eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🌷🌷🌷 هربرت جورج ولز(دانشمند و محقق انگلیسی1866 ـ 1946 م) در پاسخ به سؤالی که یکی از مجلّه های علمی اروپایی نموده بود که بزرگترین کتابی که از آغاز تاریخ بشر تاکنون بیشتر ازسایر کتب در دنیا تأثیر گذاشته و از همه مهمتر به شمار آمده کدام است، چند کتاب را نام برده و در پایان نوشت: اما کتاب چهارم که مهمترین کتاب دنیاست. قرآن است؛ زیرا که این کتاب آسمانی،اثری که در دنیا گذارد؛ نظیر آن را هیچ کتابی به خود ندیده است، قرآن کتاب علمی و دینی و اجتماعی و تهذیبی و اخلاقی و تاریخی است، مقرّرات و قوانین و احکام آن با اصول قوانین و مقرّرات دنیای امروز منطبق است و برای همیشه قابل پیروی و عمل است. هرکس بخواهد دینی اختیار کند که سیر آن با تمدّن بشر پیشرفت داشته باشد ،باید دین اسلام را اختیار نماید و اگر بخواهد که معنی این دین را باید به قرآن مراجعه کند، قرآن بهترین راهنما و عقیده قلبی؛ یعنی توحید و اخلاق فاضله است، در قرآن بهترین عبارات و عالی ترین جملات نازل گردیده، اسلوب فصاحت و بلاغت آن به حدّی زیباست که ذهن عقلا را متحیر ساخته است، قرآن کتابی است ابدی و جهان. 📚 دائرة المعارف شیعه، ص746 🔅مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
akhlagh dar ghoran-07.mp3
6.98M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع : 🗓بررسی اخلاق در قرآن (7) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. @rahighemakhtoom
46 🔅🔅🔅 📌استعاره های قرآن 2 🔰نمونه‌هایی از استعارات در قرآن 1️⃣۱. (هو الذی انزل علیک الکتاب منه آیات محکمات هن‌ام الکتاب…)؛ "اوست کسی که این کتاب (قرآن) را بر تو فرو فرستاد پاره‌ای از آن آیات محکم (صریح و روشن) است آنها اساس کتابند".(آل عمران/سوره۳، آیه۷. .) تعبیر «ام الکتاب» در این آیه، استعاره است؛ زیرا «ام» یعنی اصل و ریشه، و آیات محکمات نیز به «ام» تشبیه شده‌اند؛ زیرا آن‌ها اصل و مرجع قرآنند، و آیات متشابه بر اساس آن‌ها تفسیر می‌شود. 2️⃣۲. (کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور...) ؛ " کتابی است که آن را به سوی تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکیها به سوی روشنایی بیرون آوری".(ابراهیم/سوره۱۴، آیه۱. ) در این آیه، از «ظلمات» گمراهی، و از « نور » هدایت ، قصد شده است. 3️⃣۳. (فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا...) ؛ "در دلهایشان مرضی است و خدا بر مرضشان افزود"(بقره/سوره۲، آیه۱۰. ) در این آیه از « نفاق » به « مرض » تعبیر شده است.( زرکشی، محمد بن بهادر، ۷۴۵ - ۷۹۴ق، البرهان فی علوم القرآن (باحاشیه)، ج۳، ص(۴۳۲-۴۳۷). ) ...ادامه دارد ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما .نماز مهمترین آموزه 1 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.m4a
12.36M
📌و اما باور ما-(قسمت 81) نگاهی به آیه 45 سوره عنکبوت و حقیقت نماز 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 📌سبک علی علیه السلام : سَلْ عَنِ الرَّفيقِ قَبلَ الطَّريقِ ، و عنِ الجارِ قَبلَ الدّارِ . پيش از سفر ، از همسفر جويا شو ، و پيش از [خريد ]خانه ، ببين همسايه ات كيست . 📚 نهج البلاغة: الكتاب 31.  🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
18 ("تومو می بینی و من پیچش مو" وحشی بافقی قصه لیلی و مجنون ) وَإِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَإِنِّي جَارٌ لَّكُمْ فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ وَقَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِّنكُمْ إِنِّي أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ☆(سوره انفال آیه ٤٨) ﻳﺎﺩﺗﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﻟﺸﻜﺮﻛﺸﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﻲ‌ﺩﻳﻦ‌ﻫﺎ ﺭﻧﮓ‌ﻭﻟﻌﺎﺏ ﺩﺍﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: «ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺻﻠﺎً ﻧﻤﻲ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺷﻜﺴﺘﺘﺎﻥ ﺑﺪﻫﻨﺪ. ﺧﻮﺩم ﭘﺸﺖ‌ﻭﭘﻨﺎﻫﺘﺎﻥ ﻫﺴﺘﻢ!» ﻭﻟﻲ ﻫﻤﻴﻦ‌ﻛﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﻢ ﺑﻪ‌ﺧﻂ ﺷﺪﻧﺪ، ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻓﻮﺭی ﭘﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﺭ ﮔﺬﺍﺷﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: «ﻣﻦ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﺎﺭی ﺑﻪ ﻛﺎﺭﺗﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭم! ﭼﻮﻥ ﻣﻦ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﻢ ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﻳﺎﺭی ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ‌ﺑﻴﻨﻴﺪ. ﺍﺻﻠﺎً ﻣﻦ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ‌ﺗﺮﺳﻢ!» ﺑﻠﻪ، ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺧﺪﺍ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ. 📋نکته ای و اشاره: ﺷﻴﻄﺎﻥ ﮔﻔﺖ: «ﻣﻦ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻢ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﻴﺪ.» ﺷﺎﻳﺪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﻭ، ﺁﺛﺎﺭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﻳﺎﺭﻱ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻙ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ، ﺍﻣﺎ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺩﻳﺪﻧﺪ. و همین شیطان در قیامت نیز خیلی راحت پشت پیروان خود را خالی می کند.! ﻭﺍژﻩ ﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺷﺮﻭﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺻﻔﺖ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺍﺳﺖ. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-7-2.mp3
20.8M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : شانزدهم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (5)تفسیر آیات 1تا 5سوره مزمل بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَأَيهَا الْمُزَّمِّلُ‏(1) قُمِ الَّيْلَ إِلا قَلِيلاً(2) نِّصفَهُ أَوِ انقُص مِنْهُ قَلِيلاً(3) أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِيلاً(4) إِنَّا سنُلْقِى عَلَيْك قَوْلاً ثَقِيلاً(5) 1 -اى جامه به خود پيچيده!2 -شب را ، جز كمى ، به پا خيز!3 -نيمى از شب را ، يا كمى از آن كم كن.4 -يا بر نصف آن بيفزا ، و قرآن را با دقت و تامل بخوان.5 -چرا كه ما به زودى سختى سنگين را به تو القا خواهيم كرد. ⏪تفسير : 🔹تعبير به ترتيل كه در اصل به معنى تنظيم و ترتيب موزون است ، در اينجا به معنى خواندن آيات قرآن با تانى و نظم لازم ، و اداء صحيح حروف ، و تبيين كلمات ، و دقت و تامل در مفاهيم آيات ، و انديشه در نتايج آن است. 🔹بديهى است چنين قرآن خواندنى مى‏تواند به سرعت به انسان رشد و نمو معنوى ، و شهامت اخلاقى ، و تقوا و پرهيزگارى ببخشد ، و اگر بعضى از مفسران آن را به معنى نماز خواندن تفسير كرده‏اند به خاطر آن است كه يكى از بخشهاى مهم نماز تلاوت قرآن است. ▫️تعبير به قيام در جمله قم الليل به معنى برخاستن در مقابل خوابيدن است ، نه فقط روى پا ايستادن است . ▪️و اما تعبيرات مختلفى كه در باره مقدار شب زنده دارى در اين آيات آمده ، در حقيقت براى بيان تخيير است ، و پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) را مخير مى‏كند كه نيمى از شب ، يا چيزى كمتر ، يا چيزى بيشتر را بيدار بماند ، و تلاوت قرآن كند ، در مرحله اول تمام شب را جز مقدار كمى ذكر مى‏كند ، و بعد تخفيف داده و آن را به نيمى از شب مى‏رساند و سپس كمتر از نيم. ▪️بعضى گفته‏اند منظور تخيير در ميان دو سوم و نصف و يك سوم شب است ، به قرينه آيه‏اى كه درآخر همين سوره خواهد آمد كه مى‏فرمايد: ان ربك يعلم انك تقوم ادنى من ثلثى الليل و نصفه و ثلثه. ⏺ضمنا از همين آيه آخر سوره به خوبى استفاده مى‏شود كه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) در اين قيام شبانه ، تنها نبود ، بلكه گروهى از مؤمنان نيز در اين برنامه خودسازى و تربيتى و آمادگى ، همگام و همراه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) بودند ، و او را به عنوان اسوه و الگوئى در اين راه پذيرفته بودند. بعضى از مفسران گفته‏اند كه منظور از جمله قم الليل الا قليلا اين است كه تمام شبها را جز بعضى از شبها بپا خيز ، و به اين ترتيب استثناء در اجزاء شب نيست ، بلكه در افراد شبها است ، ولى اين تفسير با توجه به مفرد بودن ليل و تعبير به نصف و كمتر از آن ، درست به نظر نمى‏رسد . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(247) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير 📌تقوا هدف خلقت يا عبادت ؟ ⚡️مويدهاى وجه دوم (كه تقوا هدف عبادت باشد) عبارت است از: 🔹1- پايان جمله بايد در سياق آغاز آن باشد و گفته اند: در تعارض بين صدر و ذيل، ظهور صدر مقدم است، زيرا كلام براى آن سوق داده شده است و اگر اين سخن به طور مطلق نيز پذيرفته نشود در خصوص آيه مورد بحث قابل قبول است ؛ زيرا منظور اصلى اين آيه، دعوت مردم به عبادت است، نه تبيين معرفتى درباره خلقت و اگر سخن از خلقت به بيان آمده به عنوان دليل لزوم عبادت است، نه به عنوان مطلبى مستقل. 🔹2- خالقيت در آيه مورد بحث حد وسط برهان از طريق علت فاعلى بر ضرورت عبادت است ، (با اين بيان كه: خداوند خالق است و هر خالقى بايد عبادت شود؛ پس خداوند بايد عبادت شود). در حالى كه محور اصلى بحث در آيه، ضرورت عبادت است. از اين رو تقوا هدف عبادت است، نه هدف خلقت، مگر با واسطه، يعنى، هدف خلقت عبادت است و هدف عبادت تقوا. 🔖توضيح بيشتر اين كه، بحث در خالق بودن خدا نيست، بلكه بحث در اين است كه خدا را بايد عبادت كرد و براى اين مدعا دو برهان ذكر شده است. برهان اول مى گويد: انسانها بايد خدا را عبادت كنند؛ چون خدا خالق است و هر خالقى بايد عبادت شود. در اين برهان خالقيت الله حد وسط است و در برهان دوم مى گويد: تقوا كمال است و عبادت، زمينه تحقق تقواست، پس بايد عبادت کرد. از اين رو تقوا هدف عبادت است، نه هدف خلقت. با اين بيان، (لعلكم) تتقون) و (الذى خلقكم) هر يك دليلى مستقل براى لزوم عبادت است ؛ با اين تفاوت كه يكى از راه مبدا فاعلى و ديگرى از راه مبدا غايى است. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Haqqa 10 s.mp3
7.01M
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دهم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom