eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (5)تفسیر آیات 1تا 5سوره مزمل بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَأَيهَا الْمُزَّمِّلُ‏(1) قُمِ الَّيْلَ إِلا قَلِيلاً(2) نِّصفَهُ أَوِ انقُص مِنْهُ قَلِيلاً(3) أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِيلاً(4) إِنَّا سنُلْقِى عَلَيْك قَوْلاً ثَقِيلاً(5) 1 -اى جامه به خود پيچيده!2 -شب را ، جز كمى ، به پا خيز!3 -نيمى از شب را ، يا كمى از آن كم كن.4 -يا بر نصف آن بيفزا ، و قرآن را با دقت و تامل بخوان.5 -چرا كه ما به زودى سختى سنگين را به تو القا خواهيم كرد. ⏪تفسير : 🔹تعبير به ترتيل كه در اصل به معنى تنظيم و ترتيب موزون است ، در اينجا به معنى خواندن آيات قرآن با تانى و نظم لازم ، و اداء صحيح حروف ، و تبيين كلمات ، و دقت و تامل در مفاهيم آيات ، و انديشه در نتايج آن است. 🔹بديهى است چنين قرآن خواندنى مى‏تواند به سرعت به انسان رشد و نمو معنوى ، و شهامت اخلاقى ، و تقوا و پرهيزگارى ببخشد ، و اگر بعضى از مفسران آن را به معنى نماز خواندن تفسير كرده‏اند به خاطر آن است كه يكى از بخشهاى مهم نماز تلاوت قرآن است. ▫️تعبير به قيام در جمله قم الليل به معنى برخاستن در مقابل خوابيدن است ، نه فقط روى پا ايستادن است . ▪️و اما تعبيرات مختلفى كه در باره مقدار شب زنده دارى در اين آيات آمده ، در حقيقت براى بيان تخيير است ، و پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) را مخير مى‏كند كه نيمى از شب ، يا چيزى كمتر ، يا چيزى بيشتر را بيدار بماند ، و تلاوت قرآن كند ، در مرحله اول تمام شب را جز مقدار كمى ذكر مى‏كند ، و بعد تخفيف داده و آن را به نيمى از شب مى‏رساند و سپس كمتر از نيم. ▪️بعضى گفته‏اند منظور تخيير در ميان دو سوم و نصف و يك سوم شب است ، به قرينه آيه‏اى كه درآخر همين سوره خواهد آمد كه مى‏فرمايد: ان ربك يعلم انك تقوم ادنى من ثلثى الليل و نصفه و ثلثه. ⏺ضمنا از همين آيه آخر سوره به خوبى استفاده مى‏شود كه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) در اين قيام شبانه ، تنها نبود ، بلكه گروهى از مؤمنان نيز در اين برنامه خودسازى و تربيتى و آمادگى ، همگام و همراه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) بودند ، و او را به عنوان اسوه و الگوئى در اين راه پذيرفته بودند. بعضى از مفسران گفته‏اند كه منظور از جمله قم الليل الا قليلا اين است كه تمام شبها را جز بعضى از شبها بپا خيز ، و به اين ترتيب استثناء در اجزاء شب نيست ، بلكه در افراد شبها است ، ولى اين تفسير با توجه به مفرد بودن ليل و تعبير به نصف و كمتر از آن ، درست به نظر نمى‏رسد . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(247) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير 📌تقوا هدف خلقت يا عبادت ؟ ⚡️مويدهاى وجه دوم (كه تقوا هدف عبادت باشد) عبارت است از: 🔹1- پايان جمله بايد در سياق آغاز آن باشد و گفته اند: در تعارض بين صدر و ذيل، ظهور صدر مقدم است، زيرا كلام براى آن سوق داده شده است و اگر اين سخن به طور مطلق نيز پذيرفته نشود در خصوص آيه مورد بحث قابل قبول است ؛ زيرا منظور اصلى اين آيه، دعوت مردم به عبادت است، نه تبيين معرفتى درباره خلقت و اگر سخن از خلقت به بيان آمده به عنوان دليل لزوم عبادت است، نه به عنوان مطلبى مستقل. 🔹2- خالقيت در آيه مورد بحث حد وسط برهان از طريق علت فاعلى بر ضرورت عبادت است ، (با اين بيان كه: خداوند خالق است و هر خالقى بايد عبادت شود؛ پس خداوند بايد عبادت شود). در حالى كه محور اصلى بحث در آيه، ضرورت عبادت است. از اين رو تقوا هدف عبادت است، نه هدف خلقت، مگر با واسطه، يعنى، هدف خلقت عبادت است و هدف عبادت تقوا. 🔖توضيح بيشتر اين كه، بحث در خالق بودن خدا نيست، بلكه بحث در اين است كه خدا را بايد عبادت كرد و براى اين مدعا دو برهان ذكر شده است. برهان اول مى گويد: انسانها بايد خدا را عبادت كنند؛ چون خدا خالق است و هر خالقى بايد عبادت شود. در اين برهان خالقيت الله حد وسط است و در برهان دوم مى گويد: تقوا كمال است و عبادت، زمينه تحقق تقواست، پس بايد عبادت کرد. از اين رو تقوا هدف عبادت است، نه هدف خلقت. با اين بيان، (لعلكم) تتقون) و (الذى خلقكم) هر يك دليلى مستقل براى لزوم عبادت است ؛ با اين تفاوت كه يكى از راه مبدا فاعلى و ديگرى از راه مبدا غايى است. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Haqqa 10 s.mp3
7.01M
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دهم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما .نماز نماد جامعه اسلامی 2عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.m4a
14.31M
📌و اما باور ما-(قسمت 82) نماد و عینیت جامعه دینی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
06. kosare karbala-F.mp3
20.28M
موقت تا اربعین 📌کتاب صوتی (قسمت ششم) کتاب کوثر کربلا مجموعه سخنرانی‌‌‌‌‌‌‌های آیت الله جوادی آملی در دهه محرم که از گفتار به نوشتار تبدیل شده و در ساختاری جدید و منطقی به صورت کتاب صوتی تقدیم می شود.التماس دعا 🌴🌴🌴 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 ستون ولایت ▫️ همان ‏گونه كه نماز ستون دین و شریعت است، و حادثه كربلا نیز ستون ولایت است. 📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی - صفحه 228
☘توصیه برای قنوت نماز ها☘ 📌جناب حاج شیخ عباس قمی(ره)گوید:کفعمى در کتاب «مصباح» فرموده است: این دعاى حضرت مهدى (عج) است: اللهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ وَ أَکْرِمْنَا بِالهُدَى وَ الاسْتِقَامَةِ وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِکْمَةِ وَ امْلَأْ قُلُوبَنَا بِالْعِلْمِ وَ الْمَعْرِفَةِ وَ طَهِّرْ بُطُونَنَا مِنَ الْحَرَامِ وَ الشُّبْهَةِ وَ اکْفُفْ أَیْدِیَنَا عَنِ الظُّلْمِ وَ السِّرْقَةِ وَ اغْضُضْ أَبْصَارَنَا عَنِ الْفُجُورِ وَ الْخِیَانَةِ وَ اسْدُدْ أَسْمَاعَنَا عَنِ اللَّغْوِ وَ الْغِیبَةِ وَ تَفَضَّلْ عَلَى عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ وَ عَلَى الْمُتَعَلِّمِینَ بِالْجُهْدِ وَ الرَّغْبَةِ وَ عَلَى الْمُسْتَمِعِینَ بِالاتِّبَاعِ وَ الْمَوْعِظَةِ وَ عَلَى مَرْضَى الْمُسْلِمِینَ بِالشِّفَاءِ وَ الرَّاحَةِ وَ عَلَى مَوْتَاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ،وَ عَلَى مَشَایِخِنَا بِالْوَقَارِ وَ السَّکِینَةِ وَ عَلَى الشَّبَابِ بِالْإِنَابَةِ وَ التَّوْبَةِ وَ عَلَى النِّسَاءِ بِالْحَیَاءِ وَ الْعِفَّةِ وَ عَلَى الْأَغْنِیَاءِ بِالتَّوَاضُعِ وَ السَّعَةِ وَ عَلَى الْفُقَرَاءِ بِالصَّبْرِ وَ الْقَنَاعَةِ وَ عَلَى الْغُزَاةِ بِالنَّصْرِ وَ الْغَلَبَةِ وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ وَ عَلَى الرَّعِیَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّیرَةِ وَ بَارِکْ لِلْحُجَّاجِ وَ الزُّوَّارِ فِی الزَّادِ وَ النَّفَقَةِ وَ اقْضِ مَا أَوْجَبْتَ عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. خدایا، توفیق فرمانبرى، و دورى از نافرمانى، و درستى نهاد و شناخت واجبات را روزى ما بدار و ما را به هدایت و پایدارى گرامى دار، و زبانمان را به راستگویى و حکمت استوار ساز، و دلهایمان را از دانش و بینش پر کن، و شکم هایمان را از حرام و شبهه پاک فرما، و دستانمان را از ستم و دردى بازدار و دیدگانما را از ناپاکى و خیانت فرو بند، و گوش هایمان را از شنیدن بیهوده و غیبت ببند، و بر دانشمندانمان زهد و خیرخواهى و بر دانش ‏آموزان تلاش و شوق، و بر شنوندگان پیروى و پند آموزى، و بر بیماران شفا و آرامش، و بر مردگان‏ مهر و رحمت و بر پیران متانت و آرامش، و بر جوانان بازگشت و توبه‏ و بر زنان حیا و پاکدامنى و بر ثروتمندان فروتنى و گشادگى، و بر تنگدستان شکیبایى‏ و قناعت، و بر جنگجویان نصر و پیروزى، و بر اسیران آزادى و راحتى، و بر حاکمان دادگسترى و دلسوزى، و بر زیردستان انصاف و خوشرفتارى تفضّل فرما، و حاجیان‏ و زیارت ‏کنندگان را در زاد و خرجى برکت ده، و آنچه را بر ایشان از حج و عمره واجب کردى توفیق اتمام عنایت کن به فضل و رحمتت اى مهربان‏‌ ترین مهربانان. 📚 بخش ادعیه @rahighemakhtoom
امام علی علیه السلام:  شَيئانِ لايَعرِفُ فَضلَهُما إلاّ مَن فَقَدَهُما : الشَّبابُ وَ العافِيَةُ ؛ دو نعمت است كه ارزش آن ها را نمى‌داند، مگر كسى كه آن‌ها را از دست داده باشد : جوانى و تندرستى. 📚غرر الحكم و درر الكلم ، ح ۵۷۶۴ 🌷 ای جانم به قربان وجود نازنین ات علی جان🌷 @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
صوت جلسه اول.mp3
23.13M
💢شرح و تفسیر دعای سوم 🔈جلسه :اول 🔰دعای چهارم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) ☑️ موضوع اصلی دعای چهارم صحیفه سجادیه درود بر پيروان انبيا عليهم‌السلام و بیان ویژگی‌های صحابه رسول خدا(ص) و آثار درود الهی بر بندگانش است. 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد مجاهدي @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 171.mp3
12.2M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه 171)تیپ شناسی شیطان از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 175 نهج البلاغه.mp3
2.21M
📚شرح و تفسیر حکمت 175(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
حکمت 276و277 استاد صادقی.mp3
7.86M
📚شرح و تفسیر حکمت 276 تا 278(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 7.mp3
10.21M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه 7)چشم به دسترنج دیگران نداشته باش 🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌸 🔴 هفتمین دوره مسابقات کتابخوانی صفحه قرآنی رحیق 📣📣 کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق در نظر دارد مسابقه ای ویژه ی اعضای کانال برگزار نماید. 🔸منبع مسابقه به زودی اعلام خواهد شد. 🎁🎁 به ۱۰ نفر از شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه جوایزی ۳۰۰ هزار ریالی اهدا خواهد شد😍😍 📆 تاریخ برگزاری مسابقه : پانزدهم مهر ماه دوستان و آشنایان خود را به کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق دعوت نمائید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
📌 و ماندگار از ص ۵۶ قرآن کریم (آیات ۴۶ تا ۵۲ آل عمران ) ۱.كسی‌كه می‌تواند به مريم، بدون داشتن همسر فرزند دهد، می‌تواند در گهواره، زبان كودك او را به سخن گفتن باز كند. «يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ» ۴۶ ۲.از مادری صالحه چون مريم، فرزندی مثل عيسی پديد می‌آيد. «من‌الصالحين» ۴۶ ۳.آفرينش خداوند از راه غير معمول، كار تازه‌ای نيست و عوامل طبيعی نيز منحصر در امور شناخته شده نيست. «كَذلِكِ»۴۷ ۴.يكی از اصول و شرايط رهبری الهی، داشتن آگاهی‌های لازم است. آگاهی براساس علم و حكمت وكتب آسمانی. «يُعَلِّمُهُ الْكِتابَ وَ ...»۴۸ ۵.معجزه، جلوه‌ای از ربوبيّت خدا و در راستای هدايت وتربيت انسان‌هاست. ‏«جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ»۴۹ ۶.پيامبران، يكديگر را قبول داشته و تصديق می‌كرده‌اند. «وَ مُصَدِّقاً ...» ۵۰ ۷.وعده‌ی محروميّت زدايی، رفع محدوديّت‌ها و اعطای آزادی‌های صحيح و معقول، رمز استقبال مردم است. «لِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ»۵۰ ۸.فلسفه‌ی عبادت ما، ربوبيّت خداوند است. «إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ»۵۱ ۹.هوشياری در شناخت افكار و عقايد مردم، شرط رهبری است. «فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسی‌ مِنْهُمُ الْكُفْرَ»۵۲ ۱۰.ياری كردن مناديان الهی، ياری خداوند است. «نَحْنُ أَنْصارُ اللَّـهِ» ۵۲ 🔆تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله  ـ لَمّا قالَ لَهُ رجُلٌ اُحِبُّ أن يَرحَمَني رَبّي ـ  اِرحَمْ نَفسَكَ، و ارحَمْ خَلقَ اللّه ِ يَرحَمْكَ اللّه ُ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به مردى كه عرض كرد، دوست دارم پروردگارم به من رحم آورد ـ!  فرمود؛ به خودت و به خلق خدا رحم كن تا خداوند بر تو رحم آورد. 📚كنز العمّال : ۴۴۱۵۴ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌سروده یکی از دوستان بزرگوار تقدیم به خانواده قرآنی (صبح جمعه با امام عصر) اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ای امام و‌ ای امیر اربعین یابن الحسن. ای علمدار مسیر اربعین یابن الحسن میزبان و سفره دار اربعین یابن الحسن بهترین لبیک بر هل من معین یابن الحسن اربعین یعنی همان تجدید بیعت با شما عشق با پای پیاده از نجف تا کربلا اربعین یعنی قدم بگذاشتن در راه نور انتظار منجی و آمادگی بهر ظهور ای تمام عشق بر هجران رویت مبتلا در پی روی تو هستم از نجف تا کربلا میهمانت می شوم با اشک جاری از دو عین بر لبم جاریست ذکر «یا لثارات الحسین» اللهم عجل لولیک الفرج سلام وصبح جمعه ۲۵ شهریور بخیر السلام علی الحسین التماس دعا محمد علی اربابی @rahighemakhtoom
﷽ نکته ای شنیندنی 🔆 آنچه را ذخیره کرده‌ای، به دست سارق ایام مسپار مردی مزرعه‌ای آفتابگردان کاشت و  محصولش را در چند گونی ریخت و در انبار خانه‌اش ذخیره کرد تا نزدیک عید گران‌تر شود و آن‌ها را بفروشد. دزدی شب به انباری او زد و تمام آفتابگردان‌ها را برد و در ته یکی از گونی‌ها، کمی از آفتابگردان‌ها را رها کرد. او دست نوشته‌ای به این مضمون گذاشت: «زحمت یک‌ساله‌ات برای من بود. این مقدار را هم گذاشتم، یک موقع نبری مصرفشان کنی. برو کشت کن سال بعد همین موقع باز در خدمتم!» در روایت آمده است: «هر روز فرشته‌ای بین زمین و آسمان ندا می‌دهد؛ ای مردم بسازید برای ویران شدن، و بزایید برای مردن، و بگذارید دنیا را و بگذرید از مال دنیا برای بردن.» هرساله جمع می‌کنیم و دزدِ نفس با خوردن و خوابیدن؛ تمام زحماتمان را از ما می‌گیرد و می‌دزدد و ما آسوده برای سالِ بعد کار می‌کنیم و دو دستی نتیجۀ زحمات و تلاشمان را تحویل سارق ایام می‌دهیم و روزِ مرگ، می‌بینیم چیزی برای خودمان باقی نگذاشته‌ایم و دریغ از هیچ انفاق و بخشش و عمل صالحی! السلام علیک یا صاحب الزمان در میان عاشقان عطر حضورت میرسد با ظهور اربعین بوی ظهورت میرسد بیشتر از روز عاشورا به روز اربعین بر لبِ لب تشنگان جام طهورت میرسد بسکه در ماه صفر عالم حسینی میشود از مسیر کربلا امواج نورت میرسد اجرک الله یا بقیه الله الاعظم از این ماتم عظما صفر و بوے اربعين و صداے گام‌هاے دردآلود زینب(س) 🖤 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🏴 اللهم عجل لولیک الفرج @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۵۷ قرآن کریم (آیات ۵۳ تا ۶۱ آل عمران ) ۱.ايمان به تمام دستورات الهی لازم است. «آمَنَّا بِما أَنْزَلْتَ» ۵۳ ۲.تدبير وحركت انسان، مقدّمه‌ی قهر يا لطف خداوند است. «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ»۵۴ ۳.زندگی در ميان كفّار، مايه‌ی آلودگی، و دوری از آنها، مايه‌ی پاكی و طهارت است. «مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا» ۵۵ ۴.سرانجام كفر و بی‌ايمانی، عذاب الهی است. «فَأُعَذِّبُهُمْ» ۵۶ ۵.هرچه اتمام حجّت بيشتر باشد، قهر خدا بر انكار كنندگان بيشتر خواهد بود. ‏كسانی كه زنده كردن مرده را از عيسی می‌بينند، ولی ايمان نمی‌آورند، مستحق هر نوع عذابی هستند. «فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً»۵۶ ۶.قدرت خداوند در خلقت، محدود نيست. «كُنْ فَيَكُونُ»۵۹ ۷.تعداد زياد مخالفان، تلاش و فعّاليت آنان، و ثروت و تبليغاتشان، نبايد در حقّانيّت راه و عقايد ما تأثير گذارد. «فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» ۶۰ ۸.اگر انسان ايمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزديك‌ترين بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. «مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ» ۶۱ ۹.در دعا، كيفيت و حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله كننده پنج نفر بيشتر نبودند. «ابنائنا، نسائنا، أنفسنا» ۶۱ ۱۰.استدلال را بايد با استدلال پاسخ داد، ولی مجادله و لجاجت بايد سركوب شود. «لَعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكاذِبِينَ» ۶۱ 🔆تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
19 اگر دو برادر دهد پشت به پشت تن کوه را باد ماند به مشت (حکیم فردوسی طوسی ره) ☘️☘️☘️ وَاجْعَل لِّي وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِي☆هارون اخی ☆(سوره طه آیه ٢٩و۳۰) ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﻳﺸﺎﻧﻢ ﺭﺍ ﺩﺳﺘﻴﺎﺭم ﻛﻦ☆ هارون برادرم را☆ 📋نکته ای واشاره ای: «ﻭﺯﻳﺮ» ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﺎﺭ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ ﻛﻪ ﻭﺯﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺑﺎﺭﻫﺎﻱ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﻣﻲ ﻛﺸﻨﺪ، ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺯﻳﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻭ ﻳﺎﻭﺭﻱ ﻭﺯﻳﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-8-1.mp3
19.7M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : هفده هم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اشک مهر امام صادق علیه السلام : إنَّ السَّماءَ بَكَت عَلَى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام ويَحيَى بنِ زَكَرِيّا عليه السلام ، ولَم تَبكِ عَلى أحَدٍ غَيرِهِما. قُلتُ: وما بُكاؤُها؟ قالَ: مَكَثوا أربَعينَ يَوما تَطلُعُ الشَّمسُ بِحُمرَةٍ وتَغيبُ بِحُمرَةٍ . «آسمان بر حسين‌بن‌على و يحيى بن زكريّا گريست و براى هيچ‌كس جز اين دو گريه نكرد». گفتم: گريه‌اش چگونه بود؟ فرمود: «چهل روز خورشيد با سرخى بر مردم طلوع مى‌كرد و با سرخى غروب مى‌نمود» . 📚كامل الزيارات : ص 186 ح 260 @rahighemakhtoom
07. kosare karbala-G.mp3
19.92M
موقت تا اربعین 📌 کتاب صوتی (قسمت هفتم) کتاب کوثر کربلا مجموعه سخنرانی‌‌‌‌‌‌‌های آیت الله جوادی آملی در دهه محرم که از گفتار به نوشتار تبدیل شده و در ساختاری جدید و منطقی به صورت کتاب صوتی تقدیم می شود.التماس دعا 🌴🌴🌴 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom