eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
801 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
باورما.۶۵تابستان۱۴۰۱.m4a
19.92M
📌و اما باور ما-(قسمت 65) حکمت غسل جنابت 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹️ نقش الهام و وسوسه در وجود انسان فرازی از تفسیر جلسه هفتم ❇با سخنانی از جنس زندگی در صفحه مجال عیش صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دوازدهم:قرائت حفص ⏪ويژگى قرائت حفص 🔻يگانه قرائتى كه داراى سندى صحيح و با پشتوانۀ جمهور مسلمين استحكام يافته، «قرائت عاصم به روايت حفص» است. اين قرائت در طىّ‌ قرون پى‌درپى تا امروز، همواره ميان مسلمانان متداول بوده و هست كه اين تداول به چند سبب است: 1️⃣١. شايع بودن آن در ميان عامۀ مسلمانان: در حقيقت قرائت حفص همان قرائت عامۀ مسلمانان است؛ زيرا حفص و استاد او (عاصم) شديداً به آنچه كه با قرائت عامّه و روايت صحيح و متواتر ميان مسلمانان موافق بوده، پاى‌بند بودند. اين قرائت را عاصم از شيخ خود، ابوعبدالرحمان سُلَمى، و او از امام اميرالمؤمنين عليه السلام اخذ كرده‌است و على عليه السلام نيز با نصّ‌ اصلى وحى كه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده و ميان مسلمانان متواتر بوده، قرائت مى‌كرد. 2️⃣٢.ثقه بودن راويان: عاصم در بين قرّاء، معروف به خصوصيات و خصلت‌هايى ممتاز بوده كه شخصيتى قابل توجه به او بخشيده است. وى در اخذ قرآن از ديگران بسيار محتاط‍‌ بوده‌است، لذا قرائت را از كسى غير از ابوعبدالرحمان سلمى - كه از على بن ابيطالب عليه السلام فرا گرفته بود - اخذ نمى‌كرد. ابن‌عياش مى‌گويد: «عاصم به من گفت: هيچ‌كس حرفى از قرآن را براى من قرائت نكرد مگر ابوعبدالرحمان سلمى، كه قرآن را از على عليه السلام اخذ كرده بود» . همچنين حفص - كه قرائت عاصم را در مناطق مختلف رواج داده - به انضباط‍‌ و شايستگى معروف بود و در ميان اصحاب عاصم نسبت به قرائت او اعلم بود؛ از اين جهت، همه مسلمانان علاقه‌مند بودند تا قرائت عاصم را از وى اخذ كنند. ابوعمرو دانى مى‌گويد: «حفص كسى است كه قرائت عاصم را براى مردم تلاوت مى‌كرد و در ترويج آن مى‌كوشيد. او در بغداد و در مكه به آموزش قرائت عاصم همت گماشت» .شاطبى دربارۀ وى مى‌گويد: «حفص به جهت دقت و اتقان در قرائت، برتر از ديگران شمرده مى‌شد» . 3️⃣٣. پذيرفته شدن آن از سوى بزرگان: در تمام دوره‌هاى تاريخ، قرائت عاصم قرائتى بود كه بر همۀ قرائت‌ها ترجيح داشته و بين عامه مسلمانان و در مناطق مختلف رواج داشته است؛ به عنوان مثال: در ابتداى قرن چهارم، در جلسه قرائت ابن مجاهد - قارى بغداد - پانزده تن متخصص قرائت عاصم وجود داشته است و ابن مجاهد تنها قرائت عاصم را به آنان تعليم مى‌داد. يا نفطويه ابراهيم بن محمد (درگذشته به سال ٣٢٣) - كه پنجاه سال آموزش قرائت را به عهده داشت - جلسات خود را با قرائت عاصم آغاز مى‌كرد و سپس به قرائت‌هاى ديگر مى‌پرداخت. احمد بن حنبل نيز گفته است: «عاصم مورد وثوق بود و من قرائت او را اختيار كرده‌ام» . همچنين اكثر ائمه قرائت كوشيده‌اند تا اسناد قرائت خود را به عاصم متصل كنند. 4️⃣٤. اسناد حفص در نقل قرائت عاصم از على اميرالمؤمنين عليه السلام : كه اسنادى صحيح و عالى است و در ديگر قرائت‌ها نظير ندارد؛ زيرا: ➖اولاً عاصم قرائت را به‌طور كامل از احدى غير از شيخ و استاد خود، ابوعبدالرحمان سلمى، اخذ نكرده است. ➖ثانياً هيچ‌گاه با استاد خود ابو عبدالرحمان مخالفت نكرد، زيرا يقين داشت آنچه را از او فرا گرفته، دقيقاً همان است كه او از على عليه السلام آموخته است. 🔹عاصم خود، در اين‌باره مى‌گويد: «من در قرائت، هيچ اختلافى با ابوعبدالرحمان سلمى نداشتم و در هيچ مورد با قرائت او مخالفت نورزيدم، زيرا به‌يقين مى‌دانستم كه ابوعبدالرحمان سلمى نيز در هيچ موردى با قرائت على عليه السلام مخالفت نورزيده‌است» . ➖ثالثاً عاصم، اختصاصاً اسناد طلايى و عالى قرائت خود را فقط‍‌ به ربيب خود، حفص ،منتقل كرده، نه به هيچ‌كس ديگر و اين همان فضيلت و شايستگى ويژه‌اى است كه تنها براى حفص فراهم آمد تا مسلمانان به او روى آورند و تنها قرائت او را بپذيرند. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
#محمد_بیستونی 🔰معرفی کتاب تفسیرجوانان (قسمت دوم ) 🔹 روش نویسنده در تألیف آثار قرآنی بدین شکل بوده که بر اساس نیازسنجی به صورت تحقیقات میدانی از دانش آموزان و دانشجویان اعلام نظر کرده و غالبا به صورت کتب کوچک در قطع جیبی یا پالتویی با حجم کم و قیمت ارزان تحت عناوینی همچون باستان شناسی، هنرهای دستی، رنگ شناسی، راز خوشبختی، قرآن شناسی جوان، روش چکیده نویسی موضوعی تفسیر قرآن، لغت شناسی و مفاهیم قرآن کریم برای جوانان عرضه کرده است. 🔹 تفسیر جوان مانند بازنویسی مجمع البیان که آن کتاب به صورت مستقل معرفی شده، اثر دیگر از محمد بیستونی است که به گزیده تفسیر نمونه پرداخته است. 🔹 در حقیقت بیستونی، یکی از نویسندگانی است که در حوزه نشر و ترویج تفسیر قرآن برای جوانان و نوجوانان تلاش میکند و تفسیرهای پیشین و معاصر را به زبان ساده و گویا و مناسب با این قشر بازسازی می کند. 🔹 وی پس از این، گزیده دیگری از ترجمه تفسیر مجمع البیان را ارائه داده است. این تفسیر در قطع جیبی به صورت فشرده و خلاصه مناسب با ادبیات و فرهنگ امروز جوانان مذهبی ایران سامان یافته است؛ به ویژه آن که این کتاب گزیده و بازنویسی تفسیری است که خود در اصل به زبان فارسی و به صورت ساده نگاشته شده و از آن کتاب تلخیص شده است. 🔅🔅🔅 🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (26) تفسیر آیات 38 تا 48 ⭐️⭐️⭐️ کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48) 38 - هر کس در گرو اعمال خویش است .39 - مگر اصحاب الیمین (که نامه اعمالشان را به نشانه ایمان و تقوی به دست راستشان می دهند) .40 - آنها در باغهای بهشتند و سؤال می کنند .41 - از مجرمان :42 - چه چیز شما را به دوزخ فرستاد ؟43 - می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم !44 - و اطعام مستمند نمی کردیم !45 - و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم .46 - و همواره روز جزا را انکار می کردیم .47 - تا زمانی که مرگ ما فرا رسید .48 - لذا شفاعت شفاعت کنندگان به حال آنها سودی نمی بخشید . 📖تفسیر : ⁉️شما چرا اهل دوزخ شدید ؟ ▪️در ادامه بحثی که درباره دوزخ و دوزخیان در آیات قبل آمد ، در این آیات می افزاید : ((هر کس در گرو اعمال خویش است )) (کل نفس بما کسبت رهینة ) . ▫️((رهینه )) از ماده ((رهن )) به معنی ((گروگان )) است ، و آن وثیقه ای است که معمولا در مقابل ((وام )) می دهند گوئی تمام وجود انسان در گرو انجام وظائف و تکالیف او است ، هنگامی که آن را انجام می دهد آزاد می گردد و گرنه در قید اسارت باقی خواهد ماند . ▫️از بعضی از کلمات اهل لغت چنین بر می آید که یکی از معانی ((رهن )) ملازمت و همراهی است**(لسان العرب؛ ماده (رهن)*** طبق این معنی مفهوم آیه چنین می شود که همه همراه اعمال خویشند ، خواه نیکوکاران ، و خواه بدکاران .) ☑️ولی به قرینه آیات بعد ، تفسیر اول مناسبتر است . 🔖لذا بلافاصله می فرماید : ((مگر اصحاب الیمین که از قید این اسارت آزادند)) (الا اصحاب الیمین ) . ▪️آنها در پرتو ایمان و عمل صالح ، غل و زنجیرهای اسارت را شکسته اند ، و بی حساب وارد بهشت می شوند .**در اینکه (استثناء) در اینجا (متصل است) یا (منقطع) بعضی مانند مرحوم شیخ طوسی در (تبیان) آن را (منقطع) گرفته اند و بعضی مانند (روح البیان) آن را متصل می دانند این تفاوت مربوط به تفسیرهای مختلفی است که مورد مفهوم (رهینه) ذکر کردیم مطابق تفسیری که برگزیده ایم استثنا منقطع است و طبق تفسیر دیگر استثناء متصل خواهد بود (دقت کنید)*** ⚡️ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
akhlagh dar ghoran-04.mp3
8.62M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع : 🗓بررسی اخلاق در قرآن (4) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. @rahighemakhtoom
باورما.۶۶تابستان۱۴۰۱.m4a
21.08M
📌و اما باور ما-(قسمت 66) مواردی که باید برای آن غسل جنابت انجام داد! 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 و ماندگار از ص 43 قرآن کریم (آیات 257 تا 259 ) ۱. مؤمنان، يك سرپرست دارند كه خداست و از آن سو كافران سرپرستان متعدّد دارند كه طاغوت‌ها باشند و پذيرش يك سرپرست آسان‌تر است. درباره مؤمنان می‌فرمايد: «اللَّهُ وَلِيُّ» امّا درباره‌ی كفّار می‌فرمايد: «أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ» ۲۵۷ ۲.راه حقّ، نور است و در نور امكان حركت، رشد، اميد و آرامش وجود دارد. ‏«النُّورِ» ۲۵۷ ۳.توجّه به عاقبت طاغوت پذيری، انسان را به حقّ پذيری سوق می‌دهد. «أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ» ۲۵۷ ۴.هركس هرچه دارد از اوست. كافران نيز در دنيا از نعمت‌های او بهره‌مند می‌شوند، ولی از آن سوء استفاده می‌كنند. «آتاهُ اللَّهُ» ۲۵۸ ۵.حقّ، اگر منطقی و مستدل ارائه شود، بر باطل پيروز وحاكم است. «فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ» ۲۵۸ ۶.كافر ظالم است، زيرا به خود ومقام انسانيّت ظلم كرده است. «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» ۲۵۸ ۷.به تمدن‌های ويران شده گذشته، بايد به ديده عبرت نگريست و درسهای تازه گرفت. «مَرَّ عَلی‌ قَرْيَةٍ» ۲۵۹ ۸. و زنده شدن مردگان در همين دنيا و قبل از قيامت قابل قبول است. ‏«فَأَماتَهُ ... بَعَثَهُ» ۲۵۹ ۹.نمايش قدرت پروردگار برای ارشاد و هدايت مردم است، نه برای سرگرمی و يا حتّی قدرت‌نمايی. «وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ» ۲۵۹ ۱۰.معاد، جسمانی است. زيرا اگر معاد روحانی بود، سخن از استخوان به ميان نمی‌آمد. «وَ انْظُرْ إِلَی الْعِظامِ» ۲۵۸ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌موقعیت های غیر ساکن قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: 🔹أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى أَكْسَلِ النَّاسِ وَ أَسْرَقِ النَّاسِ وَ أَبْخَلِ النَّاسِ وَ أَجْفَى النَّاسِ وَ أَعْجَزِ النَّاسِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَمَّا أَبْخَلُ النَّاسِ فَرَجُلٌ يَمُرُّ بِمُسْلِمٍ فَلَا يُسَلِّمُ عَلَيْهِ وَ أَمَّا أَكْسَلُ النَّاسِ عَبْدٌ صَحِيحٌ فَارِغٌ لَا يَذْكُرُ اللَّهَ بِشَفَهٍ وَ لَا بِلِسَانٍ وَ أَمَّا أَسْرَقُ النَّاسِ فَالَّذِي يَسْرِقُ مِنْ صَلَاتِهِ تُلَفُّ كَمَا يُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ فَيُضْرَبُ بِهَا وَجْهُهُ وَ أَمَّا أَجْفَى النَّاسِ فَرَجُلٌ ذُكِرْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ وَ أَمَّا أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعَاء 🌷🌷🌷 ⏹روزی پیامبر به اصحاب خود فرمود که آیا می خواهید شما را به تنبل ترین و دزدترین و بخیل ترین و جفاکارترین و عاجزترین مردم آگاه  سازم ؟ اصحاب پاسخ دادند که بله  یا رسول الله . 1️⃣آن حضرت فرمودند که بخیل ترین مردم کسی است که  از کنار مسلمانی عبور می کند و به او سلام نمی کند. 2️⃣تنبل ترین مردم کسی  است، با و جود اینکه سالم ،تندرست و  فارغ است ذکر خدا را  بر لب و زبان نمی گوید .   3️⃣اما دزدترین  مردم کسی است که از نماز خود می دزد ، نماز چنین کسی مثل لباس کهنه ای به صورت او زده می شود . 4️⃣جفا کارترین  امت من کسی  است که نام  من پیش او برده می شود  و برمن درود نفرستد . و اما عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد .   📚منبع روایت:  (مجموعة ورام، ج‏2، ص: 238)   @rahighemakhtoom