اجبار بر انتخاب ، اين شما هستيد كه بايد با عقل و درك خود ، حق را از باطل تشخيص دهيد ، و با اراده و اختيار خود تصميم بگيريد. اين در حقيقت تاكيدى است بر آنچه در آغاز سوره گذشته كه فرمود: انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا : ما راه را به او نشان داديم ، خواه پذيرا شود و شكر اين نعمت را بجا آورد ، يا اعراض و كفران كند. 🔹و از آنجا كه ممكن است افراد كوته‏فكر از تعبير فوق نوعى تفويض و واگذارى مطلق به بندگان تصور كنند ، در آيه بعد براى نفى اين توهم مى‏افزايد : شما چيزى را نمى‏خواهيد مگر اينكه خدا بخواهد ( و ما تشاءون الا ان يشاء الله).چرا كه خداوند عالم و حكيم است ( ان الله كان عليما حكيما). ▫️و اين در حقيقت اثبات اصل معروف الامر بين الامرين است ، از يكسو مى‏فرمايد : خدا راه را نشان داده و انتخاب با شما است و از سوى ديگر مى‏افزايد : انتخاب شما منوط به مشيتالهى است يعنى شما استقلال كامل نداريد بلكه قدرت و توان و آزادى اراده شما همه به خواست خدا و از ناحيه او است ، و هر زمان اراده كند مى‏تواند اين قدرت و آزادى را سلب كند. ▫️به اين ترتيب نه تفويض و واگذارى كامل است و نه اجبار و سلب اختيار ، بلكه حقيقتى است دقيق و ظريف در ميان اين دو ، يا به تعبير ديگر : نوعى آزادى وابسته به مشيت الهى است ، كه هر لحظه بخواهد مى‏تواند آن را باز پس گيرد ، تا هم بندگان بتوانند بار تكليف و مسؤوليت را كه رمز تكامل آنهاست بر دوش گيرند و هم خود را بى‏نياز از خداوند تصور نكنند. خلاصه اين تعبير براى آن است كه بندگان ، خود را بى‏نياز از هدايت و حمايت و توفيق و تاييد ذات مقدس او ندانند ، و در عين تصميم‏گيرى در كارها ، خود را به او بسپارند ، و تحت حمايت او قرار دهند. 🔹از اينجا روشن مى‏شود اينكه بعضى از مفسران جبرى مسلك مانند فخر رازى به اين آيه چسبيده‏اند به خاطر پيشداوريهائى است كه در اين مساله داشته‏اند ، او مى‏گويد : و اعلم ان هذه الاية من جملة الايات التى تلاطمت فيها امواج الجبر و القدر ! : بدان كه اين آيه از آياتى است كه امواج جبر در آن متلاطم است!. ▫️آرى ، اگر اين آيه را از آيات قبل جدا كنيم جاى اين توهم وجود دارد ولى با توجه به اينكه در يك آيه بيان تاثير اختيار شده ، و در يك آيه ديگر بيان تاثير مشيت پروردگار ، به خوبى مساله الامر بين الامرين تثبيت مى‏گردد. عجيب است طرفداران تفويض به همان آيه‏اى مى‏چسبند كه سخن از اختيار مطلق مى‏گويد ، و طرفداران جبر به آيه‏اى كه به تنهائى بوى جبر مى‏دهد ، و هر كدام مى‏خواهند پيشداوريهاى خود را با آن توجيه كنند ، در حالى كه فهم صحيح كلام الهى ( و هر كلام ديگر ) ايجاب مى‏كند كه همه را در كنار هم بگذارند ، و بدون تعصب و پيشداورى قبلى قضاوت كنند . 🔹ذيل آيه كه مى‏فرمايد : ان الله كان عليما حكيما نيز ممكن است اشاره به همين معنى باشد چرا كه علم و حكمت خدا ايجاب مى‏كند بندگان را در پيمودن راه تكامل آزاد بگذارد ، و گرنه تكامل اجبارى و تحميلى تكامل نيست ، بعلاوه علم و حكمت او اجازه نمى‏دهد كه افرادى را مجبور به كار خير و افرادى را مجبور به كار شر ، كند ، و بعد گروه اول را پاداش دهد ، و گروه دوم را مجازات كند. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(138) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪46-پرهیز از منت گذاری و سهم خواهی وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ (6/مدثّر) " منت مگذار و فزونى مطلب” ☑️در ارشاد و انذار و انجام فعالیت های فرهنگی ماندگار و اثرگذار چند نكته است: پاكى ظاهرى: «وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ»، پاكى معنوى: «وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ»، اخلاص در عمل: «وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ» صبر و پشتكار: «وَ لِرَبِّكَ فَاصْبِرْ» ☑️نه با عبادت و انفاق بر خداوند منت بگذار و اعمال خود را بسيار شمار، و نه بر خلق خدا منّت گذار. «وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ» ☑️ منّت گذاشتن و چشم داشتن در انفاق‌ها و عطايا، از مصاديق پليدى روح است. «وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ» ☑️دورى گزيدن از منّت و زياده شمارى، يكى از شرايط موفقيّت رهبران و مبلّغان است. قُمْ فَأَنْذِرْ ... وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ ☑️ رهبر دينى نبايد از مردم توقّعى داشته باشد. «وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ» 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(233) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔰تفسير ⏪احاطه قهرى خداوند بر كافران و منافقان 🔹قرآن كريم پس از بيان رفتار منافقان در برابر خروش رعد، از احاطه خداوند بر كافران سخن مى گويد: (والله محيط بالكافرين). گرچه احاطه خداوند مطلق و بى مرز است و همه چيز (كل شى ء) را در بر مى گيرد: (بكل شى ء محيط) اما در اينجا كه سخن از احاطه خدا بر كافران است، مراد از احاطه خاص قهرى است. همان گونه كه خداى سبحان دو گونه (معيت) و همراهى دارد: يكى معيت مطلق، با هر انسان (و غير انسان): (هو معكم اين ما كنتم) و ديگرى معيت خاص با مومنان و اهل تقوا: (ان الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون)، (ان الله معنا)، دو گونه احاطه نيز دارد. 🔹خداوند بر كافرى كه در گرداب گناهش اسير است: (احاطت به خطيئته)، احاطه قهرى دارد و چون منافق نيز در درون خويش كافر است ، از اين رو خداوند در شمار اوصاف منافقان مى فرمايد: خدا بر كافران احاطه دارد؛ يعنى، خداوند بر كافران محيط است، خواه كافرانى كه كفر خويش را ظاهر مى كنند و خواه كافرانى كه درونشان كفر و ظاهرشان اسلام است. 🔹پايان بخش هر يك از دو آيه مورد بحث، هشدارى است به منافقان، زيرا در پايان آيه اول سخن از احاطه خدا بر كافران است: (والله محيط بالكفرين) و در پايان آيه دوم براى تثبيت وعيدهاى بيان شده، سخن از قدرت بى كران خداوند است: (ان الله غعلى كل شى ء قدير). خداى سبحان، هم مى تواند منافقان را با غرش هولناك رعد آسمان بگيرد و هم با صاعقه سوزان آن هلاكشان كند و هم مى تواند آنان را در تيرگيهاى متراكم چنان گرفتار كند كه توان رفتن نداشته باشند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Jinn06.mp3
5.18M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الجن 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️کسانی که می خواهند در باره حقیقت و ماهیت جن بیشتر بدانند .... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌آزمون عمومی ▪️در سوره مبارکه «فجر» چند بار اين آيه مطرح شد، کساني که وضع مالي‌شان خوب است يا خود آنها خيال مي‌کنند که خدا اينها را گرامي داشت، برخي‌ها خيال مي‌کنند آنها که وضع مالي‌شان خوب نيست، خدا به اينها اهانت کرده است:﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَن﴾؛ يعنی ﴿أَكْرَمَنِ﴾، ﴿وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي﴾؛ يعنی ﴿أَهانَنِ ٭ كَلاَّ﴾، نه آن درست است، نه اين درست است. آنها که مبتلا به ثروت هستند، ما آنها را آزموديم، آنها که مبتلا به فقر هستند، ما آنها را آزموديم. هر دو ابتلاء است. ▪️افرادي که سالم هستند در خانه‌ها زندگي مي‌کنند، مبتلا به سلامت هستند. آنها که در بستر بيماري بيمارستان هستند، مبتلا به مرض هستند. نه آن تکريم است، نه اين اهانت. ▪️نه سرمايه‌دار مکرّم است، نه تهيدست تحقير شده. هر دو ابتلاء است. بعضي‌ها مبتلا به ثروت هستند، بعضي‌ها مبتلا به فقر هستند: ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ٭ وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ ٭ كَلاَّ﴾، هر دو ابتلاء است. ▪️اينجا هم فرمود ابتلاء است. حالا آن سالي که خشکسالي است، ابتلاء است. سالي که ترسالي است، ابتلاء است. إکرام در قيامت روشن مي‌شود: «إنَّ الْغِنَي وَ الْفَقْرِ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَي اللهِ»، هر چيزي که در دنيا ذات أقدس الهي مقرّر کرد، يک آزمون است: ﴿لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ﴾. 📼فرازی از سوره الجن جلسه ششم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 دهن کجی مستقیم شیطان به خدا 💠 که رو در رو در قبال ذات اقدس اله قرار می گیرد؛ خدا می فرماید: من گفتم، به نظر من باید سجده می کردی؛ چرا نکردی؟ گفت: به نظر من نباید سجده می کردم،(انا خیر منه)*!! این یک دهن کجی است _مستقیماً_ نسبت به ذات اقدس اله! به تعبیر شیخنا الاستاد مرحوم آقای ، جرم شیطان این نبود که یک بار سجده نکرد! از این سجده نکرده ها در عالم زیادند. (جرمش این بود که در آینه عکس تو ندید و رنه بر بوالبشری ترک سجود این همه نیست)*! کسی محصول عبادت های شش هزار ساله اش را یکجا به آتش بکشد، این با یک گناه که نیست! این _صاف_ در ادعای ربوبیت کردن است؛ نه ادعای ربوبیت، بلکه تسفیه و تجهیل ربّ العالمین است که _معاذ الله_ تو متوجه نیستی؛ به نظر من نباید او را سجده بکنم!!! ----------------------------------------- 📌 سوره اعراف / آیه ۱۲ 📌 دیوان حکیم الهی قمشه ای / غزل ۶۷ / صفحه ۵۱۶ 📋 برنامه تلویزیونی (قرآن و زمان) 📆 قم ؛ ۱۳۷۹ 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۰ – ۲۸ 📌اهمیت علم و دانش الی باید بداند که علم و دانش دینی به قدری پر است که خدای تعالی کسانی را که علوم دینی می کنند، اهل و عبادت دانسته و نام آنها در قرآن گذاشته شده است. و کسانی که می خوانند و را بر پا می دارند و از آن چه خدا به آنها کرده علنی و پنهانی انفاق می کنند، اینها کرده اند که هرگز نخواهد داشت و خدای تعالی اجر آنها را کاملاً عنایت می کند و از آن چه وعده فرموده بیشتر هم به آنها خواهد داد. @rahighemakhtoom
17_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_01_31_Mashhade_Moghaddas.MP3
14.44M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی به زندگی پس از مرگ (قسمت هفدهم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 6 قرآن کریم 🌷🌷🌷 1. طرح لياقتِ خود، اگر بر اساس حسادت نباشد، مانعى ندارد. «وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ» (30) 2. براى روشن كردن ديگران، بهترين راه، برگزارى امتحان و به نمايش گذاشتن تفاوت‏ها و لياقت‏هاست. «عَلَّمَ ... ثُمَّ عَرَضَهُمْ ... فَقالَ أَنْبِئُونِي»(31) 3. به استعدادهاى لايق، فرصت شكوفايى و بروز بدهيد. «أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ»(33) 4. لياقت، از سابقه مهمتر است. فرشتگان قديمى بايد براى انسان تازه به دوران رسيده امّا لايق، سجده كنند. «اسْجُدُوا لِآدَمَ»(34) 5. خطرناك‏تر از نافرمانى درعمل، بى‏ اعتقادى به فرمان است. «أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ»(34) 6. در شيوه‏ ى تربيت، هرگاه خواستيد كسى را از كار يا چيزى باز داريد، ابتدا راههاى صحيح، باز گذاشته شود و سپس مورد نهى اعلام شود. ابتدا فرمود:«كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما» سپس فرمود: «لا تَقْرَبا»(35) 7. نزديك شدن به گناه همان و افتادن در دامن گناه همان. «لا تَقْرَبا ...فَتَكُونا»(35) 8. اگر توبه واقعى باشد، خداوند آن را مى ‏پذيرد. «هُوَ التَّوَّابُ»(37) قرآن زیبا قرآن بسیار زیبا و دلنشین است همراه ما باشید با نکته های تفسیری کوتاه. زیبا و ماندگار از قرآن کریم. به لطف خدا وعنایات حضرت بقیه الله الاعظم @rahighemakhtoom
حکمت 157 نهج البلاغه.mp3
2.1M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۵۷(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت 158 نهج البلاغه.mp3
3.83M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۵۸(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 159.mp3
15.12M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های رسیده از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۵۹ 🔈 خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سورة الإسراء: وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا (۲۳) وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا (۲۴) @rahighemakhtoom
Nahj-0.2.2-noorsoft.apk
30.75M
🌀 نسخه اندرویدی 📱 به همراه شروح و ترجمه و صوت ۵ نسخه از نهج البلاغه ۳۱ ترجمه‌ ۱۱ شرح نگاشته شده @nahjoolbalagehامکانات و قابلیت‌ها: • قابلیت سفارشی‌سازی محیط نرم افزار • قابلیت نشانه‌گذاری متون • دسترسی به متن نهج ابلاغه از طریق فهرست موضوعات • امکان جستجوی کلمه یا عبارت در متن، شروح و ترجمه‌های نهج البلاغه 🔸🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔹 @rahighemakhtoom
📌 حکومت مهدوی حاکمیت اندیشه ورزان مستحضرید ما یک قوم عرب داریم، قوم عجم داریم، بزرگانی هستند لُر هستند از مفاخر ما هستند، کُرد هستند از مفاخر ما هستند، اینها اقوام هستند. اما قوم «یعقِل» چه کسانی هستند؟ قوم «یؤمن» چه کسانی هستند؟ این قوم شناسنامه‌ای نیست، این قوم نژادی نیست؛ این قوم یعنی قیام. ملّتی که به عقل قیام کرده است زیر بار نمی‌رود و گرنه ما نژادی داریم به نام قوم عاقل؟ نژادی داریم به نام قوم مؤمن، این گونه که نیست. این قوم به معنی نژاد نیست؛ این قوم یعنی قیام. تا ﴿لِقَوْمٍ یُؤْمِنُون‏﴾ نباشد انسان توسری‎خور است. تا ﴿لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ﴾ نباشد توسری‎خور است. فرمود: ﴿لِقَوْمٍ﴾؛ یعنی قائم بالعقل، وجود مبارک حضرت هم به همین نام جهان را اصلاح می‌کند و گرنه مظاهر سایر اسما هم که هست مظهر سایر اسما هم که هست. اگر معصومی از آن جهت که معصوم است علیم هست حکیم هست از آن جهت بیاید یک عده را هدایت می‌کند عده‌ای به هر حال در برابر او می‌ایستند؛ اما اگر کسی قائم بالحق باشد این پیروز است. حضرت هم با این نام ظهور می‌کند. اگر با این نام به اذن خدا کسی ظهور کرد یقیناً پیروز است و آن خود حضرت است. 🔈تفسیر سوره جمعه درس2 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 تو چه می دانی؟! 💠 گاهی انسان یک مشکلی پیدا می کند؛ مومنی از مومنان الهی، ولیی از اولیای الهی، عبدی از عباد صالح خدا به انسان می گوید نگران نباش، صبر کن؛ تو چه می دانی که چیست، شاید اگر حالت سالم بود به خطر می افتادی، تو را برای یک کار دیگری می بردند! شیخنا الاستاد مرحوم آقای روی همین رعایت به آن پسر بزرگ شان _که هر دو را خدا غریق رحمت کند_ (مرحوم حاج آقا نظام الدّین) که از فضلاء و مدرسین خوب بود ...؛ ما وقتی که در تهران خدمت ایشان اشارات می خواندیم، این بزرگوار در قم بود؛ هر وقت تهران می آمد در درس مرحوم پدرش شرکت می کرد. یک وقت به یک بیماری سختی مبتلا شد. مرحوم استاد فرمود به اینکه: پسر! تو چه می دانی اگر به این بیماری مبتلا نمی شدی، چه حادثه ای برایت پیش می آمد! (امّا السفینه فکانت لمساکین یعملون فی البحر)*، همین جریان را برایش می خواند که اگر تو سالم بودی، شاید عدّه ای به سراغ تو می آمدند و تو را برای یک کاری دعوت می کردند که مصلحتت نبود؛ فعلاً خدای سبحان چند روز تو را در منزل نگه داشت که جانت را حفظ بکند. این روحیه برای همیشه هست؛ الی یوم القیامه این اسرار ظهور دارد، بروز دارد، قابل تطبیق است؛ در هر مقطعی، در هر زمانی و در هر زمینی! -------------------------------------------- 📌 سوره کهف / آیه ۷۹ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۸۸/۰۲/۱۴ ✴ بیست و پنجم اردیبهشت . سالروز ارتحال حکیم الهی، آیت الله محی الدین مهدی الهی قمشه ای (ره) ( از اساتید حضرت استاد _دام ظله العالی_ )
برداشت از آیات ۴۵ – ۴۴ 📌 الی باید برای گرفتن در روی زمین سیر و کند و کسانی که قبلاً بوده و قدرت و قوّتشان بیشتر از اینها بوده است را ببیند و عبرت بگیرد و بداند که تعالی قادر است نگذارد در روی زمین کسی زنده بماند ولی بخاطر که از آنها باید بگیرد، به آنها می دهد. @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(234) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔅🔅🔅 🔰لطايف و اشارات ⏪1- آب و آتش در مثلهاى قرآنى در برخى از تمثلهاى قرآنى خداى سبحان گاهى به آب و گاهى به آتش مثال مى زند، چنانكه در سوره رعد، آب و آتش در دو مثل مقارن همديگر آمده است: (انزل من السماء ماء فسالت اوديه بقدرها فاحتمل السيل زبدا رايبا و مما يوقدون عليه النار ابتغاء حليه او متاع زبد مثله كذلك يضرب الله الحق والباطل ؛در مثل مورد بحث نيز همان سخن از باران آسمان است و هم سخن از برق و صاعقه آن. 🌱🌱🌱 ⏪2- سر تفاوت تعبير در كلما و اذا روشن شدن راه منافقان با فروغ برق آسمان، با كلمه كلما و تاريك شدن آن با كلمه اذا بيان شد. سر تفاوت تعبير آن است كه كلما براى استمرار است و اذا وقتيه فجائيه (ناگهانى) است و چون انتظار مسافر راه پيما آن است كه همواره راهش روشن باشدت فروغ بخشى برق با تعبير كلما بيان شد و چون مسافر از ظلمت صحنه، هراسناك مى شود، از پايان گرفتن برق و برچيده شدن دفعى فروغ آن با اذاب وقتيه فجائيه ياد كرد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Jinn07.mp3
6.63M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الجن 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (1) معرفی کلی سوره قیامت 🔅🔅🔅 🔹قيامت:قيامت به معنى برخاستن، و يوم‌القيامة به معنى روز برخاستن از قبرها و روز زنده شدن است.[ قاموس قرآن، ج 6، ص53] 🔹مفهوم کلی سوره:رستاخيز و احوال نيكوكاران و بدكاران ؛خودآگاهى انسان ؛برخى مراحل جمع قرآن ؛برخى مراحل خلقت انسان .[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص: 339] 🔹اسامی سوره:قیامت، لا أقسم.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص: 341] 🔹علت نام‌گذاری: ▫️«سوره قیامت»؛ نام قیامت برگرفته شده از آیۀ اول این سوره است که در آن خداوند به قیامت قسم خورده است.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص: 341] ▫️«سوره لا اقسم» نام‌گذاری سوره به این نام به جهت شروع سوره با این عبارت می‌باشد .روایاتی هم از معصومین در تسمیه سوره قیامت به لا اقسم در کتب تفسیری آمده است.[ همانند روایتی از امام صادق علیه السلام در مجمع‌البيان في تفسير القرآن، ج 10، ص594] 🔹تعداد آیات:سوره قیامت چهل آيه دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 81] 🔹تعداد کلمات:سوره قیامت صدونودونه کلمه دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 81] (لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره های قرآن مختلف است) 🔹تعداد حروف:سوره قیامت ششصدوپنجاه‌ودو حرف دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 81] (لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره های قرآن مختلف است) 🔹اهداف و آموزه ها: مهم ترين هدف سوره قيامت، بيان مسأله رستاخيز و حوادث هولناك آن است.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص341] 🗓یادآوری: به حول و قوه الهی مباحث این سوره همه روزه پس از معرفی کلی بر اساس تفسیر حضرت آیت الله مکارم شیرازی ارائه می شود. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.34بهار 1401.mp3
14.22M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جاودانگی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 34) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۱ – ۱۳ 📌داستان قریه الی باید از جریانی که در اول سوره یس خدای تعالی زده است، مطالب زیر را بگیرد، ۱ – آن که راه دینی را به طور صحیح یاد بگیرد و اشتباه نکند. ۲ – با خاصی طوری کند که دیگران را عزیز کرده و ضمنا سخنان خودش را به مردم بفهماند. ۳ – به دین اکتفا کند و به بیهوده گویان توجه نکند. ۴ – از دیگران اگر خدا او است نترسد. ۵ – از کنندگان نباشد. ۶ – به کمک دین و پیامبران علیهم السلام برخیزد. ۷ – داشته باشد و حرف حق را به خصوص از کسانی که و مزدی از او طلب نمی کنند، بپذیرد؟ @rahighemakhtoom